Рішення
від 16.01.2024 по справі 460/26095/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

16 січня 2024 року м. Рівне№460/26095/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши позовну заяву Головного управління ДПС у Рівненській області до Дубенської районної ради Рівненської області про стягнення податкового боргу,

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Рівненській області (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Дубенської районної ради Рівненської області (далі - відповідач), про стягнення з відповідача, в управлінні якого перебуває Комунальне підприємство "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області, податкового боргу у сумі 1339850,51грн. В обґрунтування позовних вимог стверджує, що Комунальне підприємство "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області з 30.07.2009 перебуває на обліку як платник податків в органах державної податкової служби. Згідно реєстраційних даних Радивилівська районна рада Рівненської області є органом управління та засновником Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області. У зв`язку з реорганізацією Радивилівську районну раду Рівненської області приєднано до Дубенської районної ради Рівненської області. За Комунальним підприємством "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області обліковується заборгованість в сумі 1339850,51грн зі сплати ПДВ та земельного податку з юридичних осіб. Дана заборгованість виникла на підставі самостійно визначених та визначених контролюючим органом податкових зобов`язань, які не сплачені боржником у добровільному порядку, застосованих контролюючим органом штрафних санкцій та нарахованої пені. Комунальне підприємство "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області в добровільному порядку заборгованість не сплатило. Податковим органом вжито вичерпний перелік заходів щодо погашення заборгованості Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області. Поряд з цим, такі заходи не сприяли її погашенню. Більше того, на звернення позивача до відповідача щодо погашення податкового боргу в загальній сумі 1339850,51грн Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради повідомлено про те, що Комунальне підприємство "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради не закріплене за відповідачем, майно боржника не включене до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району та не перебуває в управлінні Дубенської районної ради, а тому не несе відповідальність за його борги. Позивач не погоджується з відмовою відповідача та вважає її протиправною, у зв`язку з чим просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 10 листопада 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог. Зауважив, що відповідно до рішення Дубенської районної ради від 18.12.2020 року №13 «Про реорганізацію Радивилівської районної ради Рівненської області» створено комісію з реорганізації Радивилівської районної ради. Згідно даних витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Радивилівська районна рада не ліквідована як юридична особа і перебуває в стані припинення. Рішенням Дубенської районної ради від 29.01.2021 року №84 «Про затвердження акту приймання-передачі майна з балансу Радивилівської районної ради на баланс Дубенської районної ради» було затверджено акт прийому-передачі виключно майна, яке перебувало на балансі Радивилівської районної ради. Даним актом не передавалося майно, яке знаходилося у спільній власності територіальних громад Радивилівського району, зокрема КП «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради. У зв`язку з передачею об`єктів, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району у комунальну власність об`єднаних територіальних громад, для забезпечення здійснення покладених на районну раду повноважень щодо управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району та відповідно до рішення районної ради від 18.04.2018 року №551 «Про затвердження Методики проведення інвентаризації об`єктів спільної власності територіальних громад сіл Дубенського району» Дубенською районною радою прийнято рішення від 29.01.2021 року №85 «Про інвентаризацію об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району». Враховуючи висновки і рекомендації Комісії з проведення інвентаризації об`єктів спільної власності територіальних громад сіл Дубенського району, на підставі частини 1 пункту 20 статті 43 та статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Дубенською районною радою затверджено перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району станом на 01.06.2021 року (рішення Дубенської районної ради від 24.06.2021 року №129 «Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району»). Відповідно до вищезазначеного рішення Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради та закріплене за ним майно не включено до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району та не перебуває в управлінні Дубенської районної ради. Рішенням Радивилівської міської ради від 23 червня 2023 року №1042 «Про надання згоди на прийняття у власність Радивилівської об`єднаної територіальної громади майна, підприємств, установ та закладів із спільної власності територіальних громад Радивилівського району» надано згоду на прийняття у власність Радивилівської об`єднаної територіальної громади КП «Радивилівтеплосервіс» (п.9 Додатку до рішення №1042 від 23.06.2023р.) Відповідно до рішення Радивилівської районної ради від 13 жовтня 2020 року №559 «Про передачу із спільної власності територіальних громад Радивилівського району підприємств та майнових комплексів» Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» майновий комплекс Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» передано із спільної власності територіальних громад Радивилівського району у комунальну власність Радивилівської міської ради (п. 7 Додатку до рішення №559 від 13.10.2020р.). В подальшому Радивилівська міська рада здійснює управління та продовжує розпоряджатися майном КП «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради. Так, рішенням Радивилівської міської ради від 09.09.2022 року №964 «Про вилучення комунального майна з оперативного управління комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради та передачу його в оперативне управління комунального підприємства «Радивилів-тепло» Радивилівської міської ради» вилучено з оперативного управління (балансу) КП «Радивилівтеплосервіс» будівлю котельні по вул. Кременецькій, 52 та безоплатно передано її в оперативне управління (баланс) Комунальному підприємству «Радивилів-тепло» Радивилівської міської ради для здійснення статутної діяльності зазначеного підприємства. Згідно ст. 96 Податкового Кодексу України контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно. Враховуючи вищевикладене, відповідач вважає, що Дубенська районна рада є неналежним відповідачем у даній справі, оскільки Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради не перебуває в управлінні Дубенської районної ради, до Дубенської районної ради не перейшли права по володінню і розпорядженню майном даного підприємства та не має правових підстав нести відповідальності за виникнення податкового боргу Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради Рівненської області. Просить суд у задоволенні позовної заяви відмовити повністю.

Позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що не погоджується з доводами позивача, зазначеними у відзиві на позовну заяву з підстав, зазначених у позовній заяві.

Відповідач правом на подання заперечень на відповідь на відзив, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог з підстав, аналогічних, зазначеним у відзиві на позовну заяву.

З`ясувавши всі обставини справи, необхідні для вирішення даного спору, дослідивши подані докази, суд враховує наступне.

Обставини справи:

Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради Рівненської області (код ЄДРПОУ 36549940) зареєстрований як юридична особа в ЄДРЮОФОПГФ 29.07.2009 (рішення № 16011020000000490).

З 30.07.2009 платник податків - Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради Рівненської області перебуває на обліку в органах державної податкової служби.

За Комунальним підприємством "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області обліковується заборгованість в сумі 1339850,51грн зі сплати ПДВ та земельного податку з юридичних осіб.

Дана заборгованість виникла на підставі самостійно визначених та визначених контролюючим органом податкових зобов`язань, які не сплачені боржником у добровільному порядку, застосованих контролюючим органом штрафних санкцій та нарахованої пені.

Комунальне підприємство "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області в добровільному порядку заборгованість не сплатило.

Контролюючим органом з метою погашення податкового боргу були вжиті наступні заходи:

рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 02.04.2020 в адміністративній справі №460/1356/19, зокрема стягнено з Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області, яке має податковий борг, з рахунків у банку обслуговуючих такого платника, суму податкового боргу в розмірі 623064,98 грн;

рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 02.12.2021 в адміністративній справі №460/5939/21 надано Головному управлінню ДПС у Рівненській області дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі;

рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 31.03.2022 в адміністративній справі №460/15081/21 накладено арешт на кошти Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області на рахунках, відкритих у банківських (фінансових) установах на суму податкового боргу у розмірі 1385034,35грн.

Згідно реєстраційних даних Радивилівська районна рада Рівненської області є органом управління та засновником Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області.

У відповідності до постанови Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів» від 17.07.2020 №807-IX та на виконання положень Бюджетного кодексу України (п.39 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення») на районні ради покладено обов`язок здійснити передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність сільських, селищних, міських територіальних громад установ та закладів, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами.

Відповідно до рішення Дубенської районної ради від 18.12.2020 року №13 «Про реорганізації Радивилівської районної ради Рівненської області» створено комісію з реорганізації Радивилівської районної ради. Згідно даних витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Радивилівська районна рада не ліквідована як юридична особа.

Рішенням Дубенської районної ради від 29.01.2021 року №84 «Про затвердження акту приймання-передачі майна з балансу Радивилівської районної ради на баланс Дубенської районної ради» було затверджено акт прийому-передачі виключно майна, яке перебувало на балансі Радивилівської районної ради. Даним актом не передавалося майно, яке знаходилося у спільній власності територіальних громад Радивилівського району, зокрема КП «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради. У зв`язку з передачею об`єктів, що належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району у комунальну власність об`єднаних територіальних громад, для забезпечення здійснення покладених на районну раду повноважень щодо управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району та відповідно до рішення районної ради від 18.04.2018 року №551 «Про затвердження Методики проведення інвентаризації об`єктів спільної власності територіальних громад сіл Дубенського району» Дубенською районною радою прийнято рішення від 29.01.2021 року №85 «Про інвентаризацію об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району». Враховуючи висновки і рекомендації Комісії з проведення інвентаризації об`єктів спільної власності територіальних громад сіл Дубенського району, на підставі частини 1 пункту 20 статті 43 та статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Дубенською районною радою затверджено перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району станом на 01.06.2021 року (рішення Дубенської районної ради від 24.06.2021 року №129 «Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району»). Відповідно до вищезазначеного рішення Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради та закріплене за ним майно не включено до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району та не перебуває в управлінні Дубенської районної ради.

Рішенням Радивилівської міської ради від 23 червня 2023 року №1042 «Про надання згоди на прийняття у власність Радивилівської об`єднаної територіальної громади майна, підприємств, установ та закладів із спільної власності територіальних громад Радивилівського району» надано згоду на прийняття у власність Радивилівської об`єднаної територіальної громади КП «Радивилівтеплосервіс» (п.9 Додатку до рішення №1042 від 23.06.2023р.)

Відповідно до рішення Радивилівської районної ради від 13 жовтня 2020 року №559 «Про передачу із спільної власності територіальних громад Радивилівського району підприємств та майнових комплексів» Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» майновий комплекс Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» передано із спільної власності територіальних громад Радивилівського району у комунальну власність Радивилівської міської ради (п. 7 Додатку до рішення №559 від 13.10.2020р.).

22 жовтня 2020 року Радивилівська міська рада виступає у правовідносинах з КП «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради як повноправний власник та вчиняє дії щодо розпорядження майном даного підприємства приймаючи на пленарному засіданні позачергової 82 сесії Радивилівської міської ради рішення №1130 від 22.10.2020 року «Про вилучення комунального майна з оперативного управління Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради та передачу його в оперативне управління «Радивилів-тепло» Радивилівської міської ради».

На виконання відношення ГУ ДПС у Рівненській області (вих. №1697/17-00-13-05-08 від 24.02.2021 року) Радивилівською міською радою прийнято рішення від 18.03.2021 року №161 «Про надання згоди на порушення справи про банкрутство комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради».

На підставі рішення Радивилівської міської ради від 23 червня 2020 року №1042 «Про надання згоди на прийняття у власність Радивилівської об`єднаної територіальної громади майна, підприємств, установ та закладів із спільної власності територіальних громад Радивилівського району», Рішення Радивилівської районної ради Рівненської області Nє559 від 13 жовтня 2020 року «Про передачу із спільної власності територіальних громад Радивилівського району комунальних підприємств та майнових комплексів», Акту приймання-передачі КП «Радивилівтеплосервіс» від 21 жовтня 2020 року, в зв`язку з прийняттям у власність Радивилівської громади в особі Радивилівської міської ради комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради, запропоновано перейменувати комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради у комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області та, відповідно, внесено зміни до Статуту комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області, виклавши його в новій редакції. Комунальному підприємству «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області доручено забезпечити в установленому законом порядку державну реєстрацію змін до установчих документів (Статуту) (рішення Радивилівської міської ради №685 від 20.12.2021 року).

В подальшому Радивилівська міська рада здійснює управління та продовжує розпоряджатися майном КП «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради.

Податковим органом було надіслано до Радивилівської районної ради лист (звернення) з проханням про прийняття рішень та вжиття заходів визначених ст.96 ПК України щодо Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс», як до органу управління вказаного підприємства, а саме: від 29.01.2020 №733/9/17-00-52-07-09 про розгляд питання щодо погашення податкового боргу.

Крім цього, податковим органом також до Радивилівської міської ради було надіслано лист (звернення) з проханням про прийняття рішень та вжиття заходів визначених ст.96 ПК України щодо Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс», а саме: від 07.10.2021 №8210/5/17-00-13-05-10. У відповідь Радивилівська міська рада листом від 27.10.2021 №2130/01.09-20 повідомила про вжиті заходи та вчинені дії при розгляді питання погашення даного податкового боргу, зокрема, вказано про надання згоди на порушення прави про банкрутство зазначеного підприємства. Однак, організаційні дії, пов`язані зі зверненням до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство КП «Радивилівтеплосервіс» не здійснювалися у зв`язку з відсутністю у підприємства вільних коштів на оплату коштів необхідних для звернення до суду. Додатково повідомила, що згідно протоколів засідання обласної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах №ВНБ-01/21, №ТБ-03/21 та №TH-C3/21 від 30 вересня 2021 року КП «Радивилівтеплосервіс» узгоджено заборгованість на загальну суму 1924182 грн., яку після надходження буде повністю спрямовано на погашення податкових зобов`язань КП «Радивилівтеплосервіс».

Водночас, оскільки податковий борг КП «Радивилівтеплосервіс» не погашено, то ГУ ДПС у Рівненській області звернулося до Дубенської районної ради Рівненської області, про розгляд питання щодо погашення податкового боргу в загальній сумі 1339850,51грн Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради.

Згідно відповіді Дубенської районної ради Рівненської області від 31.08.2023 №05- 16/148 повідомлено про те, що Комунальне підприємство «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради не закріплене за нею, майно боржника не включене до Переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району та не перебуває в управлінні Дубенської районної ради, а тому не несе відповідальність за його борги.

Позивач не погоджуючись з такою відмовою відповідача та з урахуванням того, що всі вжиті заходи щодо погашення податкової заборгованості не дали результату, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку правову спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, визначає Податковий кодекс України (далі ПК України).

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1. статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України (далі - ПК України), платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з пунктами 36.1, 36.2 статті 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Пунктом 38.1 ст.38 цього Кодексу передбачено, що виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, інших фінансових установах, небанківських надавачах платіжних послуг, електронних гаманців в емітентах електронних грошей, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини (підпункт 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України).

Відповідно до ст.96.1. Податкового кодексу України у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу, ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Позивачем було направлено звернення Дубенській районній раді з проханням розглянути питання щодо погашення Дубенською районною радою податкового боргу, що обліковується за КП «Радивилівтеплосервіс», однак, відповідач зауважив, що таке підприємство не перебуває в управлінні Дубенської районної ради, до Дубенської районної ради не перейшли права по володінню і розпорядженню майном даного підприємства та не має правових підстав нести відповідальності за виникнення податкового боргу Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради Рівненської області.

Суд погоджується з доводами відповідача з огляду на наступне.

Згідно із статтею 92 ЦК України юридична особа набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону.

Як встановлено судом, КП «Радивилівтеплосервіс» (код ЄДРПОУ 36549940) є юридичною особою публічного права, за якою обліковується податкова заборгованість. Податковим органом було вжито вичерпний перелік заходів щодо погашення заборгованості Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» Радивилівської районної ради Рівненської області. Поряд з цим, такі заходи не сприяли її погашенню.

Радивилівська районна рада Рівненської області була органом управління та засновником Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області. У зв`язку з реорганізацією Радивилівську районну раду Рівненської області приєднано до Дубенської районної ради Рівненської області.

Поряд з цим, судом встановлено, що у зв`язку з реорганізацією Радивилівської районної ради Рівненської області, органом управління та засновником Комунального підприємства "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області фактично стала Радивилівська міська рада Дубенського району Рівненської області. Вказане підтверджується рішенням Дубенської районної ради від 29.01.2021 року №84 «Про затвердження акту приймання-передачі майна з балансу Радивилівської районної ради на баланс Дубенської районної ради», рішенням Дубенської районної ради від 24.06.2021 року №129 «Про затвердження переліку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дубенського району», рішенням Радивилівської районної ради від 13 жовтня 2020 року №559 «Про передачу із спільної власності територіальних громад Радивилівського району підприємств та майнових комплексів», яким КП «Радивилівтеплосервіс», майновий комплекс Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс» передано із спільної власності територіальних громад Радивилівського району у комунальну власність Радивилівської міської ради.

Враховуючи вищевикладене, Дубенська районна рада Рівненської області не може нести відповідальність за борги Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс».

Згідно із ч. 1 ст. 46 КАС України, сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.

Належними є сторони, які є суб`єктами спірних правовідносин.

Належним є відповідач, який дійсно є суб`єктом порушеного, оспорюваного чи невизнаного матеріального правовідношення. Належність відповідача визначається, перш за все, за нормами матеріального права.

Відтак, неналежний відповідач - це особа, притягнута позивачем як відповідач, стосовно якої встановлено, що вона не повинна відповідати по пред`явленому позову при наявності даних про те, що обов`язок виконати вимоги позивача лежить на іншій особі - належному відповідачеві.

На позивачеві лежить обов`язок довести, що саме йому належить оспорюване право, а вказаний ним відповідач зобов`язаний виконати покладений на нього законом або договором обов`язок.

За правилами ст. 48 КАС України, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача. Якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.

Під час вирішення питання про залучення співвідповідача чи заміну належного відповідача суд враховує, зокрема, чи знав або чи міг знати позивач до подання позову у справі про підставу для залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача.

Заміна відповідача допускається до ухвалення рішення судом першої інстанції.

Із аналізу наведеного положення права слідує, що законодавець поклав на позивача обов`язок визначати відповідача у справі і суд повинен розглянути позов щодо тих відповідачів, яких визначив позивач. Водночас якщо позивач помилився і подав позов до тих, хто відповідати за позовом не повинен, або притягнув не всіх, він не позбавлений права звернутись до суду з клопотанням про заміну неналежного відповідача чи залучення до участі у справі співвідповідачів. Ініціатива щодо заміни неналежного відповідача повинна виходити від позивача, який повинен подати відповідне клопотання. У цьому клопотанні позивач обґрунтовує необхідність такої заміни, а саме, чому первісний відповідач є неналежним і хто є відповідачем належним. Подання позивачем такого клопотання свідчить, що він не лише згідний, але й просить про заміну неналежного відповідача належним.

Матеріалами справи стверджується, що Дубенська районна рада не може нести відповідальність за борги Комунального підприємства «Радивилівтеплосервіс», оскільки не є його органом управління та засновником.

В той же час, суд не має права проводити заміну неналежного відповідача належним з власної ініціативи. А пред`явлення позову до неналежного відповідача є підставою для відмови у позові, що не позбавляє позивача права пред`явити позов до належного відповідача. При цьому, вирішення даного спору належним чином без участі у справі належного відповідача було б прямим порушенням прав особи, яка не залучена до участі у справі у якості відповідача, і до якої мав би бути пред`явлений даний позов.

Отже, оцінивши кожний доказ з точки зору їх належності та допустимості, а в сукупності доказів з точки зору достатності та взаємозв`язку, суд вважає що позовні вимоги задоволенню не підлягають у зв`язку з їх необґрунтованістю до вказаного відповідача.

З огляду на вище наведене, суд дійшов висновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до частини першої статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень в ході розгляду справи довів правомірність своєї поведінки в спірних правовідносинах.

Натомість, доводи та аргументи позивача, якими він обґрунтовував позовні вимоги, не знайшли підтвердження за наслідками розгляду справи по суті, а тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовної заяви Головного управління ДПС у Рівненській області до Дубенської районної ради Рівненської області про стягнення з Дубенської районної ради Рівненської області, в управлінні якого перебуває Комунальне підприємство "Радивилівтеплосервіс" Радивилівської районної ради Рівненської області, податкового боргу у сумі 1339850,51грн відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 16 січня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська обл., 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Відповідач - Дубенська районна рада Рівненської області (вул. Данила Галицького, 17, м. Дубно, Дубенський р-н, Рівненська обл., 35603, ЄДРПОУ/РНОКПП 21094100)

Суддя Т.О. Комшелюк

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116362376
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —460/26095/23

Постанова від 21.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Рішення від 16.01.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні