Рішення
від 15.01.2024 по справі 160/26511/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 січня 2024 рокуСправа №160/26511/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бухтіярової М.М.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області до Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків» про стягнення заборгованості, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків», в якій позивач просить:

- стягнути з Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків» на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період січень-вересень 2023 року за Списком №1 у розмірі 1 145 811 грн. 00 коп. та за Списком №2 у розмірі 267 465 грн. 79 коп. на загальну суму 1 413 276 грн. 79 коп. (один мільйон чотириста тринадцять тисяч двісті сімдесят шість гривень 79 коп.) на рахунок НОМЕР_1 , відкритий у філії - Дніпропетровського обласного управління АТ «Ощадбанк» МФО: 305482, ЄДРПОУ 21910427.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідач зареєстрований як платник страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інших платежів до Пенсійного фонду України та перебуває на обліку в Головному управлінні ПФУ в Дніпропетровській області. Відповідно до абзацу третього пункту 2 Прикінцевих положень Закону №1058-IV покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюють підприємства та організаціями шляхом внесення до ПФУ плату, що покриває фактичні витрати на виплату та доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком. Відтак, на відповідача покладено обов`язок відшкодувати витрати Пенсійного фонду України на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах застрахованим особам, які були зайняті на роботах зі шкідливими умовами праці за списками №1, №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону. Розмір сум до відшкодування визначається у розрахунках фактичних витрат. На виконання пункту 6.8 Інструкції №21-1 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області розрахунки фактичних витрат були направлені відповідачу та є узгодженими з моменту їх отримання. Відповідач не оскаржив розрахунки, також не надавались заперечення щодо сум фактичних витрат, визначені у розрахунках, водночас і не виконав свій обов`язок щодо відшкодування витрат Пенсійного фонду України пенсії, призначених на пільгових умовах, у зв`язку із чим утворилась заборгованість за період січень-вересень 2023 року, яка залишається несплаченою, що зумовило звернення до суду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17.10.2023 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачеві строк десять днів з дня отримання копії цієї ухвали, для усунення недоліків позову.

02.11.2023 позивачем на виконання ухвали суду від 17.10.2023 подано заяву про поновлення строку звернення до суду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/26511/23; визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду та поновлено Головному управлінню Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області строк звернення із цим позовом до суду; справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали та докази в обґрунтування відзиву.

Цією ж ухвалою суду витребувано у позивача докази понесення витрат за період січень-вересень 2023 року; у відповідача - докази узгодження розрахунків та/або погашення заборгованості з фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком №1 та № 2 за період з січень-вересень 2023 року (за наявності).

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.

08.12.2023 позивачем подано клопотання про долучення доказів.

10.01.2024 відповідачем через Електронний суд подано відзив на позовну заяву (документ сформований в системі 09.01.2024) (вх.№1138/24).

10.01.2024 відповідачем через Електронний суд подано відзив на позовну заяву (документ сформований в системі 09.01.2024) (вх.№1139/24).

11.01.2024 відповідачем подано клопотання, в якому просив вважати помилково поданим відзив на позовну заяву, що був направлений до суду о 21:16, як неналежно оформлений та прийняти до уваги відзив Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків» від 09.01.2024, поданий до суду о 21:57 (той, що був направлений пізніше).

З огляду на викладене, суд приймає відзив відповідача, що надійшов до суду пізніше та зареєстрований за вх.№1139/24.

У відзиві на позовну заяву (вх.№1139/24) відповідач зазначає про непогодження з позовними вимогами, зважаючи на їх безпідставність. В обґрунтування своєї позиції зазначає наступне. Позивачем пропущено строк звернення до суду із заявленими позовними вимогами. Крім того, можливість відшкодування відповідачем фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій безпосередньо пов`язана із фактом отримання відповідачем відповідних розрахунків. Проте, позивачем не надано доказів надсилання відповідачу таких розрахунків із зазначенням сум до відшкодування за період з січня по серпень 2023 року. Таким чином, відповідач не мав можливості виконати свої обов`язки щодо відшкодування органами пенсійного фонду понесених витрат. Також, виходячи зі змісту пункту 6.4 Інструкції №21-1 єдиним підтвердженням розміру сум до відшкодування на поточний рік, визначених органами Пенсійного фонду України, є щорічні розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7). Жодних довідок-розрахунків заборгованості, які були надані позивачем разом із позовом, Інструкцією №22-1 не передбачено. Пояснення ж позивача про те, що розрахунки є актом індивідуальної дії, є безпідставними. Крім того, зауважує, що суми, що позивач просить стягнути, не підтверджуються розрахунками. З огляду на викладене, вважає вимоги щодо стягнення грошових коштів протиправними, тому просить відмовити у задоволені позову.

У відзиві відповідачем заявлено клопотання про визнання поважними причини пропуску строку на подання відзиву, в обґрунтування якого зазначив про воєнний стан, неможливість забезпечення безпечних умов праці працівників Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків» в умовах постійних повітряних тривог та ракетних атак, переведення працівників на дистанційний (віддалений) режим роботи, встановленням неповного робочого часу (накази по підприємству від 01.11.2023, від 01.12.2023), що у сукупності призвели до певних труднощів, в тому числі у вчасному поданні відзиву.

Розглянувши подане відповідачем клопотання та наявні в матеріалах справи докази, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини п`ятої статті 162 КАС України відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Аналогічні положення щодо строку подання відзиву містяться в частині першій статті 261 КАС України (особливості подання заяв по суті справи у спрощеному позовному провадженні).

Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою суду від 07.11.2023 встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання цієї ухвали для подання відзиву на позов. Копія ухвали від 07.11.2023 отримана відповідачем через Електронний суд 08.11.2023.

Положеннями статті 121 КАС України визначено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Одночасно із поданням заяви про поновлення процесуального строку має бути вчинена процесуальна дія (подана заява, скарга, документи тощо), стосовно якої пропущено строк. Пропуск строку, встановленого законом або судом учаснику справи для подання доказів, інших матеріалів чи вчинення певних дій, не звільняє такого учасника від обов`язку вчинити відповідну процесуальну дію.

Враховуючи викладене, суд зазначає наступне.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався та на час розгляду справи не припинив свою дію.

З огляду на викладене, враховуючи наведені представником відповідача доводи на обґрунтування пропуску строку на подання відзиву, надані докази та встановлені обставини, виходячи із завдань адміністративного судочинства, а також з метою забезпечення реалізації процесуальних прав учасників справи в умовах воєнного стану, суд не вбачає правових підстав для відмови відповідачу у задоволенні клопотання та вважає за необхідне визнати причини пропуску строку на подання відзиву поважними та прийняти відзив на позовну заяву.

Відповідно до частини п`ятої та восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Згідно з частиною п`ятою статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення у порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Розумність строків є одним із основоположних засад (принципів) адміністративного судочинства відповідно до пункту 8 частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним уважається строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального і процесуального права.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Акціонерне товариство «Дніпропетровський завод прокатних валків» зареєстровано юридичної особою 06.01.1995, про що вчинено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за ідентифікаційним кодом 00187375 про включення відомостей про юридичну особу; основний вид господарської діяльності за КВЕД: 28.91 Виробництво машин і устатковання для металургії.

Акціонерне товариство «Дніпропетровський завод прокатних валків» є платником внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інших платежів та зареєстроване в Головному управлінні Пенсійного фонду України Дніпропетровської області.

На підприємстві відповідача з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списками № 1, 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, працювали громадяни, які протягом січня-вересня 2023 року отримували пенсію за віком на пільгових умовах.

Згідно з довідкою-розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, за період 01.01.2023 - 30.09.2023 (а.с. 13-14) за Акціонерним товариством «Дніпропетровський завод прокатних валків» рахується заборгованість з фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по Списку №1 у загальній сумі 1 145 811,00 грн.

Згідно з довідкою-розрахунком фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначений пенсії за віком па пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» за період 01.01.2023 - 30.09.2023 (а.с.15) за Акціонерним товариством «Дніпропетровський завод прокатних валків» рахується заборгованість з фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по Списку №2 у загальній сумі 267 465,79 грн.

Відповідачу надсилались розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню за спірний період, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, від 05.01.2023 №1585/Р з січня 2023 року, від 03.01.2023 №519/Р з січня 2023 року, від 03.01.2023 №446/Р з січня 2023 року, від 04.01.2023 №645/Р з січня 2023 року, від 02.01.2023 №3/Р з січня 2023 року, від 12.01.2023 №3334/Р з січня 2023 року, від 06.02.2023 №4365/Р з лютого 203 року, від 06.03.2023 №5100/Р з березня 2023 року, від 08.03.2023 №6222/Р з березня 2023 року, від 07.03.2023 №5308/Р з березня 2023 року, від 05.03.2023 №6186/Р, від 13.03.2023 №7425/Р з березня 2023 року, від 09.03.2023 №6583/Р з березня 2023 року, від 06.04.2023 №9034/Р з квітня 2023 року, від 11.04.2023 №9504/Р з квітня 2023 року, від 03.04.2023 №8228/Р з квітня 2023 року, від 02.05.2023 №9876/Р з травня 2023 року, від 01.06.2023 №10751/Р з червня 2023 року, від 01.06.2023 №10728/Р з червня 2023 року, від 01.06.2023 №11014/Р з червня 2023 року, від 05.06.2023 №11332/Р з червня 2023 року, від 03.07.2023 №12554/Р з липня 2023 року, від 05.07.2023 №12980/Р з липня 2023 року, від 03.07.2023 №12499/Р з липня 2023 року, від 03.08.2023 №13764/Р з серпня 2023 року, від 01.08.2023 №13315/Р з серпня 2023 року; та які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком №2 відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 05.01.2023 №1276/Р з січня 2023 року, від 03.01.2023 №524/Р з січня 2023 року, від 03.02.2023 №4276/Р з лютого 2023 року, від 13.03.2023 №7426/Р з березня 2023 року, від 05.04.2023 №8504/Р з квітня 2023 року, від 07.06.2023 №11337/Р з червня 2023 року, від 07.06.2023 №11837/Р з червня 2023 року, від 04.07.2023 №12694/Р з липня 2023 року, від 03.08.2023 №13851/Р з серпня 2023 року, що підтверджується матеріалами справи.

Орган ПФУ здійснював виплату пільгових пенсій за період 01.01.2023 - 30.09.2023 особам, зазначеним у розрахунках, що підтверджується довідками Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, завіреними підписом уповноваженого представника установи та відтиском печатки пенсійного органу, що серед іншого обліковує суми виплачених пенсій в розрізі осіб та періодів.

Доказів узгодження розрахунків фактичних витрат до органу пенсійного фонду та/або суду відповідачем не надано.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 5 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV) визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.

Відповідно до статті 23 Закону №1058-IV спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.

Статтею 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 року №1788-ХІІ (далі - Закон №1788-ХІІ) визначено категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах. Так, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи:

- п. «а» працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць;

- п. «б» -«з» , зокрема, працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць тощо.

В редакції до 17.02.2000 року вказана стаття Закону №1788, крім визначення категорій працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах, регулювала порядок внесення підприємствами та організаціями плати до Пенсійного фонду, що покривала витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до підпунктів «а», «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» №1788-XI від 05.11.1991.

Законом України «Про внесення змін до деяких законів України» №1461-III від 17.02.2000 року, порядок внесення плати на покриття фактичних витрат на виплату і доставку пенсій змінено шляхом виключення зі статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» №1788-XI від 05.11.1991 відповідної регулюючої норми, а порядок покриття витрат на виплату та доставку пільгових пенсій було врегульовано шляхом введення окремого виду збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у Закон України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» №400/97-ВР від 26.06.1997.

03 жовтня 2017 року прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» № 2148-VІІІ (далі - Закон №2148-VІІІ), яким внесено зміни до пункту 2 Розділу Прикінцевих положень Прикінцеві положення Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та до пункту 1 статті 2 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» №400/97-ВР від 26.06.1997.

Так, відповідно до абзаців 1-4 пункту 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону України № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Покриття витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій за віком, призначених на пільгових умовах відповідно до статей 13 і 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частин другої і третьої статті 114 цього Закону до досягнення пенсійного віку, визначеного статтею 26 цього Закону, здійснюється у такому порядку:

підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України; на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а також на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини другої статті 114 цього Закону, - до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону за раніше діючим порядком;

за рахунок коштів Державного бюджету України пенсії, призначені особам відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» (стосовно осіб, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та відповідно до статті 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та після цієї дати відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 цього Закону (стосовно осіб, які працювали у сільськогосподарських товаровиробників, які на дату відшкодування віднесені до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України) та частини третьої статті 114 цього Закону.

У разі недостатності зазначених коштів фінансування суми, якої не вистачає для повного покриття витрат на виплату та доставку таких пенсій, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Згідно з абзацом 4 пункту 1 статті 2 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» №400/97-ВР від 26.06.1997 (в редакції Закону №2148-VІІІ), фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначені в якості об`єкта оподаткування для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України.

В свою чергу, в розумінні пунктів 1 і 2 частини першої статті 1 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» №400/97-ВР від 26.06.1997, платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є:

1) суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників;

2) філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник збору, територіальної громади.

Ставка збору на обов`язкове державне пенсійне страхування для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, встановлена на рівні 100% від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону (абз. 3 пункту 1 статті 4 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» №400/97-ВР від 26.06.1997).

Отже, ті пенсії на пільгових умовах, які призначались відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» №1788-XI від 05.11.1991, до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» №2148-VIII від 03.10.2017, після набрання ним чинності призначаються відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV від 09.07.2003.

Однак, як в одному, так і в іншому випадку, фактичні витрати на виплату і доставку таких пенсій, у відповідності до абзацу 4 пункту 1 статті 2 Закону України «Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування» №400/97-ВР від 26.06.1997 (в редакції Закону №2148-VІІІ), визначені в якості об`єкта оподаткування для суб`єктів підприємницької діяльності, їх об`єднань, бюджетних, громадських та інших установ та організацій, об`єднань громадян, інших юридичних осіб (їх філій), а також фізичних осіб - суб`єктів підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників (крім тих, що віднесені до четвертої групи платників єдиного податку).

При цьому, імперативною нормою пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» визначено, що підприємства та організації (крім сільськогосподарських товаровиробників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку) вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, призначених на пільгових умовах, за раніше діючим порядком.

Порядок та розмір відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій призначених на пільгових умовах визначений Розділом 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України №21-1 від 19.12.2003, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за №64/8663 (далі - Інструкція №21-1).

Згідно з пунктом 6.1. Інструкції №21-1 для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»:

особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;

особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до пункту 6.2. Інструкції №21-1 витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи.

У разі ліквідації або зміни власника підприємства суми зазначених витрат Пенсійному фонду вносять правонаступники (п. 6.3. Інструкції 22-1).

Відповідно до пункту 6.4. Інструкції №21-1 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Розрахунки формуються програмними засобами Інтегрованої комплексної інформаційної системи (ІКІС) Пенсійного фонду України до 01 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії (підсистема «Призначення та виплата пенсій на базі електронної пенсійної справи» (ППВП ЕПС)) за даними відомостей, сформованих згідно з додатком 8. Уповноважені особи підписують розрахунки та передають їх підрозділам, відповідальним за направлення їх платникам (пункт 6.5. Інструкції №22-1).

Пунктом 6.7. Інструкції №21-1 передбачено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.

Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

Відповідно до пункту 6.8 Інструкції №21-1, у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона «Крим»). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства.

У разі ліквідації підприємства без правонаступників або визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури відповідно до Кодексу України з процедур банкрутства розрахунки для відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, органу Пенсійного фонду України за місцезнаходженням такого підприємства та безпосередньо підприємству не направляються.

Отже, обов`язок з відшкодування повністю витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV, в частині пенсій, призначених у порядку статті 13 Закону № 1788-ХІІ, покладений на підприємства.

Саме така правова позиція у подібних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 22.06.2023 у справі №0440/5637/18.

Обов`язок щодо визначення сум відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій покладено на органи Пенсійного фонду України, підприємство же зобов`язане здійснити відшкодування зазначених витрат в розмірах, визначених органом Пенсійного фонду України, підставою для відшкодування вказаних сум є розрахунки цих витрат, який надсилається підприємству. При цьому, органи Пенсійного фонду зобов`язані повідомити підприємство про настання обставин, які впливають на суму відшкодування, шляхом надіслання підприємству розрахунку.

Аналогічний правовий висновок неодноразово викладався Верховним Судом, зокрема, у постанові від 14.09.2022 у справі № 817/1943/17.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

В ході судового розгляду встановлено та матеріалами справи підтверджено формування та направлення відповідачу на адресу місцезнаходження розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, що підлягають відшкодуванню, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, від 05.01.2023 №1585/Р з січня 2023 року, від 03.01.2023 №519/Р з січня 2023 року, від 03.01.2023 №446/Р з січня 2023 року, від 04.01.2023 №645/Р з січня 2023 року, від 02.01.2023 №3/Р з січня 2023 року, від 12.01.2023 №3334/Р з січня 2023 року, від 06.02.2023 №4365/Р з лютого 203 року, від 06.03.2023 №5100/Р з березня 2023 року, від 08.03.2023 №6222/Р з березня 2023 року, від 07.03.2023 №5308/Р з березня 2023 року, від 05.03.2023 №6186/Р, від 13.03.2023 №7425/Р з березня 2023 року, від 09.03.2023 №6583/Р з березня 2023 року, від 06.04.2023 №9034/Р з квітня 2023 року, від 11.04.2023 №9504/Р з квітня 2023 року, від 03.04.2023 №8228/Р з квітня 2023 року, від 02.05.2023 №9876/Р з травня 2023 року, від 01.06.2023 №10751/Р з червня 2023 року, від 01.06.2023 №10728/Р з червня 2023 року, від 01.06.2023 №11014/Р з червня 2023 року, від 05.06.2023 №11332/Р з червня 2023 року, від 03.07.2023 №12554/Р з липня 2023 року, від 05.07.2023 №12980/Р з липня 2023 року, від 03.07.2023 №12499/Р з липня 2023 року, від 03.08.2023 №13764/Р з серпня 2023 року, від 01.08.2023 №13315/Р з серпня 2023 року; та які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком №2 відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 05.01.2023 №1276/Р з січня 2023 року, від 03.01.2023 №524/Р з січня 2023 року, від 03.02.2023 №4276/Р з лютого 2023 року, від 13.03.2023 №7426/Р з березня 2023 року, від 05.04.2023 №8504/Р з квітня 2023 року, від 07.06.2023 №11337/Р з червня 2023 року, від 07.06.2023 №11837/Р з червня 2023 року, від 04.07.2023 №12694/Р з липня 2023 року, від 03.08.2023 №13851/Р з серпня 2023 року, що підтверджується матеріалами справи.

Вказані розрахунки складені з дотриманням всіх необхідних вимог Інструкції №21-1.

Позивачем доведено понесені витрати у спірний період (за період січня-вересня 2023 року), у зв`язку із виплатою та доставкою пенсій вказаним у розрахунках особам, що також підтверджується довідками про розмір призначеної та фактично отриманої пенсії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, завіреними підписом уповноваженого представника установи та відтиском печатки пенсійного органу в розрізі осіб та періодів.

Невиконання норм закону щодо сплати в межах визначеного строку, тобто до 25-го числа кожного місяця у період січень-вересень 2023 року, сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, зазначених у розрахунках, не спростовано Акціонерним товариством «Дніпропетровський завод прокатних валків».

Судом витребовувалась у відповідача інформація щодо узгодження розрахунків з фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком №1 та № 2 за спірний період. Однак, доказів оскарження, в тому числі в позасудовому порядку, вказаних розрахунків, відповідачем не надано та матеріали справи не містять.

Щодо зауважень відповідача про неотримання річних розрахунків, суд зазначає наступне.

Пунктом 6.4 Інструкції №21-1 передбачено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії (пункт 6.7 Інструкції №21-1).

Відтак, повідомлення підприємства органами Пенсійного фонду України про перерахунок пенсії здійснюється шляхом надсилання нового розрахунку у зазначені вище строки.

Таким чином, порушень в діях Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, про які зазначає представник відповідача у відзиві, судом не встановлено.

При цьому, наявність формальних недоліків в оформленні розрахунків не спростовує наявність у підприємства фактичної заборгованості зі сплати сум відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій та обов`язку їх відшкодування.

Відповідний правовий висновок неодноразово викладався Верховним Судом, зокрема, у постановах від 18 червня 2020 року у справі №813/612/17, від 9 липня 2020 року у справі № 804/1424/17, від 05 січня 2021 року у справі №640/18421/19.

Суд зазначає, що фактично доводи представника Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків» у цій справі ґрунтуються не на твердженні про відсутність у підприємства заборгованості з відшкодування витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, а стосуються процесуальних зауважень щодо дотримання органом Пенсійного фонду України процедури стягнення таких витрат, а також надання доказів на підтвердження заборгованості, які не знайшли свого підтвердження та не звільняють підприємство від обов`язку відшкодувати зазначену заборгованість за наявності обов`язку з покриття витрат пенсійного фонду на виплату та доставку пільгових пенсій.

Суд повторно зазначає, що вказуючи про не погодження з позовними вимогами, доказів оскарження розрахунків фактичних витрат, в тому числі в позасудовому порядку, відповідачем не надано та матеріали справи не містять, а тому вони є узгодженими та обов`язковими для виконання.

З огляду на викладене, з урахуванням наведених судом законодавчих норм та встановлених обставин, враховуючи наявність у відповідача обов`язку з покриття витрат пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, а також які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком №2, відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», відсутності доказів узгодження відповідачем надісланих розрахунків фактичних витрат, а також відсутності доказів погашення заборгованості з фактичних витрат за період січень вересень 2023 року, що є предметом розгляду у цій справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Зауваження представника відповідача про порушення позивачем строків звернення до суду, визначених ст. 122 КАС України, не враховуються судом, оскільки у разі звернення до суду із позовом про стягнення заборгованості (недоїмки), яка виникла через несвоєчасне відшкодування підприємствами витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, строки звернення до суду, визначені положеннями КАС України, не застосовуються.

Відповідний висновок викладений Верховним Судом у постанові від 01.12.2021 у справі № 140/1205/19.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, не здійснювались, тому підстави для розподілу таких витрат відсутні, а судові витрати на сплату судового збору позивачу - суб`єкту владних повноважень відповідно до приписів статті 139 КАС України не відшкодовуються.

Керуючись ст.ст.9, 72-90, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427, місцезнаходження: 49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 26) до Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків» (код ЄДРПОУ 00187375, місцезнаходження: 49023, м. Дніпро, вул. Яхненківська, буд.2) про стягнення заборгованості задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства «Дніпропетровський завод прокатних валків» (код ЄДРПОУ 00187375, місцезнаходження: 49023, м.Дніпро,вул. Яхненківська, буд. 2) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427, місцезнаходження: 49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, 26) заборгованість з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсії особам, що були зайняті на роботах із особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списками № 1, 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, за період січень-вересень 2023 року в сумі 1413276,79грн. (один мільйон чотириста тринадцять тисяч двісті сімдесят шість гривень 79 коп.) на рахунок НОМЕР_1 , відкритий у філії - Дніпропетровського обласного управління АТ «Ощадбанк» МФО: 305482, ЄДРПОУ 21910427.

Розподіл судових витрат у справі не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду оскаржується шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду.

Суддя М.М. Бухтіярова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.01.2024
Оприлюднено18.01.2024
Номер документу116327397
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування

Судовий реєстр по справі —160/26511/23

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 15.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Бухтіярова Марина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні