Справа № 560/12729/23
РІШЕННЯ
іменем України
17 січня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Фелонюк Д.Л. розглянув адміністративну справу за позовом офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, в якому просить:
1) визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області від 31 березня 2023р. №2 "Про припинення ініціативи щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 ";
2) визнати протиправною бездіяльність Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, яка полягає:
- у неотриманні 28 березня 2023р. поданих особисто ОСОБА_1 підписних листів про дострокове припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області VIII скликання ОСОБА_2 разом з протоколом зборів виборців, на яких було прийняте рішення про відкликання депутата ОСОБА_2 за народною ініціативою та документами проведених зборів;
- у неприйнятті відповідного рішення на підставі поданих документів;
3) зобов`язати Кам`янець-Подільську міську територіальну виборчу комісію Кам`янець-Подільського району Хмельницької області:
- отримати від ОСОБА_1 підписні листи про дострокове припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області VIII скликання ОСОБА_2 разом з протоколом зборів виборців, на яких було прийняте рішення про відкликання депутата ОСОБА_2 за народною ініціативою та документами проведених зборів;
- розглянути подані документи та прийняти відповідне рішення.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що спірна постанова є протиправною, оскільки мотивована порушенням ініціативною групою частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (неподанням документів у визначений строк), але документи були подані вчасно, проте протиправно не отримані відповідачем через бездіяльність останнього, встановлену рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.02.2023 у справі №560/10427/22. Після визнання бездіяльності відповідача в судовому порядку протиправною, позивач, відповідно до пункту 13.3 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (Додаток до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173) (далі - Порядок №173), намагався передати заступнику голови Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_3 поштове відправлення №3230204364512 "Укрпошта Експрес" з оголошеною цінністю 1,64 кг, що містить документи на 341 сторінці, зазначені в описі вкладення до цінного листа. Проте, всупереч пункту 13.2 Порядку №173 документи без жодних пояснень не були отримані.
Відповідач правом подати відзив не скористався, а тому, відповідно до вимог частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе вирішити справу за наявними у ній матеріалами.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18.07.2023 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.09.2023 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Згідно з витягом із протоколу зборів виборців від 13.02.2022 прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області VIII скликання ОСОБА_2 на підставі пунктів 3, 4 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а саме у зв`язку з невідповідністю його практичної діяльності передвиборній програмі партії "Слуга народу" та невиконанням ним зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
На цих зборах створено ініціативну групу для збирання підписів на підтримку пропозиції та обрано ОСОБА_1 її офіційним представником.
Позивач 16.02.2022 надіслав поштове відправлення до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області за адресою: Майдан Відродження 1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область. Згідно з описом вкладення до цінного листа, у поштовому відправленні містились повідомлення про факт проведення зборів виборців від 16.02.2022 та витяг з протоколу зборів виборців від 13.02.2022. Це поштове повідомлення отримане 17.02.2022 головою Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_4 , що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Після збору підписів, позивач 09.03.2022 надіслав поштове відправлення з описом вкладення до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області за адресою: Майдан Відродження 1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область. Згідно з описом вкладення до цінного листа, у поштовому відправленні містились: супровідний лист (кількість предметів - 1); заповнені підписні листи про дострокове припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради VIII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою (кількість предметів - 163); протокол зборів з народної ініціативи від 13.02.2022 (8 сторінок) з трьома додатками (169 стор.) (кількість предметів - 1); загальний підсумок предметів - 165.
Цей лист 29.03.2022 повернувся позивачу з відміткою відділення поштового зв`язку "адресат відсутній за вказаною адресою".
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.02.2023 у справі №560/10427/22, яке набрало законної сили 28.03.2023, позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області щодо отримання поштового відправлення, направленого 09.03.2022 ОСОБА_1 . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто на користь ОСОБА_1 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн 40 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.
За змістом акту про відмову від отримання кореспонденції від 28.03.2023 заступник голови Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_3 , всупереч пункту 13.2 Порядку №173, без жодних пояснень в категоричній формі відмовилась від отримання вказаної поштової кореспонденції та покинула приміщення.
Постановою Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області від 31.03.2023 №2 "Про припинення ініціативи щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 " припинено ініціативу щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 у зв`язку з порушенням ініціативною групою частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціювання даної ініціативи, а саме не подачею до територіальної виборчої комісії підписних листів, протоколу зборів виборців та інших передбачених Законом України "По статус депутатів місцевих рад" документів.
Позивач, вважаючи постанову та бездіяльність відповідача протиправними, звернувся з позовом до суду.
IV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Порядок прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовано статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Відповідно до частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, документами проведених зборів, передбаченими частинами четвертою і п`ятою статті 38 цього Закону, передаються до територіальної виборчої комісії, що встановила результати відповідних місцевих виборів.
Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.
Кам`янець-Подільська міська територіальна виборча комісія Кам`янець-Подільського району Хмельницької області 17.02.2022 отримала повідомлення про факт проведення зборів виборців та створення ініціативної групи.
Відповідно до частини 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" територіальна виборча комісія після надходження підписних листів та документів проведених зборів здійснює їх аналіз на відповідність їх оформлення вимогам цього Закону, перевіряє дотримання порядку збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, вибірково перевіряє достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), за результатом чого приймає рішення, передбачене частиною шостою або сьомою цієї статті.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки, зокрема, у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом 20 днів з дня отримання матеріалів.
Згідно з частиною 4 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" за результатами перевірки територіальна виборча комісія приймає рішення про підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, в якому зазначаються підстави неврахування підписів окремих виборців та підписних листів (за наявності), а також загальна кількість підписів, зібрана на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до частини 5 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до політичної партії, від місцевої організації якої обрано відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Згідно з частиною 6 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Зі змісту наведених норм слідує, що відповідач наділений повноваженнями щодо аналізу, перевірки відповідних документів та прийняття відповідного рішення. При цьому, реалізації зазначених повноважень передує надходження до відповідача підписних листів та документів проведених зборів.
Відповідно до пункту 13.3 Порядку №173 документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.
Згідно з пунктом 13.2 Порядку №173 документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням.
Як встановив суд, у день набрання законної сили рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.02.2023 у справі №560/10427/22, позивач особисто намагався подати заступнику голови Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_3 поштове відправлення, направлене 09.03.2022 ОСОБА_1 , а саме супровідний лист (кількість предметів - 1); заповнені підписні листи про дострокове припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради VIII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою (кількість предметів - 163); протокол зборів з народної ініціативи від 13.02.2022 (8 сторінок) з трьома додатками (169 стор.) (кількість предметів - 1); загальний підсумок предметів - 165.
Проте відповідач 28.03.2023 допустив протиправну бездіяльність щодо його отримання, підтвердженням чого є акт про відмову від отримання кореспонденції від 28.03.2023.
Як наслідок, відповідач дійшов помилкових висновків щодо порушення частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Таким чином, постанова Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області від 31.03.2023 №2 "Про припинення ініціативи щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 " є протиправною та її слід скасувати.
Враховуючи наведене, відповідача слід зобов`язати отримати поштове відправлення, направлене 09.03.2022 ОСОБА_1 , та прийняти рішення за результатами розгляду підписних листів та документів проведених зборів щодо відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_2 , з дотриманням вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Інші доводи та заперечення сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують.
Слід зазначити, що згідно з пунктом 58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994).
За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Наведене свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач сплатив судовий збір у розмірі 2147,20 грн, а тому, ці витрати слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача. Інші докази документально підтверджених судових витрат, понесених позивачем, у матеріалах справи відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області щодо отримання 28.03.2023 поштового відправлення, направленого 09.03.2022 ОСОБА_1 .
Визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області від 31.03.2023 №2 "Про припинення ініціативи щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 ".
Зобов`язати Кам`янець-Подільську міську територіальну виборчу комісію Кам`янець-Подільського району Хмельницької області отримати поштове відправлення, направлене 09.03.2022 ОСОБА_1 , та прийняти рішення за результатами розгляду підписних листів та документів проведених зборів щодо відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_2 , з дотриманням вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Стягнути на користь ОСОБА_1 2147 (дві тисячі сто сорок сім) грн 20 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ) Відповідач:Кам`янець-Подільська міська територіальна виборча комісія Кам`янець-Подільського району Хмельницької області (площа Вірменський ринок, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 43756253) Головуючий суддя Д.Л. Фелонюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 19.01.2024 |
Номер документу | 116362990 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Фелонюк Д.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні