ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"04" грудня 2023 р. м. Київ Справа № 911/2556/23
У справіза позовом Заступника керівника Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Козинської селищної ради
до Релігійної організації «Київська Митрополія Української Православної Церкви»
про усунення перешкод у праві користування та розпорядження земельними ділянками
Суддя Карпечкін Т.П.
За участю представників сторін:
від прокуратури: Філіпенко О.І.
від позивача: не з`явився
від відповідача: Пегза К.К.
обставини справи:
В провадженні Господарського суду Київської області знаходиться справа за позовом Заступника керівника Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Козинської селищної радидо Релігійної організації «Київська Митрополія Української Православної Церкви`про усунення перешкод у праві користування та розпорядження земельною ділянкою.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 31.08.2023 рокувідкрито провадження у справі № 911/2556/23, справу призначено за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 04.10.2023 року.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 04.10.2023 року підготовче засідання у справі № 911/2556/23 відкладалось на 06.11.2023 року.
Підготовче засідання, яке було відкладено на 06.11.2023 року, не відбулося у зв`язку з оголошенням у місті Києві сигналу «Повітряна тривога» та загрозою ракетних ударів. У зв`язку з чим, ухвалою Господарського суду Київської області від 06.11.2023 рокупідготовче засідання відкладалось на 20.11.2023 року.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.11.2023 року підготовче засідання відкладалось на 04.12.2023 року.
У судовому засіданні 04.12.2023 року судом з врахуванням викладених відповідачем у відзиві на позов заперечень та з огляду на обставини спору, встановлено необхідність призначення у справі судової експертизи з питань землеустрою щодо встановлення відповідності документації із землеустрою вимогам законодавства, визначення належного цільового призначення та належності спірної земельної ділянки до земель водного фонду прибережної захисної смуги.
Зокрема, предметом позову є вимога про усунення перешкод у здійсненні позивачем права користування та розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 3223155400:03:018:0029 шляхом скасування рішення про її надання в користування відповідачу, скасування державної реєстрації права та повернення земельної ділянки, з тих підстав, що така земельна ділянка фактично належить до земель водного фонду, накладається на прибережну захисну смугу і виділена відповідачу з порушенням чинного законодавства.
Відповідач у відзиві стверджував про отримання земельної ділянки з кадастровим номером 3223155400:03:018:0029 у користування у відповідності до норм чинного законодавства з урахуванням усіх обмежень, що були чинні на момент отримання земельної ділянки у користування. Також відповідач заперечував факт накладення земельної ділянки на прибережну захисну смугу.
В свою чергу, в підтвердження викладених у позові обставин прокуратура посилається лише на листи Козинської селищної ради та надане Державним науково-виробничим підприємством «Картографія» викопіювання з ортофотоплану з нанесеними спірною земельною ділянкою, береговою лінією та прибережною смугою.
Як визначено ч. 1 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України, суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:
1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;
2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.
Заслухавши пояснення прокуратури та відповідача, враховуючи наявні у справі докази, суд дійшов висновку про необхідність дослідження обставин, що мають значення для справи, шляхом залучення спеціальних (експертних) знань.
Зокрема, суд не володіє необхідними засобами та знаннями для перевірки відповідності документації із землеустрою вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування, визначення категорії (цільового призначення) земельної ділянки та встановлення факту накладення земельної ділянки на землі водного фонду.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про судову експертизу» судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду.
Наказом Міністерства юстиції України «Про затвердження інструкції про призначення та проведення судових експертиз та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень» від 08.10.1998 року № 53/5 передбачено можливість проведення судової експертизи з питань землеустрою.
Як визначено главою 7 розділу ІІ Інструкції (п. 6.1) Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, основними завданнями експертизи з питань землеустрою є, зокрема, визначення відповідності розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності фактичного землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам;
Згідно з п. 7.2. глави 7 розділу ІІ Інструкції (п. 6.1) Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень експертиза з питань землеустрою покликана вирішувати питання, зокрема:
Чи відповідають розроблена документація із землеустрою на земельну ділянку та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності?
Чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності?
Чи відповідає фактичне землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам?
Таким чином, для повного і всебічного вирішення спору у справі № 911/2556/23 необхідно дослідити належність спірної земельної ділянки відповідача з кадастровим номером 3223155400:03:018:0029 до земель водного фонду та з`ясування інших обставин її надання у користування відповідачу, тому суд дійшов висновку про необхідність застосування спеціальних знань та призначення у справі судової експертизи з питань землеустрою.
Відповідно до ч. 1 ст. 100 Господарського процесуального кодексу України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
Частиною 1 ст. 102 Господарського процесуального кодексу України визначено, що матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи. Суд може також заслухати призначених судом експертів з цього питання. Копії матеріалів, що надаються експерту, можуть залишатися у матеріалах справи.
Частинами 3-6 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).
Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом.
Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта.
Оскільки експертиза призначається за ініціативою суду і сторонами не запропоновано питання на експертизу, остаточне коло, роз`яснення якихпотребує висновку експерта, визначено судом.
Враховуючи, що експертиза призначається для встановлення фактів, на які посилається прокуратура у позові, вирішення організаційних питань, пов`язаних з проведенням експертизи та оплата експертизи на даній стадії розгляду справи покладаються на Київську обласну прокуратуру.
Проведення судової експертизи доручається державним спеціалізованим установам чи безпосередньо особам, які відповідають вимогам, встановленим Законом України «Про судову експертизу». Особа, яка проводить судову експертизу (далі - судовий експерт) користується правами і несе обов`язки, зазначені у статті 31 цього Кодексу.
Згідно з ч. 3, 5 ст. 100 Господарського процесуального кодексу України ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі).
В ухвалі про призначення експертизи суд попереджає експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.
Згідно з ч. 1 ст. 103 Господарського процесуального кодексу України експертиза проводиться у судовому засіданні або поза межами суду, якщо це потрібно у зв`язку з характером досліджень, або якщо об`єкт досліджень неможливо доставити до суду, або якщо експертиза проводиться за замовленням учасника справи.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 228 Господарського процесуального кодексу України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках: призначення судом експертизи. Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 229 Господарського процесуального кодексу України провадження у справі зупиняється на час проведення експертизи.
За таких обставин, враховуючи, що в судовому засіданні 04.11.2023 року судом призначено судову експертизу з питань землеустрою, проведення якої за характером досліджень має відбуватись поза межами суду (в експертній установі), провадження у справі № 911/2556/23підлягає зупиненню.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 99, 100, 234, 228, 229 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Призначити у справі № 911/2556/23 судову експертизу з питань землеустрою. Проведення експертизи доручити Київському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (03050, м. Київ, вул. Смоленська, 6).
2. На вирішення експертизи поставити питання:
2.1.Чи відповідає розроблена документація із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером 3223155400:03:018:0029 та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідає, то в чому полягає невідповідність?
2.2. До якої категорії земель (цільового призначення) належить земельна ділянка з кадастровим номером 3223155400:03:018:0029?
2.3. Чи має місце на даний час накладення земельної ділянки з кадастровим номером 3223155400:03:018:0029 на землі водного фонду, які (водне полотно, прибережна смуга, тощо) і в якій частині/обсязі?
3. Витрати на проведення експертизи та організаційні питання, пов`язані з її проведенням, на даній стадії розгляду справи покласти на відповідача Релігійну організацію «Київська Митрополія Української Православної Церкви».
4. Матеріали справи № 911/2556/23, в яких містяться всі наявні у суду копії документів, надіслати для здійснення експертизи до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, який знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Смоленська, 6.
5. Зобов`язати сторони за першою вимогою експертів своєчасно подати необхідні для проведення експертизи матеріали (документи, зразки, пояснення тощо) безпосередньо до експертної установи та забезпечити допуск і належні умови для проведення експертизи. Попередити сторони про майнову відповідальність в порядку ст. 135 ГПК України у вигляді штрафу за ухилення від вчинення дій, обов`язок вчинення яких покладено господарським судом на сторони. Попередити учасників провадження у справі про кримінальну відповідальність згідно ст. 382 Кримінального кодексу України за невиконання рішень, ухвал суду, що набрали законної сили.
6. Попередити експертів, що будуть здійснювати експертизу, про кримінальну відповідальність за ст. ст. 384, 385 Кримінального кодексу України.
7. По закінченню експертизи, висновок експерта разом з матеріалами справи № 911/2556/23, а також дані щодо витрат, пов`язаних з проведенням експертизи, подати господарському суду.
8. Зупинити провадження у справі № 911/2556/23 на час проведення судової експертизи.
9. Матеріали справи № 911/2556/23надіслати до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, який знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Смоленська, 6.
Ухвала набирає законної сили відповідно до ст. 235 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена в порядку і строк встановлені, ст. ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Т.П. Карпечкін
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2023 |
Оприлюднено | 03.01.2024 |
Номер документу | 116074336 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Київської області
Карпечкін Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні