Рішення
від 17.01.2024 по справі 918/1075/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" січня 2024 р. м. РівнеСправа № 918/1075/23

Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали справи

за позовом Керівник Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави

до відповідача 1) Здолбунівської міської ради Рівненської області

до відповідача 2) Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Західний офіс Держаудитслужби

про визнання частини договору про пайову участь недійсною та стягнення коштів 479 738,00 грн.

Секретар судового засідання Лиманський А.Ю.

Представники

від прокуратури Мельничук Л.О.

від відповідача 1) не з`явився

від відповідача 2) Іщук С.І.

від третьої особи Довгополюк В.В.

Суть спору:

Керівник Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом до відповідача 1) Здолбунівської міської ради Рівненської області та відповідача 2) Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Західний офіс Держаудитслужби, про визнання частини договору про пайову участь недійсною та стягнення коштів в сумі 479 738,00 грн.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обгрунтування позову прокурор вказує, що означений правочин суперечить ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", так як для відповідача 2 безпідставно зменшено розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста на суму проведеного благоустрою поза межами виділеної земельної ділянки та, відповідно, спеціальним фондом бюджету міста Здолбунів недоотримано дохід в загальній сумі 479 738,00 грн.

Так, 20.12.2019 між Здолбунівською міською радою та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Рідне місто" укладено Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів №9 на об`єкт будівництва "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованим нежитловим приміщенням по вул. Лесі Українки в м. Здолбунів, Рівненської області". Згідно Розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів, який є додатком до Договору від 20.12.2019, відповідно до наданих замовником документів, вартість будівництва становить 42 579,043 тис. грн. (п. 4 розрахунку), а розмір пайової участі складає 851 580,86 гривень. При цьому, у п. 7.1. Розрахунку вказано, що оскільки рішенням виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 23.10.2019 № 233 погоджено проведення робіт по благоустрою території поза межами земельної ділянки, то розмір пайової участі зменшується на суму 479 738,00 грн. відповідно до зведеного кошторису на "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з збудованим нежитловим приміщенням по вул. Л. Українки в м. Здолбунів" (глава Благоустрій та озеленення території), тому розмір пайової участі становить 371 842,86 грн. ( 851 580,86-479 738,00 = 371 842,86 грн.).

Згідно інформації наданої Здолбунівською міською радою, підставою зменшення розміру пайової участі на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами виділеної земельної ділянки була заява голови ОК "ЖБК "Рідне місто" Драчука Р.В. та зведений кошторис на будівництво. У Сертифікаті № ІУ122210222745, виданому Державною архітектурно-будівельною інспекцією України 22.03.2021, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкта проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації, зазначено основні показники об`єкта: будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Л.Українки в м. Здолбунів Рівненської області, які передбачають, зокрема, кількість поверхів, кількість, вид та площу квартир, вбудованих, вбудовано-прибудинкових та прибудинкових приміщень (нежитлових приміщень комерційного призначення), допоміжних приміщень загального користування, нежитлових приміщень побутового призначення, технічних приміщень. У останньому не зазначено про будь-які інженерні мережі або об`єкти інженерної інфраструктури.

Зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості благоустрою території діючим на дату укладення договору законодавством взагалі не було передбачено. Ні Здолбунівською міської радою, ні її виконавчим комітетом рішення про зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури для ОК "ЖБК "Рідне місто" на суму проведених робіт саме з благоустрою території поза межами виділеної земельної ділянки не приймалось.

19.10.2020 сторонами укладено Додаток до Договору № 9 від 20.12.2019, згідно якого сторонами внесено зміни до п. 2.2 основного договору, а саме визначено: "Загальна сума пайової участі, що перераховується до міського бюджету становить 318 091,16 грн. (згідно Розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів)". Зокрема, п. 7.1 згідно Розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 19.10.2020, який є додатком до Додатку до Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 19.10.2020, розмір пайової участі додатково зменшено на вартість інженерних мереж та/або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки (облаштування мереж водопостачання) на суму 179 766 грн. (рішенням Здолбунівської міської ради від 05.07.2023 № 1683 прийнято у комунальну власність зовнішні мережі водопостачання).

Кошти від пайової участі за Договором № 9 від 20.12.2019 до спеціального фонду бюджету м. Здолбунів надійшли в сумі 318 091,86 грн., по коду 24170000 "Надходження коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту".

Враховуючи наведене, на переконання прокурора сторонами Договору безпідставно зменшено розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами земельної ділянки в розмірі 479 738,00 грн., тим самим порушено вимоги ч. 5 ст. 50 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, що діяла на дату укладення договору), п. 4.4 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів, затвердженого рішенням Здолбунівської міської ради від 6.06.2012 № 528 та п. 2.2.1 Договору від 20.12.2019 № 9, укладеного між Здолбуиівською міською радою та Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельний кооператив "Рідне місто.

Вказані порушення також зафіксовані в Акті № 13-17-08-06/6 від 15.05.2023 ревізії бюджету міста Здолбунів, фінансово-господарської діяльності Здолбунівської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.12.2022, проведеної правлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області. Зокрема, контролюючим органом встановлено, що безпідставне зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами виділеної земельної ділянки призвело до недоотримання спеціальним фондом бюджету міста Здолбунів у 2020 році доходів в загальній сумі 479 738,00 грн., чим нанесено збитки міському бюджету. Відтак, позивач вважає, що наявні достатні підстави для визнання недійсним п. 2.2.1 Договору під 20.12.2019 № 9 (з наступними змінами) та стягнення в дохід місцевого бюджету Здолбунівської міської територіальної громади недоотриманих коштів пайової участі в сумі 479 738,00 грн.

06.11.2023 від Західного офісу Держаудитслужби надійшли письмові пояснення. Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області на виконання п. 5.4.2 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на І квартал 2023 ноку, зокрема працівниками відділу контролю в галузі оборони, в правоохоронних органах та органах влади Управління проведено ревізію бюджету міста Здолбунів, фінансово-господарської діяльності Здолбунівської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.12.2022, якою встановлені порушення законодавства, що відображені в акті ревізії від 15.05.2023 № 13-17-08-06/6. Ревізією встановлено, що в порушення ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (дія до 01.01.2020), п.4.4 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 06.06.2012 № 528 (дія до 20.03.2020) та п.2.2.1 Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 № 9, для ОК ЖБК "Рідне місто" безпідставно зменшено розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами виділеної земельної ділянки, тим самим, спеціальним фондом бюджету міста Здолбунів у 2020 році недоотримано доходів в загальній сумі 479 738,00 грн, чим нанесено збитки міському бюджету на вказану суму. За результатами проведеної ревізії Здолбунівській міській раді направлено вимогу від 25.05,2023 №131708-13/1605-2023 щодо усунення порушень законодавства.

Згідно отриманих листів від Здолбунівської міської ради щодо усунення порушень, в частині забезпечення відшкодування замовником будівництва ОК ЖБК "Рідне місто", перерахування до спеціального фонду місцевого бюджету коштів безпідставно зменшеної пайової участі на суму 479738,00 грн, в тому числі проведенням претензійно-позовної роботи в інтересах держави, Здолбунівською міською радою повідомлено, що Здолбунівською окружною прокуратурою встановлено підстави для представництва інтересів держави в суді, а саме щодо визнання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 № 9 недійсним в частині зменшення розміру пайової участі на вартість робіт по благоустрою поза межами земельної ділянки на суму 479 738,00 грн. При цьому, відсутні правові підстави для звернення із позовними вимогами Західного офісу Держаудитслужби до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Рідне місто".

Західний офіс Держаудитслужби підтримує позов прокурора.

20.11.2023 від Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" надійшов відзив на позов. Відповідач-2 заперечує проти позову та серед іншого вказує, що необхідність проведення робіт поза межами орендованої Кооперативом земельної ділянки була зумовлена вимогами містобудівної документації на місцевому рівні. Детальним планом території було передбачено облаштування за межами орендованої Кооперативом земельної ділянки такі об`єкти інженерної інфраструктури як проїзди, тротуари та автостоянки, які у свою чергу є елементами вулично-дорожньої мережі. Вимога щодо облаштування об`єктів інженерної інфраструктури, зокрема елементів вулично-дорожньої мережі була визначена для Кооперативу у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки №05-17. На виконання вимог ДПТ та отриманих містобудівних умов та обмежень Кооперативом було розроблено проект "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Л.Українки в м. Здолбунів Рівненської області". До матеріалів справи надано частину вказаного проекту - ТОМ 2. Генеральний план 148-5.17 ГП. Саме у цій частині проекту відображено проїзди, тротуари та автостоянки за межами орендованої земельної ділянки. Такі об`єкти інженерної інфраструктури поза межами орендованої земельної ділянки були визначені у проекті будівництва зважаючи на існуючі вихідні дані для забудови, що були надані Здолбунівською міською радою.

Відповідач-2 вважає, що позивачем помилково застосовуються терміни, що використовуються у проектуванні та будівництві. Зокрема у позовній заяві зазначається, що Кооперативом були здійснені роботи із благоустрою, а не будівництво об`єктів інженерної інфраструктури. Тому, з позиції Позивача, на суму таких робіт не можна було зменшувати розмір пайової участі. Проте, відповідно до п. 3.9 ДБН А.2.2-3:2014 "СКЛАД ТА ЗМІСТ ПРОЕКТНОЇДОКУМЕНТАЦІЇ НА БУДІВНИЦТВО" (затверджений Наказом Мінрегіону України від 04.06.2014 р. № 163) лінійний об`єкт інженерно-транспортної інфраструктури це наземні, надземні або підземні лінійні об`єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо. Таким чином, проведені Кооперативом роботи із облаштування проїздів, тротуарів, стоянок охоплюються наведеним поняттям об`єкта інженерно-транспортної інфраструктури. При цьому такі роботи не заборонено здійснювати в межах комплексу робіт із благоустрою території.

Заявлена Позивачем позовна вимога про визнання недійсним п. 2.2.1 Договору не є належним та ефективним способом захисту. Договір виконано сторонами. Претензій від Здолбунівської міської ради з приводу недійсності Договору не висувалось. Роботи із облаштування об`єктів інфраструктури, на вартість яких було погоджено зменшення загального розміру пайової участі, Кооперативом виконані. Із 01.01.2020 року скасовано вимогу Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" стосовно необхідності сплати пайової участі у розвиток інфраструктури населеного пункту. Заявлений Позов керівником Здолбунівської окружної прокуратури подано із порушенням ГПК України та Закону України "Про прокуратуру".

Відтак, відповідач-2 просить відмовити у задоволенні позову.

27 листопада 2023 року від Здолбунівської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив. Пояснює, що ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність. Таким чином, вказаними положеннями передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами. Всупереч вищевказаному, у листі від 21.08.2023 №1894/03-20/23 Здолбунівською міською радою вказано, що підставою для зменшення розміру пайової участі на вартість проведеного благоустрою на суму 479 738 грн у 2019 стала заява голови ОК "ЖБК "Рідне місто". Так, ОК "ЖБК "Рідне місто" просить зменшити вартість пайової участі на вартість робіт з благоустрою та озеленення прибудинкової території за межами відведеної під будівництво об`єкту земельної ділянки. Таким чином, міська рада вищевказаним листом від 21.08.2023 підтверджує, що зменшення розміру пайової участі відбулось саме за рахунок коштів, витрачених ОК "ЖБК "Рідне місто" на проведення благоустрою території. Однак, вказані підстави не передбачені ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", як умова зменшення розміру пайової участі.

Станом на дату укладення Договору, діючим законодавством та розпорядчим документом органу місцевого самоврядування передбачалась можливість зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста виключно на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, в той час як сторонами Договору зменшено пайову участь замовника на вартість робіт по благоустрою території поза межами земельної ділянки на суму 479738,00 грн.

Разом з тим, на спростування доводів відповідача-2 щодо того, що роботи по благоустрою території фактично відносяться до об`єктів інженерної інфраструктури, прокурор зазначає, що згідно п. 4.5. ДБН Б.2.2.-5:2011 "Планування та забудова міст, селищ і функціональних територій. Благоустрій території", затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 28.10.2011 № 259 та від 30.03.2012 №139, до елементів благоустрою треба відносити: покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок; зелені насадження загального та обмеженого користування і спеціального призначення; будівлі та споруди системи вивезення побутових відходів; засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; технічні засоби регулювання дорожнього руху; споруди системи інженерного захисту території; комплекси та об`єкти монументального мистецтва; обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків, розміщених на територіях загального користування та інших об`єктах благоустрою; малі архітектурні форми; інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами. Проекти благоустрою територій загального користування обов`язково повинні включати стоянки міського транспорту та гостьові стоянки для автомобілів згідно з ДБН 360.

Прокурор наполягає, що роботи по облаштуванню проїздів, покриттю тротуарів, покриттю автостоянки не відносяться до об`єктів інженерної інфраструктури, а є елементами благоустрою, а не об`єктами інженерної інфраструктури.

Пітримує позов повністю та просить його задоволити.

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 23.10.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 21 листопада 2023 р. на 10:00 год.

06.11.2023 від Західного офісу Держаудитслужби надійшли письмові пояснення.

20.11.2023 від Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" надійшов відзив на позов.

У судовому засіданні 21.11.2023 представник прокуратури висловив прохання надати час для отримання відзиву поштовим зв`язком та для підготовки відповіді на відзив.

Тому у судовому засіданні оголошено перерву до 05 грудня 2023 року на 11:00 год.

27 листопада 2023 року від Здолбунівської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив.

04 грудня 2023 року від Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" надійшла заява про залишення позову без розгляду.

У судовому засіданні 05 грудня 2023 року оголошено перерву до 20 грудня 2023 року на 10:30 год.

11 грудня 2023 року від Здолбунівської окружної прокуратури надійшло клопотання про долучення доказів надіслання відповіді на відзив учасникам справи. Також надійшли заперечення на заяву відповідача-2 про залишення позову без розгляду.

У судовому засіданні 20.12.2023 суд розглянув заяву про залишення позову без розгляду. Ухвалою від 20.12.2023 відмовлено Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" у задоволенні клопотання про залишення позову без розгляду.

Ухвалою від 20.12.2023 закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 17 січня 2024 року на 10:00 год.

17.01.2024 року розпочато розгляд справи по суті.

У судове засідання не прибув представник Здолбунівської міської ради Рівненської області. Про дату та час розгляду справи повідомлений належним чином. Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею (ч.1 ст.202 ГПК України). Тому суд вважає за можливе здійснювати розгляд справи без участі представника відповідача-1 за наявними у справі доказами.

Представник прокуратури під час розгляду спору по суті позовні вимоги підтримав в повному обсязі. Просив позов задоволити та покласти на відповідача судові витрати.

Представник відповідача-2 у свою чергу позов не визнав, просив відмовити у його задоволенні.

Представник третьої особи підтримав позицію прокуратури.

У подальшому суд дослідив письмові докази, що містяться у справі.

Заслухано представників сторін у судових дебатах.

Після виходу з нарадчої кімнати суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Здолбунівською міською радою Рівненської області прийнято рішення від 06 червня 2012 року №528 "Про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів", з додатками до нього (том 1 арк.с. 30-38).

У 2016-2017 роках на замовлення Здолбунівської міської ради було розроблено та схвалено містобудівну документацію на місцевому рівні Детальний план території обмеженої вулицями Л.Українки, 2 Лютого, Квітнева для розташування багатоквартирного житлового будинку у м. Здолбунів Рівненської області (далі - ДПТ) (том 1 арк.с. 182-191). Положеннями ДПТ передбачено такі особливості забудови орендованої Кооперативом земельної ділянки: 1) окрім належної Кооперативу земельної ділянки площею 0,25 га, необхідно здійснити будівельні роботи додатково за межами такої земельної ділянки (Розділ 10 Пояснювальної записки "Основні принципи планувально-просторової організації території", С. 22 ДПТ); 2) Передбачено необхідність облаштування забудовником влаштування заїздів до проектованої житлової забудови та стоянок для транспорту за межами орендованої земельної ділянки (Розділ 13 Пояснювальної записки "Вулична мережа. Організація руху транспорту та пішоходів", С. 24 ДПТ); 3) Передбачено необхідність у складі благоустрою території облаштувати транспортні проїзди та пішохідні комунікації (Розділ 16 Пояснювальної записки "Комплексний благоустрій території" С. 24 ДПТ).

Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" звернувся до Здолбунівської міської ради Рівненської області з листом №10/19 від 10.10.2019, у якому викладено прохання надати дозвіл на виконання робіт по благоустрою територій по вул. 2Лютого та вул.Л.Українки поза межами земельної ділянки (кадастровий номер 56226101:00:00:006:0312) відповідно до поданих графічних матеріалів (том 1 арк.с. 42-45).

Здолбунівською міською радою Рівненської області прийнято рішення від 23 жовтня 2019 року №233 "Про погодження Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" проведення робіт по благоустрою прилеглої до будинку території по вул. Лесі Українки, 9а в місті Здолбунів" (том 1 арк.с. 46). Зі змісту вказаного рішення виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 23.10.2019 № 233 вбачається, що виконкомом погоджено ОК "ЖБК "Рідне місто" проведення робіт по благоустрою прилеглої території до будинку території земель міста по вул. Лесі Українки, 9а в м. Здолбунів площею 800 кв.м. на частині зеленої зони між дорогою по вул. 2 Лютого та житловим будинком по вул. Лесі Українки, 9а, та між дорогою по вул. Лесі Українки та вказаним житловим будинком.

Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" звернувся до Здолбунівської міської ради Рівненської області з листом №17/12-19 від 17.12.2019 щодо укладення договору пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів з розстрочкою платежів; надання дозволу та зменшення розміру пайової участі тощо. Також подав відповідні підтверджуючі документи до листа (том 1 арк.с. 47-53). Зі змісту вказаного документу вбачається, що забудовником передбачалось включення таких робіт по благоустрою території:

-проїзди - улаштування покриття з фігурних елементів мощення з приготуванням піщано-цементної суміші площадок та тротуарів шириною понад 2 м площею 279,83 кв.м.;

- покриття тротуарів - улаштування покриття з фігурних елементів мощення -з риготуванням піщано-цементної суміші площадок та тротуарів шириною понад 2 м площею 368,52 кв.м.;

- покриття автостоянки - улаштування покриття з решітчастих елементів ТТЕ Grun2 товщиною 60 мм площею 103,435 кв.м.

До матеріалів справи надано Акт №23д-12/2019 та Довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2019 року (том 1 арк.с.202-207).

У подальшому 20 грудня 2019 року між Здолбунівською міською радою (Сторона 1) та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Рідне місто" (Сторона 2) укладено Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів №9 (том 1 арк.с.22-25).

Предметом цього Договору є визначення для Сторони 2, яка є замовником об`єкта будівництва "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованим нежитловим приміщенням по вул. Лесі Українки в м. Здолбунів, Рівненської області, що знаходиться за адресою: м.Здолбунів, вул.Л.Українки, 9а, Здолбунівського району, Рівненської області, розміру пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Здолбунів, у відсотковому значенні - 2% від загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, відповідно до Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів (Додаток 1 даного рішення), та визначеному у розрахунку величини пайової участі у створенні і розвитку інфраструктури міста Здолбунів, що є невід`ємною частиною цього Договору.

Відповідно до п. 2.2.1 Договору, Сторона 2 (ОК "ЖБК "Рідне місто") зобов`язується перераховувати кошти пайової участі до цільового фонду соціально-економічного розвитку міста Здолбунів рівними частинами щомісячно до 20 числа по 61 973,81 грн. протягом першого півріччя 2020 року. Загальна сума пайової участі, що перераховується до міського бюджету становить 371842,86 грн. та повинна бути сплаченою Стороною 2 в повному обсязі до 20.06.2020.

Якщо після укладення цього договору технічними умовами буде передбачена необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі в розвитку міста Здолбунів, має бути зменшено на суму їх кошторисної вартості, про що сторони мають укласти відповідну додаткову угоду.

Пунктом 2.2.2. Договору сторони узгодили, що відшкодування вартості мереж та /або об`єктів, визначених у пункті 2.2.1, має бути здійснено, а надміру сплачені грошові кошти повернуто у визначений законом строк на підставі відповідного рішення міської ради після передачі Стороною 2 цих інженерних мереж та/або об`єктів у комунальну власність територіальної громади міста Здолбунів.

Вказаний договір діє з моменту його підписання до повного виконання (п. 3.1 Договору).

Згідно Розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів, який є додатком до Договору від 20.12.2019, відповідно до наданих замовником документів, вартість будівництва становить 42 579,043 тис. грн. (п. 4 розрахунку), а розмір пайової участі складає 851580,86 грн.

У п. 7.1. Розрахунку вказано, що оскільки рішенням виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 23.10.2019 № 233 погоджено проведення робіт по благоустрою території поза межами земельної ділянки, то розмір пайової участі зменшується на суму 479,738 тис. грн. відповідно до зведеного кошторису на "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з збудованим нежитловим приміщенням по вул. Л. Українки в м. Здолбунів" (глава 7. Благоустрій та озеленення території), тому розмір пайової участі становить 371 842,86 грн. ( 851 580,86 - 479738,00 = 371 842,86 грн.).

Здолбунівською міською радою Рівненської області прийнято рішення від 18 березня 2020 року №1117 "Про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів"(том 1 арк.с. 41). Цим рішенням визнано таким, що втратило чинність рішення Здолбунівської міської ради від 06 червня 2012 року №528 "Про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів".

19 жовтня 2020 року сторонами укладено Додаток до Договору № 9 від 20.12.2019, згідно якого сторонами внесено зміни до п. 2.2 основного Договору, а саме визначено: "Загальна сума пайової участі, що перераховується до міського бюджету становить 318 091,16 грн. (згідно Розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів)" (том 1 арк.с. 26-29).

Пунктом 7.1 Розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 19.10.2020, який є додатком до Додатку до Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 19.10.2020, визначено: "7.1. Оскільки рішенням виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 23.10.2019 з №233 погоджено проведення робіт по благоустрою території поза межами земельної ділянки, то розмір пайової участі зменшується на суму 479 738 грн. відповідно до зведеного кошторису на "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованим нежитловим приміщенням по вул. Лесі Українки в м. Здолбунів, Рівненської області" (глава 7 Благоустрій та озеленення території), та виключити вартість зовнішніх мереж водопостачання у розмірі 179 766 будівництво яких передбачено технічними умовами і/тому розмір пайової участі становить 318 091 грн 86 коп.

Кошти від пайової участі за Договором № 9 від 20.12.2019 до спеціального фонду бюджету м. Здолбунів надійшли в сумі 318 091,86 грн., по коду 24170000 "Надходження коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту".

У матеріалах справи наявний Сертифікат № ІУ122210222745, виданому Державною архітектурно-будівельною інспекцією України 22.03.2021, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкта проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації, зазначено основні показники об`єкта: будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Л.Українки в м. Здолбунів Рівненської області, які передбачають, зокрема, кількість поверхів, кількість, вид та площу квартир, вбудованих, вбудовано-прибудинкових та прибудинкових приміщень (нежитлових приміщень комерційного призначення), допоміжних приміщень загального користування, нежитлових приміщень побутового призначення, технічних приміщень.

Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області на виконання п. 5.4.2 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Західного офісу Держаудитслужби на І квартал 2023 ноку проведено ревізію бюджету міста Здолбунів, фінансово-господарської діяльності Здолбунівської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.12.2022, якою встановлені порушення законодавства, що відображені в Акті ревізії від 15.05.2023 № 13-17-08-06/6 (том 1 арк.с.148-158).

Ревізією встановлено, що в порушення ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (дія до 01.01.2020), п.4.4 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 06.06.2012 № 528 (дія до 20.03.2020) та п.2.2.1 Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 № 9, для ОК ЖБК "Рідне місто" безпідставно зменшено розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами виділеної земельної ділянки, тим самим, спеціальним фондом бюджету міста Здолбунів у 2020 році недоотримано доходів в загальній сумі 479 738,00 грн, чим нанесено збитки міському бюджету на вказану суму.

Як вказує Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області Рішенням виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 23.10.2019 № 233 погоджено проведення ОК "ЖБК "Рідне місто" робіт по благоустрою прилеглої до будинку території земель міста по вул. Лесі Українки, 9а в м. Здолбунів площею 800 кв. м. на частині зеленої зони між дорогою по вулиці 2 Лютого та житловим будинком по вулиці Лесі Українки, 9а та між дорогою по вулиці Лесі Українки та вищеназваним житловим будинком в місті Здолбунів. Однак, вище вказане Рішення виконавчого комітету № 233 не погоджує зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури м. Здолбунів для ОК ЖБК "Рідне місто" по об`єкту: "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованим нежитловим приміщенням но вул. Л. Українки в м. Здолбунів, Рівненської області" за адресою: м. Здолбунів, вул. Л. Українки, 9а, Здолбунівського району, Рівненської області, на суму погодженого проведення робіт з благоустрою території.

Здолбунівською міською радою та її виконавчим комітетом рішення про зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів для ОК ЖБК "Рідне місто" на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами виділеної земельної ділянки не приймались.

Ревізією встановлено, що Технічні умови КП "Здолбунівське" на об єкт будівництва для ОК ЖБК "Рідне місто" не видавались та від ОК ЖБК "Рідне місто" об`єкти проведеного благоустрою на суму 479 738,00 грн на баланс комунальному підприємству не передавались.

Технічні умови видано КП "Здолбунівводоканал" на приєднання дев`ятиповерхового будинку з вбудованим нежитловим приміщенням по вул. Л. Українки у м. Здолбунів до комунальних систем водопостачання та водовідведення м. Здолбунів Рівненської області для ОК ЖБК "Рідне місто".

За результатами проведеної ревізії Здолбунівській міській раді направлено вимогу від 25.05.2023 №131708-13/1605-2023 щодо усунення порушень законодавства (том 1 арк.с. 176-177).

Згідно отриманих листів від Здолбунівської міської ради щодо усунення порушень, в частині забезпечення відшкодування замовником будівництва ОК ЖБК "Рідне місто", перерахування до спеціального фонду місцевого бюджету коштів безпідставно зменшеної пайової участі на суму 479738,00 грн, в тому числі проведенням претензійно-позовної роботи в інтересах держави, Здолбунівською міською радою повідомлено, що Здолбунівською окружною прокуратурою встановлено підстави для представництва інтересів держави в суді, а саме щодо визнання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 № 9 недійсним в частині зменшення розміру пайової участі на вартість робіт по благоустрою поза межами земельної ділянки на суму 479 738,00 грн. При цьому, відсутні правові підстави для звернення із позовними вимогами Західного офісу Держаудитслужби до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Рідне місто" (том 1 арк.с. 181-186).

Отже прокурор звернувся до господарського суду з даним позовом та вказує, що сторонами Договору безпідставно зменшено розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами земельної ділянки в розмірі 479 738,00 грн., чим порушено вимоги ч. 5 ст. 50 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, що діяла на дату укладення договору), п. 4.4 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів, затвердженого рішенням Здолбунівської міської ради від 6.06.2012 № 528 та п. 2.2.1 Договору від 20.12.2019 № 9, укладеного між Здолбунівською міською радою та Обслуговуючим кооперативом Житлово-будівельний кооператив "Рідне місто. Безпідставне зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів на суму проведених робіт з благоустрою території поза межами виділеної земельної ділянки призвело до недоотримання спеціальним фондом бюджету міста Здолбунів у 2020 році доходів в загальній сумі 479 738,00 грн., чим нанесено збитки міському бюджету. Відтак, прокурор вважає, що наявні достатні підстави для визнання недійсним п. 2.2.1 Договору під 20.12.2019 № 9 (з наступними змінами) та стягнення в дохід місцевого бюджету Здолбунівської міської територіальної громади недоотриманих коштів пайової участі в сумі 479738,00 грн.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів сторін.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності" від 20.09.2019 № 132-ІХ, внесено міни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та виключено ст. 40 "Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту" з 01.01.2020.

Розділом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності" визначено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання. Установлено, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту.

Таким чином, до спірних правовідносин застосовуються положення Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в редакції діючій на дату укладення спірного Договору.

Згідно зі ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції діючій на дату укладення договору), замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.

Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами.

Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.

Відповідно до п. 1 абз. 2 ч. 9 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", істотною умовою договору є розмір пайової участі, а згідно абз. 7 цієї статті невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

Згідно з ч. 1 ст. 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до зазначеного Закону.

Частиною 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.

Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено імперативну норму щодо зменшення розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури, будівництво яких поза межами його земельної ділянки є необхідним за технічними умовами.

Відповідно до п. 1 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" технічні умови - комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам, зокрема щодо водо-, тепло-, енерго- і газопостачання, каналізації, гддіофікації, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод телефонізації, телекомунікації, диспетчеризації, пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до ч. 8 ст. 1 вказаного Закону, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно з п. 3.5 Порядку залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів, затвердженого рішенням Здолбунівської міської ради від 06.06.2012 № 528 (що діяло на момент укладення Договору), невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів, який виконується відділом бухгалтерського обліку і контролю виконавчого комітету Здолбунівської міської ради.

Пунктом 4.4 вказаного Порядку було визначено, що якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури поза межами земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів зменшується на суму х кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність.

У разі якщо кошторисна вартість будівництва інженерних мереж та/або об`єктів інженерної інфраструктури перевищує розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста, міська рада приймає рішення про відшкодування замовнику різниці між здійсненими витратами та розміром пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста.

Відтак, станом на дату укладення Договору, діючим законодавством та розпорядчим документом органу місцевого самоврядування передбачалась можливість зменшення розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста виключно на суму кошторисної вартості інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури.

Згідно з п. 4.5. ДБН Б.2.2.-5:2011 "Планування та забудова міст, зелищ і функціональних територій. Благоустрій території", затвердженого наказом Мінрегіонбуду від 28.10.2011 № 259 та від 30.03.2012 №139, до елементів благоустрою треба відносити: покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок; зелені насадження загального та обмеженого користування і спеціального призначення; будівлі та споруди системи вивезення побутових відходів; засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; технічні засоби регулювання дорожнього руху; споруди системи інженерного захисту території; комплекси та об`єкти монументального мистецтва; обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків, розміщених на територіях загального користування та інших об`єктах благоустрою; малі архітектурні форми; інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Проекти благоустрою територій загального користування обов`язково повинні включати стоянки міського транспорту та гостьові стоянки для автомобілів згідно з ДБН 360.

Як вказано вище по тексту, пунктом 7.1 Розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 19.10.2020, який є додатком до Додатку до Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 19.10.2020, визначено: "7.1. Оскільки рішенням виконавчого комітету Здолбунівської міської ради від 23.10.2019 з №233 погоджено проведення робіт по благоустрою території поза межами земельної ділянки, то розмір пайової участі зменшується на суму 479 738 грн. відповідно до зведеного кошторису на "Будівництво дев`ятиповерхового житлового будинку з вбудованим нежитловим приміщенням по вул. Лесі Українки в м. Здолбунів, Рівненської області" (глава 7 Благоустрій та озеленення території), та виключити вартість зовнішніх мереж водопостачання у розмірі 179 766 будівництво яких передбачено технічними умовами і/тому розмір пайової участі становить 318 091 грн 86 коп.

Поряд з тим, матеріалами справи не підтверджується, а відповідачами не надано доказів, що роботи по благоустрою території, а саме: проїзди (улаштування покриття з фігурних елементів мощення з приготуванням піщано-цементної суміші площадок та тротуарів шириною понад 2 м площею 279,83 кв.м.); покриття тротуарів (улаштування покриття з фігурних елементів мощення -з риготуванням піщано-цементної суміші площадок та тротуарів шириною понад 2 м площею 368,52 кв.м.); покриття автостоянки (улаштування покриття з решітчастих елементів ТТЕ Grun2 товщиною 60 мм площею 103,435 кв.м.) - належать до об`єктів інженерної інфраструктури, наслідком чого могло б бути зменшення згідно Закону розміру пайової участі замовника будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту на суму кошторисної вартості таких об`єктів.

Доводи відповідача-2 про те, що проведені роботи із облаштування проїздів, тротуарів, стоянок охоплюються поняттям об`єкта інженерно-транспортної інфраструктури згідно п. 3.9 ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" судом до уваги не приймається, оскільки у вказаному пункті конкретизовано та зазначено, що до лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відносяться наземні, надземні або підземні лінійні об`єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів (автомобільні і залізні дороги, естакади, транспортні розв`язки, шляхопроводи, мости, криті переходи і т. д.), переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії і т.д. (трубопроводи газу, нафти, мазуту, дизпалива, мережі водопроводу і каналізації, в т.ч. зливової, повітряні та кабельні лінії електропередач всіх напруг, зв`язку та сигналізації різного призначення, телекомунікаційні мережі). Відповідно до додатку Е, Л вищевказаних ДБН, будівництво лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури є окремим об`єктом будівництва та здійснюється, окрім іншого, на підставі окремо затвердженого робочого проекту.

Також суд вважає непідтвердженими жодними належними та допустимими доказами доводи відповідача-2 щодо можливості віднесення наведених робіт по благоустрою території (проїзди, покриття тротуарів, покриття автостоянки) як до об`єктів благоустрою так і до об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури.

Натомість вбачається, що роботи по облаштуванню проїздів, покриттю тротуарів, покриттю автостоянки є елементами благоустрою.

Отже, у межах даного спору підтверджено, що зменшення розміру пайової участі відбулось саме за рахунок коштів, витрачених ОК "ЖБК "Рідне місто" на проведення благоустрою території. Однак, вказані підстави не передбачені ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", як умова зменшення розміру пайової участі.

Таким чином, для Кооперативу безпідставно зменшено розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста на суму проведеного благоустрою поза межами виділеної земельної ділянки, що суперечить ч. 5 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та, відповідно, бюджетом Здолбунівської міської територіальної громади недоотримано доходів в загальній сумі 479 738,00 грн.

Частиною 1 ст. 215 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою ст. 203 цього кодексу.

Згідно зі ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

У відповідності до ст. 16 ЦК України визнання правочину недійсним є одним із способів захисту цивільних прав та інтересів.

Згідно зі ст. 236 ЦК України правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх у майбутньому припиняється.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 ЦК України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Згідно ст. 217 ЦК України, недійсність окремої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в цілому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і без включення до нього недійсної частини.

З огляду на норми ЦК України, Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", вбачаються підстави для визнання недійсним пункту 2.2.1. Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 №9 (з урахуванням змін внесених Додатком від 19.10.2020), що укладений між Здолбунівською міською радою Рівненської області та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто", в частині загальної суми коштів пайової участі, визначеної з урахуванням її зменшення на суму 479 738 грн 00 коп., на підставі частини 1 статті 203, частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України.

У даному спорі під недійсністю розуміється саме неправомірне зменшення суми коштів, що відповідно до наслідків недійсності (повернення в попередній стан) передбачає визначення суми коштів до її зменшення.

Отже, позов про визнання недійсним пункту 2.2.1. Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 №9 (з урахуванням змін внесених Додатком від 19.10.2020), що укладений між Здолбунівською міською радою Рівненської області та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто", в частині загальної суми коштів пайової участі, визначеної з урахуванням її зменшення на суму 479 738 грн 00 коп. - підлягає задоволенню.

Також підлягає задоволенню похідна вимога про стягнення з Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" в дохід місцевого бюджету Здолбунівської міської територіальної громади недоотриманого розміру пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів у сумі 479 738 грн 00 коп.

Відповідно до ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч. 5 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Висновки суду.

За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю, визнати недійсним пункт 2.2.1. Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 №9 (з урахуванням змін внесених Додатком від 19.10.2020), що укладений між Здолбунівською міською радою Рівненської області та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто", в частині загальної суми коштів пайової участі, визначеної з урахуванням її зменшення на суму 479 738 грн 00 коп; стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" в дохід місцевого бюджету Здолбунівської міської територіальної громади недоотриманий розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів у сумі 479 738 грн 00 коп.

Розподіл судових витрат.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (ч. 1 ст. 124 ГПК України).

У позовній заяві прокурором зазначено попередній розрахунок судових витрат, що складаються із сплаченого судового збору в розмірі 9 880,07 грн.

Відповідач надав попередній орієнтовний розрахунок судових витрат на правову допомогу адвоката у розмірі 45 000,00 грн.

Згідно з ч.1 ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

У зв`язку із задоволенням позову повністю на відповідачів 1 та 2 покладається судовий збір сплачений прокурором порівну - 4 940,03 грн. на Здолбунівську міську раду Рівненської області, та 4 940,04 грн на Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто".

Керуючись ст. ст. 129, 237-240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Керівника Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави до відповідачів Здолбунівської міської ради Рівненської області та Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" про визнання частин договору про пайову участь недійсною та стягнення коштів задовольнити.

2. Визнати недійсним пункт 2.2.1. Договору про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Здолбунів від 20.12.2019 №9 (з урахуванням змін внесених Додатком від 19.10.2020), що укладений між Здолбунівською міською радою Рівненської області та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто", в частині загальної суми коштів пайової участі, визначеної з урахуванням її зменшення на суму 479 738 грн 00 коп.

3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" (35800, Рівненська область, Рівненський район, місто Острог, вул.Татарська, 122-А, кв.11, код ЄДРПОУ 41080810) в дохід місцевого бюджету Здолбунівської міської територіальної громади недоотриманий розмір пайової участі у розвитку інфраструктури міста Здолбунів у сумі 479 738 грн 00 коп. (чотириста сімдесят дев`ять тисячі сімсот тридцять вісім грн 00 коп.).

4. Стягнути з Здолбунівської міської ради Рівненської області (35705, Рівненська область, місто Здолбунів, вул.Грушевського, 14, код ЄДРПОУ 05391130) на користь Рівненської обласної прокуратури (р/р UA228201720343130001000015371, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910077, банк одержувач Державна казначейська служба України, м. Київ, код класифікації видатків з бюджету 2800) судовий збір у сумі - 4 940 (чотири тисячі дев`ятсот сорок) грн 03 коп.

5. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив" "Рідне місто" (35800, Рівненська область, Рівненський район, місто Острог, вул.Татарська, 122-А, кв.11, код ЄДРПОУ 41080810) на користь Рівненської обласної прокуратури (р/р UA228201720343130001000015371, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910077, банк одержувач Державна казначейська служба України, м. Київ, код класифікації видатків з бюджету 2800) судовий збір у сумі - 4 940 (чотири тисячі дев`ятсот сорок) грн 04 коп.

6. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду Рівненської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку встановленому ст.ст. 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено та підписано "19" січня 2024 року.

Суддя Бережнюк В.В.

Дата ухвалення рішення17.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116415901
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/1075/23

Судовий наказ від 10.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Судовий наказ від 10.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Судовий наказ від 10.05.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Постанова від 25.04.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Ухвала від 21.03.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Рішення від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Рішення від 17.01.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Бережнюк В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні