Рішення
від 15.01.2024 по справі 560/17395/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/17395/23

РІШЕННЯ

іменем України

15 січня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Марковецький кар`єр" , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Проскурів Термо" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом від 27.09.2023, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Державної служби України з безпеки на транспорті №ПШ 030055 від 28.06.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення законодавства про автомобільний транспорт відносно ТОВ «Марковецький кар`єр».

В обгрунтування позову зазначає, що позивач у спірних правовідносинах не є перевізником у розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт», так як його транспортний засіб фактично використовувався іншою особою, у той час як за ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено виключно на автомобільного перевізника. Також вказує, що ТОВ «Марковецький кар`єр» не було завчасно повідомлено про дату та час розгляду справи про застосування щодо ТОВ «Марковецький кар`єр» адміністративно-господарських санкцій.

Відповідно до ухвали від 02.10.2023, суд відкрив спрощене провадження без повідомлення учасників справи, залучив до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Проскурів Термо".

20.10.2023 до суду надійшов Відзив на позов від 18.10.2023, згідно якого відповідач просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що в ході перевірки транспортного засобу встановлено, що він використовується ТОВ «Марковецький кар`єр», що підтверджується товарно-транспортною накладною та свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу ( НОМЕР_1 від 01.06.2023 та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу). Водій, який знаходився за кермом транспортного засобу передав для перевірки посвідчення водія, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів та ТТН.

З`ясувавши обставини, на які сторони посилаються, як на підставу своїх вимог, так і заперечень, та оцінивши докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.

01.06.2023 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки RENAULT/SCHMITZ реєстраційний номер НОМЕР_2 /ВХ9166X0, що використовувався перевізником ТОВ «Марковецький кар`єр».

В ході перевірки зазначеного транспортного засобу встановлено, що він використовується ТОВ «Марковецький кар`єр», що підтверджується товарно-транспортною накладною №000349 від 01.06.2023 та свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу. Водій, який знаходився за кермом транспортного засобу передав для перевірки посвідчення водія, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів та ТТН.

Зазначене зафіксовано Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 027487 від 01.06.2023.

Також, під час перевірки виявлено перевищення вагових параметрів та порушення вимог п.22.5 ПДР затверджених Постановою КМУ від 10.10.2001, відповідальність за які передбачена абз. 16 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт». Так, повна маса транспортного засобу становить 44т при дозволених 40т для доріг державного значення, що на 10% перевищує дозволене. Навантаження на строєну вісь 28т при дозволених 22т, що на 27,7% перевищує дозволене навантаження.

Вищезазначене зафіксовано Актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 027487 від 01.06.2023, Довідкою про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0059586 від 01.06.2023, Актом про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0051956 від 01.06.2023 та чеком зважування від 01.06.2023.

16.06.2023 повідомленням №44264/40/24-23, яке було направлено рекомендованим листом, позивача було викликано для розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 28.06.2023.

Однак, вказане поштове відправлення не вручено позивачу, та повернуто відправнику з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

В результаті розгляду справи начальником відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області винесено постанову №ПШ 030055 від 28.06.2023 про застосування адміністративно - господарського штрафу у сумі 34000 грн, за порушення вимог п. 22.5 Постанови КМУ від 10.10.2001 №1306, відповідальність за яке передбачена абз. 16 ч. 1 ст. 60 ЗУ "Про автомобільний транспорт".

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає та враховує наступне.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 5 квітня 2001 року № 2344-III Про автомобільний транспорт (далі - Закон № 2344-III), відповідно до ч. 12 ст. 6 якого, державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Частини 1, 4 Закону № 2344-III передбачають, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до абз. 16 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344-III, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з ч. 2 ст. 29 Закону України №3353-XII від 30.06.1993 Про дорожній рух, з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок №879), згідно з яким габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотриманий визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Підпунктом 3 п. 2 Порядку № 879 встановлено, що великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. N 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., N 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Згідно з п. 24 Порядку № 879, після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами і внесення плати за проїзд такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила № 30) транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно з п. 4 Правил № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів. Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

Єдиний порядок дорожнього руху на всій території України встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306.

Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т, навантаження на одинарну вісь - 11,5 т, здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т.

З матеріалів справи вбачається, та не оскаржується позивачем, що повна маса транспортного засобу становила 44т, і осьове навантаження на строєну вісь транспортного засобу становило 28т при дозволеній масі 22т, що свідчить про перевезення вантажу із перевищенням встановленого осьового навантаження.

Щодо твердження позивача, що ТОВ «Марковецький кар`єр» не було завчасно повідомлено про дату та час розгляду справи про застосування щодо ТОВ «Марковецький кар`єр» адміністративно-господарських санкцій, суд зазначає наступне.

Так, згідно з п. 26-27 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі - Порядок № 1567) справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Відповідач надіслав на адресу позивача повідомлення №44264/40/24-23 про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 28.06.2023. Однак, вказане поштове відправлення не вручено позивачу, та повернуто відправнику з відміткою "за закінченням терміну зберігання".

Отже, відповідач дотримався наведених вище приписів Порядку №1567 в частині надіслання рекомендованого листа із повідомленням позивачу про час і місце розгляду справи. Таке повідомлення було надіслано завчасно, а Порядок №1567 не вимагає перевіряти факт його отримання суб`єктом господарювання та відкладати розгляд у разі неотримання.

Також, безпідставними є доводи позивача про те, що він у спірних правовідносинах не є перевізником у розумінні Закону України «Про автомобільний транспорт» (вказує, що транспортний засіб фактично використовувався іншою особою), адже згідно з товарно-транспортною накладною №000349 від 01.06.2023, яку водій надав посадовим особам Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області під час проведення перевірки 01.06.2023, автомобільним перевізником є Товариство з обмеженою відповідальністю "Марковецький кар`єр", замовник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Марковецький кар`єр", вантажовідправник - Філія "Русанівський спецкар`єр" ДП "Хмельницький облавтодор" ВАТ ДАК "Автомобільні дороги України", вантажоодержувач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Марковецький кар`єр". Цей висновок суду не спростовується наданою суду позивачем іншою товано-транспортною накладною за №000492 від 01.06.2023, адже вона не пред`являлась водієм під час перевірки, відтак суд її критично оцінює.

Отже, постанова №ПШ 030055 від 28.06.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу, є обґрунтованою, а тому підстави для її скасування відсутні.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд вважає і приходить до висновку, що позивач не довів позовні вимоги, а суб`єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, довів правомірність прийняття оскаржуваної постанови, що підтверджено доказами, перевіреними в суді, тому позов не задовольняється.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи відмову в задоволенні позову, судові витрати не підлягають відшкодуванню на користь позивача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Марковецький кар`єр" від 27.09.2023, залишити без задоволення.

Судових витрат, які визначені ст. 132 КАС України і підлягають розподілу, немає.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 15 січня 2024 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Марковецький кар`єр" (вул. Лісовогринівецька, 18-в, 82,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29024 , код ЄДРПОУ - 36953095) Відповідач:Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області (вул. Соборна, 75,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 39816845) Третя особа:Товариство з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Проскурів Термо" (вул. Зарічанська, 34, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29019 , код ЄДРПОУ - 32630262)

Головуючий суддя А.І. Петричкович

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2024
Оприлюднено17.01.2024
Номер документу116296792
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/17395/23

Постанова від 04.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 16.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 15.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні