Рішення
від 19.01.2024 по справі 480/4125/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 січня 2024 року Суми Справа № 480/4125/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Шалигинської селищної ради, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Суть спору, позиція сторін. Заяви учасників справи. Процесуальні дії у справі.

Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідача та зобов`язати його, відповідно до вимог чинного законодавства України, забезпечити проведення робіт з винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', закірплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків установленого зразку.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що упродовж більше ніж дванадцяти років Ходинською сільською радою, а в подальшому Шалигинською селищною радою, не вжито заходів щодо винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', не закріплено її межі в натурі (на місцевості), відомості щодо неї не внесено до Державного земельного кадастру України, а тому існує небезпека використання території пам`ятки (земельної ділянки) не за цільовим призначенням та відповідно загроза знищення об`єкту природно-заповідного фонду.

15.07.2022 судом було постановлено ухвалу про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного повадження без повідомлення сторін.

02.08.2022 до суду надішли письмові пояснення позивача, які суд залучив до матеріалів справи.

Відповідач про відкриття провадження у справі повідомлений належним чином, правом подання відзиву не скористався. Тому суд, на підставі норми ч. 6 ст. 162 КАС України, вирішує справу за наявними матеріалами.

Фактичні обставини справи.

Рішенням виконавчого комітету Сумської обласної ради депутатів трудящих від 27.07.1977 за № 429, зі змінами внесеними рішенням Сумської обласної ради від 19.10.2000 ''Про розширення, оптимізацію мережі і зміну назв деяких територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення'' оголошено гідрологічну пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' (а.с.21-24).

Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Сумській області 18.05.2010 гідрологічну пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' було передано під охорону Виконавчому комітету Ходинської сільської ради Глухівського району, про що складено охоронне зобові`язання за № 189 (а.с.30). Відповідно до вказаного охоронного зобов`язання Ходинська сільська рада взяла під охорону пам`ятку природи, зобов`язалась її зберігати та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів, згідно з ст. 40 Закону України ''Про охорону навколишнього природного середовища'', а також провести відмежування заповідного об`єкту в натурі, оформлення його природоохоронною наочністю, нанесення на планово-картографічні матеріали.

Наказом Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області від 30.11.2012 за № 59 (а.с.25) затверджено положення про гідрологічну пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', яке погоджено Ходинським сільським головою (а.с.26-29).

Згідно з пунктами 1.2, 1.3 та 1.5 вказаного положення пам`ятка природи представляє собою місця витоку на поверхню унікальних гідрогеологічних утворень - самовитічних джерел води доброї питної якості у кількості понад 10 од., що збирається у вигляді природної чаші та постачають водою річку Лапугу - притоку р. Обеста. Територія пам`ятки природи займає площу 0,05 га та розташовується в центрі с. Ходине на території Ходинської сільської ради Глухівського району Сумської області. Землі пам`ятки перебувають у комунальній власності, відносяться до категорій земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення і не вилучаються з користування у їх землевласника - Ходинської сільської ради Глухівського району (далі - землекористувач).

Відповідно до п. 2.2 положення основними завданнями пам`ятки природи є: охорона самовитічних джерел води, що мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну, пізнавальну, еколого-освітню та виховну цінність; підтримання загального екологічного балансу в регіоні; поширення екологічних знань та виховання у людей бережливого ставлення до природи, як національного надбання країни; невиснажливе рекреаційне використання території.

Пунктами 4.2 та 4.3 положення встановлено, що Ходинська сільська рада бере на себе зобов`язання: щодо забезпечення режиму та охорони пам`ятки природи; визначити межі пам`ятки природи в натурі (на місцевості), позначити їх державним інформаційним щитом, інформаційно-охоронним знаком і межовими стовпами; нанести межі пам`ятки природи на свої планово-картографічні матеріали; мати необхідну документацію на пам`ятку природи (дане положення, охоронне зобов`язання, планово-картографічний матеріал з місцем розміщення, акти перевірок та інше).

Згідно даних публічної кадастрової карти України, межі гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' в натурі не визначені.

Відділ № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 03.02.2022 № 377/15-22 повідомив, що за інформацією наявною у Державному земельному кадастрі проект землеустрою на пам`ятку природи місцевого значення ''Ходинські джерела'' не розроблявся (а.с. 31).

Відповідно до листа Шалигинської селищної ради від 04.02.2022 за № 02-158/111 проект землеустрою щодо організації і встановлення меж території вказаного об`єкту природно-заповідного фонду не розроблявся (а.с.34).

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 07.02.2022 за № 10-18-0.331-407/2-22 повідомило, що проект землеустрою на вказану пам`ятку природи до місцевого фонду не передавався, відомості щодо неї до Державного земельного кадастру не внесені (а.с.32).

Департамент захисту довкілля та енергетики Сумської обласної державної адміністрації листом від 14.02.2022 за № 01-18/335 повідомив, що документація із землеустрою щодо вказної пам`ятки природи не розроблялась (а.с.33).

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зазначеної у витягу від 16.02.2022, правонаступником Ходинської сільської ради (код ЄДРПОУ 04389093), яка припинена, є Шалигинська селищна рада (код ЄДРПОУ 04390216) (а.с.17-19).

Враховуючи те, що відповідачем не було вжито заходів щодо винесення меж гідрологічної пам`ятки природи, не закріплено її межі в натурі (на місцевості), відомості щодо неї не внесено до Державного земельного кадастру України, що в свою чергу унеможливлює її збереження, прокурор в інтересах державни звернувся до суду з даним позовом.

Висновки суду та їх мотиви.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У даному випадку, інтерес держави полягає у необхідності неухильного дотримання вимог законодавства в галузі охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, насамперед, з метою збереження національного надбання.

Частиною 1 ст. 4 Закону про охорону природного середовища визначено, що природні ресурси України є власністю Українського народу.

Згідно з нормою ст. 27 Закону України "Про природно-заповідний фонд України» пам`ятками природи оголошуються окремі унікальні природні утворення, що мають особливе природоохоронне, наукове, естетичне, пізнавальне і культурне значення, з метою збереження їх у природному стані. Оголошення пам`яток природи провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Статтею 28 цього ж закону передбачено, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених пам`ятками природи, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Згідно з ст. 43 ЗК України та ч. 1 ст. 7 Закону про природно-заповідний фонд землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до ст. 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно з ч. 1 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Частиною 4 ст. 7 Закону про природно-заповідний фонд передбачено, що межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно - заповідного фонду.

У відповідності до ст. 19 ЗУ «Про землеустрій» до повноважень селищних рад у сфері землеустрою на території селищ належать організація і здійснення землеустрою та вирішення інших питань у сфері землеустрою.

Частиною 2 ст. 25 вказаного Закону передбачено, що одним з видів документації з землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного,земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів.

Згідно ст. 26 цього Закону замовниками документації із землеустрою можуть бути органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Відповідно до ст. 47 Закону про землеустрій проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою, в тому числі: збереження і використання об`єктів культурної спадщини; визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Пунктами 34, 37 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень селищних рад віднесено вирішення питань щодо регулювання земельних відносин, прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні, внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом.

З матеріалів справи судом встановлено, що на даний час Ходинська сільська рада, на території якої знаходиться гідрологічна пам`ятка природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', припинена, як юридична особа. Правонаступником вказаної особи є відповідач - Шалигинська селищна рада. Територія пам`ятки природи займає площу 0,05 га та розташовується в центрі с. Ходине, що знаходиться в межах повноважень Шалигинської селищної ради, яка, в порушення наведених вимог чинного законодавства, Положення про Пам`ятку природи та охоронного зобов`язання, до цього часу не визначила межі території вказаного об`єкту природно-заповідного фонду, оскільки відповідна інформація до Державного земельного кадастру не внесена, що може призвести до небезпека використання території пам`ятки (земельної ділянки) не за цільовим призначенням та відповідно загроза знищення об`єкту природно-заповідного фонду, який має особливу цінність, унікальність і повинна бути збережена як національне надбання.

Таким чином вказана бездіяльність відповідача не відповідає критеріям правомірності, які встановлені нормою ч. 2 ст. 2 КАС України, тому суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора в інтересах держави підлягають задоволенню.

Судові витрати.

Враховуючи те, що позовні вимоги суб`єкта владних повноважень задоволені, той факт, що ним не понесено судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов керівника Шосткинської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до Шалигинської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Шалигинської селищної ради щодо невжиття заходів, спрямованих на забезпечення проведення робіт з винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', закірплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків установленого зразку.

3. Зобов`язати Шалигинську селищну раду (вул. 40 років Перемоги, 11, смт. Шалигине, Шосткинський район, Сумська область, 41470, код ЄДРПОУ 04390216) відповідно до вимог чинного законодавства України, забезпечити проведення робіт з винесення меж гідрологічної пам`ятки природи місцевого значення ''Ходинські джерела'', закірплення їх в натурі (на місцевості), встановлення інформаційно-охоронних знаків установленого зразку.

4. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

5. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

6. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду складено та підписано суддею 19.01.2024.

Суддя А.І. Сидорук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116422514
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом

Судовий реєстр по справі —480/4125/22

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

А.І. Сидорук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні