Рішення
від 10.01.2024 по справі 136/1459/23
ЛИПОВЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 136/1459/23

провадження № 2/136/306/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"10" січня 2024 р. м. Липовець

Липовецький районний суд Вінницької області у складі головуючого судді Іванця О.Д., за участю секретаря судового засідання Рипюк Т.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Липовець, у порядку спрощеного позовного провадження, цивільну справу за позовом Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям,

ВСТАНОВИВ:

04.08.2023 позивач Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації звернулось до суду з позовом до відповідача ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Позивач обґрунтовує свій позов наступними обставинами.

13.08.2018 до Управління соціального захисту населення Липовецької районної державної адміністрації (далі - УСЗН Липовецької РДА) звернулась жителька АДРЕСА_1 , ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ), за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, оскільки її сім`я має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї. На підставі поданих документів, ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям на період з 01.08.2018 до 31.01.2019. Згідно ч. 1 ст. 5 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 № 1768-ІІІ, розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї. Для призначення соціальної допомоги на наступний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву і декларацію про доходи та майновий стан (п.6 Порядку). Для призначення допомоги на наступний строк, ОСОБА_1 повторно подавала УСЗН Липовецької РДА заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. На підставі повторного звернення ОСОБА_1 від 12 лютого 2019 року їй призначено державну соціальну допомогу на період з 01.02.2019 до 31.07.2019, на підставі звернення від 09.08.2019 допомогу призначено з 01.08.2019 року по 31.01.2020 року, на підставі звернення від 11.02.2020 відповідачу призначено допомогу з 01.02.2020 по 31.07.2020. Одним із документів, що додається до заяви про призначення усіх видів допомоги, компенсацій та пільг передбачених пунктом 6 Порядку, є декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. В поданій 13.08.2018 року декларації (розділ VII) ОСОБА_1 вказала, що витрат, здійснених протягом 12 місяців перед зверненням не було, та в заяві від 13.08.2018 підписалась під тим, що: вона усвідомлює, що наведені нею відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняття рішення щодо надання соціальної допомоги, компенсацій та пільг, будуть перевірені згідно з чинним законодавством; її повідомлено, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації та пільг, вона зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення. Про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних або недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї її попереджено. Під час здійснення верифікації УСЗН Липовецької РДА відповідно до постанови КМУ від 18.02.2016 року №136 було виявлено, що у ОСОБА_2 (чоловіка позивачки) наявний транспортний засіб Мінітрактор, 2018 року випуску, придбаний ним 06.12.2018 року згідно договору купівлі-продажу №3208/18-33 від 06.12.2018 року про що відповідач не повідомила управління після придбання такого транспорту та приховала дані відомості при поданні в подальшому декларацій від 12.02.2019, від 09.08.2019 та від 11.02.2020. Таким чином, ОСОБА_1 було надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 45980,87 грн. Розпорядженням голови Липовецької районної державної адміністрації від 16.01.2021 року №10-рк «Про припинення структурних підрозділів Липовецької районної державної адміністрації» припинено УСЗН Липовецької РДА (код ЄДРПОУ 03191905) шляхом приєднання до УПСЗН Вінницької РДА (код СДРПОУ 03191928), та відповідно до постанови КМУ №1321 від 16.12.2020 року, УПСЗН Вінницької РДА є публічно - владним правонаступником а також правонаступником майна, майнових прав та обов`язків УСЗН Липовецької РДА. 10.06.2021 ОСОБА_1 звернулась до УПСЗН Вінницької РДА з заявою про те, що заборгованість в сумі 45980,87 грн. по державній соціальній допомозі зобов`язується повернути на протязі року, однак кошти не повертала. Також, 02.12.2022 ОСОБА_1 звернулась до УПСЗН Вінницької РДА з заявою про те, що заборгованість в сумі 45980,87 грн. по державній соціальній допомозі зобов`язується повернути на протязі року, однак кошти не повертала, що підтверджується копіями заяв. Також УПСЗН Вінницької РДА надсилало відповідачу повідомлення про необхідність повернення коштів по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям від 29.11.2022 за №614 та від 11.04.2023 за №35-12/3-193, яке відповідач отримала 12.04.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. На запит УПСЗН Вінницької РДА Головним управлінням Держпродспоживслужби у Вінницькій області було підтверджено, що вартість придбаного чоловіком позивачки - ОСОБА_2 мінітрактора перевищує 50 000 грн, а саме становить 82200,00 грн. Враховуючи, що ОСОБА_1 не повідомила управління про придбання чоловіком мінітрактора на суму, що перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї, вона за період з 01 січня 2019 року по 31 липня 2020 року надмірно отримала кошти в сумі 45980,87 грн.

Ухвалою суду від 21.08.2023 призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та визначено відповідачу строк для подання відзиву на позов. Також клопотання Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації про звільнення від сплати судового збору або відстрочення сплати судового збору до ухвалення судового рішення у справі задоволено частково. Відстрочено сплату судового збору у цивільній справі за позовом Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, - до ухвалення рішення у даній справі. У задоволенні клопотання позивача Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації про звільнення від сплати судового збору відмовлено.

Сторони не подали до суду своїх заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження.

У судове засідання позивач не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином у встановленому законом порядку. На адресу суду, 24.10.2023 надійшла заява про розгляд справи за відсутності представника. Позовні вимоги підтримують та просять суд їх задовольнити.

Відповідач у визначений судом строк відзиву на позов не подала, однак 21.09.2023 на адресу суду надійшла заява, в якій відповідач просила суд застосувати наслідки пропущення строків позовної давності, а також просила суд відмовити в повному обсязі в задоволенні позову.

Ухвалою суду від 23.11.2023 відкладено розгляд справи на іншу дату, направлено позивачу заяву ОСОБА_1 з проханням застосувати наслідки пропущення строків позовної давності до позовної заяви та запропоновано позивачеві надати письмові пояснення з приводу даної заяви.

09.01.2024, до початку розгляду справи, на адресу суду надійшло заперечення від позивача проти заяви відповідача ОСОБА_1 щодо застосування наслідків пропущення строків позовної давності та додано докази по даній справі. Крім того, надійшла заява від представника позивача, в якій остання просила суд розгляд справи проводити без її участі, позовні вимоги підтримала, просила суд їх задовольнити.

Також, 09.01.2024 на адресу суду надійшла від представника позивача заява про зменшення розміру позовних вимог до 43480, 87 грн. у зв`язку з частковим погашенням боргу відповідачем .

Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, приходить до наступного висновку з огляду про таке.

Судом встановлено, 13.08.2018 ОСОБА_1 звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с. 9-10). На підставі вказаної заяви,декларації про доходита майновий стан (а.с. 11-12) Управлінням прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги малозабезпеченій сім`ї від 15.08.2018 на період з 01.08.2018 до 31.01.2019 (а.с. 18). Для призначення допомоги на наступний строк, ОСОБА_1 повторно подавала УСЗН Липовецької РДА заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг, декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (а.с. 119-22, 24-27, 29-32). На підставі повторного звернення ОСОБА_1 від 12.02.2019 їй призначено державну соціальну допомогу на період з 01.02.2019 до 31.07.2019 (а.с. 23), на підставі звернення від 09.08.2019 допомогу призначено з 01.08.2019 до 31.01.2020 (а.с. 28), на підставі звернення від 11.02.2020 відповідачу призначено допомогу з 01.02.2020 до 31.07.2020 (а.с. 33).

Під час здійснення верифікації УСЗН Липовецької РДА відповідно до постанови КМУ від 18.02.2016 року №136 було виявлено, що у ОСОБА_2 (чоловіка позивачки) наявний транспортний засіб Мінітрактор, 2018 року випуску, придбаний ним 06.12.2018 згідно договору купівлі-продажу №3208/18-33 від 06.12.2018 (а.с. 43), про що відповідач не повідомила управління після придбання такого транспорту та приховала дані відомості при поданні в подальшому декларацій від 12.02.2019, від 09.08.2019 та 11.02.2020, що підтверджується копією рішення за даними верифікації (а.с. 34) та копією свідоцтва про реєстрацію машини (а.с. 35).

Згідно з Розпорядженням голови Липовецької районної державної адміністрації від 16.01.2021 за №10-рк «Про припинення структурних підрозділів Липовецької районної державної адміністрації» припинено УСЗН Липовецької РДА (код ЄДРПОУ 03191905) шляхом приєднання до УПСЗН Вінницької РДА (код ЄДРПОУ 03191928), та відповідно до постанови КМУ №1321 від 16.12.2020 року, УПСЗН Вінницької РДА є публічно - владним правонаступником а також правонаступником майна, майнових прав та обов`язків УСЗН Липовецької РДА (а.с. 36).

Судом було встановлено, що ОСОБА_1 10.06.2021 (а.с. 38) звернулась до УПСЗН Вінницької РДА з заявою про те, що заборгованість в сумі 45980,87 грн. по державній соціальній допомозі зобов`язується повернути на протязі року, однак кошти не повертала. В подальшому, 02.12.2022 ОСОБА_1 знову звернулась до УПСЗН Вінницької РДА з заявою про те, що заборгованість в сумі 45980,87 грн. по державній соціальній допомозі зобов`язується повернути на протязі року, однак кошти не повертала. А тому, позивачем було надіслано відповідачу повідомлення про необхідність повернення коштів по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям від 29.11.2022 за №614 (а.с. 40) та від 11.04.2023 за №35-12/3-193 (а.с. 41), яке відповідач отримала 12.04.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 42).

На запит УПСЗН Вінницької РДА Головним управлінням Держпродспоживслужби у Вінницькій області було підтверджено, що вартість придбаного чоловіком позивачки - ОСОБА_2 мінітрактору перевищує 50 000 грн, а саме становить 82200,00 грн. (а.с. 44, 45).

Враховуючи, що ОСОБА_1 не повідомила управління про придбання чоловіком мінітрактору на суму, що перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї, вона за період з 01 січня 2019 року по 31 липня 2020 року надмірно отримала кошти в сумі 45980,87 грн, що підтверджується довідками про виплату допомоги від 04.10.2022 (а.с. 46, 47).

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 № 1768-ПІ (у редакції, чинній на момент звернення відповідача до УСЗН Липовецької РДА). державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Пунктом 8 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250 (у редакції, чинній на момент звернення відповідача до УСЗН Липовецької РДА) (далі Порядок) передбачено, що соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. Відповідно до пункту 20 Порядку, соціальна допомога призначається на шість місяців.

Для призначення соціальної допомоги на наступний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву і декларацію про доходи та майновий стан (п.6 Порядку).

Відповідно до 10 Порядку, державна соціальна допомога не призначається, якщо особи, які входять до складу малозабезпеченої сім`ї, протягом 12 місяців перед зверненням за наданням соціальної допомоги здійснили купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку тощо або оплатили послуги з навчання будівництва, ремонту квартири (будинку) або автомобіля, транспортного засобу (механізму), телефонного (в тому числі мобільного) зв`язку тощо (крім житлово-комунальних послуг, у межах норм споживання та медичних послуг, пов`язаних із забезпеченням життєдіяльності) в сумі, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для сім`ї. Наявність (відсутність) у власності членів малозабезпеченої сім транспортних засобів зазначається у декларації.

Відповідно до п. 25 Порядку, якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставина що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.

Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку.

На адресу суду 21.09.2023 надійшла заява від ОСОБА_1 , в якій остання просила суд застосувати наслідки пропущення строків позовної давності, а також просила суд відмовити в повному обсязі в задоволенні позову.

Суд, дослідивши заперечення, яке надійшло на адресу суду 09.01.2024 від позивача проти заяви відповідача ОСОБА_1 щодо застосування наслідків пропущення строків позовної давності та додані докази по даній справі (а.с. 77-82), дійшов до наступного висновку.

Згідно ст. 264 ЦК України перебіг позовної давності переривається вчиненням особою дії, що свідчить про визнання нею свого боргу або іншого обов`язку. Після переривання перебіг позовної давності починається заново. Час, що минув до переривання перебігу позовної давності, до нового строку не зараховується.

Так, фактично перебіг трирічного строку позовної давності був неодноразово перерваний відповідачем та починався заново після будь-якої вчиненої ОСОБА_1 дії (подання заяви про те, що вона поверне кошти або фактичне повернення частини надмірно виплачених коштів).

Враховуючи всі зазначені обставини та заперечення проти заяви ОСОБА_1 , суд дійшов до висновку, що строк позовної давності не пропущено.

Крім того, відповідно до п. 12 Перехідних положень ЦК України визначено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19), строки, визначені статтями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 Цивільного Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.

Крім того, з початком повномасштабного вторгнення 24.02.2022 законодавець вніс до Прикінцевих та перехідних положень ЦК України п. 19, яким у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначені ст.ст. 257-259 (позовна давність) цього Кодексу, продовжуються на строк його дії.

Судом було досліджено подану від представника позивача заяву про зменшення розміру позовних вимог, яка мотивована тим, що 17 травня 2023 року ОСОБА_1 повернула управлінню надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги в сумі 1000,00 грн, що підтверджується виписко і рахунку за 17.05.2023, копія якої додається, оригінал знаходиться в управлінні (а.с. 90). Потім, 10 липня 2023 року ОСОБА_1 повернула управлінню надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги в сумі 1000,00 грн, що підтверджується випискою із рахунку з 10.07.2023(а.с. 91) копія якої додається, оригінал знаходиться в управлінні. В подальшому, 07.08.2023 року ОСОБА_1 повернула управлінню надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги в сумі 500,00 грн, що підтверджується випискою з рахунку від 07.08.2023,копія якої додається, оригінал знаходиться в управлінні, що не враховано управлінням під час подання позовної заяви до суду (а.с. 92).

Суд, враховуючи те, що ОСОБА_1 повернула управлінню надмірно виплачені кошти в сумі 2500,00 грн. (дві тисячі п`ятсот гривень 00 копійок), дійшов до висновку, що наявні усі підстави для зменшення розміру позовних вимог по справі №136/1459/23 до 43 480,87 грн. (сорок три тисячі чотириста вісімдесят гривень 87 копійок), а тому позов підлягає до задоволення з урахуванням зменшення позовних вимог.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з того, що завданням цивільного судочинства, визначеним у частині 1статті 2 ЦПК України, є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Допомога малозабезпеченим сім`ямпризначається та виплачується відповідно доЗакону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям»та Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250.

Враховуючи майновий стан позивача останньому було відстрочено сплату судового збору, до моменту ухвалення судового рішення у справі. Оскільки позов підлягає задовольнню, тому суд вважає необхідним в порядку, передбаченому ст. 141 ЦПК України, стягнути з відповідачки на користь держави судовий збір у розмірі 2684,00 грн.

Керуючись Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року, ст. 1212 ЦК України , ст. ст. 4, 10, 76, 141, 247, 264, 265, 268, 273 - 274 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Позов Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації (місцезнаходженя: вул. Георгія Нарбута, буд. 10А, м. Вінниця, Вінницький р-н, Вінницька обл., ЄДРПОУ 03191928) до ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь Управління праці та соціального захисту населення Вінницької районної військової адміністрації (розрахунковий рахунок НОМЕР_2 , МФО 820172, код 03191928, призначення платежу: повернення надмірно виплачених коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, із зазначенням прізвища, адреси, КПКВК 2501540) надмірно виплачені кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в сумі 43480 (сорок три тисячі чотириста вісімдесят) гривень 87 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір у розмірі 2684 грн. 00 коп. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири ) гривні 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30-ти днів до Вінницького апеляційного суду. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом 30-ти днів із дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя О.Д. Іванець

СудЛиповецький районний суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення10.01.2024
Оприлюднено19.01.2024
Номер документу116377685
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —136/1459/23

Рішення від 10.01.2024

Цивільне

Липовецький районний суд Вінницької області

Іванець О. Д.

Ухвала від 23.11.2023

Цивільне

Липовецький районний суд Вінницької області

Іванець О. Д.

Ухвала від 21.08.2023

Цивільне

Липовецький районний суд Вінницької області

Іванець О. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні