ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/4773/23 пров. № А/857/24596/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Курильця А.Р.,
суддів Мікули О.І., Пліша М.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу обслуговуючого гаражного кооперативу «Західний рай» на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року в справі за позовом Обслуговуючого гаражного кооперативу "Західний Рай" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Галжек", про визнання протиправним та скасування рішення №834 від 19.07.2023,-
суддя в 1-й інстанції Осташ А.В.,
час ухвалення рішення 26.10.2023 року, 12:02 год.,
місце ухвалення рішення м.Тернопіль,
дата складання повного тексту рішення 27.10.2023 року,
в с т а н о в и в :
Обслуговуючий гаражний кооператив "Західний Рай" звернувся в суд з позовом до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Галжек", про визнання протиправним та скасування рішення №834 від 19.07.2023.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про задоволення позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що 19.07.2023 виконавчий комітет Тернопільської міської ради прийняв рішення Про усунення порушень у сфері земельного законодавства та містобудування. Своїм рішенням виконавчий комітет вирішив організувати та провести роботи з демонтажу тимчасових споруд гаражів (7шт.) встановлених на території біля будинків АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 , власники яких не встановлені та проведення робіт з демонтажу та приймання на зберігання демонтованих тимчасових споруд Тернопільському міському шляховому ремонтно- будівельному підприємству «Міськшляхрембуд» оформити відповідними актами. Усі гаражі (які були встановлені в квітні 2008 року) належать засновникам Обслуговуючого гаражного кооперативу "Західний Рай", заснованому 23.01.2012. Такі дії відповідача є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки демонтаж гаражів по вищезазначених вулицях за своєю природою є незаконним та призведе до заподіяння шкоди правам та інтересам власникам даних гаражів.
Колегія суддів вважає можливим розглянути дану справу в порядку письмового провадження відповідно до п.2 ч.1 ст. 311 КАС України, оскільки учасники справи, будучи належним чином повідомленими про час і місце апеляційного розгляду справи в судове засідання не з`явилися і судом апеляційної інстанції їхня явка обов`язковою не визнавалася.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
Судом встановлено та не заперечується сторонами по справі те, що в квітні 2008 року мешканцями будинку АДРЕСА_2 та будинку АДРЕСА_1 за згоди Житлово - комунального підприємства, що обслуговує дані будинки, на пустирі між цими вулицями було встановлено 7 (сім) металевих гаражів, які були поміщені на підмурівку.
По даний час позивач продовжує користуватися земельною ділянкою орієнтовною площею 0,0168 га, яка розміщена на території біля будинків АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 . 23.01.2012 власники гаражів об`єдналися та зареєстрували Обслуговуючий гаражний кооператив «Західний Рай» як юридичну особу.
Засновниками кооперативу стали ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_7
29.10.2021 Тернопільською міською радою прийнято рішення «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_3 . Даним рішенням відповідач затвердив технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,6600га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 .
Станом на сьогодні земельна ділянка за к.н. 6110100000:13:007:0004 перебуває в постійному користуванні ОСББ «Галжек».
16.09.2022 голова ОСББ «Галжек» ОСОБА_8 звернулася до управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради із листом, що надання інформації з приводу гаражів, які знаходяться на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , яка перебуває в постійному користуванні ОСББ «Галжек» за к.н. 6110100000:13:007:0004.
На вказаний лист було надано відповідь 06.10.2022 про те, що інформація про вищевказані гаражі в управління містобудування, архітектури та кадастру відсутня.
Голова ОСББ «Галжек» ОСОБА_8 , 28.03.2023, звернулася на ім`я міського голови із листом з приводу того чи надавався дозвіл на встановлення тимчасових споруд (металевих гаражів) на прибудинковій території ОСББ «Галжек».
На вказаний запит, листом виконавчого комітету від 10.04.2023 було надано відповідь де зазначено, що при формуванні прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 в межі включено земельну ділянку з розміщеними на ній тимчасовими спорудами. Інформація про оформлення власниками тимчасових споруд договорів сервітуту або інших документів на право користування землею для встановлення тимчасових споруд за критеріями зазначеними у листі, не встановлено.
В подальшому, 27.04.2023 голова ОСББ «Галжек» ОСОБА_8 звернулася до управління муніципальної інспекції Тернопільської міської ради про вжиття заходів, щодо осіб, котрі встановили металеві гаражі на прибудинковій території багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 .
За результатами роботи постійно діючої робочої групи 01.06.2023 складено акт її роботи у п. 2 якого викладено встановлені обставини та результат роботи робочої групи, щодо розгляду вищевказаного звернення голови ОСББ «Галжек» Надїї Леськів, а саме:
1. Земельна ділянка за к.н. 6110100000:13:007:0004 надана в постійне користування ОСББ «Галжек» для будівництва та обслуговування житлового будинку.
2. Згідно інформації відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради при формуванні прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 в межі включено земельну ділянку з розміщеними на ній тимчасовими спорудами. Інформація про оформлення власниками тимчасових споруд договорів сервітуту або інших документів на право користування землею для встановлення тимчасових споруд у відділі відсутня.
3.Інформація з приводу вказаних гаражів в управлінні містобудування, архітектури та кадастру також відсутня.
4. Враховуючи вимоги діючого законодавства, робочою групою прийнято рішення подати до відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради підготувати відповідне рішення на розгляд виконавчого комітету Тернопільської міської ради, щодо демонтажу 2 металевих тимчасових споруд - гаражів (За - 4, Проти - 0, Утримались - 0).
Управління муніципальної інспекції, 08.06.2023, скерувало до відділу земельних ресурсів лист у якому відзначило про те, що з метою належного розгляду звернення голови правління ОСББ «Галжек» Надії Леськів, постійно діючою робочою групою, яка створена рішенням виконавчого комітету №1225 від 22.12.2021 «Про створення постійно діючої робочої групи», проведено обстеження по вул. В.Лучаківського,11. За результатами якого виявлено, що на прибудинковій території даного будинку встановлено 2 металевих гаражі. Враховуючи вимоги діючого законодавства, попросило вивчити питання законності розміщення даних гаражів, та у випадку виявлення порушень земельного законодавства, підготувати відповідний проект рішення на розгляд виконавчому комітету щодо демонтажу зазначених об`єктів.
Пізніше відділ земельних ресурсів було проінформовано про те, що поблизу будинків №11 по вул.Лучаківського та №34 по вул.С.Будного, розміщено ще 5 гаражів без відповідних дозвільних документів на землю. Власники не відомі.
19.07.2023 виконавчий комітет Тернопільської міської ради прийняв рішення Про усунення порушень у сфері земельного законодавства та містобудування. Своїм рішенням виконавчий комітет вирішив:
- Постійно діючій робочій групі в 10-ти денний термін з дня прийняття рішення організувати та провести роботи з демонтажу тимчасових споруд гаражів (7шт.) встановлених на території біля будинків АДРЕСА_1 та №34 по вул. Ст. Будного, власники яких не встановлені.
- Проведення робіт з демонтажу та приймання на зберігання демонтованих тимчасових споруд Тернопільському міському шляховому ремонтно-будівельному підприємству «Міськшляхрембуд» оформити відповідними актами.
Вважаючи дане рішення виконавчого комітету ТМР протиправним та таким, що підлягає до скасування, позивач, через представника, звернувся до суду з даним позовом до суду.
Закон України «Про благоустрій населених пунктів» визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Статтею 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально- складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.
Заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Прибудинкова територія - територія навколо багатоквартирного будинку, визначена на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації, у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку (ст. 1 Закону Країни «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»).
Згідно зі статтею 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.
У силу вимог статті 12 Закон України «Про благоустрій населених пунктів» суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
У відповідності до статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила включають, зокрема, порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів.
Частиною першою статті 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами.
Таким чином, Закон України «Про благоустрій населених пунктів» наділяє повноваженнями міські ради та їх виконавчі органи здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів.
У розумінні Закону України «Про благоустрій населених пунктів» дії з демонтажу елементів благоустрою є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж - це роботи щодо відновлення об`єкту благоустрою території).
За визначенням ч. 2 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
За приписами ст.376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
З огляду на викладене вище, виконавчий комітет Тернопільської міської ради наділений контролюючими повноваженнями та здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою.
Як вбачається з матеріалів справи ОСББ «Галжек» є законним користувачем земельної ділянки площею 0,6600 га для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , за к.н. 6110100000:13:007:0004.
Із матеріалів справи слідує, що гаражі котрі підлягають демонтажу є тимчасовими спорудами та розміщені на земельній ділянці комунальної форми власності, котра перебуває в постійному користуванні ОСББ «Галжек», яка надана останньому для обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул. Лучаківського, 11.
Також слід зауважити, що матеріалами справи підтверджується, що жодних дозволів та погоджень на розміщення гаражів в межах прибудинкової території ОСББ «Галжек» Тернопільською міською радою та її виконавчими органами не видавалося.
Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього. Даних про реєстрацію речових прав на гараж учасниками справи до суду не подано.
Наведене говорить про те, що відсутність у позивача речових прав на самі гаражі та земельну ділянку під ними виключає навіть припущення про здатність оскарженого рішення призвести до порушення прав та охоронюваних законом інтересів заявника, котрі у спірних правовідносинах відносно гаражів взагалі не існують.
Покликання позивача на те, що ОГК «Західний Рай» сформовано пакет документів щодо надання земельної ділянки в оренду площею 0,0700 га для обслуговування гаражів кооперативу який через ЦНАП поданий Тернопільській міській раді на надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки А-25-01.
Колегія суддів вважає вірними висновки суду першої інстанції, що такі дії мали місце 20.10.2023. А тому, при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачу не було відомо про такий намір позивача, а тому дана обставина оцінці не надається.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що позивач не подав до матеріалів справи доказів реєстрації речових прав на гаражі, що зумовлює висновок про відсутність порушеного права на збереження об`єкта у контексті норм Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
А тому, з урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов вірноговисновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.
Враховуючи вищевикладене, апеляційну скаргу обслуговуючого гаражного кооперативу «Західний рай» слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст.308,311,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу обслуговуючого гаражного кооперативу «Західний рай» залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року у справі № 500/4773/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. І. Мікула М. А. Пліш Повне судове рішення складено 17 січня 2024 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 19.01.2024 |
Номер документу | 116365383 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні