Постанова
від 13.05.2024 по справі 560/12729/23
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/12729/23

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Фелонюк Д.Л.

Суддя-доповідач - Гонтарук В. М.

13 травня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гонтарука В. М.

суддів: Матохнюка Д.Б. Білої Л.М. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року (ухвалене в м. Хмельницькому) у справі за адміністративним позовом офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся до суду з позовом до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Хмельницькогоокружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідачподав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Сьомий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 19 березня 2024 року, з урахуванням ст. 311 КАС України, вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

За таких умов згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що остання не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду неоспорені факти про те, що згідно з витягом із протоколу зборів виборців від 13.02.2022 прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області VIII скликання ОСОБА_2 на підставі пунктів 3, 4 статті 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а саме у зв`язку з невідповідністю його практичної діяльності передвиборній програмі партії "Слуга народу" та невиконанням ним зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

На цих зборах створено ініціативну групу для збирання підписів на підтримку пропозиції та обрано ОСОБА_1 її офіційним представником.

Позивач 16.02.2022 надіслав поштове відправлення до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області за адресою: Майдан Відродження 1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область. Згідно з описом вкладення до цінного листа, у поштовому відправленні містились повідомлення про факт проведення зборів виборців від 16.02.2022 та витяг з протоколу зборів виборців від 13.02.2022. Це поштове повідомлення отримане 17.02.2022 головою Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_3 , що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Після збору підписів, позивач 09.03.2022 надіслав поштове відправлення з описом вкладення до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області за адресою: Майдан Відродження 1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область. Згідно з описом вкладення до цінного листа, у поштовому відправленні містились: супровідний лист (кількість предметів - 1); заповнені підписні листи про дострокове припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради VIII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою (кількість предметів - 163); протокол зборів з народної ініціативи від 13.02.2022 (8 сторінок) з трьома додатками (169 стор.) (кількість предметів - 1); загальний підсумок предметів - 165.

Цей лист 29.03.2022 повернувся позивачу з відміткою відділення поштового зв`язку "адресат відсутній за вказаною адресою".

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.02.2023 у справі №560/10427/22, яке набрало законної сили 28.03.2023, позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області щодо отримання поштового відправлення, направленого 09.03.2022 ОСОБА_1 . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто на користь ОСОБА_1 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн 40 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

За змістом акту про відмову від отримання кореспонденції від 28.03.2023 заступник голови Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_4 , всупереч пункту 13.2 Порядку №173, без жодних пояснень в категоричній формі відмовилась від отримання вказаної поштової кореспонденції та покинула приміщення.

Постановою Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області від 31.03.2023 №2 "Про припинення ініціативи щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 " припинено ініціативу щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 у зв`язку з порушенням ініціативною групою частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціювання даної ініціативи, а саме не подачею до територіальної виборчої комісії підписних листів, протоколу зборів виборців та інших передбачених Законом України "По статус депутатів місцевих рад" документів.

Позивач, вважаючи вказану постанову протиправною, звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, колегія суддів зазначає наступне.

Порядок прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовано статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Відповідно до частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другою статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, документами проведених зборів, передбаченими частинами четвертою і п`ятою статті 38 цього Закону, передаються до територіальної виборчої комісії, що встановила результати відповідних місцевих виборів.

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.

Кам`янець-Подільська міська територіальна виборча комісія Кам`янець-Подільського району Хмельницької області 17.02.2022 отримала повідомлення про факт проведення зборів виборців та створення ініціативної групи.

Відповідно до частини 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" територіальна виборча комісія після надходження підписних листів та документів проведених зборів здійснює їх аналіз на відповідність їх оформлення вимогам цього Закону, перевіряє дотримання порядку збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, вибірково перевіряє достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), за результатом чого приймає рішення, передбачене частиною шостою або сьомою цієї статті.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки, зокрема, у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом 20 днів з дня отримання матеріалів.

Згідно з частиною 4 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" за результатами перевірки територіальна виборча комісія приймає рішення про підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, в якому зазначаються підстави неврахування підписів окремих виборців та підписних листів (за наявності), а також загальна кількість підписів, зібрана на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

Відповідно до частини 5 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до політичної партії, від місцевої організації якої обрано відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Згідно з частиною 6 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Зі змісту наведених норм слідує, що відповідач наділений повноваженнями щодо аналізу, перевірки відповідних документів та прийняття відповідного рішення. При цьому, реалізації зазначених повноважень передує надходження до відповідача підписних листів та документів проведених зборів.

Відповідно до пункту 13.3 Порядку №173 документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.

Згідно з пунктом 13.2 Порядку №173 документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням.

З матеріалів справи встановлено, що у день набрання законної сили рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.02.2023 у справі №560/10427/22, позивач особисто намагався подати заступнику голови Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_4 поштове відправлення, направлене 09.03.2022 ОСОБА_1 , а саме супровідний лист (кількість предметів - 1); заповнені підписні листи про дострокове припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради VIII скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою (кількість предметів - 163); протокол зборів з народної ініціативи від 13.02.2022 (8 сторінок) з трьома додатками (169 стор.) (кількість предметів - 1); загальний підсумок предметів - 165.

Проте відповідач 28.03.2023 допустив протиправну бездіяльність щодо його отримання, підтвердженням чого є акт про відмову від отримання кореспонденції від 28.03.2023.

Як наслідок, відповідач дійшов помилкових висновків щодо порушення частини 1 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Таким чином, постанова Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області від 31.03.2023 №2 "Про припинення ініціативи щодо припинення повноважень депутата Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області ОСОБА_2 " є протиправною та її слід скасувати.

Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що в даному випадку правильним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача отримати поштове відправлення, направлене 09.03.2022 ОСОБА_1 , та прийняти рішення за результатами розгляду підписних листів та документів проведених зборів щодо відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_2 , з дотриманням вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків не спростовують та не свідчать про наявність підстав для скасування оскаржуваного рішення суду, позаяк не містять аргументованих доводів на спростування правомірності висновків суду першої інстанції у взаємозв`язку з обставинами справи.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Гонтарук В. М. Судді Матохнюк Д.Б. Біла Л.М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2024
Оприлюднено16.05.2024
Номер документу119024693
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/12729/23

Постанова від 13.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні