Рішення
від 11.01.2024 по справі 400/13068/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 січня 2024 р. № 400/13068/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Лісовської Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідача:Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, вул. Андрія Саєнка, 10, м. Фастів, Київська обл., 08500,

третя особа:товариство з обмеженою відповідальністю «МИКОЛАЇВСЬКІ ТЕПЛОВІ МЕРЕЖІ», вул. Гетьманська, 41, м. Очаків, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 57508,

про:визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області, за участю третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю "Миколаївські теплові мережі", про визнання протиправною відмови у призначенні страхової виплати в разі смерті потерпілого від 25.07.2023 р. №10001-29203366; зобов`язання призначити страхові виплати у разі смерті потерпілого ОСОБА_2 відповідно до поданої заяви, а саме: одноразову допомогу сім`ї загиблого потерпілого, одноразову страхову виплату кожній особі, яка мала право на одержання утримання від потерпілого, та щомісячну страхову виплату непрацездатній особі, яка на день смерті потерпілого мала право на одержання від нього утримання.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що її чоловік загинув через ворожий обстріл під час виконання роботи. Відповідач відмовив у призначенні страхової виплати в разі смерті потерпілого, посилаючись на відсутність договору про надання послуг та акту виконаних робіт. Таку відмову позивач вважає протиправною.

Відповідач ухвалу про відкриття провадження у справі отримав 30.10.2023 р. в електронному кабінеті. Правом на подачу відзиву не скористався. На підставі ч. 4 ст. 159 КАС України суд кваліфікує неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин як визнання позову.

Третя особа ухвалу про відкриття провадження у справі отримала 06.11.2023 р. Письмові пояснення не подавала.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Чоловік позивачки ОСОБА_2 загинув через ворожий обстріл 16.01.2023 р. під час виконання роботи для ТОВ "Миколаївські теплові мережі".

Комісією, утвореною наказом Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці №76ПД від 31.01.2023 р., був складений 03.04.2023 р. за формою Н-1/П Акт розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії, затверджений 04.04.2023 р.

Відповідно до змісту Акту Н-1 потерпіла особа ОСОБА_2 має загальний стаж роботи 27 років. На підприємстві ТОВ "Миколаївські теплові мережі" має стаж 3 місяці на посаді оператора з обслуговування котельні. Вступний інструктаж з охорони праці проведено 01.11.2022 р. Час початку та закінчення роботи на тепловому районі, перерва для відпочинку та харчування встановлено в наступному порядку: початок роботи 8:00 год., перерва з 12:00 до 12:45 год., закінчення роботи о 8:00 год. наступного дня.

Безпосереднім місцем нещасного випадку є територія музичної школи за адресою: буд. АДРЕСА_2 , на якій розміщена модульна котельня на території музичної школи м. Очакова.

ОСОБА_2 01.01.2023 р. уклав «Договір про надання послуг з технічного обслуговування модульної котельні» з ТОВ "Миколаївські теплові мережі". Згідно умов договору ОСОБА_2 повинен був надати такі послуги: «технічне обслуговування обладнання твердопаливної котельні; експлуатація котлів, ремонт і нагляд за технічним станом устаткування котельні, забезпечення безперебійної, безпечної роботи модульної котельні протягом визначеного Договорі строку».

16.01.2023 р. ОСОБА_2 оператор по обслуговуванню модульної котельні заступив на чергування на території музичної школи за адресою: АДРЕСА_2 . В цей час почався обстріл м. Очаків військами Російської Федерації. ОСОБА_2 направився до бомбосховища, але не встиг до нього добігти і був смертельно травмований осколками з вибухового предмету, який прилетів з боку агресора. Смерть ОСОБА_2 настала в результаті «Травматичної ампутації частини голови внаслідок вибуху».

Керуючись ст. 12 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» позивачка, як дружина загиблого ОСОБА_2 , звернулась до відповідача від свого імені та від спільної дитини: ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо призначення страхових виплат та одноразової допомоги у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку.

Відповідачем прийнято рішення про відмову у призначенні страхової виплати в разі смерті потерпілого від 25.07.2023 р. №10001-29203366. В обґрунтування рішення зазначено, що до заяви про призначення страхової виплати у зв`язку з втратою годувальника не додано документ про трудові відносини: «Договір про надання послуг з технічного обслуговування модульної котельні» з ТОВ "Миколаївські теплові мережі" від 01.01.2023 р. та акт виконаних робіт.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон №1105).

Згідно з ч.1 ст.4 Закону №1105 уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.

Відповідно до ст.30 Закону №1105 страховими виплатами є грошові суми, які уповноважений орган управління виплачує застрахованій особі чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.

Факт нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання розслідується в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України "Про охорону праці".

Підставою для оплати потерпілому витрат на проведення професійної реабілітації, оплати соціальних послуг, а також для здійснення страхових виплат є акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння) за встановленими формами.

Перелік обставин, за яких настає страховий випадок, та перелік професійних захворювань визначаються Кабінетом Міністрів України.

Страхові виплати складаються із:

1) щомісячної страхової виплати втраченої заробітної плати (або відповідної її частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності (далі - щомісячна страхова виплата);

2) страхової виплати у встановлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім`ї та особам, які перебували на утриманні померлого);

3) страхової виплати дитині, яка народилася з інвалідністю внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності;

4) страхових витрат на професійну реабілітацію та соціальну допомогу;

5) допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

Частина 1 ст. 35 Закону № 1105 передбачає, що у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячних страхових виплат мають непрацездатні особи, які на день смерті потерпілого мали право на одержання від нього утримання, а також дитина, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого.

Пунктом 1 частини 5 статті 36 Закону №1105 передбачено, що у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві його сім`ї виплачуються:

1) одноразова допомога його сім`ї у сумі, що дорівнює сорока розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом на день настання права на страхову виплату;

2) одноразова страхова виплата кожній особі, яка мала право на одержання утримання від потерпілого, а також його дитині, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює восьми розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом на день настання права на страхову виплату.

Статтею 37 вказаного Закону передбачено, що для призначення страхових виплат потерпілий або особи, які мають право на такі виплати у разі смерті потерпілого, подають до уповноваженого органу управління в електронній формі через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України заяву про призначення виплати (особисто або через уповноваженого представника) за формою, затвердженою правлінням Пенсійного фонду України.

За малолітніх або неповнолітніх осіб заяву подає один із батьків або інший законний представник.

Заява може бути подана до Пенсійного фонду України у формі паперового документа.

Територіальні органи уповноваженого органу управління приймають рішення про призначення страхових виплат на підставі заяви та отриманих шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-комунікаційними системами органів державної влади, підприємств, установ, організацій: 1) акта розслідування нещасного випадку або акта розслідування професійного захворювання за встановленими формами; 2) даних про встановлення інвалідності та ступеня втрати професійної працездатності; 3) даних Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження особи, яка має право на виплати, та її походження, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть потерпілого та інших актів цивільного стану, необхідних для призначення страхових виплат; 4) даних реєстру застрахованих осіб та реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про працевлаштування, нараховану заробітну плату (дохід) і сплату страхових внесків та інших даних, необхідних для призначення виплат; 5) наявних даних Єдиного державного демографічного реєстру про реєстрацію місця проживання; 6) даних органів реєстрації про реєстрацію місця проживання; 7) даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти про навчання; 8) даних Державного реєстру боржників про виплату аліментів; 9) даних Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб щодо статусу внутрішньо переміщеної особи; 10) даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Потерпілий або особи, які мають право на страхові виплати, у разі відсутності необхідної інформації в державних реєстрах і базах даних мають право надати додаткові документи, необхідні для призначення страхових виплат.

Разом з тим, стаття 38 Закону № 1105 встановлює порядок розгляду справи про страхові виплати, згідно з яким територіальні органи уповноваженого органу управління розглядають справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи і приймають відповідні рішення протягом 10 календарних днів, не враховуючи дня надходження зазначених документів.

Рішення оформлюється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та строки їх здійснення або обґрунтування відмови у виплатах; до постанови додаються копії необхідних документів.

У статті 39 Закону № 1105 встановлені виключні підстави для відмови у здійсненні страхових виплат і наданні соціальних послуг, а саме, якщо:

1) потерпілий вчиняв дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання рекомендацій лікаря), що сприяли настанню страхового випадку;

2) роботодавець, інші органи, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілий надали уповноваженому органу управління завідомо неправдиві відомості про страховий випадок;

3) застрахована особа вчинила умисне кримінальне правопорушення, що призвело до настання страхового випадку.

Також уповноважений орган управління відмовляє у здійсненні страхових виплат і наданні соціальних послуг застрахованій особі, якщо нещасний випадок згідно із законодавством не визнаний пов`язаним з виробництвом.

В силу ст.41 Закону №1105 страхові виплати здійснюються щомісяця у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку або за рішенням суду:

1) потерпілому - з дня втрати працездатності внаслідок нещасного випадку або з дати встановлення професійного захворювання;

2) особам, які мають право на страхові виплати у зв`язку із смертю годувальника, - з дня смерті потерпілого, але не раніше дня виникнення права на виплати.

Одноразова допомога виплачується потерпілому в місячний строк з дня визначення МСЕК стійкої втрати професійної працездатності, а в разі смерті потерпілого - у місячний строк з дня його смерті особам, які мають на це право.

Якщо справа про страхові виплати розглядається вперше після спливу трьох років з дня втрати потерпілим працездатності внаслідок нещасного випадку або з дня смерті годувальника, страхові виплати здійснюються з дня звернення.

Страхові виплати, призначені, але своєчасно не одержані потерпілим або особою, яка має на це право, здійснюються за весь минулий час, але не більш як за три роки з дня звернення за їх одержанням.

Отже, Законом № 1105 не визначений як обов`язковий документ для отримання страхової виплати трудовий договір та акт виконаних робіт. При цьому, Закон № 1105 містить вичерпний перелік підстав для відмови у здійсненні страхових виплат і наданні соціальних послуг.

Зазначені відповідачем в оскаржуваному рішенні підстави для відмови у призначенні страхової виплати не передбачені чинним законодавством.

Відтак, суд вважає рішення від 25.07.2023 року №10001-29203366 необґрунтованим і протиправним, що є підставою для його скасування. Позовні вимоги в цій частині належить задовольнити.

Водночас, позовні вимоги в частині зобов`язання призначити страхові виплати не належать задоволенню, оскільки призначення страхових виплат є компетенцією відповідача як уповноваженого органу.

Частина 2 ст. 9 КАС України надає суду право вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи викладене, суд вважає, що зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про призначення страхових виплат є достатнім способом захисту порушеного права позивача.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не довів правомірності оскаржуваного рішення, що є підставою для часткового задоволення позову.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надала квитанцію про сплату судового збору в сумі 858,88 грн, що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, оскільки позовні вимоги задоволені, лише з корегуванням способу захисту порушеного права.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов ОСОБА_1 (зареєстрована адреса: АДРЕСА_3 ; фактична адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (вул. Саєнка Андрія, 10, м. Фастів, Київська область, 08500, ідентифікаційний код 22933548), за участю третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю "Миколаївські теплові мережі" (вул. Гетьманська, 41, м. Очаків, Миколаївський район, Миколаївська область, 57508, ідентифікаційний код 38842188), про визнання протиправною відмови у призначенні страхової виплати в разі смерті потерпілого від 25.07.2023 р. №10001-29203366; зобов`язання призначити страхові виплати у разі смерті потерпілого ОСОБА_2 відповідно до поданої заяви, а саме: одноразову допомогу сім`ї загиблого потерпілого, одноразову страхову виплату кожній особі, яка мала право на одержання утримання від потерпілого, та щомісячну страхову виплату непрацездатній особі, яка на день смерті потерпілого мала право на одержання від нього утримання, задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області від 25.07.2023 р. №10001-29203366 про відмову у призначення страхової виплати в разі смерті потерпілого.

3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Київській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.05.2023 р. про призначення страхових виплат у разі смерті потерпілого.

4. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області (вул. Саєнка Андрія, 10, м. Фастів, Київська область, 08500, ідентифікаційний код 22933548) судовий збір у сумі 858,88 грн (вісімсот п`ятдесят вісім грн 88 коп.) на користь ОСОБА_1 (зареєстрована адреса: АДРЕСА_3 ; фактична адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 11.01.2024 р.

Суддя Н. В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2024
Оприлюднено15.01.2024
Номер документу116236843
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності

Судовий реєстр по справі —400/13068/23

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 11.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні