ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
"08" січня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1553/22
Суддя Господарського суду Одеської області Демешин О.А., розглянувши заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Троїцька-17 (вх. № 2-1902/23) про зміну порядку виконання рішення суду від 19.12.2022 року та додаткового рішення суду від 27.01.2023 року по справі № 916/1553/22:
Позивач (стягувач): Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Троїцька-17 (код 40236172; 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17)
Відповідач (боржник, скаржник): Одеська міська рада (код 26597691; 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1), яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади
про стягнення 98 358,04 грн.
з підстав невиконання зобов`язань щодо сплати внесків на управління багатоквартирним будинком
Від позивача (стягувача, заявника): Крижевський А.С., Ковальчук Л.В.
Від відповідача (боржника): не з`явився
Від Виконавчого комітету ОМР: не з`явився
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Господарського суду Одеської області від 19.12.2022 року по даній справі задоволено заявлені позовні вимоги та стягнуто з відповідача на користь позивача 98358,04грн боргу по внесках на управління багатоквартирним будинком та 2481 грн судового збору.
Додатковим рішенням Господарського суду Одеської області від 21.01.2023 року стягнуто з відповідача на користь позивача 14600 грн витрат на професійну правничу допомогу.
На виконання вказаних рішень господарським судом 10.01.2023 року та 21.02.2023 року видано відповідні накази.
25.12.2023 року суд отримав заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Троїцька-17 (вх. № 2-1902/23) про зміну порядку виконання рішення суду від 19.12.2022 року та додаткового рішення суду від 27.01.2023 року по справі № 916/1553/22.
Суд призначив заяву до розгляду, із врахуванням щорічної планової відпустки судді Демешина О. А. на 08 січня 2024 р. о 11:00, про що повідомив сторін та Виконавчий комітет Одеської міської ради.
Заявник просить суд змінити порядок виконання рішення Господарського суду Одеської області від 19.12.2022 р. та додаткового рішення Господарського суду Одеської області від 27.01.2023 р. по справі № 916/1553/22 наступним чином:
- із:
стягнути з Одеської міської ради (код 26597691; 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1), яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади за рахунок місцевого бюджету, на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (код 40236172; 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17) 98 358 гривень 04коп. боргу по внесках на управління багатоквартирним будинком та 2481 гривню судового збору
на:
«Стягнути з Одеської міської ради, яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади. за рахунок місцевого бюджету, з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Одеси - Виконавчого комітету Одеської міської ради (код - 04056919, місцезнаходження: 65026, м. Одеса, площа Думська. буд. 1) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» (код - 40236172) суму заборгованості по внесках на управління багатоквартирним будинком з 01.06.2019 р. по 30.06.2022 р., у розмірі 98 358 (дев`яносто вісім тисяч триста п`ятдесят вісім) гривень 04 копійки та витрати на судовий збір у розмірі 2481 гривень 00 копійок»
та із:
«Стягнути з Одеської міської ради (код 26597691; 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1), яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади за рахунок місцевого бюджету, на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (код 40236172; 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17): 14600 гривень витрат на професійну правничу допомогу»
на:
«Стягнути з Одеської міської ради (код 26597691; 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1), яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади за рахунок місцевого бюджету, з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Одеси - Виконавчого комітету Одеської міської ради (код - 04056919, місцезнаходження: 65026, м. Одеса, площа Думська. буд. 1) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (код 40236172; 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17) витрати па професійну nравничу допомогу адвоката у сумі 14 600 (чотирнадцять тисяч шістсот) гривень 00 копійок».
Заява мотивована тим, що під час виконання Позивачем рішення Господарського суду Одеської області від 19.12.2022 р. про стягнення з ОМР боргу Одеської міської територіальної громади по внесках на управління Будинком за рахунок місцевого бюджету та додаткового рішення від 27.01.2023 р, про стягнення витрат співвласників Будинку на професійну правничу допомогу виникли обставини, які унеможливлюють виконання цих судових рішень.
Представники заявника в судовому засіданні заяву підтримали.
Від Одеської міської ради надійшли заперечення проти задоволення вищевказаної заяви.
Заслухавши пояснення представників ОСББ «Троїцька-17» та дослідивши матеріали справи, суд вважає, що заява підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Відповідно ч. 1, 2 ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Згідно ч. 3 ст. 33 Закону України «Про виконавче провадження» за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення або роблять його неможливим, сторони, а також виконавець за заявою сторін або державний виконавець з власної ініціативи у випадку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про встановлення або зміну способу і порядку виконання рішення.
Крім того, згідно пункт 7.1.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України від 17.10.2012 № 9: „Під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Наприклад, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми (грошової чи майнової) виконання, тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості.
Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.
Поняття "спосіб" і "порядок" виконання судового рішення мають спеціальне значення, яке реалізується у виконавчому провадженні. Вони означають визначену рішенням суду послідовність і зміст вчинення виконавчих дій державним виконавцем. Спосіб виконання судового рішення - це спосіб реалізації та здійснення способу захисту, встановленого статтею 16 ЦК України. Отже, під зміною способу виконання рішення суду слід розуміти прийняття судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у раніше встановлений спосіб. Зокрема, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми виконання (грошової чи майнової), тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості. Зміна способу та порядку виконання рішення є однією з процесуальних гарантій захисту та відновлення захищених судом прав та інтересів фізичних і юридичних осіб. Зі змісту та призначення інституту зміни способу виконання рішення, ухвали, постанови вбачається, що він є ефективним процесуальним засобом на гарантування виконання рішення (пункт 3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 25.04.2015 №11-рп/2012).
При цьому, згідно із ст. 140 Конституції України - місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Ч. 2 ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон 280/97-ВР) встановлено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до ст. 5 Закону 280/97-ВР система місцевого самоврядування включає, серед іншого, міську раду та виконавчий орган міської ради.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 11 Закону 280/97-ВР - виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
У відповідності до ч. 1, 8 ст. 51 Закону 280/97-ВР - виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі і-і створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк й повноважень. Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади.
Згідно з ч. 2 ст. 64 Закону 280/97-ВР сільські, селищні, міські, районі в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.
Згідно із ст. 28 Закону 280/97-ВР до відання виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема, щодо забезпечення виконання місцевого бюджету, а також здійснення в установленому порядку фінансування видатків з місцевого бюджету.
Ст. 2 Бюджетного Кодексу України визначено, що головні розпорядники бюджетних коштів - бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до ст. 22 цього Кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень.
Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного кодексу України, за бюджетними призначеннями. визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.
Так, відповідно до п. 1.1. Положення про Виконавчий комітет Одеської міської ради (далі Положення), що затверджене рішенням Одеської міської ради від 15.09.2021 р. № 535-VІІ «Про затвердження Положення про Виконавчий комітет Одеської міської ради у новій редакції», Виконком ОМР є виконавчим органом ОМР, який створюється ОМР на період її повноважень відповідно до Закону 280/97-ВР, Статуту територіальної громади міста Одеси та Регламенту ради. Після закінчення повноважень ради Виконком ОМР здійснює свої повноваження до формування його нового складу.
Згідно з п. 1.3. Положення Виконком ОМР є юридичною особою, має гербову печатку, бланки та штампи, має рахунки в органах Державної казначейської служби України та в установах банків, набуває від свого імені майнові та особисті немайнові права, несе обов`язки, може бути позивачем і відповідачем в судах, зокрема звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування. Фінансування видатків Виконкому ОМР здійснюється за рахунок коштів бюджету Одеської міської територіальної громади (п. 1.4. Положення).
Таким чином, фінансові ресурси Одеської міської територіальної громади закріплено за виконавчими органами ОМР, які є розпорядниками коштів місцевого бюджету та саме до їх повноважень віднесено виконання місцевого бюджету.
Саме тому, ОМР не відкриває власного рахунку, натомість місцева рада при здійсненні діяльності користується рахунком свого виконавчого комітету.
З наведеного вбачається, що виконати Рішення Господарського суду Одеської області від 19.12.2022 р. та додаткове рішення Господарського суду Одеської області від 27.01.2023 р. по справі № 916/1553/22 - об`єктивно не можливо, оскільки, як було встановлено раніше, зокрема при розгляді скарги Одеської міської ради на дії головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Одеській області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Щеглової Євгенії Віталіївни - у боржника - Одеської міської ради відсутні відкриті рахунки в органах Казначейства або інших банківських установах, тому безумовне списання з них коштів за рішенням суду неможливе.
Крім того, суд враховує, що Рішення суду по цій справі набрало законної сили рік назад 10.01.2023 року, проте з боку Відповідача не було вжито жодних дій щодо добровільного виконання Рішення суду, що суперечить конституційному принципу обов`язковості судових рішень.
Так, положеннями статті 129-1 Конституції України передбачено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Виконання судових рішень у цивільних справах є складовою права на справедливий суд та однією з процесуальних гарантій доступу до суду, що передбачено статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Виконання судового рішення відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 26 червня 2013 року N 5-рп/2013 у справі N 1-7/2013 є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави; невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом.
Відповідно ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Також згідно ч. 1, 2 ст. 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Суд не погоджується із запереченнями Одеської міської ради про те, що внаслідок зміни способу та порядку виконання судових рішень фактично відбудеться стягнення з іншої юридичної особи Виконавчого комітету Одеської міської ради, оскільки, як зазначалось вище, в даному випадку буде мати місце здійснення стягнення коштів місцевого бюджету Одеської міської територіальної громади, а не з юридичної особи (Виконавчого комітету ОМР), яка є тільки одним з розпорядників коштів місцевого бюджету.
Суд звертає увагу, що рішенням Господарського суду Одеської області від 19.12.2021р. та Додатковим рішенням Господарського суду Одеської області від 27.01.2022р. були задоволені вимоги позивача про стягнення грошових коштів саме за рахунок місцевого бюджету з Одеської міської ради, яка діяла від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади.
При цьому, слід зазначити, що право вибору того через якого з таких розпорядників слід здійснити стягнення коштів місцевого бюджету Одеської територіальної громади шляхом зміни способу та порядку виконання судового рішення є правом стягувача.
Суд не вважає, подібними правовідносини, які були предметом розгляду заяв про зміну порядку та способу виконання судових рішень по справам №130/2176/17 та №344/7690-ц, що розглядались Верховним судом, і на які Одеська міська рада посилається у своїх письмових запереченнях.
Так, по адміністративній справі № 130/2176/17, ухвалою Жмеринського міжрайонного
суду Вінницької області від 04.10.2017р. на Виконавчий комітет Жмеринської міської ради, який не був стороною спірних правовідносин, було покладено стягнення грошових коштів за вимушений прогул, які відповідно до Постанови Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області від 25.07.2016 року підлягали до стягнення з Жмеринської міської ради.
Ухвалою по цій справі, внаслідок зміни способу та порядку виконання вищевказаних судових рішень суд не змінює стягнення з Одеської міської ради на стягнення з Виконавчого комітету Одеської міської ради. Тобто, склад сторін по справі, внаслідок задоволення заяви ОСББ «Троїцька-17» - залишається незмінним.
По справі ж №344/7690/16-ц Верховним судом було змінено Рішення Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 14 грудня 2020 року та постанову Івано-Франківського апеляційного суду від 17 березня 2021 року та виключено мотивувальної та резолютивної частин рішення міського суду посилання на стягнення коштів шляхом списання з рахунків Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради.
По справі ж №916/1553/22, при розгляді заяви ОСББ «Троїцька-17» про зміну порядку та способу стягнення вирішується питання стягнення не з власного рахунку Виконавчого комітету ОМР, а з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету, тобто - саме за рахунок місцевого бюджету територіальної громади міста Одеси, а не за рахунок власне Виконавчого комітету ОМР.
З огляду на викладене, заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Троїцька-17 (вх. № 2-1902/23) про зміну порядку виконання рішення суду від 19.12.2022 року та додаткового рішення суду від 27.01.2023 року по справі № 916/1553/22 підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 331, 234, 235 ГПК України, суд
У Х В А Л И В:
1. Заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Троїцька-17 (вх. № 2-
1902/23 від 25.12.2023р.) про зміну порядку виконання рішення суду від 19.12.2022 року та додаткового рішення суду від 27.01.2023 року по справі № 916/1553/22 задовольнити.
2. Змінити спосіб і порядок виконання рішення Господарського суду Одеської області від 19.12.2022 року по справі № 916/1553/22, а саме:
- стягнути з Одеської міської ради (код 26597691; 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1), яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади. за рахунок місцевого бюджету, з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Одеси - Виконавчого комітету Одеської міської ради (код - 04056919, місцезнаходження: 65026, м. Одеса, площа Думська. буд. 1) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (код 40236172; 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17) суму заборгованості по внесках на управління багатоквартирним будинком з 01.06.2019 р. по 30.06.2022 р., у розмірі 98 358 (дев`яносто вісім тисяч триста п`ятдесят вісім) гривень 04 копійки та витрати на судовий збір у розмірі 2481 гривень 00 копійок.
3. Змінити спосіб і порядок виконання Додаткового рішення Господарського суду Одеської області від 27.01.2023 року по справі № 916/1553/22, а саме:
- стягнути з Одеської міської ради (код 26597691; 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1), яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади за рахунок місцевого бюджету, з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Одеси - Виконавчого комітету Одеської міської ради (код - 04056919, місцезнаходження: 65026, м.Одеса, площа Думська. буд. 1) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (код 40236172; 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17) витрати па професійну правничу допомогу адвоката у сумі 14 600 (чотирнадцять тисяч шістсот) гривень 00 копійок.
Стягувач: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (код 40236172; 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17).
Боржник: Виконавчий комітет Одеської міської ради (код - 04056919, місцезнаходження: 65026, м. Одеса, площа Думська. буд. 1)
Ухвала набрала законної сили 08.01.2024 року.
та може бути оскаржена в порядку ст.ст.253-258 ГПК України.
Повний текст ухвали складено 10.01.2024р.
Суддя О.А. Демешин
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2024 |
Оприлюднено | 15.01.2024 |
Номер документу | 116230848 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Демешин О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні