Рішення
від 03.01.2024 по справі 500/6205/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/6205/23

03 січня 2024 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду, через представника - адвоката Мартинюка Т.Б., надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільського міської ради, у якій позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року №1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №605 від 16.02.2022 «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1 реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:04:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117).

В обґрунтування позовних вимог вказано, що у 2022 році позивачка звернулась в Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради із заявою про видачу містобудівних умов та обмежень для проектування та будівництва об`єкту «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:04:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117), до якої позивачем було додано обсяг документів, передбачений вимогами статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

За результатом розгляду заяви в результаті розгляду поданої заяви, 16 лютого 2022 року Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради видало містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1 реєстраційний номер в ЄДЕССБ: 4906-5082-9763-5114 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:04:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117).

Водночас, позивач зазначає, що 15.09.2023 Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, без участі та без повідомлення позивача, прийнято рішення за №1080 про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №605 від 16.02.2022 «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1 реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:04:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117). При цьому, позивач вказує, що дізнався він про прийняте відповідачем рішення з мережі Інтернет, а саме: з офіційного інформаційного ресурсу Тернопільської міської ради.

Із таким рішенням суб`єкта владних повноважень не погоджується у повному обсязі, вважає його протиправним та вказує, що спеціальним законом, а саме, Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI, чітко встановлено випадки, за яких скасовуються містобудівні умови та обмеження, зокрема: за заявою замовника або за рішенням суду (стаття 29 Закону).

Однак, позивач жодної заяви про скасування чи зміну містобудівних умов та обмежень як це визначає законодавство, не писав і не подавав, а судових рішень, відповідно до яких містобудівні умови та обмеження були би скасовано як станом на дату прийняття оскарженого рішення, не виносилось.

За наведених обставин, позивач звернувся із даним позовом в суд, оскільки вважає, що оскаржене рішення прийнято з грубим порушенням вимог закону, позаяк, виконавчий комітет міської ради не належить до суб`єктів, наділених правом скасовувати містобудівні умови та обмеження, які вже були видані, а підстави, за яких законодавець надав таке право іншим суб`єктам, на його переконання, - відсутні.

Ухвалою суду від 29.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.

17.10.2023, через відділ документального забезпечення суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву із додатками, зі змісту якого слідує, що відповідач повністю заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі та зазначає, що на його переконання, у цій справі відсутнє порушене право позивача, оскільки першочерговим фактором, який призвів до прийняття оскарженого рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1080 від 15.09.2023 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» стала недобросовісна поведінка позивача, яка полягає у здійсненні на земельних ділянках з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:004:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117 самочинного будівництва, яке не відповідає містобудівним умовам та обмеженням для проектування об`єкта будівництва №605 від 16.02.2022 «Будівництво торгово - офісного будинку, адреса: АДРЕСА_1 » реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114.

Відповідач відмітив, що оскаржене рішення прийнято з урахуванням суспільного резонансу, який спричинило самочинне будівництво, метою прийняття цього рішення є здійснення захисту прав та інтересів жителів міської територіальної громади, запобігання шахрайським діям, в зв`язку з грубим порушенням містобудівної та дозвільної документації, а також з урахуванням норм Закону України «Про основи містобудування", Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Вказує, що про самочинне будівництво об`єкта житлової нерухомості стало відомо з публікації в інтернет ресурсі за покликанням: https://novobudovv.com/novobudow-ternopolia/poliskii-ternopil. де було зазначено про продаж апартаментів у комплексі Поліський. з огляду на що, відповідач вказує, що замовник будівництва ОСОБА_1 всупереч отриманим вихідним даним для будівництва торгово-офісного будинку - здійснила будівництво багатоквартирного житлового будинку.

Враховуючи зазначене, пунктом 2 оскарженого рішення містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №605 від 16.02.2022 «Будівництво торгово - офісного будинку, адреса: АДРЕСА_1 » реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:004:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117), замовник ОСОБА_1 - скасовано.

Щодо повноважень виконавчого комітету Тернопільської міської ради на скасування рішення про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, відповідач вказав, що повноваження на скасування актів підпорядкованих йому відділів, управлінь закріплено у пункті частини другої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а тому зазначає про правомірність оскарженого рішення (арк. справи 36-48).

25.10.2023, на адресу суду представником відповідача подано клопотання у якому просить суд долучити до матеріалів справи копію листа Тернопільської окружної прокуратури від 11.10.2023 №50-86-10438вих.23 та копію листа Тернопільського районного управління поліції ГУНП В Тернопільській області №14777/01/24/6-23 від 16.10.2023, в яких зазначено номери кримінальних проваджень, зареєстрованих у Єдиному реєстрі досудових розслідувань щодо порушень вимог містобудівного законодавства на об`єкті: «Будівництва торгово-офісного будинку, адреса: АДРЕСА_1» (арк. справи 49-53).

Інших заяв , в тому числі, по суті спору на адресу суду не надходило.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що позивачу на праві приватної власності (розмір частки 1/1) належать земельні ділянки з кадастровими номерами, а саме: 6110100000:03:004:0047 площею 0,12га; 6110100000:03:004:0119 площею 0,0375га; 6110100000:03:004:0118 площею 0,0125га та 6110100000:03:004:0117 площею 0,07га, що підтверджується долученими до позовної заяви справи витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (арк. справи 14, 15, 16, 17).

Як слідує з матеріалів справи, позивач звернулась до Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради із заявою про надання містобудівних умов та обмежень для проектування будівництва об`єкту «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:04:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117).

За результатом розгляду заяви позивача, Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради, керуючись Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження Порядку ведення реєстру містобудівних умов та обмежень» від 31.05.2017 №135, винесено наказ №605 від 16.02.2022 «Про затвердження містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва» (арк. справи 10).

Вказаним наказом №605 від 16.02.2022 затверджено Містобудівні умови та обмежень для проектування об`єкта будівництва «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1» (нове будівництво), які зареєстровано в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва за номером MU01:4906-5082-9763-5114 (арк. справи 11-13).

26.06.2023, у Відділі державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради зареєстровано Повідомлення про початок виконання будівельних робіт №ТП051230622843 за визначеними характеристиками, а саме:

нове будівництво; назва об`єкта будівництва: «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою АДРЕСА_1, м. Тернопіль»; код ДКБС 1230.1 Торгові центри, універмаги, магазини, містобудівні умови та обмеження: MU01:4906-5082-9763-5114 №605 від 16.02.2022/діючий (видав Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільська міська рада), спосіб будівництва господарський (арк. справи 24-29).

Надалі, пунктом 2 рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1080 від 15.09.2023, - містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №605 від 16.02.2022 «Будівництво торгово - офісного будинку за адресою АДРЕСА_1, м. Тернопіль» реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:004:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117), замовник ОСОБА_1 , скасовано. При цьому, в преамбулі вказаного рішення вказано, що таке прийнято «враховуючи суспільний резонанс, спричинений організацією будівництва, з метою здійснення захисту прав та інтересів жителів, запобіганню шахрайських дій, в зв`язку з грубим порушенням містобудівної та дозвільної документації» (арк. справи 9).

Позивач вважає, що рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1080 від 15.09.2023 про скасування наданих їй Управлінням містобудування, архітектури та кадастру - містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №605 від 16.02.2022 «Будівництво торгово - офісного будинку за адресою АДРЕСА_1 » - є безпідставним та таким, що прийнято суб`єктом владних повноважень без наявних у нього для цього повноважень, а тому звернувся із даним позовом в суд про його скасування.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно з пунктом 8 частини першої статті 1 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За змістом пункту 7 частини першої статті 1 Закону №3038-VI містобудівна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Статтею 8 Закону №3038-VI передбачено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.

Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.

Положеннями частин першої, другої та четвертої статті 26 Закону №3038-VI передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Згідно з частиною п`ятою статті 26 Закону №3038-VI проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

3-1) отримання права на виконання підготовчих та будівельних робіт у випадках, визначених цим Законом;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

4-1) державна реєстрація спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва та майбутній об`єкт нерухомості у випадках, визначених законом;

4-2) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування);

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

6) державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом та прийнятий в експлуатацію у випадках, визначених цим Законом, об`єкт (його складову).

Положеннями статті 29 Закону №3038-VI визначено, що основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:

1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Зміст наведених правових норм дає підстави дійти висновку, що містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, однією із підстав для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень або у подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю.

Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.

Як слідує з матеріалів справи, позивачу - ОСОБА_1 , на праві власності належать чотири земельні ділянки з кадастровими номерами 6110100000:03:004:0047 площею 0,12га; 6110100000:03:004:0119 площею 0,0375га; 6110100000:03:004:0118 площею 0,0125га та 6110100000:03:004:0117 площею 0,07га.

Матеріалами справи підтверджено, а сторонами не спростовано, що перед початком будівництва об`єкта за адресою АДРЕСА_1 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:004:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117) позивач отримав:

містобудівні умови та обмеження від уповноваженого органу містобудування та архітектури (арк. справи 11-13), позитивний висновок експертизи проектної документації на будівництво (арк. справи 18-23) та зареєстрував документ про початок виконання будівельних робіт (арк. справи 24-29).

Відповідно до частини восьмої статті 29 №3038-VI, містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.

Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду.

Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:

1) за заявою замовника; 2) абзац п`ятий частини восьмої статті 29 виключено; 3) за рішенням суду.

У разі скасування за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Судом встановлено, що Виконавчий комітет Тернопільської міської ради 15.09.2023 прийняв рішення №1080, яким вирішив (пункт 2 рішення) скасувати надані позивачу містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №605 від 16.02.2022.

При цьому, в преамбулі вказаного рішення вказано, що таке прийнято враховуючи суспільний резонанс, спричинений організацією будівництва, з метою здійснення захисту прав та інтересів жителів, запобіганню шахрайських дій, в зв`язку з грубим порушенням містобудівної та дозвільної документації (арк. справи 9).

У відзиві на позовну заяву представником відповідач вказано, що повноваження виконавчого комітету Тернопільської міської ради на скасування актів підпорядкованих йому відділів, управлінь закріплено у пункті З частини другої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно з яким виконавчий комітет ради має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.

Суд вважає за необхідне зазначити, що згідно із статтею 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та Законів України.

Згідно із частиною першою статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до пунктів 2 та 3 частини другої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчий комітет ради координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників; має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.

Згідно із пунктом 16 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.

Так, нас офіційному веб-порталі Тернопільської міської ради за опубліковано Положення про управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (https://ternopilcity.gov.ua/images/news/newsfiles/8-p15-032-dodatok-16-05-2022.pdf), відповідно до якого, Управління містобудування, архітектури та кадастру є виконавчим органом Тернопільської міської ради, підконтрольним та підзвітним міській раді, підпорядковане виконавчому комітету та міському голові. Координацію діяльності управління здійснює заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Відповідно до пункту 2.1.2 вказаного Положення, на Управління покладено виконання визначеного обсягу функцій та завдань, в тому числі «організація планування територій на місцевому рівні, аналіз стану містобудування на території Тернопільської міської територіальної громади, організація розробки, експертизи і подання на затвердження у встановленому законодавством України порядку містобудівних програм, комплексного плану просторового розвитку території Тернопільської міської територіальної громади, генеральних планів населених пунктів громади, іншої містобудівної документації».

При цьому, пунктами 2.2.10, 2.2.11 передбачено, що Управління надає суб`єктам містобудівної діяльності у встановленому порядку містобудівні умови та обмеження для проектування об`єктів будівництва, вносить зміни та скасовує їх, а також вносить дані до Реєстру будівельної діяльності. Здійснює видачу будівельного паспорта забудови земельної ділянки, внесення змін та видає дублікат будівельного паспорта.

В свою чергу, пунктами 2.2.18-2.2.21 Положення визначено, що Управління надає повідомлення про відповідність намірів щодо місця розташування тимчасової споруди містобудівній документації, будівельним нормам та оформляє паспорти прив`язки тимчасової споруди, продовжує строк його дії, а також анулює паспорти прив`язки тимчасової споруди відповідно до вимог чинного законодавства України; видає накази про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адрес об`єктам будівництва та закінченим будівництвом об`єктам та вносить дані відомості в Реєстр будівельної діяльності; бере участь у вирішенні земельних спорів відповідно до законодавства України та здійснює інші повноваження у сфері архітектури та містобудування, визначені законами України.

Так, предметом спору у цій справі є, зокрема рішення виконкому Тернопільської міськради №1080 від 15.09.2023, яким скасовано, зокрема, містобудівні умови позивача, затверджені наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №605 від 16.02.2022.

Суд враховує. що спеціальним нормативно-правовим актом, що визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів та спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів є Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідно до частини восьмої статті 29 якого скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: за заявою замовника або за рішенням суду. У разі скасування за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Отже, за існуючого правового регулювання встановленого частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», з урахуванням покладених на Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради функцій та завдань скасування містобудівних умов, затверджених наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №605 від 16.02.2022, може здійснюватися добровільно, тобто за заявою замовника, або в судовому порядку.

Однак, повноваженнями щодо самостійного скасування наданих містобудівних умов (навіть за умови їх невідповідності вимогам законодавства), ані Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради ані виконавчий комітет Тернопільської міської ради не наділені, оскільки спеціальним законом у спірних правовідносинах є саме Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», норми якого мають пріоритет перед положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 15.12.2023 у справі №380/12348/22, адміністративне провадження №К/990/27558/23, а згідно приписів частини п`ятої статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Доказів звернення уповноваженого суб`єкта владних повноважень у передбачений законом спосіб із позовом до суду про скасування виданих позивачу містобудівних умов сторонами не представлено, а судом не здобуто, при цьому, в межах спірних правовідносин судом встановлено, що позивач також не звертався з відповідною заявою щодо скасування таких містобудівних умов, відтак суд дійшов висновку про відсутність у виконкому Тернопільської міськради правових підстав, які передбачені частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», для скасування виданих позивачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, затверджених наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №605 від 16.02.2022.

При цьому суд вважає за необхідне наголосити на тому, що покликання відповідача на наявність суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва, з метою здійснення захисту прав та інтересів жителів, запобіганню шахрайських дій, в зв`язку з грубим порушенням містобудівної та дозвільної документації, - жодним чином не нівелює обов`язок уповноваженого суб`єкта владних повноважень діяти у встановлений законом спосіб, зокрема, (у спірному випадку) у спосіб, передбачений частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», який встановлює або добровільний або судовий порядок скасування наданих містобудівних умов - іншого способу чи альтернативного порядку дій суб`єкта владних повноважень у таких правовідносинах закон не передбачає.

Разом з тим, в межах даного судового спору спірним є прийняте відповідачем рішення №1080 від 15.09.2023 про скасування позивачу містобудівних умов та обмежень, однак, цей спір не є дотичним до реалізації уповноваженим суб`єктом владних повноважень компетенції передбаченої частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Суд зазначає, що відповідачем не дотримано встановленого Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» спеціального порядку скасування містобудівних умов та обмежень, однак, це в жодному разі не позбавляє його права на скасування в майбутньому наданих позивачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва за адресою: АДРЕСА_1 реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114, за умови дотримання визначеного законом порядку.

Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року №1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині скасування містобудівних умов та обмежень, наданих позивачу для проектування об`єкта будівництва №605 від 16.02.2022 «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1 реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:04:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117), слід задовольнити у повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, то на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір в сумі 1073,60грн за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Тернопільського міської ради.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року №1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» щодо скасування містобудівних умов та обмежень, наданих ОСОБА_1 для проектування об`єкта будівництва №605 від 16 лютого 2022 року «Будівництво торгово-офісного будинку за адресою: АДРЕСА_1 реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:4906-5082-9763-5114 (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:03:004:0047; 6110100000:03:04:0119; 6110100000:03:004:0118; 6110100000:03:004:0117).

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Тернопільської міської ради судові витрати в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 03 січня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 );

відповідач: - Виконавчий комітет Тернопільської міської ради (місцезнаходження: вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46001, код ЄДРПОУ: 04058344).

Головуючий суддя Мірінович У.А.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.01.2024
Оприлюднено05.01.2024
Номер документу116094908
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/6205/23

Постанова від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 03.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні