Рішення
від 29.12.2023 по справі 480/8813/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 грудня 2023 року Справа № 480/8813/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Воловика С.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Суми адміністративну справу № 480/8813/23 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «СТГ Трейдинг» до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СТГ Трейдинг" (далі позивач, ТОВ «СТГ Трейдинг») звернулось з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Сумській області), у якій просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 4369218280408 від 02.06.2023;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 503518280408 від 27.07.2023.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що у травні та липні 2023 року ГУ ДПС у Сумській області провело камеральні перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних у червні та серпні 2022 року відповідно. За результатами перевірок складені акти, у яких відповідач дійшов висновку про порушення ТОВ «СТГ Трейдинг» вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України у зв`язку з несвоєчасною реєстрацією податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі висновків актів перевірок 02.06.2023 та 27.07.2023, ГУ ДПС у Сумській області прийнято податкові повідомлення-рішення № 4369218280408 та № 503518280408, якими до позивача застосовано штраф, передбачений пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

На переконання позивача, вказані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки під час прийняття цих рішень ГУ ДПС у Сумській області не було враховано приписів пунктів 89, 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, якими на період діє воєнного стану передбачено застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у меншому розмірі, ніж встановлено пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

Ухвалою суду від 16.08.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 480/8813/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) осіб, встановлені строки для подання заяв по суті справи.

Не погоджуючись з позовними вимогами, ГУ ДПС у Сумській області у відзиві (а.с. 66-68) зазначило, що висновки акту перевірки про порушення податкового законодавства є обґрунтованими та фактично позивачем не заперечуються. Пунктами 89, 90 підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України був доповнений відповідно до Закону України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» № 2876-ХІ від 12.01.2023, який набрав чинності 08.02.2023, у зв`язку з чим, підлягають застосуванню до тих податкових накладних, які зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних після цієї дати.

Дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті в їх сукупності, суд встановив наступне.

На підставі підпунктів 191.1.1, 191.1.2 пункту 191.1 статті 191, підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України, посадовими особами ГУ ДПС у Сумській області проведені камеральні перевірки ТОВ «СТГ Трейдинг» з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних у червні та серпні 2022 року.

За результатами перевірок, 16.05.2023 та 06.07.2023 складено акти № 3260/А/18-28-04-08/43417465 та № 4481/А/18-28-04-08/43417465, згідно з якими відповідач дійшов висновку про порушення позивачем вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України у зв`язку з несвоєчасною реєстрацією податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. (а.с. 9-12)

На підставі висновків актів перевірок 02.06.2023 ГУ ДПС у Сумській області прийнято податкове повідомлення-рішення № 4369218280408 про застосування штрафу у розмірі 10% в сумі 17 431, 92 грн., а 27.07.2023 прийнято податкове повідомлення-рішення № 503518280408 про застосування штрафу у розмірі 10% в сумі 13 518, 41 грн. (а.с. 5-8).

Надаючи правову оцінку правовідносинам що виникли між сторонами та вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що на виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платники податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, визначаються Податковим кодексом України (далі Кодекс, ПК України).

У відповідності до п. 201.1 ст. 201 ПК України, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Абзацами 1, 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця); складені під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України; складені в межах виконання угод про розподіл продукції; складені за операціями з постачання товарів (послуг), які звільнені від оподаткування) незалежно від суми податку на додану вартість, зазначеної в одній податковій накладній та/або розрахунку коригування.

Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється платником ПДВ не пізніше календарного дня, передбаченого п. 201.10 ст. 201 ПКУ в залежності від періоду складання податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної, а саме :

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Абзацом 3 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України визначено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року №2260-ІХ (набрав чинності 27.05.2022) внесені зміни до п.п. 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, та поновлена відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

Нормами цього підпункту скасовується дія мораторію на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-15).

Отже, реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року включно, як умова звільнення від відповідальності за їх несвоєчасну реєстрацію, застосовується до тих випадків, коли граничний термін виконання таких обов`язків припадає на період з 24 лютого 2022 року по 26 травня 2022 року.

Як встановлено судом, Головним управлінням ДПС у Сумській проведена камеральна перевірка позивача з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригувань до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, виписаних у червні та серпні 2022 року.

У розрізі кожної конкретно взятої податкової накладної перевіркою встановлено кількість днів порушення/пропуску строку, що відображено у Розрахунках штрафу за порушення термінів реєстрації, які є додатками до спірних податкових повідомлень-рішень (а.с. 6,8).

Позивач не заперечує факт порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, які були складені протягом червня та серпня 2022 року, у зв`язку з чим суд вважає цю обставину такою що не підлягає доказуванню.

Стосовно правомірності розрахунку штрафних (фінансових) санкцій (штрафу), суд зазначає, що як убачається зі змісту розрахунків (а.с. 6, 8), за порушення строків реєстрації податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області було нараховано штраф у розмірі 10% від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних, як то передбачено пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України.

В той же час, суд звертає увагу на те, що Законом України Про внесення змін до розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування № 2876-ІХ від 12.01.2023 (далі Закон № 2876-ІХ), який набрав чинності 08.02.2023, підрозділ 2 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України доповнено пунктом 90 такого змісту:

« 90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2% суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5% суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10% суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15% суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25% суми ПДВ, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Тобто, Законом № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Частиною першою статті 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 № 1-рп-99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб. Але це не означає, що цей конституційний принцип не може поширюватись на закони та інші нормативно-правові акти, які пом`якшують або скасовують відповідальність юридичних осіб. Проте надання зворотної дії в часі таким нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або іншому нормативно-правовому акті.

Суд зауважує на тому, що Законом № 2876-IX не визначено особливостей застосування тих чи інших положень та дати, з якої відповідні положення мають застосовуватись.

На момент складання актів камеральної перевірки та винесення спірних податкових повідомлень-рішень, приписи пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України, які пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану, введеного в Україні з 24.02.2022, вже набули чинності, у зв`язку з чим підлягали застосуванню до спірних правовідносин.

Вказане узгоджується з приписами пункту 11 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, яким передбачено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

За таких обставин, суд робить висновок про те, що з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, на день прийняття оскаржуваних рішень, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах, визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України, а не пунктом 1201.1 статті 1201 ПК України.

Приймаючи до уваги те, що кількість днів затримки реєстрації всіх податкових накладних згідно з актами перевірки становить не більше 15 календарних днів, правомірним є нарахування штрафу у розмірі 2 % суми ПДВ, визначеної в податкових накладних, що складає 3 486, 38 грн. за порушення встановлені актом перевірки № 3260/А/18-28-04-08/43417465 від 16.05.2023 та 2 703, 68 грн. за порушення, встановлені актом перевірки № 4481/А/18-28-04-08/43417465 від 06.07.2023.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про невідповідність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення № 4369218280408 від 02.06.2023 в частині застосування штрафу в сумі 13 945, 54 грн. та податкового повідомлення-рішення № 503518280408 від 27.07.2023 в частині застосування штрафу в сумі 10 814, 73 грн. критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, та наявність підстав для задоволення позовних вимог про їх скасування в цій частині.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "СТГ Трейдинг" до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 4369218280408 від 02.06.2023 в частині застосування штрафу в сумі 13 945, 54 грн.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 503518280408 від 27.07.2023 в частині застосування штрафу в сумі 10 814, 73 грн.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2023
Оприлюднено01.01.2024
Номер документу116054645
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —480/8813/23

Постанова від 01.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Рішення від 29.12.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 16.08.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні