Рішення
від 12.01.2024 по справі 160/27931/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 січня 2024 рокуСправа №160/27931/23

Суд, у складі судді Дніпропетровського окружного адміністративного суду Савченка А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім» (вул.Журналістів, буд.13К, м.Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 32859683) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови,

установив:

26 жовтня 2023 року позивач звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.09.2023 р. №005581;

- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.09.2023 р. №005582;

- визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.09.2023 р. №005583.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуваними постановами накладено на позивача штрафи за порушенняст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачено абз. 3 ч. 1ст. 60 цього Закону. В актах проведення перевірки №004511 від 01.09.2023, №004415 від 01.09.2023, №004514 від 05.09.2023, на підставі яких було прийнято постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, зазначено про відсутність у водія транспортного засобу протоколу перевірки та адаптації тахографа транспортного засобу, який належить позивачеві. Однак посадовими особами відповідача не було враховано, що позивач не надає послуг з перевезення вантажів. Належний позивачу транспортний засіб був під керуванням водія ОСОБА_1 , який перебуває у трудових правовідносинх з ФОП ОСОБА_2 . Тому позивач вважає, що оскаржуваними постановами до нього протиправно застосовано адміністративно-господарський штраф. Облаштування транспортного засобу тахографом передбачено законодавством лише для осіб, які надають послуги з перевезення вантажів та пасажирів. Наявність у позивача товарно-транспортної накладної (ТТН), яка необхідна для обліку руху товарно-матеріальних цінностей, не вказує на надання ним послуг з вантажного перевезення, а лише засвідчує факт перевезення вантажу та шлях його проходження від пункту відправлення до пункту призначення.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.11.2023 р. відкрито провадження в цій адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Крім того, цією ухвалою суду залучено начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті до участі у справі №16027931/23, у якості другого відповідача та зобов`язано начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті надати до суду всі матеріали, які були підставою для винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.09.2023 р. №005581.

16 листопада 2023 року від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшов відзив на позовну заяву, в якій вони зазначили, що перелік документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не є вичерпним і до нього належать також інші документи, передбачені законодавством, зокрема протокол про перевірку та адаптацію тахографа. Під час рейдової перевірки було встановлено, що у водія транспортного засобу, обладнаного тахографом, був відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа. Товарно-транспортна накладна, яка була виявлена під час перевірки, підтверджує, що автомобільним перевізником є Приватно виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім», кінцевим бенефіціарним власником якого є ОСОБА_2 . Відповідно до вимог ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» адміністративно-господарські штрафи застосовуються до автомобільних перевізників за порушення законодавства про автомобільний транспорт. Ураховуючи викладене, відповідач вважає, що доводи позовної заяви не підтверджують порушення в діях контролюючого органу під час проведення рейдової перевірки, а оскаржуваний акт індивідуальної дії є таким, що прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства.

21 листопада від позивача надійшла відповідь на відзив, у якому він не погоджується із доводами відповідача, оскільки вони не підтверджують правомірність накладення адміністративного штрафу. По-перше, позивач не є суб`єктом застосування адміністративно-господарської санкції, оскільки він є замовником перевезення, а не автомобільним перевізником. По-друге, відповідачем було грубо порушено порядок розгляду справи, не надано позивачу можливості надати свої пояснення, навести аргументи тощо. Позивач вважає, що відповідачем не було дотримано вимог Порядку № 1567, які стосуються процедури розгляду акта проведення перевірки про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що позбавило позивача законного права бути присутнім під час розгляду справи, подавати відповідні докази, висловлювати заперечення. На підставі викладеного, позивач просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

24 листопада від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, у якому останній заперечує проти доводів позивача, викладених у відповіді на відзив. Відповідач вважає, що порядок повідомлення позивача про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт було дотримано, оскільки повідомлення було направлено рекомендованим листом за місцезнаходженням позивача. Неотримання позивачем повідомлення може свідчити про умисні дії позивача щодо неотримання і створення штучних підстав для оскарження постанови про адміністративно-господарського штрафу з підстав недотримання процедури. Відповідач також вважає, що доводи позивача про те, що він не є суб`єктом застосування адміністративно-господарської санкції, не підтверджуються матеріалами справи. Також наголошує, що оскаржуваний акт індивідуальної дії є таким, що прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства. Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.

Згідно з ч. 4ст. 159 КАС Україниподання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідно до ч. 1ст. 9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що згідно з актом № 004511 від 01.09.2023, проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, складеним старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у м. Кривому Розі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Волошенюк В.С., Федечко Б.Я., 01.09.2023 о 08.10 год. на а/д Н-11, 83 км + 500 км праворуч, було проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_2 , водій ОСОБА_3 , посвідчення водія НОМЕР_3 , видане ДАІ ГУ-УМВС України в Дніпропетровській області МРЕВ 24.07.2003р., що належить ОСОБА_2 . Під час перевірки виявлено порушення, яке полягає у тому, що у водія транспортного засобу відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» вимоги наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010 та наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010. Відповідальність за порушення передбачено абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»- ч.1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Акт містить запис про ознайомлення водія зі змістом акту та відмову від надання пояснень і підписання акта.

Згідно з актом № 004514 від 05.09.2023, проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, складеним старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у м. Кривому Розі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Волошенюк В.С., Федечко Б.Я., 05.09.2023 о 09.30 год. на а/д Н-11, 83 км + 500 км праворуч, було проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_2 , водій ОСОБА_1 , посвідчення водія НОМЕР_4 , видане ТСЦ 1246, 13.09.2022р., що належить ОСОБА_2 . Під час перевірки виявлено порушення, яке полягає у тому, що у водія транспортного засобу відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» вимоги наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010 та наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010. Відповідальність за порушення передбачено абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»- ч.1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Акт містить запис про ознайомлення водія зі змістом акта.

Згідно з актом № 004415 від 05.09.2023, проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, складеним старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Слюсаренко Д.М. 05.09.2023 о 08.11 год. на а/д М-30, Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине, було проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_2 , водій ОСОБА_1 , посвідчення водія НОМЕР_4 , видане ТСЦ 1246, 13.09.2022р., що належить ОСОБА_2 . Під час перевірки виявлено порушення, яке полягає у тому, що у водія транспортного засобу відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» вимоги наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010 та наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010. Відповідальність за порушення передбачено абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»- ч.1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу Акт містить запис про ознайомлення водія зі змістом акту та відмову від надання пояснень і підписання акта.

Відповідно до заявки-договіру про виконання перевезення вантажу автотранспортом від 01.09.2023р. №01/09 ПВТП «ГОЛФСТРІМ», і ОСОБА_2 , уклали заявку договір про виконання перевезення вантажу автотраспортом.

Відповідно до ЗАЯВКИ-ДОГОВІРА про виконання перевезення вантажу автотранспортом від 05.09.2023р. №05/09 ПВТП «ГОЛФСТРІМ», і ОСОБА_2 , уклали заявку договір про виконання перевезення вантажу автотраспортом.

Згідно товарно-транспортною накладною від 05.09.2023р. №25930, автомобільним перевізником є ОСОБА_2 , вантажовідправником ПВТП «Гольфстрім».

27.09.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 005581, якою за результатами розгляду справи про порушення ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» законодавства про автомобільний транспорт постановлено стягнути з ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн за допущене 01.09.2023 о 08.10 год. а/д Н-11, 83 + 500 км праворуч порушенняст.34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3 Інструкції з використанням контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорта та зв`язку України 24.06.2010 №385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 р. за №946/18241 відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 004511 від 01.09.2023.

27.09.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 005582, якою за результатами розгляду справи про порушення ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» законодавства про автомобільний транспорт постановлено стягнути з ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн за допущене 05.09.2023 о 09.30 год. а/д Н-11, 83 + 500м праворуч порушенняст.34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3 Інструкції з використанням контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорта та зв`язку України 24.06.2010 №385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 р. за №946/18241 відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 004514 від 05.09.2023.

27.09.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 005582, якою за результатами розгляду справи про порушення ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» законодавства про автомобільний транспорт постановлено стягнути з ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн за допущене 05.09.2023 о 08.11 год. а/д М-30, Срий-Умань-Дніпро-Ізварине, 916 км + 897 м. порушенняст.34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3 Інструкції з використанням контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорта та зв`язку України 24.06.2010 №385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 р. за №946/18241 відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 004415 від 05.09.2023.

Спірні правовідносини врегульованіЗаконом України «Про автомобільний транспорт»(далі Закон № 2344-ІІІ) та Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006(далі Порядок № 1567) (у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно зістаттею 6 Закону № 2344-ІІІреалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України № 103від 11.02.2015(далі Положення № 103) передбачено, що Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 Положення № 103 основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.

Згідно з підпунктами 2, 54, 57 пункту 5 Положення № 103 Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; проводить перевірку транспортно-експедиційної документації на здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами станом на час виникнення спірних правовідносин було визначено Порядком № 1567, відповідно до пункту 2 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи. Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Частинами 14, 17статті 6 Закону № 2344-ІІІпередбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Згідно з абзацом 54статті 1 Закону № 2344-ІІІрейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо дотримання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Пунктами 12, 14 Порядку № 1567 передбачено, що рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка. Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Згідно з пунктом 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки(перевірки на дорозі)перевіряється, зокрема, наявність визначенихстаттями39і48 Законудокументів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Відповідно до пункту 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно здодатком 3.

Перевірка згідно акту від 05.09.2023р. №004415 проводилася на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) № 019534 від 01.09.2023.

Перевірка згідно акту від 05.09.2023р. №004514 проводилася на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) № 014534 від 01.09.2023.

Перевірка згідно акту від 01.09.2023р. №004511 проводилася на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №014533 від 25.08.2023.

Статтею 34 Закону України «Про автомобільний транспорт»передбачено, що автомобільний перевізник повинен, зокрема: виконувати вимоги цьогоЗаконута інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Відповідно до частин першої, другоїстатті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт»автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Аналіз положеньстатті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт»дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, визначає Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженанаказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 № 385(Інструкція № 385).

Згідно з п. 1.3Інструкції № 385, ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до п. 1.4Інструкції № 385, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.

Згідно з п. 2.6Інструкції № 385, пунктисервісутахографів (ПСТ) виконують перевірку та адаптацію тахографів до транспортних засобів відповідно до вимог ЄУТР періодично кожні два роки, а також у разі:

- установлення або заміни тахографа;

- ремонту тахографа;

- зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу;

- якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, накладених на його складові, під час установлення або адаптації або у разі зміни конструкції автотранспортного засобу, що може вплинути на роботу тахографа.

Згідно з п. 3.3Інструкції № 385, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Відповідно до п. 3.6Інструкції № 385, перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку:

- правильності роботи тахографа та відповідності його типу згідно із законодавством (обов`язковість установлення тахографа певного типу - аналоговий або цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР);

- наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ, внесеним до Переліку;

- дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа;

- дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом;

- наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа;

- строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.

За змістом вказаних положеньІнструкції № 385протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу є документом, який повинен мати водій транспортного засобу, що обладнаний тахографом, у разі якщо такий автомобіль використовується для перевезень пасажирів та/або вантажів суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до пункту 1.5 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженогонаказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010, тахограф - обладнання, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їх водіїв.

Приписами пункту 6.3 Положення № 340 встановлено, що водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія або повинен мати копію графіка змінності водіїв.

Згідно з абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт»за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначенихстаттями39і48цьогоЗакону, до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарський штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Підставою для накладення на позивача штрафу було перевезення вантажу за відсутності у водія належного позивачу транспортного засобу на момент проведення перевірки документів, визначенихстаттею 48 Закону № 2344-ІІІ, а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа.

Крім того, відповідачем не доведено використання вказаного транспортного засобу для перевезень вантажів позивачем як суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері надання послуг з перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Позивач стверджує, що не надавав послуги з перевезення вантажу, здійснював перевезення виробленої на власних виробничих потужностях продукції для власних потреб.

Пунктом 1.4 Інструкції про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 154 від 08.04.2005, перевезення продукції автомобільним транспортом у межах України здійснюється за умови наявності оформленої належним чином відповідної товарно-транспортної накладної встановленого зразка форми N 1-ТН /спирт/, N 1-ТН /вкд/ або N 1-ТН /алкогольні напої/.

Згідно з пунктом 1.6 цієїІнструкціїнакладна виписується у чотирьох примірниках:

перший примірник залишається у відправника і є підставою для списання продукції;

другий примірник видається (передається) одержувачу, він є підставою для оприбуткування продукції;

третій примірник, завірений підписом і печаткою одержувача, залишається у перевізника і є підставою для його розрахунків із замовником автотранспорту, обліку транспортної роботи, нарахування заробітної плати водію тощо;

четвертий примірник, завірений підписом і печаткою відправника, передається охороні для виїзду за межі підприємства-відправника.

Відповідно до пункту 10 Порядку ведення Єдиного реєстру товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв, затвердженого постановою Кабінету Міністрів Україи № 806 від 09.10.2023, товарно-транспортні накладні заповнюються суб`єктами господарювання незалежно від форми власності, що мають ліцензії на виробництво та/або торгівлю спиртом етиловим та алкогольними напоями (далі - суб`єкти господарювання), під час відвантаження алкогольних напоїв з акцизного складу.

Зі змісту товарно-транспортної накладної № 25930 від 05.09.2023 встановлено, що перевізником зазначено ОСОБА_2 .

Протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу є документом, який повинен мати водій транспортного засобу, що обладнаний тахографом, у разі якщо такий автомобіль використовується для перевезень пасажирів та/або вантажів суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Обладнання тахографом транспортного засобу, що перевірявся, та його використання для перевезень вантажів суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері надання послуг з перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами, відповідачем не доведено.

Отже, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, відповідно до вимог частини другоїстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українине доведено правомірність прийняття оскаржуваних постанов №004511 від 01.09.2023, №004415 від 01.09.2023, №004514 від 05.09.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Щодо посилання відповідача у відзиві на те, що ОСОБА_2 , є кінцевим бенефіціарним власником ПВТП «Гольфстрім», суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.

ОСОБА_2 , як фізична особа-підприємець, та ПВТП «Гольфстрім» як юридична особа є різними особами, незалежно від того, що ОСОБА_2 є кінцевим бенефіціарним власником.

Це означає, що відповідальність має застосовуватися саме до належної особи, яка є суб`єктом відповідальності у спірних правовідносинах, а не до її кінцевого бенефіціарного власника.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 05.04.2001 р. № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі по тексту - Закон №2344-III).

Відповідно до статті 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Відповідно достатті 33 Закону № 2344-IIIавтомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.

За правилами статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У відповідності до абзацу третього частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладається виключно на автомобільних перевізників, а не на експедиторів, а тому відповідач помилково притягнув до відповідальності позивача, який не є автомобільним перевізником.

За наведеного правового регулювання та встановлених у справі обставин у їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за подання позовної заяви до суду було сплачено судовий збір у сумі 6441,61 грн.

З урахуванням положеньст. 139 КАС Українипонесені позивачем у зв`язку з розглядом даної справи витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись ст.ст.2,9,77,90,139,241-246,262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови- задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті № 005581 від 27.09.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім».

Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті № 005582 від 27.09.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім».

Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті № 005583 від 27.09.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім».

Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті в особі відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім» судові витрати зі сплати судового збору в сумі 6441,61 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.

Суддя А.В. Савченко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116359963
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —160/27931/23

Постанова від 12.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 12.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні