СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 січня 2024 року Суми Справа № 480/4125/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Шалигинської селищної ради, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Суть спору, позиція сторін. Заяви учасників справи. Процесуальні дії у справі.
Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язати його, відповідно до вимог чинного законодавства України, забезпечити проведення робіт з винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', закірплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків установленого зразку.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що упродовж більше ніж дванадцяти років Ходинською сільською радою, а в подальшому Шалигинською селищною радою, не вжито заходів щодо винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', не закріплено її межі в натурі (на місцевості), відомості щодо неї не внесено до Державного земельного кадастру України, а тому існує небезпека використання території пам`ятки (земельної ділянки) не за цільовим призначенням та відповідно загроза знищення об`єкту природно-заповідного фонду.
15.07.2022 судом було постановлено ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного повадження без повідомлення сторін.
02.08.2022 до суду надішли письмові пояснення позивача, які суд залучив до матеріалів справи.
Відповідач про відкриття провадження у справі повідомлений належним чином, правом подання відзиву не скористався. Тому суд, на підставі норми ч. 6 ст. 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.
Фактичні обставини справи.
Рішенням виконавчого комітету Сумської обласної ради депутатів трудящих від 27.07.1977 за № 429, зі змінами внесеними рішенням Сумської обласної ради від 19.10.2000 ''Про розширення, оптимізацію мережі і зміну назв деяких територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення'' оголошено гідрологічну пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' (а.с.21-24).
Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Сумській області 18.05.2010 гідрологічну пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' було передано під охорону Виконавчому комітету Ходинської сільської ради Глухівського району, про що складено охоронне зобові`язання за № 189 (а.с.30). Відповідно до вказаного охоронного зобов`язання Ходинська сільська рада взяла під охорону пам`ятку природи, зобов`язалась її зберігати та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів, згідно з ст. 40 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'', а також провести відмежування заповідного об`єкту в натурі, оформлення його природоохоронною наочністю, нанесення на планово-картографічні матеріали.
Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області від 30.11.2012 за № 59 (а.с.25) затверджено положення про гідрологічну пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', яке погоджено Ходинським сільським головою (а.с.26-29).
Згідно з пунктами 1.2, 1.3 та 1.5 вказаного положення пам`ятка природи представляє собою місця витоку на поверхню унікальних гідрогеологічних утворень - самовитічних джерел води доброї питної якості у кількості понад 10 од., що збирається у вигляді природної чаші та постачають водою річку Лапугу - притоку р. Обеста. Територія пам`ятки природи займає площу 0,05 га та розташовується в центрі с. Ходине на території Ходинської сільської ради Глухівського району Сумської області. Землі пам`ятки перебувають у комунальній власності, відносяться до категорій земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення і не вилучаються з користування у їх землевласника - Ходинської сільської ради Глухівського району (далі - землекористувач).
Відповідно до п. 2.2 положення основними завданнями пам`ятки природи є: охорона самовитічних джерел води, що мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну, пізнавальну, еколого-освітню та виховну цінність; підтримання загального екологічного балансу в регіоні; поширення екологічних знань та виховання у людей бережливого ставлення до природи, як національного надбання країни; невиснажливе рекреаційне використання території.
Пунктами 4.2 та 4.3 положення встановлено, що Ходинська сільська рада бере на себе зобов`язання: щодо забезпечення режиму та охорони пам`ятки природи; визначити межі пам`ятки природи в натурі (на місцевості), позначити їх державним інформаційним щитом, інформаційно-охоронним знаком і межовими стовпами; нанести межі пам`ятки природи на свої планово-картографічні матеріали; мати необхідну документацію на пам`ятку природи (дане положення, охоронне зобов`язання, планово-картографічний матеріал з місцем розміщення, акти перевірок та інше).
Згідно даних публічної кадастрової карти України, межі гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' в натурі не визначені.
Відділ № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 03.02.2022 № 377/15-22 повідомив, що за інформацією наявною у Державному земельному кадастрі проект землеустрою на пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' не розроблявся (а.с. 31).
Відповідно до листа Шалигинської селищної ради від 04.02.2022 за № 02-158/111 проект землеустрою щодо організації і встановлення меж території вказаного об`єкту природно-заповідного фонду не розроблявся (а.с.34).
Головне управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 07.02.2022 за № 10-18-0.331-407/2-22 повідомило, що проект землеустрою на вказану пам`ятку природи до місцевого фонду не передавався, відомості щодо неї до Державного земельного кадастру не внесені (а.с.32).
Департамент захисту довкілля та енергетики Сумської обласної державної адміністрації листом від 14.02.2022 за № 01-18/335 повідомив, що документація із землеустрою щодо вказної пам`ятки природи не розроблялась (а.с.33).
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зазначеної у витягу від 16.02.2022, правонаступником Ходинської сільської ради (код ЄДРПОУ 04389093), яка припинена, є Шалигинська селищна рада (код ЄДРПОУ 04390216) (а.с.17-19).
Враховуючи те, що відповідачем не було вжито заходів щодо винесення меж гідрологічної пам`ятки природи, не закріплено її межі в натурі (на місцевості), відомості щодо неї не внесено до Державного земельного кадастру України, що в свою чергу унеможливлює її збереження, прокурор в інтересах державни звернувся до суду з даним позовом.
Висновки суду та їх мотиви.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У даному випадку, інтерес держави полягає у необхідності неухильного дотримання вимог законодавства в галузі охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, насамперед, з метою збереження національного надбання.
Частиною 1 ст. 4 Закону про охорону природного середовища визначено, що природні ресурси України є власністю Українського народу.
Згідно з нормою ст. 27 Закону України "Про природно-заповідний фонд України» пам`ятками природи оголошуються окремі унікальні природні утворення, що мають особливе природоохоронне, наукове, естетичне, пізнавальне і культурне значення, з метою збереження їх у природному стані. Оголошення пам`яток природи провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.
Статтею 28 цього ж закону передбачено, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених пам`ятками природи, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Згідно з ст. 43 ЗК України та ч. 1 ст. 7 Закону про природно-заповідний фонд землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно з ч. 1 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Частиною 4 ст. 7 Закону про природно-заповідний фонд передбачено, що межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно - заповідного фонду.
У відповідності до ст. 19 ЗУ «Про землеустрій» до повноважень селищних рад у сфері землеустрою на території селищ належать організація і здійснення землеустрою та вирішення інших питань у сфері землеустрою.
Частиною 2 ст. 25 вказаного Закону передбачено, що одним з видів документації з землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного,земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.
Згідно ст. 26 цього Закону замовниками документації із землеустрою можуть бути органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Відповідно до ст. 47 Закону про землеустрій проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою, в тому числі: збереження і використання об`єктів культурної спадщини; визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.
Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.
Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.
Пунктами 34, 37 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень селищних рад віднесено вирішення питань щодо регулювання земельних відносин, прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні, внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом.
З матеріалів справи судом встановлено, що на даний час Ходинська сільська рада, на території якої знаходиться гідрологічна пам`ятка природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', припинена, як юридична особа. Правонаступником вказаної особи є відповідач - Шалигинська селищна рада. Територія пам`ятки природи займає площу 0,05 га та розташовується в центрі с. Ходине, що знаходиться в межах повноважень Шалигинської селищної ради, яка, в порушення наведених вимог чинного законодавства, Положення про Пам`ятку природи та охоронного зобов`язання, до цього часу не визначила межі території вказаного об`єкту природно-заповідного фонду, оскільки відповідна інформація до Державного земельного кадастру не внесена, що може призвести до небезпека використання території пам`ятки (земельної ділянки) не за цільовим призначенням та відповідно загроза знищення об`єкту природно-заповідного фонду, який має особливу цінність, унікальність і повинна бути збережена як національне надбання.
Таким чином вказана бездіяльність відповідача не відповідає критеріям правомірності, які встановлені нормою ч. 2 ст. 2 КАС України, тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора в інтересах держави підлягають задоволенню.
Судові витрати.
Враховуючи те, що позовні вимоги суб`єкта владних повноважень задоволені, той факт, що ним не понесено судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Шалигинської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність Шалигинської селищної ради щодо невжиття заходів, спрямованих на забезпечення проведення робіт з винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', закірплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків установленого зразку.
3. Зобов`язати Шалигинську селищну раду (вул. 40 років Перемоги, 11, смт. Шалигине, Шосткинський район, Сумська область, 41470, код ЄДРПОУ 04390216) відповідно до вимог чинного законодавства України, забезпечити проведення робіт з винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', закірплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків установленого зразку.
4. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
5. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
6. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду складено та підписано суддею 19.01.2024.
Суддя А.І. Сидорук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2024 |
Оприлюднено | 22.01.2024 |
Номер документу | 116422514 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.І. Сидорук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні