Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
17 січня 2024 року № 520/30173/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) до Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області (вул. Першого Травня, буд. 6, м. Куп`янськ, Харківська область, 63701, код ЄДРПОУ 33335334), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області, про визнання протиправним та скасування наказу, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області, в якому просить суд:
- визнати Наказ від 19 червня 2022 року № 93/к «Про звільнення» протиправним;
- скасувати Наказ від 19 червня 2022 року № 93/к «Про звільнення».
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що з 19 вересня 2019 року перебувала на посаді начальника відділу молоді та спорту Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області, з 26 липня 2021 по 25 липня 2024 року знаходиться у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Під час повномасштабного вторгнення військ російської федерації на територію України позивачка у квітні 2022 року разом з малолітньою дитиною 2021 року народження, рятуючи своє життя, виїхала з території м. Куп`янськ, яке було у тимчасовій окупації з 27.02.2022, по теперішній час позивачка перебуває у Європі. У травні 2023 року позивачці стало відомо про її звільнення 19.06.2022 з займаної посади без її згоди та відома. Позивачка вважає своє звільнення незаконним з тих підстав, що майже з першого дня повномасштабного вторгнення Куп`янський район був окупований. Але запис у трудовій книжці був зроблений за українським законодавством, українською мовою та з гербовою печаткою України, підписний оскаржуваний наказ в.о. Начальника Управління ОСОБА_2 - головним спеціалістом апарату Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області, яка призначена в.о. начальника управління Розпорядженням заступника Куп`янського міського голови від 19 червня 2022 року № 46/кп ОСОБА_3 , який без законних підстав виконував обов`язки міського голови, працюючи на владу окупантів. Згідно з Наказом від 19 червня 2022 року № 93/к «Про звільнення» ОСОБА_1 було звільнено за угодою сторін за п. 1 ст. 36 КЗпП України. У наказі підставою для звільнення зазначено особисту заяву ОСОБА_1 від 19 червня 2022 року, в якій відсутній особистий підпис, замість якого вписано прізвище. На момент підписання оскаржуваного наказу позивачка знаходилась за межами території України, оскільки була змушена покинути свою домівку через окупацію м. Куп`янська російськими військами, зв`язку за допомогою засобів комунікації не мала, оскільки окупаційна влада повністю заблокувала точки доступу українських провайдерів та мобільних операторів, тому заяву про звільнення не писала.
Ухвалою судді від 27.10.20203 залишено позовну заяву без руху, надано позивачці строк на усунення недоліків шляхом подання: заяви про поновлення строку звернення до суду із зазначенням інших підстав для поновлення такого строку
Ухвалою судді від 07.11.2023 продовжено строк на усунення недоліків для надання перекладів документів, поданих до клопотання, державною мовою.
Ухвалою судді від 14.11.2023 поновлено позивачці строк звернення до суду з даним позовом. Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрите спрощене позовне провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Куп`янську міську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області, витребувано у відповідача копію заяви позивачки про звільнення, на підставі якої прийнято наказ від 19 червня 2022 року № 93/к.
Відповідач 22.11.2023 направив до суду копію витребуваної заяви, а також 27.11.2023 відзив на адміністративний позов, в якому в обґрунтування заперечень зазначив, що після деокупації міста Куп`янськ з`ясувалось, що приміщення, в якому знаходилось Управління культури, молоді та спорту, зазнало часткового пошкодження та пограбування матеріальних цінностей і документації за напрямками роботи. При упорядкуванні приміщень були знайдені документи адміністративно-кадрового діловодства. Серед цих документів знайдені документи про звільнення ОСОБА_1 19 червня 2022 року. Так, наказом № 93/к від 19 червня 2022 року ОСОБА_1 було звільнено за угодою сторін за п. 1 ст. 36 КЗпП України. Наказ підписаний в.о. начальника Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області Ковальовою В.О., в якості підстави для звільнення зазначено особисту заяву ОСОБА_1 від 19 червня 2022 року, копію якої було направлено відповідачем до суду на виконання ухвали від 14.11.2023. Вказані документи були знайдені після деокупації міста Куп`янськ. У відповідача відсутні встановлені законодавством підстави для визнання недійсним запису №18 про звільнення позивачки за угодою сторін в її трудовій книжці.
Позивачка не погодилась з доводами відзиву та направила до суду відповідь на відзив, в якій зазначила, що пунктом 4 розділу ІV Порядку передбачено, що Заяви про призначення, переведення на іншу посаду, звільнення з посади тощо оформляються власноруч і підписуються із зазначенням дати. Заява про звільнення не має відмітки реєстрації вхідної кореспонденції. Крім того, у відзиві відповідач зазначає, що заява про звільнення позиваки та наказ № 93/к від 19 червня 2022 року були знайдені після деокупації міста Куп`янська. Але з наданих позивачкою доказів вбачається, що відповідач визнав наказ 93/к від 19 червня 2022 року «Про звільнення» ОСОБА_1 , виданий окупаційною владою, законним. Щодо повноважень в.о. начальника управління культури, молоді та спорту ОСОБА_2 підписувати наказ про звільнення, позивачка зазначила, що майже з першого дня повномаштабного вторгнення військ російської федерації на територію України Куп`янський район був окупований. 27 лютого 2022 року мер Куп`янської міської територіальної громади Харківської області ОСОБА_4 вступив у перемовини з російськими військами і здав їм населений пункт. 28 лютого 2022 року Харківською обласною прокуратурою заочно повідомлено міському голові ОСОБА_5 про підозру в державній зраді. Більшість працівників Куп`янської міської ради та її структурних підрозділів пішли на співпрацю із ворогом, в тому числі ОСОБА_2 , про що свідчать неофіційні списки, оприлюднені секретарем Куп`янської міської ради Харківської області Вадимом Крохмалем на його сторінці Фейсбук. У період видання спірного наказу в м. Куп`янськ працювала окупаційна влада під керівництвом ОСОБА_6 . Заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_7 , який був підписантом Розпорядження про переведення ОСОБА_2 на посаду начальника Управління культури, молоді та спорту на один день - 19 червня 2022 року, також перейшов на сторону окупанта з часів створення окупаційної адміністрації міста Куп`янська. Окрім того, дата підписання наказу про звільнення позивачки припадає на вихідний день неділю. 19 жовтня 2023 року позивачка звернулась до Головного управління Національної поліції в Харківській області із заявою про встановлення та притягнення до відповідальності винних осіб, які здійснили підробку документів, шляхом підписання заяви на звільнення від її імені, зареєстроване кримінальне провадження в ЄРДР за № 12023226100000319 від 22.10.2023.
Третьою особою було направлено на адресу суду пояснення по суті заявлених вимог, в яких зазначено, що після деокупації міста Куп`янськ з`ясувалось, що приміщення, в якому знаходилось Управління культури, молоді та спорту, зазнало часткового пошкодження та пограбування матеріальних цінностей і документації за напрямками роботи. При упорядкуванні приміщень були знайдені документи адміністративно-кадрового діловодства. Розпорядження «Про виконання обов`язків начальника Управління культури, молоді та спорту Кубинської міської ради Харківської області та право першого підпису» від 19 червня 2022 року №46/кп підписано заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_7 , затвердженим на посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради рішенням №361-V1II від 12 листопада 2021 року Куп`янської міської ради Харківської області на підставі ст. 3, ст. 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», який заміщував Куп`янського міського голову відповідно до розпорядження Куп`янського міського голови від 25 листопада 2021 року №422, але не органами, посадовими або службовими особами, створеними, обраними чи призначеними у порядку, не передбаченому законом.
Ухвалою суду від 30.11.2023 витребувано у Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області та у Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області пояснення щодо обставин призначення та строку виконання повноважень в.о. начальника Управління культури, молоді та спорту Купянської міської ради Харківської області ОСОБА_8 , копії наказу про таке призначення із зазначенням повноважень особи (ким, коли, на якій підставі призначено), яка видала такий наказ.
Докази на виконання ухвали суду надані до суду 08.12.2023 та 11.12.2023.
Ухвалою суду від 12.12.2023 витребувано у Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області:
- пояснення з доказами на їх підтвердження щодо чинності розпорядження № 37/кп від 29.04.2022 про звільнення ОСОБА_9 , а також щодо підстав перебування його на посаді начальника Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області на даний час;
- пояснення з доказами на їх підтвердження щодо легітимності рішень (розпоряджень) міського голови ОСОБА_10 у період тимчасової окупації міста Куп`янськ, наказів, розпоряджень тощо щодо вказаної посадової особи, прийнятих з моменту початку збройної агресії російської федерації проти України 24.02.2022.
Докази на виконання ухвали надані 22.12.2023.
Ухвалою суду від 22.12.2023 витребувано у Харківської обласної прокуратури:
- інформацію щодо початку досудового розслідування, відкриття кримінального провадження та повідомлення про підозру Куп`янському міському голові Харківської області ОСОБА_11 , відсторонення останнього від виконання повноважень, а також інформацію щодо відомого Харківській обласній прокуратурі місця перебування ОСОБА_11 у період з 24.02.2022 по 19.06.2022.
Докази на виконання ухвали надійшли 08.01.2024.
Відповідно до ч.5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до вимог ст. 229 КАС України.
Оцінивши повідомлені позивачкою обставини, доводи позову, відзиву, пояснень, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.
Позивачка ОСОБА_1 з 07 серпня 2012 року перебувала у трудових відносинах з відповідачем - Управлінням культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області, займала посаду начальника відділу молоді та спорту Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області з 19 вересня 2019 року.
Згідно з наказом від 23.07.2021 № 51-вб Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області позивачці надано відпустку по догляду за дитиною ( ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) до досягнення нею трирічного віку з 26 липня 2021 року по 25 липня 2024 року.
Відповідно до указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24.02.2022, який триває.
Під час повномасштабного вторгнення військ російської федерації на територію України позивачка у квітні 2022 року разом з малолітньою дитиною, рятуючи своє життя, виїхала з території м. Куп`янськ, яке було в тимчасовій окупації з 27.02.2022, по теперішній час перебуває у Німеччині.
Як вбачається з наданих до матеріалів справи копій паспорта для виїзду за кордон та інших документів, зокрема, посвідки на проживання у Німеччині, медичних документів щодо обстежень на території Німеччини, позивачка з 30.04.2022 по дату звернення до суду перебувала поза межами України.
Наказом від 19 червня 2022 року № 93/к «Про звільнення» ОСОБА_1 звільнено за угодою сторін за п. 1 ст. 36 КЗпП України.
Наказ підписаний головним спеціалістом, в.о. начальника Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області Ковальовою B.O.
B якості підстави звільнення вказано особисту заяву ОСОБА_1 від 19 червня 2022 року.
З копії заяви ОСОБА_1 від 19 червня 2022 року, яка частково заповнена від руки, вбачається, що вказана заява не містить її особистого підпису. На місці підпису вказане прізвище « ОСОБА_13 ».
Дата наказу про звільнення позивачки (19 червня 2022 року) припадає на вихідний день неділю.
19 жовтня 2023 року позивачка звернулась до Головного управління Національної поліції в Харківській області із заявою про встановлення та притягнення до відповідальності винних осіб, які здійснили підробку документів, шляхом підписання заяви на звільнення від її імені, на підставі якої зареєстроване кримінальне провадження в ЄРДР за № 12023226100000319 від 22.10.2023.
Позивачка вважає вказаний наказ таким, що винесений окупаційною адміністрацією м. Куп`янськ без її заяви та відома, через що він є протиправним, з огляду на що звернулась до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07 червня 2001 року № 2493-III регулює правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, визначає загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Відповідно до ст. 54 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.
Керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради призначаються на посаду і звільняються з посади сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради одноособово, а у випадках, передбачених законом, - за погодженням з відповідними органами виконавчої влади.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України, а також у разі:
порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону;
порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону);
виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону);
досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону).
Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є угода сторін.
Разом з тим, особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», визначає Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136- IX.
Відповідно до частини другої статті 1 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина, передбачених статтею 43 Конституції України (відносно гарантування громадянам захисту від незаконного звільнення).
Відповідно до ч. 3 ст. 1 вказаного Закону, у період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.
Відповідно до ст. 4 вказаного Закону, у зв`язку з веденням бойових дій у районах, в яких розташоване підприємство, установа, організація, та існування загрози для життя і здоров`я працівника він може розірвати трудовий договір за власною ініціативою у строк, зазначений у його заяві (крім випадків примусового залучення до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, залучення до виконання робіт на об`єктах критичної інфраструктури).
Відповідно до статті 5 вказаного Закону у період дії воєнного стану допускається звільнення працівника з ініціативи роботодавця у період його тимчасової непрацездатності, а також у період перебування працівника у відпустці (крім відпустки у зв`язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку) із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або першим робочим днем після закінчення відпустки.
У період дії воєнного стану норми статті 43 Кодексу законів про працю України не застосовуються, крім випадків звільнення працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів.
З аналізу положень вказаного закону вбачається, що вказаний закон не регулює порядок звільнення працівників за угодою сторін, з огляду на що застосуванню підлягають норми КЗпП України та Закону України «Про місцеве самоврядування», Закону України ««Про службу в органах місцевого самоврядування».
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 25 квітня 2022 року № 75 (у редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 28.04.2022 року № 80) затверджено Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебували в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 27 квітня 2022 року, до якого входило, зокрема, місто Куп`янськ. За загальновідомою інформацією, розміщеною в мережі Інтернет у відкритому доступі, 10 вересня 2022 року територія міста Куп`янськ була деокупована та звільнена Збройними силами України від збройних формувань рф.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти виключно на підставі та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Згідно положень ч.1 ст. 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", тимчасово окупована російською федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Частиною 1 статті 7 Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" визначено, що для громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території, реалізація прав на зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, на надання соціальних послуг здійснюється відповідно до законодавства України.
В наданих до суду поясненнях від 28.11.2023 представник третьої особи - Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області зазначив, що згідно з виданим у м. Куп`янськ розпорядженням Куп`янського міського голови Геннадія Мацегори від 29 квітня 2022 року № 37/кп, було звільнено з 01 травня 2022 року з посади начальника Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області ОСОБА_14 на підставі його заяви.
На виконання ухвали суду від 30.11.2023 Куп`янською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області надано до суду пояснення, в яких зазначено, що розпорядженням заступника Куп`янського міського голови від 19.06.2022 № 46/кп ОСОБА_3 , який виконував обов`язки міського голови, виконання обов`язків начальника Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області покладено на ОСОБА_15 , головного спеціаліста апарату Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області, надано їй право першого підпису на період відсутності начальника Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області.
Щодо повноважень заступника міського голови Дмитра КАРЄЛОВА, Куп`янською військовою адміністрацією Куп`янського району Харківської області зазначено, що рішенням №361-VIII від 12 листопада 2021 року Куп`янської міської ради Харківської області ОСОБА_7 затверджено па посаду заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради на підставі ст. 3. ст. 10 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
З відкритих джерел мережі Інтернет та телеграм-каналу Харківської обласної прокуратури судом встановлено, що за процесуального керівництва органів Харківської обласної прокуратури розпочато досудове розслідування щодо Куп`янського міського голови Харківської області ОСОБА_11 за фактом посягання на територіальну цілісність і недоторканність України особою, яка є представником влади, та за фактом державної зради (ч. 2 ст. 110, ч. 1 ст. 111 КК України). 28 лютого 2022 року Куп`янському міському голові Харківської області ОСОБА_11 повідомлено про підозру.
На виконання ухвали суду від 22.12.2023 про витребування доказів Харківською обласною прокуратурою суду повідомлено, що з урахуванням ст. 222 КПК України СВ Управлінням СБ України в області здійснюється досудове розслідування у 2 кримінальних провадженнях, у яких Куп`янському міському голові ОСОБА_11 повідомлено про підозру, нагляд за додержанням законів у яких здійснюється прокурорами обласної прокуратури, зокрема: №22022220000001725, у якому 08.06.2022 йому повідомлено про підозру за ч. 2 ст. 111 КК України та №42022222110000018, у якому 28.02.2022 йому повідомлено про підозру за ч. 2 ст. 110, ч. 1 ст. 111 КК України. Під час досудового розслідування зазначених кримінальних проваджень засіб забезпечення у вигляді відсторонення від посади до ОСОБА_11 не застосовувався. Відповідно до матеріалів зазначених кримінальних проваджень вбачається, що 27.02.2022, ОСОБА_11 перебуваючи у м. Куп`янськ Харківської області звернувся до командування збройних сил російської федерації, які незаконно розташовані на території м. Куп`янськ Харківської області, із пропозицією у наданні підтримки та матеріального забезпечення під час знаходження військових на території міста.
Також, Харківською обласною прокуратурою суду повідомлено, що 03.06.2022 ОСОБА_11 , перебуваючи у м. Куп`янську Харківської області, підписав протокол засідання про створення окупаційної адміністрації «тимчасова цивільна адміністрація Харківської області» та обрання її керівника.
Відтак, з 03.06.2022 на території м. Куп`янськ діяла окупаційна адміністрація «тимчасова цивільна адміністрація Харківської області», органи державної влади та місцевого самоврядування України на вказаній території повноваження не здійснювали, з огляду на окупацію м. Куп`янськ.
Позивачка у відповіді на відзив посилається на те, що більшість працівників Куп`янської міської ради та її структурних підрозділів пішли на співпрацю із ворогом, в тому числі ОСОБА_2 , про що свідчать неофіційні списки, оприлюднені секретарем Куп`янської міської ради Харківської області Вадимом Крохмалем на своїй сторінці Фейсбук: https://www.facebook.com/100064120239291/posts/pfbid02X43EebV2S7RSaKJgXqDbbmD8DBEmAUwXVogucUCBLaJSusaqKDbaWrv6bTVRdLKBl/ на отримання заробітної плати в «російських рублях». В період видання Наказу про звільнення Позивачки у м. Куп`янськ працювала окупаційна влада під керівництвом ОСОБА_6 . Заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради ОСОБА_7 , який був підписантом Розпорядження про переведення ОСОБА_2 на посаду начальника Управління культури, молоді та спорту на один день (19 червня 2022 року), також перейшов на сторону окупанта з часів створення окупаційної адміністрації міста Куп`янська.
Крім того, з відкритих джерел мережі Інтернет судом встановлено, що ОСОБА_7 внесено до переліку колаборантів до бази російських пропагандистів та поплічників окупаційного режиму, яка заснована на інформації від добровольців - Evocation.
Також, ОСОБА_7 внесено до бази « ІНФОРМАЦІЯ_2 », в якій зазначено: «Зрадник Батьківщини. Замах на суверенітет та територіальну цілісність України. Пособник російських окупантів та терористів. Співпраця з російським агресором під час російсько-української війни, віроломно розпочатою фашистською росією 24.02.2022. Призначений окупантами заступником мера Куп`янська. Разом із мером м. Куп`янськ поширював серед місцевого населення наративи про необхідність підтримувати окупаційні війська, сприяти діям загарбників та надавати всебічну допомогу. Разом із мером міста ОСОБА_16 домовилися з окупантами про мирну здачу міста, але при цьому надали окупантам усі умови для спокійного проживання та життєдіяльності у місті. Передавав окупаційним військам інформацію про можливі місця знаходження збройних сил України. Більше того, передав інформацію про найкращі шляхи підходу до Харкова. Ініціативно та добровільно співпрацював із окупаційною адміністрацією та військовими рф, забезпечував їх житлом та харчуванням, а також сприяв їм у розшуку учасників АТО/ООС».
Суд також зазначає, що відповідно до п. 1 Указу Президента України від 27 жовтня 2022 року №737/2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області» було утворено Куп`янську міську військову адміністрацію Куп`янського району Харківської області.
Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.
Розпорядженням Президента України від 27 жовтня 2022 року № 257/2022-рп Андрія БЕСЕДІНА призначено начальником Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району Харківської області.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування начальник військової адміністрації крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до постанови Верховної Ради України від 16 листопада 2022 року №2777-ІХ «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», начальник Куп`янської міської військової адміністрації Куп`янського району здійснює повноваження відповідної міської ради та її виконавчого комітету, а також міського голови.
Згідно із Законом України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII, на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Рішення про утворення військових адміністрацій приймається Президентом України за поданням обласних державних адміністрацій або військового командування.
Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.
З аналізу вказаних норм вбачається, що військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких, зокрема, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження.
З аналізу обставин справи та положень Закону України «Про правовий режим воєнного стану» вбачається, що на території м. Куп`янськ міська рада та її виконавчі органи, міський голова не здійснювали покладені на них Конституцією та законами України повноваження, з огляду на що було створено Куп`янську військову адміністрацію та передано їй вказані повноваження саме із зазначених підстав.
Вказане ще раз підтверджує нездійснення органами місцевого самоврядування своїх повноважень на території м. Куп`янськ, з огляду на що, посилання на оформлення спірного наказу як такого, який виданий посадовою особою органу місцевого самоврядування, сформованого відповідно до Законів та Конституції України, не доводить його законності.
Суд також не бере до уваги посилання відповідача на видання наказу та здійснення записів у трудовій книжці позивачки українською мовою з використанням гербової печатки із відбитком державного гербу України, оскільки вказані записи були здійснені особами, які під час окупації м. Куп`янськ та функціонування окупаційної адміністрації мали доступ до приміщень органів Куп`янської міської ради Харківської області, до всіх документів, бланків, комп`ютерів та печаток Куп`янської міської ради та її виконавчих органів, а також трудових книжок працівників. Доказів евакуації документації та печаток Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області з окупованої території до суду не надано.
Позивачка повідомила суду, що при евакуації вона не забирала трудову книжку, оскільки відповідно до закону вказані документи зберігаються роботодавцем, а відтак вказана трудова книжка перебувала на території окупованого м. Куп`янськ та була у розпорядженні окупаційної влади м. Куп`янськ, яку було встановлено з 03.06.2022.
Суд також враховує, що датою видання наказу є 19.06.2022 року, яке є неділею, тобто вихідним днем, а отже є неробочим днем для Куп`янської міської ради Харківської області.
Виходячи із зазначеного, з урахуванням повідомлених Харківською обласною прокуратурою обставин щодо створення окупаційної адміністрації в м. Куп`янськ з 03.06.2022, враховуючи відсутність власноручного підпису на заяві позивачки, яка на день складення такої заяви перебувала поза межами України, з огляду на видання та підписання спірного наказу у неробочий день ОСОБА_2 , яку було призначено виконуючою обов`язки за посадою ОСОБА_17 , якого внесено до баз колаборантів «Evocation» та «Миротворець», суд вважає обґрунтованими доводи позивачки щодо незаконності прийняття спірного наказу під час окупації м. Куп`янськ, оскільки станом на день його видання державні органи влади та місцевого самоврядування на території м. Куп`янськ не здійснювали свої повноваження.
З огляду на зазначене, суд вважає спірний наказ таким, що виданий без належних підстав, на території, яка не була підконтрольною українській владі, а відтак вказаний наказ підлягає визнанню протиправним та скасуванню судом.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) до Управління культури, молоді та спорту Куп`янської міської ради Харківської області (вул. Першого Травня, буд. 6, м. Куп`янськ, Харківська область, 63701, код ЄДРПОУ 33335334), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Куп`янська міська військова адміністрація Куп`янського району Харківської області, про визнання протиправним та скасування наказу задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ від 19 червня 2022 року № 93/к «Про звільнення».
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду.
Зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення, з урахуванням перебування судді у відпустці, складено 17 січня 2024 року.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 19.01.2024 |
Номер документу | 116362962 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні