Рішення
від 11.01.2024 по справі 280/9372/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 січня 2024 року Справа № 280/9372/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді АртоузО.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальність «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» (ЄДРПОУ 32875731, 69096, м. Запоріжжя, вул. Професора Толока, буд. 27-А, кв. 50), представник адвокат Безрукова Світлана Олександрівна (69011, м. Запоріжжя, а/с121) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (ЄДРПОУ 44118663, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

08 листопада 2023 року до Запорізького окружного адміністративного суду засобами поштового зв`язку надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальність «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, відповідно до якої позивач просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 14.06.2023 № 10013 про анулювання реєстрації платником Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» за індивідуальним податковим номером 328757308280;

зобов`язати Державну податкову службу України поновити реєстрацію платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» з 12.03.2004, шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість із збереженням індивідуального податкового номеру 328757308280;

зобов`язати Державну податкову службу України поновити облікові дані, записи та стан рахунків інтегрованої картки Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» в системі електронного адміністрування ПДВ (СЕА) щодо суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, які були наявні - до прийняття рішення від 14.06.2023 № 10013 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість;

стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС" за рахунок бюджетних асигнувань 5 368,00 грн. судовий збір, 25 000,00 грн. - витрати на послуги адвоката щодо складання даної позовної зави підготовка документів до позову та направлення позову до суду.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 14.06.2023 відповідачем 1 прийнято рішення № 10013 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість позивача. Підставою для його прийняття стало те, що позивачем не подано податкові декларації з податку на додану вартість за останні 12 календарних місяців, а саме: з травня 2022 року - серпень 2022 року подає податкові декларації з податку на додану вартість з показниками, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів з вересня 2022 по квітень 2023 року не подає податкові декларації з податку на додану вартість. Позивач вважає вказане рішення протиправним та вказує, що відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень ПК України, для платників податків зупиняється перебіг відповідних податкових строків за деяким винятком, до яких не віднесено саме подання платником податків податкової звітності. Також, за період з травня 2022 року по травень 2023 року підприємство хоч не так активно, але проводило господарську діяльність по ремонту компресорів КТ-7 №166 та КГ-7 №1078, при цьому проводили закупівлю запчастин. Крім того, підприємство вело діяльність по ремонту гільз компресорів з ТОВ «Імпульс-4». Позивачем було подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 13.09.2022 реєстрацію якої було зупинено. Крім того, позивач для ведення підприємницької діяльності орендую приміщення. Дані документи та дії позивача свідчать про наявність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податковою кредиту й відповідно спростовує твердження відповідача із протилежного. Проте, вказана інформація не була внесена посадовими особами відповідачем до оскарженого рішення. Позивач просить суд задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 13.11.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі, вирішено здійснити розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

28 листопада 2023 року на адресу Запорізького окружного адміністративного суду надійшов відзив Державної податкової служби України у відповідності до якого відповідач 2 заперечує проти позовних вимог в повному обсязі. Так, Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі п.п. «г» п. 184.1 ст. 184 Кодексу 14.06.2023 прийнято Рішення № 10013 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «Індустріал Сервіс». За матеріалами справи встановлено, що ТОВ «Індустріал Сервіс» протягом 12 послідовних податкових місяців: травень 2022-серпень 2022 року надано податкові декларації з податку на додану вартість до Головного управління ДПС у Запорізькій області з показниками, що свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту та за період вересень 2022 квітень 2023 не надано податкові декларації з податку на додану вартість. Згідно з даними інформаційно-комунікаційних систем органів ДПС позивач заяву щодо неможливості виконання своїх податкових обов`язків, відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, та перелік документів на підтвердження» не подавав. Відповідно до інформаційно-комунікаційних систем органів ДПС, станом на дату анулювання реєстрації платника ПДВ ТОВ «Індустріал Сервіс» (14.06.2023), сума податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. 200.1.3 ст. 200.1 Кодексу, складала 42 174,83 грн. Враховуючи викладене, керуючись ст. 56 Кодексу, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області Рішення № 10013 від 14.06.2023 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «Індустріал Сервіс», є обґрунтованим та таким, що відповідає інформації та матеріалам, які були використані при розгляді позовної заяви. Окрім того, позивачем до позову не було надано відповідних документів на підтвердження фактичних обставин, на які останній посилається у позові. Відповідач 2 просить суд у задоволенні позову відмовити.

Також, 28.11.2023 до суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Запорізькій області на позовну заяву. Ознайомившись зі змістом позовної заяви, проаналізувавши викладені Позивачем доводи, дослідивши надані до позовної заяви відповідач 1 заперечує проти позовних вимог в повному обсязі. Рішенням Головного управління ДПС у Запорізькій області від 14.06.2023 №10013 анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість. Комісією встановлено: платник протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та подає такі декларації, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту(пп. «г» п. 184.1 ст. 184 ПК України, що підтверджено довідкою Вознесенівського відділу податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДПС у Запорізькій області від 14.06.2023 №10013/1. Платник подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з травня 2022 року по серпень 2022 року з показниками, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту та не подає податкову декларацію з податку на додану вартість проявом періоду з вересня 2022 року до квітня 2023 року та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподатковуваних операцій 0,00 гривень. Відповідач звертає увагу суду на те, що позивачем не заперечується той факт, що ним за період з травня 2022 по серпень 2022 року були подані податкові декларації з податку на додану вартість з нульовими показниками. Позивач в позові посилається на здійснення господарської діяльності та подання податкової накладної №1 від 13.09.2022, але зазначена податкова накладна була зупинена через відповідність платника п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Щодо посилання позивача на здійснення господарської діяльності в період з травня 2022 по травень 2023 року то здійснення технологічних операцій, не є оподатковуваними операціями в розумінні ст.ст. 185 та 187 ПК України. Щодо посилання позивача на правовий режим воєнного стану як на причину неподання податкових декларацій або подання їх з нульовими показниками відповідач зазначає, що Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX змінено редакцію п. 69.1. У період 07.03.2022 по 27.05.2022, відповідно первинної редакції п. 69.9 перебіг строків, визначених податковим законодавством, в т.ч. які визначені у ст.ст. 49, 202, 203 ПКУ для подання податкових декларацій з ПДВ за лютий, березень, квітень 2022 року, був зупинений. Проте, з 27.05.2023 за Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX набула чинності оновлена редакція пунктів 69.1 та 69.9, відповідно до якої платники ПДВ, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, мають подати податкові декларації за лютий, березень, квітень, травень 2022 року до 20 липня 2022 року. В такому випадку платники ПДВ звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, проте таку неможливість платник ПДВ має підтвердити індивідуально шляхом подання розгляд відповідної комісії контролюючого органу підтверджуючих документів. Тож твердження позивач про наявність у нього поважних підстав для звільнення від обов`язку подавати податкову звітність та посилання на норми п.п. 69.1 та 69.9 п.69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» ПКУ є хибними, такі доводи не ґрунтуються та не підтверджуються жодними юридичними нормами та фактичними обставинами, докази про які мати б бути долучені до матеріалів справи та досліджені судом. Також, відповідач 1 зазначає про те, що стягнення судових витрат у сумі 25000,00 грн. за підготовку позовної заяви у справі є завищеним та не обґрунтованим. Відповідач 1 просить суд відмовити у задоволенні позову.

Представником позивача 20.12.2023 надано до суду відповідь на відзив в якій останній зазначає, що відповідачем не надано доказів не здійснення позивачем господарської діяльності та первинним документам. Позивач наполягає на задоволенні позову.

Ухвалою суду від 21.12.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Запорізькій області про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 29.12.2023 витребувати у сторін інформацію щодо реєстрації в ЄРПН податкової накладної №1 від 13.09.2022 та оскарження позивачем відмови реєстрації податкової накладної №1 від 13.09.2022; рішення про відповідність ТОВ «Індустріал Сервіс» п. 8 Критеріїв ризиковості та інформації щодо його оскарження.

08 січня 2024 року відповідачем подано до суду копію рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 05.08.2020 № 28368 щодо відповідності ТОВ «Індустріал Сервіс» п. 8 Критеріїв ризиковості (платником податку та/або його контрагентами, згідно даних ЄРПН, здійснено реалізацію товарів/послуг, відмінних від придбаних) та копію квитанції від 06.06.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної від 13.09.2022 № 1 з підстав відповідності платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Представником позивача 09.01.2024 на виконання ухвали суду від 29.12.2023 надано до суду пояснення в яких вказано, що позивач склав на направив на реєстрацію податкову накладну №1 від 31.09.2022 на суму на суму 90000 грн. (в томі числі ПДВ у розмірі 15000,00 грн.) (копія додається). Податкову накладна було направлено до реєстрації лише 06.06.2023. Так вона направлено для реєстрації в ЄРПН з порушенням строків, але ж це не позбавляє права звернутися для реєстрації даної податкової накладної, і не своєчасність звернення не є і не було підставою для відмови в реєстрації. 08 червня 2023 року позивачу надійшла квитанція про зупинення реєстрації даної податкової накладної. Жодного рішення відносно відмови в реєстрації ПН №1 від 13.09.2022 відповідачем по справі прийнято не було. Для реєстрації податкової накладної було надано всі первинні документи, які було складено, в процесі виконання робіт по Договору №495-52-10 від 15.03.2021. Позивач вказує, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 05.08.2020 №28368 оскаржувалося лише в адміністративному порядку.

10 січня 2024 року представником позивача доповнено надані раніше пояснення в частині того, що позивачем подавалися повідомлення№1 від 06.08.2023 та пояснення №1 від 04.08.2023 з додатками відносно реєстрації ПН №1 від 13.09.2023, але дані пояснення не були прийняті відповідачем 1, про що зазначено в Квитанції №2. Що стосується надання повідомлення та документів щодо невідповідності платника податків критеріям ризиковості, то Повідомлення від 11.08.2020 було направлено до Відповідача 1 через електронний кабінет платника податків ТОВ «Індустріал Сервіс». Відповіді на дане повідомлення позивачем так і не було отримано, що вважається ним згодою з даним Повідомленням відповідачем 1.

Розглянувши наявні у справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач Товариство з обмеженою відповідальність «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» (ЄДРПОУ 32875731) (далі - ТОВ «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС») зареєстроване як юридична особа 25.02.2004.

Відповідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач здійснює наступні види економічної діяльності за КВЕД: 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.13 Ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устаткування; 33.17 Ремонт і технічне обслуговування інших транспортних засобів.

Місцезнаходження суб`єкта господарювання відповідно до документів про державну реєстрацію: Україна, 69096, м. Запоріжжя, вул. Професора Толока, буд. 27-А, кв. 50.

Рішенням Головного управління ДПС у Запорізькій області від 14.06.2023 № 10013 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість ТОВ «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» з 14.06.2023 анульовано реєстрацію платника податку на додану вартість у зв`язку з тим, що платник протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та подає такі декларації, які свідчать про постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту (п.п. г п. 184.1 ст. 184 Податкового кодексу України).

Позивач, вважає протиправним рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 14.06.2023 № 10013, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.

Згідно з частиною другоюстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Відповідно до підпунктів49.2,49.4 статті 49 ПК Україниплатник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексуподавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі до контролюючого органу всіма платниками цього податку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Статтею 184 ПК Українивизначено порядок та підстави анулювання реєстрації платника податку на додану вартість.

Відповідно до вимог п.184.1 ст. 184 ПК Україниреєстрація діє до дати анулювання реєстрація платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо: а) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку протягом попередніх 12 місяців, подала заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеноїстаттею 181 цього Кодексу, за умови сплати суми податкових зобов`язань у випадках, визначених цим розділом; б) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, прийняла рішення про припинення та затвердила ліквідаційний баланс, передавальний акт або розподільчий баланс відповідно до законодавства за умови сплати суми податкових зобов`язань із податку у випадках, визначених цим розділом; в) будь-яка особа, зареєстрована як платник податку, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість; г) особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту; ґ) установчі документи будь-якої особи, зареєстрованої як платник податку, визнані рішенням суду недійсними; д) господарським судом винесено ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута; е) платник податку ліквідується за рішенням суду (фізична особа позбувається статусу суб`єкта господарювання) або особу звільнено від сплати податку чи її податкову реєстрацію анульовано (скасовано, визнано недійсною) за рішенням суду; є) фізична особа, зареєстрована як платник податку, померла, її оголошено померлою, визнано недієздатною або безвісно відсутньою, обмежено її цивільну дієздатність; з) припинено дію договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції (для платників податку, зазначених у підпунктах 4, 5 і 8 пункту 180.1 статті 180цьогоКодексу) або закінчився строк, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку.

Згідно з вимогами п. 184.2 ст. 184 ПК Українианулювання реєстрації на підставі, визначеній у підпункті "а" пункту 184.1 цієї статті, здійснюється за заявою платника податку, а на підставах, визначених у підпунктах "б" - "з" пункту 184.1 цієї статті, може здійснюватися за заявою платника податку або за самостійним рішенням відповідного контролюючого органу.

Анулювання реєстрації здійснюється на дату: подання заяви платником податку або прийняття рішення контролюючим органом про анулювання реєстрації; зазначену в судовому рішенні; припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції або закінчення строку, на який утворено особу, зареєстровану як платник податку; що передує дню втрати особою статусу платника податку на додану вартість.

При цьому датою анулювання реєстрації платника податку визначається дата, що настала раніше.

Згідно з вимогами п.184.3 ст. 184 ПК України контролюючий орган анулює реєстрацію особи як платника податку, що подав заяву про анулювання реєстрації, якщо встановить, що він відповідає вимогам пункту 184.1 цієї статті.

Відповідно до вимог п. 184.10 ст. 184 ПК Українипро анулювання реєстрації платника податку контролюючий орган зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.

Пунктами 184.5-184.6 статті184 ПК Українипередбачено, що з моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, складання податкових накладних.

У разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

Аналогічні за змістом приписи викладені у Положенні про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1130 від 14.11.2014 (далі - Положення № 1130), яке розроблене відповідно до розділівI,II,V,XIV,XVIII Податкового кодексу Українита інших нормативно-правових актів, визначається порядок: реєстрації платників податку на додану вартість; анулювання реєстрації платників податку на додану вартість; ведення реєстру платників податку на додану вартість (далі - Реєстр); присвоєння індивідуального податкового номера платника податку на додану вартість; оприлюднення даних з Реєстру; перереєстрації платників податку на додану вартість; ведення документації при реєстрації/анулюванні реєстрації платників податку на додану вартість; формування і надання витягів та довідок з Реєстру.

Зі змісту означених норм вбачається, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є нездійснення платником податків господарської діяльності шляхом укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою неподання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.

Згідно з пунктом 5.5 Положення № 1130 контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.

Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей).

Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава - підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку) (підпункт 3 абзацу 3 пункту 5.5. Наказу №1130).

Відповідно до пункту 5.6 Наказу № 1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства.

З аналізу наведених вище правових норм вбачається, що подання платником податку протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій (податкових розрахунків), які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, є підставою для анулювання реєстрації такої особи як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу.

При цьому, з метою вирішення питання щодо прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючий орган має враховувати останні 12 послідовних податкових місяців, за які вони подані.

Згідно п.184.10 ст.184 Податкового кодексу України контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника податку, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.

З матеріалів справи встановлено, що рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 14.06.2023 № 10013 прийнято на підставі положень п.п. «г» п.184.1 ст.184 ПК України (подання позивачем податкових декларацій з податку на додану вартість протягом періоду з травня 2022 року до серпня 2022 року з показниками, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та не подання податкових декларацій з податку на додану вартість протягом періоду з вересня 2022 року до квітня 2023 року), та довідки від 14.06.2023 № 10013/1 про подання /неподання платником ПДВ податковому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців.

Так, матеріалами справи підтверджено подання позивачем до контролюючого органу податкових декларацій з ПДВ, а саме: 12.09.2022 за травень 2022 року, 12.09.2022 за червень 2022 року, 12.09.2022 за липень 2022 року, 12.09.2022 за серпень 2022 року.

Так, в графі 10.1 «Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/послуг та необоротних активів на митній території України» усіх вищевказаних декларацій не зазначено будь яких відомостей.

За період з вересня 2022 року до квітень 2023 року податкові декларації з податку на додану вартість ТОВ «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» не подавалися, що підтверджується позивачем у позовній заяві.

Таким чином матеріалами справи підтверджено подання платником податку протягом 12 послідовних податкових місяців декларацій (податкових розрахунків), які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту та не подання податкових декларацій.

В свою чергу, вказані обставини є підставою для анулювання реєстрації такої особи як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу.

Як вже було зазначено вище, відповідно до підпункту «г» пункту184.1 статті 184 Податкового кодексу України, реєстрація платника ПДВ діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Аналіз наведеної норми права дає можливість дійти висновку, що обов`язковою умовою для прийняття контролюючим органом рішення щодо анулювання реєстрації платника податків є не здійснення платником податків господарської діяльності щодо укладання правочинів, які оподатковуються ПДВ, що тягне за собою не подання відповідних декларацій або їх подання з нульовими відомостями.

В той же час, необхідно враховувати, що конструкція вказаної правової норми передбачає наявність пасивної поведінки суб`єкта господарювання щодо ведення протягом 12 послідовних податкових місяців господарської діяльності.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 19 жовтня 2022 року у справі № 380/8769/20.

Суд наголошує, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази здійснення господарської діяльності щодо постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у період з травня 2022 року по квітень 2023 року.

В межах спірних правовідносин необхідним є саме встановлення активної або ж навпаки пасивної поведінки суб`єкта господарювання щодо ведення протягом 12 послідовних податкових місяців господарської діяльності.

З урахуванням вищевикладеного, з огляду на встановлені обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийнято рішення від 14.06.2023 № 10013 про анулювання реєстрації платником Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» за індивідуальним податковим номером 328757308280.

Щодо покликань позивача на підпункт 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень ПК України та введення на території України воєнного стану, то суд зазначає наступне.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022(набрав чинності 07.03.2022), підрозділ 10розділу XX "Перехідні положення" ПК Українидоповнено пунктом 69.9. відповідно до якого для платників податків зупиняється перебіг відповідних податкових строків.

Законом України від 12.05.2022 № 2260-IXПро внесення змін доПодаткового кодексу Українита інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану(далі -Закон №2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділуXXПерехідні положенняПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Також, вказаним Законом внесено зміни до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень ПК України якими передбачалося, що для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Тобто, до 27.05.2022 строки щодо подання податкової звітності, в тому числі декларацій з податку на додану вартість, були зупинені. З 27.05.2022 вступила в дію нова редакція зазначеного підпункту 69.9, яка встановлює зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім: дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Суд зазначає, що відповідно до пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» (надалі Порядок №225) відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України на період до припинення або скасування воєнного стану на території України затверджено:

- Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента;

- Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Системний аналіз вищенаведених приписів законодавства дає підстави суду стверджувати, що ті платники податків, які не подали у строки, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно та у повному обсязі виконати податкові обов`язки у терміни, визначеніПКУ.

При цьому, про виокремлення платників податків які мають можливість виконати свій обов`язок було зазначено уЗаконі № 2118-ІХ від 03.03.2022, в якому було доповнено Підрозділ 10розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу Українипунктом 69 такого змісту: «У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок,…»

Таким чином, законодавець з самого початку введення воєнного стану в Україні виокремив платників податків які мають можливість виконати свій податковий обов`язок та тих які не мають такої можливості і в залежності від цього врегулював правовідносини.

Як встановлено судом, позивач не подавав заяву про неможливість виконання податкового обов`язку та не подавав податкову звітність, що дає підстави суду погодитись з позицією відповідачів, що позивач вважається таким, що мав можливість своєчасно та у повному обсязі виконати податковий обов`язок у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, що беззаперечно свідчить про правомірність позбавлення даного підприємства статусу платника ПДВ в порядку ст. 184 у системному застосуванні із п. 69 підрозд. 10 розд. XX Кодексу, Порядку № 225.

Суд погоджується також з тим, що є невиправданою позиція позивача щодо не реалізації обов`язку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ та вважає, що фактично обов`язок платника податку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ залишився незмінним і в воєнний час. У зв`язку з цим, є безпідставними посилання позивача на звільнення суб`єктів господарювання від виконання податкового обов`язку з декларування та сплати податку до бюджету, оскільки норми п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Кодексу звільняли платників податку, які в умовах воєнного стану в країні мали змогу виконувати податковий обов`язок, лише від фінансових санкцій за несвоєчасне виконання обов`язку, а не від обов`язку з декларування податкових зобов`язань з ПДВ як такого.

Крім того, суд відхиляє як необґрунтовані покликання позивача на прийняття щодо нього рішення про відповідність критеріям ризиковості від 05.08.2020 № 28368 та податкову накладну від 13.09.2022 №1 реєстрацію якої було зупинено.

Відповідно до абз. 22 п.201.10 ст. 201 ПК Українивідсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Згідно з приписами п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Суд наголошує, що рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку дійсно перешкоджає реєстрації податкових накладних, оскільки є підставою для зупинення їх реєстрації, однак, останнє не є перешкодою для в цілому здійснення операції з постачання або придбання товарів та послуг.

Тобто, навіть за наявності рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості, позивач не був позбавлений можливості здійснювати господарську діяльність, реалізувати відповідні операції з постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту та за їх наслідком подавати на реєстрацію податкові накладні.

У випадку подання податкових накладних та відмови у їх реєстрації податковим органом, платник податку наділений правом оскаржити відповідні рішення в адміністративному порядку та до суду.

В той же час, суд наголошує, що в матеріалах справи відсутні будь-які докази на користь того, що за весь період коли позивач не подавав податкові декларації, він вчиняв активні дії щодо оскарження рішення відповідача про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 05.08.2020 № 28368 та реєстрації податкової накладної від 13.09.2022 №1. Як вказує позивач у своїх поясненнях від 09.01.2024 податкову накладну від 13.09.2022 №1 було направлено до реєстрації лише 06.06.2023.

Тобто, протягом періоду травень 2022- квітень 2023 року позивачем в ЄРПН не реєструвались податкові накладні та не були відображенні в податковій звітності з ПДВ операції з придбання товарів/робіт/послуг, здійснені з метою формування податкового кредиту.

Суд зазначає, що не декларування позивачем податкових зобов`язань шляхом реєстрації податкових накладних свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З урахуванням висновку суду про відсутність підстав для скасування Головного управління ДПС у Запорізькій області від 14.06.2023 № 10013 про анулювання реєстрації платником Товариства з обмеженою відповідальністю «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» за індивідуальним податковим номером 328757308280, суд вважає, що у задоволенні похідних вимог також необхідно відмовити.

Решта доводів висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальність «ІНДУСТРІАЛ СЕРВІС» (ЄДРПОУ 32875731, 69096, м. Запоріжжя, вул. Професора Толока, буд. 27-А, кв. 50), представник адвокат Безрукова Світлана Олександрівна (69011, м. Запоріжжя, а/с 121) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (ЄДРПОУ 44118663, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення

Рішення у повному обсязі складено та підписано 11 січня 2024 року.

СуддяО.О. Артоуз

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено15.01.2024
Номер документу116236211
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/9372/23

Постанова від 16.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Постанова від 16.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 11.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні