Рішення
від 15.01.2024 по справі 480/4745/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 січня 2024 року Суми Справа № 480/4745/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом керівника Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Відділу освіти та спорту Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області, третя особа - Великописарівська дитячо-юнацька спортивна школа Великописарівської селищної ради Сумської області, про зобов`язання вчинити дії.

Суть спору, позиція сторін. Заяви учасників справи. Процесуальні дії у справі.

Позивача звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд зобов`язати відповідача звернутись на сесію Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області з питанням оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Великописарівської дитячо-юнацької спортивної школи Великописарівської селищної ради Сумської області площею 360,2 кв.м, що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 19, смт. Велика Писарівка, Охтирський район, Сумська область.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що Великописарівську дитячо-юнацьку спортивну школу передано в оперативне управління відповідача, зокрема на праві оперативного управління закріплено майно, що перебуває у комунальній власності Великописарівської селищної ради. За даними відповідача вказаний заклад користується земельною ділянкою загальною площею 360,2 кв.м. Однак, правовстановлюючі документи на цю земельну ділянку не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено, що свідчить про допущену бездіяльність з боку відповідача.

19.09.2022 судом було постановлено ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного повадження без повідомлення сторін.

Відповідач та третя особа про відкриття провадження у справі повідомлені належним чином, правом подання відзиву та пояснень не скористалися. Тому суд, на підставі норми ч. 6 ст. 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.

Встановлені судом фактичні обставини.

Рішенням 3 сесії 8 скликання Великописарівської селищної ради № 1 від 04.01.2021 прийнято у комунальну власність селищної ради будівлі і споруди Великописарівської дитячо-юнацької спортивної школи (код ЄДРПОУ 34205466), що знаходяться за адресою: вул. Незалежності, 19, смт. Велика Писарівка, Сумська область, 42800 (а.с.18-19).

Рішенням 3 сесії 8 скликання Великописарівської селищної ради № 11 від 04.01.2021 затверджено статут Великописарівської ДЮСШ в новій редакції (а.с.22).

Відповідно до пунктів 1.1 та 1.5 Статуту засновником Великописарівської ДЮСШ є Великописарівська селищна рада.

Третя особа перебуває в функціональному підпорядкуванні відповідача та знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 19, смт. Велика Писарівка, Охтирський район, Сумська область, 42800 (а.с.25).

Згідно пунктів 3.1 та 3.2 Статуту майно третьої особи становлять основні фонди та оборотні кошти, а також інші матеріалі цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі.

Майно третьої особи є власністю Великописарівської селищної ради, управління яким здійснює відповідач (а.с.27).

Пунктом 9.1 Статуту передбачено, що державний контроль за діяльністю третьої особи здійнює, зокрема відповідач (а.с.35).

16.06.2022 листом за № 01-16/500 відповідач повідомив прокурора, що у третьої особи відсутні документи на земельну ділянку площею 360,2 кв. м. З питань щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації на вказану земельну ділянку відповідач не звертався (а.с.15).

Згідно листа Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 07.07.2022 за № 1025/15-22, наданого на запит прокурора, документація із землеустрою до відділу не надходила та відомості про право власності чи користування на земельну ділянку відсутні. Запис в книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, щодо третьої особи відсутній (а.с. 17).

Враховуючи те, що відповідачем, як особою, яка відповідальна за вказане питання, не було вжито заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами третьої особи, то прокурор звернувся до суду з даним позовом, а саме для захисту інтересів держави.

Висновки суду та їх мотиви.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч. 1 ст. 80 Закону про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Частиною 2 цієї статті передбачено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються ЗК України, відповідно до ст. 12 якого до повноважень селищних рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

При цьому за приписами ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності без встановлення строку.

Відповідно до ст. 122 ЗК України селищні ради передають земельні ділянки у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Нормою ч. 1 ст. 123 ЗК України закріплено, що надання земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється органами місцевого самоврядування. Рішення ОМС приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Згідно із статтею 25 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що селищні ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

До виключної компетенції селищних рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26 цього ж закону).

Відповідно до ст. 32 Закону про місцеве самоврядування до відання виконавчих органів селищних рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм.

Крім того, ст. 33 цього закону передбачено повноваження виконавчих органів селищних рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані: здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Статтями 125, 126 ЗК України закріплено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Таке право оформлюється відповідно до ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відповідно до ст. 3 якого, державна реєстрація прав у Державному реєстрі прав є обов`язковою. Відомості про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають внесенню до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

З наведеного вбачається, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального та ефективного використання, охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Згідно з ч. 4 ст. 80 Закону про освіту об`єкти та майно комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню для провадження видів діяльності, не передбачених спеціальними законами, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення уповноваженим органом управління можливості користування державним або комунальним нерухомим майном відповідно до законодавства.

Як встановлено судом і сторонами не спростовується, відповідач є балансоутримувачем майна третьої особи, що знаходить за адресою: вул. Незалежності, 19, смт. Велика Писарівка, Охтирський район, Сумська область, 42800 та розташована на ділянці орієнтовною площею 360,2 кв.м.

Отже, третя особа перебуває в функціональному підпорядкуванні відповідача. Державний контроль за діяльністю третьої особи здійнює відповідач. Великописарівська селищна рада Охтирського району Сумської області є особою, яка здійснює надання земельних ділянок комунальної власності у користування. Відповідач відповідає за матеріально-технічне забезпечення закладів позашкільної освіти. Відповідачем, як особою, яка відповідальна за вказане питання, не було вжито заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами третьої особи. В матеріалах справи відсутні докази оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку. Також, наявна інформація про те, що відповідач не звертався щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації на вказану земельну ділянку. Отже, суд погоджується з прокурором, що наявні порушення інтересів держави, в тому числі, оскільки вказане питання стосується функціонування дитячо-юнацької спортивної школи. Тому прокурор правомірно звернувся до суду з даним позовом, у зв`язку з відсутністю органу, до компетенції якого віднесені повноваження щодо пред`явлення такого позову.

Таким чином, бездіяльність відповідача, в частині не звернення до органів місцевого самоврядування щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації на земельну ділянку, не відповідає критеріям правомірності, які встановлені нормою ч. 2 ст. 2 КАС України. Тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора підлягають задоволенню.

Судові витрати.

Враховуючи те, що позовні вимоги суб`єкта владних повноважень задоволені, той факт, що ним не понесено судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов керівника Охтирської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Відділу освіти та спорту Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області, третя особа - Великописарівська дитячо-юнацька спортивна школа Великописарівської селищної ради Сумської області, про зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

2. Зобов`язати Відділ освіти та спорту Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області (вул. Незалежності, 9А, смт. Велика Писарівка, Охтирський район, Сумська область, 42800, код ЄДРПОУ 44011488) звернутись на сесію Великописарівської селищної ради Охтирського району Сумської області з питанням оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Великописарівської дитячо-юнацької спортивної школи Великописарівської селищної ради Сумської області площею 360,2 кв. м, що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 19, смт. Велика Писарівка, Охтирський район, Сумська область.

3. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

5. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду складено та підписано суддею 15.01.2024.

Суддя А.І. Сидорук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2024
Оприлюднено17.01.2024
Номер документу116296042
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —480/4745/22

Рішення від 15.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

Ухвала від 18.09.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

Ухвала від 03.08.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні