ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/7213/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Диканської селищної ради про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Диканської селищної ради про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:
- визнати протиправним рішення сорок третьої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради від 30.03.2023 №41 щодо відмови позивачу у наданні дозволу на зміну цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі для ведення особистого селянського господарства площею 0,0225 га, кадастровий номер: 5321081701:01:001:1027, яка розташована в АДРЕСА_1 , на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області,
- зобов`язати Диканську селищну раду надати позивачу дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі для ведення особистого селянського господарства площею 0,0225 га, кадастровий номер: 5321081701:01:001:1027, яка розташована в АДРЕСА_1 , на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області.
В обґрунтування позову зазначено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 . 29.09.2022 року уклала із Диканською селищною радою договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0225 га з кадастровим номером 5321081701:01:001:1027 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗД - 03.07), яка розташована по АДРЕСА_1 . На вищевказаній земельній ділянці розташовані склади, які належать на праві приватної власності згідно договорів купівлі-продажу та використовуються позивачем для зберігання зерна. Тож оскільки позивач не веде жодної комерційної діяльності на вищевказаній земельній ділянці та розмір орендної плати для мене, як пенсіонерки, є непомірно великим (з 01.06.2023 року розмір орендної плати буде складати 11000 грн.), позивач вирішила звернутися до Диканської селищної ради з метою отримання дозволу на зміну цільового призначення вищевказаної земельної ділянки із для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства. Проте, рішенням сорок третьої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради від 30 березня 2023 року № 41 позивачу було відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки з для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 5321081701:01:001:1027 на підставі пункту 23 Перехідних положень Земельного кодексу України, у зв`язку з тим, що відсутній Генеральний план та зонування забудови території с. Великі Будища, що унеможливлює визначити належність земельної ділянки до функціональної зони. Проте, позивач не погоджуюся з таким рішенням звернувся до суду із цим позовом.
07.07.2023 від відповідача надійшов відзив на позов в якому зазначено, що позивач є власником 17/250 часток, нежитлової будівлі за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу частки нежитлового будівлі від 03.11.2005 року, укладеного між нею та Диканською районною спілкою споживчих товариств, та посвідченого приватним нотаріусом Диканського районного нотаріального округу Полтавської області Дубовою Т.В. нежитлова будівля в цілому складається з магазину з підвалом літ. А-2, господарчих будівель: склад з погрібом літ.Б-1, склад літ.В-1. 03.11.2005 року вказаний договір купівлі - продажу зареєстрований в Держаному реєстрі правочинів (номер правочину 936863). 20.03.2006 року Колективним підприємством Полтавське бюро технічної інвентаризації «Інвентаризатор» за позивачем зареєстровано право власності на 17/250 частин вказаної нежитлової будівлі. Окрім того, позивач є власником 6/125 часток громадського будинку з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу частки нежитлового будівлі від 28.07.2022 року, укладеного між нею та Диканською районною спілкою споживчих товариств (код ЄДРПОУ 01762835), посвідченого приватним нотаріусом Полтавського районного нотаріального округу Шимкою О.І. Нежитлова будівля в цілому складається з магазину літ.А-2, господарчих будівель: склад літ.Б-1, склад літ.В-1. 28.07.2022 року за позивачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на 6/125 частин громадського будинку з господарськими будівлями та спорудами (номер запису про право власності 47450324). За п. 1 договору купівлі - продажу від 28.07.2022 року громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами знаходиться на земельній ділянці площею 0,0225 га, кадастровий номер 5321081701:01:001:1027. 29.09.2022 між Диканською селищною радою з однієї сторони та позивачем укладено договір оренди землі, згідно з яким орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове (7 років) платне користування земельну ділянку за кадастровим номером 5321081701:01:001:1027, загальною площею 0,022546 га, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (03.07), яка знаходиться в АДРЕСА_1 . Право оренди ОСОБА_1 на зазначену земельну ділянку зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. 11.01.2023 позивач звернувся до Диканської селищної ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельне: ділянки із зміною цільового призначення, кадастровий номер:5321081701:01:001:1027. На заяві начальник відділу архітектури, містобудування та житлово - комунального господарства Диканської селищної ради Звагольська Н.М. проставила резолюцію про відмову в погодженні зміни цільового призначення земельної ділянки на підставі ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Зазначено, що п. 1 рішення 43 (позачергової) сесії 8 скликання Диканської селищної ради №41 від 30.03.2023 року «Про відмову у наданні дозволів на розробку документації із землеустрою та затвердження документації із землеустрою» позивачеві відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗД - 03.07) на для ведення особистого селянського господарства ( код КВЦПЗД - 01.03) площею 0,0225 га, кадастровий номер 5321081701:01:001:1027, яка розташована в АДРЕСА_1 на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області та перебуває в оренді за договором оренди землі від 29.09.2022 року на підставі п.23 Перехідних положень ЗК України у зв`язку з тим, що відсутній генеральний план та зонування забудови території с. Великі Будища, що унеможливлює визначити, належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони. Відповідач вважає, що відсутні підстави для задоволення позову, оскільки норми ст.ст.186. 356 ЦК України, господарські будівлі, шо є приналежною (допоміжною) річчю до магазину як об`єкта комерційної діяльності, хоча і розташовані на різних земельних ділянках, проте використання цих ділянок та різним сітьовим призначенням буде порушувати обов`язок співвласників нежитлової будівлі як цілісного об`єкта використовувати земельну ділянку за цільовим (комерційним) призначенням.
Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З матеріалів справи вбачається, що позивач 11.01.2023 звернулася до Диканської селищної ради із заявою в якій просила надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення, переданої позивачу в оренду земельної ділянки під складами, купленими позивачем, площею 0,0225 га, кадастровий номер 5321081701:01:001:1027, з торгівлі на інше с/г використання для ведення домашнього с/г господарства, що розташоване в АДРЕСА_1 на території Диканської селищної ради Полтавського району.
Відповідно до витягу з рішення першого пленарного засідання сорок третьої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради від 30.03.2023 №41 «Про відмову у наданні дозволів на розробку документації із землеустрою та затвердженні документації із землеустрою» селищна рада відмовила позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗД - 03.07) на для ведення особистого селянського господарства ( код КВЦПЗД - 01.03) площею 0,0225 га, кадастровий номер 5321081701:01:001:1027, яка розташована в АДРЕСА_1 на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області та перебуває в оренді за договором оренди землі від 29.09.2022 року на підставі п.23 Перехідних положень ЗК України у зв`язку з тим, що відсутній генеральний план та зонування забудови території с. Великі Будища, що унеможливлює визначити, належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони.
Позивач не погоджуючись із вказаним рішенням, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-III (по тексту - ЗК України від 25.10.2001 № 2768-III).
Згідно із ст. 116 ЗК України від 25.10.2001 № 2768-III, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Положеннями статті 20 ЗК України визначено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення.
При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу; земельних ділянок приватної власності - їх власниками.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об`єктах природно-заповідного фонду, та земельних ділянок лісогосподарського призначення), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою.
Положеннями ч. 3 статті 20 ЗК України передбачено, що категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту.
У спірних правовідносинах підставою для відмови у задоволенні заяви позивача стала відсутність генерального плану та зонування забудови території с. Великі Будища, що унеможливлює визначити, належність земельної ділянки до відповідної функціональної зони.
Відповідно до ст. 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-IV генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про основи містобудування" від 16.11.1992 № 2780-XII до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій.
До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать:
- затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території;
- визначення територій для містобудівних потреб;
- внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.
Разом з тим, відповідач стверджує про відсутність затвердженого генерального плану населеного пункту.
Відповідно до п. 23 Перехідних положень до внесення до Державного земельного кадастру відомостей про функціональні зони зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Рішення про зміну цільового призначення земельних ділянок у таких випадках приймається щодо: земельних ділянок, розпорядження якими здійснюють Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу; земельних ділянок приватної власності - сільськими, селищними, міськими радами, на території яких розташована відповідна земельна ділянка.
До внесення до Державного земельного кадастру відомостей про функціональні зони належність земельної ділянки до функціональної зони, встановленої до 1 січня 2025 року, визначається відповідно до: плану зонування (щодо земельних ділянок у межах населених пунктів, на які не затверджений детальний план території); генерального плану населеного пункту (у разі відсутності плану зонування та щодо земельних ділянок у межах населеного пункту, на які не затверджений детальний план території); детального плану території; містобудівної документації регіонального рівня (щодо земельних ділянок за межами населених пунктів, на які не розроблено детальний план території).
Відсутність генерального плану, затвердження якого відноситься до компетенції відповідного органу місцевого самоврядування, не може бути підставою для відмови позивачу у наданні дозволу на зміну цільового призначення земельної ділянки.
Відтак, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення сорок третьої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради від 30.03.2023 №41 щодо відмови позивачу у наданні дозволу на зміну цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі для ведення особистого селянського господарства площею 0,0225 га, кадастровий номер: 5321081701:01:001:1027, яка розташована в АДРЕСА_1 , на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області, є протиправним та підлягає скасуванню.
Надаючи оцінку вимогам про зобов`язання Диканську селищну раду надати позивачу дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі для ведення особистого селянського господарства площею 0,0225 га, кадастровий номер: 5321081701:01:001:1027, яка розташована в АДРЕСА_1 , на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області, суд зазначає таке.
Із оскаржуваного в цій справі рішення встановлено, що відповідач зазначив лише про відсутність генерального плану населеного пункту.
Відтак, спірне рішення не містить повного аналізу обставин, з`ясування яких є необхідним і важливим при розгляді питання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Отже, при вирішенні цієї справи суд враховує положення ч. 4 ст. 245 КАС України, за змістом яких суд може зобов`язати відповідача-суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача лише в тому разі, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом. В іншому випадку, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відтак, суд вбачає підстави для часткового задоволення похідної позовної вимоги у спосіб зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 11.01.2023 надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення, переданої позивачу в оренду земельної ділянки під складами, площею 0,0225 га, кадастровий номер 5321081701:01:001:1027, з торгівлі на інше с/г використання для ведення домашнього с/г господарства, що розташоване в АДРЕСА_1 на території Диканської селищної ради Полтавського району та прийняти мотивоване рішення з урахуванням висновків суду за результатами розгляду цієї справи.
Перевіривши доводи учасників справи, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, суд доходить до переконання, що заявлений позов належить задовольнити частково.
Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з того, що згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Отже, в користь позивача підлягає присудженню частина сплаченого нею при зверненні до суду судового збору у сумі 536,80 грн.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Диканської селищної ради ( вул. Незалежності, буд. 133,смт. Диканька, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 21046503) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним рішення сорок третьої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради від 30.03.2023 №41 щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на зміну цільового призначення земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі для ведення особистого селянського господарства площею 0,0225 га, кадастровий номер: 5321081701:01:001:1027, яка розташована в АДРЕСА_1 , на території Диканської селищної ради Полтавського району Полтавської області.
Зобов`язати Диканську селищну раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 11.01.2023 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення, переданої в оренду земельної ділянки під складами, площею 0,0225 га, кадастровий номер 5321081701:01:001:1027, з торгівлі на інше с/г використання для ведення домашнього с/г господарства, що розташоване в АДРЕСА_1 на території Диканської селищної ради Полтавського району та прийняти мотивоване рішення з урахуванням висновків суду за результатами розгляду цієї справи.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 536,80 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
СуддяЛ.М. Петрова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2024 |
Оприлюднено | 11.01.2024 |
Номер документу | 116181605 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.М. Петрова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні