Рішення
від 05.01.2024 по справі 200/5530/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 січня 2024 року Справа№200/5530/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голуб В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) справу за позовом Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a>, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство «Шахтоуправління «Покровське» про застосування заходів реагування, -

ВСТАНОВИВ:

03 жовтня 2023 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> про застосування заходів реагування.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку із настанням групового нещасного випадку, який стався 30.07.2023 о 19 год. 35 хв. з працівниками Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a>, посадовими особами управління гірничого нагляду Міжрегіонального управління проведено позапланову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами проведеної перевірки встановлено 43 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 1 порушення створює загрозу життю та здоров`ю людей. З огляду на наведене, позивач вважає, що у зв`язку з виникненням загрози життю та здоров`ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди здоров`ю людей, є достатні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити виконання підземних робіт по 2-му північному конвеєрному штреку центральної панелі блока 11 Приватного акціонерного товариства «Шахтоуправління «Покровське» до усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки від 08.09.2023 № СХ/ДЦ/1/0018.

Відповідач позов не визнав. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами зауважив, що наразі відсутні правові підстави для застосування щодо нього заходів реагування, оскільки, станом на 05 жовтня 2023 року зазначені в Акті порушення законодавства усунені. З 04 вересня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> не здійснює роботи, про зупинення яких зазначено в прохальній частині позовної заяви. Таким чином, позовні вимоги контролюючого органу є такими, що суперечать фактичним обставинам справи та не відповідають чинному законодавству, зокрема, в частині порядку та підстав застосування до суб`єкта господарювання заходів реагування.

У своїх додаткових поясненнях представниця відповідача вказала, що оскільки роботи, про зупинення яких просить позивач у позовній заяві, виконувалися на території Приватного акціонерного товариства «Шахтоуправління «Покровське», відповідач надає до суду витяг з Вентиляційного журналу останнього, який ведеться ним на виконання положень НПАОП 10.0-1.01-10. Так, відповідно до Вентиляційного журналу Приватного акціонерного товариства «Шахтоуправління «Покровське» підприємством здійснювалися виміри складу повітря 10.09.2023, 20.09.2023, 30.09.2023, 10.10.2023, 20.10.2023. Відповідно до даних Вентиляційного журналу концентрація метану у 2 північному конвеєрному штреку ЦП бл.11, вентиляційному штреку 2 північної лави ЦП бл. 11 складає - 0,4 %. Отже, даний показник значно нижче показника, встановленого НПАОП 10.0-1.01-10, який складає - 2,0 %. Таким чином, у період з 10.09.2023 по 20.10.2023 включно суб`єктом господарювання не було зафіксовано перевищень допустимих концентрацій газу метану.

Суд зазначає, що представницею третьої особи Приватного акціонерного товариства «Шахтоуправління «Покровське» надані пояснення щодо адміністративного позову, відповідно до яких остання заперечує проти задоволення позовних вимог. Так, представниця третьої особи зауважує, що наразі не зафіксовано перевищення допустимої концентрації у місцевих скупченнях газу метану, а тому відсутні підстави для застосування заходів реагування.

Ухвалою від 09 жовтня 2023 року Донецький окружний адміністративний суд прийняв до розгляду позовну заяву Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> про застосування заходів реагування та відкрив провадження по справі № 200/5530/23. Розгляд адміністративної справи № 200/5530/23 суд вирішив здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

30 жовтня 2023 року суд відмовив у задоволенні клопотання представниці відповідача про розгляд справи за позовом Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> про застосування заходів реагування у судовому засіданні з повідомленням сторін та про перехід в загальне позовне провадження.

19 грудня 2023 року суд виніс ухвалу, якою залучив Приватне акціонерне товариство «Шахтоуправління «Покровське» в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача. Витребував у Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці докази на підтвердження чи спростування доводів відповідача відносно того, що порушення, яке має реальну загрозу для життя/здоров`я людини, а саме перевищення допустимої концентрації газу метану, наразі усунено, а також копію припису від 13.09.2023 № СХ/ДЦ/1/0018/П/ОП.

За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.

Разом з тим, суд зазначає, що Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації в Україні введено воєнний стан із 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Надалі дію воєнного стану продовжено та на момент винесення рішення суду він діє.

З огляду на введення на території України воєнного стану, справа розглянута судом протягом розумного строку.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач - Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці (ідентифікаційний код: 43866127), зареєстрований як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений відповідний запис; є суб`єктом владних повноважень, який здійснює у спірних правовідносинах владні управлінські функції та відповідно до КАС України є належним позивачем у цій справі.

Так, у зв`язку із настанням групового нещасного випадку, який стався 30.07.2023 о 19 год. 35 хв. у 2-ому північному конвеєрному штреці центральної панелі блоку 11 Приватного акціонерного товариства «Шахтоуправління «Покровське», відповідно до наказу Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці від 25.08.2023 № 2/СХ-ЗК та направлення на проведення перевірки від 25.08.2023 № СХ/1/5025-23, у період з 28.08.2023 по 08.09.2023 посадовими особами управління гірничого нагляду Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці проведено позапланову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За результатами проведеної позапланової перевірки стану охорони праці та промислової безпеки в частині додержання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки службою охорони праці, маркшейдерською, геологічною, виробничою, технологічною службами та підземною гірничопрохідницькою дільницею № 5, а також при веденні робіт у 2-ому північному конвеєрному штреці центральної панелі блоку 11 Приватного акціонерного товариства «Шахтоуправління «Покровське», посадовими особами управління гірничого нагляду Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці складено акт перевірки від 08.09.2023 № СХ/ДЦ/1/0018, яким встановлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких одне порушення створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме перевищено допустиму концентрацію у місцевих скупченнях газу метану, а саме: ПК 24 вміст метану у покрівлі виробки складає понад 6 %, ПК 25+2 метри вміст метану у покрівлі виробки складає 2,2 %, ПК 40+8 метри вміст метану у покрівлі виробки складає 3,2 %. Також встановлені наступні порушення вимог законодавства:

· 2-й північний конвеєрний штрек центральної панелі блока 11, вентиляційний штрек центральної панелі блоку 11, конвеєрний хідник бл.11, хідник складу вибухових матеріалів центральної панелі бл.11, монтажний хідник 6 південної лави південної панелі бл. не прийнятий в експлуатацію комісією за участю представників Державної служби України з питань праці, санітарно-епідеміологічної та гірничорятувальної служб і профспілок;

· не проведений метрологічний нагляд маркшейдерських приладів (теодолітів та нівелірів) перед введенням в експлуатацію;

· сталеві рулетки не компаровані;

· не проведені повірки маркшейдерських приладів НИ-3, BoschGOL 20D, теодолітів 4Т30П-2 шт;

· не ведеться разом з шахтою книга обліку небезпечних зон шахти;

· в журналі обліку координат № 49 не виконуються обчислення у другу руку;

· не ведеться журнал обробки виміряних довжин сторін теодолітних ходів. Не вводяться поправки в виміряні довжини;

· не виконуються зрівнювання полігонометричних ходів у журналі обліку координат № 49;

· службою охорони праці не ведеться контроль за роботою в небезпечних зонах. Відсутні відповідні записи у книгах приписів маркшейдерської та геологічної служб;

· в гірничо-геологічному прогнозі в графічній частині не нанесені раніше зустрічні гірничо-геологічні порушення, вивали, місця раптового викиду вугілля та газу у 2-му північному конвеєрному штреку центральної панелі блока 11;

· не ведеться, не закріплюється тушшю планшет у 2-му північному конвеєрному штреку центральної панелі блока 11;

· відсутній Проект експлуатаційної розвідки шахтного поля;

· не здійснюється дорозвідка та експлуатаційна розвідка на полі шахти;

· змістом повідомлень геологічної служби у «Книзі повідомлень геологічної служби» письмово не ознайомлений гірничотехнічний інспектор;

· змістом повідомлень маркшейдерської служби у «Книзі повідомлень маркшейдерської служби» письмово не ознайомлений гірничотехнічний інспектор;

· в гірничо-геологічному Прогнозі по 2-му північному конвеєрному штреку центральної панелі блока 11 не вказана небезпечність пласта d4по раптовим видавлюванням вугілля;

· не переглянутий «Технологічний паспорт виконання робіт по проведенню і кріпленню 2-го північного конвеєрного штреку центральної панелі блока 11» протягом доби з моменту настання аварії 30.07.2023;

· роботи у вибої ведуться не згідно «Технологічного паспорту виконання робіт по проведенню і кріпленню 2-го північного конвеєрного штреку центральної панелі блока 11», а саме - не передбачено встановлення анкерного кріплення;

· «Технологічний паспорт виконання робіт по проведенню і кріпленню 2-го північного конвеєрного штреку центральної панелі блока 11» не відповідає «Проекту підготовки до відпрацювання виїмкової дільниці 2-ї північної лави центральної панелі блока 11», а саме - не передбачене кріплення, яке передбачене «Проектом»;

· посадовою інструкцією начальника зміни не встановлено нормативу відвідувань підземних робіт;

· відсутній Журнал реєстрації приписів спеціалістів виробничої служби до 01.07.2023;

· у «Журналі обліку зупинок ведення робіт та експлуатації обладнання за 24.08.2023 та 26.08.2023 відсутня П.І.Б та підпис диспетчера, який вносив інформацію щодо відновлення робіт або експлуатації обладнання;

· служба з охорони праці підприємства не укомплектована інженерно-технічними працівниками, а саме: начальник зміни з охорони праці план - 4 чол., факт - 2 чол., головний фахівець план - 2 чол., факт - 1 чол.;

· не надано на перевірку підсумкові накази з оцінкою діяльності з охорони праці керівників дільниць, цехів, служб, відділів, головних фахівців та інших посадових осіб за результатами роботи у 2022 році;

· не надано на перевірку положення про ПДК, не надано протоколи засідань ПДК з ОП за 1 та 2 квартал 2023 року;

· відсутній графік обстеження у серпні 2023 року інженерно-технічними працівниками стану техніки безпеки на закріплених дільницях (маршрутах);

· у книзі нарядів дільниці ПГПУ 5 за 24.08.2023 у 2-3 зміну, 25.08.2023 у 4 зміну, 26.08.2023 у 3-4 зміну, 27.08.2023 у 3 зміну відсутні відмітки затвердження наряду з службою охорони праці;

· ИТП дільниці не погоджує наряд на виконання робіт у зміну з дільницею ВТБ про що свідчить відсутність відміток у книзі нарядів дільниці за серпень, окрім за 13.08.2023 у 1 зміну, 14.08.2023 у 4 зміну, 16.08.2023 у 1 зміну, 22.08.2023 у 1 та 3;

· Інструкція з охорони праці під час виконання робіт висоті, яка затверджена наказом № 872 від 11.06.2020 не відповідає вимогам «Положення про розробку інструкцій з охорони праці» НПАОП 00.0-4.15-98;

· книга щозмінних інструктажів дільниці ПГПУ 5 не зшита та не пронумерована;

· не проведено щозмінний інструктаж з питань охорони праці, про що свідчить відсутність у книзі щозмінний інструктажів підписів прохідників Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> Соловйова та Полянцева на 4 зміну 29.08.2023;

· гірничий майстер дільниці ПГПУ 5 Масюк І.В. не здійснював приймання-передачу зміни, про що свідчить відсутність записів у наряд-путівках гірничого майстра за 1 зміну 14.08.2023; 1 зміну 15.08.2023; 1 зміну 18.08.2023; 1 зміну 19.08.2023; 1 зміну 20.08.2023; гірничий майстер дільниці ПГПУ 5 Равуленко А.В. не здійснював приймання-передачу зміни, про що свідчить відсутність записів у наряд-путівці гірничого майстра за 3 зміну 10.08.2023;

· на привідній та кінцевій станціях стрічкового конвеєра 1Л1000 № 2, датчики КСЛ встановлені з порушенням вимог безпеки, а саме - не забезпечують вимикання приводу конвеєра при сході стрічки вбік понад 10 % від її ширини;

· виробка на протязі ПК 18 - ПК20, ПК35- ПК36, ПК37- ПК38 значно захаращена б/в матеріалами, у зв`язку з чим ускладнено пересування людей по виробці;

· ПК 25 деформовано 3 рами аркового кріплення;

· облаштовано склади зі зберігання ГСМ на ПК33+5 метрів (8 діжок по 200 л ), ПК 36 (2 діжки по 200 л );

· на ПК 37 нижня стрічка конвеєра 1Л1000№2 тре по нерухомій частині конвеєрного ставу;

· на ПК40-42 не упорядкована кабельна продукція;

· на кінці гнучкого повітряпроводу відсутній спрямляючий патрубок;

· у вибої 2-го північного конвеєрного штреку центральної панелі блоку 11 не встановлене випереджальне забивне кріплення або інші види спеціального кріплення при веденні прохідницьких робіт у слабких (сипучих) породах;

· комбайн КСП-43, стрічкові конвеєри 1Л1000 № 1 1Л1000 № 2 не укомплектовані металевими табличками, на яких вказані товарний знак завода-виробника, найменування та умовне позначення обладнання, номер технічних умов, порядковий номер, рік та місця виготовлення, внаслідок чого не можливо встановити відповідність обладнання дозволу на експлуатацію;

· відсутній датчик АГК Д3-37 (2 %), передбачений схемою електропостачання дільниці, який здійснює контроль метану над бункером на сполученні 1-го північного конвеєрного штреку центральної панелі блоку 11 та конвеєрного хідника 2-ї північної лави центральної панелі блоку 11.

13 вересня 2023 року позивачем винесено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки № СХ/ДЦ/1/0018/П/ОП, яким зобов`язано генерального директора відповідача Лозовського Сергія Петровича усунути виявлені порушення не пізніше 13.10.2023 та інформувати позивача про усунення кожного із зазначених у приписі порушень у тижневий строк після закінчення терміну усунення порушення.

05 жовтня 2023 року відповідачем було направлено на електронну пошту позивача повідомлення про усунення виявлених в Акті порушень № 1276/08-01 від 05.10.2023. Зокрема, щодо виявленого порушення, що створює загрозу життю та здоров`ю людей представник Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> зауважує, що з 04 вересня 2023 року на 2-ому північному конвеєрному штреці центральної панелі блоку 11 Товариство не виконує роботи.

Вказане підтверджується актом виконаних робіт, підписаним між Приватним акціонерним товариством «Шахтоуправління «Покровське» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія».

Суд зазначає, що відповідачем було додатково направлено лист № 1333/08-01 від 18.10.2023 з проханням провести позапланову перевірку з урахуванням повідомлення про усунення порушень.

Листом Східного міжрегіонального управління Держпраці № СХ/1/6661-23 від 25.10.2023 було відмовлено у проведенні заходу державного нагляду (контролю) у зв`язку з забороною проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану».

У зв`язку з тим, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суб`єкт владних повноважень звернувся до суду з даним адміністративним позовом з метою застосування заходів реагування відносно відповідача.

Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 4 Закону України «Про охорону праці» визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до ст. 38 Закону України «Про охорону праці» державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно зі ст. 39 вказаного Закону посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу з питань праці України, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.

Згідно з пп. 16 п. 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, остання здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці, зокрема в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

- забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

- монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

- виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;

- організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Відповідно до пп. 52 п. 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань остання зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, до усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Відповідно до пп. 12 п. 6 Положення Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду.

Згідно з п. 7 вказаного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

В своїй діяльності Держпраці керується, зокрема, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Одним з основних принципів державного нагляду (контролю) є принцип пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності (ч. 1 ст. 3 вказаного Закону).

Згідно з ч.ч. 6 та 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Сторонами не заперечується право позивача на проведення перевірки відповідача, за результатами якої складено відповідний акт, і те, що виявлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері охорони праці на час звернення до суду з позовом існували та створювали загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Наказ на проведення позапланового заходу Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> не оскаржений.

Разом з цим, на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення виявлених порушень, відповідачем надано не було.

Так, дійсно, в обґрунтування своєї позиції відповідач наголошує, що з 04 вересня 2023 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія» не ведуться роботи на 2-ому північному конвеєрному штреці центральної панелі блоку 11. Проте, вказане не свідчить про усунення порушень, які були виявлені в акті.

Стосовно посилання відповідача та третьої особи на витяги з вентиляційних журналів, відповідно до яких наразі не зафіксовано перевищення концентрації метану, суд зауважує, що встановити факт усунення відповідачем виявлених під час перевірки порушень можливо виключно шляхом проведення перевірки та оформлення її результатів. Необхідним є усунення всіх виявлених порушень, які фіксуються у відповідному акті за результатами перевірки, а підставами для застосування заходів реагування як крайнього тимчасового заходу впливу на порушника, повинні бути факти неусунення саме тих порушень, які окремо чи у своїй сукупності створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про охорону праці» роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Відповідно до ст. 3 Конституції України, зокрема, людина, її життя і здоров`я, її безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, яке нерозривно пов`язано зі здоров`ям. Обов`язок держави - захищати життя людини.

Статтею 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом.

Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ч. 1 ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує держави вживати необхідних заходів щодо захисту життя осіб, які знаходяться під їх юрисдикцією. За певних умов влада повинна вживати превентивні оперативні заходи для захисту людини, чиє життя наражається на небезпеку.

Виходячи з наведених положень законодавства, встановлених обставин та досліджених судом доказів суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування до відповідача відповідних заходів реагування до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки.

При цьому застосування таких заходів реагування, які є тимчасовими, спрямовано саме на захист життя та здоров`я людей, що, як зазначалося, є прямим обов`язком держави.

З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заявлених позивачем вимог.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України, суд зазначає, що відповідно до п. 20 ч. 1 статті 5 Закону України «Про судовий збір» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, його територіальні органи звільнені від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях. Тому питання розподілу судових витрат судом не вирішується.

З огляду на викладене, на підставі положень Конституції України, ст.ст. 2, 17, 77, 90, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (місцезнаходження згідно даних з ЄДР: 85302, Україна, Донецька область, м. Покровськ, вул. Прокоф`єва, буд. 82, код ЄДРПОУ 43866127) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> (85302, Донецька обл., м. Покровськ, вул. Залізнична, буд. 82, код ЄДРПОУ 40162326), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Приватне акціонерне товариство «Шахтоуправління «Покровське» (85300, Донецька область, м. Покровськ, пл. Шибанкова, буд. 1-А, код ЄДРПОУ 13498562) про застосування заходів реагування - задовольнити в повному обсязі.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Шахтобудівельна компанія»</a> повністю зупинити виконання підземних робіт по 2-му північному конвеєрному штреку центральної панелі блока 11 Приватного акціонерного товариства «Шахтоуправління «Покровське» до усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки від 08.09.2023 № СХ/ДЦ/1/0018.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 05 січня 2024 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.А. Голуб

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.01.2024
Оприлюднено08.01.2024
Номер документу116133892
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —200/5530/23

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 05.01.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні