Рішення
від 05.01.2024 по справі 585/2371/23
РОМЕНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 585/2371/23

Номер провадження 2/585/25/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 січня 2024 року м.Ромни

Роменський міськрайонний суд Сумської області в складі:

головуючого - судді Цвєлодуб Г.О.,

секретаря судового засідання Салій О.І.,

за участю представника позивача Палянички О.В.,

відповідача ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін, цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Роменської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям, -

В С Т А Н О В И В:

06 червня 2023 року Управління соціального захисту населення Роменської міської ради звернулось до суду з позовом до ОСОБА_1 , в якому просять стягнути з останньої надміру виплачені кошти по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в розмірі 43270 грн. 43 коп. та судові витрати.

Позов мотивовано тим, що 21 лютого 2022 року до Управління соціального захисту населення Роменської міської ради за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям звернулася гр. ОСОБА_1 , яка заповнила заяву про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, а також декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. В декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням сіх видів соціальної допомоги, в розділі 7 «Відомості про витрати, здійснені протягом 12 місяців перед зверненням» відповідачем по справі зазначено, що «вона не придбавала у власність ні земельної ділянки, ні квартири (будинку), ні автомобіля (іншого транспортного засобу), ні будівельних матеріалів, ні інших товарів та послу ». В заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг мається пункт «Я усвідомлюю, що наведені мною відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, будуть перевірені згідно з чинним законодавством України. Про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру виплачених коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї мене попереджено», під яким заявником особисто поставлено підпис. На основі заяви ОСОБА_1 було сформовано особову справу отримувача державної соціальної допомоги №602685 та відділом прийняття рішень з призначення державних соціальних допомоги та компенсацій Управління соціального захисту населення Роменської міської ради прийнято рішення про призначення державної соціальної допомоги від 25.03.2022 року на суму 5180,21 грн. з 01.02.2022 року по 31.07.2022 року включно. В липні 2022 року на підставі даних Мінсоцполітики та Мінфіну щодо здійснення верифікації достовірності інформації, поданої громадянами для призначення соціальної допомоги, особова справа гр. ОСОБА_1 вибірково була перевірена відділом з контролю за правильністю надання державних соціальних допомог, компенсацій, субсидій та пенсій Управління соціального захисту населення Роменської міської ради. В ході перевірки виявилося, що заявниця надала недостовірну інформацію про те, що протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням державної соціальної допомоги не здійснювала купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів, будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку, а саме: в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, не зазначено про купівлю будинку за 135000,00 грн., дата вчинення угоди - 21 вересня 2021 року. 30.08.2022 року №2411/08 головним спеціалістом відділу з контролю за правильністю надання державних соціальних допомог, компенсацій, субсидій та пенсій надіслано повідомлення гр. ОСОБА_1 про перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та сплату нею надміру виплачених коштів в сумі 43470 грн. 43 коп. в добровільному порядку на рахунок Управління соціального захисту населення Роменської міської ради. Повторне повідомлення про перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та сплату нею надміру виплачених коштів в сумі 43470 грн. 43 коп. в добровільному порядку гр. ОСОБА_1 було надіслано 21 листопада 2022 року. 06 грудня 2022 року гр. ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Роменської міської ради була подана заява про повернення надміру виплачених коштів в добровільному порядку частинами кожного місяця по 1000,00 грн. В березні 2023 року гр. ОСОБА_1 було сплачено надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 200,00 грн. Залишок боргу становить 43270 грн. 43 коп. За період з 08.03.2023 року по 01.06.2023 року відповідачем в добровільному порядку кошти не повернуті, розмовляти з спеціалістами управління не бажає, а тому вони повинні бути стягнуті у судовому порядку згідно з пунктом 25 Порядку (у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлений строк управління вирішує питання про їх стягнення у судовому порядку), адже відповідачем були використані кошти, на отримання яких вона фактично не мала права, тобто завдані збитки державі.

Ухвалою судді від 14.06.2023 по справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження, з повідомленням (викликом) сторін.

23.08.2023 року до суду надійшов відзив на позов, в якому представник відповідача адвокат Цимбал В.І. просив відмовити в задоволенні позову, посилаючись на відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_3 позовні вимоги підтримала, пояснила обставини, викладені в позові, просила позов задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 в судовому засіданні заперечила проти позову, підтримала поданий до суду відзив.

Представник відповідача адвокат Цимбал В.І. в заяві до суду просив провести розгляд справи без його участі.

Суд, заслухавши учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи, дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що 21 лютого 2022 року до Управління соціального захисту населення Роменської міської ради за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям звернулася ОСОБА_1 , заповнивши заяву про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, а також декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

У вказаній заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг є пункт «Я усвідомлюю, що наведені мною відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг, будуть перевірені згідно з чинним законодавством України. Про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру виплачених коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї мене попереджено», під яким заявником особисто поставлено підпис.

Як вбачається з декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням сіх видів соціальної допомоги, в розділі 7 «Відомості про витрати, здійснені протягом 12 місяців перед зверненням» відповідачем по справі зазначено, що «вона не придбавала у власність ні земельної ділянки, ні квартири (будинку), ні автомобіля (іншого транспортного засобу), ні будівельних матеріалів, ні інших товарів та послу».

На основі заяви ОСОБА_1 було сформовано особову справу отримувача державної соціальної допомоги №602685 та відділом прийняття рішень з призначення державних соціальних допомоги та компенсацій Управління соціального захисту населення Роменської міської ради прийнято рішення про призначення державної соціальної допомоги від 25.03.2022 року на суму 5180,21 грн. з 01.02.2022 року по 31.07.2022 року включно.

У липні 2022 року на підставі даних Мінсоцполітики та Мінфіну щодо здійснення верифікації достовірності інформації, поданої громадянами для призначення соціальної допомоги, особова справа гр. ОСОБА_1 вибірково була перевірена відділом з контролю за правильністю надання державних соціальних допомог, компенсацій, субсидій та пенсій Управління соціального захисту населення Роменської міської ради.

Відповідно до Акту проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявником для призначення допомоги малозабезпеченим сім`ям від 25.08.2022 року виявлено, що заявниця гр. ОСОБА_1 в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, у розділі 7 «Відомості про витрати, здійснені протягом 12 місяців перед зверненням» не зазначила, що протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням державної соціальної допомоги вона особисто 21 вересня 2021 року здійснила купівлю будинку на суму 135000,00 грн., яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень.

30.08.2022 року №2411/08 головним спеціалістом відділу з контролю за правильністю надання державних соціальних допомог, компенсацій, субсидій та пенсій надіслано повідомлення гр. ОСОБА_1 про перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та сплату нею надміру виплачених коштів в сумі 43470 грн. 43 коп. в добровільному порядку на рахунок Управління соціального захисту населення Роменської міської ради.

Також 21 листопада 2022 року повторно було надіслане повідомлення про перерахунок державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та сплату нею надміру виплачених коштів в сумі 43470 грн. 43 коп. в добровільному порядку гр. ОСОБА_1

06 грудня 2022 року гр. ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Роменської міської ради була подана заява про повернення надміру виплачених коштів в добровільному порядку частинами кожного місяця по 1000,00 грн.

У березні 2023 року гр. ОСОБА_1 було сплачено надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 200,00 грн.

Згідно довідки Управління соціального захисту населення Роменської міської ради залишок боргу ОСОБА_1 становить 43270 грн. 43 коп.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 ЗУ «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01 червня 2000 року № 1768-ІІІ, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. № 250 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632) право на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України та мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. Призначення та виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення... виконавчих органів міських рад (пункт 3 Порядку).

Згідно абзацу 1,2 підпункту 1 пункту 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №632), «Державна соціальна допомога не призначається, якщо:...особи, які входять до складу малозабезпеченої сім`ї, протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням державної соціальної допомоги здійснили на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень: купівлю земельної ділянки, квартири (будинку) (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатили (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування)».

Відповідно до абзацу 1 пункту 16 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №632), «Виплата призначеної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям припиняється якщо малозабезпеченою сім`єю подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру, або встановлено фактичну зайнятість особи, що приносить дохід (винагороду), без оформлення, реєстрації в установленому законодавством порядку, - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення».

Згідно пункту 25 вказаного вище Порядку, якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення. Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

Із матеріалів справи вбачається, що при призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 при подачі заяви про призначення державної соціальної допомоги не повідомила управління про те, що 21 вересня 2021 року здійснила купівлю будинку на суму 135000,00 грн., яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. грн. В заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг та у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням сіх видів соціальної допомоги, ОСОБА_1 власноруч ставила свій підпис під зазначеними попередженнями, тобто усвідомлюючи, що надання неточних чи неповних відомостей тягне відповідальність згідно з чинним законодавством України, та одночасно дала згоду на збір інформації про сім`ю та доходи, що необхідно для призначення допомог.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно зі статтею 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.

Отже, законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки зі сторони особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі не добросовісності зі сторони набувача виплати.

При цьому правильність здійснених розрахунків за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

Наведене узгоджується із висновком, викладеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 січня 2019 року у справі № 753/15556/15-ц (провадження № 14-445цс18), постанові Верховного Суду від 06 березня 2019 року у справі № 607/4570/17-ц (провадження № 61-29030св18).

Отже, проаналізувавши у повній мірі вищенаведені норми та вивчивши обставини даної справи, суд приходить до обґрунтованого висновку про наявність достовірних правових підстав для задоволення позову, оскільки відповідачем при зверненні за отриманням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям подані недостовірні дані, що зумовило здійснення останній надмірних виплат коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 43270,43 грн.

Так, згідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно положень ст. 5 ЦПК України суд, здійснюючи правосуддя, захищає права, свободи та інтереси юридичних осіб у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

За змістом ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідно із практикою Європейського суду з прав людини за своєю природою змагальність судочинства засновується на диференціації процесуальних функцій і відповідно - правомочностей головних суб`єктів процесуальної діяльності цивільного судочинства - суду та сторін (позивача та відповідача). Диференціація процесуальних функцій об`єктивно призводить до того, що принцип змагальності відбиває властивості цивільного судочинства у площині лише прав та обов`язків сторін. Це дає можливість констатувати, що принцип змагальності у такому розумінні урівноважується з принципом диспозитивності та, що необхідно особливо підкреслити, - із принципом незалежності суду. Він знівельовує можливість суду втручатися у взаємовідносини сторін завдяки збору доказів самим судом. У процесі, побудованому за принципом змагальності, збір і підготовка усього фактичного матеріалу для вирішення спору між сторонами покладається законом на сторони. Суд тільки оцінює надані сторонам матеріали, але сам жодних фактичних матеріалів і доказів не збирає.

При цьому, доводи сторони відповідача, викладені у відзиві на позов, щодо його необгрунтованості, а також щодо можливості стягнення суми сплачених коштів безпосередньо позивачем за рахунок майбутніх надходжень соціальної допомоги, на нормах чинного законодавства не грунтуються, а тому окремої детальної оцінки у даному випадку не вимагають.

Враховуючи вищевикладене, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази, суд приходить до обґрунтованого висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а тому з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 10-13, 19, 76-82, 142, 258, 259, 264, 265, 273 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , на користь Управління соціального захисту населення Роменської міської ради надміру виплачені кошти по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в розмірі 43270 (сорок три тисячі двісті сімдесят) гривень 43 копійки та судовий збір в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) гривні 00 копійок.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або про прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

З повним текстом рішення суду сторони можуть ознайомитись у приміщенні Роменського міськрайонного суду Сумської області 10 січня 2024 року, на сайті Єдиного державного реєстру судових рішень за електронною адресою: https://reyestr.court.gov.ua, за № справи 585/1493/21, або у підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС у кабінеті користувача.

СУДДЯ РОМЕНСЬКОГО

МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ Г.О.ЦВЄЛОДУБ

СудРоменський міськрайонний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення05.01.2024
Оприлюднено10.01.2024
Номер документу116171673
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —585/2371/23

Ухвала від 11.07.2024

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Криворотенко В. І.

Ухвала від 29.05.2024

Цивільне

Сумський апеляційний суд

Криворотенко В. І.

Рішення від 05.01.2024

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Цвєлодуб Г. О.

Рішення від 05.01.2024

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Цвєлодуб Г. О.

Ухвала від 17.07.2023

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Цвєлодуб Г. О.

Ухвала від 14.06.2023

Цивільне

Роменський міськрайонний суд Сумської області

Цвєлодуб Г. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні