Рішення
від 05.01.2024 по справі 140/20878/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/20878/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАРАНТ-АГРО 2016» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАРАНТ-АГРО 2016» (далі - позивач, ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 03.05.2023 №156/03-20-04 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість; зобов`язання поновити реєстрацію платником податку на додану вартість з дня скасування реєстрації.

В обґрунтування позову товариство зазначає, що згідно із рішенням про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ГУ ДПС у Волинській області №156/03-20-04 від 03.05.2023 реєстрація платником ПДВ ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» анульована відповідно підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 Податкового кодексу України(далі ПК України), а саме: з тих підстав, що особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Вказує, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є нездійснення платником податків господарської діяльності шляхом укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.

Разом з тим, Торгово-промислова палата України (далі ТПП) на підставі статей 14, 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 №671/97-ВР, Статуту ТПП України, засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», про що на офіційному сайті Торгово-промислової палати України розміщено лист від 28.02.2022 року №2024/02.0-7.1.

Також, ТПП па своєму сайті оприлюднила інформацію, що задля спрощення процедури засвідчення форс-мажорних обставин вказаний лист ТПП слід вважати загальним офіційний листом щодо засвідчення форс-мажорних обставин.

Позивач вказує, що з метою подальшого здійснення господарської діяльності та зміни податкової адреси на підконтрольну територію України товариство 18.05.2022 змінило свою юридичну адресу: 43016, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Ковельська, будинок 22, офіс 413.

У зв`язку із тим, що всі активи залишились у м.Мелітополь Запорізької області, що є непідконтрольною територією України, господарська діяльність позивача була частково зупинена у зв`язку із військовою агресією та постійною небезпекою життю.

Тобто фактично, через форс-мажорні обставини, які підтверджені ТПП України, через військову агресію, постійні обстріли інфраструктури, відсутність світла та постійної наявності небезпеки для життя, втрату практично всіх своїх основних засобів, позивач вимушено частково призупинив господарську діяльність.

Також звертає увагу на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 «Про запобігання поширенню па території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 на всій території України з 12.03.2020 встановлено обмеження на певні періоди щодо здійснення певних видів діяльності, роботи суб`єктів господарювання. В подальшому дія карантину рішеннями Уряду України періодично продовжувалася, в тому числі до 30.06.2023.

Просить врахувати, що в вересні - жовтні 2022 року між ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» та Товариством з обмеженою відповідальністю «ГЕО ІНЖИНИРІНГ» укладено договір купівлі продажу транспортного засобу та 31.10.2022 позивач повністю оплатив вартість товару та очікував на отримання всього пакету супроводжувальних і підтверджуючих документів.

З урахуванням фактичних обставин та норм чинного законодавства щодо подання декларацій зі сплати податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців з нульовими показниками відбулося не внаслідок пасивної поведінки платника податків щодо ведення господарської діяльності, а внаслідок неможливості її ведення через істотні порушення зобов`язання з боку контрагента за договором (передання всіх необхідних супроводжувальних документів та інші), оскільки останнім такі не виконувались через форс-мажорні обставини в країні, зокрема, запровадження карантинних обмежень та воєнного стану, тобто з незалежних обставин.

Окрім того, позивач зазначає, що нормами підпункту 69.1. підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України внесеними згідно із Законом №2142-ІХ від 24.03.2022, в редакції Закону №2260-ІХ від 12.05.2022 законодавець передбачив звільнення від відповідальності платників податків, які не мали можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок (з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні - пункт 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України).

З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.

Ухвалою суду від 01.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.26).

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву (а.с.30-32) позовних вимог не визнав, посилаючись на те, що ГУ ДПС у Волинській області було проведено аналіз діяльності ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» і встановлено, що товариство перебувало в Реєстрі платників ПДВ з 01.07.2016 по 03.05.2023 та протягом 12 послідовних податкових місяців подає податкові декларації з податку на додану вартість, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту за звітні періоди з 01.04.2022 по 31.12.2022 та не подає податкові декларації з податку на додану вартість за звітні періоди з 01.01.2023 по 31.03.2023.

Так, ГУ ДПС у Волинській області було сформовано довідку про відповідність позивача за даними ІКС «Податковий блок» критеріям підпункту «г» пункту 184.1 статі 184 ПК України від 03.05.2023 №119/03-20-04-08, на підставі якого було прийняте відповідне рішення №156/03-20-04 від 03.05.2023 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016»».

Зазначає, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є не здійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються податком на додану вартість, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.

Тобто, на контролюючий орган не покладено обов`язку дослідження господарської діяльності платника податку, а лише встановлення фактів, які мали місце.

Щодо посилання позивача на підпункт 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України зі змінами внесеними згідно із Законом №21-42-ІХ від 24.03.2022, в редакції Закону №2260-ІХ від 12.05.2022, зауважує, що 06.09.2022 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК Україні, та переліки документів на підтвердження».

Однак, згідно інформаційно-комунікаційної системи органу ДПС ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» заяву щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків, відповідно до вказаного наказу, не подано.

Отже, рішення №156/03-20-04 ГУ ДПС у Волинській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» було винесено правомірно, за наявності фактичних підстав, у порядку встановленому законом і у межах повноважень контролюючого органу та є таким, що повністю відповідає вимогам, що передбачені статтею 184 ПК України.

Щодо зобов`язання поновити реєстрацію платником податку на додану вартість з дня скасування реєстрації зауважує, що повноваження податкових органів щодо реєстрації платником податку на додану вартість є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Звертає увагу, що позовна вимога щодо реєстрації платником податку на додану вартість є неправомірна, так як суд в даному випадку перебирає функцію контролюючого органу щодо реєстрації платником податку на додану вартість суб`єктів господарювання.

З огляду на вищесказане, ГУ ДПС у Волинській області вважає, що відсутні підстави для визнання протиправним та скасування рішення №156/03-20-04 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість юридичної особи ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016», а також щодо зобов`язання поновлення реєстрацію платником податку на додану вартість а відтак і підстави для задоволення позову.

З наведених підстав просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з огляду на таке.

Судом встановлено, що ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» зареєстроване як юридична особа із наступними видами економічної діяльності: 28.30 виробництво машин і устатковання для сільського та лісового господарства (основний); 29.32 Виробництво інших вузлів, деталей і приладдя для автотранспортних засобів; 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 33.12 ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.6).

Рішенням ГУ ДПС у Волинській області від 03.05.2023 №156/03-20-04 відповідно до підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України реєстрацію платника податку на додану вартість ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» було анулювано. Фактичною підставою слугувало поданням позивачем декларацій з податку на додану вартість із показниками, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту за звітні періоди з 01.04.2022 по 31.12. 2022 та не поданням декларацій з ПДВ за звітні періоди з 01.01.2023 по 31.03.2023 (а.с.9).

Вказане рішення було оскаржене позивачем в адміністративному порядку шляхом подання скарги до ДПС України (а.с.11-13).

Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 07.07.2023 №18216/6/99-00-06-02-03-06 скаргу ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» залишено без задоволення, а рішення ГУ ДПС у Волинській області від 03.05.2023 №156/03-20-04 без змін (а.с.15-16).

Вважаючи рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість протиправним та необґрунтованим, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає ПК України.

Відповідно до пункту 184.1. статті 184 ПК України реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо:

а) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку протягом попередніх 12 місяців, подала заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеної статтею 181 цього Кодексу, за умови сплати суми податкових зобов`язань у випадках, визначених цим розділом;

б) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов`язань із податку у випадках, визначених цим розділом;

в) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість;

г) особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту;

ґ) установчі документи будь-якої особи, зареєстрованої як платник податку, визнані рішенням суду недійсними;

д) господарським судом винесено ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута;

е) платник податку ліквідується за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб`єкта господарювання) або особу звільнено від сплати податку чи її податкову реєстрацію анульовано (скасовано, визнано недійсною) за рішенням суду;

є) фізична особа, зареєстрована як платник податку, померла, її оголошено померлою, визнано недієздатною або безвісно відсутньою, обмежено її цивільну дієздатність;

з) припинено дію договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції (для платників податку, зазначених у підпунктах 4, 5 і 8 пункту 180.1 статті 180 цього Кодексу) або закінчився строк, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку.

Згідно із пунктом 184.2. статті 184 ПК України анулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті «а» пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах «б»-«з» пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.

Анулювання реєстрації здійснюється на дату: подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації;т зазначену в судовому рішенні; припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку; що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість; державної реєстрації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.

При цьому датою анулювання реєстрації платника податку визначається дата, що настала раніше.

З моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних (пункт 184.5. статті 184 ПК України).

Відповідно до пункту 184.10. статті 184 ПК України контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника податку, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.

Наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.11.2014 за №1456/26233, затверджено Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість (далі Положення №1130).

Відповідно до пункту 5.5 вказаного Положення 5.5. анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу може бути здійснене на підставах, визначених у підпунктах "б" - "з" пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу (підпункти "б" - "з" пункту 5.1 цього розділу).

Контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.

Згідно із підпунктом 3 пункту 5.5 статті 5 Положення №1130 рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема довідка про подання/неподання платником податку на додану вартість контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником податку на додану вартість та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).

Відповідно до пункту 5.6 вказаного Положення за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.

Контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою № 6-РПДВ (додаток 5). Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов`язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу.

Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається днем прийняття такого рішення. Рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у день підписання реєструються у журналі обліку рішень про анулювання реєстрації платників ПДВ за формою № 6-РЖ (додаток 6). Номер рішення відповідає порядковому номеру запису в цьому журналі.

З аналізу вищенаведених правових норм вбачається, що подання платником податку протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій (податкових розрахунків), які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, є підставою для анулювання реєстрації такою особи як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу.

Слід також зазначити, що підтверджуючим документом для прийняття контролюючим органом рішення про анулювання реєстрації є, у тому числі, відповідна довідка щодо анулювання такої реєстрації.

Зазначений висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 18.09.2019 у справі №200/13263/18-а.

Судом встановлено, що оскаржуване рішення від 03.05.2023 №156/03-20-04 було прийняте ГУ ДПС у Волинській області відповідно до підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України (а.с.9).

Так, як вбачається із довідки ГУ ДПС у Волинській області від 03.05.2023 №119/03-20-04-08 про відповідність за даними ІКС «Податковий блок» критеріям підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК У країни (а.с.34) ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» в період з 01.04.2022 по 31.12.2022 подавало декларації з податку на додану вартість із показниками, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту за звітні періоди та не подавало декларації з ПДВ за звітні періоди з 01.01.2023 по 31.03.2023 (протягом останніх 12 календарних місяців).

Вказані обставини позивачем не заперечуються.

При цьому згідно з підпунктом 3 пункту 5.5 статті 5 Положення №1130 така довідка є достатнім документом для прийняття рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу на підставі підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 розділу ПК України.

Суд враховує, що згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2260-ІХ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

При цьому, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2260-ІХ законодавцем було введено у дію правову конструкцію відсутності можливості своєчасного виконання податкового обов`язку та введено правило розподілу усіх платників податків на категорії, а саме: 1) платників із відсутністю можливості своєчасно виконувати податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних (розрахунків коригування), подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (для яких умовою звільнення від відповідальності було установлено виконання податкового обов`язку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні); 2) платників із можливістю своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних (розрахунків коригування) (для яких умовою звільнення від відповідальності було установлено виконання податкового обов`язку з приводу реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до - 15.07.2022, з приводу подання податкової звітності до - 20.07.2022, з приводу сплати податків та зборів у строк не пізніше - 31.07.2022); 3) платників із відновленою можливістю своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних (розрахунків коригування) (для яких умовою звільнення від відповідальності було установлено виконання податкового обов`язку протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків).

Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2836-ІХ платники податків, у яких відновилася можливість виконувати податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Розв`язуючи спір по суті, суд зважає, що уведена законодавцем у дію в положеннях підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2260-ІХ правова категорія можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України прямо кореспондує приписам підпункту 112.1 статті 112 і пункту 112.2 статті 112 ПК України в частині вини як обов`язкового елементу складу податкового правопорушення (крім випадків, прямо передбачених нормами ПК України) та підпункту 112.8.9 статті 112 ПК України в частині дії непереборної сили (форс-мажору) як обставини, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225), який набрав чинності 06.09.2022, відповідно до пункту 1 розділу ІІ якого до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Згідно із пунктом 3 розділу ІІ вказаного Порядку у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями російської федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів).

Наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Судом враховано, що платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків. Разом з тим, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними. Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджують виникнення обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.10.2023 у справі № 160/19575/22.

На думку суду, сам лише факт введення воєнного стану на території України, за відсутності відповідних обґрунтувань та доказів того, як саме військова агресія проти України, яка стала підставою для його введення, вплинула на спроможність суб`єкта господарювання своєчасно виконати податковий обов`язок, не може слугувати безумовною підставою для визнання неможливості платником податків виконувати податковий обов`язок. Неможливість своєчасно виконати податкові обов`язки має бути безпосередньо пов`язана із обставинами, спричиненими дією воєнного або надзвичайного стану та виключно у зв`язку з настанням підстав, визначених пунктом 1 розділу ІІ Порядку №225.

Як слідує з відповіді з ЄДР, ТОВ «ГАРАНТ-АГРО 2016» змінило своє місцезнаходження з м.Мелітополь Запорізької області на м.Луцьк Волинської області та з 18.06.2022 перебуває на обліку в ГУ ДПС у Волинській області (а.с.38-40).

Однак матеріали справи не містять доказів про те, що позивач подавав до контролюючого органу заяву про неможливість виконання податкового обов`язку в частині подання декларацій з ПДВ, зокрема за звітні періоди з 18.06.2022 по 31.03.2023, тобто в період здійснення господарської діяльності на безпечній території, вільній від бойових дій.

Частиною першою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно із частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням вищенаведеного, суд доходить висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.01.2024
Оприлюднено11.01.2024
Номер документу116152005
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/20878/23

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 02.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 05.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні