Рішення
від 12.01.2024 по справі 460/27377/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 січня 2024 року м. Рівне№460/27377/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Діброва Фармз" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Діброва Фармз" (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18.10.2023 № 8152/17000704 про застосування пені за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності в сумі 1006224,56грн. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що контролюючим органом безпідставно не взято до уваги, що у контрагента позивача не виникло фінансових зобов`язань за поставлений товар, позаяк такий був повернутий позивачу, тому спірне рішення є протиправним та належить до скасування. З огляду викладене, просить задовольнити позов у повному обсязі.

Відповідач подав відзив на позовну заяву в якому останній заперечує проти позовних вимог. Свої заперечення аргументує тим, що в ході проведення перевірки встановлено, що контрагент позивача отримав ТМЦ, однак валютні кошти за поставлений товар на рахунок позивача не надійшли, що є порушенням валютного законодавства. Отже, спірне рішення є правомірним. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Ухвалою суду від 01.12.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 08.01.2024 відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін.

Розглянувши заяви по суті та матеріали справи, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІБРОВА ФАРМЗ», 27.09.2016 зареєстроване в установленому законодавством порядку, номер запису 15941020000000729 та перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Рівненській області.

Основним видом діяльності позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) код КВЕД 01.11.

На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78, пункту 81.1 статті 81, пункту 82.2 статті 82 Податкового Кодексу України, з урахуванням положень підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення», підпункту 102.3.2 пункту 102.3 статті 102 Податкового Кодексу України, у зв`язку з набранням чинності з 27.05.2022 року Закону України від 12 травня 2022 року № 2260-IX « Про внесення змін до Податкового Кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», наказу Головного управління ДПС у Рівненській області від 06.09.2023 року № 1417-п та направлень Головного управління ДПС у Рівненській області від 06.09.2023 року № 2180/Ж3/17-00-07-04 та № 2179/Ж3/17-00-07-04 на перевірку, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «Діброва Фармз» з питань дотримання вимог валютного законодавства при здійсненні розрахунків по зовнішньоекономічному експортному контракту № 56/08.04.2022 від 08.04.2022 року за період 08.04.2022 по 31.08.2023.

За результатами проведеної перевірки 19.09.2023 складено акт № 8110/Ж5/17-00-07-04-15/40856404 про результати проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Діброва Фармз».

Згідно висновків акту перевірки, контролюючим органом встановлено ненадходження валютної виручки у законодавчо встановлені строки в сумі 46200 євро (1688794,8грн) від фірми нерезидента "CANAH INTERNATIONAL SRL" (Румунія) при виконанні зовнішньоекономічного експортного контракту № 56/08.04.2022 від 08.04.2022 року за період з 08.04.2022 по 31.08.2023, чим порушено вимоги частини 1 та частини 2 статті 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (із змінами та доповненнями), пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 5 (із змінами та доповненнями), підпункту 3 пункту 9 розділу III Інструкції «Про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів», затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 7 (із змінами та доповненнями) та пункту 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами та доповненнями).

На погодившись із висновками акту перевірки, позивачем 03.10.2023 надані заперечення за № 80 до такого акту.

Згідно відповіді відповідача № 6678/Ж12/17-00-07-04-13 від 17.10.2023, висновки акту перевірки залишено без змін.

18.10.2023 відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення № 8152/17000704, яким застосовано пеню за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності в сумі 1006224,56грн.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд враховує наступне.

Згідно частини 1 статті 4 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (із змінами та доповненнями), валютні операції здійснюються без обмежень відповідно до законодавства України, крім випадків, встановлених законами України, що регулюють відносини у сферах забезпечення національної безпеки, запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, виконання взятих Україною зобов`язань за міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також випадків запровадження Національним банком України відповідно до цього Закону заходів захисту. Свобода здійснення валютних операцій забезпечується шляхом дотримання принципів валютного регулювання, встановлених цим Законом.

Частинами 1 та 5 цього Закону регламентується - відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.

У разі якщо норма цього Закону чи нормативно-правового акта Національного банку України, виданого на підставі цього Закону, або норми інших нормативно-правових актів Національного банку України допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов`язків резидентів та нерезидентів у сфері здійснення валютних операцій або повноважень органів валютного нагляду, така норма трактується в інтересах резидентів та нерезидентів.

Відповідно до вимог частини 4 статті 5 Закону № 2473 порядок проведення розрахунків за валютними операціями визначається Національним банком України.

Статтею 13 Закону № 2473 визначено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.

Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів, грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Відповідно до пункту 21 розділу ІI Положення про заходи захисту та визначення порядку здійздійснення окремих операцій ва іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 5 (із змінами і доповненнями), граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становить 365 календарних днів.

У зв`язку з введенням Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 воєнного стану в Україні, Правлінням Національного банку України прийнято Постанову від 24.02.2022 № 8 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», із змінами та доповненнями, якою встановлено з 05 квітня 2022 року граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів - 180 календарних днів. Для операцій, що проведені до 05.04.2022, граничні строки розрахунків становлять 365 календарних днів.

Граничні строки розрахунків, зазначені в пункті 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 5 (із змінами і доповненнями): 1) не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим НБУ на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, установлений для фінансових операцій, що підлягають обов`язковому фінансовому моніторингу згідно Закону України № 361-XI «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму чи фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі незначна сума), крім дроблення валютних операцій (фінансова операція підлягає обов`язковому фінансовому моніторингу у разі, 'якщо сума, на яку вона здійснюється, дорівнює чи перевищує 150000грн або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну 150000грн.

Згідно із змінами, затвердженими Постановою Правління НБУ від 27 квітня 2020 року № 57 «Про внесення змін до нормативно-правових актів Національного банку», гранична сума валютних операцій, для яких встановлено спрощені вимоги щодо валютного нагляду, підвищена з 150000грн, до 400000грн. (в еквіваленті).

2) застосовуються з урахуванням установлених НБУ за поданням Кабінету Міністрів України, відповідно до абзацу другого частини першої статті 13 Закону № 2473, винятків та (або) особливостей для окремих товарів, та (або) галузей економіки (п. 22 розділу II Положення).

Згідно пункту 5 розділу ІІ Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 7 (із змінами та доповненнями), банк, згідно з вимогами цієї Інструкції, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів резидента, які передбачають розрахунки в грошовій формі (уключаючи розрахунки резидента з нерезидентом на території України), що здійснюються через цей банк.

Згідно підпункту 1 пункту 6 розділу II Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 7 (із змінами та доповненнями), банк згідно з цією Інструкцією здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентом граничних строків розрахунків за операцією резидента з експорту товарів, якщо на дату митного оформлення продукції або виконання резидентом робіт, надання послуг, експорту прав інтелектуальної власності, інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі), розрахунки за такою операцією не завершені (кошти від продажу нерезиденту товару на поточний рахунок резидента не надійшли або надійшли не в повному обсязі) або в банку немає інформації про завершення розрахунків за такою операцією.

Відповідно до підпункту 2 пункту 9 розділу III Інструкції «Про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів», затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 7 (із змінами та доповненнями) - банк завершує здійснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків у разі експорту товару - після зарахування на поточний рахунок резидента в банку грошових коштів, що надійшли від нерезидента за товар (уключаючи кошти, переказані резидентом із власного рахунку, відкритого за кордоном, якщо розрахунки за експорт товару здійснювалися через рахунок резидента, відкритий за кордоном, та резидентом подано документи іноземного банку, які підтверджують зарахування коштів від нерезидента за товар), або від банку (резидента або нерезидента) за документарним акредитивом, відкритим на користь резидента за операцією з експорту товару, або в порядку, визначеному пунктом 16-2 розділу IV цієї Інструкції.

Відповідальність за порушення валютного законодавства встановлена частиною 5 статті 13 Закону № 2473, а саме: за порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Як свідчать матеріали даної справи, 08.04.2022 року ТОВ «Діброва Фармз» (Україна) укладений Зовнішньоекономічний експортний контракт № 56/08.04.2022 з фірмою - нерезидентом "CANAH INTERNATIONAL SRL" (Румунія).

Предмет контракту: Продавець зобов`язується поставити і передати у власність Покупця зерно коноплі технічне, органічне, сертифіковане врожаю 2021, сорт «Гляна» (надалі «Продукція», вказаний в додатках, а Покупець - прийняти і сплатити за продукцію на умовах, визначених даним Контрактом.

Ціна і порядок розрахунків: Загальна сума на день підписання Контракту на умовах поставки, встановлюється в Євро і складає 74508 Євро.

Розрахунок здійснюється шляхом: 10 % після підписання контракту та оформлення необхідних документів по поставці товару оформлених Продавцем (CMR, сертифікат ОС, сертифікат походження, декларація виробника, пакувальний лист, декларація про використання зерна, фіто санітарний сертифікат, декларація про відсутність ГМО); 90 % після отримання сертифікату СОІ виданого інспекційним органом, а також лабораторних аналізів, які підвереджують якість доставленої продукції, згідно зразку, надісланого попередньо.

Поставка: Поставка Продукції здійснюється Продавцем на умовах DAP, місто Солонта, Румунія згідно Міжнародних правил тлумачення торгових термінів Інкотермс-2010, якщо інше не обумовлено в специфікаціях до даного Контракту.

Врегулювання суперечок в судовому порядку: Всі спори, які можуть виникнути між Сторонами при виконанні даного Контракту, розглядаються шляхом дружніх переговорів інакше розглядаються Міжнародним арбітражним судом.

Форс-мажор: У разі настання обставин, які прийнято в міжнародній практиці вважати як форс-мажорні, дія цього Контракту припиняється до моменту припинення таких обставин.

Настання і закінчення форс-мажорних обставин фіксується компетентними органами країни Продавця і Покупця.

Суперечки: Всі розбіжності, що виникають внаслідок або у зв`язку з даним Контрактом, повинні розв`язуватися шляхом переговорів між Продавцем і Покупцем.

Якщо в результаті таких переговорів Продавець і Покупець не надійшли згоди, то розгляд суперечки передаються в арбітражний суд в країні позивача при Торгово-промисловій палаті.

Інші умови: Даний Контракт вступає в силу з моменту його підписання обома Сторонами. Контракт діє до його повного виконання. Будь-які зміни та доповнення до Контракту є його невід`ємною частиною і мають юридичну силу, якщо вони оформлені в письмовій формі, підписані уповноваженими представниками та завірені печатками обох Сторін.

На виконання вказаного контракту, відповідно до митної декларації ЕК 10 АА № UA20406000/2022/10641 від 30.08.2022 ТОВ «ДІБРОВА ФАРМ3» експортувало компанії CANAH INTERNATIONAL SRL зерно органічних конопель технічних, сорту «Гляна», врожаю 2021 року (вага 22000 кг, вартість товару 46200 Євро).

Вартість товару підтверджується інвойсом № 30082022 від 30.08.2022.

Транспортування товару підтверджується CMR серія А № 0001604 від 30.08.2022. Перевезення товару здійснювалось транспортним засобом AО5988HA/A02622XP (перевізник- КАМАЗ-ТРАНС-МУКАЧЕВО (89600, вул. Духновича, 93/1, м. Мукачево, Закарпатська область, Україна, код ЄДРПОУ 13582877).

У зв`язку із зауваженнями до якості товару, експортоване в Румунію за митною декларацією ЕК 10 АА № UA20406000/2022/10641 від 30.08.2022, зерно органічних конопель технічних сортів, не прийняте покупцем - компанією CANAH INTERNATIONAL SRL, про що зроблено відповідний запис в CMR серії А № 0001604.

Через відмову компанії CANAH INTERNATIONAL SRL прийняти товар, відбулось його повне повернення для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ».

У зв`язку із повернення експортованого товару оформлено митну декларацію ТР 80 АА № UA305240/2022/002140 від 17.09.2022 (митний режим «транзит»).

В подальшому, у зв`язку із пошуком покупців, які б могли придбати вказаний товар, позивачем прийнято рішення про розміщення товару на митному складі.

Відповідно до ч.1 ст.121 Митного кодексу України, митний склад - це митний режим, відповідно до якого іноземні або українські товари зберігаються під митним контролем із умовним повним звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно ч. 2 ст. 122 Митного кодексу України, для поміщення товарів у митний режим митного складу митного органу подаються митна декларація, товарно-транспортний документ на перевезення та рахунок (інойс) або інший документ, який визначає вартість товару. Товари, що поміщуються у митний режим митного складу, декларуються митному органу утримувачем митного складу.

З метою поміщення товару на митний склад між ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» та утримувачем митного складу за адресою 89502, Україна, м. Чоп, Мукачівське шосе, 10 (запис у реєстрі митних складів № M/0196/V/00 від 01.10.2012), ТОВ «СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» укладено договір № 74/09/22 від 21.09.2022.

Оскільки декларантом відповідно до вищевказаних норм Митного кодексу України є утримувач митного складу, то на підставі укладеного з ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» договору, ТОВ «СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» звернулось до Закарпатської митниці із заявою №170 від 22.09.2022 про зміну митного режиму «транзит» на митний режим «митний склад» для товару зерно органічних конопель технічних сортів. До заяви додано договір між ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» та ТОВ «СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» № 74/09/22 від 21.09.2022, договір № 56/08.04.2022 від 08.04.2022 між ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» та CANAH INTERNATIONAL SRL, рахунок № 30082022 від 30.08.2022, CMR A № 0001604 від 30.08.2022, яка підтверджує експорт товару для CANAH INTERNATIONAL SRL та відмову від нього, а також подану митну декларацію ТР 80 АА № UA305240/2022/002140 від 17.09.2022.

За результатом розгляду заяви ТОВ «СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС», Закарпатською митницею надано дозвіл на зміну митного режиму з «транзит» на «митний склад».

Таким чином, після зміни митного режиму, повернення товару для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» відбулось шляхом його розміщення на митному складі СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» (запис у реєстрі митних складів № М/0196/V/00 від 01.10.2012), що розташований за адресою: 89502, Україна, м. Чоп, Мукачівське шосе, 10.

Повернення товару та його розміщення на митний склад оформлено згідно митної декларації IM 74 AA № UA305130/2027034007 від 22.09.2022. У вказаній декларації зазначено відправником компанію CANAH INTERNATIONAL SRL, оскільки товар з Румунії повертався від цієї компанії. В графі 8 «Одержувач» вказаної декларації зазначено СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» в статусі утримувача митного складу. В графі 9 «Особа відповідальна за фінансове врегулювання» зазначено СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» (утримувач митного складу) та ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» (власник товару та особа відповідальна за фінансове врегулювання по зовнішньоекономічному договору). В графі 40 «Загальна декларація/попередній документ» зазначено посилання на попередню митну декларацію в режимі транзиту, що підтверджує ланцюжок митних оформлень та подій. Графа 28 «Фінансові та банківські відомості» в митній декларації при розміщенні товару на митний склад не заповнена, оскільки програмне забезпечення Державної митної служби України при заповненні такого типу митних декларацій не дає можливості щодо її заповнення (деактивована).

Транспортування товару на митний склад здійснювалось на тому ж транспортному засобі АО5988Н/А02622ХР (перевізник- КАМАЗ-ТРАНС-МУКАЧЕВО) та за тією ж CMR А № 0001604 від 30.08.2022, про що свідчать відмітки митниці.

Із викладеного вище слідує, що розміщення на митному складі СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» раніше експортованого товару, підтверджує повернення товару (зерно органічних конопель технічних сортів (вага-нетто 22000 кг, вага-брутто 22528 кг, 24 біг-беги, вартість товару 46200,00 Євро)) її відправнику ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ», а отже підтверджує відсутність зобов`язань компанії CANAH INTERNATIONAL SRL щодо оплати товару та свідчить про неможливість надходження валютної виручки для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ».

Оскільки компанія CANAH INTERNATIONAL SRL відмовилась прийняти товар у зв?язку із зауваженнями щодо його якості, після його повернення для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» шляхом розміщення на митному складі СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС», позивачем знайдено іншого покупця компанію «P.P.H.U. KAMPOL Krzysztof Luzniak» (ul. Wielunska 12a, 97438 Rusiec, Pl).

Ha підставі контракту 15/09/2022 від 15.08.2022 ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ», відправило з митного складу СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» в адресу компанії «Р.Р.Н.U. KAMPOL Krzysztof Luzniak» зерно органічних конопель технічних сортів (вага-нетто 22000 кг, вартість 20240,00 Євро). Нижча вартість товару обґрунтована невідповідністю якісним характеристикам.

Відповідно до ч. 5 ст. 129 Митного кодексу України, після перебування на митному складі товари, оформлені у митні режими експорту, реекспорту, транзиту, тимчасового вивезення, переробки за межами митної території України, повинні бути в установлений відповідно до цього Кодексу строк вивезені за межі митної території України або поміщені в інший митний режим, який дозволяється щодо таких товарів.

Враховуючи, що товар був експортований, а в подальшому повернутий та ввезений ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» в режимі «митний склад», його вивезення відбулось в режимі «реекспорт».

Згідно ч. 1 ст.85 Митного кодексу України, реекспорт - це митний режим, відповідно до якого товари, що були раніше ввезені на митну територію України або на територію вільної митної зони, вивозяться за межі митної території України без сплати вивізного мита та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

За приписами ч. 1 ст. 84 Митного кодексу України, товари, поміщені у митний режим експорту, втрачають статус українських товарів з моменту їх фактичного вивезення за межі митної території України.

Отже, з моменту першочергового вивезення товару для компанії CANAH INTERNATIONAL SRL за митною декларацією ЕК 10 АА № UA20406000/2022/10641 від 30.08.2022, такий товар втратив статус українського.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 86 Митного кодексу України митний режим реекспорту може бути застосований до товарів, які при ввезенні на митну територію України мали статус іноземних та були поміщені у митний режим митного складу та вивозяться за межі митної території України у тому самому стані, в якому вони були ввезені на митну територію України, крім природних змін їх якісних та/або кількісних характеристик за нормальних умов транспортування та зберігання.

За наведеного, суд уважає, що реалізація ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» товару для компанії «Р.Р.Н.U. KAMPOL Krzysztof Luzniak» повністю відповідає вимогам митного законодавства.

Реекспорт товару здійснено згідно митної декларації EK 11 AA № UA305130/2022/034062 від 23.09.2022, контракту 15/09/2022 від 15.08.2022, інвойсу № 21/09/22 від 21.09.2022.

Транспортування товару підтверджується CMR серія № 0003698 від 23.09.2022.

Перевезення товару здійснювалось автотранспортним засобом НОМЕР_1 /BC0613XF (перевізник - ФОП ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )).

В графі 2 митної декларації ЕК 11 АА № UA305130/2022/034062 від 23.09.2022 «Відправник/Експортер» зазначено СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» (відправник - утримувач митного складу з якого здійснюється відправлення). В графі 8 «Одержувач» зазначено покупця товару та відповідно отримувача компанію «P.P.H.U. KAMPOL Krzysztof Luzniak». В графі 9 «Особа відповідальна за фінансове врегулювання» зазначено компанію КТ «БІЗНЕС-ГАРАНТ» (особа - фінансовий гарант, яким надано фінансову гарантію, і яка є особою відповідальною за сплату митних платежів по товарах на маршруті внутрішнього транзиту від митного складу до перетину митного кордону України). Також, в графі 9 зазначено ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» (власник товару та особа, відповідальна за фінансове врегулювання по зовнішньоекономічному договору). В графі 40 «Загальна декларація/попередній документ» зазначено посилання на попередню митну декларацію, згідно якої товар розміщувався на митний склад в режимі «митного складу». Графа 28 «Фінансові та банківські відомості» в митній декларації при випуску товару з митого складу в митному режимі реекспорту заповнена, і в ній зазначено реквізити банку АТ «АП Банк», який відповідно до умов зовнішньоекономічного договору (контракту) є уповноваженим банком особи, яка здійснює розрахунки за зовнішньоекономічним договором (контрактом) і який здійснює валютний контроль за поступленням валютних коштів.

Митні декларації ЕК 10 АА № UA20406000/2022/10641 від 30.08.2022, TP 80 AA № UA305240/2022/002140 від 17.09.2022, IM 74 AA № UA305130/2022/034007 від 22.09.2022 та ЕК 11 AA № UA305130/2022/034062 від 23.09.2022 заповнені згідно вимог Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651. При цьому, в графі 40 містять посилання на попередній митний документ, що свідчить про їх пов`язаність між собою, та пов`язаність операцій з експорту товару для компанії CANAH INTERNATIONAL SRL, його повернення для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» шляхом поміщення на митний склад СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» та подальший реекспорт цього товару для компанію «Р.Р.Н.U.KAMPOL Krzysztof Luzniak».

Таким чином, оформлення та рух товару - зерно органічних конопель технічних, сорту «Гляна», врожаю 2021 року (вага-нетто 22000 кг) відбувалося наступним чином:

1) експорт товару від ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» для компанії CANAH INTERNATIONAL SRI. на підставі МД ЕК 10 АА NeUA20406000/2022/10641 від 30.08.2022;

2) відмова покупця від отримання товару та його повернення від компанії CANAH INTERNATIONAL SRL для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» з оформленням митної декларації в режимі «транзит» ТР 80 AA Nє UA305240/2022/002140 від 17.09.2022;

3) укладення ТОВ «ДІБРОВА ФАРМ3» договору № 74/09/22 від 21.09.2022 з СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» для використання митного складу та отримання дозволу на зміну режиму «транзит» на митний режим «митний склад»;

4) розміщення поверненого для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» товару на митному складі СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» з оформленням митної декларації IM 74 АА № UA305130/2022/034007 від 22.09.2022;

5) реекспорт товару ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ» з митного складу СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» для компанії «P.P.H.U. KAMPOL Krzysztof Luzniak» на підставі МД ЕК 11 АА № UA305130/2022/034062 від 23.09.2022.

Наведеним вчергове стверджується, що розміщення на митному складі СП «РЕВАЙВЕЛ-ЕКСПРЕС» експортованого для компанії CANAH INTERNATIONAL SRL товару (зерно органічних конопель технічних, сорту «Гляна», вага-нетто 22000 кг, вартість товару 46200,00 Євро), а також подальший продаж цього товару для компанії «P.P.H.U. KAMPOL Krzysztof Luzniak» підтверджує повернення такого товару в Україну її відправнику ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ», а отже підтверджує і відсутність будь-яких зобов`язань компанії CANAH INTERNATIONAL SRL щодо оплати товару та надходження валютної виручки в Україну.

Відповідно до пункту 12 Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів затвердженої постановою правління Національного банку України від 02.01.2019 № 7, зменшення суми грошових коштів, які мають надійти на користь резидента від нерезидента як оплата за експорт товару або вартості товарів, що імпортуються, допускається за умови, якщо протягом виконання зобов`язань за договором: відбувається повне або часткове повернення резиденту товару, що був поставлений нерезиденту за експортним договором, у зв?язку з повним або частковим невиконанням сторонами взаємних зобов`язань за експортним договором - на суму вартості такого товару.

3 огляду на той факт, що товар - зерно органічних конопель технічних, сорту «Гляна», врожаю 2021 року (вага-нетто 22000 кг) через його невідповідність якісним характеристикам в повному обсязі повернений для ТОВ «ДІБРОВА ФАРМЗ», у компанії CANAH INTERNATIONAL SRL не викає обов`язку з його оплати, а відтак і не очікується жодних розрахунків за такий товар.

Як наслідок, суд констатує, що контролюючим органом безпідставно та необґрунтовано вказано на порушення ТОВ «Діброва Фармз» частини 1 та 2 ст. 13 Закону країни «Про валюту і валютні операції», пункту 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, підпункту 3 пункту 9 розділу III Інструкції про порядок валютного нагляду банків за дотриманням резидентами граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів затвердженої постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 7 та пункту 14-2 постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», які полягають у ненадходженні валютної виручки у законодавчо встановлені строки в сумі 46200 євро (1688794,8грн) від фірми нерезидента "CANAH INTERNATIONAL SRL" (Румунія) при виконанні зовнішньоекономічного експортного контракту № 56/08.04.2022 від 08.04.2022 року за період з 08.04.2022 по 31.08.2023.

Враховуючи наведене, відповідачем за результатами перевірки протиправно застосовано пеню за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності та протиправно прийнято податкове повідомлення-рішення від 18.10.2023 № 8152/17000704.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування своєї позиції та не довів правомірності прийнятого рішення у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.

Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то позовні вимоги слід задовольнити повністю.

Враховуючи положення ч.1 ст. 139 КАС України суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у справі.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 18 жовтня 2023 року № 8152/17000704 в повному обсязі.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Діброва Фармз" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 15093,38грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 12 січня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Діброва Фармз" (вул. Перемоги, 1, с. Берестя, Рівненська обл., Сарненський р-н, 34109, ЄДРПОУ/РНОКПП 40856404)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська обл., 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Суддя Т.О. Комшелюк

Дата ухвалення рішення12.01.2024
Оприлюднено15.01.2024
Номер документу116264962
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —460/27377/23

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 12.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 01.12.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні