Рішення
від 18.01.2024 по справі 400/13840/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 січня 2024 р. № 400/13840/23 Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенко В. В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до Коблівської сільської ради, вул. Одеська, 4,с. Коблеве,Миколаївська обл., Миколаївський р-н,57453, провизнання протиправним та скасування рішення від 12.05.2023 року № 31; зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом до Коблівської сільської ради з вимогами визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №31 від 12.05.2023 «Про відмову вирішення земельних питань», яким позивачу відмовлено у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність; зобов`язати Коблівську сільську раду Миколаївського району Миколаївської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 , кадастровий номер земельної ділянки 4820982200:12:055:0173; зобов`язати Коблівську сільську раду Миколаївської області прийняти рішення про безоплатну передачу земельної ділянки кадастровий номер 4820982200:12:055:0173 у власність ОСОБА_1 .

Свої позовні вимог ОСОБА_1 обґрунтував тим, що в лютому 2022 р. він звернувся до Коблівської сільської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення. 12.05.2023 рішенням Коблевської сільської ради №31 позивачу відмовлено у затвердженні проекту та передачі земельної ділянку, у зв`язку з тим, що під час дії воєнного стану забороняється безоплатна передача земель державної та комунальної власності у приватну власність. Позивач вважає таке рішення відповідача протиправним, оскільки відповідно до п.п.5 п.27 розділу Х Земельного кодексу України передбачено, що забороняється лише безоплатна передача землі у приватну власність, а також надання дозволів на розроблення проектів землеустрою. Разом з тим, зазначеною нормою не заборонено на затвердження проекту землеустрою. За таких обставин, відповідач не міг відмовити позивачу у затвердженні проекту землеустрою.

Відповідач позов не визнав, надіслав відзив в якому просив в задоволенні позову відмовити. Свою позицію, відповідач аргументував посиланням на Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2002 року, який доповнив Розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України пунктами 27 і 28, які урегульовують більшість питань щодо використання земельних ділянок. Відповідно до п.5 п.27 під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. За таких обставин, враховуючи пряму вимогу Кодексу, у відповідача не було повноваження не ухвалення будь-якого іншого рішення.

В судовому засіданні 08.01.2024 представник позивача підтримав позицію позивача викладену у позовної заяві, звернув увагу суду на відмінність інституту затвердження проекту землеустрою від передачі у власність, пояснив, що звернення позивача до суду обумовлено тим, що у разі не затвердження проекту, сформована земельна ділянку буде розформована, та розроблений вже ним проект землеустрою втратить чинність.

Після заслуховування позиції представник позивача, за погодженням зі сторонами, суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження 18.01.2024.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

31.12.2020 наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області №1000-УБД «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» ОСОБА_2 разом з іншими громадянами, надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих в межах території Коблівської сільської ради Березанського району Миколаївської області, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.

Протягом 2021 року, на замовлення ОСОБА_1 ДП «Центр державного земельного кадастру» розробленно проект землеустрою земельної ділянки з кадастровим номером 4820982200:12:055:0173 розміром0,0556 га для ведення особистого селянського господарства в межах території Коблівської сільської ради.

07.02.2022 ОСОБА_2 подав до Коблівської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки 4820982200:12:055:0177 та передачі її йому власність.

12.05.2023 Коблівської сільської ради Миколаївської області прийнято Рішення №31 «Про відмову вирішення земельних питань», яким вирішено відмовити ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, в зв`язку з тим, що під час діє венного стану забороняється безоплатна передача земель державної та комунальної власності у приватну власність.

Згідно п. «б» ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Відповідно до ст.33 Земельного кодексу України земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянами у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення цих земельних ділянок.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано ст. 118 Земельного кодексу України.

Згідно з ч.6,7 ст.118 Земельного Кодексу України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відповідно до ч.ч.9, 10, 11 ст.118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п.27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини 1 статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Станом на час прийняття відповідачем рішення про відмову у затвердженні проекту, а також на час розгляду судом справи, воєнний стан в Україні не припинено.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідач правомірно відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність, оскільки на теперішній час, враховуючи перебування країни у воєнному стані, існує пряма заборона на передачу земельних ділянок комунальної власності у приватну власність.

Щодо аргументів позивача, про відсутність заборони на затвердження проекту землеустрою, а тому можливість навіть в умовах воєнного стану затвердити проект землеустрою, а питання передачі у власність вирішити після скасування воєнного стану, то суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до ч.9 ст.118 Земельного кодексу України, затвердження проекту землеустрою відбувається одночасно з передачею земельної ділянки у власність. У цьому випадку, законодавцем для набуття особою права приватної власності, передбачено настання не простого юридичного факту, а юридичного складу сукупність юридичних фактів, які відповідно до законодавства необхідні для виникнення, зміни або припинення правовідношення. За таких обставин, неможливо розірвати в часі прийняття рішень про затвердження проекту землеустрою та про передачу земельної ділянки у приватну власність. Зазначені рішення відповідно до ст.118 ЗК України, можуть бути ухвалені лише одночасно.

Окрім того, суд звертає увагу, що відповідно до п.п.5 ст.27 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, під час дії воєнного стану забороняється не лише передача у приватну власність земельних ділянок комунальної власності, але і надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації. Тобто, мета законодавця у цьому випадку була на заборону всіх процесів щодо безоплатної приватизації земельних ділянок, на будь-яких етапах. Тому неможливого погодитися з аргументами позивача, що законодавець заборонив лише передачу у власність земельних ділянок, але не заборонив затвердження проектів землеустрою.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, про правомірність рішення відповідача, та необхідність відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Судові витрати відсутні.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 257-262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 НОМЕР_1 ) до Коблівської сільської ради (вул. Одеська, 4,с. Коблеве,Миколаївська обл., Миколаївський р-н,57453 04375748) відмовити повністю.

2. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 18.01.2024

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116392970
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —400/13840/23

Постанова від 14.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 18.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні