Рішення
від 19.01.2024 по справі 500/7124/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/7124/23

19 січня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства СТ.ІВ до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство СТ.ІВ (далі ПП СТ.ІВ, Підприємство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі ГУ ДПС у Тернопільській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2), у якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154248/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3552 від 01.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3552 від 01.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154246/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3553 від 01.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3553 від 01.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154245/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3557 від 01.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3557 від 01.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154247/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3587 від 02.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3587 від 02.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154249/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3592 від 02.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3592 від 02.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154250/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3639 від 03.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3639 від 03.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154251/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3644 від 03.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3644 від 03.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154252/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3719 від 04.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3719 від 04.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154253/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3824 від 09.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3824 від 09.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154257/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3852 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3852 від 10.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154255/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3853 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3853 від 10.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154254/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3854 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3854 від 10.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154256/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3857 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3857 від 10.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154258/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3919 від 11.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3919 від 11.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154262/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4029 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4029 від 16.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154261/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4031 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4031 від 16.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154260/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4032 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4032 від 16.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154259/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4039 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4039 від 16.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154263/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4556 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4556 від 29.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154266/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4558 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4558 від 29.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154267/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4560 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4560 від 29.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154264/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4562 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4562 від 29.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154270/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4565 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4565 від 29.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154269/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4583 від 30.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4583 від 30.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154268/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4591 від 30.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4591 від 30.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154271/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4599 від 30.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4599 від 30.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання;

визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154265/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4557 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4557 від 29.05.2023, подану ПП СТ.ІВ, датою її фактичного подання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 04.01.2022 ПП СТ.ІВ уклало з Приватним підприємством Комора КС (далі ПП Комора КС) договір поставки №04/01/22. Позивачем за господарськими операціями, вчиненими на виконання договірних зобов`язань, сформовано покупцю ПП Комора КС податкові накладні, які надіслані на реєстрацію в ЄРПН, однак реєстрація податкових накладних була зупинена.

Згідно з квитанціями про зупинення реєстрації податкових накладних, підставою для зупинення їх реєстрації була відповідність господарської операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Для реєстрації податкових накладних у ЄРПН, на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) Підприємство надало контролюючому органу відповідні письмові пояснення, до яких додано копії первинних документів, які, як вважає позивач, у повній мірі підтверджували реальність здійснення господарських операцій між ПП СТ.ІВ та ПП Комора КС. Однак комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а у подальшому - рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено, а тому вважає, що такі підлягають реєстрації в ЄРПН. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржувані рішення підлягають скасуванню.

З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Від відповідачів до суду надійшов відзив на адміністративний позов (спільна позиція ДПС України та ГУ ДПС у Тернопільській області). Представник відповідачів позовні вимоги заперечує та зазначає, що оскільки за результатами автоматизованого моніторингу податкових накладних такі не відповідали жодній з ознак безумовної реєстрації, то у відповідності до пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постанови Кабінету Міністрів України №1165 (далі Порядок № 1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) щодо податкових накладних здійснено перевірку відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій. За наслідками перевірки встановлена підстава для зупинення реєстрації податкових накладних - у ПП СТ.ІВ обсяг постачання товару/послуги 2002, 0810 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. Відповідно до вимог Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520) позивачем 26.06.2023 подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

Водночас представник відповідачів зауважує, що позивачем не підтверджено наявність у нього приміщень, обладнаних для зберігання харчових продуктів, оскільки складських документів подано на розгляд Комісії не було. Також згідно видаткових та товарно-транспортних накладних з ПП «Віктор і К» та ТОВ «Весмак» закупівля товарів відбувалась у квітні 2023 року, а продаж ПП «Коморі КС» - у травні 2023 року. Для документування результатів інвентаризації використовують такі документи, як інвентаризаційні описи, акти інвентаризації. Дані документи застосовують для фіксування наявності та стану активів підприємства. Наголошує, що таких документів на розгляд Комісії надано не було, як і рахунків-фактури, а також документів, що підтверджували б право володіння чи користування транспортними засобами, зазначеними у поданих товарно-транспортних накладних, для здійснення перевезень, інформації про трудові відносини з водієм, довіреності на водія, посвідчення водія з відповідною категорією, документів, що підтверджували б закупівлю паливно-мастильних матеріалів, що в сукупності із вище викладеним ставить під сумнів реальність господарської операції.

За результатами розгляду наданих документів комісією контролюючого органу прийнято рішення від 30.06.2023 направити позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

У строки, встановлені пунктом 9 Порядку №520, позивачем не подано до контролюючого органу додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних. Як наслідок, комісією ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН 10.07.2023 прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних у ЄРПН.

Враховуючи викладене, представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі (том 3, а.с.7-13).

Ухвалою суду від 08.12.2023 залишено без задоволення клопотання представника ГУ ДПС у Тернопільській області про розгляд цієї справи за правилами загального позовного провадження.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ПП СТ.ІВ (код ЄДРПОУ 40534762) 03.06.2016 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками (код видів економічної діяльності 46.38); серед інших видів діяльності значиться: неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код видів економічної діяльності 46.39), оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (код видів економічної діяльності 46.33), оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами (код видів економічної діяльності 46.36), оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (код видів економічної діяльності 46.32); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість (том 1, а.с.21-22).

04.01.2022 між ПП СТ.ІВ (постачальник) та ПП Комора КС (покупець) укладено договір поставки №04/01/22 (далі Договір), згідно пунктом 1.1. якого постачальник зобов`язується передати належні йому товари (товар) у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар, вказаний у накладній (специфікації).

За змістом пунктів 2.1. 2.3, 2.4 Договору постачальник передає товар автомобільним транспортом на умовах «Поставка в пункті (місці призначення)» (DAP) за місцезнаходженням складу покупця. Передання товару постачальником покупцеві здійснюється в пункті (місці) поставки за супровідними документами. Право власності на відвантажений товар переходить до покупця в момент фактичної передачі товару. Передача товару здійснюється партіями. Кожна передача партії товару оформляється накладною (специфікацією).

Згідно з пунктом 3.3 Договору кожна партія товару оплачується покупцем не пізніше 14 банківських днів з моменту отримання товару (том 1, а.с.25-26).

На виконання умов договору поставки від 04.01.2022 ПП СТ.ІВ поставлено ПП Комора КС товар за видатковими накладними:

№7216 від 01.05.2023 на суму 75816,05 грн, у тому числі ПДВ 12636,01 грн;

№7217 від 01.05.2023 на суму 109338,65 грн, у тому числі ПДВ 18223,11 грн;

№7228 від 01.05.2023 на суму 41754,36 грн, у тому числі ПДВ 6959,06 грн;

№7305 від 02.05.2023 на суму 82774,00 грн, у тому числі ПДВ 13795,67 грн;

№7297 від 02.05.2023 на суму 50560,76 грн, у тому числі ПДВ 8426,79 грн;

№7426 від 03.05.2023 на суму 65541,25 грн, у тому числі ПДВ 10923,54 грн;

№7413 від 03.05.2023 на суму 73287,65 грн, у тому числі ПДВ 12214,61 грн;

№7506 від 04.05.2023 на суму 97977,19 грн, у тому числі ПДВ 16329,53 грн;

№7746 від 09.05.2023 на суму 149481,42 грн, у тому числі ПДВ 24913,57 грн;

№7855 від 10.05.2023 на суму 93549,72 грн, у тому числі ПДВ 15591,62 грн;

№7893 від 10.05.2023 на суму 115120,76 грн, у тому числі ПДВ 19186,79 грн;

№7880 від 10.05.2023 на суму 93348,79 грн, у тому числі ПДВ 15558,13 грн;

№7920 від 10.05.2023 на суму 78391,25 грн, у тому числі ПДВ 13065,21 грн;

№8053 від 11.05.2023 на суму 99661,70 грн, у тому числі ПДВ 16610,28 грн;

№8325 від 16.05.2023 на суму 179245,87 грн, у тому числі ПДВ 29874,31 грн;

№8339 від 16.05.2023 на суму 93497,44 грн, у тому числі ПДВ 15582,91 грн;

№8319 від 16.05.2023 на суму 179302,68 грн, у тому числі ПДВ 29883,78 грн;

№8316 від 16.05.2023 на суму 205708,86 грн, у тому числі ПДВ 34284,81 грн;

№9426 від 29.05.2023 на суму 20981,21 грн, у тому числі ПДВ 3496,87 грн;

№9405 від 29.05.2023 на суму 71951,05 грн, у тому числі ПДВ 11991,84 грн;

№9406 від 29.05.2023 на суму 57036,46 грн, у тому числі ПДВ 9506,08 грн;

№9407 від 29.05.2023 на суму 63502,52 грн, у тому числі ПДВ 10583,75 грн;

№9413 від 29.05.2023 на суму 243293,16 грн, у тому числі ПДВ 40548,86 грн;

№9442 від 29.05.2023 на суму 50914,49 грн, у тому числі ПДВ 8485,75 грн;

№9535 від 30.05.2023 на суму 201789,04 грн, у тому числі ПДВ 33631,51 грн;

№9518 від 30.05.2023 на суму 139992,83 грн, у тому числі ПДВ 23332,14 грн;

№9547 від 30.05.2023 на суму 189540,19 грн, у тому числі ПДВ 31590,03 грн (том 1, а.с.27-28, 33-35, 41-42, 46-48, 53-54, 59-60, 64-65, 69-71, 77-79, 85-87, 92-93а, 99-101, 106-108, 113-115, 120-123, 129-130, 135-137, 142-145, 151, 155-157, 162-163, 168-170, 175-178, 184-185, 190-193, 199-201, 207-210).

Поставка здійснювалась автотранспортом, що орендується Підприємством згідно договору оренди транспортних засобів від 04.01.2021, укладеного з ФОП ОСОБА_1 , акт приймання-передачі до договору оренди транспортних засобів від 04.01.2021 (том 1, а.с.217-229, 230).

Оплата товару здійснювалась частинами, що підтверджується актами звірки між контрагентами за період 01.06.2023 по 30.06.2023 та за період 01.05.2023 по 31.05.2023, виписками по особовому рахунку в банку ПП СТ.ІВ (том 2, а.с.15-30).

За фактом господарської операції з поставки товару за правилом першої події (відвантаження товару), постачальником ПП СТ.ІВ сформовано покупцю ПП Комора КС податкові накладні:

№3552 від 01.05.2023 на суму 75816,05 грн, у тому числі ПДВ 12636,01 грн;

№3553 від 01.05.2023 на суму 109338,65 грн, у тому числі ПДВ 18223,11 грн;

№3557 від 01.05.2023 на суму 41754,36 грн, у тому числі ПДВ 6959,06 грн;

№3592 від 02.05.2023 на суму 82774,00 грн, у тому числі ПДВ 13795,67 грн;

№3587 від 02.05.2023 на суму 50560,76 грн, у тому числі ПДВ 8426,79 грн;

№3644 від 03.05.2023 на суму 65541,25 грн, у тому числі ПДВ 10923,54 грн;

№3639 від 03.05.2023 на суму 73287,65 грн, у тому числі ПДВ 12214,61 грн;

№3719 від 04.05.2023 на суму 97977,19 грн, у тому числі ПДВ 16329,53 грн;

№3824 від 09.05.2023 на суму 149481,42 грн, у тому числі ПДВ 24913,57 грн;

№3852 від 10.05.2023 на суму 93549,72 грн, у тому числі ПДВ 15591,62 грн;

№3854 від 10.05.2023 на суму 115120,76 грн, у тому числі ПДВ 19186,79 грн;

№3853 від 10.05.2023 на суму 93348,79 грн, у тому числі ПДВ 15558,13 грн;

№3857 від 10.05.2023 на суму 78391,25 грн, у тому числі ПДВ 13065,21 грн;

№3919 від 11.05.2023 на суму 99661,70 грн, у тому числі ПДВ 16610,28 грн;

№4032 від 16.05.2023 на суму 179245,87 грн, у тому числі ПДВ 29874,31 грн;

№4039 від 16.05.2023 на суму 93497,44 грн, у тому числі ПДВ 15582,91 грн;

№4031 від 16.05.2023 на суму 179302,68 грн, у тому числі ПДВ 29883,78 грн;

№4029 від 16.05.2023 на суму 205708,86 грн, у тому числі ПДВ 34284,81 грн;

№4562 від 29.05.2023 на суму 20981,21 грн, у тому числі ПДВ 3496,87 грн;

№4556 від 29.05.2023 на суму 71951,05 грн, у тому числі ПДВ 11991,84 грн;

№4557 від 29.05.2023 на суму 57036,46 грн, у тому числі ПДВ 9506,08 грн;

№4558 від 29.05.2023 на суму 63502,52 грн, у тому числі ПДВ 10583,75 грн;

№4560 від 29.05.2023 на суму 243293,16 грн, у тому числі ПДВ 40548,86 грн;

№4565 від 29.05.2023 на суму 50914,49 грн, у тому числі ПДВ 8485,75 грн;

№4591 від 30.05.2023 на суму 201789,04 грн, у тому числі ПДВ 33631,51 грн;

№4583 від 30.05.2023 на суму 139992,83 грн, у тому числі ПДВ 23332,14 грн;

№4599 від 30.05.2023 на суму 189540,19 грн, у тому числі ПДВ 31590,03 грн, які направлено на реєстрацію у ЄРПН (том 1, а.с.29-31, 36-39, 43-44, 49-51, 55-57, 61-62, 66-67а, 72-75, 80-83, 88-90, 94-97, 102-104, 109-111, 116-118, 124-127, 131-133, 138-140, 146-149, 152-153, 158-160, 164-166, 171-173, 179-182, 186-188, 194-197, 202-205, 211-215).

Відповідно до квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних від 31.05.2023 реєстрацію спірних податкових накладних зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару послуги 2002, 0810 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (том 1, а.с.32, 40, 45, 52, 58, 63, 68, 76, 84, 91, 98, 105, 112, 119, 128, 134, 141, 150, 154, 161, 167, 174, 183, 189, 198, 206, 216).

Для підтвердження господарських операцій, відображених у податкових накладних, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. По податкових накладних №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023 Підприємством подано повідомлення №1 від 26.06.2023 з поясненнями та копіями документів: договір поставки з ПП «Комора КС» від 04.01.2022; видаткові накладні ПП «Комора КС» від 01.05.2023, 02.05.2023, 03.05.2023, 04.05.2023, 09.05.2023, 10.05.2023, 11.05.2023, 16.05.2023, банківські виписки, дистриб`юторський договір з ПП «Віктор і К» від 18.09.2017, видаткові накладні ПП «Віктор і К», товарно-транспортні накладні ПП «Віктор і К», декларації виробника ПП «Віктор і К», договір поставки ТОВ «Весмак» від 20.03.2020, видаткові накладні ТОВ «Весмак», товарно-транспортні накладні ТОВ «Весмак», посвідчення якості ТОВ «Весмак».

По податкових накладних №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023 Підприємством подано повідомлення № 3 від 26.06.2023 з поясненнями та копіями документів: договір поставки з ПП «Комора КС» від 04.01.2022, видаткові накладні ПП «Комора КС» від 29.05.2023, 30.05.2023, банківські виписки, дистриб`юторський договір з ПП «Віктор і К» від 18.09.2017, видаткові накладні ПП «Віктор і К», товарно-транспортні накладні ПП «Віктор і К», декларації виробника ПП «Віктор і К», договір поставки ТОВ «Весмак» від 20.03.2020, видаткові накладні ТОВ «Весмак», товарно-транспортні накладні ТОВ «Весмак», посвідчення якості ТОВ «Весмак».

Про надання позивачем вказаного переліку документів зазначено у відзиві на позов. Усі основні первинні документи по господарській операції за зупиненими податковими накладними містяться також в матеріалах справи.

Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у повідомленнях від 30.06.2023 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано позивачу надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, а саме щодо зберігання продукції, інвентаризаційні описи, рахунки-фактури (том 2, а.с.95-175).

Підприємством не подано додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154248/40534762, №9154246/40534762, №9154245/40534762, №9154247/40534762, №9154249/40534762, №9154250/40534762, №9154251/40534762, №9154252/40534762, №9154253/40534762, №9154257/40534762, №9154255/40534762, №9154254/40534762, №9154256/40534762, №9154258/40534762, №9154262/40534762, №9154261/40534762, №9154260/40534762, №9154259/40534762, №9154263/40534762, №9154266/40534762, №9154267/40534762, №9154264/40534762, №9154270/40534762, №9154269/40534762, №9154268/40534762, №9154271/40534762, №9154265/40534762 відмовлено у реєстрації податкових накладних №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023, №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023 в ЄРПН. Підставою відмови у реєстрації податкових накладних вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (том 2, а.с.176-203).

Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку. Однак рішеннями комісії ДПС України від 31.07.2023 скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін з підстав ненадання платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (том 2, а.с.214, 216, 218, 220, 222, 224, 226, 228, 230, 232, 234, 236, 238, 240, 242, 244, 246, 248, 250, 252, 254, 256, 258, 260, 262, 264, 266).

Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

У разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку №1165).

За приписами пункту 5 зазначеного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

У спірних правовідносинах зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних встановлено, що реєстрацію податкових накладних зупинено, оскільки обсяг постачання товару послуги 2002, 0810 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Водночас у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

Надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові від 03.11.2021 у справі №360/2460/20 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд (ця правова позиція підтримана у постановах Верховного Суду від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 28.06.2022 у справі №380/9411/21, від 29.06.2022 у справі №380/5383/21, від 16.09.2022 у справі №380/7736/21, від 27.04.2023 у справі №460/8040/20).

У свою чергу у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів від 12.01.2023 №19, чинними з 08.03.2023), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (пункт 6 Порядку №520).

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної.

За обставин цієї справи контролюючим органом у квитанціях не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної.

Разом з тим, після зупинення реєстрації податкових накладних позивач подав до комісії регіонального рівня разом із письмовими поясненнями копії документів, які стосуються господарських операцій, щодо яких складено спірні податкові накладні, зокрема, договору поставки №04/01/22 від 04.01.2022, видаткових накладних від 01.05.2023, від 02.05.2023, від 03.05.2023, від 04.05.2023, від 09.05.2023, від 10.05.2023, від 11.05.2023, від 16.05.2023, від 29.05.2023, від 30.05.2023, банківських виписок.

У повідомленнях Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 30.06.2023 вказано про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, а саме щодо зберігання продукції, інвентаризаційні описи, рахунки-фактури (том 2, а.с.95-175).

Суд зауважує, що на повідомлення Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області позивачем не було надано додаткових пояснень та/або документів, на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.

Поряд з цим одразу після зупинення реєстрації податкових накладних платник податків подав документи, які стосуються безпосередньо господарських операцій з постачання товарів контрагенту, по яких виписані та подавалися на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні, та вважав їх перелік достатнім, щоб підтвердити інформацію, зазначену в цих податкових накладних.

Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами, для реєстрації спірних податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Як встановлено пунктом 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Відповідно до пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/ часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Тернопільській області у реєстрації податкових накладних відмовлено у зв`язку із ненадання/частковим надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень.

Однак у рішеннях відсутнє обґрунтування, які конкретно неподані документи для підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.

Судом встановлено, що позивач у межах передбаченого пунктом 9 Порядку № 520 п`ятиденного строку не надав додаткових документів на виконання отриманих повторних повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 30.06.2023 щодо спірних податкових накладних, бо у платника податків були відсутні інші документи, крім вже наданих.

З огляду на це, суд вважає, що контролюючий орган вказує на формальні підставі для прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позаяк усі наявні у платника податків документи стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, були надані ще на перше повідомлення.

За змістом повторних повідомлень від 30.06.2023 для реєстрації податкових накладних позивачу необхідно було надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, а саме первинних документів щодо зберігання продукції, інвентаризаційні описи, рахунки-фактури.

Водночас контролюючим органом жодним чином не надано оцінки вже поданим документам та не спростовано того, що первинно надані позивачем документи в повній мірі підтверджують інформацію, зазначену в податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.

При цьому, як вбачається з матеріалів справи, реалізований ПП «Комора КС» товар зберігався позивачем у орендованих складських приміщеннях згідно договору суборенди нежитлового приміщення від 27.11.2020, акт приймання-передачі об`єкта суборенди від 28.11.2020. Копій вказаних документів не було надано Комісії контролюючого органу, однак такі подані до позовної заяви (том 1, а.с.233-236, 237).

Що стосується ненадання до контролюючого органу копій інвентаризаційних описів, рахунків-фактури, а також вказаних у відзиві документів, що підтверджували б право володіння чи користування транспортними засобами, інформації про трудові відносини з водієм, довіреності на водія, посвідчення водія з відповідною категорією, документів, що підтверджували б закупівлю паливно-мастильних матеріалів, то суд зауважує відповідачам, що вказані документи не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкових накладних.

Суд звертає увагу, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкові накладні, реєстрацію яких було зупинено, Підприємство сформувало по першій подій даті відвантаження товару за видатковими накладними від 01.05.2023, від 02.05.2023, від 03.05.2023, від 04.05.2023, від 09.05.2023, від 10.05.2023, від 11.05.2023, від 16.05.2023, від 29.05.2023, від 30.05.2023. Матеріали справи містять копії первинних документів, що додавались позивачем до повідомлень від 26.06.2023, та свідчать про факти поставок товару ПП Комора КС, за якими складені податкові накладні.

Отже, на думку суду, всі первинні документи, які підтверджують господарські операції, за якими складено спірні податкові накладні, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи, у контролюючого органу не було достатніх обґрунтованих підстав для зобов`язання позивача надати додаткові документи та пояснення.

Комісія ГУ ДПС у Тернопільській області безпідставно у рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначила про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні відповідного повідомлення.

При вирішенні спору суд враховує правові висновки Верховного Суду у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, відповідно до яких суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції, за наслідками якої складено податкову накладну, подану для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Предметом розгляду у справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. При розгляді таких спорів, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в ЄРПН відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Суд зауважує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних. Під час реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми критеріями шляхом дослідження документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної саме у податкових накладних. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.07.2023.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх фактичного подання, то таку також належить задовольнити з огляду на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.

У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні датою їх фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, то з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вищевказані податкові накладні датою їх фактичного подання належить задовольнити.

Відповідно до приписів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, суд констатує, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягають скасуванню, при цьому ДПС України зобов`язана зареєструвати у ЄРПН спірні податкові накладні. Позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Як визначено частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір відповідно до платіжних інструкцій №1211 від 31.10.2023 у сумі 5368,00 грн (том 1, а.с.23) та №1258 від 13.11.2023 у сумі 67100,00 грн (том 2, а.с.212) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Приватного підприємства СТ.ІВ до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.07.2023 №9154248/40534762, №9154246/40534762, №9154245/40534762, №9154247/40534762, №9154249/40534762, №9154250/40534762, №9154251/40534762, №9154252/40534762, №9154253/40534762, №9154257/40534762, №9154255/40534762, №9154254/40534762, №9154256/40534762, №9154258/40534762, №9154262/40534762, №9154261/40534762, №9154260/40534762, №9154259/40534762, №9154263/40534762, №9154266/40534762, №9154267/40534762, №9154264/40534762, №9154270/40534762, №9154269/40534762, №9154268/40534762, №9154271/40534762, №9154265/40534762 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023, №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023, подані на реєстрацію Приватним підприємством СТ.ІВ, датою їх фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Приватного підприємства СТ.ІВ судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 72468,00 грн (сімдесят дві тисячі чотириста шістдесят вісім грн 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Приватне підприємство СТ.ІВ (46008, Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Живова, будинок 11Б, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 40534762).

Відповідач: Головне управління ДПС у Тернопільській області (46003, місто Тернопіль, вулиця Білецька, 1, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в ЄДРПОУ 44143637).

Відповідач: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393).

Повний текст рішення складено та підписано 19 січня 2024 року.

СуддяЧепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116422661
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/7124/23

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні