ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15.12.2023 Справа № 914/970/22
м. Львів
Господарський суд Львівської області у складі судді Ростислава Матвіїва за участю секретаря судового засідання Дарії Зубкович розглянув матеріали
за позовом: Акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація», м. Львів,
до відповідача: Львівської міської ради, м. Львів,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз», м. Львів,
предмет позову: визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради від 07.12.2017 в частині п. 12 додатку; визнання права постійного користування на земельну ділянку,
підстава позову: порушення прав законного користувача,
та за позовом третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору: Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз», м. Львів,
до відповідача 1: Акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація», м. Львів,
до відповідача 2: Львівської міської ради, м. Львів,
предмет спору: визнання права користування земельною ділянкою,
підстава позову: невизнання та оспорення права користування земельною ділянкою,
за участю представників:
позивача (відповідача 1): Шумелда Руслана Романівна,
відповідача (відповідача 2): Коржевич Уляна Федорівна,
третьої особи (третьої особи з самостійними вимогами): Гарбузюк Ростислав Олексійович.
1. ПРОЦЕС
1.1.До Господарського суду Львівської області 17.05.2022 надійшла позовна заява Акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» до Львівської міської ради про визнання незаконною та скасування ухвали Львівської міської ради від 07.12.2017 в частині п. 12 додатку; визнання права постійного користування на земельну ділянку.
1.2.Ухвалою суду від 23.05.2022 відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 22.06.2022. Хід судових засідань відображено в протоколах судових засідань та ухвалах суду. Зокрема, 13.06.2022 відповідачем подано відзив на позовну заяву, а 21.06.2022 позивачем подано відповідь на відзив. Ухвалою суду від 13.07.2022 прийнято до провадження позовну заяву третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору, Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» та розпочато розгляд справи спочатку.
1.3.Ухвалою суду від 13.09.2022 витребувано в Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради та у Шевченківської районної адміністрації міста Львова копії матеріалів реєстраційної справи Виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» та/або Державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» та/або Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз». 28.09.2023 Управління державної реєстрації юридичного департаменту ЛМР на виконання вимог ухвали суду надало копії реєстраційної справи, а 13.10.2022 Шевченківська районна адміністрація Львівської міської ради надала суду супровідний лист.
1.4.Ухвалою суду від 01.05.2023 витребувано в Акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» оригінал Державного акта Б № 040843 на право користування землею від 1987 для огляду в судовому засіданні.
1.5.Ухвалою суду 12.10.2023 витребувано в Управління державної реєстрації юридичного департаменту Львівської міської ради належним чином завірені копії розпорядження виконавчого комітету Львівської міської ради народних депутатів від 28.01.1992 року № 199 «Про реорганізацію Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», а також Статуту Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», затвердженого 16.12.1991 року, фотокопії яких знаходяться в матеріалах реєстраційної справи Виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» та/або Державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» та/або Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз»; пояснення, чи витребувані судом документи знаходяться в матеріалах справи в оригіналі, в завірених копіях чи фотокопіях, а також, ким і коли ці документи були долучені до матеріалів реєстраційної справи.
1.6.У судовому засіданні 07.12.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті. Розгляд справи по суті неодноразово відкладався, з підстав, відображених в протоколах судових засідань, а також через наявність повітряних тривог станом на призначені дати судових засідань.
1.7.Відводів складу суду сторонами не заявлено.
1.8.У судовому засіданні 15.12.2023 оголошено вступну і резолютивну частини рішення.
2. СУТЬ СПОРУ ТА ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ СТОРІН ЗА ПОЗОВОМ АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «БУДІВЕЛЬНО-МОНТАЖНЕ УПРАВЛІННЯ «ЛЬВІВГАЗИЦІКАЦІЯ»
2.1. Позивач стверджує, що Львівська міська рада не визнає права постійного землекористування АТ «БМУ «Львівгазифікація» земельною ділянкою, площею 2,5 га, з кадастровим номером 4610136300:05:020:0009 на підставі Державного акта про право користування землею, виданого Пустомитівською районною радою народних депутатів № Б 040843 в 1987 році, з тих мотивів, що у заявника відсутні правовстановлюючі документи, а також АТ «БМУ «Львівгазифікація» не є правонаступником виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз».
2.2. Земельна ділянка з кадастровим номером 4610136300:05:020:0009 (зареєстрована за зверненням АТ «БМУ «Львівгазифікація» на підставі технічної документації про відновлення меж земельної ділянки, що перебуває в її користуванні на підставі Державного акта про право постійного користування землею) накладається на земельну ділянку, площею 5,1 га, яку Львівська міська рада на підставі рішення № 2780 від 07.12.2017 (зі змінами, в редакції рішення №4939 від 25.04.2019) включила в перелік земельних ділянок, які призначені для продажу на земельних торгах у формі аукціону. Жодна із підстав припинення права користування земельною ділянкою, зазначених у ст. 141 Земельного кодексу України, не настала. Тому позивач просить визнати незаконною та скасувати ухвалу Львівської міської ради № 2780 від 07.12.2017 (в редакції ухвали № 4939 від 25.04.2019) в частині п. 12 додатку (переліку земельних ділянок, які призначені для продажу на земельних торгах у формі аукціону), щодо земельної ділянки кадастровий номер 4610136300:05:020:0009.
2.3. Крім цього, оскільки Львівська міська рада не визнає речові права позивача на спірну земельну ділянку, що підтверджується ухвалами № 2780 від 07.12.2017 та № 4939 від 25.04.2019, а також позовною заявою та рішеннями судів у справі № 380/2824/21, то позивач реалізує своє право на судовий захист своїх невизнаних речових прав на земельну ділянку шляхом заявлення ще однієї позовної вимоги - про визнання права постійного користування на земельну ділянку кадастровий номер 4610136300:05:020:0009 за Акціонерним товариством «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація».
2.4. Відповідач заперечує стосовно позовних вимог з підстав відсутності доказів правонаступництва позивача, порушення чинного законодавства при присвоєнні кадастрового номера земельній ділянці. Крім цього, заявляє про сплив строків позовної давності, оскільки оскаржувана ухвала оприлюднена на офіційному вебпорталі Львівської міської ради, тобто є в загальному доступі.
3. СУТЬ СПОРУ ТА ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ СТОРІН ЗА ПОЗОВОМ АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «ЛЬВІВГАЗ»
3.1.Третя особа, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору, стверджує, що саме Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» є універсальним правонаступником ВО газового господарства «Львівгаз», а Державний акт на право користування земельною ділянкою є правопосвідчувальним документом, який підтверджує надання земельної ділянки в користування після її відводу в натурі та виникнення у землекористувача права користування земельною ділянкою з дня видачі акта. Вважає, що ВО «Львівгаз» з дня видачі акт є законним володільцем земельної ділянки.
3.2.Заявник також звертає увагу, що відсутні відомості про реєстрацію такої земельної ділянки, площею 5,1 га, на вул. Данила Апостола, тому така не може бути об`єктом цивільних прав та об`єктом продажу на земельних торгах. Водночас, оскаржувані позивачем ухвали міської ради його прав не порушують і підстав для їх оскарження третя особа не вбачає.
3.3.Відповідач 1 (Акціонерне товариство «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація») заперечує позовні вимоги з підстав недоведеності права постійного користування спірною земельною ділянкою станом на 20.07.1992, на 11.03.1994 і в подальшому. Також стверджує, що внаслідок реорганізації на підставі наказу № 104 від 17.10.1991 утворилось ВО «Львівгаз» із функціями, майном, правами та обов`язками, необхідними для газопостачання, і Львівське державне БМУ концерну «Укргазифікація» з функціями, майном, правами та обов`язками, необхідними для газифікації. Наголошує, що земельна ділянка згідно з Державним актом виділялась саме для будівництва виробничої бази Будівельно-монтажного управління, а акт виданий на ім`я Виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» тільки через те, що воно було управителем відповідача 1 за позовом третьої особи.
3.4.Відповідач 2 (Львівська міська рада) позовні вимоги заперечує з підстав припинення права постійного користування у 1991 році при припиненні підприємства внаслідок корпоратизації і приватизації підприємства, а також з підстав неможливості володіти правом постійного користування земельною ділянкою у приватних суб`єктів господарювання.
4. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ІЗ МАТЕРІАЛІВ СПРАВИ
4.1.Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 22.09.2017 за запитом ПАТ «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» вбачається, що за кадастровим номером 4610136300:05:020:0009 зареєстрована земельна ділянка з видовикористанням - для будівництва виробничої бази будівельно-монтажного управління, місце розташування - м. Львів, промзона «Сигнівка» (р-н вулиці Північної), цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, форма власності - комунальна, площа земельної ділянки - 2.5000 га.
4.2.Відомості про обмеження у використанні земельної ділянки: охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта енергетичної системи 0,3251 га, охоронна зона навколо (вздовж) об`єкта транспорту 0,6714 га, право проходу та проїзду на велосипеді 0,0174 га, 0,0204 га. Аналогічні відомості підтверджує і третя особа із самостійними вимогами витягом, сформованим 09.02.2022.
4.3.Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради листом від 24.11.2020 повідомило директора юридичного департаменту, що земельна ділянка, кадастровий номер 4610136300:05:020:0009, відноситься до земель м. Львова, що не надані у власність або користування.
4.4.У 2017 році ТОВ «Галгеокадастр» підготував технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва виробничої бази будівельно-монтажного управління ПАТ Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація», адреса земельної ділянки м. Львів, промзона «Сигнівка» (р-н вулиці Північної), площа 2, 500 га.
4.5.Ухвалою Львівської міської ради № 2780 від 07.12.2017 затверджено перелік земельних ділянок, призначених для продажу на земельних торгах у формі аукціону, згідно з додатком (п. 1), надано дозвіл Управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу на земельних торгах у формі аукціону, перелічених у додатку (п. 2), фінансування підготовки лоту до продажу на земельних торгах та проведення земельних торгів здійснити без використання бюджетних коштів, за рахунок коштів виконавця земельних торгів на підставі договору про підготовку лоту до проведення та про організацію і проведення земельних торгів у формі аукціону між організатором торгів та виконавцем земельних торгів з наступним відшкодуванням витрат виконавцю земельних торгів за рахунок коштів, які сплачуються покупцем лота (п. 3), Управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування: укласти договір з виконавцем земельних торгів про підготовку лоту до проведення та про організацію і проведення земельних торгів у формі аукціону; подати у встановленому порядку міській раді на затвердження погоджену відповідну документацію (п. 4).
4.6.Додатком до вказаної ухвали є перелік земельних ділянок, призначених для продажу на земельних торгах у формі аукціону, відповідно до п. 1 якого включено земельну ділянку, площею 7,6 га, з категорії «землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення», пропоноване цільове призначення «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості».
4.7.У вказаний додаток внесено зміни згідно з ухвалою Львівської міської ради № 4939 від 25.04.2019, а саме вилучено п. 1 та доповнено додаток пунктами 12, 13. Зокрема п. 12 земельна ділянка на вул. Данила Апостола, промзона «Сигнівка», орієнтовна площа 5,1 га, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; п. 13 земельна ділянка на вул. Данила Апостола, промзона «Сигнівка», орієнтовна площа 2,5 га, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
4.8. Правовий режим спірної земельної ділянки обумовлювався такими обставинами.
4.9. Листом від 5.03.1980 начальник Спеціалізованого РБУ 1 звернувся до директора радгоспу «Львівський» Пустомитівського району із проханням надання згоди на виділення ділянки, площею 1,8 га, на землях Водянського відділення с. Сигнівка для побудови виробничої бази управління.
4.10. Відповідно до акту вибору земельної ділянки від 12.12.1980 комісією виконкому Пустомитівської районної ради депутатів трудящих надано висновок про можливість відвести підібрану ділянку в промзоні «Сигнівка», яка включена в адміністративні границі міста Львова, під будівництво виробничої бази РБУ 1.
4.11. Зі змісту акту відбору земельної ділянки під розміщення виробничої бази спеціалізованого ремонтно-будівельного управління № 1 виробничого об`єднання «Львівгаз» від 17.03.1982 вбачається, що на території району спеціалізованому ремонтно-будівельному управлінню № 1 виробничого об`єднання «Львівгаз» раніше не відводилось земель та надано висновки про можливість відведення відібраної земельної ділянки в урочищі «Сигнівка» під виробничо будівничу базу РБУ 1.
4.12.Виконавчий комітет Пустомитівської районної ради народних депутатів Львівської області 18.06.1987, розглянувши матеріали по видачі державного акта на право користування землею Львівському виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз» під будівництво виробничої бази Будівельно-монтажного управління, прийняв рішення № 300 «Про видачу державного акта на право користування землею Львівському виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз».
4.13.Прийнятому рішенню передували лист Виконавчого комітету Львівської міської ради народних депутатів від 21.12.1979, акт Виконавчого комітету Пустомитівської районної ради народних депутатів від 14.02.1987 та лист Виконавчого комітету Львівської обласної ради народних депутатів від 19.02.1987.
4.14.Зокрема, Виконавчим комітетом Пустомитівської районної ради народних депутатів 14.02.1987 постановлено акт про визначення збитків і втрат сільськогосподарського виробництва, зв`язаних з вилученням земельних ділянок, а саме ділянки БМУ ВО «Львівгаз» під будівництво виробничої бази. Рішенням Виконавчого комітету Пустомитівської районної ради народних депутатів Львівської області № 99 від 19.02.1987 затверджено такий акт про визначення збитків і зобов`язано БМУ в/о «Львівгаз» сплатити радгоспу «Львівський» вартість нанесених збитків.
4.15.Виконавчим комітетом Пустомитівської районної ради народних депутатів Львівської області у 1987 році Виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз» видано Державний акт про безстрокове і безплатне користування 2,5 га землі в межах згідно з планом користування. Земля надана для будівництва виробничої бази Будівельно-монтажного управління.
4.16.Ремонтно будівельна контора з 16.05.1951 існувала в складі треста «Львівгаз», про що зазначено в наказі Міністерства комунального господарства УРСР № 162 від 16.05.1951.
4.17.Наказом Державного Комітету України по житлово-комунальному господарству № 104 від 17.10.1991 вирішено звільнити Науково-виробниче об`єднання газопостачання та газифікації «Укргаз» і обласні виробничі об`єднання газового господарства від виконання функцій управління підрядною діяльністю по газифікації і передати їх створеному концерну «Укргазифікація». Також установлено, що концерн «Укргазифікація» є правоприємником Науково-виробничого об`єднання газопостачання та газифікації «Укргаз» з питань підрядної діяльності по газифікації. Також визначено, що об`єднання та організації, що входять до складу концерну, зберігають господарську самостійність і права юридичної особи; взаємовідносин між об`єднаннями і організаціями, що входять до складу концерну, а також між ними і концерном, визначаються укладеними договорами і статутом концерну. Пунктом 11 наказу визначено, що Комісія має подати у комітет для затвердження розподільний акт / баланс до 01.12.1991.
4.18.Як наслідок, ПАТ «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» стало одним із засновників (учасників) Галузевого концерну по газифікації «Укргазифікація», утвореного в жовтні 1991 року як правонаступника Науково-виробничого об`єднання газопостачання та газифікації «Укргаз» з питань підрядної діяльності по газифікації. Засновниками Концерну також є ПАТ «Чернігівгазбут», ПАТ «Будівельно монтажне управління по газифікації», ПрАТ «Криворіжгазбуд».
4.19.Відповідно до акта від 22.01.1992 станом на 01.10.1991 проведено передачу будівельно-монтажних організацій, у тому числі Львівське БМУ, від науково виробничого об`єднання по газопостачанню та газифікації «Укргаз» у галузевий державний концерн по газифікації «Укргазифікація». Передача проведена з усіма активами і пасивами по передавальному балансу на 01.10.1991 з основними засобами, позаобіговими активами, нормованими обіговими коштами, грошовими коштами в розрахунках і джерелами їх покриття, коштами та витратами капітального будівництва та джерелами його фінансування, затвердженими для них планами виробництва, капітального будівництва, матеріально-технічного забезпечення, фінансовими показниками, передбаченими на 1991 рік.
4.20.Згаданого в цьому акті передавального балансу на 01.10.1991 не подано. Відомості про передачу Львівському БМУ нерухомого майна, зокрема земельної ділянки, площею 2,5 га, у акті від 22.01.1992 відсутні.
4.21.Наказом по Виробничому об`єднанню «Львівгаз» № 85 від 20.07.1992 переіменовано Львівське виробниче об`єднання газового господарства «Львівгаз» на Львівське Державне підприємство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз».
4.22.Львівське будівельно-монтажне управління по газифікації листом від 03.02.1993 надало міській адміністрації інформацію про запланований початок будівельних робіт на 2 півріччя 1993 року, про розроблення проектної документації у 1985 році.
4.23.Наказом Державного комітету України по нафті і газу «Держкомнафтогаз» № 101 від 11.03.1994 «Про створення АТ «Львівгаз» створено Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» на базі державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз».
4.24.Розпорядженням Шевченківської районної місцевої адміністрації м. Львова № 1331 від 27.10.1994 на виконання Указу Президента України № 210/93 від 15.06.1993 «Про корпоратизацію підприємств» та на підставі наказу Державного комітету України по нафті і газу «Держкомнафтогаз» № 101 від 11.03.1994 вирішено перереєструвати з виданням свідоцтва про перереєстрацію Львівське державне підприємство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» у Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз».
4.25.Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» наказом № 15 від 31.01.1995 «Про утворення АТ «Львівгаз» підтверджує, що ВАТ «Львівгаз», створене на базі державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», є правонаступником підприємства; утворено в складі АТ «Львівгаз» філії на правах виробничих одиниць.
4.26.Загальними зборами акціонерів Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», що відбувалися 26.07 26.10.2010, вирішено змінити назву товариства «Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» на «Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» у зв`язку із приведенням у відповідність із Законом України «Про акціонерні товариства».
4.27.Загальними зборами акціонерів Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», що відбувалися 23.03.2019, вирішено змінити назву товариства «Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» на «Акціонерне товариство «Оператор газорозподільчої системи «Львівгаз», скорочене найменування ПАТ «Львівгаз» на АТ «Львівгаз».
4.28.Відповідно до Статуту Акціонерного товариства «Оператор газорозподільчої системи «Львівгаз» (нова редакція, 2019 рік) товариство є юридичною особою (господарським товариством) приватного права за законодавством України, створене та діє відповідно до положень Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, законів України «Про акціонерні товариства», «Про цінні папери та фондовий ринок», а також інших нормативно-правових актів України. Товариство створене на підставі рішення Державного комітету по нафті та газу № 101 від 11 березня 1994 шляхом перетворення Державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» у Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» на підставі Указу Президента України «Про корпоратизацію підприємств» від 15 червня 1993 року № 210/93. У зв`язку з набранням чинності Закону України «Про акціонерні товариства» від 17 вересня 2008 року Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» перейменовано у Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз». Товариство є правонаступником всіх прав та обов`язків Державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз».
4.29.Відповідно до Статуту Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», затвердженого 16.12.1991, Львівське державне підприємство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» є правонаступником Львівського виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз», яке було засноване наказом Міністерства житлово-комунального господарства України № 299 від 05.09.1975 та № 158 від 10.08.1988. Аналогічні відомості про підстави заснування Львівського виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз», правонаступником якого є Львівське державне підприємство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», внесені також у Статут Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» в редакції, затвердженій 21.08.1992.
4.30.Наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Львівській області від серпня 1995 № 1829 прийнято рішення про приватизацію підприємств згідно з додатком, серед яких зазначено Львівське держане будівельно-монтажне управління концерну «Укргазифікація». Наказом № 2254 від 11.10.1995 визначено спосіб приватизації викуп товариством, а наказом № 375 від 28.02.1996 змінено спосіб приватизації на продаж акцій відкритого акціонерного товариства.
4.31.Наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Львівській області № 1797 від 10.07.1996 затверджено план приватизації Львівського будівельно-монтажного управління концерну «Укргазифікація». Перетворено державне підприємство Львівське будівельно-монтажне управління концерну «Укргазифікація» у відкрите акціонерне товариство. Затверджено тимчасовий статут Відкритого акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація».
4.32.Черговими загальними зборами акціонерів Відкритого акціонерного товариства «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація», що відбулися 04.02.2013, серед іншого, прийнято рішення про зміну назви товариства з Відкритого на Публічне акціонерне товариство «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» (питання № 7 порядку денного).
4.33.Згідно зі Статутом Публічного акціонерного товариства «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» в редакції, затвердженій 04.02.2013, таке створене згідно з наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Львівській області № 1797 від 10.07.1996 шляхом перетворення в процесі приватизації Львівського БМУ концерну «Укргазифікація», яке є правонаступником РБУ ВО «Львівгаз» відповідно до указів Президента України від 26.11.1994 № 699 «Про заходи щодо забезпечення прав громадян на використання приватизаційних майнових сертифікатів» та від 19.03.1996 № 194-96 «Про завдання та особливості приватизації майна у 1996 році».
4.34.Наказом Реєстраційної палати Департаменту економічної політики та ресурсів Виконавчого комітету Львівської міської ради народних депутатів від 24.07.1996 скасовано державну реєстрацію Львівського державного будівельно - монтажного управління (дата реєстрації 24.02.1994).
4.35.Публічне акціонерне товариство «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» подаючи довідку від 22.11.2016, підписану директором Ільчишиним Т.Я., стверджує, що Львівське БМУ ВО «Львівгаз» вийшло зі складу ВО «Львівгаз» як окреме Державне підприємство з підпорядкуванням концерну «Укргазифікація» і перейменоване на Львівське БМУ концерну «Укргазифікаця» згідно з наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству № 104 від 17.10.1991.
4.36.Також головою Правління АТ «Львівгаз» видано директору АТ «Львівгаз» лист від 23.05.2022 про повернення Державного акта Б № 040843 на право користування землею від 1987, оскільки АТ «Львівгаз» є правонаступником ВО газового господарства «Львівгаз» і відсутність державного акта перешкоджає державній реєстрації права АТ «Львівгаз» користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4610136300:05:020:0009.
4.37.Листом від 10.06.2022 ПАТ БМУ «Львівгазифікація» відмовила у наданні оригіналу державного акта, оскільки товариство є єдиним законним користувачем земельної ділянки, так як земельна ділянка не вилучена, право постійного користування не припинено.
4.38.Загальними зборами акціонерів Публічного акціонерного товариства «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» 28.12.2018, серед іншого, прийнято рішення про зміну типу акціонерного товариства з публічного на приватне, змінено найменування юридичної особи з Публічного акціонерного товариства «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» на Акціонерне товариство «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація».
4.39.Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, виданої 23.01.2019, Акціонерне товариство «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» (03331298) зареєстроване 24.07.1996.
4.40.Львівським окружним адміністративним судом розглядалась справа № 380/2824/21 за позовом Львівської міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, державного кадастрового реєстратора Карбовник О.Р., за участі акціонерного товариства Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» в статусі третьої особи на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, про визнання протиправними дій та скасування запису про державну реєстрацію земельної ділянки, зобов`язання вчинити дії - виключити з Державного земельного кадастру запис про державну реєстрацію земельної ділянки площею 2,5000 га з кадастровим номером 4610136300:05:020:0009. Провадження в адміністративній справі закрито, роз`яснено позивачу, що розгляд цієї справи належить до юрисдикції господарського суду.
4.41.Позивач за первісним позовом звертався до відповідача за первісним позовом 05.11.2021 із заявою про внесення змін до ухвали Львівської міської ради № 2780 від 07.12.2017 (в редакції ухвали № 4939 від 25.04.2019) у спосіб виключення земельної ділянки кадастровий номер 4610136300:05:020:0009 з переліку земельних ділянок, які призначені для продажу на земельних торгах у формі аукціону. У відповідь на таке звернення Львівська міська рада відповіла листом від 18.11.2021: звернення знаходиться на розгляді в управлінні.
4.42.Правління Акціонерного товариства «Оператор газорозподільчої системи «Львівгаз» 20.06.2022 прийняло рішення з 01.07.2022 в структурі відділу непрофільних активів АТ «Львівгаз» створити відділ «Будівельно монтажне управління»; подати на погодження Правлінню пропозиції щодо будівництва на земельній ділянці з кадастровим номером 4610136300:05:020:0009 виробничих та складських приміщень для забезпечення діяльності відділу «Будівельно монтажне управління».
5. ВИСНОВКИ СУДУ
5.1. ЩОДО СТВОРЕННЯ І ПРАВОНАСТУПНИЦТВА АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА БУДІВЕЛЬНО-МОНТАЖНЕ УПРАВЛІННЯ «ЛЬВІВГАЗИФІКАЦІЯ» ТА ЙОГО ПРАВ НА ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ
5.1.1.Міністерство комунального господарства УССР 16.05.1951 створило у складі треста «Львівгаз» ремонтно-будівельну контору, а будівельно-монтажну контору треста «Львівгаз» ліквідовано з 15.05.1951. Згодом Радою Міністрів УРСР прийнято постанову № 400 від 22.08.1975, якою трест «Львівгаз» реорганізовано у Виробниче об`єднання «Львівгаз».
5.1.2.Надалі, 11.10.1991 складено установчий договір про створення державного галузевого об`єднання (концерну, корпорації) по газифікації «Укргазиіфікація», одним із засновників яких визначено Львівське будівельно-монтажне управління. Відповідно 17.10.1991 наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству № 104 створено концерн «Укргазифікація».
5.1.3.Позивач стверджує, що відповідно до згаданого в п. 5.1.2 наказу Львівське будівельно-монтажне управління увійшло до складу Концерну і відповідно вийшло зі складу ВО «Львівгаз». Вказана обставина не заперечується відповідачем і третьою особою, проте, спірним є обсяг правомочностей позивача, належних йому на час виходу.
5.1.4.Так, інші учасники справи визнають, що до 1991 року Львівське будівельно-монтажне управління входило у склад ВО «Львівгаз» як самостійна юридична особа, а в 1991 році вийшло з його складу і стало одним із засновників Концерну. Водночас ні вихід зі складу ВО «Львівгаз», ні звільнення Науково-виробничого об`єднання газопостачання та газифікації «Укргаз» і обласних виробничих об`єднань газового господарства від виконання функцій управління підрядною діяльністю по газифікації, не припинили існування та функціонування Львівського будівельно-монтажного управління як самостійної юридичної особи. Більше того, не зумовили її створення як нової юридичної особи. Вказане підтверджується також змістом наказу Державного Комітету України по житлово-комунальному господарству № 104 від 17.10.1991 і витягом з ЄДРПОУ стосовно Галузевого концерну по газифікації «Укргазифікація», в якому відображено склад засновників.
5.1.5.Крім цього, відсутні докази, що утворення концерну «Укргазифікація» призвело до ліквідації ВО «Львівгаз» чи утворення його як нової юридичної особи. Останній так, як і позивач, продовжив існувати як окрема юридична особа.
5.1.6.Цивільний кодекс Української РСР передбачав, що юридична особа припиняється шляхом ліквідації або реорганізації (злиття, поділу або приєднання). При злитті і поділі юридичних осіб майно (права і обов`язки) переходить до нововиниклих юридичних осіб. При приєднанні юридичної особи до іншої юридичної особи її майно (права і обов`язки) переходить до останньої. Майно переходить в день підписання передаточного балансу, якщо інше не передбачене законом або постановою про реорганізацію.
5.1.7.Позивачем надано акт приймання передачі будівельно-монтажних організацій від Науково виробничого об`єднання по газопостачанню та газифікації «Укргаз» у галузевий державний концерн по газифікації «Укргазифікація» від 22.01.1992, яким підтверджується обставина передачі організацій, серед яких вказано Львівське БМУ, до галузевого концерну. Актом також передбачено, що передача здійснена зі всіма активами і пасивами по передавальному балансу на 01.10.1991, з основними засобами та позаобіговими активами, нормованими обіговими коштами, грошовими коштами в розрахунках та джерелами їх покриття, коштами та витратами капітального будівництва та джерелами його фінансування. Проте передавального балансу, по якому можна було б встановити належні організаціям та зокрема, Львівському БМУ, активи, зокрема, нерухоме майна у вигляді земельної ділянки, не подано жодним із учасників справи.
5.1.8.Крім цього, розподіл функцій по газифікації та газопостачанню, зафіксований у вказаному акті, також не підтверджує передачі Львівському БМУ права постійного користування земельною ділянкою, наданої згідно з Державним актом ВО «Львівгаз». Тому вибуття із користування Виробничого об`єднання «Львівгаз» спірної земельної ділянки ще 17.10.1991, передача, належність і збереження такого у Львівського будівельно-монтажного управління не підтверджене і залишається суб`єктивним твердженням позивача.
5.1.9.Надалі, в серпні 1995 року прийнято рішення № 1829 про приватизацію підприємств згідно з додатком, серед яких визначено і Львівське держане будівельно-монтажне управління концерну «Укргазифікація», що також свідчить про функціонування будівельно-монтажного управління в складі концерну, а не в складі ВО «Львівгаз».
5.1.10.На виконання цього рішення 10.07.1996 наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України у Львівській області № 1797 затверджено план приватизації Львівського будівельно-монтажного управління концерну «Укргазифікація» і перетворено державне підприємство Львівське будівельно-монтажне управління концерну «Укргазифікація» у відкрите акціонерне товариство, затверджено тимчасовий статут Відкритого акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація».
5.1.11.Надалі, 24.07.1996 скасовано державну реєстрацію Львівського державного будівельно монтажного управління (дата реєстрації 24.02.1994), а згідно з випискою з ЄДР Акціонерне товариство «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» зареєстровано 24.07.1996.
5.1.12.Начальником регіонального відділення Фонду державного майна України у Львівській області 08.06.2006 на виконання наказу № 1797 складено перелік майна, переданого до статутного фонду Відкритого акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація», і в такому переліку відомості про земельну ділянку відсутні.
5.1.13.Відповідно до Статуту позивача станом на 2013 рік таке товариство є створеним внаслідок прийняття уже згаданого вище наказу Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Львівській області від 10.07.1996, яким відбулися перетворення і створено ВАТ «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація». При цьому в Статуті відомості про правонаступництво позивача відсутні.
5.1.14.Надалі, 04.02.2013 змінено назву товариства з Відкритого на Публічне акціонерне товариство «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація». Зміни в організаційно-правовій формі відбувались і 28.12.2018, а саме змінено тип акціонерного товариства з публічного на приватне, змінено найменування з Публічного акціонерного товариства «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» на Акціонерне товариство «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація».
5.1.15.Відповідно до встановлених обставин справи статус Акціонерного товариства Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» як юридичної особи, зареєстрованої 24.07.1996, попередник якої як самостійна юридична особа існував у складі ВО «Львівгаз» на час видачі Державного акта на право користування земельною ділянкою від 1987 року, не заперечується. У жовтні 1991 будівельно-монтажне управління стало частиною створеного концерну «Укргазифікація», тобто з того часу зв`язок з ВО «Львівгаз» припинився і вони продовжили існувати як дві самостійні юридичні особи. Доказів того, що виходячи зі складу ВО «Львівгаз», будівельно-монтажне управління мало у користуванні земельну ділянку 2,5 га і продовжило користування такою у зв`язку із входженням до складу Концерну, немає. Немає також і доказів того, що вихід будівельно-монтажного управління зумовив припинення існування ВО «Львівгаз» та його прав на землю.
5.1.16.Крім цього, немає доказів володіння спірною земельною ділянкою саме Акціонерним товариством Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» та його попередниками, як і доказів набуття Акціонерним товариством Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» правонаступництва від Виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз».
5.1.17.Суд не ставить під сумнів факт вчинення спеціалізованим ремонтно-будівельним управлінням № 1 Виробничого об`єднання «Львівгаз» дій, спрямованих на відведення земельної ділянки в урочищі «Сигнівка» під будівництво виробничо будівничої бази, ще до видачі Державного акта на право постійного користування землею. Очевидною і безспірною є також обставина видачі відповідного Державного акта від 1987 року Львівському виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз» саме для будівництва виробничої бази будівельно-монтажного управління. Однак передача земельної ділянки для такої мети не змінює особу землекористувача, титульного користувача, вказаної в Державному акті, та не підтверджує отримання права користування такою земельною ділянкою позивачем з такої підстави (призначення ділянки для будівництва).
5.1.18.Фактично, майнові права стосовно спірної земельної ділянки між позивачем і третьою особою як суб`єктами, чиїх прав та обов`язків стосувалось землекористування на час його оформлення, з часу реорганізацій обох залишилися не врегульованими. Відсутнє будь-яке рішення третьої особи, яке мало бути нею прийняте щодо спірної земельної ділянки, наданої їй у користування для будівництва виробничої бази будівельно-монтажного управління, та відсутній факт використання даної ділянки третьою особою у будь-який спосіб, у тому числі для відповідного будівництва. Тобто за такої зміни обставин земельна ділянка могла правомірно вибути з користування третьої особи і бути переданою будівельно-монтажному управлінню за рішенням органу самоврядування на підставі чи за зверненням позивача, могла бути повернута органу самоврядування із користування як така, що не використовується та не оплачується на підставі рішення контролюючого органу. Тому позивач не позбавлений можливості і права здійснювати подальший захист своїх прав відповідно до законодавства і за участю органу, уповноваженого на розпорядження земельними ділянками у спосіб як надання їх у користування, так і припинення неправомірного права користування.
5.1.19.Твердження представника позивача про неможливість отримання права користування земельною ділянкою безпосередньо Будівельно-монтажним управлінням через входження його до складу виробничого об`єднання, за обставин, коли останнє так само, як і ВО «Львівгаз», існувало в статусі юридичної особи, не підтверджується обставинами справи та залишається суб`єктивним твердженням сторони.
5.1.20.Поданий позивачем акт від 14.02.1987 про визначення радгоспу «Львівський» збитків, пов`язаних із вилученням земельної ділянки, не підтверджує права користування спірною земельною ділянкою, так як такий складений ще до видачі Державного акта на право користування конкретною земельною ділянкою.
5.1.21.Водночас суд не визнає добросовісними доводи третьої особи, спрямовані на заперечення позову, з покликанням на обставину утворення з 01.07.2022 в структурі відділу непрофільних активів АТ «Львівгаз» відділу «Будівельно монтажне управління». Такий відділ є новоствореним підрозділом (зокрема створеним уже після відкриття провадження у цій справі) та не може підміняти статус правонаступника Львівського будівельно-монтажного управління, яке входило у склад ВО «Львівгаз» на час видачі Державного акта. Тобто спірна земельна ділянка не могла бути виділена для будівництва виробничої бази створеного у 2022 році будівельно-монтажного управління. Суд вважає, що метою утворення з 01.07.2022 в структурі відділу непрофільних активів АТ «Львівгаз» відділу «Будівельно монтажне управління» після відкриття провадження у даній справі було створення фактичних обставин для наявності у третьої особи додаткових підстав для заперечення позову. Така поведінка у судовому процесі третьої особи додатково підтверджує висновок суду про те, що позивач не позбавлений права вимагати у третьої особи вирішення питання права користування спірною земельною ділянкою, яка надавалась у постійне користування саме для будівництва виробничої бази будівельно-монтажного управління, та одночасно приводить суд до висновку, що сама третя особа визнає призначення користування спірною земельною ділянкою «для будівництва виробничої бази будівельно-монтажного управління».
5.1.22.Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
5.1.23.Враховуючи зазначене вище, суд резюмує, що позивач не є користувачем тих прав, для захисту яких він звернувся до суду з відповідною позовною заявою. Позивач не довів, що він є правонаступником Львівського виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз», якому видано Державний акт на право користування землею у 1987 році, а також що він є законним користувачем спірної земельної ділянки. Відповідно, права позивача не порушуються визначеним ним відповідачем із заявлених підстав позову, за відсутності врегульованих між позивачем та третьою особою питань земелкористування спірною ділянкою, і підстав визнавати за позивачем право постійного користування на спірну земельну ділянку у суду немає.
5.1.24.Інша позовна вимога про оскарження ухвали Львівської міської ради від 07.12.2017 в частині п. 12 додатку обґрунтована спільними з попередньою вимогою підставами та випливає, як вважає позивач, зі здійснюваного ним права землекористувача. Проте так як судом не встановлено наявності у позивач прав землекористувача щодо спірної земельної ділянки, то оскаржувана ухвала міської ради не може порушувати прав та інтересів позивача. Тому позов Акціонерного товариства «Будівельно - монтажне управління «Львівгазифікація» є безпідставним і в його задоволенні суд відмовляє повністю.
5.1.25.Відповідач зазначав, що позивач пропустив строк звернення з позовом про оскарження ухвали Львівської міської ради від 07.12.2017, оскільки така оприлюднена на офіційному вебпорталі міської ради, перебувала у відкритому доступі і строк загальної позовної давності закінчився на час подання позову про її оскарження.
5.1.26.Суд зауважує, що виходячи з приписів статті 261 Цивільного кодексу України, позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи. Тобто перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи є порушеним право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду.
5.1.27.Судом вище встановлено підстави для відмови в задоволенні позовних вимог позивача з підстав їх необгрунтованості та недоводеності. У зв`язку з висновками суду про відмову в задоволенні позовних вимог по суті, заява відповідача (Львівської міської ради) про застосування строків позовної давності розгляду не підлягає.
6. ЩОДО ПРАВОНАСТУПНИЦТВА АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «ЛЬВІВГАЗ» ТА ЙОГО ПРАВ НА ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ
6.1.1.Аналізуючи встановлені вище обставини, суд підсумовує, що Радою Міністрів УРСР прийнято постанову № 400 від 22.08.1975, якою трест «Львівгаз» реорганізовано у Виробниче об`єднання «Львівгаз», а 05.09.1975 зареєстровано Львівське виробниче об`єднання газового господарства «Львівгаз».
6.1.2.Саме Виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз» у 1987 році видано Державний акт на користування землею, право постійного користування на яку є предметом позовів позивача і третьої особи. Враховуючи зміст рішення № 300 від 18.06.1987, вбачається, що Виробниче об`єднання газового господарства «Львівгаз» і Львівське виробниче об`єднання газового господарства «Львівгаз» є одним і тим же суб`єктом. Вказане іншими учасниками справи не заперечується.
6.1.3.Надалі, 16.12.1991 правонаступником Львівського виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» стало Львівське державне підприємство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», що відображено в Статуті Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз».
6.1.4.Згодом відповідно до розпорядження Виконавчого комітету Львівської міськради народних депутатів № 199 від 28.01.1992 зареєстровано Львівське державне підприємство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», а 21.08.1992 затверджено Статут вказаного підприємства. Відповідно до наказу по Виробничому об`єднанню «Львівгаз» № 83 від 20.07.1992 Львівське виробниче об`єднання газового господарства «Львівгаз» переіменоване на Львівське державне підприємство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз».
6.1.5.Указом Президента України «Про корпоратизацію підприємств» № 210/93 від 14.06.1993 встановлено, що корпоратизацією є перетворення державних підприємств, закритих акціонерних товариств, більш як 75 відсотків статутного фонду яких перебуває у державній власності, а також виробничих і науково-виробничих об`єднань, правовий статус яких раніше не був приведений у відповідність з чинним законодавством (далі - підприємства), у відкриті акціонерні товариства. А ст. 18 Закону України «Про приватизацію майна державних підприємств» визначалося, що продаж часток (акцій, паїв), що належать державі в майні господарських товариств, здійснюється шляхом перетворення державних підприємств у акціонерні товариства. Створене акціонерне товариство є правонаступником приватизованого підприємства.
6.1.6.Відповідно до законодавства 11.03.1994 на базі Державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» створено Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», яке є його правонаступником, про що вказано в наказі № 15 від 31.01.1995 «Про утворення АТ «Львівгаз».
6.1.7.Надалі відбувались зміни в найменуванні товариства, а саме 26.10.2010 Відкрите акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» перейменовано на Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», а 23.03.2019 Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» перейменовано на Акціонерне товариство «Оператор газорозподільчої системи «Львівгаз».
6.1.8.Як встановлено вище зі змісту Статуту Акціонерного товариства «Оператор газорозподільчої системи «Львівгаз» товариство є правонаступником всіх прав та обов`язків Державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз», Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз». А зі змісту Статуту Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» встановлено, що таке було правонаступником Львівського виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» з 16.12.1991, якому було видано Державний акт у 1987 році.
6.1.9.Як наслідок, правонаступником суб`єкта, якому було видано Державний акт на право користування землею, є третя особа у цій справі.
6.1.1.Заперечення позивача стосовно неналежного затвердження Статуту Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» в редакції, затвердженій 21.08.1992 заступником голови Української газової корпорації «Укргаз» в сукупності з іншими обставинами справи та за відсутності спростування презумпції правомірності установчого документа не спростовують висновків суду. Крім цього, відомості про правонаступництво Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» від Львівського виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» з покликаннями на накази Міністра житлово-комунального господарства України № 299 від 05.09.1975 і № 158 від 10.08.1988, відображені як в цьому Статуті, так і в Статуті Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» в попередній реакції від 16.12.1991 (затвердженій генеральним директором Науково-виробничого об`єднання по газопостачанню та газифікації «Укргаз»).
6.1.2.Крім цього, п. 9 постанови Ради Міністрів Української РСР № 299 від 11.07.1983 «Про порядок створення, реорганізації і ліквідації підприємств, об`єднань, організацій і установ республіканського та місцевого підпорядкування» передбачалося, що Статути (положення) підприємств, об`єднань, організацій і установ затверджуються їх вищестоящими органами. І більше того, як стверджує сам позивач, відповідно до чинного на той час Закону України «Про підприємства в Україні» ліквідація і реорганізація (злиття, приєднання, поділ, виділення, перетворення) підприємства провадяться за рішенням власника, а у випадках, передбачених цим Законом, за рішенням власника та за участю трудового колективу або органу, уповноваженого створювати такі підприємства, чи за рішенням суду або арбітражного суду (ч. 1 ст. 34). Водночас позивач не враховує, що ч. 7 цієї ж статті передбачено, що при перетворенні одного підприємства в інше до підприємства, яке щойно виникло, переходять усі майнові права і обов`язки колишнього підприємства. Тобто внаслідок перетворення виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» до Львівського державного підприємства по газопостачанню та газифікації «Львівгаз» на підставі законодавчого положення перейшли права та обов`язки попередника.
6.1.3.Покликання позивача (відповідача 1 за позовом третьої особи) на відсутність відомостей про правонаступництво третьої особи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не є визначальними для встановлення факту правонаступництва, адже якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості (ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»). Крім цього, державна реєстрація це офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, а не первинна підстава виникнення такого факту. Крім цього, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно позивача також не має відомостей про його правонаступництво від виробничого об`єднання «Львівгаз».
6.1.4.Відповідно до Основ земельного законодавства Союзу РСР і союзних республік право землекористування колгоспів, радгоспів та інших землекористувачів засвідчується державними актами на право користування землею. Зазначені документи видаються після відводу земельних ділянок в натурі (ст. 20 Земельного Кодексу УРСР).
6.1.5.Видача державних актів на право користування землею, а також актів на право довгострокового тимчасового користування землею провадиться виконавчими комітетами районних (міських) Рад народних депутатів (ст. 21 Земельного Кодексу УРСР), що і було зроблено Виконавчим комітетом Пустомитівської районної ради народних депутатів Львівської області 18.06.1987 після прийняття рішення № 300 «Про видачу державного акта на право користування землею Львівському виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз».
6.1.6.Стаття 27 Земельного Кодексу УРСР в редакції, чинній на дату корпоратизації та приватизації - 1994 рік, передбачала підстави припинення права землекористування. Так, право користування земельною ділянкою чи її частиною припиняється у разі:
1)добровільної відмови від земельної ділянки;
2)закінчення строку, на який було надано земельну ділянку;
3)припинення діяльності підприємства, установи, організації, селянського (фермерського) господарства;
4)систематичного невнесення земельного податку в строки, встановлені законодавством України, а також орендної плати в строки, визначені договором оренди;
5)нераціонального використання земельної ділянки;
6)використання земельної ділянки способами, що призводять до зниження родючості грунтів, їх хімічного і радіоактивного забруднення, погіршення екологічної обстановки;
7)використання землі не за цільовим призначенням;
8)невикористання протягом одного року земельної ділянки, наданої для сільськогосподарського виробництва, і протягом двох років - для несільськогосподарських потреб;
9)вилучення земель у випадках, передбачених статтями 31 і 32 цього Кодексу.
6.1.7.Припинення права користування землею у випадках, передбачених пунктами 1 - 8 частини першої та частиною третьою цієї статті, провадиться у межах населених пунктів відповідною Радою народних депутатів, за межами населених пунктів - сільською, селищною, районною, міською, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Радою народних депутатів, а у випадку, передбаченому пунктом 9 частини першої цієї статті, - за рішенням Ради народних депутатів, що має право вилучати земельні ділянки. Припинення права користування землею у випадках, передбачених пунктами 5 - 9 частини першої цієї статті, в разі незгоди землекористувача провадиться у судовому порядку.
6.1.8.Відповідно до обставин справи жодних рішень органу місцевого самоврядування про припинення права користування землею Виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз» не приймалося, жодним із учасників справи таких не подано. Тобто право користування земельною ділянкою не припинялось, що додатково підтверджується і послідовною судовою практикою.
6.1.9.Так, Верховний Суд у постанові від 15.11.2021 у справі № 906/620/19 зазначив, що приписи наведених у підпункті 3 частини 1 статті 27 ЗК України (у редакції станом на 1999 рік) та підпункті «в» частини 1 статті 141 ЗК України підстав потрібно розуміти таким чином, що припинення права користування земельною ділянкою з підстав припинення установи допускається лише у випадку, коли припинення останньої виключає правонаступництво (пункт 51 постанови). «Зміна організаційно-правової форми державного підприємства у процедурі приватизації не мала наслідком припинення його діяльності, а мала таким наслідком його реорганізацію (з перереєстрацією) з набуттям правонаступником - СВАТ "Житомиррибгосп" прав та обов`язків приватизованого державного підприємства» (п. 58).
6.1.10.Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду 15.02.2022 у cправі № 906/707/19 також підтримав вказану позицію і, крім того, дійшов висновку, що право постійного користування земельною ділянкою, набуте у встановленому законодавством порядку, відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не припиняється навіть у тому разі, якщо особа, яка за чинним законом не може набути таке право, не здійснить переоформлення цього права в інший правовий титул. Право постійного користування зберігається і є чинним до приведення прав та обов`язків щодо такої земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства й переоформлення права постійного користування у право власності чи оренду. Подібні правові висновки, викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі № 179/1043/16-ц, на яку посилається відповідач, та у постановах Верховного Суду від 31.01.2019 у справі № 914/839/18, від 02.09.2020 у справі № 918/194/19
6.1.11.Аналізуючи заперечення відповідача (міської ради), суд звертає увагу, що ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України в процесі реорганізації всі права та обов`язки переходять до правонаступників юридичної особи. Таке правонаступництво називають універсальним (або повним, загальним), оскільки правонаступник повністю замінює собою попередника у всьому обсязі прав і обов`язків останнього.
6.1.12.Обґрунтування відповідача з покликанням на ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України про наявність виключного переліку осіб, які можуть набувати землю за правом постійного користування, не спростовує підстав позову третьої особи з самостійними вимогами, адже вказана норма вживає термін «набуття» права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності. Тобто вона застосовується до осіб, які отримують таке право безпосередньо від органів розпорядження земельними ділянками (державної влади чи місцевого самоврядування). Водночас в ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України застосовується поняття «перехід» прав та обов`язків, що означає визначення правової долі вже набутого раніше попередником правонаступника права постійного користування земельною ділянкою.
6.1.13.Крім цього, рішенням Конституційного Суду України № 5-рп/2005 від 22.09.2005 передбачається, що використання терміну «набувають», що означає «ставати власником чого-небудь, здобувати що-небудь», після набрання чинності статтею 92 Земельного кодексу свідчить, що ця норма не обмежує і не скасовує діюче право постійного користування земельними ділянками, набуте громадянами в установлених законодавством випадках за станом на 1 січня 2002 року до його переоформлення. Вказаним рішенням також визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення пункту 6 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України щодо зобов`язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення; пункту 6 Постанови Верховної Ради України «Про земельну реформу» від 18 грудня 1990 року з наступними змінами в частині щодо втрати громадянами, підприємствами, установами і організаціями після закінчення строку оформлення права власності або права користування землею раніше наданого їм права користування земельною ділянкою.
6.1.14.Суд узагальнює проаналізовані норми та обставини справи, зазначаючи, що докази вибуття чи вилучення земельної ділянки з користування Виробничого об`єднання газового господарства «Львівгаз», а також припинення права користування земельною ділянкою у передбачений законом спосіб відсутні. Водночас обставини фактичного неосвоєння, невикористання чи нездійснення забудови відповідної земельної ділянки відповідно до мети отримання такої земельної ділянки, а також відсутність платежів за користування земельною ділянкою підстави позову третьої особи не спростовують. Тому доводи міської ради про відсутність у третьої особи прав користування земельною ділянкою не підтверджені фактичними обставинами справи.
6.1.15.Враховуючи доведеність правонаступництва третьої особи і відсутність доказів припинення прав користування земельною ділянкою, отриманою згідно з Державним актом від 1987 року, суд доходить висновку про обгрунтованість позовної вимоги про визнання за Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» права постійного користування земельною ділянкою, площею 2,5 га в межах згідно з планом користування. Суд зауважує, що вказаній земельній ділянці кадастровий номер 4610136300:05:020:0009 присвоєний лише 22.09.2017, однак, спору між сторонами про ідентичність земельних ділянок немає. Тому формулювання позовної вимоги третьої особи із деталізацією ознак і реквізитів земельної ділянки не суперечить характеристикам спірної земельної ділянки, а спрямоване на повну ідентифікацію такої.
6.1.16.Суд не залишає поза увагою тієї обставини, що Управлінням земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради листом від 24.11.2020 повідомлялося, що земельна ділянка, кадастровий номер 4610136300:05:020:0009, відноситься до земель м. Львова, що не надані у власність або користування, що може свідчити про не визнання права користування відповідною земельною ділянкою ні позивача, ні третьої особи. Однак суд акцентує, що відповідно до змісту позовної заяви третьої особи оскаржувані позивачем ухвали міської ради його прав та інтересів не порушують, тому позовні вимоги стосовно їх оскарження третя особа не заявляє. За таких обставин суд не має підстав виходити за межі позову, визначення підстав і предмету якого є прерогативою сторони, і встановлювати обставини стосовно порушення (чи відсутності порушення) прав суб`єкта звернення з позовом діями міської ради.
7. ЩОДО ФАКТИЧНОГО ВОЛОДІННЯ ДЕРЖАВНИМ АКТОМ НА ПРАВО КОРИСТУВАННЯ ЗЕМЛЕЮ
7.1.1.За час розгляду справи жоден з учасників справи не надав для огляду оригінал Державного акта на право користування землею Львівському виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз» під будівництво виробничої бази Будівельно-монтажного управління, виданого у 1987 році.
7.1.2.Клопотання третьої особи про витребування оригіналу акта для огляду від позивача, яке підтримував також представник відповідача, стосувалося саме того примірника оригіналу, копію з якого позивачем долучено до позовної заяви і який мав би бути у позивача. У свою чергу позивач заявляв клопотання про витребування оригіналу від Держгеокадастру, а надалі - ствердив про відсутність у нього оригіналу акта на час постановлення ухвали суду про надання такого для огляду від 01.05.2023 (письмові пояснення, подані суду 08.05.2023). Після цього, відповідно до судового засідання 17.05.2023, учасники справи не заявляли додаткових клопотань і не наполягали на витребуванні чи огляді оригіналу акта, примірник якого знаходиться в Держгеокадастру.
7.1.3.Суд зауважує, що примірник акта, поданого позивачем, є копією з копії, що вбачається з першої сторінки такого документа. Тобто такий напис не підтверджує факту зняття позивачем копії акта саме з оригіналу. Хоча позивач і засвідчив такий примірник, однак, виконуючи приписи ст. 162 Господарського процесуального кодексу України при поданні позовної заяви, не вказав про наявність у нього оригіналу такого документа, не вказав про наявність оригіналу в іншої особи, при тому що щодо інших додатків до позовної заяви виконував процесуальну вимогу і вказував про наявність чи відсутність оригіналів документів.
7.1.4.Інший примірник Державного акта подано позивачем 01.03.2023 - копію Державного акта від 1987 року, засвідчену Відділом № 1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.
7.1.5.Щодо примірника Державного акта, поданого третьою особою, то такий засвідчений написом «згідно з архівною копією», а не «згідно з оригіналом» і про наявність у нього оригіналу Державного акта третя особа не стверджує. Натомість стверджує про існування господарського спору про витребування оригіналу Державного акта у позивача, але не про визнання права користування з підстав втрати оригіналу документа.
7.1.6.Водночас суд враховує, що сам факт існування правопосвідчувального документа - Державного акта на право користування землею, як і дійсність змісту акта, викладеного в копіях, наданих сторонами суду, а також його статус доказу для вирішення спору, жоден із учасників справи не заперечує. Тому підстав не враховувати такий документ як доказ при вирішення позовних заяв у цій справ у суду немає.
8. ЩОДО РОЗПОДІЛУ СУДОВИХ ВИТРАТ У СПРАВІ
8.1. Відповідно до ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог позивача судовий збір залигається за позивачем; у зв`язку із задоволенням позову третьої особи, сплачений нею судовий збір, покладається на позивача як відповідача, який не визнає права третьої особи.
8.2. Позивачем у позовній заяві вказано орієнтовний розрахунок витрат на правову допомогу у розмірі 20 000,00 грн. Однак уточнень щодо попереднього розрахунку і доказів підтвердження понесення витрат у конкретному розмірі стороною не подано, як і заяви про подання відповідних доказів після ухвалення рішення. Тому суд не оцінює та не вирішує питання розподілу попереднього (орієнтовного) розрахунку витрат позивача.
Керуючись ст. ст. 74, 76-80, 129, 221, 237, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1.У задоволенні позовних вимог Акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» відмовити повністю.
2.Позовні вимоги Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» до Акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» задовольнити повністю.
3.Визнати за Акціонерним товариством «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» право постійного користування земельною ділянкою, площею 2,5 га, з кадастровим номером 4610136300:05:020:0009, яка розміщена в промзоні «Сигнівка» м. Львова, на підставі Державного акта Б № 040843 на право користування земельною ділянкою, площею 2,5 га, в межах згідно з планом землекористування, виданого у 1987 році Виконавчим комітетом Пустомитівської районної ради народних депутатів Виробничому об`єднанню газового господарства «Львівгаз».
4.Стягнути з Акціонерного товариства «Будівельно-монтажне управління «Львівгазифікація» на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» 2 481,00 грн в рахунок відшкодування сплаченого судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 05.01.2024.
Суддя Матвіїв Р.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 15.12.2023 |
Оприлюднено | 08.01.2024 |
Номер документу | 116124206 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні