ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 червня 2024 року м. Дніпросправа № 160/27931/23Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 січня 2024 року (суддя Савченко А.В.) у справі за позовом Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
Приватне виробничо-торгівельне підприємство «Гольфстрім» звернулось з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 січня 2024 року позов задоволено.
Суд вирішив визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті № 005581 від 27.09.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім».
Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті № 005582 від 27.09.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім».
Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті № 005583 від 27.09.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу до Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім».
Державною службою України з безпеки на транспорті подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, у задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не враховано, що позивач є автомобільними перевізником, що матеріалами справи було підтверджено.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Як було встановлено судом першої інстанції, згідно з актом № 004511 від 01.09.2023, проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, складеним старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у м. Кривому Розі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Волошенюк В.С., ОСОБА_1 , 01.09.2023 о 08.10 год. на а/д Н-11, 83 км + 500 км праворуч, було проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_2 , водій ОСОБА_2 , посвідчення водія НОМЕР_3 , видане ДАІ ГУ-УМВС України в Дніпропетровській області МРЕВ 24.07.2003р., що належить ОСОБА_3 . Під час перевірки виявлено порушення, яке полягає у тому, що у водія транспортного засобу відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» вимоги наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010 та наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010. Відповідальність за порушення передбачено абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - ч.1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Акт містить запис про ознайомлення водія зі змістом акту та відмову від надання пояснень і підписання акту.
Згідно з актом № 004514 від 05.09.2023, проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, складеним старшим державним інспектором відділу державного нагляду (контролю) у м. Кривому Розі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Волошенюк В.С., ОСОБА_1 , 05.09.2023 о 09.30 год. на а/д Н-11, 83 км + 500 км праворуч, було проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_2 , водій ОСОБА_4 , посвідчення водія НОМЕР_4 , видане ТСЦ 1246, 13.09.2022р., що належить ОСОБА_3 . Під час перевірки виявлено порушення, яке полягає у тому, що у водія транспортного засобу відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» вимоги наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010 та наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010. Відповідальність за порушення передбачено абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - ч.1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Акт містить запис про ознайомлення водія зі змістом акту.
Згідно з актом № 004415 від 05.09.2023, проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, складеним старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Слюсаренко Д.М. 05.09.2023 о 08.11 год. на а/д М-30, Стрий-Умань-Дніпро-Ізварине, було проведено перевірку транспортного засобу марки MAN, номерний знак НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію серії НОМЕР_2 , водій ОСОБА_4 , посвідчення водія НОМЕР_4 , видане ТСЦ 1246, 13.09.2022р., що належить ОСОБА_3 . Під час перевірки виявлено порушення, яке полягає у тому, що у водія транспортного засобу відсутній протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, чим порушено ст. 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» вимоги наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010 та наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010. Відповідальність за порушення передбачено абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - ч.1 абз. 3 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів визначених ст. ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу Акт містить запис про ознайомлення водія зі змістом акту та відмову від надання пояснень і підписання акту.
27.09.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 005581, якою за результатами розгляду справи про порушення ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» законодавства про автомобільний транспорт постановлено стягнути з ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн за допущене 01.09.2023 о 08.10 год. а/д Н-11, 83 + 500 км праворуч порушення ст.34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3 Інструкції з використанням контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорта та зв`язку України 24.06.2010 №385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 р. за №946/18241 відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 004511 від 01.09.2023.
27.09.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 005582, якою за результатами розгляду справи про порушення ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» законодавства про автомобільний транспорт постановлено стягнути з ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн за допущене 05.09.2023 о 09.30 год. а/д Н-11, 83 + 500м праворуч порушення ст.34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3 Інструкції з використанням контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорта та зв`язку України 24.06.2010 №385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 р. за №946/18241 відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 004514 від 05.09.2023.
27.09.2023 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 005582, якою за результатами розгляду справи про порушення ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» законодавства про автомобільний транспорт постановлено стягнути з ПВТП «ГОЛЬФСТРІМ» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн за допущене 05.09.2023 о 08.11 год. а/д М-30, Срий-Умань-Дніпро-Ізварине, 916 км + 897 м. порушення ст.34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», п. 3.3 Інструкції з використанням контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої наказом Міністерства транспорта та зв`язку України 24.06.2010 №385, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 жовтня 2010 р. за №946/18241 відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», що підтверджується актом № 004415 від 05.09.2023.
Позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що відповідачем правомірність оскаржених рішень доведено не було.
За висновками суду першої інстанції відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладається виключно на автомобільних перевізників, а не на експедиторів, а тому відповідач помилково притягнув до відповідальності позивача, який не є автомобільним перевізником.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції не погоджується.
Статтею 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» № 2344-ІІІ передбачено, що автомобільний перевізник повинен, зокрема: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Відповідно до частин першої, другої статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, визначає Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 № 385 (Інструкція № 385).
Згідно з п. 1.3 Інструкції № 385, ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
Відповідно до п. 1.4 Інструкції № 385, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.
Згідно з п. 2.6 Інструкції № 385, пункти сервісу тахографів (ПСТ) виконують перевірку та адаптацію тахографів до транспортних засобів відповідно до вимог ЄУТР періодично кожні два роки, а також у разі:
- установлення або заміни тахографа;
- ремонту тахографа;
- зміни типу розмірів пневматичних шин автомобільного транспортного засобу;
- якщо під час технічного обслуговування або ремонту автомобільного транспортного засобу відбулося пошкодження таблички тахографа або пломб, накладених на його складові, під час установлення або адаптації або у разі зміни конструкції автотранспортного засобу, що може вплинути на роботу тахографа.
Згідно з п. 3.3 Інструкції № 385, водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;
- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;
- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;
- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;
- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);
- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
Відповідно до п. 3.6 Інструкції № 385, перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку:
- правильності роботи тахографа та відповідності його типу згідно із законодавством (обов`язковість установлення тахографа певного типу - аналоговий або цифровий, позначка затвердження типу згідно з ЄУТР);
- наявності та цілісності таблички тахографа та його пломб, а також маркування таблички та пломб тахографа знаком ПСТ, внесеним до Переліку;
- дотримання вимог щодо періодичності проведення перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, а також перевірки тахографа;
- дотримання вимог щодо періодів роботи та відпочинку водіїв та їх відповідність параметрам руху, зареєстрованим тахографом;
- наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа;
- строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що за змістом вказаних положень Інструкції № 385 протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу є документом, який повинен мати водій транспортного засобу, що обладнаний тахографом, у разі якщо такий автомобіль використовується для перевезень пасажирів та/або вантажів суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).
Відповідно до пункту 1.5 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010, тахограф - обладнання, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їх водіїв.
Приписами пункту 6.3 Положення № 340 встановлено, що водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія або повинен мати копію графіка змінності водіїв.
Згідно з абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарський штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Підставою для накладення на позивача штрафу було перевезення вантажу за відсутності у водія належного позивачу транспортного засобу на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону № 2344-ІІІ, а саме протоколу перевірки та адаптації тахографа.
Суд першої інстанції погодився д доводами повивача, що Приватне виробничо-торгівельне підприємство «Гольфстрім`не є перевізником вантажу в розумінні закону, адже товар перевозився для власних цілей, а тому вимоги Закону України «Про автомобільний транспорт» та наказу Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 № 385 на нього не поширюються.
За визначеннями, наведеними в статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами. Вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями. Вантажовідправник - фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, яка надає перевізнику вантаж для перевезення та вносить відповідні відомості до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж. Вантажоодержувач - фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, яка здійснює прийом вантажу та розвантаження транспортного засобу у порядку, встановленому законодавством.
Матеріали справи містять товарно-транспортні накладні, заявки-договори, з яких вбачається, що автомобільним перевізником є Приватне виробничо-торгівельне підприємство «Гольфстрім» (а.с.8,9, 47).
В позові позивачам також не заперечувалось, що транспорт замовлено було для власних потреб.
Колегія суддів зазначає, що норми Закону України «Про автомобільний транспорт» поширюється на фізичних чи юридичних осіб - автомобільних перевізників, які в процесі здійснення підприємницької діяльності перевозять вантаж як на комерційній основі, так і для власних потреб.
Таким чином, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, у задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 315, 317, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 січня 2024 року у справі за позовом Приватного виробничо-торгівельного підприємства «Гольфстрім» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови скасувати.
У задоволенні позову відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 12 червня 2024 року.
Головуючий - суддяА.А. Щербак
суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 14.06.2024 |
Номер документу | 119691961 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Савченко Артур Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні