Ухвала
від 10.01.2024 по справі 913/3/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про відкриття провадження у справі

10 січня 2024 року м.Харків Справа №913/3/24

Провадження №16/913/3/24

Господарський суд Луганської області у складі судді Шеліхіної Р.М., розглянувши матеріали позовної заяви виконувача обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області, м.Сєвєродонецьк Луганської області в інтересах держави в особі органів, уповноважених здійснювати відповідні функції у спірних відносинах:

позивача 1 - Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, м.Сєвєродонецьк Луганської області

позивача 2 - Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України, м.Харків

до відповідача-1 Півіної Олени Григоріївни , м.Сєвєродонецьк Луганської області

відповідача - 2 Управління охорони здоров`я Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, м.Сєвєродонецьк Луганської області

про визнання недійсним договору та застосування наслідків недійсності правочину

в с т а н о в и в :

Суть спору: виконувач обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області (далі - прокурор) звернувся до господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України з позовом до відповідача-1 - Півіної Олени Григоріївни та відповідача-2 - Управління охорони здоров`я Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про:

-визнання недійсним договору від 01.08.2017 №89-2230, укладеного між Управлінням охорони здоров`я Сєвєродонецької міської ради та фізичною особою-підприємцем Красюк Оленою Григоріївною;

-стягнення з Півіної Олени Григоріївни на користь Управління охорони здоров`я Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області 337918,69 грн, а з Управління охорони здоров`я Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області одержані ним за рішенням суду грошові кошти в сумі 337918,69 грн стягнути в дохід держави.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Управлінням охорони здоров`я Сєвєродонецької міської ради 23.06.2017 в електронній системі закупівель «Prozorro» опубліковано оголошення про проведення відкритих торгів із закупівлі товарів ДК 021:2015:15110000-2 - М`ясо (15112000-6 М`ясо свійської птиці), ідентифікатор публічної закупівлі UA-2017-06-23-001728-b.

Очікувана вартість предмета закупівлі становила 355000 грн.

Тендерні пропозиції у відкритих торгах подано двома суб`єктами господарювання: фізичною особою-підприємцем Красюк Оленою Григоріївною (тендерна пропозиція 287936 грн) та фізичною особою-підприємцем Мокроменко Ганною Павлівною (тендерна пропозиція 353280 грн).

Протоколом засідання тендерного комітету Управління охорони здоров`я Сєвєродонецької міської ради від 13.07.2017, ФОП Красюк Олену Григоріївну обрано переможцем торгів, оскільки тендерна пропозиція визнана найбільш економічно вигідною та такою, що відповідає умовам тендерної документації та кваліфікаційним критеріям.

У подальшому, між Управлінням охорони здоров`я Сєвєродонецької міської ради (замовник) та ФОП Красюк О.Г. (постачальник) укладено договір від 01.08.2017 №89-2230, за яким постачальник зобов`язується у 2017 році поставити замовнику товар у кількості та за цінами, що визначені в специфікації, що є невід`ємною частиною даного договору, а замовник зобов`язується прийняти і оплатити товар на умовах, визначених цим договором. Найменування (номенклатура, асортимент) товару: ДК 021:2015:15110000-2 - М`ясо (15112000-6 М`ясо свійської птиці).

Як вказує прокурор, рішенням Адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 24.06.2021 №70/60-р/к у справі №6/01-144-20, визнано що ФОП Півіна (Красюк) Олена Григоріївна та ФОП Єрошова (Мокроменко) Ганна Павлівна вчинили порушення, передбачене п.1 ст.50 та п.4 ч.2 ст.6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів шляхом погодження своєї поведінки під час підготовки тендерних пропозицій та участі у відкритих торгах, проведених правлінням охорони здоров`я Сєвєродонецької міської ради на закупівлю ДК 021:2015:15110000-2 - М`ясо (15112000-6 М`ясо свійської птиці), ідентифікатор публічної закупівлі в системі "Prozorro" UA-2017-06-23-001728-b.

В обґрунтування позову, прокурор стверджує, що узгодивши свою поведінку та тендерні пропозиції, ФОП Півіна ( Красюк) О.Г. та ФОП Єрошова (Мокроменко) Г.П. порушили принцип добросовісної конкуренції, який встановлено ЗУ "Про публічні закупівлі", тим самим спотворили результати торгів, порушивши право замовника на придбання товару на засадах добросовісної конкуренції, з найбільш економічно вигідною пропозицією для економії бюджетних коштів, що виділені на таку закупівлю. Прокурор зазначає, що на момент проведення відкритих торгів та укладання договору, відповідач-1 мала умисел на вчинення правочину, який завідомо суперечить інтересам держави та суспільства.

З посиланням на приписи ст.ст.203, 215, 228 Цивільного кодексу України, прокурор вважає договір укладеним без додержання вимог щодо відповідності правочину інтересам держави і суспільства, який порушує економічні засади здійснення закупівель, робіт і послуг за державні кошти та таким, що підлягає визнанню недійсним.

Як вказує прокурор, на момент виникнення спірних правовідносин, Сєвєродонецька міська рада мала повноваження здійснювати контроль щодо законності проведених закупівель за бюджетні кошти та ефективністю їх використання при укладенні господарських договорів.

При дослідженні матеріалів позовної заяви, суд з`ясував, що Указом Президента України від 24.03.2023 №181/2023 "Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганській області", було утворено Сєвєродонецьку міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області, яка здійснює повноваження міської ради у період воєнного стану.

На підставі викладеного, першим позивачем у справі прокурор ставить саме цей орган державної влади, уповноважений здійснювати повноваження у спірних правовідносинах.

Щодо зміни прізвища та статусу підприємця першого відповідача.

Відповідно до даних Єдиного державного реєстру актів цивільного стану громадян, актовий запис №65, 14.07.2017 між ОСОБА_4 та Красюк О.Г. було розірвано шлюб. Після цього відповідач-1 змінила прізвище на Півіну .

Відповідно до витягу з ЄДР, Півіна О.Г. припинила статус підприємницької діяльності за власним рішенням з 31.12.2020.

За даними Витягу з єдиного державного демографічного реєстру, виконаного на запит суду, Півіна Олена Григоріївна , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно листа Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 26.12.2023 №10/2-1164, наданого прокурором до матеріалів позову, громадянка Півіна О.Г перебуває на обліку внутрішньо переміщених осіб з 07.04.2022 за адресою фактичного місця проживання: АДРЕСА_2 .

На підставі викладеного, прокурор ставить першим відповідачем у справі - Півіну Олену Григоріївну .

Правове регулювання участі прокурора у розгляді справ у господарському суді здійснюється ст. 53 ГПК України, згідно з якою прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті.

При цьому прокурор для представництва інтересів держави в господарському суді повинен обґрунтувати, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Також ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 № 1697-VII передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Як вказує прокурор, ним встановлено, що Сєвєродонецька міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області, як орган уповноважений державою на захист її інтересів у спірних правовідносинах, такий захист не здійснює, таким чином, прокурор, листом від 11.09.2023 №52/1-1222вих-23 повідомив позивача-1 про існування порушення інтересів держави при укладенні договору від 01.08.2017 №89-2230 та витребував відомості щодо вжитих або запланованих заходів щодо захисту державних інтересів.

У відповідь на цей лист, позивач-1 повідомив, що інформацію, надану прокурором проаналізовано та він не спростовує можливості прокуратури представляти інтереси держави в порядку ст.23 ЗУ "Про прокуратуру".

Статтею 7 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено органи, які здійснюють державне регулювання, контроль у сфері закупівель та громадський контроль, а саме: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 1 Положення про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23, Північно-східний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органам.

У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Луганській, Полтавській, Сумській областях.

Основним завданням офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Луганської, Полтавської, Сумської, Харківської областей (п. 3 Положення).

Згідно з п. 4 Положення, офіс відповідно до покладених на нього завдань, здійснює контроль за цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів, дотриманням законодавства про закупівлі.

Офіс вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Також офіс має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства (п.п. 18 п. 6 Положення).

Таким чином, Північно-східний офіс Держаудитслужби також наділений повноваженнями звертатися до суду на захист інтересів держави в спірних правовідносинах.

Так само, Сєвєродонецька окружна прокуратура листом від 11.09.2023 №52/1-1220вих-23 повідомила Північно-Східний офіс Держаудитслужби про існування порушення інтересів держави при укладенні договору від 01.08.2017 №89-2230 та витребував відомості щодо вжитих або запланованих заходів щодо захисту державних інтересів.

У відповідь на вказаний лист, Держаудитслужба повідомила, що у зв`язку із оприлюдненням в електронній системі закупівель інформації про виконання оскаржуваного договору, в неї немає підстав для здійснення моніторингу закупівлі, проведенної Управлінням охорони здоров`я Сєвєродонецької міської ради.

Внаслідок нездійснення вказаними органами належних заходів щодо захисту інтересів держави у спірних правовідносинах, прокурор звертається із вказаним позовом в їх інтересах.

Прокурор до пред`явлення позову до суду, повідомив Північно-Східний офіс Держаудитслужби та Сєвєродонецьку міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області листами від 26.12.2023 №52/1-1542вих-23 та №52/1-1543вих-23 про прийняття рішення стосовно представництва інтересів держави шляхом пред`явлення до суду цього позову.

Як зазначено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 по справі № 912/2385/18 за позовом також органу прокуратури, невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

Згідно з ч. 2 п. 5 ст. 53 ГПК України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

З урахуванням викладеного, суд підтверджує підстави представництва виконувачем обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України у цій справі та визнає подані матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду.

Згідно з частинами першої та п`ятою статті 12 ГПК України господарське судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: 1) наказного провадження; 2) позовного провадження (загального або спрощеного).

Відповідно до ч. 3 ст. 247 ГПК України, при вирішенні питання про розгляд справи в порядку спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: ціну позову; значення справи для сторін; обраний позивачем спосіб захисту; категорію та складність справи; обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначити експертизу, викликати свідків тощо; кількість сторін та інших учасників справи; чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Розглянувши позовні матеріали, господарський суд дійшов висновку, що позовну заяву оформлено з дотриманням вимог ст. 162 ГПК України, до неї додано усі документи, передбачені ст. 164 ГПК України, а тому немає підстав для залишення позовної заяви без руху, її повернення чи відмови у відкритті провадження.

З урахуванням приписів ст. 176 ГПК України позовні матеріали є достатніми для прийняття до розгляду та відкриття провадження у справі за правилами загального позовного провадження у відповідності до ч. 2 п. 3 ст. 12 ГПК України.

Відповідно до інформації з витягу з Єдиного демографічного реєстру, зареєстрованою адресою відповідача -1 є: АДРЕСА_1 . За інформацією Акціонерного товариства «Укрпошта», розміщеній на офіційному вебсайті (https://offices.ukrposhta.ua) відділення в м.Сєвєродонецьк Луганської області тимчасово не функціонують, а тому пересилання поштової кореспонденції до вказаного населеного пункту наразі є неможливим.

Згідно листа Центрального управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 26.12.2023 №10/2-1164, наданого прокурором до матеріалів позову, громадянка Півіна О.Г перебуває на обліку внутрішньо переміщених осіб з 07.04.2022 за адресою фактичного місця проживання: АДРЕСА_2 .

Зареєстрованого Електронного кабінету в системі ЄСІТС відповідач-1 не має.

З метою дотримання процесуальних прав відповідача -1, дана ухвала буде направлена на відому суду поштову адресу: АДРЕСА_2 , електронну адресу - ІНФОРМАЦІЯ_2, інформацію про відкриття провадження, дату, час та місце розгляду справи буде розміщено на офіційному веб-сайті судової влади України за посиланням: https://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/ та передано телефонограмою.

Відповідно до інформації з витягу з ЄДР, юридичною адресою відповідача -2 є: 93404, м.Сєвєродонецьк, вул.Єгорова, буд.2Б. За інформацією Акціонерного товариства «Укрпошта», розміщеній на офіційному вебсайті (https://offices.ukrposhta.ua) відділення в м.Сєвєродонецьк Луганської області тимчасово не функціонують, а тому пересилання поштової кореспонденції до вказаного населеного пункту наразі є неможливим.

Зареєстрованого Електронного кабінету в системі ЄСІТС відповідач-2 не має.

До відома відповідача-2: згідно абз.1 ч.6 ст.6 ГПК України, адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку. {Абзац перший частини шостої статті 6 в редакції Закону № 3424-IX від 19.10.2023}.

На підставі викладеного, відповідач зобов`язаний мати «Електронний кабінет» Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або в підсистемі «Електронний суд».

З метою дотримання процесуальних прав відповідача -2, дана ухвала буде направлена на офіційну електронну адресу, яка міститься у витязі ЄДР uoz@sed-rada.gov.ua, uzo@ukrpost.ua та інформацію про відкриття провадження, дату, час та місце розгляду справи буде розміщено на офіційному веб-сайті судової влади України за посиланням: https://lg.arbitr.gov.ua/sud5014/.

Позивачам та прокуратурі процесуальні документи суду надсилатимуться до їх Електронних кабінетів у систем ЄСІТС.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 12, 53, 120, 176, 234, 236, ч. 3 ст. 247 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру, господарський суд

у х в а л и в :

1.Підтвердити підстави представництва виконувачем обов`язків керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Сєвєродонецької міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України із заявленими позовними вимогами.

2. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

3. Справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

4. Підготовче засідання призначити на 25.01.2024 о 12 год. 55 хв.

5.Судове засідання відбудеться у приміщенні господарського суду Луганської області за адресою: 61022, м.Харків, проспект Науки, 5, другий поверх, зал судового засідання №204 (суддя Шеліхіна Р.М.).

6. Запропонувати прокурору та позивачам подати відповіді на відзиви із урахуванням вимог ст. 166 ГПК України.

7. Запропонувати відповідачам подати відзиви на позовну заяву із урахуванням вимог ст. 165 ГПК України.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею - 10.01.2024 та не підлягає оскарженню.

Суддя Ріта ШЕЛІХІНА

вих. №

10.01.2024

Надр. 2 прим.

1-до справи;

2-прокуратурі - до електронного кабінету;

3- позивачу -1 - до електронного кабінету;

4- позивачу -1 - до електронного кабінету;

5- відповідачу -1- АДРЕСА_2 на ел.ІНФОРМАЦІЯ_3+ повід. на сайт+телефоногр.;

6-відповідачу-2 - на ел.пошту uoz@sed-rada.gov.ua, uzo@ukrpost.ua+ повід. на сайт.

Внесено до ЄДРСР

10.01.2024 Анастасія ПАВЛОВА

Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено11.01.2024
Номер документу116203006
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання недійсним договору та застосування наслідків недійсності правочину

Судовий реєстр по справі —913/3/24

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 22.02.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 25.01.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 18.01.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

Ухвала від 10.01.2024

Господарське

Господарський суд Луганської області

Шеліхіна Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні