Рішення
від 04.01.2024 по справі 420/19277/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/19277/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2023 року м. Одеса

Зала судових засідань №22

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Аракелян М.М.

За участю секретаря Поліщука О.В.

За участю сторін:

Від позивача: не з`явився

Від відповідача: Перерва Д.О.

Від третьої особи: не з`явився

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративною позовною заявою ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, Фермерське господарство «Агро-Прайд» (код ЄДРПОУ: 37977143; адреса: вул.Виноградна, буд.7, смт.Ширяєве, Одеський район, Одеська область, 66800) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: ВП 44069166; адреса: вул.Семінарська, буд.5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

27 липня 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (сформована в системі «Електронний суд» 27.07.2023 року) до Головного управління ДПС в Одеській області, у якій представник позивача просить суд:

визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення №1416695-2410-1533/2022, №1416695-2410-1533/2021, №1416695-2410-1533, №1416694-2410-1533/2022, №1416694-2410-1533/2021, №1416694-2410-1533;

здійснити розподіл судових витрат.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа розподілена на суддю Аракелян М.М.

Ухвалами Одеського окружного адміністративного суду:

- від 01.08.2023 року позовну заяву залишено без руху;

- від 21.08.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін згідно ст.262 КАС України.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_2 зазначає, що оскарженими повідомленнями-рішеннями йому, як фізичній особі, визначено суму податкового зобов`язання у розмірі 597511 грн. за податковий період - 2020, 2022, 2021 роки , за назвою платежу - орендна плата з фізичних осіб. Позивачем створено Фермерське господарство «Агро-Прайд», (код ЄДРПОУ37977143). Зазначене ФГ з 11.10.2012 року було взято на облік в ГУ ДПС в Одеській області. В подальшому, отримані позивачем в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки були передані для обробітку фермерському господарству «Агро-Прайд». Зазначене підтверджується договором оренди земельних ділянок та актом прийому-передачі земельних ділянок; право користування ФГ «Агро-Прайд» земельними ділянками, отриманими по договору оренди з позивачем, зареєстроване в державному реєстрі речових прав. На виконання вимог податкового законодавства передані позивачем в оренду земельні ділянки зазначались у всіх податкових деклараціях, які подавало ФГ «Агро - Прайд». Отже у позивача, як у фізичної особи, немає у користуванні земельних ділянок за користування якими прийняті спірні податкові повідомлення-рішення, оскільки землекористувачем цих земельних ділянок є фермерське господарство «Агро - Прайд». Розуміючи необхідність виконання податкового обов`язку в частині сплати орендної плати за землю, ФГ «Агро-Прайд» в строки та обсягах передбачених законодавством здійснює сплату орендної плати за земельні ділянки. Станом на дату звернення до суду з дійсним позовом у ФГ «Агро- Прайд» відсутня заборгованість зі сплати податків та зборів. Тобто, сума зобов`язання по спірним податковим повідомленням рішеннями в повному обсязі сплачена ФГ «Агро-Прайд» як належним користувачем земельної ділянки.

04.09.2023 року відповідач подав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, та, зокрема, зазначив, що між позивачем та Ширяївською райдержадміністрацією 15.08.2012 року укладено договори оренди землі земельних ділянок з кадастровими номерами 5125455100:01:002:0198 та №5125455100:01:002:0197 (надалі було укладено додаткові угоди до них). Право оренди цих земельних ділянок зареєстроване за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується витягами. Відповідачем проведено нарахування позивачу грошових зобов`язань з орендної плати за землю з фізичних осіб - за користування вищезазначеними ділянками за оскарженими повідомленнями-рішеннями. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою. Посилання позивача на те, що використання земельної ділянки відбувається через створене позивачем ФГ «Агро-Прайд» не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов`язку сплачувати орендну плату. Платник податку, як це встановлено підпунктом 7.1.1 пункту 7.1 статті 7 ПК України, є обов`язковим елементом податку, який визначається виключно нормами ПК України. Статтею 2 ПК України встановлено, що зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу. Такі правові висновки містяться в постановах Верховного Суду від 13.04.2023 у справі №120/433/20-а, від 28 серпня 2018 року у справі № 808/3798/16, від 13 вересня 2019 року у справі № 120/4362/18-а, від 10 липня 2020 року у справі № 0240/2978/18-а, а також в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 18 червня 2021 року у справі № 400/1730/19.

Отже, оскаржувані податкові повідомлення-рішення винесені відповідно до норм чинного законодавства.

Ухвалою суду від 16.10.2023 року суд з власної ініціативи продовжив розгляд справи у спрощеному провадженні з повідомленням сторін; призначив судове засідання на 07.11.2023 року; залучив до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Фермерське господарство «Агро-Прайд»; зобов`язав позивача надіслати ФГ «Агро-Прайд» копію позову з додатками; зобов`язано відповідача надіслати ФГ «Агро-Прайд» копію відзиву на позов з додатками; надано ФГ «Агро-Прайд» строк для надання пояснень щодо позову згідно ст.ст.162, 165 КАС України до 06.11.2023 року; зобов`язав ФГ «Агро-Прайд» надати суду належним чином завірені копії установчих документів ФГ «Агро-Прайд», докази сплати орендної плати саме щодо земельних ділянок №5125455100:01:002:0198 та №5125455100:01:002:0197 (у разі наявності таких); зобов`язано позивача надати суду докази, що сплата ФГ «Агро-Прайд» стосується земельних ділянок, щодо боргу по орендній платі, за який винесені оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 10.04.2023 року; зобов`язав ГУ ДПС в Одеській області надати суду докази, за які саме земельні ділянки сплачувало орендну плату ФГ «Агро-Прайд», що було створене позивачем, відповідні розрахунки орендної плати за оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями.

07.11.2023 року ФГ «Агро-Прайд» подало суду пояснення, в яких просило задовольнити позовні вимоги та зазначило, що згідно витягів з Державного реєстру речових прав щодо об`єкту речових прав на нерухоме майно земельної ділянки площею 63,2198 га кадастровий номер 5125455100:01:002:0198 та земельної ділянки площею 16,7355 га кадастровий номер 5125455100:01:002:0197 з цільовим призначенням «для ведення фермерського господарства», у розділі Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права зазначено «Вид іншого речового права : право оренди земельної ділянки»; «Відомості про суб`єкта іншого речового права: Орендар - Фермерське господарство «Агро - Прайд» код ЄДРПОУ: 37977143». Жодних інших земельних ділянок, окрім зазначених, Фермерське господарство не має. Вказані ділянки зазначались у всіх податкових деклараціях, які подавало фермерське господарство «Агро - Прайд» за минулі роки та в повідомленні за формою-20ОПП. За користування земельними ділянками №5125455100:01:002:0198 та №5125455100:01:002:0197 ФГ «Агро-Прайд» здійснюється сплата податку відповідно до вимог Податкового кодексу України. доказом обліку податковим органом об`єкта оподаткування - земельної ділянки з кадастровим номером 5125455100:01:002:0197 та 5125455100:01:002:0198, орендна плата за користування яким сплачується суб`єктом господарювання - юридичною особою фермерським господарством «Агро-Прайд», є отримання фермерським господарством листа ГУ ДПС в Одеській області від 12.05.2023 р. № 20068/6/15-32-13-08-06 «Про направлення податкової вимоги та рішення про опис майна у податкову заставу», згідно детального розрахунку суми податкового боргу до податкової вимоги, у юридичної особи фермерського господарства «Агро - Прайд» станом на 10.05.2023 р. виник податковий борг за сплату орендної плати з юридичних осіб за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 в сумі 16 078,36 грн. Вказана сума є місячною орендною платою за оренду земельних ділянок з кадастровим номером 5125455100:01:002:0197 і 5125455100:01:002:0198. Станом на 13.06.2023 р., у ФГ «Агро- Прайд» не має податкового боргу, недоїмки зі сплати єдиного внеску, іншої заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.

07.11.2023 роу позивач подав суду пояснення, в яких зазначив, що 09.10.2012 року ним було створено ФГ «Агро- Прайд», (ідентифікаційний код юридичної особи 37977143). Відповідно до Акту прийому - передачі земельної ділянки, 29.10.2012 року, отримана позивачем в оренду для ведення фермерського господарства земельна ділянка була передана для обробітку ФГ «Агро-Прайд». Відповідно до п.5.1 Статуту ФГ «Агро-Прайд» до земель фермерського господарства належать землі, які належать безпосередньо голові господарства на праві оренди для ведення фермерського господарства. Зокрема : - земельна ділянка площею 63,2198 га, кадастровий номер 5125455100:01:002:0198, цільове призначення «для ведення фермерського господарства», розташована на території Ширяївської селищної ради, (Договір оренди землі від 15.08.2012 року); - земельна ділянка площею 16,7355 га, кадастровий номер 5125455100:01:002:0197, цільове призначення «для ведення фермерського господарства», розташована на території Ширяївської селищної ради (Договір оренди землі від 15.08.2012 року). Окрім цього, наведене підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав щодо об`єкту речових прав на нерухоме майно земельної ділянки площею 63,2198 га кадастровий номер 5125455100:01:002:0198 та земельної ділянки площею 16,7355 га з кадастровим номером 5125455100:01:002:0197 з цільовим призначенням «для ведення фермерського господарства», у розділі Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права зазначено «Вид іншого речового права : право оренди земельної ділянки»; «Відомості про суб`єкта іншого речового права: Орендар - Фермерське господарство «Агро - Прайд» код ЄДРПОУ: 37977143. Даними поясненнями позивач підтверджує, що передав в користування земельні ділянки з кадастровим номером 5125455100:01:002:0198 та 5125455100:01:002:0197, одночасно з цим зазначаючи, що жодних інших земельних ділянок не передавалось в оренду ФГ «Агро-Прайд».

Судове засідання, призначене на 07.11.2023 року було перенесено на 23.11.2023 року у зв`язку з оголошенням у м.Одесі та Одеській області повітряної тривоги.

08.11.2023 року відповідач подав суду клопотання про долучення до матеріалів справи доказів надіслання відзиву на позов ФГ «Агро-Прайд».

У судовому засіданні 23.11.2023 року суд заслухав пояснення представників учасників справи та оголосив перерву до 14.12.2023 року.

Судове засідання, призначене на 14.12.2023 року було перенесено на 19.12.2023 року у зв`язку з оголошенням у м.Одесі та Одеській області повітряної тривоги.

Судове засідання, призначене на 19.12.2023 року було перенесено на 21.12.2023 року у зв`язку із перебуванням судді М.М.Аракелян у відпустці.

У судовому засіданні 21.12.2023 року представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник позивача та третьої особи - адвокат Ясинський Є.О. у судове засідання не з`явився, був повідомлений про час, день та місце проведення судового засідання, 21.12.2023 року надіслав суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

У судовому засіданні 21.12.2023 року судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що між ОСОБА_1 (Орендарем) та Ширяївською районною державною адміністрацією (Орендодавцем) 15.08.2012 року укладено два договори оренди землі:

- стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 5125455100:01:002:0197, площею 16,7355га ріллі; строк дії договору - 49 років (т.1,а.с.42-47)

- стосовно земельної ділянки за кадастровим номером 5125455100:01:002:0198, площею 63,2198 га ріллі; строк дії договору - 49 років (т.1,а.с.53-58).

Право оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 5125455100:01:002:0197 та 5125455100:01:002:0198 зареєстровано за ОСОБА_1 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (т.1, а.с.66-67, 68-69).

ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 11.10.2012 року створене та зареєстроване Фермерське господарство «Агро-Прайд» (ЄДРПОУ - 37977143), головою ФГ є позивач.

Згідно п.5.1 Статуту «Агро-Прайд» до земель фермерського господарства належать землі, які належать безпосередньо голові господарства на праві оренди для ведения фермерського господарства. Зокрема ділянка площею 63,2198 га, кадастровий номер 5125455100:01:002:0198, цільове призначення - земельна для ведення фермерського господарства», розташована на території Ширяївської селищної ради. (Договір оренди землі від 15.08.2012 року); земельна ділянка площею 16,7355 га. кадастровий номер 5125455100:01:002:0197, цільове призначення «для ведення фермерського господарства», розташована на території Ширяївської селищної ради (Договір оренди землі від 15.08.2012 року). Господарство використовує земельні угіддя, передані йому членами або набуті (придбані, орендовані, залучені на інших умовах) у процесі своєї діяльності (т.2,а.с.72-73).

ОСОБА_1 29.10.2012 року передав у користування ФГ «Агро-Прайд» земельні ділянки за кадастровими номерами №5125455100:01:002:0198 та 5125455100:01:002:0197, що підтверджується актом приймання-передачі від 29 жовтня 2012 року (т.2, а.с.8).

У Витягах з Державного реєстру речових прав щодо об`єкту речових прав на нерухоме майно земельної ділянки площею 63,2198 га кадастровий номер 5125455100:01:002:0198 та земельної ділянки площею 16,7355 га з кадастровим номером 5125455100:01:002:0197 з цільовим призначенням «для ведення фермерського господарства», у розділі Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права зазначено «Вид іншого речового права : право оренди земельної ділянки»; «Відомості про суб`єкта іншого речового права: Орендар - Фермерське господарство «Агро - Прайд» код ЄДРПОУ: 37977143 (т.2,а.с.21-24).

Фермерське господарство «Агро-Прайд» є платником єдиного податку четвертої групи.

На підтвердження користування земельними ділянками саме Фермерським Господарством «Агро-Прайд» позивачем надано:

- податкові декларації платника єдиного податку четвертої групи за період з 2020 року по теперішній час;

- податкові декларації з плати за землю за період 2020 року по теперішній час, відомості відображені у розділі ІІ декларації «Розрахунок суми орендної плати».

- платіжні доручення АТ КБ «ПРИВАТБАНК», якими підтверджується факт сплати ФГ «Агро-Прайд» орендної плати за землю на користь ГУ ДПС в Одеській області за період 2020-2022 роки за земельні ділянки за кадастровими номерами №5125455100:01:002:0198 та земельної ділянки площею 16,7355 га з кадастровим номером 5125455100:01:002:0197.

Однак Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено нарахування ОСОБА_1 грошового зобов`язання з орендної плати за землю з фізичних осіб за користування земельними ділянками з кадастровими номерами: 5125455100:01:002:0198 та земельної ділянки площею 16,7355 га з кадастровим номером 5125455100:01:002:0197, та 10.04.2023 року винесені податкові повідомлення-рішення:

- №1416695-2410-1533/2022, яким визначено орендну плату з фізичних осіб за 2022 рік в сумі 33016,17 грн. (т.1, а.с.10);

- №1416695-2410-1533/2021, яким визначено орендну плату з фізичних осіб за 2021 рік в сумі 33016,17 грн. (т.1, а.с.11);

- №1416695-2410-1533, яким визначено орендну плату з фізичних осіб за 2020 рік в сумі 33016,17 грн. (т.1, а.с.12);

- №1416694-2410-1533/2022, яким визначено орендну плату з фізичних осіб за 2022 рік в сумі 166153,47 грн. (т.1, а.с.13);

- №1416694-2410-1533/2021, яким визначено орендну плату з фізичних осіб за 2021 рік в сумі 166153,47 грн. (т.1, а.с.14);

- №1416694-2410-1533, яким визначено орендну плату з фізичних осіб за 2020 рік в сумі 166153,47 грн. (т.1, а.с.15). Позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду із даним позовом, вважаючи оскаржувані податкові повідомлення-рішення протиправними.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 1.1. ст. 1 Податкового кодексу України, Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно із п. 3.1. ст. 3 Податкового кодексу України податкове законодавство України складається з Конституції України; цього Кодексу; Митного кодексу України та інших законів з питань митної справи у частині регулювання правовідносин, що виникають у зв`язку з оподаткуванням митом операцій з переміщення товарів через митний кордон України (далі - законами з питань митної справи); чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України і якими регулюються питання оподаткування; нормативно-правових актів, прийнятих на підставі та на виконання цього Кодексу та законів з питань митної справи; рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.

Згідно із п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

Підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

За приписами пункту 287.1 статті 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Відповідно до пунктів 288.1, 288.2, 288.3 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

За правилами статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно з частиною другою статті 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Частинами першою, другою статті 21 цього Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Аналіз вказаних норм свідчить, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, тобто з дня державної реєстрації права оренди відповідно до договору оренди земельної ділянки. Сплата орендної плати є обов`язком орендаря, яке кореспондується з його правом користування земельною ділянкою.

Разом з цим, частиною першою статті 5 ЗУ «Про фермерське господарство» визначено, що право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.

За приписами частини першої статті 7 ЗУ «Про фермерське господарство» надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Відповідно до статті 8 ЗУ «Про фермерське господарство» фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

Таким чином, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) такій фізичній особі земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Відповідно до ст.12 ЗУ «Про фермерське господарство» землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

Отже, системний аналіз ст.ст.1, 5, 7, 8 Закону України «Про фермерське господарство» дає підстави для висновків, що після отримання земельної ділянки фермерське господарство має бути зареєстроване у встановленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому надавалася відповідна земельна ділянка для ведення фермерського господарства.

Фермерське господарство (у будь-якій його формі) створюється для подальшої діяльності з виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, з метою отримання прибутку, що відповідає наведеному у ст.42 Господарського кодексу України визначенню підприємництва як самостійної, ініціативної, систематичної, на власний ризик господарської діяльності, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку.

Формування програми діяльності, залучення матеріально-технічних, фінансових та інші види ресурсів, використання яких не обмежено законом, є складовими елементами здійснення підприємницької діяльності в розумінні ст.44 Господарського кодексу України. При цьому можливість реалізації громадянином права на здійснення підприємницької діяльності у вигляді фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) громадянину земельних ділянок відповідного цільового призначення.

Враховуючи законодавчі обмеження у використанні земельної ділянки іншим чином, чим це передбачено її цільовим призначенням, а також правові наслідки використання чи невикористання земельної ділянки не за її цільовим призначенням, надана громадянину у встановленому порядку для ведення фермерського господарства земельна ділянка в силу свого правового режиму є такою, що використовується виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб.

Тобто, після укладення договору оренди фермерське господарство з дати державної реєстрації набуває статусу юридичної особи та з цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Таким чином, з моменту державної реєстрації фермерського господарства та набуття прав юридичної особи таке господарство набуває як правомочності володіння і користування, так і юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки. У відносинах, а також спорах з іншими суб`єктами, голова фермерського господарства, якому передана у власність, постійне користування чи оренду земельна ділянка, виступає не як самостійна фізична особа, власник, користувач чи орендар земельної ділянки, а як представник (голова, керівник) фермерського господарства. У таких правовідносинах їх суб`єктом є не фізична особа - голова чи керівник фермерського господарства, а фермерське господарство як юридична особа (постанова Великої Палати Верховного Суду від 20.03.2019 року у справі №615/2197/15-ц.

Тобто, з моменту створення селянського (фермерського) господарства (фермерського господарства) до фермерського господарства переходять правомочності володіння і користування та юридичні обов`язки щодо використання земельної ділянки його засновника.

Такий правовий висновок викладений у постановах Великої Палати Верховного Суду викладені в постановах від 01.04.2020 року у справі №320/5724/17 та від 23.06.2020 року у справі №922/989/18.

Враховуючи вищевикладене, у ФО ОСОБА_1 відсутній обов`язок зі сплати орендної плати за 2020-2022 роки за земельні ділянки за кадастровими номерами 5125455100:01:002:0198 та №5125455100:01:002:0197, оскільки відповідний обов`язок вже виконало засноване ним ФГ «Агро-Прайд», яке є фактичним землекористувачем, що підтверджується усіма доказами у справі та не спростовано відповідачем.

Також суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 02.05.2023 року №432 внесені зміни до Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 року), а саме доповнено Пунктом 81-10, у відповідності до якого Державна реєстрація прав на земельні ділянки, надані для ведення фермерського господарства, у зв`язку із створенням юридичної особи з організаційно-правовою формою «фермерське господарство» проводиться за відповідною юридичною особою на підставі документів, необхідних для такої реєстрації, передбачених Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком, виданих на ім`я засновника, члена такого фермерського господарства.

Отже до травня 2023 року ОСОБА_1 не мав законних підстав для реєстрації за ФГ орендованих ним земельних ділянок, тому не міг зареєструвати за ФГ «Агро-Прайд» право оренди та переоформити обов`язок платника податку щодо сплати орендної плати за землю, передбачений п.288.2 ст.288 ПК України, на створене ФГ.

З огляду на зміну правого регулювання питання реєстрації належного користувача, суд вважає не релевантними висновки, викладені в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 18 червня 2021 року у справі №400/1730/19, на які посилається відповідач у відзиві на позовну заяву. Ключовою для вирішення даної справи є та обставина, що за дві орендовані у 2012 році земельні ділянки плата за землю безперервно надходила до бюджету від створеного позивачем ФГ «Агро-Прайд», тому повторне нарахування цієї плати на фізичну особу ОСОБА_1 (засновника та керівника ФГ) суд вважає протиправним, необґрунтованим та непропорційним рішенням податкового органу.

З таких підстав, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення від 10.04.2023 року №1416695-2410-1533/2022, №1416695-2410-1533/2021, №1416695-2410-1533, №1416694-2410-1533/2022, №1416694-2410-1533/2021, №1416694-2410-1533 Головним управлінням ДПС в Одеській області прийняті необґрунтовано та без урахування всіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а тому підлягають скасуванню.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, відповідачем цей обов`язок не дотриманий.

Відповідачем законність оскаржуваних рішень не доведена, а його доводи суд відхиляє з вищенаведених мотивів.

Відповідно до ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачено судовий збір за подання даного позову у сумі 5975,08грн.

Суд дійшов висновку про стягнення з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 5975,08грн.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, Фермерське господарство «Агро-Прайд» (код ЄДРПОУ: 37977143; адреса: вул.Виноградна, буд.7, смт.Ширяєве, Одеський район, Одеська область, 66800) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: ВП 44069166; адреса: вул.Семінарська, буд.5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №1416695-2410-1533/2022, №1416695-2410-1533/2021, №1416695-2410-1533, №1416694-2410-1533/2022, №1416694-2410-1533/2021, №1416694-2410-1533 від 10 квітня 2023 року щодо нарахування ФО ОСОБА_1 орендної плати з фізичних осіб.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: ВП 44069166; адреса: вул.Семінарська, буд.5, м.Одеса, 65044) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) суму сплаченого судового збору у розмірі 5975(п`ять тисяч дев`ятсот сімдесят п`ять)грн. 08 коп.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повне рішення складено та підписано 04.01.2024 року у зв`язку із перебуванням судді М.М. Аракелян у відпустці з 26.12.2023 року по 03.01.2024 року включно.

Суддя М.М. Аракелян

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.01.2024
Оприлюднено08.01.2024
Номер документу116131067
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/19277/23

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 15.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 04.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні