Рішення
від 03.01.2024 по справі 460/21542/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 січня 2024 року м. Рівне№460/21542/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ясковець О.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: ОСОБА_1 , представник Ярема С.В.,

відповідача 1: представник Плютинський С.В.,

відповідача 2: представник не прибув,

відповідача 3: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доДепартаменту соціальної політики Рівненської міської ради, Рівненської міської ради, Рівненського міського голови про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради (далі відповідач 1), Рівненської міської ради (далі відповідач 2), в якому просила:

-визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради, викладене у листі за № С-6177 від 12.07.2023, про відмову ОСОБА_1 у проведенні в 2023 році щорічної цільової соціальної виплати для вирішення соціально-побутових питань у відповідності до Комплексної соціальної програма "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рiшенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 №7764 (в редакції, затвердженiй рiшенням Рівненської міської ради вiд 15.12.2022 №2757, зі змінами);

-зобов`язати Рівненського міського голову видати розпорядження про проведення ОСОБА_1 , 1951 р.н., матерi померлого учасника АТО, щорiчноп цільової соціальної виплати на 2023 рiк в розмiрi 10000,00 грн. для вирішення соціально-побутових питань у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рiшенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 №7764 (в редакцiї, затвердженiй рiшенням Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2757, зі змінами);

-зобов`язати Департамент соціальної політики Рівненської міської ради провести за 2023 рік щорiчну цільову виплату в розмiрi 10000,00 грн. для вирішення соціально-побутових питань у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рiшенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 №7764 (в редакції, затвердженiй рiшенням Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2757, зі змінами), ОСОБА_1 , 1951 р.н., матерi померлого учасника АТО.

Мотивуючи вимоги позову ОСОБА_1 зазначала, що внаслідок загибелі її сина ОСОБА_2 , у зв`язку з захистом Вітчизни, їй присвоєно статус члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни. Повідомляла, що у 2021 та 2022 роках їй виплачувалася щорічна цільова виплата у розмірі 10000,00 грн. для вирішення соціально-побутових питань у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки. Проте, у 2023 році їй відмовлено у виплаті зазначеної допомоги, з огляду на те, що ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в Рівненській обласній клінічній лікарні, причина смерті гостра серцева недостатність. Не погоджуючись із вказаною відмовою та вважаючи її протиправною, позивач просила позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 19.09.2023 відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання на 16.10.2023 на 10:30 год.

16.10.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради, у якому відповідач 1 заперечував проти заявлених позовних вимог. Обґрунтовуючи свої заперечення зазначав, що право на отримання виплати для вирішення соціально-побутових питань у 2023 році в ОСОБА_1 відсутнє, оскільки згідно наявних у Департаменті документів, її син приймав участь в АТО та ООС з червня 2015 року по листопад 2015 року та помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в місті Рівному (Рівненській обласній клінічній лікарні), причина смерті гостра серцева недостатність. Разом з тим, відповідач 1 також зауважив, що згідно поданих заяв в 2021-2022 роках із резервного фонду міста позивачеві була виплачена грошова допомога на соціально-побутові потреби в розмірі 10000,00 грн. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

19.10.2023 від представника позивача надійшла відповідь на відзив відповідача 1, у якій висловлено міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх відхилення.

16.10.2023 підготовче судове засідання відкладено до 02.11.2023 до 10:30 год.

02.11.2023 відповідачем 2 подано відзив на позову заяву, відповідно до змісту якого він заперечував проти задоволення позовних вимог. Наголошував, що позивачем не зазначено належного обґрунтування порушення діями чи бездіяльністю Рівненської міської ради її прав, свобод та інтересів. З огляду на законодавчо встановлені повноваження Рівненської міської ради, вважав, що є неналежним відповідачем у справі.

Ухвалою суду від 02.11.2023, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, до участі у справі залучено третього відповідача Рівненського міського голову (далі також відповідач 3).

02.11.2023 підготовче судове засідання відкладено до 20.11.2023 до 09:30 год.

09.11.2023 від представника позивача надійшла відповідь на відзив відповідача 2, у якій висловлено міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх відхилення.

Позиція відповідача 3 щодо позовних вимог висловлена у відзиві на позов від 16.11.2023, відповідно до змісту якої він заперечував проти їхнього задоволення. Зазначав на обґрунтування такої позиції про те, що право на отримання виплати для вирішення соціально-побутових питань у ОСОБА_1 в 2023 році відсутнє, оскільки згідно наявних у Департаменті документів, її син приймав участь в АТО та ООС з червня 2015 року по листопад 2015 року та помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в місті Рівному (Рівненській обласній клінічній лікарні), причина смерті гостра серцева недостатність. Разом з тим, відповідач 3 також зауважив, що згідно поданих заяв в 2021-2022 роках з резервного фонду міста позивачеві була виплачена грошова допомога на соціально-побутові потреби в розмірі 10000,00 грн. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Ухвалою суду від 20.11.2023 закрито підготовче провадження у справі. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 11.12.2023 на 15:30 год.

24.11.2023 від представника позивача надійшла відповідь на відзив відповідача 3, у якій висловлено міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх відхилення.

11.12.2023 в судовому засіданні оголошено перерву до 03.01.2023 до 11:00 год.

У судовому засіданні, призначеному на 03.01.2023, позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали з підстав, наведених у позовній заяві та відповідях на відзиви. Просили позов задовольнити повністю.

Представник відповідача 1 у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечувала з наведених у відзиві підстав. Просила повністю відмовити у задоволенні позову.

Представники інших відповідачів у судове засідання не прибули. Про дату, місце і час судового розгляду повідомлялися належним чином. У відповідності до вимог ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд дійшов висновку про можливість продовження розгляду справи за даною явкою.

Заслухавши пояснення позивача, представників позивача та відповідача 1, з`ясувавши доводи та аргументи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.

ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 учасника бойових дій, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Згідно з Витягом з протоколу засідання Військово-лікарської комісії Західного регіону по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця (Протокол №165 від 03.04.2017) захворювання громадянина ОСОБА_2 , 1984 року народження, "Вегето-судинна дистонія. Астено-невротичний синдром", підтверджені медичними документами, які в подальшому призвели до розвитку "Кардіоміопатії. Тромбоемболічного синдрому. Гострої серцевої недостатністi", що на підставі довідки про причину смерті №286 вiд 10.11.2016, виданої КЗ Рівненська обласна клінічна лікарня та свідоцтва про смерть НОМЕР_1 , виданого 10.11.2016 Рiвненським мiським вiддiлом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Рівненській області, послужило причиною смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 , - ЗАХВОРЮВАННЯ TA ПРИЧИНА СМЕРТІ, TAK, ПОВ`ЯЗАНІ ІЗ ЗАХИСТОМ БАТЬКІВЩИНИ.

Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_2 від 03.05.2017 ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для сімей загиблих (померлих) ветеранів війни.

Рішенням Рівненської міської ради від 13.08.2022 №7764, керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до законів України, що стосуються сфери соціального захисту населення, з метою продовження дії попередніх напрацювань, отриманих у результаті виконання протягом 2016-2020 років Комплексної міської соціальної програми "Турбота", для реалізації перспективних завдань, розроблених на виконання пункту 2 рішення виконавчого комітету Рівненської міської ради від 10.03.2020 № 21 і спрямованих на подолання соціальних проблем та підвищення рівня якості життя рівнян, затверджено Комплексну міську соціальну програму "Турбота" на 2021-2023 роки (далі також Програма).

Відповідно до розділу 3 Програми, її дія поширюється на громадян, місце проживання яких зареєстровано в місті Рівному (як виняток, фактично проживають), з числа осіб, діяльність яких сприяла розвиткові соціальної сфери міста; ветеранів війни та членів їхніх сімей; людей похилого віку та осіб і дітей з інвалідністю; реабілітованих та громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; а також осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів (далі учасників АТО та ООС), і членів їхніх сімей; членів сімей осіб, які, захищаючи незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, загинули (пропали безвісти) під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, чи померли, внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів (далі члени сімей загиблих (померлих) учасників АТО та ООС); членам сімей загиблих під час Революції гідності героїв України та інших соціально вразливих і соціально активних осіб (якщо згадуються спільно цільові групи населення).

Підпунктом 4 пункту 2.4 підрозділу 2 "Соціальний захист і підтримка окремих категорій громадян" розділу 5 "Напрями діяльності та заходи програми" Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 № 7764 (в редакції, затвердженій рішенням Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2757, зі змінами) передбачені щорічні цільові виплати для вирішення соціально-побутових питань за окремим розпорядженням міського голови, які виплачуються одному з членів сімей (батькові/матері, або вдові/вдівцю, або на малолітніх/неповнолітніх дітей, опікуну неповнолітньої круглої сироти) захисників та захисниць України, які загинули (пропали безвісти) під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України або померли внаслідок травми, поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України, перебуваючи в місцях їх проведення, а також членам сімей (батькові, вдові, опікуну неповнолітньої круглої сироти) загиблих під час Революції Гідності Героїв Небесної Сотні.

Рішеннями Рівненської міської ради від 20.10.2022 №2598 та від 21.10.2021 №1429 громадянці ОСОБА_1 , на підставі заяв позивача, як матері померлого учасника антитерористичної операції, про надання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, надано безповоротну матеріальну допомогу в розмірі 10000, 00 грн. щорічно з резервного фонду бюджету.

Листом Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 12.07.2023 №С-6177, надісланим у відповідь на заяву ОСОБА_1 , позивача повідомлено, що пунктом 2.4 підрозділу 2 "Соціальний захист і підтримка окремих категорій громадян" розділу 5 "Напрями діяльності та заходи програми" Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 № 7764 (в редакції, затвердженій рішенням Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2757, зі змінами) передбачені цільові виплати в розмірі 10000,00 гривень для вирішення соціально-побутових питань, які виплачуються одному з членів родини Захисників та Захисниць України, які загинули (пропали безвісти) під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України або померли внаслідок травми, поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України, перебуваючи в місцях їх проведення, а також загиблих під час Революції Гідності Героїв Небесної Сотні, місце проживання яких зареєстровано у Рівненській міській територiальнiй громаді.

Вказано, що дія вищезазначеного порядку не поширюється на позивача, як на матір померлого учасника АТО/ООС, оскільки ОСОБА_2 , помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в Рівненській обласній клінічній лікарні, причина смерті - гостра серцева недостатність.

Разом з тим, також повідомлено, що ОСОБА_1 , як матері померлого учасника АТО/ООС, відповідно до Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, проводяться виплати:

-щомісячна грошова допомога в розмірі 800,00 грн. для часткового покриття витрат на оплату житлово-комунальних послуг;

-одноразова грошова допомога в розмірі 1000,00 грн. до відзначення Дня матері.

Зазначено, що також буде проведена виплата одноразової грошової допомоги до Дня Незалежності, передбачена одному з членів сім`ї померлого учасника АТО/ООС.

Листом Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 24.08.2023 №05-3343, надісланим у відповідь на заяву представника позивача, сторону позивача, зокрема, інформовано, що Комплексною міською соціальною програмою "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженою рішенням Рівненської міської ради в редакції від 15.12.2022 №2757, передбачені виплати лише одному із членів сімей (батьковi/матерi, або вдовi/вдiвцю, або на малолiтнiх/неповнолітніх дітей, опікуну неповнолітньоп круглої сироти) Захисників та Захисниць України, які загинули (пропали безвісти) під час безпосередньої участі в АТО ООС чи в Заходах з оборони України або померли внаслідок травми, поранення, контузії, калiцтва, захворювання, одержаних пiд час безпосередньої участі в АТО/ООС чи в Заходах з оборони України, перебуваючи в місцях їх проведення (для вирішення соціально-побутових питань в розмірі 10000,00 гривень), вiдповiдно виплата ОСОБА_1 не виплачується, оскільки ОСОБА_2 , помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в Рівненській обласнiй клiнiчнiй лікарні, причина смерті - гостра серцева недостатність. При цьому вказано, що відповідно до поданих заяв в 2021-2022 роках з резервного фонду міста ОСОБА_1 була виплачена грошова допомога на соціально-побутові потреби в розмірі 10000,00 грн.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ч.4 ст.2 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-XII (далі - Закон №3551-XII) місцеві ради, підприємства, установи та організації мають право за рахунок власних коштів і благодійних надходжень встановлювати додаткові гарантії щодо соціального захисту ветеранів війни.

Підпунктом 1 пункту "а" частини 1 статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР визначено власні (самоврядні) повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, до яких належать встановлення за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткових до встановлених законодавством гарантій щодо соціального захисту населення.

Як було зазначено судом, положеннями підпункту 4 пункту 2.4 підрозділу 2 "Соціальний захист і підтримка окремих категорій громадян" розділу 5 "Напрями діяльності та заходи програми" Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 № 7764 (в редакції, затвердженій рішенням Рівненської міської ради від 15.12.2022 №2757, зі змінами), передбачені щорічні цільові виплати для вирішення соціально-побутових питань за окремим розпорядженням міського голови, які виплачуються одному з членів сімей (батькові/матері, або вдові/вдівцю, або на малолітніх/неповнолітніх дітей, опікуну неповнолітньої круглої сироти) захисників та захисниць України, які загинули (пропали безвісти) під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України або померли внаслідок травми, поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України, перебуваючи в місцях їх проведення, а також членам сімей (батькові, вдові, опікуну неповнолітньої круглої сироти) загиблих під час Революції Гідності Героїв Небесної Сотні.

Виконавцем таких заходів визначено Департамент соціального захисту Рівненської міської ради.

Надання такої виплати зумовлене наявністю окремого розпорядження Рівненського міського голови.

Згідно з п.6 Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки фінансується за рахунок коштів міського бюджету, які щорічно затверджуються на виконання заходів щодо соціального захисту та соціального забезпечення, в межах можливостей міського бюджету, а також інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.

В ході судового розгляду встановлено та не є спірним у справі, що ОСОБА_2 є сином позивача, а також учасником АТО, причина смерті якого пов`язана із захистом Батьківщини.

Відсутність у ОСОБА_2 інших членів сім`ї, окрім як матері, також не є спірним у справі.

ОСОБА_1 (матір померлого учасника АТО) зареєстрована в місті Рівне та має право на пільги, встановлені законодавством України для сімей загиблих (померлих) ветеранів війни.

У 2021 та 2022 році позивач отримувала 10000,00 грн. щорічно грошової допомоги на соціально-побутові потреби з резервного фонду бюджету, що підтверджено відповідачами в ході судового розгляду.

Підставою для відмови позивачу у наданні щорічної цільової виплати для вирішення соціально-побутових питань у 2023 році стало те, що учасник АТО/ООС ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 не в місцях проведення АТО та ООС, а в Рівненській обласній клінічній лікарні, причина смерті - гостра серцева недостатність.

Судом не встановлено інших підстав для відмови позивачу у наданні щорічної матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань у 2023 році.

Разом з тим, із Витягу з протоколу засідання Військово-лікарської комісії Західного регіону по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця (Протокол №165 від 03.04.2017) судом встановлено, що захворювання - гостра серцева недостатність та смерть ОСОБА_2 пов`язані із захистом Батьківщини.

Аналізуючи положення підпункту 4 пункту 2.4 підрозділу 2 розділу 5 Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, суд зазначає, що одержання військовослужбовцем захворювання, що спричинило його смерть, повинне бути наслідком перебування та безпосередньої участі такої особи в місцях проведення АТО та ООС.

При цьому, вказана норма не пов`язує місце смерті такого військовослужбовця із місцем отримання ним захворювання, яке призвело до його загибелі.

Відповідно, суд сприймає вказані вище причини відмови критично, оскільки, ОСОБА_1 , маючи статус члена сім`ї загиблого учасника АТО, який помер внаслідок захворювання, одержаного під час безпосередньої участі в АТО та ООС в місцях їх проведення, тобто відповідаючи встановленим Програмою вимогам, після подання відповідної заяви мала право та законні очікування на отримання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань у 2023 році.

В будь-якому випадку, суд зауважує, що місце і причина смерті померлого в 2016 році учасника АТО в порівнянні з 2021-2022 роками, в яких позивачеві безспірно нараховувалась і виплачувалася грошова допомога в розмірі 10000,00 грн. щорічно та інші види соціальних виплат, у 2023 році не змінилась.

Зокрема, з листа Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради від 12.07.2023 №С-6177 судом встановлено, що ОСОБА_1 , як матері померлого учасника АТО/ООС, відповідно до Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, серед іншого, проводиться виплата одноразової грошової допомоги в розмірі 1000,00 грн. до відзначення Дня матері.

Суд зауважує, що відповідно до вимог підпункту 4 пункту 2.4 підрозділу 2 розділу 5 Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, соціальна виплата до Дня матері носить щорічний, а не одноразовий характер.

Крім того, з аналізу положень підпункту 4 пункту 2.4 підрозділу 2 розділу 5 Програми, якими визначені умови надання щорічної соціальної виплати до Дня матері, слідує, що такі є аналогічними до положень про умови отримання спірної допомоги для вирішення соціально-побутових питань.

Так, підпунктом 4 пункту 2.4 підрозділу 2 розділу 5 Програми передбачені щорічні цільові виплати для вирішення соціально-побутових питань за окремим розпорядженням міського голови, які виплачуються одному з членів сімей (батькові/матері, або вдові/вдівцю, або на малолітніх/неповнолітніх дітей, опікуну неповнолітньої круглої сироти) захисників та захисниць України, які загинули (пропали безвісти) під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України або померли внаслідок травми, поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України, перебуваючи в місцях їх проведення.

Аналогічно, положеннями вказаного підпункту Програми визначено, що за окремим розпорядженням міського голови щорічно здійснюється цільова соціальна виплата до відзначення Дня матері матерям захисників та захисниць України, які загинули (пропали безвісти) під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України або померли внаслідок травми, поранення, контузії, каліцтва, захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО та ООС чи в Заходах з оборони України, перебуваючи в місцях їх проведення.

З урахуванням наведених вище обставин та норм чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позивач має право на отримання матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань відповідно до Комплексної міської соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, а тому дії Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради щодо відмови, викладеної в листі за № С-6177 від 12.07.2023, у наданні такої допомоги у 2023 році вчинено необґрунтовано та безпідставно.

Лист відповідача 1 від 12.07.2023 № С-6177 за своєю суттю не є рішенням суб`єкта владних повноважень, а тому, в даному випадку, саме визнання означених дій протиправними є належним способом відновлення порушеного права позивача.

Як наслідок, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання Рівненського міського голови видати розпорядження про проведення ОСОБА_1 щорiчної цільової соціальної виплати за 2023 рiк в розмiрi 10000,00 грн. для вирішення соціально-побутових питань, у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, а також зобов`язання Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради провести ОСОБА_1 щорiчну цільову виплату за 2023 рік в розмiрi 10000,00 грн. для вирішення соціально-побутових питань у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки.

При цьому, суд зазначає, що у відповідачів у спірному випадку відсутні дискреційні повноваження щодо вирішення питання про надання чи ненадання позивачу матеріальної допомоги, оскільки повноваження є дискреційним лише у випадку наявності кількох варіантів дій суб`єкта владних повноважень, кожен з яких є правомірним. Водночас, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень, таке повноваження не є дискреційним.

Закріплений у ч.1ст.9КАС Українипринцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.2 ст.73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На виконання цих вимог, відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не довели обставин, на яких ґрунтуються їхні заперечення та не надали суду належних доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

При цьому, залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради, Рівненської міської ради, Рівненського міського голови про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії щодо відмови Департаменту соціальної політики Рівненської міської ради, викладеної в листі від 12.07.2023 №С-6177, у проведенні ОСОБА_1 в 2023 році щорічної цільової соціальної виплати для вирішення соціально-побутових питань у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рiшенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 №7764.

Зобов`язати Рівненського міського голову видати розпорядження про проведення ОСОБА_1 щорiчної цільової соціальної виплати за 2023 рiк в розмiрi 10000,00 грн. для вирішення соціально-побутових питань, у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рiшенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 №7764.

Зобов`язати Департамент соціальної політики Рівненської міської ради провести ОСОБА_1 щорiчну цільову виплату за 2023 рік в розмiрi 10000,00 грн. для вирішення соціально-побутових питань у відповідності до Комплексної соціальної програми "Турбота" на 2021-2023 роки, затвердженої рiшенням Рівненської міської ради від 13.08.2020 №7764.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_3 )

Відповідач - Департамент соціальної політики Рівненської міської ради (вул.Соборна,12, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 03195441) Відповідач - Рівненська міська рада (вул. Соборна, 12 - А, Рівне, 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 34847334) Відповідач - Рівненський міський голова (вул. Соборна, 12А, м. Рівне, Рівненська обл., Рівненський р-н, 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 04057758)

Повний текст рішення складений 08 січня 2024 року

Суддя С.А. Борискін

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.01.2024
Оприлюднено10.01.2024
Номер документу116154951
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —460/21542/23

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Рішення від 03.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Рішення від 03.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні