Справа № 516/405/23
Провадження № 1-кп/516/15/24
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2024 рокум.Теплодар
Теплодарський міський суд Одеської області під головуванням судді ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 за участю прокурора Бериславської окружної прокуратури Херсонської області Челишева, прокурора Каховської окружної прокуратури ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , обвинуваченої, розглянувши у відкритому судовому засіданні, в режимі відеоконференції, в приміщенні суду кримінальне провадження № 22023230000000252 по звинуваченню
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , фактично проживаючої: АДРЕСА_2 , раніше не судимої
у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України,
в с т а н о в и в:
З 24.02.2022 по цей час більша частина території Херсонської області знаходиться під тимчасовою окупацією Російської Федерації (надалі РФ), що визначено Переліком територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75.
Відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована РФ територія України (тимчасово окупована територія) - це частини території України, в межах яких збройні формування рф та окупаційна адміністрація рф встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування рф встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації рф.
Статтею 73 Конституції України, визначено, що виключно всеукраїнським референдумом вирішується питання про зміну території України.
15 липня 2022 року Центральною виборчою комісією України прийнято Постанову № 82 «Про неприпустимість організації підготовки та проведення на тимчасово окупованих територіях України псевдореферендумів» відповідно до якої проведення будь-яких виборів та референдумів в умовах воєнного стану прямо заборонено частиною» першою статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Аналогічні заборони встановлено також Виборчим кодексом України та Законом України «Про всеукраїнський референдум».
Згідно із ст. 1 Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 26.01.2021, всеукраїнський референдум є формою безпосередньої демократії в Україні, способом здійснення влади безпосередньо Українським народом, що полягає у прийнятті (затвердженні) громадянами України рішень шляхом голосування у випадках і порядку, встановлених Конституцією України та цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України «Про всеукраїнський референдум» всеукраїнський референдум щодо зміни території України - це форма прийняття громадянами України, які мають право голосу, рішення щодо затвердження прийнятого Верховною Радою України закону про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України. Призначення всеукраїнського референдуму щодо зміни території України здійснюється постановою Верховної Ради України.
Згідно із ч. 1 ст. 20 Закону України «Про всеукраїнський референдум» у разі введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або окремих її місцевостях призначення (проголошення) та проведення всеукраїнського референдуму забороняється.
У березні 2022 року (більш точної дати судом не встановлено), громадянин України, матеріали відносно якого виділено в інше кримінальне провадження № 22022230000000497, перебуваючи у м. Херсоні, достовірно знаючи, що військовослужбовці РФ окупували м. Херсон та частину Херсонської області та продовжують окупаційну діяльність на території України, маючи досвід роботи в органах влади та місцевого самоврядування, добровільно погодився виконувати рішення окупаційного військового керівництва РФ, розташованого на окупованих територіях, та обійняв посаду так званого керівника окупаційного органу влади - військово-цивільної адміністрації Херсонської області (далі - окупаційна ВЦА Херсонської області).
Переслідуючи кінцеву мету окупації Херсонської області приєднанням частини території України до РФ, умисно на виконання вимог військово-політичного керівництва РФ у порушення порядку, встановленого Конституцією України, у липні 2022 року (більш точна дата судом не встановлена) як посадова особа окупаційного органу влади держави-агресора публічно проголосив про початок підготовки до проведення незаконного референдуму з питань входження до складу РФ тимчасово окупованої території Херсонської області.
На виконання зазначеної вище злочинної мети, у першій половині вересня 2022 року (конкретне місце та час судом не встановлено) керівництвом окупаційної ВЦА Херсонської області, до складу якої входили особи, матеріали відносно яких виділено в інше кримінальне провадження № 22022230000000497, а також інші невстановлені досудовим розслідуванням особи, сформовано склад та організовано роботу так званої - «дільничної виборчої комісії», яка діяла на території с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області.
Не пізніше 20 вересня 2022 року, ОСОБА_5 прийняла пропозицію так званого голови від окупаційної влади с. Новоолександрівка щодо участі у проведенні на території тимчасово окупованого с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області незаконного референдуму про вихід Херсонської області зі складу України, утворення самостійної держави та входження її до складу РФ на правах суб`єкта РФ. На виконання вказаного злочинного умислу з так званим головою с. Новоолександрівка, ОСОБА_5 була призначена на посаду так званого члена дільничної виборчої комісії в с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області.
Так, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у період з 23.09.2022 по 27.09.2022, діючи за попередньою змовою з так званим головою від окупаційної влади с. Новоолександрівка та іншими встановленими особами, а саме з ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 , вироки відносно яких вступили в законну силу, діючи із прямим умислом, усвідомлюючи свою протиправну діяльність та передбачаючи суспільно-небезпечні наслідки, в порушення Конституції України, Закону України «Про всеукраїнський референдум», Закону України «Про правовий режим воєнного стану», прийняла участь у проведенні незаконного референдуму та у період з 23-27 вересня 2022 року з переносною урною для бюлетенів здійснила подвірний обхід жителів с. Новоолександрівка Новоолександрівської ОТГ Бериславського району Херсонської області з метою їх залучення до голосування щодо виходу Херсонської області зі складу України, утворення самостійної держави та входження її до складу Російської Федерації на правах суб`єкта Російської Федерації.
В подальшому, 27 вересня 2022 року так звана «ЦВК Херсонської області» за результатами підрахунку всіх бюлетенів визнала незаконний референдум таким, що відбувся. Відповідно до його результатів було задекларовано 497051 громадян, що становить 87.05 % від загальної кількості виборців, які прийняли участь у голосуванні, виявили бажання за входження Херсонської області у склад РФ.
Таким чином, наслідком вищевказаних незаконних та неправомірних дій ОСОБА_5 та інших осіб, щодо яких здійснюється розслідування у кримінальному провадженні № 22022230000000265, стало визнання Російською Федерацією незаконного референдуму на тимчасово окупованій територій України таким, що відбувся та незаконного приєднання Херсонської області до складу РФ.
Суд кваліфікує дії обвинуваченої ОСОБА_5 за ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України - участь в проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчинена за попередньою змовою групою осіб.
У судовому засіданні була допитана ОСОБА_5 , яка вину не визнала та окремо зазначила, що приймала участь в референдумі виключно під примусом, оскільки залишилась без засобів до існування, у липні 2022 року помер чоловік на утриманні якого вона знаходилась. Почала працювати в сільській раді технічним працівником та керівник ради від окупаційної влади зобов`язала її носити урну із бюлетенями, та погрожувала у випадку відмови звільнити та не виплатити зарплатню. В судових дебатах ОСОБА_5 визнала вину та просила призначити мінімальну міру покарання.
Дослідивши під час судового слідства в судовому засіданні надані стороною обвинувачення докази, допитавши обвинувачену суд вважає, що винуватість ОСОБА_5 у вчиненні інкримінованого їй злочину підтверджується наступними доказами.
Протоколом огляду мережі Інтернет від 05 грудня 2022 року, згідно якого на офіційній сторінці «Официальний сайт Администрации Херсонской области» в мережі інтернет, розміщено статтю щодо звернення громадської ради Херсонської області до голови регіону з ініціативою негайного проведення референдуму.
Назва статті: «Общественный совет Херсонской области обратился главе региона с инициативой немедленного проведения референдума»
Зі змісту публікації вбачається, що 20.09.2022 самопроголошена громадянська рада Херсонської області звернулася до самопроголошеного голови ВЦА Херсона ОСОБА_10 та до самопроголошеного голови правління ВЦА Херсонської області ОСОБА_11 із пропозицією проведення референдуму на території Херсонської області.
Протоколом огляду мережі Інтернет від 03 грудня 2022 року, згідно якого на офіційній сторінці «Президент России» в мережі інтернет, міститься публікація « Федеральний Закон від 04.10.2022 № 375-ФЗ «Про ратифікацію Договору між Російською Федерацію та Херсонською областю про прийняття в Російську Федерацію Херсонської області та утворення в складі РФ нового суб`єкту».
Протоколом огляду мережі Інтернет від 05 грудня 2022 року, згідно якого на офіційній сторінці «Официальний интернет-портал правовой информации» в мережі інтернет, міститься публікація Договору між Російською Федерацією та Херсонською областю про прийняття до РФ Херсонської області та утворення в складі РФ нового суб`єкта від 30 вересня 2022 року.
Протоколом огляду мережі Інтернет від 05 грудня 2022 року, згідно якого на офіційній сторінці «Официальний сайт Администрации Херсонской области» в мережі інтернет, розміщено статтю щодо звернення голови адміністрації Херсонської області В. Сальдо до Президента РФ ОСОБА_12 з метою прийняття Херсонської області до складу РФ, як нового суб`єкта федерації.
Згідно публікації: «В Херсонской области состоялся референдум о вхождении в состав Российской Федерации, на котором более 87% жителей нашего региона высказались за воссоединение со своей исторической Родиной. Подчеркивая, что референдум был проведен в соответствии со всеми общепризнанными принципами и нормами международного права.
Я, как глава Херсонской области, на основании волеизъявления жителей нашего региона, обращаюсь к Президенту Российской Федерации ОСОБА_13 с предложением о принятии Херсонской области в состав Российской Федерации в качестве нового субъекта. Наши жители сделали свой исторический выбор и решили стать частью многонационального народа Российской Федерации , в котором все люди равны друг перед другом и перед законом.
Уставом ООН провозглашен принцип о праве каждого народа самостоятельно решать вопрос о форме своего государственного существования, поэтому проведение референдума на территории нашей области является абсолютно законным. Наблюдатели из различных стран мири также отметили легитимность и прозрачность процедуры голосования, поэтому итоги референдума ни у кого не могут вызвать сомнений».
Протоколом огляду мережі Інтернет від 05 грудня 2022 року, згідно якого на офіційній сторінці «Официальний сайт Администрации Херсонской области» в мережі інтернет, розміщено публікацію Виборчої комісії Херсонської області щодо рішення за результатами референдуму. Назва публікації: « Избирательная комиссия Херсонской области опубликовала решение о результатах референдума »
Зі змісту публікації вбачається що: «Более 87% жителей Херсонской области высказались за вхождение в составе Российской Федерации и определили тем самым свою дальнейшую судьбу в рамках единого государства. Референдум проходил в соответствии со всеми общепризнанными принципами и нормами международного права, поэтому его результаты являются абсолютно легитимными.
Избирательная комиссия сообщила, что в референдуме на территории Херсонской области приняли участие более 571 тысячи человек. На вынесенный вопрос о воссоединении с Российской Федерацией на правах полноправного субъекта ответили «Лая более 497 тысячи человек, что составляет 87,05%) от общего числа участников референдума.
«Жалоб и заявлений о нарушении порядка проведения референдума не поступало. Референдум прошел в условиях легитимности, в соответствии с Уставом ООН и Всеобщей декларацией прав человека в присутствии наблюдателей, в том числе международных», -- отмстила председатель Избирательной комиссии ОСОБА_16 .
Избирательная комиссия заявила, что вопрос, в поддержку которого проголосовало более половины участников референдума, включенных в списки участников, является одобренным. Решение Избирательной комиссии вступило в силу с момента его принятия.»
Протоколом огляду мережі Інтернет від 11 лютого 2023 року, згідно якого на офіційній сторінці «Верховної ради України» в мережі інтернет, розміщено повідомлення, згідно якого « ОСОБА_17 : Верховна Рада України ухвалила Заяву щодо невизнання псевдореферендумів і закликала світ так само не визнавати їх». Дата публікації: 21.09.2022 рік, Автор: Прес-служба Апарату Верховної Ради України.
Протоколами огляду місця події від 21 грудня 2022 року, від 13 січня 2023 року, від 03 лютого 2023 року, зафіксовано проведення огляду приміщення школи № 1 в м. Берислав, Херсонської області, приміщення сільського клубу в с. Високе Бериславського району Херсонської області, Бериславського фахового педагогічного коледжу ім. В.Ф. Беньковського, що розташований в м. Берислав. За результатами огляду місця події встановлено, що кожне з зазначених приміщень використовувались окупаційною владою для організації проведення референдуму, в приміщеннях знайдено урни для бюлетенів та опечатувальний матеріал до них, кабінки для голосування розібрані, прапорці з російською символікою, банери виборчих дільниць в Херсонській області, номерні сейф-пакети для опечатування документів, зразки бюлетенів.
Протоколом огляду від 14 лютого 2023 року, згідно якого було оглянуто переносну урну для бюлетенів, яку виявлено в Школі № 1 в м. Берислав. В урні знаходились аркуші паперу на яких зафіксовано «сведения о фактически отработанном времени членами УИК 807, 808, 821, 810, 811, 801» та інші документи пов`язанні з проведенням незаконного референдуму.
Свідки ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , які є жителями с. Новоолександрівка Бериславського району Херсонської області, кожен окремо зазначили, що у вересні 2022 року перебували на території с. Новоолександрівка, під час проведення референдуму окупаційною владою, кожен зі свідків знає ОСОБА_5 , як жительку села, також кожен з них бачив ОСОБА_5 під час проведення референдуму, як особу яка носила урну із бюлетенями та ходила разом з іншими особами, які закликали прийняти участь в референдумі та надавали жителям села бюлетені для підписання. При цьому свідки також зазначили, що ОСОБА_5 носила урну без будь-якого примусу. Свідки характеризували ОСОБА_5 з позитивної сторони та окремо зазначили, що вона агітацію не проводила.
Свідок ОСОБА_23 , секретар Новоолександрівської сільської ради, свідчила про те, що у вересні 2022 року також перебувала в селі. ОСОБА_5 знає як жительку села. Під час окупації ОСОБА_5 працювала технічним працівником в сільській раді, під час роботи окупаційної влади. Також ОСОБА_23 повідомила, що ОСОБА_5 приймала участь в проведенні референдуму шляхом носіння урни з бюлетенями під час подвірного обходу в день голосування.
З кожним з зазначених вище свідків проведено слідчу дію «Пред`явлення особи для впізнання за фотознімками», за результатами слідчої дії складено протоколи (т. 3 а.с. 1-31), згідно яких свідки на пред`явлених слідчим фотознімках впізнали ОСОБА_5 , як особу яку знають як жительку села та яка носила урну під час голосування на незаконному референдумі.
Постановою прокурора Високопільського відділу Бериславської окружної прокуратури від 11 травня 2023 року виділено матеріали досудового розслідування з кримінального провадження № 22022230000000265 від 25 липня 2022 року в кримінальне провадження № 22022230000000252.
Вироком Приморського районного суду м. Одеси від 14 лютого 2023 року ОСОБА_9 визнано винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, а саме участь громадянина України у проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчинено за попередньою змовою групою осіб. Вирок набрав законної сили.
Вироком Приморського районного суду м. Одеси від 14 лютого 2023 року ОСОБА_8 визнано винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, а саме участь громадянина України у проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчинено за попередньою змовою групою осіб. Вирок набрав законної сили.
Вироком Приморського районного суду м. Одеси від 24 січня 2023 року ОСОБА_7 визнано винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, а саме участь громадянина України у проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчинено за попередньою змовою групою осіб. Вирок набрав законної сили.
Вироком Приморського районного суду м. Одеси від 04 січня 2023 року ОСОБА_6 визнано винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч. 5 ст. 111-1 КК України, а саме участь громадянина України у проведенні незаконного референдуму на тимчасово окупованій території, вчинено за попередньою змовою групою осіб. Вирок набрав законної сили.
Під час судового розгляду стороною захисту не ставилось питання щодо визнання будь-яких доказів сторони обвинувачення недостовірними чи недопустимими.
Дані докази не мають між собою протиріч, є узгодженими та логічно правильними, а тому суд бере їх до уваги.
Суд вважає безпосередньо досліджені докази належними, допустимими, достовірними, і в сукупності достатніми для належної правової оцінки дій обвинуваченої та визнання її винуватості.
Суд при призначенні покарання має враховувати дані про особу обвинуваченого, наявність обставин, що пом`якшують і обтяжують покарання, та вимоги ч.2 ст.50 КК України, якою передбачено, що покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засудженого, а також запобігання вчиненню нових злочинів як засудженим, так і іншими особами. Таке покарання має бути необхідним і достатнім для виправлення особи та попередження нових злочинів. При призначенні покарання суд ураховує також роз`яснення, які містить п. 1 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 24 жовтня 2003 року «Про практику призначення судами кримінального покарання» (в редакції Постанови Верховного Суду №8 від 12.06.2009 р.), що суди при призначенні покарання в кожному випадку і щодо кожного підсудного, який визнається винним у вчиненні злочину, мають суворо додержувати вимог ст.65 КК України стосовно загальних засад призначення покарання, оскільки саме через останні реалізуються принципи законності, справедливості, обґрунтованості та індивідуалізації покарання.
Обставини, що пом`якшують покарання судом визнано: складні життєві обставини (смерть чоловіка у липні 2022 року, на утриманні якого знаходилась обвинувачена; відсутність засобів до існування).
Обставини, які обтяжують покарання, передбачені ст.67 КК України, судом не встановлено.
При цьому судом не враховується як обтяжуюча обставина - вчинення злочину з використанням умов воєнного стану, оскільки прокурором не наведено будь-яких даних про те, яким саме чином обвинувачена використала умови воєнного стану для вчинення інкримінованого їй злочину, а сам по собі факт вчинення злочину в умовах воєнного стану не може автоматично ототожнюватися з тим формулюванням наведеної вище обтяжуючої покарання обставини, яке наведене у п. 11 ч. 1 ст. 67 КК України.
При призначенні ОСОБА_5 покарання суд згідно з вимогами ст. 65 КК України враховує ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, особу винного.
Так, ОСОБА_5 вчинила кримінальне правопорушення, яке згідно ст.12 КК України відноситься до категорії тяжких злочинів, раніше не притягувалась до кримінальної відповідальності, на обліку у лікарів нарколога та психіатра не перебуває, має позитивну характеристику за місцем проживання.
На підставі викладеного, суд приходить до висновку про необхідність призначення ОСОБА_5 покарання у вигляді позбавлення волі в межах санкції ч.5 ст.111-1 КК України, з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади, державного управління, місцевого самоврядування та займатися діяльністю, яка пов`язана з наданням публічних послуг, з конфіскацією всього належного їй майна, що на думку суду буде відповідати принципам та меті призначення покарання.
Речові докази по справі відповідно до вимог ст.100 КПК України: диски до протоколів огляду від 03.12.2022 (т. 2 а.с. 44, 54, 64, 72) та диски до протоколів огляду від 05.12.2022 (т. 2 а.с. 84, 94, 105, 116, 125), а також диски до протоколу огляду від 11.02.2023 року (т. 2 а.с. 133), диск до проколу огляду місця події від 21.12.2022 року (т. 2 а.с. 143), диск до проколу огляду від 14.02.2023 року (т.2 а.с. 158), диск до протоколу огляду місця події від 03.02.2023 року (т. 2 а.с. 172), диски до протоколів пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 13.03.2023 року (т. 3 а.с. 4, 9, 12, 17, 22, 27, 31) зберігати в матеріалах кримінального провадження.
Керуючись ст.ст. 368, 374, 395 КПК України, суд,
У х в а л и в:
Визнати ОСОБА_5 винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 ч.5 ст.111-1 КК України та призначити їй покарання у вигляді 6 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади, державного управління, місцевого самоврядування та займатися діяльністю, яка пов`язана з наданням публічних послуг строком на 10 років, з конфіскацією всього належного їй майна..
Міру запобіжного заходу до набрання вироком законної сили відносно ОСОБА_5 у вигляді тримання під вартою залишити без змін.
Строк відбування покарання ОСОБА_5 обчислювати з 26 квітня 2023 року.
Речові докази відповідно до ст.100 КПК України: Диски до протоколів огляду від 03.12.2022 (т. 2 а.с. 44, 54, 64, 72) та диски до протоколів огляду від 05.12.2022 (т. 2 а.с. 84, 94, 105, 116, 125), а також диски до протоколу огляду від 11.02.2023 року (т. 2 а.с. 133), диск до проколу огляду місця події від 21.12.2022 року (т. 2 а.с. 143), диск до проколу огляду від 14.02.2023 року (т.2 а.с. 158), диск до протоколу огляду місця події від 03.02.2023 року (т. 2 а.с. 172), диски до протоколів пред`явлення особи для впізнання за фотознімками від 13.03.2023 року (т. 3 а.с. 4, 9, 12, 17, 22, 27, 31) зберігати в матеріалах кримінального провадження.
Апеляція на вирок може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Одеського апеляційного суду через Теплодарський міський суд Одеської області.
Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після прийняття рішення судом апеляційної інстанції.
Обвинувачений має право на ознайомлення з журналом судового засідання та подання на нього письмових зауважень.
Учасники судового провадження протягом строку апеляційного оскарження мають право заявити клопотання про ознайомлення з матеріалами кримінального провадження.
Копія вироку негайно після його проголошення підлягає врученню обвинуваченому та прокурору.
Головуючий ОСОБА_1
Суд | Теплодарський міський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2024 |
Оприлюднено | 16.01.2024 |
Номер документу | 116245746 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Колабораційна діяльність |
Кримінальне
Теплодарський міський суд Одеської області
Под'ячева І. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні