Рішення
від 29.12.2023 по справі 420/10996/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10996/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 грудня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в Херсонській області, Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування висновків, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в Херсонській області, Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області, в якому позивач просить:

Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області №47/2018 за результатами службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 , затверджений заступником директора Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України ОСОБА_2 13.04.2018 року; визнати протиправним та скасувати висновок Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області №85/2018 службової перевірки щодо підстав оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю Верхньо-Чирчикського району Ташкенської області Республіки Узбекистан, затверджений заступником директора Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України ОСОБА_2 11.06.2018 року; зобов`язати Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області направити до Інформаційної підсистеми функціональний модуль «Недійсні документи» Єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами Державної міграційної служби інформацію про скасування висновку Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області №47/2018 за результатами службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 , затвердженого заступником директора Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України ОСОБА_2 13.04.2018 року; зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області направити до Інформаційної підсистеми функціональний модуль «Недійсні документи» Єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами Державної міграційної служби інформацію про скасування висновку Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області №85/2018 службової перевірки щодо підстав оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю Верхньо-Чирчикського району Ташкенської області Республіки Узбекистан, затверджений заступником директора Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України Гарник М.С. 11.06.2018 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець Верхньо-Чирчикського району Ташкенської області Республіки Узбекистан, постійно мешкає в Україні з 1994 року. Позивач 31.08.2002 року був документований паспортом громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий Нижньосірогозьким РВ УМВС України в Херсонській області. До документування позивача вказаним паспортом, останній мав інший паспорт України серії НОМЕР_2 , виданий Василівським РВ УМВС України в Запорізькій області від 15.09.1998 року. Крім того, ОСОБА_1 також був документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 , виданий 09.08.2016 року органом видачі 1224. В подальшому, у зв`язку зі збройною агресією з боку російської федерації позивач був вимушений виїхати за межі України та з 02.03.2022 року тимчасово мешкає на території Федеративної Республіки Німеччина. Під час оформлення візи для виїзду до Канади у гості до родичів у лютому 2023 року позивачу було відмовлено у видачі візи та зауважено на необхідність звернутися до міграційної служби України для з`ясування питання дійсності паспорту громадянина України та паспорту громадянина України для виїзду за кордон. Так, з метою з`ясування вказаних обставин адвокатом позивача були направлені адвокатські запити, з відповідей на які було з`ясовано, що відповідачами були проведені службові розслідування за фактом оформлення паспортів позивача за результатами яких були складені висновки №47/2018 від 13.04.2018 року Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області та №85/2018 від 11.06.2018 року Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області.

На думку позивача зазначені висновки є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки вони прийнятті відповідачами з грубим порушенням положень чинного законодавства України. Визнання недійсними та вилучення у ОСОБА_1 паспорту громадянина України та закордонного паспорту порушує його права, позбавляє громадянства України та тягне за собою невизначений статус подальшого перебування на території України. За час проживання на території України, позивач використовував виданий йому паспорт України за його призначенням, добросовісно користувався всіма правами громадянина України і виконував покладені на нього обов`язки, Так позивач працював, сплачував податки, досягнувши пенсійного віку, оформив пенсію та до теперішнього часу отримує пенсійні виплати. Крім того, по закордонному паспорту громадянина України 18.12.2016 року та 02.01.2017 року перетинав державний кордон та жодних зауважень з боку Державної міграційної служби не отримував. Позивач ніколи не притягувався до кримінальної відповідальності та інших видів юридичної відповідальності за використання підроблених документів чи/та подання державним органом, суду неправдивих відомостей, приховування будь-яких важливих фактів. Позивач вважає, що належних підстав для визнання його паспортів недійсними у відповідачів не було, оскільки він набув громадянства України на законних підставах. Позивач вважає, що не повинен нести відповідальність у вигляді визнання недійсними його паспортів, за не належне виконання службовими особами своїх повноважень при видачі вказаних паспортів, оскаржувані висновки не містять посилань про порушення з боку позивача законодавства України під час їх отримання. Крім того, позивач вважає, що суб`єктами владних повноважень порушено вимоги щодо своєчасного реагування на можливі процедурні порушення, оскільки паспорт України ним було отримано у 2002 році, закордонний паспорт у 2016 році, а висновки стосовно оформлення та видачі його паспортів з порушенням вимог законодавства України були складені лише у 2018 році, тобто через 16 років після документування позивача паспортом України та через 2 роки після документування його закордонним паспортом.

Ухвалою суду від 22.05.2023 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху, а позивачу встановлений строк для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 27.06.2023 року, визнано причини пропуску строку звернення до суду поважними та поновлено ОСОБА_1 строк звернення до суду з даним адміністративним позовом. Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи. Витребувано у відповідачів по справі: у Головного управління Державної міграційної служби України в Херсонській області належним чином завірені копії матеріалів службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 та складеного за його наслідком висновку № 47/2018; у Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області належним чином завірені копії матеріалів службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 та складеного за його наслідком висновку № 85/2018.

Відповідачем - / Головне управління Державної міграційної служби України в Херсонській області / (далі відповідач 1) до суду подано відзив на адміністративний позов, в якому представник відповідача 1 зазначив, що з заявленими позовними вимогами не погоджується в повному обсязі, вважає їх необґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню.

Представник відповідача 1 зазначає, що за результатами службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 , Департаментом з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС затверджено висновок від 13.04.2018 № 47/2018, яким встановлено наступне: Нижньосірогозьким СГІРФО УМВС України в Херсонській області, у зв`язку із загальним обміном паспорта громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Ташкентської області Республіки Узбекистан, оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002. Додатковою перевіркою встановлено, що у вересні 1998 року ОСОБА_1 звернувся до Веселівського РВ УМВС України в Запорізькій області з питання документування паспортом громадянина України у зв`язку із загальним обміном на підставі паспорта громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області. Внаслідок чого, у порушення Закону України від 8 жовтня 1991року № 1636-ХІІ «Про громадянство України», без проведення перевірки належності до громадянства України, ОСОБА_1 був документований паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 від 15.09.1998. В подальшому, враховуючи, що заявник на момент набуття чинності Закону України «Про громадянство України» не проживав на території України, але проживав на момент набрання чинності Закону Республіки Узбекистан «Про громадянство Республіки Узбекистан» (28.07.1992 року) на її території, 08.05.2002 висновком службової перевірки УМВС України в Запорізькій області вказаний паспорт визнано недійсним та таким, що підлягає вилученню і знищенню. 25.08.2002 під час звернення до СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області та відповідно до заяви про видачу паспорта ОСОБА_1 надано паспорт громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області, який на той час мав бути знищеним. Незважаючи на це, 31.08.2002 працівниками СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області на підставі недійсного паспортного документа та без проведення перевірки щодо належності до громадянства України ОСОБА_1 оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 . Відповідно до Журналу реєстрації знищення паспортів за період з січня 2001 по квітень 2003 рр. № 2061, паспорт громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданий 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 є знищеним (дата не зазначена). За обліками УДМС України в Херсонській області ОСОБА_1 серед осіб, які набули громадянство України в порядку, передбаченому законами України та міжнародними договорами України, не значиться. У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 вперше прибув на територію України тільки в 1994 році (зазначена інформація також не спростовується позивачем) законних підстав для документування паспортом громадянина України відповідно до норм вищезазначеного Закону в 1998 році не було. Враховуючи вищевикладене, на думку представника відповідача 1, паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002 виданий Нижньосірогозьким РВ УМВС України в Херсонській області позивачу, був оформлений та виданий у порушення вимог Закону України від 18 січня 2001 року № 2235-111 «Про громадянство України», пунктів 8,13,17 Інструкції щодо правил та порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженої наказом МВС України від 17.08.1994 № 316.

За таких обставин, представник відповідача 1 просить суд в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Від представника відповідача /Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області / (надалі відповідач 2) надійшов відзив, в якому останні не погоджується з адміністративним позовом ОСОБА_1 та просить суд в його задоволенні відповити. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що 08.05.2018 року до Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області за вх..№6.3/1774-18 надійшов лист Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації Державної міграційної служби України в якому повідомлялося, що висновком службового розслідування Управління ДМС України в Херсонській області №47/2018 паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 виданий 31.08.2002 року Нижньосірогозьким РВ УМВС України в Херсонській області на ім`я ОСОБА_1 визнано таким, що оформлений з порушенням вимог чинного законодавства України та підлягає вилученню і знищенню в установленому законом порядку. Також даним листом вказано на необхідність проведення службової перевірки щодо законності документування паспортом громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_1 та направлення висновку за результатами службової перевірки до Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України до 22.05.2018 року. Таким чином, оскільки відповідно до п. 22 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №152 від 07.05.2014 року (в редакції чинній на момент звернення позивача з метою оформлення паспорта України для виїзду за кордон у 2016 році) підставою для оформлення та видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон був саме паспорт громадянина України, який відповідно до висновку службового розслідування №47/2018 визнано таким, що виданий з порушенням вимог законодавства України, тому були наявні підстави для проведення службової перевірки відповідно до п.91 Порядку №152 та визнання паспорта громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 від 09.08.2016 року оформленим з порушенням вимог законодавства України.

Так відповідачем 2 було проведено службову перевірку, зо результатами якої складено висновок від 21.05.2018 року №85/2018 згідно якого вказаний паспорт визнано недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню.

Враховуючи наведене, відповідач 2 вважає, що Головне управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області діяло відповідно до вимог чинного законодавства України, а тому підстав для задоволення адміністративного позову ОСОБА_1 немає.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Нижньосірогозьким СГІРФО УМВС України в Херсонській області, у зв`язку із загальним обміном паспорта громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Ташкентської області Республіки Узбекистан, оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002.

Також, як зазначає позивач в адміністративному позові, ОСОБА_1 був документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_5 виданим 09.08.2016 року органом видачі 1224.

З матеріалів справи вбачається, що старшим інспектором ВГП та ІС УМВС України в Запорізькій області капітаном міліції Вініченко Л.І. 08.05.2002 року проведена перевірки обґрунтованості видачі паспортів громадянам України ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , ОСОБА_4 . Так перевіркою було встановлено, що громадянин ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець Верхне-Чирчикського району Ташкентської області Республіки Узбекистан прибув на територію України в 1994 році із м. Ташкента Республіки Узбекистан з родиною - дружина ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженка м. Сир - Дар`я Ташкенської області, сином ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , уродженець м. Бекабад, які мешкають в с. Широке Василівського району Запорізької області без реєстрації. За період проживання в Україні, вони не звертались в органи внутрішніх справ з клопотанням про прийняття українського громадянства. У вересні 1998 року громадянин ОСОБА_1 з дружиною ОСОБА_3 звернулись до колишнього начальника паспортного стола Веселівського РВ УМВС України в Запорізькій області майора міліції ОСОБА_6 з заявою про обмін паспортів колишнього СРСР зразка 1974 року ( НОМЕР_6 , НОМЕР_7 ) на національний паспорт України, який в порушення закону України «Про громадянство України» від 13.11.1991 року документував їх паспортами громадянина України НОМЕР_2 та НОМЕР_8 . В травні 2001 року з заявою про отримання паспорта по досягненню 16 річного віку до начальника паспортного стола капітана міліції Василенко А.В. звернувся громадянин ОСОБА_4 , 1984 року народження. В заявку з тим, що начальник ПС Веселівського РВ капітан міліції Василенко А.В. формально підійшла до розгляду наданої заяви, підписавши її без перевірки, гр. ОСОБА_4 був документований паспортом громадянина України ( НОМЕР_9 ) в порушення вимог наказу МВС України №316 від 17.08.1994 року. При перевірці встановлено, що підстав для видачі паспорта громадянина України громадянину ОСОБА_1 , ОСОБА_4 та ОСОБА_3 не було, там як на час набуття чинності закону України «Про громадянство України» не проживали на території України. В теперішній час паспорти громадянина України у гр.. ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 вилучено та визнані недійсними.

За результатами вказаної перевірки було складено висновок від 08.05.2002 року, який був затверджений заступником начальника УМВС України в Запорізькій області підполковником міліції О.А. Петренко та згідно висновків якого, вирішено вважати паспорти громадянина України ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 видано необґрунтовано, всупереч вимогам п.2 сь.2 Закону України «Про громадянство України», і вважати їх недійсними. Паспорти громадянина України НОМЕР_2 , НОМЕР_8 , НОМЕР_9 надіслати в Веселівський РВ УМВС України в області для знищення в установленому порядку.

В подальшому, як вбачається з матеріалів справи, головним спеціалістом відділу з питань громадянства, паспортизації та реєстрації Управління ДМС України в Херсонській області 13.04.2018 року проведено службове розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 на ім`я ОСОБА_1 . Так в ході перевірки було встановлено, що СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області, у зв`язку із загальним обміном паспорта громадянина колишнього СРСР серії - НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Ташкентської області Республіки Узбекистан, оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002. Перевіркою книги обліку надходження бланків паспортів і видачі паспортів громадяном за 2002 рік встановлено, що паспорт серії НОМЕР_1 від 31.08.2002 року дійсно видано ОСОБА_1 . Додатковою перевіркою встановлено, що у вересні 1998 року ОСОБА_1 звернувся до Веселівського РВ УМВС України в Запорізькій області з питання документування паспортом громадянина України у зв`язку із загальним обміном на підставі паспорта громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області. Внаслідок чого, у порушення Закону України від 08.10.1991 року №1636-ХІІ «Про громадянство України», без проведення перевірки належності до громадянства України, ОСОБА_1 був документованй паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 від 15.09.1998 року. В подальшому, враховуючи, що заявник на момент набуття чинності Закону України «Про громадянство України» не проживав на території України, але проживав на момент набрання чинності Закону Республіки Узбекистан «Про громалянсьтво Республіки Узбекистан» (28.07.1992 року) на її території, 08.05.2002 висновком службової перевірки УМВС України в Запорізькій області вказаний паспорт визнано недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню. Відповідна відмітка про знищення недійсного паспорта в заяві про видачу паспорта серії НОМЕР_2 наявна. 25.08.2002 року під час звернення до СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області та відповідно до заяви про видачу паспорта ОСОБА_1 надано паспорт громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області, який на той час мав бути знищеним. Незважаючи на це, 31.08.2002 року працівниками СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області на підставі недійсного паспортного документа та без проведення перевірки щодо належності до громадянства України ОСОБА_1 оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 . Відповідно до журналу реєстрації знищення паспортів за період з січня 2001 року по квітень 2003 року №2061, паспорт громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 є знищеним. Відповідно до наявних обліків УДМС України в Херсонській області ОСОБА_1 зареєстрованим/знятим з реєстрації місця проживання не значиться. Відповідно до листа з ГУДМС України в Дніпропетровській області від 15.11.2017 року №1201/19959 ОСОБА_1 значиться зареєстрованим з 24.11.2005 року за адресою: АДРЕСА_1 , за паспортом громадянина Укоаїни серії НОМЕР_1 від 31.08.2002 року, виданого Нижньосірогозькм РВ УМВС України в Херсонській області. За обліками УДМС України в Херсонській області ОСОБА_1 серед осіб, які набули громадянство України в порядку, передбаченому законами України та міжнародними договорами України, не значиться. За обліками системи ЄІАС УМП ОСОБА_1 документований паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_5 від 09.08.2016 року, орган видачі 1224, на підставі паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002 року, виданого Нижньосірогозьким РВ УМВС України в Херсонській області.

З огляду на вищевказане та враховуючи наявність зібраних підстав паспорт громадянина України НОМЕР_1 від 31.08.2002 року був оформлений та виданий у порушення вимог Закону України «Про громадянство України», Інструкції щодо правил та порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженої наказом МВС України від 17.08.1994 року №316, що стало можливим у результаті недбалого виконання посадових обов`язків працівниками СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області.

За результатами вказаної перевірки було складено висновок за результатами службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 №47/2018 від 13.04.2018 року, згідно висновків якого, вирішено:

- паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002 року виданого Нижньосірогозьким РВ УМВС України в Херсонській області на імя ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Ташкенськогї області Республіки Узбекистан, вважати оформленим та виданим з порушенням вимог Закону України від 18.01.2001 року №2235-ІІІ «Про громадянство України», Інструкції щодо правил та порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженої наказом МВС України від 17.08.1994 року № 316, яка діяла на той час;

- паспорт громадянина України серії № НОМЕР_1 від 31.08.2002 року визнати недійсним та таким, що підлягає вилученню і знищенню відповідно до п. 10.4 Розділу Х Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 13.04.2012 року №320, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02.07.2012 за №1089/21401;

- висновок службового розслідування в двох екземплярах направити до ДМС України для його затвердження;

- копію висновку службового розслідування після затвердження направити до Нижньосірогозького РС УДМС України в Херсонській області для вжиття заходів спрямованих на вилучення та знищення паспорта серії НОМЕР_1 , та внесення інформації про недійсний паспорт у графу «Службові відмітки» відповідної заяви про видачу паспорта;

- інформацію щодо паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , як оформленого у порушення вимог чинного законодавства внести до ФМ ЄІАС УМП «Недійсні документи»;

- направити інформації, щодо паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 до ГУ ДМС України в Дніпропетровській області для визнання паспорта громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_5 від 09.08.2016 року, орган видачі 1224, недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню;

- копію затвердженого в установленому порядку висновку та матеріали перевірки у порядку ст. 214 КПК України направити до ГУНП в Херсонській області для вирішення питання щодо внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудового розслідування;

- після затвердження висновку направити повідомлення про недійсний паспорт для вчинення дій відповідно до діючого законодавства України до органу реєстрації відповідно до інформації щодо реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно листа від 05.05.2018 року №6501.3-6955/65.1-15, вищенаведений висновок службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 було затверджено ДМС України та направлено до ГУНП в Херсонській області для вирішення питання про внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань відповідно до вимог ст. 214 КПК України.

Листом від 10.05.2018 року №6501.3219-18 ДМС України повідомило ГУДМС України в Дніпропетровській області, що згідно з висновком №47/2018, затвердженого ДМС України 13.04.2018 року, паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 виданий Нижньосірогозького РС УДМС України в Херсонській області на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є таким, що оформлений в порушення вимог чинного законодавства України та підлягає вилученню та знищенню в установленому законодавством порядку. Також було проінформовано, що відповідно до обліків ЄІАС УМП вказана особа документована паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 від 09.08.2016 року, орган видачі 1224, у зв`язку з чим вказаний висновок було адресовано ГУДМС України в Дніпропертовській області для вжиття заходів відповідно до чинного законодавства.

ДМС України листом від 10.05.2018 року №6501.3-7136/65.3-18 було проінформовано Відділ з питань реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання виконкому Апостолівської міської ради про наявність висновку №47/2018 та про необхідність вжиття заходів відповідно до вимог Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 року №207.

Також з метою внесення відповідної інформації у графу «Службові відмітки» у заяві про видачу паспорта на ім`я ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 та вжиття заходів щодо орієнтування співробітників підрозділу на вилучення та подальше знищення недійсного паспорта серії НОМЕР_1 ДМС України направило відповідного листа від 10.05.2018 року №6501.3-7127/65.3-18 Нижньосірогозькому РС УДМСУ в Херсонській області.

10.05.2018 року за №6501.3-7132/65.3-18 Головне управління ДМС України в Херсонській області на адресу позивача було направлено лист в якому повідомлялося, що згідно висновком службового розслідування за фактом документування паспортом громадянина України, затвердженого ДМС України від 13.04.2018 року №47/2018, паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002 року виданий Нижньосірогозького РС УДМС України в Херсонській області визнано таким, що виданий у порушення вимог чинного законодавства України відповідно до п. 10.4 Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 13.04.2012 року №320, та підлягає вилученню та знищенню згідно чинного законодавства. У зв`язку з чим ОСОБА_1 рекомендовано звернутися до найблищого територіального підрозділу ДМС за місцем перебування та здати недійсний документ.

21.05.2018 року начальником відділу оформлення документів №1 управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ГУ ММС України в Дніпропетровській області здійснено службову перевірку підстав оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю Верхньо-Чирчикського району Ташкентської області Республіки Узбекистан, за результатами якої складено та затверджено висновок. Так перевіркою було встановлено, що 19.07.2016 року до Центрального-Міського РВ у м. Кривому Розі ГУ ДМС України в Дніпропетровській області з метою оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон звернувся ОСОБА_1 . Для оформлення вказаного паспорта, ОСОБА_1 було надано наступні документи: паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий 31.08.2002 року, виданий Нижньосірогозького РС УДМС України в Херсонській області; картку платника податків видану 01.04.2005 року Нововоронцовською НДПІ на імя ОСОБА_1 ; квитанцію про сплату встановлених законодавством України платежів за оформлення та обмін паспорта громадянина України для виїзду за кордон; заяву про надання платної послуги у звичайному порядку. Внесення персональних даних ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до бази ЄІАС УМП здійснено 19.07.2016 року. Отримавши відповідь від ДМС у Херсонській області та копії заяви про видачу паспорта громадянина України на імя ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 . Центрально-Міським РВ ГУ ДМС України в Дніпропетровській області 09.08.2016 року було прийнято рішення про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон на імя ОСОБА_1 та в подальшому виготовлено та видано паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 від 09.08.2016 року.

Згідно висновку службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України з порушенням вимог законодавства України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 №47/2018 від 13.04.2018 року, проведеного УДМС України в Херсонській області, паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий 31.08.2002 року визнано таким, що оформлений з порушенням вимог чинного законодавства України та відповідно до п. 10.4 Розділу Х Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВс України від 13.04.2012 року №320, недійсним та таким, що підлягає вилученню.

З урахуванням викладеного, згідно висновку службового розслідування вирішено вважати, що паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 від 09.08.2016 року орган видачі 1224, відповідно до п.8 п.89 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2014 року №152, вважати недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню у встановленому порядку. Висновок службової перевірки вирішено направити для затвердження до ДМС України. Внести інформацію про недійсний паспорт серії НОМЕР_3 від 09.08.2016 року орган видачі 1224, до інформаційної підсистеми «Недійсні документи» ЄІАС УМП ДМС України. Направити повідомлення до Державної прикордонної служби України та секторі Укрбюро Інтерполу ГУ НП в Дніпропетровській області.

Не погоджуючись з висновком №47/2018 від 13.04.2018 року та №85/2018 від 11.06.2018 року позивач звернувся з адміністративним позовом до суду щодо їх скасування та зобов`язання відповідачів направити інформацію про їх скасування до Інформаційної підсистеми функціональний модуль «Недійсні документи» Єдиної інформаційно-аналітичної системи управління міграційними процесами Державної міграційної служби.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб, визначаються Законом України від 18 січня 2001 року №2235-III "Про громадянство України" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон №2235-III).

Законом України №2235-ІІІ (діючого на момент виникнення спірних правовідносин) визначає правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб.

Законодавство України про громадянство України, згідно зі ст. 2 Закону №2235-ІІІ, ґрунтується на таких принципах: 1) єдиного громадянства - громадянства держави Україна, що виключає можливість існування громадянства адміністративно територіальних одиниць України. Якщо громадянин України набув громадянство (підданство) іншої держави або держав, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України. Якщо іноземець набув громадянство України, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України; 2) запобігання виникненню випадків без громадянства; 3) неможливості позбавлення громадянина України громадянства України; 4) визнання права громадянина України на зміну громадянства; 5) неможливості автоматичного набуття громадянства України іноземцем чи особою без громадянства внаслідок укладення шлюбу з громадянином України або набуття громадянства України його дружиною (чоловіком) та автоматичного припинення громадянства України одним з подружжя внаслідок припинення шлюбу або припинення громадянства України другим з подружжя; 6) рівності перед законом громадян України незалежно від підстав, порядку і моменту набуття ними громадянства України; 7) збереження громадянства України незалежно від місця проживання громадянина України.

Відповідно до статті 15 Загальної декларації прав людини кожна людина має право на громадянство, ніхто не може бути безпідставно позбавлений громадянства.

Згідно зі статтею 3 Закон №2235-III громадянами України є: 1) усі громадяни колишнього СРСР, які на момент проголошення незалежності України (24 серпня 1991 року) постійно проживали на території України; 2) особи, незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних чи інших ознак, які на момент набрання чинності Законом України "Про громадянство України" (13 листопада 1991 року) проживали в Україні і не були громадянами інших держав; 3) особи, які прибули в Україну на постійне проживання після 13 листопада 1991 року і яким у паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року органами внутрішніх справ України внесено напис "громадянин України", та діти таких осіб, які прибули разом із батьками в Україну і на момент прибуття в Україну не досягли повноліття, якщо зазначені особи подали заяви про оформлення належності до громадянства України; 4) особи, які набули громадянство України відповідно до законів України та міжнародних договорів України.

Особи, зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті, є громадянами України з 24 серпня 1991 року, зазначені у пункті 2, - з 13 листопада 1991 року, а у пункті 3, - з моменту внесення відмітки про громадянство України.

Відповідно до пункту 1 статті 5 Закону України "Про громадянство України" документами, що підтверджують громадянство України, є, зокрема, паспорт громадянина України; паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

Згідно ст. 6 Закону №2235-ІІІ визначено, що Громадянство України набувається: 1) за народженням; 2) за територіальним походженням; 3) внаслідок прийняття до громадянства; 4) внаслідок поновлення у громадянстві; 5) внаслідок усиновлення; 6) внаслідок встановлення над дитиною опіки чи піклування; 7) внаслідок встановлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки; 8) у зв`язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини; 9) внаслідок встановлення батьківства; 10) за іншими підставами, передбаченими міжнародними договорами України.

Як вбачається з наявних матеріалів справи, позивач є уродженцем міста Верхньо-Чирчикського району Ташкенської області Республіки Узбекистан.

Відповідно до ст. 8 Закону №2235-ІІІ визначено, що набуття громадянства України за територіальним походженням здійснюється якщо особа, яка сама або хоча б один з її батьків, дід чи баба, повнорідні брат чи сестра народилися або постійно проживали до 16 липня 1990 року на території, яка стала територією України відповідно до статті 5 Закону України "Про правонаступництво України" ( 1543-12 ), а також на інших територіях, що входили до складу Української Народної Республіки, Західно-Української Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, що взяв зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття

громадянства України, а також її діти реєструються громадянами України.

Дитина, яка народилася чи постійно проживала на території УРСР (або хоча б один з її батьків, дід чи баба народилися чи постійно проживали на територіях, зазначених у частині першій цієї статті) і є особою без громадянства, реєструється громадянином України за заявою одного з батьків або опікуна чи піклувальника.

Дитина, яка народилася на території України від батьків, які є іноземцями, і набула за народженням громадянство іншої держави або держав, яке було припинене, реєструється громадянином України за клопотанням одного з батьків або опікуна чи піклувальника.

Особи, зазначені у частині першій цієї статті, які є громадянами держав, міжнародний договір України з якими дозволяє особі звертатися для набуття громадянства України за умови, якщо вона доведе, що не є громадянином цієї держави, можуть подавати заяви про набуття громадянства України лише після припинення

іноземного громадянства.

Особи, зазначені у частині першій цієї статті, які є іноземцями, мають припинити іноземне громадянство і подати документ про це, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до органу, що здійснив реєстрацію, протягом року з

моменту реєстрації її громадянином України. Якщо особи, маючи всі передбачені законодавством цієї держави підстави для отримання такого документа, з незалежних від них причин не можуть отримати його, або їм надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, вони подають декларацію про відмову від іноземного

громадянства.

Зобов`язання припинити іноземне громадянство не вимагається від іноземців, які є громадянами держав, законодавство яких передбачає автоматичне припинення особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства іншої держави або міжнародні договори України з якими передбачають припинення особами

громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України.

Датою набуття громадянства України у випадках, передбачених цією статтею, є дата реєстрації набуття особою громадянства України.

Особа, яка набула громадянство України і подала декларацію про відмову від іноземного громадянства, зобов`язується повернути паспорт іноземної держави до уповноважених органів цієї держави.

З аналізу вищевикладених норм вбачається, що підставами для набуття іноземцем громадянства України за територіальним походженням є наступні обставини:

- підтвердження факту народження чи постійного проживання на території України іноземця або його родичів, визначених ч. 1 ст. 8 Закону №2235-ІІІ;

- припинення іноземного громадянства.

Порядок оформлення і видачі паспорта громадянина України затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 13 квітня 2012 року № 320, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 02 листопада 2012 року № 1089/21401 (далі по тексту - Порядок № 320).

Наказом МВС України від 17 серпня 1994 р. № 316 затверджено Інструкцію щодо правил та порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України (в редакції, чинній на дату видачі позивачу паспорта громадянина України).

Відповідно до п. 7 розділу ІІ Інструкції № 316. при обміні паспортів громадянами подаються паспорти, що підлягають обміну, а при обміні паспортів у випадках зміни

прізвища, імені та по батькові або встановлення розбіжностей у запису (невідповідність занесених у паспорт відомостей і відміток) також свідоцтва органів реєстрації актів громадянського стану чи інші документи, що підтверджують ці обставини.

Якщо обмін провадиться у зв`язку із встановленням розбіжностей у записах чи непридатності паспорта для користування (пошкодження з різних причин, загублення фотографічної картки тощо), органами внутрішніх справ здійснюється необхідна перевірка особи заявника і факту видачі їй пред`явленого паспорта, що підлягає обміну.

Відповідно до п.21 розділу ІІІ Інструкції № 316 іноземцям і особам без громадянства, які прийняті до громадянства України, паспорти видаються за місцем проживання на підставі довідок ВВІР Управлінь (відділів) паспортної,

реєстраційної та міграційної роботи головних управлінь МВС України в Автономній Республіці Крим, м.Києві та Київській області, управлінь МВС України в областях і м.Севастополі.

У розділі "Службові відмітки" заяв форми N 1 вказується,

коли, яким рішенням дані особи прийняті до громадянства України та з якого громадянства (підданства). Наприклад: "Прийнятий до громадянства України з громадянства Республіки Польща Указом Президента України від 15 грудня 1994 р., протокол N 17".

У заявах форми N 1 на паспорти, видані в порядку обміну,

відомості про прийняття до громадянства України можна вказувати зі

слів заявника.

Пунктом 10.4 Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України № 320 від 13.04.2012 передбачено, що погашаються, уважаються недійсними та знищуються паспорти: які обмінюються у зв`язку зі зміною (переміною) прізвища, імені та по батькові; у разі встановлення розбіжностей у записах (невідповідність записів, зроблених у паспорті, записам в інших документах); у разі непридатності паспорта для користування (пошкодження з різних причин, утрата фотокартки); осіб, громадянство України яких припинено; знайдені, замість яких видано нові; померлих громадян; зіпсовані під час заповнення; оформлені з порушенням вимог чинного законодавства України; не отримані власником протягом року.

У разі оформлення паспорта з порушенням вимог чинного законодавства керівником територіального органу (територіального підрозділу) проводиться службове розслідування, за результатами якого складається висновок у двох примірниках, який надсилається до Державної міграційної служби України (далі - ДМС України) для затвердження керівником відповідного структурного підрозділу ДМС України. Перший примірник затвердженого висновку зберігається в ДМС України, другий - у територіальному органі (підрозділі).

З наведеного слідує, що керівником територіального органу (територіального підрозділу) службове розслідування проводиться у разі наявності факту оформлення паспорта з порушенням вимог чинного законодавства.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 302 затверджено Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України.

Відповідно до п. 12 Порядку № 302 внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Реєстр) здійснюється з використанням відомчої інформаційної системи ДМС.

Згідно пп. 8 п. 108 Порядку № 302 паспорт визнається недійсним, вилучається, анулюється та знищується в разі, зокрема, оформлення паспорта/паспорта зразка 1994 року з порушенням вимог законодавства.

Відповідно до п. 109 Порядку № 302 у разі коли рішення про оформлення паспорта/паспорта зразка 1994 року прийнято працівником з порушенням вимог законодавства, керівник структурного підрозділу відповідного територіального органу/ територіального підрозділу ДМС або його заступник проводить службову перевірку. За результатами перевірки складається висновок про визнання паспорта недійсним та таким, що підлягає вилученню, анулюванню та знищенню, у двох примірниках, який підписується працівником, що провів перевірку, погоджується його безпосереднім керівником та керівником територіального органу ДМС або його заступником. Висновки разом з матеріалами перевірки надсилаються до ДМС для затвердження. За результатами розгляду та в разі наявності підстав для визнання паспорта таким, що оформлений з порушенням вимог законодавства, висновки затверджуються керівником структурного підрозділу ДМС. Перший примірник затвердженого висновку зберігається в ДМС, а другий - надсилається до територіального органу ДМС. Висновки та матеріали перевірки зберігаються протягом 75 років. У разі визнання паспорта/паспорта зразка 1994 року недійсним відповідно до підпункту пункту 108 цього Порядку висновок про визнання паспорта недійсним та таким, що підлягає вилученню, анулюванню та знищенню, повинен містити посилання на конкретні норми законодавства, що були порушені. Про визнання паспорта/паспорта зразка 1994 року недійсним відповідно до підпункту 8 пункту 108 цього Порядку територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС/ДМС письмово інформує заявника із зазначенням норм законодавства, що були порушені.

Системний аналіз викладених правових норм дозволяє стверджувати, правовою підставою для визнання паспорту громадянина України недійним є його оформлення з порушенням вимог чинного законодавства України.

При цьому, правовою підставою для визнання паспорту громадянина України недійним є його оформлення з порушенням вимог чинного законодавства України, що має бути встановлено в ході службової перевірки шляхом здійснення повного та всебічного дослідження всіх обставин набуття особою громадянства України та документування її відповідним паспортом.

З висновку службового розслідування №47/2018 вбачається, що у вересні 1998 року ОСОБА_1 звернувся до Веселівського РВ УМВС України в Запорізькій області з питання документування паспортом громадянина України у зв`язку із загальним обміном на підставі паспорта громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області.

Позивачу за результатами розгляду його заяви та документів було видано паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 від 15.09.1998 року.

Разом з чим, 08.05.2002 року враховуючи, що позивач на момент набуття чинності Закону України «Про громадянство України» не проживав на території України, але проживав на момент набрання чинності Закону Республіки Узбекистан «Про громалянсьтво Республіки Узбекистан» (28.07.1992 року) на її території, посадовими особами ВГП та ІС УМВС України в Запорізькій області було проведено службову перевірку за результатами якої було складено висновок про результати службової перевірки щодо документування паспортами громадянина України ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , якою були встановлені означені обставини та вирішено вказаний паспорт визнати недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню. Відповідна відмітка про знищення недійсного паспорта в заяві про видачу паспорта серії НОМЕР_2 наявна.

Вказаний висновок від 08.05.2002 року позивачем не оскаржувався, натомість останній звернувся з заявою про видачу паспорта в серпні 2002 року. Так, СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області, у зв`язку із загальним обміном паспорта громадянина колишнього СРСР серії - НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця Ташкентської області Республіки Узбекистан, оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 від 31.08.2002.

Тобто, позивач повторно звернувся з питання документування паспортом громадянина України у зв`язку із загальним обміном на підставі паспорта громадянина колишнього СРСР.

Разом з чим, відповідно до п. 1 ст. 8 Закону №2235-ІІІ при першому зверненні позивач зобов`язаний був підтвердити обставину того, що він є особою без громадянства

або іноземцем, що взяв зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її діти реєструються громадянами

України.

В свою чергу позивач, дізнавшись, що його паспорт НОМЕР_2 визнаний таким, що підлягає вилученню та знищенню, повторно звернувся для отримання паспорта громадянина України у зв`язку із загальним обміном на підставі паспорта громадянина колишнього СРСР приховавши фактично своє громадянство Республіки Узбекистан чим порушив п. 1 ст. 8 Закону №2235-ІІІ.

Так, перевіркою, яка здійснювалася за фактом оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 було встановлено, що 31.08.2002 року працівниками СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області на підставі недійсного паспортного документа та без проведення перевірки щодо належності до громадянства України ОСОБА_1 оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 . Відповідно до журналу реєстрації знищення паспортів за період з січня 2001 року по квітень 2003 року №2061, паспорт громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 є знищеним.

Відповідно до ст.21 Закону №2235-ІІІ рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується, якщо особа набула громадянство України відповідно до статей 8 та 10 цього Закону шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.

У свою чергу, перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України визначає Порядок №215 (у редакції, що діяв на момент виникнення спірних правовідносин та прийняття оскаржуваного рішення).

Пунктом 88 Порядку №215 визначено, що для скасування рішень про оформлення набуття громадянства України відповідно до ст. 21 Закону органами міграційної служби, дипломатичними представництвами чи консульськими установами України готуються такі документи:

а) подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України;

б) документи, які підтверджують, що особа набула громадянство України за територіальним походженням (ст. 8 Закону) або була поновлена у громадянстві України (ст. 10 Закону) шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянства України (довідка органу міграційної служби, дипломатичного представництва чи консульської установи про те, що іноземець, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, не подав документ про припинення цього громадянства, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту реєстрації його громадянином України, а незалежні від особи причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства не існують (ч. 5 ст. 8 та ч. 2 ст. 10 Закону); інформація органу міграційної служби про те, що іноземець, який подав декларацію про відмову від іноземного громадянства, не повернув паспорт іноземної держави до уповноважених органів цієї держави (ч. 8 ст. 8 та ч. 7 ст. 10); інформація про те, що на момент реєстрації громадянином України існували підстави, за наявності яких особа не поновлюється у громадянстві України (ч.ч. 1 та 2 ст. 10 з урахуванням ч. 5 ст. 9 Закону; ч. 5 ст. 10 Закону); інформація про інші неправдиві відомості та фальшиві документи, які були подані для набуття громадянства України відповідно до ст.ст. 8 та 10 Закону, або інформація про приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України відповідно до ст.ст. 8 та 10 Закону).

Отже з урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що позивач при повторному зверненні, а саме у 2002 році приховав ту обставину, що він у вересні 1998 року звертався до Веселівського РВ УМВС України в Запорізькій області з питання документування паспортом громадянина України у зв`язку із загальним обміном на підставі паспорта громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області та позивачу за результатами розгляду його заяви та документів було видано паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 від 15.09.1998 року, який в подальшому було визнано недійсним за результатами проведеної у 2002 році службової перевірки. Так вказаною перевіркою 08.05.2002 року було встановлено, що на момент набуття чинності Закону України «Про громадянство України» позивач не проживав на території України, але проживав на момент набрання чинності Закону Республіки Узбекистан «Про громадянство Республіки Узбекистан» (28.07.1992 року) на її території.

Будь яких пояснень з цього приводу адміністративний позов не містить, доказів в спростування обставин викладених в висновку від 08.05.2002 року як і доказів його оскарження до суду надано не було.

Отже, суд погоджується з висновками службової перевірки, яка здійснювалася за фактом оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , стосовно того, що 31.08.2002 року працівниками СГІРФО Нижньосірогозького РВ УМВС України в Херсонській області на підставі недійсного паспортного документа та без проведення перевірки щодо належності до громадянства України ОСОБА_1 оформлено паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 , оскільки відповідно до журналу реєстрації знищення паспортів за період з січня 2001 року по квітень 2003 року №2061, паспорт громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області на ім`я ОСОБА_1 є знищеним.

Суд вважає необґрунтованими доводи представника позивача стосовно того, що спірні висновки не містять посилань на порушення з боку позивача вимог чинного законодавства, оскільки під час повторного звернення позивача з метою отримання паспорта на підставі недіючого документа, останній свідомо приховав ту обставину, що він вже звертався з питання документування паспортом громадянина України у зв`язку із загальним обміном на підставі паспорта громадянина колишнього СРСР серії НОМЕР_4 , виданого 14.10.1978 Рахимовським РВ Ташкентської області, йому було видано паспорт, який в подальшому було визнано недійсним.

Таким чином, враховуючи, що позивачем не підтверджено набуття громадянства України, відповідачі дійшли обґрунтованого висновку, що паспорти серії НОМЕР_1 та серії НОМЕР_3 є такими, що отримані з порушенням закону, а тому оскаржувані дії та рішення є правомірними та такими, що вчинені на підставі та у межах чинного законодавства.

Згідно п.22 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон № НОМЕР_10 від 07.05.2014 року визначено, що для оформлення паспорта для виїзду за кордон особа подає: 1) заяву-анкету; 2) паспорт громадянина України (для осіб, що досягли шістнадцятирічного віку та постійно проживають в Україні); 3) свідоцтво про народження (у разі оформлення вперше паспорта для виїзду за кордон особі, що не досягла шістнадцятирічного віку); 4) відповідні документи, що підтверджують здійснення встановлених законодавством платежів, або оригінал і копію документа про звільнення від таких платежів; 5) заяву про відмову від внесення інформації (у тому числі відцифрованих відбитків пальців рук) до безконтактного електронного носія, що імплантований до паспорта для виїзду за кордон (у разі потреби). У разі оформлення паспорта особі, яка не досягла шістнадцятирічного віку, таку заяву від її імені подають батьки (якщо батьки не перебувають у шлюбі, - той з батьків, з ким проживає особа), усиновлювачі, опікуни, піклувальники або інші представники чи представники закладів, які виконують функції опікунів чи піклувальників над цією особою. Заява від другого з батьків не вимагається, якщо він є іноземцем або особою без громадянства; 6) у разі оформлення паспорта особі, що не досягла дванадцятирічного віку, або особі, яка не може пересуватись самостійно у зв`язку із тривалим розладом здоров`я, що підтверджується відповідною довідкою лікувального закладу, може бути подано дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметра та одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого зображення особи шляхом сканування.

Тобто, передумовою для отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон є набуття особою громадянства України у встановленому законодавством порядку та отримання паспорта громадянина України.

Відповідно до приписів п.27 після заповнення заяви-анкети (введення персональних даних особи, на ім`я якої здійснюється оформлення паспорта для виїзду за кордон) працівник територіального органу або підрозділу ДМС чи консульська посадова особа друкує її та надає особі для перевірки правильності внесених до заяви-анкети персональних даних. Після зазначеної перевірки особа власним підписом підтверджує правильність внесених до заяви-анкети персональних даних фізичної особи, на ім`я якої здійснюється оформлення паспорта для виїзду за кордон.

Пунктом 29 визначено, що рішення про оформлення та видачу особі паспорта для виїзду за кордон приймається територіальним органом або підрозділом ДМС чи закордонною дипломатичною установою України на підставі даних, отриманих з бази даних Реєстру.

Відповідно до п. 89 Порядку 152 чинній нач час винесення спірного висновку, визначено, що паспорт для виїзду за кордон визнається недійсним, вилучається, анулюється та знищується у разі: 1) коли він підлягає обміну у зв`язку із зміною інформації, внесеної до паспорта для виїзду за кордон; 2) закінчення строку його дії або прийняття рішення про його обмін до закінчення строку його дії; 3) виявлення помилки в інформації, внесеній до паспорта; 4) непридатності паспорта для виїзду за кордон для подальшого використання; 5) припинення особою громадянства України; 6) коли паспорт заявлений як втрачений або викрадений; 7) смерті особи, якій було видано такий паспорт; 8) оформлення паспорта з порушенням вимог законодавства; 9) неотримання заявником паспорта протягом року.

Відповідно до п. 90 передбачено, що про визнання паспорта для виїзду за кордон недійсним відповідно до підпунктів 6 і 8 пункту 89 цього Порядку територіальний орган/ територіальний підрозділ ДМС, закордонна дипломатична установа в установленому законодавством порядку протягом однієї доби інформують Адміністрацію Держприкордонслужби, Робочий апарат Українського бюро Інтерполу Національної поліції України.

Згідно п. 91, у разі прийняття працівником територіального органу/ територіального підрозділу ДМС рішення про оформлення паспорта для виїзду за кордон з порушенням вимог законодавства керівник структурного підрозділу територіального органу/територіального підрозділу ДМС, закордонної дипломатичної установи, який здійснив його оформлення, проводить службову перевірку. За результатами перевірки складається висновок у двох примірниках, який підписується працівником, що провів перевірку, і його безпосереднім керівником та погоджується керівником територіального органу ДМС, закордонної дипломатичної установи. Висновки разом з матеріалами перевірки надсилаються до ДМС для затвердження. За результатами розгляду та наявності підстав для визнання паспорта для виїзду за кордон оформленим з порушенням вимог законодавства висновки затверджуються керівником структурного підрозділу ДМС, МЗС. Один примірник затвердженого висновку зберігається в ДМС, МЗС, а другий - надсилається до територіального органу ДМС, закордонної дипломатичної установи.

Отже, оскільки на думку суду, паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 правомірно визнано таким, що оформлений з порушенням вимог чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що відповідач 2 дійшов вірних висновків в ході службової перевірки щодо підстав оформлення паспорта громадянина України серії НОМЕР_3 , згідно яких вказаний паспорт громадянина України для виїзду за кордон визнано відповідно до п.п.8 п.89 Порядку 152 (чинного на час винесення спірного висновку) недійсним та таким, що підлягає вилученню та знищенню.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваних висновків № 47/2018 від 13.04.2018 року та №85/2018 від 11.06.2018 року відповідачі діяли на підстав, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для їх прийняття, а тому позовні вимоги про визнання протиправним та скасування висновку Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області №47/2018 за результатами службового розслідування за фактом оформлення паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 , затвердженого заступником директора Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України ОСОБА_2 13.04.2018 року та висновку Головного управлення Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області №85/2018 службової перевірки щодо підстав оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженцю Верхньо-Чирчикського району Ташкенської області Республіки Узбекистан, затвердженого заступником директора Департаменту з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ДМС України ОСОБА_2 11.06.2018 року; є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Відповідно до п. 23 ч. 1 ст. 4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).

Таким чином, оскільки позовні вимоги зобов`язального характеру є похідними вимогами, тому підстави для їх задоволення також відсутні.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в Херсонській області, Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування висновків, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_11 , АДРЕСА_2 )

Відповідач: Управління Державної міграційної служби України в Херсонській області, код ЄДРПОУ 37839478, 73036, м. Херсон, вул. Перекопська, буд. 168)

Відповідач:Головне управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 37806243, 49000, м. Дніпро, вул. В. Липинського, буд. 7).

Суддя П.П.Марин

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.12.2023
Оприлюднено02.01.2024
Номер документу116066558
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства

Судовий реєстр по справі —420/10996/23

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 29.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні