Рішення
від 02.01.2024 по справі 560/19260/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/19260/23

РІШЕННЯ

іменем України

02 січня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Департамента житлово - комунального господарства Кам`янець-Подільської міської ради до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправною та скасування висновку,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Східного офісу Держаудитслужби, в якому просить визнати протиправним та скасувати висновок Східного офісу Держаудитслужби від 20.10.2023 про результати моніторингу закупівлі UA-2023-07-26-007321-а (ідентифікатор UA-M-2023-10-03-000010).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач вийшов за межі своєї територіальної юрисдикції. Вважає, що не порушував пункту 5 особливостей та уклав прямий договір, керуючись нормами законодавства у сфері закупівель, зокрема встановлених у пункту 11 Особливостей. Вказує, що ним не було порушено вимог пункту 21 Особливостей. Відтак, вважає висновок відповідача UA-M-2023-10-03-000010 від 20.10.2023 про встановлені порушення необґрунтованим, протиправним та таким, що суперечить нормам діючого законодавства.

Ухвалою суду від 06.11.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що був уповноважений на проведення моніторингу процедури закупівлі за номером ID: UA-2023-07-26-007321-a. Наголошує, що позивач уклав прямий договір без проведення процедури закупівлі всупереч вимогам чинного законодавства. Вважає, висновок Східного офісу Держаудитслужби за результатами проведеного моніторингу процедури закупівлі складений відповідно до Порядку № 552 та ст. 8 Закону № 922 та є обґрунтованим, пропорційним та вмотивованим.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, оцінивши їх в єдності та сукупності, суд встановив.

Рішенням 28 (позачергової) сесії VIII скликання Кам`янець-Подільської міської ради від 04.05.2023 року № 14/28 «Про внесення змін та доповнень до рішення 26 (позачергової) сесії міської ради від 10.01.2023 № 17/26 «Про бюджет Кам`янець-Подільської міської територіальної громади на 2023 рік» та додатків до нього, з врахуванням змін та доповнень, внесених рішенням 27 сесії міської ради від 28.03.2023 № 285/27 було виділено кошти на капітальний ремонт тротуару по вул. Патріарха Мстислава в м. Кам`янець-Подільський Хмельницької обл».

Між позивачем та ФОП ОСОБА_1 укладено договір № 188 від 26.07.2023 про видатки з благоустрою міста - капітальний ремонт тротуару по вул. Патріарха Мстислава в м.Кам`янець- Подільський Хмельницької області, згідно з я предметом якого підрядник зобов`язується виконати роботи, зазначені в пункті 1.2 Договору, а замовник - прийняти і оплатити такі роботи. Строк виконання робіт викладено в пункті 4.1 Договору, а саме з 26.07.2023 по 31.10.2023.

26.07.2023 Департамент житлово-комунального господарства Кам`янець-Подільської міської ради оприлюднив в електронній системі закупівель звіт про договір, укладений без застосування електронної системи закупівель UA-2023-07-26-007321-а, на закупівлю робіт Видатки з благоустрою міста - капітальний ремонт тротуару по вул.Патріарха Мстислава в м.Кам`янець-Подільський Хмельницької області: ДК 021:2015:45230000-8 : Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-07-26-007321-a. Предмет закупівлі був визначений замовником як роботи. Очікувана вартість предмета закупівлі 660 467,00 грн.

Відповідно до Акту № 1 приймання виконаних будівельних робіт за серпень 2023 року до Договору № 188 від 26.07.2023, всього за актом 660467,00 грн.

Дорученням заступника Голови Держаудитслужби від 28.09.2023 №003100-18/11139- 2023 Східний офіс Держаудитслужби уповноважено на проведення моніторингу процедури закупівлі за номером ID: UA-2023-07-26-007321-a.

Наказом від 02.10.2023 №198 начальника Східного офісу Державної аудиторської служби України (далі Відповідач) прийнято рішення про початок моніторингу процедури закупівлі на підставі виявлених органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель 03.10.2023 (ідентифікатор UA-M-2023- 10-03-000010).

10.10.2023 на запит відповідача від 09.10.2023 позивач скерував пояснення та копії документів, в якому вказав, що стаття 13 Закону України «Про публічні закупівлі» не відносить закупівлю без використання електронної системи закупівель до конкурентних процедур, а також те, що Постанова №710 від 11 жовтня 2016 р. не містить обов`язку щодо оприлюднення зазначеного обґрунтування щодо закупівель без використання електронної системи закупівель, відповідне оприлюднення на веб-сайті замовником не здійснювалося.

12.10.2023 на запит відповідача від 11.10.2023 позивач скерував пояснення та копії документів, в якому вказав, що відповідно до змісту пункту 11 Особливостей законодавцем прямо передбачена можливість здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель у разі закупівлі робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень та замовником було прийнято рішення укласти договір про закупівлю (договір від 26.07.2023 року № 188 на видатки з благоустрою міста - капітальний ремонт тротуару по вул. Патріарха Мстислава в м. Кам`янець-Подільський Хмельницької області) із підрядником ФОП ОСОБА_1 , який запропонував найбільш економічно вигідну (обґрунтовану) пропозицію.

Відповідно до висновку від 20.10.2023, предметом аналізу були питання: визначення предмета закупівлі, правомірність обрання закупівлі без використання електронної системи, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, наявність підстав для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів, повноти та своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом.

Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Департаменту житлово-комунального господарства Кам`янець-Подільської міської ради (далі - Замовник) UA-P-2023-07-26-003495-a, договір від 26.07.2023 № 188 на суму 660 467,00 грн, пояснення Замовника, надані 10.10.2023 та 12.10.2023 на запити Східного офісу Держаудитслужби через електронну систему закупівель 09.10.2023 та 11.10.2023.

Моніторингом установлено, що в електронній системі закупівель Prozorro 26.07.2023 Замовником оприлюднено звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Предметом договору є: «капітальний ремонт тротуару по вул. Патріарха Мстислава в м. Кам`янець Подільський Хмельницької області», ціна договору 660 467,00 гривень.

Під час проведення моніторингу на запит Східним офісом Держаудитслужби , який оприлюднений через електронну систему закупівель, 10.10.2023 Замовником завантажено інформацію про обґрунтування щодо застосування вищезазначеної закупівлі, де Замовником зазначено, що: «Рішенням 28 (позачергової) сесії VIII скликання Кам`янець-Подільської міської ради від 04.05.2023 року № 14/28 «Про внесення змін та доповнень до рішення 26 (позачергової) сесії міської ради від 10.01.2023 № 17/26 «Про бюджет Кам`янець Подільської міської територіальної громади на 2023 рік» та додатків до нього, з врахуванням змін та доповнень, внесених рішенням 27 сесії міської ради від 28.03.2023 № 285/27 було виділено кошти на капітальний ремонт тротуарів..»

Відповідно до пункту 5 Особливостей забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/ використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).

При цьому, від дати виникнення обставин, згідно вищевказаних документів, до укладання договору з ФОП ОСОБА_1 (далі ФОП ОСОБА_1 ) минуло 83 дні, що достатньо для дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів. Отже, укладання Замовником договору від 26.07.2023 № 188 з ФОП ОСОБА_1 є порушенням пункту 5 Особливостей №1178. Відповідно підпункту 1 пункту 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним у разі коли замовник уклав договір про закупівлю з порушенням вимог, визначених пунктом 5 цих Особливостей.

Враховуючи вказану законодавчу норму договір від 26.07.2023 № 188, укладений між Замовником та приватним підприємцем з ФОП ОСОБА_1 є нікчемним.

За результатами аналізу питання правомірності обрання закупівлі без використання електронної системи встановлено порушення пункту 5 Особливостей.

За результатами аналізу питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів встановлено порушення пункту 21 Особливостей.

За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, повноти своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом - порушень не установлено.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26. 01.1993 № 2939- XII, статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII Східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку шляхом припинення зобов`язань за договором від 26.07.2023 № 188, враховуючи норми договору, Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, Цивільного та Господарського кодексів України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Частиною другою ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", Контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Порядок та підстави проведення органом державного фінансового контролю перевірок закупівель встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель.

Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

За змістом статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон № 922-VIII) моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.

Відповідно до пункту 1 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02 червня 2016 року №23, Східний офіс Держаудитслужби (далі - Офіс) підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органом.

У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Донецькій, Запорізькій, Кіровоградській областях (далі - управління).

Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.

На території Дніпропетровської області реалізацію державного фінансового контролю здійснює апарат Офісу.

На території інших адміністративно-територіальних одиниць Офіс та управління здійснюють реалізацію державного фінансового контролю за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників.

З матеріалів справи вбачається, що позивач знаходиться на території м. Кам`янець-Подільський, Хмельницької області. Відповідно здійснення моніторингу його, як замовника, публічної закупівлі міг бути здійснений відповідачем виключно за дорученням Голови Держаудитслужби та його заступників.

Відповідачем було долучено до матеріалів справи Доручення заступника Голови Держаудитслужби від 28.09.2023 №003100-18/11139-2023, відповідно до якого Східний офіс Держаудитслужби уповноважено на проведення моніторингу процедури закупівлі за номером ID: UA-2023-07-26-007321-a.

При цьому суд наголошує, що жодним нормативно-правовим актом, у тому числі Законом України "Про публічні закупівлі", не передбачений обов`язок органів державного фінансового контролю оприлюднювати в електронній системі закупівель доручення Голови Держаудитслужби та його заступників про здійснення державного фінансового контролю на території інших адміністративно-територіальних одиниць (не за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю).

Отже, суд не вбачає визначених позивачем порушень законодавства при здійсненні моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-007321-a, у тому числі в аспекті наявності відповідного доручення заступника Голови Держаудитслужби не його проведення, а тому відповідні доводи Департамента житлово-комунального господарства Кам`янець-Подільскої міської ради визнаються судом необґрунтованими.

Водночас, при вирішенні даної справи суд також звертає увагу на наступне.

Частиною 3-7 Р. Х Закону № 922-VIII встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі - Особливості № 1178).

Відповідно до п.1 Особливостей № 1178, ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

Згідно з п.3 Особливостей № 1178, замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Приписами п. 4 Особливостей №1178, встановлено, що у разі виконання сторонами договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 10 цих особливостей, або закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання замовник обов`язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини першої статті 10 Закону.

Відповідно до п. 5 Особливостей №1178, забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).

Пунктом 9 Особливостей № 1178 передбачено, що публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2022 р. № 185 "Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану" (Офіційний вісник України, 2022 р., №25, ст.1267) здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.

Публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення виконання завдань, покладених на Державне управління справами, в умовах правового режиму воєнного стану за рахунок коштів резервного фонду Державного бюджету України розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів здійснюються без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.

Публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій в умовах воєнного стану відповідно до актів Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на зазначені цілі здійснюються підприємствами оборонно-промислового комплексу, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України, без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями, у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.

Під час здійснення публічних закупівель, передбачених цим пунктом, без використання електронної системи закупівель замовники повинні відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням, та за результатами їх здійснення за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.

Звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до цього пункту, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель.

Пунктом 13 Особливостей № 1178, визначено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:

1) інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, та/або безпеці об`єктів енергетичної чи газової інфраструктури, та/або об`єктів електроенергетики, та/або об`єктів розробки чи видобування вуглеводнів, за наявності відповідного обґрунтування;

2) замовник або його відокремлений підрозділ, що здійснює закупівлю згідно з абзацом другим пункту 15 цих особливостей, перебуває на території активних бойових дій, які не були завершені на дату укладення договору про закупівлю;

3) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для: проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту; будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб; будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів; підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);

4) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв`язку з виникненням об`єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

5) роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб`єктом господарювання в одному з таких випадків: предмет закупівлі полягає у створенні або придбанні витвору мистецтва або художнього виконання; укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного або мистецького конкурсу; відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником; необхідність захисту прав інтелектуальної власності; укладення договору про закупівлю з постачальником "останньої надії" або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу;

6) відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб`єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації;

7) після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у постачанні додаткового обсягу товару тим самим постачальником, якщо в разі зміни постачальника замовник буде вимушений придбати товар з іншими технічними характеристиками, що призведе до виникнення несумісності, пов`язаної з експлуатацією і технічним обслуговуванням, або у разі, коли така закупівля зумовлена змінами до галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я. Закупівля додаткового обсягу товару в того самого постачальника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість такого постачання не перевищує 50 відсотків ціни договору про закупівлю;

8) у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов`язаних з предметом закупівлі основного договору, в того самого виконавця робіт/надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт/надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі;

9) здійснюється закупівля послуг з адвокатської діяльності;

10) здійснюється закупівля юридичних послуг, пов`язаних із захистом прав та інтересів України, у тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду в закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб`єкта та України;

11) здійснюється закупівля послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України на відповідний рік;

12) здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення функціонування об`єктів критичної інфраструктури, що віднесені до I або II категорії критичності відповідно до Порядку віднесення об`єктів до критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1109 (Офіційний вісник України, 2020 р., №93, ст. 2994; 2022 р., №101, ст. 6303), у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;

13) здійснюється закупівля товарів, робіт та послуг для/з будівництва, ремонту та інших інженерно-технічних заходів із захисту об`єктів критичної інфраструктури паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури за основними технічними показниками, погодженими Міненерго;

14) здійснюється закупівля природного газу суб`єктом господарювання, визначеним для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених за бюджетною програмою "Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років" (КПКВК 2401200) відповідно до частини першої статті 41 Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік";

15) здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для здійснення заходів, спрямованих на забезпечення захисту об`єктів підприємств, установ та організацій електроенергетичного, ядерно-промислового, вугільно-промислового та нафтогазового комплексів, а також для відновлення зруйнованих або пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації таких об`єктів;

16) закупівля із застосуванням електронного каталогу не відбулася або в електронному каталозі відсутній необхідний замовнику товар, якщо така закупівля була проведена відповідно до пункту 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2019 р. №846 "Про визначення державної установи "Професійні закупівлі" централізованою закупівельною організацією" (Офіційний вісник України, 2019 р., № 77, ст. 2660) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2023 р. № 491.

Придбання замовниками товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень та є меншою, ніж 200 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли закупівля товарів і послуг здійснюється у підприємства або організації, що засновані громадською організацією осіб з інвалідністю та отримали дозвіл на право користування пільгами з оподаткування відповідно до законодавства.

За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону.

У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5-11, 14 цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також зазначає підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту.

У разі коли оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізичної особи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг (оприлюднення якої передбачено Законом та/або цими особливостями) несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника, така інформація в договорі про закупівлю, який укладається відповідно до цього пункту та оприлюднюється в електронній системі закупівель, може зазначатися як назва населеного пункту місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізичної особи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або назва населеного пункту, в який здійснюється доставка товару (в якому виконуються роботи чи надаються послуги).

Звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до цього пункту, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель.

Разом з тим згідно п. 11 Особливостей № 1178 (в редакції від 11.07.2023, чинній на момент виникнення правовідносин), для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов`язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

У разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою, ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

З аналізу п. 11 Особливостей № 1178 (в редакції від 11.07.2023, чинній на момент на момент виникнення правовідносин ), вбачається, що законодавець визначив умови щодо здійснення закупівель робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, відповідно до яких у разі таких закупівель без використання електронної системи закупівель, замовник обов`язково повинен дотримуватись принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносити інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднювати відповідно до пункту 3-8 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Суд критично ставиться до тверджень відповідача, що враховуючи положення п. п. 9, 13 Особливостей № 1178 у позивача були відсутні підстави укладати договір без проведення торгів, адже таку можливість щодо закупівель робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень було визначено пунктом 11 Особливостей № 1178.

Законодавцем здійснено розмежування за вартісним показником щодо порядку внесення інформації про закупівлю до річного плану та процедури оприлюднення відомостей щодо такої закупівлі в електронній системі закупівель.

У випадку здійснення закупівель робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.

У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель на замовника покладається обов`язок:

- дотримуватись принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом,

- вносити інформацію про таку закупівлю до річного плану;

- оприлюднити відповідно до пункту 3-8 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 922-VIII, закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Суд зауважує, що поняття максимальної економії, ефективності та пропорційністі є оціночним, тому з`ясування дотримання такого принципу вимагає дослідження багатьох факторів, які стосуються умов укладення відповідного договору та ситуації на ринку.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 № 275 затверджено Примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, яка застосовується для визначення замовником очікуваної вартості предмета закупівлі товарів, робіт та послуг, закупівля яких здійснюється відповідно до положень Закону України "Про публічні закупівлі" (зі змінами) (далі - Закон) та має рекомендаційний характер (далі Примірна методика).

Вказаною Примірною методикою передбачено етапи визначення очікуваної вартості, до яких віднесено, зокрема, аналіз ринку. На цьому етапі рекомендовано використовувати як загальнодоступну інформацію щодо цін та асортименту товарів, робіт і послуг, яка міститься у відкритих джерелах (у тому числі на сайтах виробників та/або постачальників відповідної продукції, спеціалізованих торгівельних майданчиках, в електронних каталогах, рекламі, прайс-листах, в електронній системі закупівель "Prozorro" та на аналогічних торгівельних електронних майданчиках, дані спеціалізованих інформаційно-аналітичних видань, офіційних статистичних видань, в тому числі іноземних, тощо), так і інформацію, отриману шляхом проведення ринкових консультацій. Використання такого інструменту, як ринкові консультації, дозволяє визначити структуру ринку, ступінь конкуренції та можливі варіанти предмету закупівлі з урахуванням інновацій та нових технічних рішень.

Під час проведення ринкових консультацій замовники можуть направляти учасникам ринку повідомлення (анкети, запити, запрошення до обговорення тощо) з описом необхідних та бажаних вимог до предмета закупівлі, в яких, крім іншого, слід зазначати, що надсилання таких повідомлень (анкет, запитів, запрошень) не тягне за собою виникнення зобов`язань з боку замовника щодо надання переваг учасникам ринку, що брали участь в ринкових консультаціях. Зацікавлені учасники ринку надсилають свої пропозиції із зазначенням можливих варіантів, замовники опрацьовують та аналізують отримані пропозиції. За потреби замовники можуть організовувати зустрічі з зацікавленими постачальниками/підрядниками для консультацій та обговорення. Отримана замовниками під час ринкових консультацій інформація дозволить визначити оптимальні вимоги до предмета закупівлі з урахуванням актуальних пропозицій ринку та визначити обґрунтовану очікувану вартість.

Отже, незважаючи на те, що Примірна методика має рекомендаційний характер, вона дозволяє визначити можливі дії замовника, доцільні під час визначення очікуваної вартості закупівлі.

Суд звертає увагу на те, що Примірна методика не обмежує одним певним джерелом інформації Замовника, передбачаючи можливість використовувати як загальнодоступну інформацію щодо цін та асортименту товарів, робіт і послуг, яка міститься у відкритих джерелах, так і інформацію, отриману шляхом проведення ринкових консультацій.

На переконання суду, позивач не дотримався принципів, що визначені Законом №922-VIII, що підтверджується матеріалами справи та інформацією викладеною за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-07-26-007321-a.

Суд критично оцінює твердження позивача про те, що ним було досліджено ринкові ціни та з отриманих пропозицій від трьох можливих потенційних виконавців робіт, які є предметом закупівлі було прийнято рішення укласти договір про закупівлю саме з ФОП ОСОБА_1 , який запропонував найбільш економічну вигідну (обгрунтовану) пропозицію.

Адже, в матеріалах справи відсутні будь-які докази про здійснення дослідження ринку та цінових пропозиції від потенційних виконавців робіт, що на переконання суду порушує принципи добросовісної конкуренції серед учасників та максимальної економії, ефективності та пропорційності.

З огляду на вищенаведене, враховуючи висновки суду щодо недотримання принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, суд приходить до висновку про неналежне застосування позивачем п. 11 Особливостей №1178, натомість в даному випадку був застосований п. 5 Особливостей №1178.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до переконання, що висновок відповідача про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-26-007321-a є правомірним та обґрунтованим.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18 липня 2006 року у справі "Проніна проти України", в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п. 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

У рішенні Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пунктом 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorija v. Spain) від 09 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).

З огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд зазначає, що решта доводів та тверджень учасників справи, у контексті наведених правових вимог, не впливають на висновки суду за наслідком розгляду даної справи.

Згідно положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною другою статті 9 КАС України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно із частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів по справі, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач діяв з дотриманням вимог ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому позовні вимоги позивача необхідно залишити без задоволення в повному обсязі.

Оскільки, адміністративний позов задоволенню не підлягає, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Департамента житлово-комунального господарства Кам`янець-Подільської міської ради до Східного офісу Держаудитслужби про визнання протиправною та скасування висновку - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Департамент житлово - комунального господарства Кам`янець-Подільської міської ради (вул. Соборна, 5, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н, 32302 , код ЄДРПОУ - 03356364) Відповідач:Східний офіс Держаудитслужби (вул. Володимира Антоновича, 22, корп. 2, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, 49101 , код ЄДРПОУ - 40477689)

Головуючий суддя П.І. Салюк

Дата ухвалення рішення02.01.2024
Оприлюднено04.01.2024
Номер документу116079240
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування висновку

Судовий реєстр по справі —560/19260/23

Постанова від 22.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 02.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні