Рішення
від 08.01.2024 по справі 620/15997/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 січня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/15997/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Венго» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень,

У С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Венго» (далі ТОВ «Венго», позивач) 25.10.2023 звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області (далі ГУДПС у Чернігівській області, відповідач), у якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення відповідача від 11.07.2023 №6812/Ж10/25-01-09-01-02 (форма «С») та №6811/Ж10/25-01-09-01-02, якими товариству нараховано штрафні (фінансові) санкції.

Свої позовні вимоги мотивує тим, що товариство здійснило реалізацію пального в період з 11.03.2023 по 13.03.2023 без умислу щодо порушення чинного законодавства України, а у зв`язку з тим, що контролюючим органом не було повідомлено позивача про анулювання відповідної ліцензії, про існування розпорядження про анулювання ліцензії на торгівлю роздрібним пальним товариство дізналось ввечері 13.03.2023, після того, як головний бухгалтер зайшов до електронного кабінету платника податків, і одразу припинило реалізацію підакцизного товару.

Додатково позивач зазначив, що не отримував від відповідача у порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу України, розпорядження про анулювання ліцензії. Жодних заяв про бажання отримувати документи через електронний кабінет товариство до контролюючого органу не подавало, тому постійний моніторинг електронного кабінету не здійснювало.

Також позивач вважає недоведеним порушення ним вимог пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України, тому просить скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 11.07.2023 №6811/Ж10/25-01-09-01-02.

Ухвалою судді від 10.11.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав, у їх задоволенні просив відмовити, надав відзив на позов, у якому пояснив, що під час фактичної перевірки встановлено порушення ТОВ «Венго» вимог статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме: позивач 11.03.2023 об 05 год. 51 хв. здійснив реалізацію дизельного пального за відсутності відповідної діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі. Крім того, в період з 11.03.2023 по 13.03.2023 товариством реалізовано пальне в кількості 15269,18 л. У зв`язку з наведеним, податковим повідомленням-рішенням від 11.07.2023 №6812/Ж10/25-01-09-01-02 до ТОВ «Венго» застосовано штрафні санкції.

Крім того, в ході перевірки товариству було вручено письмовий запит, на який позивач інформацію не надав. Враховуючи наведене, за порушення вимог пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України до позивача податковим повідомленням-рішенням від 11.07.2023 №6811/Ж10/25-01-09-01-02 застосовано штрафні санкції.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

ТОВ «Венго» зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис.

Сторонами не заперечується, що позивачем отримано ліцензію на роздрібну торгівлю пальним №25260314201900067 за адресою: вул. Козацька, 58, м. Чернігів, терміном дії з 01.07.2019 по 01.07.2024.

10.03.2023 ГУДПС у Чернігівській області винесено розпорядження №88/Р про анулювання вказаної ліцензії, у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії (а.с. 11).

Вказане розпорядження доставлено до електронного кабінету платника податку 10.03.2023 о 15:59 год (а.с. 12).

У період з 30.05.2023 по 06.06.2023 ГУДПС у Чернігівській області проведено фактичну перевірку господарської одиниці АЗС, розташованої за адресою: вул. Козацька, 58, м. Чернігів, яка належить ТОВ «Венго».

За наслідками перевірки складено акт №5617/Ж5/25-01-09-01-02, у якому зазначено про порушення товариством:

статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (позивач 11.03.2023 об 05 год. 51 хв. здійснив реалізацію дизельного пального за відсутності відповідної діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі; в період з 11.03.2023 по 13.03.2023 товариством реалізовано пальне в кількості 15269,18 л);

пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України (товариство не надало інформацію на письмовий запит контролюючого орану).

На підставі вказаних висновків перевірки ГУДПС у Чернігівській області винесено податкові повідомлення-рішення від 11.07.2023:

№6811/Ж10/25-01-09-01-02, яким до позивача застосовано штрафні санкції в сумі 1020,00 грн. (а.с. 18-19);

№6812/Ж10/25-01-09-01-02, яким до позивача застосовано штрафні санкції в сумі 250000,00 грн. (а.с. 20-21).

Вважаючи вказані податкові повідомлення-рішення протиправними, ТОВ «Венго» звернулося до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 11.07.2023 №6812/Ж10/25-01-09-01-02, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтею 215 Податкового кодексу України пальне належить до підакцизних товарів.

Відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.

Відповідно до визначення, наведеного у статті 1 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі Закон №481/95; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії; ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

Терміни «пальне» вживаються в цьому Законі у значеннях, наведених у Податковому кодексі України.

Статтею 15 Закону №481/95 унормовані правила імпорту, експорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального.

Так, роздрібна торгівля пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання(у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

У свою чергу, відповідно до статті 42 Податкового кодексу України документ, надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим платнику податків або фінансовому агенту, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та є доступним в електронному кабінеті.

Датою вручення платнику податків або фінансовому агенту документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків / фінансовому агенту. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків / фінансовому агенту вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків / фінансовому агенту вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

Сторонами не заперечується, що позивач мав ліцензію на роздрібну торгівлю пальним №25260314201900067, терміном дії до 01.07.2024, за адресою: вул. Козацька, 58, м. Чернігів.

Разом з тим, розпорядженням ГУДПС у Чернігівській області від 10.03.2023, надісланим до електронного кабінету платника податку 10.03.2023 о 15:59 год, дію вказаної ліцензії анульовано.

У ході фактичної перевірки товариства перевіряючими встановлено реалізацію ТОВ «Венго» пального за відсутності діючої ліцензії, а саме: 11.03.2023 об 05 год. 51 хв. дизельного пального, а загалом у період з 11.03.2023 по 13.03.2023 пального в кількості 15269,18 л.

У поданому позові представник позивача, з покликанням на положення статті 42 Податкового кодексу України, наголошував на тому, що податковим законодавством передбачено можливість листування контролюючих органів з платниками податків в електронній формі, однак виключно за умови подання ними заяви про бажання отримувати документи через електронний кабінет. За відсутності такої заяви листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).

Враховуючи наведене, представник позивача зазначав, що реалізація ТОВ «Венго» пального протягом вищевказаного періоду здійснена за відсутності вини товариства, оскільки контролюючим органом його не було належним чином повідомлено про прийняття розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі (надіслано в електронний кабінет, а не засобами поштового зв`язку, оскільки товариство заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет не подавало).

Однак, такі доводи позивача суд вважає необґрунтованими, оскільки спеціальним законодавством (статтею 15 Закону №481/95) визначено чіткий порядок отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним, її анулювання та повідомлення суб`єкта господарської діяльності про прийняте розпорядження щодо анулювання дії ліцензії безальтернативно, шляхом надсилання в електронній формі засобами електронного зв`язку в електронний кабінет.

Відповідно до статей 42, 44 Господарського кодексу України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Підприємництво здійснюється на основі, зокрема комерційного розрахунку та власного комерційного ризику.

Отже, у разі здійснення підприємницької діяльності, особа має усвідомлювати, що така господарська діяльність здійснюється нею на власний ризик, особа має здійснювати власний комерційний розрахунок щодо наслідків здійснення відповідних дій, самостійно розраховувати ризики настання несприятливих наслідків в результаті тих чи інших її дій та самостійно приймати рішення про вчинення (чи утримання від) таких дій.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04 серпня 2022 року по справі №420/21952/21.

Суд зазначає, що отримуючи ліцензію та право роздрібної торгівлі пальним, позивач мав усвідомлювати свої права, обов`язки та можливі ризики внаслідок торгівлі підакцизним товаром за відсутності чинної ліцензії. З огляду на викладене, посилання ТОВ «Венго» на те, що уповноважені особи не слідкували за документами, які надходили до електронного кабінету товариства, а тому не були обізнані до вечора 13.03.2023 про анулювання ліцензії, є необґрунтованими.

Докази того, що інформація про анулювання товариству ліцензії на роздрібну торгівлю пальним не була внесена відповідачем у встановлені строки до Єдиного реєстру ліцензіатів та оприлюднена на сайті контролюючого органу ТОВ «Венго»,також надані не були.

Відповідно до статті 17 Закону №481/95 за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

До суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії - 250000 гривень.

Враховуючи встановлені обставини справи та норми права, суд погоджується з позицією відповідача щодо порушення позивачем вимог частини першої статті 15 Закону №481/95, а тому підстави для скасування податкового повідомлення-рішення ГУДПС у Чернігівській області від 11.07.2023 №6812/Ж10/25-01-09-01-02 відсутні.

Щодо податкового повідомлення-рішення від 11.07.2023 №6811/Ж10/25-01-09-01-02, суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

При проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).

Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки (пунктом 85.4 статті 85 Податкового кодексу України).

Відповідно до вимог підпункту 85.6 статті 86 Податкового кодексу України, у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.

Згідно із пунктом 121.1 статті 121 Податкового кодексу України незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.

В акті перевірки зафіксовано, що 30.05.2023 ТОВ «Венго» вручено запит про надання пояснень та документального підтвердження з терміном надання відповіді до 05.06.2023 до 16:00 год, на який товариство інформацію не надало. Наведене позивачем не спростовано.

З огляду на викладене, суд вважає необґрунтованими доводи позивача про наявність підстав для скасування податкового повідомлення-рішення ГУДПС у Чернігівській області від 11.07.2023 №6811/Ж10/25-01-09-01-02.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування (ч. 1 ст. 76 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно із частиною першою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевикладене, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, підстави винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариству з обмеженою відповідальністю «Венго» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 08 січня 2024 року.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Венго» (код ЄДРПОУ 41388087, вул. Козацька, 58, м. Чернігів, 14037).

Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області (код ЄДРПОУ ВП 44094124, вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.01.2024
Оприлюднено11.01.2024
Номер документу116187089
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —620/15997/23

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 17.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 08.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні