Постанова
від 09.01.2024 по справі 460/15830/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/15830/23 пров. № А/857/16869/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого суддіЗаверухи О.Б.,

суддівГінди О.М., Ніколіна В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії,

суддя (судді) в суді першої інстанції Комшелюк Т.О.,

час ухвалення рішення не зазначено,

місце ухвалення рішення м. Рівне,

дата складання повного тексту рішення 14 серпня 2023 року,

В С Т А Н О В И В:

03 липня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю ««ПАЛИВО ГРУП» (далі ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП») звернулось в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, в якому просило: визнати протиправним та скасувати розпорядження № 100-P/Л від 29 червня 2023 року; зобов`язати видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії, реєстраційний номер № 17160314202200020 за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15, термін дії з 09 грудня 2022 року до 09 грудня 2027 року та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що 08 грудня 2022 року Головним управлінням ДПС у Рівненській області видано йому ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний № 17160314202200020 за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15, термін дії з 09 грудня 2022 року до 09 грудня 2027 року. Вказує, що розпорядженням ГУ ДПС у Рівненській області № 100-Р/Л від 29 червня 2023 року ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер № 17160314202200020, у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами. Вважає таке розпорядження щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним протиправним, оскільки ним для отримання ліцензії подано всі визначені законом документи, у зв`язку з чим ліцензія була законно видана відповідачем. Вказує, що в оскаржуваному розпорядженні контролюючим органом не обгрунтовано, які саме дані в поданих документах є недостовірними.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Рівненській області № 100-Р/Л від 29.06.2023 року в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 17160314202200020 від 08.12.2022 року, за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15. Зобов`язано Головне управління ДПС Рівненській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії, реєстраційний номер № 17160314202200020 від 08.12.2022 року за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15 , термін дії з 09.12.2022 до 09.12.2027 та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позивачем з метою отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Рівненська область, м. Рівне, вулиця Млинівська, 15, надано необхідні документи, обов`язок надання яких встановлений ст. 15 Закону України № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального». Разом з тим, питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії. Судом першої інстанції встановлено, що в матеріалах справи відсутні належні докази того, що позивачем (заявником) було подано документи, надані разом із заявою на отримання ліцензії, які не видавалися/не погоджувалися відповідними органами. Виходячи із системного аналізу положень законодавства та доказів, наявних у матеріалах справи, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області № 100-Р/Л від 29 червня 2023 року в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП», є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Головне управління ДПС у Рівненській області подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовує тим, що оскаржуване рішення є незаконним та необґрунтованим, прийняте з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи. Зокрема, зазначає, що листом від 28 червня 2023 року № 6239/04/13-23 Державна інспекція архітектури та містобудування України повідомила, що за результатами пошуку відомостей в Реєстрі будівельної діяльності документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» не виявлено не надано свідоцтва права власності або акту вводу в експлуатацію, а надано акт введення в експлуатацію основних засобів. Також вказує, що листом Державної служби України з питань праці від 19 червня 2023 року № 62156/5 повідомлено, що у реєстрі дозволів відсутня інформація щодо такого суб`єкта як ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП». Зауважує, що враховуючи наведене, у зв`язку із отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані із заявою на отримання ліцензії, не видавалися / не погоджувались такими органами, ГУ ДПС у Рівненській області правомірно прийнято розпорядження № 100-Р/Л від 29 червня 2023 року щодо анулювання ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Представником позивача подано відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено, що суд першої інстанції прийшов до обгрунтованого висновку про задоволення позовних вимог. Вказує, що з надісланого контролюючим органом розпорядження не зрозуміло, які з документів, що подавались для отримання ліцензії є такими, що не видавались чи не погоджувались відповідними органами та від яких органів відповідач отримав таку інформацію, що є порушенням принципу правової визначеності, що не відповідає вимогам статті 2 КАС України щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості рішення.

Суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження) (п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу з наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, відзиву на апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» є суб`єктом господарювання, основним видом діяльності якого є роздрібна торгівля пальним (КВЕД 47.30) (а.с.16).

08 грудня 2022 року Головним управлінням ДПС у Рівненській області видано ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний № 17160314202200020 за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15, термін дії з 09 грудня 2022 року до 09 грудня 2027 року (а.с.13-14).

В електронний кабінет платника податків ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» надійшов витяг з розпорядження № 100-Р/Л від 29 червня 2023 року, яким позивачу повідомлено, що відповідно до статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» зобов`язано ГУ ДПС у Рівненській області анулювати ліцензію реєстраційний номер № 17160314202200020 ТОВ «ПАЛИВО ГРУП» у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами (а.с.11-12).

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції прийшов до висновку про обгрунтованість позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з обґрунтованістю такого висновку суду першої інстанції з наступних підстав.

Контролюючими органами, згідно із пп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 Податкового кодексу України (далі ПК України), є: податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Відповідно до пп. 19-1.1.14, 19-1.1.16, 19-1.1.17 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері; здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального; проводять роботу щодо боротьби з незаконним виробництвом, переміщенням, обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.

Порядок видачі, анулювання ліцензій на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального встановлено Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР (далі Закон № 481/95-ВР).

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону № 481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

Згідно зі ст. 1 Закону № 481/95-ВР:

- ліцензія (спеціальний дозвіл) документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку

- анулювання ліцензії позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії;

- роздрібна торгівля пальним діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/ газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів;

Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального містить відомості про:

- ліцензіатів (для юридичних осіб - найменування, код ЄДРПОУ, для фізичних осіб - суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - прізвище, ім`я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті), для спільної діяльності без створення юридичної особи - найменування, код ЄДРПОУ особи, відповідальної за ведення обліку спільної діяльності, для іноземного суб`єкта господарювання - найменування постійного представництва, реєстраційний номер постійного представництва);

- місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (адреса);

- дату видачі/анулювання та термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Відповідно до статті 15 Закону України № 481/95-ВР, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам).

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального, податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Проаналізувавши вищенаведені норми, колегія суддів зазначає, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, із роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. При цьому, у статті 15 Закону № 481/95-ВР визначено вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії.

Із матеріалів справи слідує, що 08 грудня 2022 року Головним управлінням ДПС у Рівненській області видано ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний № 17160314202200020 за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15, термін дії з 09 грудня 2022 року до 09 грудня 2027 року (а.с.13-14).

Ліцензія № 17160314202200020 видана за заявою ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП», до якої долучено документи, вказані у ст. 15 Закону № 481/95-ВР, а саме: виписка з Єдиного державного реєстру, дозвіл № 313.22.18 від 11 листопада 2022 року експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, дозвіл № 313.22.18 року виконувати роботи підвищеної небезпеки, реєстраційне посвідчення на РРО № 46759 від 10 листопада 2022 року, платіжна інструкція № 5 від 01 грудня 2022 року, договір оренди майданчика № б/н від 01 липня 2022 року, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, договір оренди обладнання № 01/08/2022 від 01 серпня 2022 року з додатками, паспорт стального резервуару № 2033, паспорт стального резервуару № 2021, паспорт стального резервуару № 2011, паспорт посудини, що працює під тиском № 2174, паспорт колонки газороздавальної № 170205, паспорт колонки паливо роздавальної № 14482, паспорт колонки паливо роздавальної № 7908, паспорт № 78/2022 заземлюючого пристрою, технічна документація про результати вимірювання опору заземлюючих пристроїв, висновок експертизи щодо стану охорони праці та безпеки, висновок експертизи декларації безпеки об`єкта підвищеної небезпеки; висновок експертизи щодо стану охорони праці та безпеки, договір на виконання пусконалагоджувальних робіт № 1-09 від 01 вересня 2022 року, дозвіл № 2291.14.32 на виконання пусконалагоджувальних робіт, акт наданих послуг № 97 на встановлення та проведення пусконалагоджувальних робіт, акт введення в експлуатацію основних засобів від 10 вересня 2022 року(а.с.16-122).

Таким чином, позивачем з метою отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: АДРЕСА_1 , надано необхідні документи, обов`язок надання яких встановлений ст. 15 Закону № 481/95-ВР.

Відповідно до абзацу дев`ятого частини п`ятдесят другої статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

Оскаржене розпорядження №100-Р/Л від 29 червня 2023 року прийнято у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами (а.с.11-12).

Колегія суддів зазначає, що питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Натомість, у випадку анулювання ліцензії, відповідач має керуватись положеннями статті 15 Закону № 481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу, зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами; встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Аналіз цієї норми свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів - копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії.

Те саме стосується й підстави для анулювання ліцензії у разі встановлення факту подання недостовірних даних у документах, оскільки такі документи мають бути саме подані особою для отримання ліцензії.

Тобто відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, отже є підробленим (сфальсифікованим), або містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.

Вищевказане узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною, зокрема, у постановах від 01 листопада 2022 року у справі № 560/377/20, від 04 травня 2023 року у справі № 380/12161/21, від 21 листопада 2023 року по справі № 580/7822/21.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що оскаржуваним розпорядженням виключно відтворено одну із частин ст. 15 Закону України № 481/95-ВР, як підставу для анулювання ліцензії, а саме: «отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами».

Застосування такої підстави для анулювання ліцензії може мати місце виключно якщо уповноважений орган надав інформацію, що ним не видавалися/не погоджувалися саме ті документи, які надавались заявником разом із заявою для отримання відповідної ліцензії.

Проте, із оскаржуваного розпорядження не зрозуміло яку інформацію було отримано від уповноважених органів; від яких саме уповноважених органів інформація була отримана та який/які саме документи не видавалися/не погоджувалися такими органами.

Водночас, ні саме оскаржуване розпорядження, ні лист ДІАМ України від 28 червня 2023 року № 6239/04/13-23, ні лист Державної служби України з питань праці від 19 червня 2023 року № 62156/5, на які Головне управління ДПС у Рівненській області покликається в апеляційній скарзі, не вказують, який саме поданий позивачем документ для отримання ліцензії № 17160314202200020 від 08 грудня 2022 року не був виданий чи не був погоджений.

Отже, із вказаного розпорядження як індивідуального акта неможливо встановити фактичну підставу (обставини) його прийняття.

Головне управління ДПС у Рівненській області в апеляційній скарзі зазначає, що листом від 28 червня 2023 року № 6239/04/13-23 Державна інспекція архітектури та містобудування України повідомила, що за результатами пошуку відомостей в Реєстрі будівельної діяльності документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП» не виявлено не надано свідоцтва права власності або акту вводу в експлуатацію, а надано акт введення в експлуатацію основних засобів. Також вказує, що листом Державної служби України з питань праці від 19 червня 2023 року № 62156/5 повідомлено, що у реєстрі дозволів відсутня інформація щодо такого суб`єкта як ТзОВ «ПАЛИВО ГРУП».

Стосовно покликань скаржника на лист ДІАМ України від 28 червня 2023 року № 6239/04/13-23 та лист Державної служби України з питань праці від 19 червня 2023 року № 62156/5, суд апеляційної інстанції зазначає, що в оскаржуваному розпорядженні відсутня інформація про вищенаведені листи.

Крім цього, колегія суддів вказує на те, що жоден із поданих позивачем разом із заявою щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним документів не видавався/не погоджувався Державною інспекцією архітектури та містобудування України.

Також в матеріалах справи наявні дозволи Управління Держпраці у Житомирській області (№ 313.22.18 та № 312.22.18), щодо яких відповідачем не надано доказів, які б підтверджували, що саме такі документи не видавались чи не погоджувались відповідним органом.

У постанові від 01 листопада 2022 року у справі № 560/377/20 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду вказав: «державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. Відтак, видавши позивачу зазначені вище ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на підставі доданих до заяви ТОВ «Прокар» документів та визнавши їх достатніми для її отримання, ГУ ДПС у Хмельницькій області у подальшому не вправі посилатися на їх неповноту, як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії. При цьому, як було встановлено раніше, фактів отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, чи фактів подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, матеріали справи не містять».

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для визнання протиправним та скасування розпорядження Головного управління ДПС у Рівненській області № 100-Р/Л від 29 червня 2023 року в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 17160314202200020 від 08 грудня 2022 року, за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Голвоного управління ДПС у Рівненській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії, реєстраційний номер № 17160314202200020 за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15, термін дії з 09 грудня 2022 року до 09 грудня 2027 року та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 545 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі Порядок № 545), який визначає процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального).

Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку № 545 Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Пунктом 3 Порядку № 545 зазначено, що до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться відомості, зокрема, щодо дати видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Згідно з пунктами 4-7 Порядку № 545 підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДФС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

Таким чином, враховуючи зазначені вище підстави для скасування розпорядження Головного управління ДПС у Рівненській області № 100-Р/Л від 29 червня 2023 року в частині анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 17160314202200020 від 08 грудня 2022 року, суд першої інстанції прийшов до обгрунтованого висновку про необхідність зобов`язання Головного управління ДПС Рівненській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання Товариству з обмеженою відповідальністю «ПАЛИВО ГРУП» ліцензії, реєстраційний номер № 17160314202200020 від 08 грудня 2022 року за адресою місця торгівлі: Рівненська область, місто Рівне, вулиця Млинівська, 15, термін дії з 09 грудня 2022 року до 09 грудня 2027 року та поновити відповідну інформацію щодо наявності такої ліцензії.

Колегія суддів також враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Також згідно позиції Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ч. 1 ст. 321, ст. 322, ст. 325 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у справі № 460/15830/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. Б. Заверуха судді О. М. Гінда В. В. Ніколін Повне судове рішення складено 10 січня 2024 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2024
Оприлюднено15.01.2024
Номер документу116241026
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —460/15830/23

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 09.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Постанова від 09.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні