Постанова
від 22.10.2024 по справі 500/7124/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 жовтня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/7124/23 пров. № А/857/4305/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.

суддів: Довгої О,І., Запотічного І.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження у м.Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року, ухвалене суддею Чепенюк О.В. у м.Тернополі у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у справі № 500/7124/23 за адміністративним позовом Приватного підприємства "СТ.ІВ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

02 листопада 2023 року позивач - Приватного підприємства "СТ.ІВ" звернувся в суд з адміністративним позовом до відповідачів - Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154248/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3552 від 01.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3552 від 01.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154246/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3553 від 01.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3553 від 01.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154245/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3557 від 01.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3557 від 01.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154247/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3587 від 02.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3587 від 02.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154249/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3592 від 02.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3592 від 02.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154250/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3639 від 03.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3639 від 03.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154251/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3644 від 03.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3644 від 03.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154252/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3719 від 04.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3719 від 04.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154253/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3824 від 09.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3824 від 09.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154257/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3852 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3852 від 10.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154255/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3853 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3853 від 10.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154254/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3854 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3854 від 10.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154256/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3857 від 10.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3857 від 10.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154258/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №3919 від 11.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №3919 від 11.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154262/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4029 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4029 від 16.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154261/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4031 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4031 від 16.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154260/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4032 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4032 від 16.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154259/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4039 від 16.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4039 від 16.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154263/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4556 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4556 від 29.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154266/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4558 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4558 від 29.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154267/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4560 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4560 від 29.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154264/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4562 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4562 від 29.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154270/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4565 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4565 від 29.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154269/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4583 від 30.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4583 від 30.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154268/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4591 від 30.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4591 від 30.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154271/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4599 від 30.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4599 від 30.05.2023 датою її фактичного подання;

-визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154265/40534762 про відмову в реєстрації податкової накладної №4557 від 29.05.2023 в ЄРПН, та зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №4557 від 29.05.2023 датою її фактичного подання.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не визначено конкретного переліку документів, що підлягає наданню контролюючому органу. За відсутності у квитанціях чіткого формулювання підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем було надано разом із повідомленням документи щодо податкової накладних, реєстрацію яких було зупинено, та пояснення, що стосувались виключно відповідних правовідносин.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року позов задоволено.

Не погоджуючись з вищевказаними судовим рішення, відповідач - Головне управління ДПС у Тернопільській області оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, наведених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказує на те, що позивачем разом із поясненнями надано копії документів, однак їх обсяг був недостатнім для реєстрації податкових накладних.

Інші учасники справи правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористались, що в силу вимог ч.4ст.304 КАС Українине перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено та підтверджується матеріалами адміністративної справи, що ПП "СТ.ІВ" (код ЄДРПОУ 40534762) 03.06.2016 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є: оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками (код видів економічної діяльності 46.38); серед інших видів діяльності значиться: неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (код видів економічної діяльності 46.39), оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (код видів економічної діяльності 46.33), оптова торгівля цукром, шоколадом і кондитерськими виробами (код видів економічної діяльності 46.36), оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (код видів економічної діяльності 46.32); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; є платником податку на додану вартість (том 1, а.с.21-22).

04.01.2022 між ПП "СТ.ІВ" (постачальник) та ПП "Комора КС" (покупець) укладено договір поставки №04/01/22 (далі - Договір), згідно пунктом 1.1. якого постачальник зобов`язується передати належні йому товари (товар) у власність покупцеві, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар, вказаний у накладній (специфікації).

За умовами пунктів 2.1. 2.3, 2.4 Договору постачальник передає товар автомобільним транспортом на умовах «Поставка в пункті (місці призначення)» (DAP) за місцезнаходженням складу покупця. Передання товару постачальником покупцеві здійснюється в пункті (місці) поставки за супровідними документами. Право власності на відвантажений товар переходить до покупця в момент фактичної передачі товару. Передача товару здійснюється партіями. Кожна передача партії товару оформляється накладною (специфікацією).

Згідно з пунктом 3.3 Договору кожна партія товару оплачується покупцем не пізніше 14 банківських днів з моменту отримання товару (том 1 а.с.25-26).

На виконання умов договору поставки від 04.01.2022 ПП "СТ.ІВ" поставлено ПП "Комора КС" товар за видатковими накладними:

№7216 від 01.05.2023 на суму 75816,05 грн, у тому числі ПДВ 12636,01 грн;

№7217 від 01.05.2023 на суму 109338,65 грн, у тому числі ПДВ 18223,11 грн;

№7228 від 01.05.2023 на суму 41754,36 грн, у тому числі ПДВ 6959,06 грн;

№7305 від 02.05.2023 на суму 82774,00 грн, у тому числі ПДВ 13795,67 грн;

№7297 від 02.05.2023 на суму 50560,76 грн, у тому числі ПДВ 8426,79 грн;

№7426 від 03.05.2023 на суму 65541,25 грн, у тому числі ПДВ 10923,54 грн;

№7413 від 03.05.2023 на суму 73287,65 грн, у тому числі ПДВ 12214,61 грн;

№7506 від 04.05.2023 на суму 97977,19 грн, у тому числі ПДВ 16329,53 грн;

№7746 від 09.05.2023 на суму 149481,42 грн, у тому числі ПДВ 24913,57 грн;

№7855 від 10.05.2023 на суму 93549,72 грн, у тому числі ПДВ 15591,62 грн;

№7893 від 10.05.2023 на суму 115120,76 грн, у тому числі ПДВ 19186,79 грн;

№7880 від 10.05.2023 на суму 93348,79 грн, у тому числі ПДВ 15558,13 грн;

№7920 від 10.05.2023 на суму 78391,25 грн, у тому числі ПДВ 13065,21 грн;

№8053 від 11.05.2023 на суму 99661,70 грн, у тому числі ПДВ 16610,28 грн;

№8325 від 16.05.2023 на суму 179245,87 грн, у тому числі ПДВ 29874,31 грн;

№8339 від 16.05.2023 на суму 93497,44 грн, у тому числі ПДВ 15582,91 грн;

№8319 від 16.05.2023 на суму 179302,68 грн, у тому числі ПДВ 29883,78 грн;

№8316 від 16.05.2023 на суму 205708,86 грн, у тому числі ПДВ 34284,81 грн;

№9426 від 29.05.2023 на суму 20981,21 грн, у тому числі ПДВ 3496,87 грн;

№9405 від 29.05.2023 на суму 71951,05 грн, у тому числі ПДВ 11991,84 грн;

№9406 від 29.05.2023 на суму 57036,46 грн, у тому числі ПДВ 9506,08 грн;

№9407 від 29.05.2023 на суму 63502,52 грн, у тому числі ПДВ 10583,75 грн;

№9413 від 29.05.2023 на суму 243293,16 грн, у тому числі ПДВ 40548,86 грн;

№9442 від 29.05.2023 на суму 50914,49 грн, у тому числі ПДВ 8485,75 грн;

№9535 від 30.05.2023 на суму 201789,04 грн, у тому числі ПДВ 33631,51 грн;

№9518 від 30.05.2023 на суму 139992,83 грн, у тому числі ПДВ 23332,14 грн;

№9547 від 30.05.2023 на суму 189540,19 грн, у тому числі ПДВ 31590,03 грн (том 1 а.с.27-28, 33-35, 41-42, 46-48, 53-54, 59-60, 64-65, 69-71, 77-79, 85-87, 92-93а, 99-101, 106-108, 113-115, 120-123, 129-130, 135-137, 142-145, 151, 155-157, 162-163, 168-170, 175-178, 184-185, 190-193, 199-201, 207-210).

Поставка здійснювалась автотранспортом, що орендується Підприємством згідно договору оренди транспортних засобів від 04.01.2021, укладеного з ФОП ОСОБА_1 , акт приймання-передачі до договору оренди транспортних засобів від 04.01.2021 (том 1 а.с.217-229, 230).

Оплата товару здійснювалась частинами, що підтверджується актами звірки між контрагентами за період 01.06.2023 по 30.06.2023 та за період 01.05.2023 по 31.05.2023, виписками по особовому рахунку в банку ПП СТ.ІВ (том 2 а.с.15-30).

За фактом господарської операції з поставки товару за правилом першої події (відвантаження товару), постачальником ПП "СТ.ІВ" сформовано покупцю ПП "Комора КС" податкові накладні:

№3552 від 01.05.2023 на суму 75816,05 грн, у тому числі ПДВ 12636,01 грн;

№3553 від 01.05.2023 на суму 109338,65 грн, у тому числі ПДВ 18223,11 грн;

№3557 від 01.05.2023 на суму 41754,36 грн, у тому числі ПДВ 6959,06 грн;

№3592 від 02.05.2023 на суму 82774,00 грн, у тому числі ПДВ 13795,67 грн;

№3587 від 02.05.2023 на суму 50560,76 грн, у тому числі ПДВ 8426,79 грн;

№3644 від 03.05.2023 на суму 65541,25 грн, у тому числі ПДВ 10923,54 грн;

№3639 від 03.05.2023 на суму 73287,65 грн, у тому числі ПДВ 12214,61 грн;

№3719 від 04.05.2023 на суму 97977,19 грн, у тому числі ПДВ 16329,53 грн;

№3824 від 09.05.2023 на суму 149481,42 грн, у тому числі ПДВ 24913,57 грн;

№3852 від 10.05.2023 на суму 93549,72 грн, у тому числі ПДВ 15591,62 грн;

№3854 від 10.05.2023 на суму 115120,76 грн, у тому числі ПДВ 19186,79 грн;

№3853 від 10.05.2023 на суму 93348,79 грн, у тому числі ПДВ 15558,13 грн;

№3857 від 10.05.2023 на суму 78391,25 грн, у тому числі ПДВ 13065,21 грн;

№3919 від 11.05.2023 на суму 99661,70 грн, у тому числі ПДВ 16610,28 грн;

№4032 від 16.05.2023 на суму 179245,87 грн, у тому числі ПДВ 29874,31 грн;

№4039 від 16.05.2023 на суму 93497,44 грн, у тому числі ПДВ 15582,91 грн;

№4031 від 16.05.2023 на суму 179302,68 грн, у тому числі ПДВ 29883,78 грн;

№4029 від 16.05.2023 на суму 205708,86 грн, у тому числі ПДВ 34284,81 грн;

№4562 від 29.05.2023 на суму 20981,21 грн, у тому числі ПДВ 3496,87 грн;

№4556 від 29.05.2023 на суму 71951,05 грн, у тому числі ПДВ 11991,84 грн;

№4557 від 29.05.2023 на суму 57036,46 грн, у тому числі ПДВ 9506,08 грн;

№4558 від 29.05.2023 на суму 63502,52 грн, у тому числі ПДВ 10583,75 грн;

№4560 від 29.05.2023 на суму 243293,16 грн, у тому числі ПДВ 40548,86 грн;

№4565 від 29.05.2023 на суму 50914,49 грн, у тому числі ПДВ 8485,75 грн;

№4591 від 30.05.2023 на суму 201789,04 грн, у тому числі ПДВ 33631,51 грн;

№4583 від 30.05.2023 на суму 139992,83 грн, у тому числі ПДВ 23332,14 грн;

№4599 від 30.05.2023 на суму 189540,19 грн, у тому числі ПДВ 31590,03 грн, які направлено на реєстрацію у ЄРПН (том 1 а.с.29-31, 36-39, 43-44, 49-51, 55-57, 61-62, 66-67а, 72-75, 80-83, 88-90, 94-97, 102-104, 109-111, 116-118, 124-127, 131-133, 138-140, 146-149, 152-153, 158-160, 164-166, 171-173, 179-182, 186-188, 194-197, 202-205, 211-215).

Відповідно до квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних від 31.05.2023 реєстрацію спірних податкових накладних зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару послуги 2002, 0810 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Одночасно запропоновано надати пояснення та копії документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (том 1 а.с.32, 40, 45, 52, 58, 63, 68, 76, 84, 91, 98, 105, 112, 119, 128, 134, 141, 150, 154, 161, 167, 174, 183, 189, 198, 206, 216).

Для підтвердження господарських операцій, відображених у податкових накладних, платником подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. По податкових накладних №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023 Підприємством подано повідомлення №1 від 26.06.2023 з поясненнями та копіями документів: договір поставки з ПП «Комора КС» від 04.01.2022; видаткові накладні ПП «Комора КС» від 01.05.2023, 02.05.2023, 03.05.2023, 04.05.2023, 09.05.2023, 10.05.2023, 11.05.2023, 16.05.2023, банківські виписки, дистриб`юторський договір з ПП «Віктор і К» від 18.09.2017, видаткові накладні ПП «Віктор і К», товарно-транспортні накладні ПП «Віктор і К», декларації виробника ПП «Віктор і К», договір поставки ТОВ «Весмак» від 20.03.2020, видаткові накладні ТОВ «Весмак», товарно-транспортні накладні ТОВ «Весмак», посвідчення якості ТОВ «Весмак».

По податкових накладних №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023 Підприємством подано повідомлення № 3 від 26.06.2023 з поясненнями та копіями документів: договір поставки з ПП «Комора КС» від 04.01.2022, видаткові накладні ПП «Комора КС» від 29.05.2023, 30.05.2023, банківські виписки, дистриб`юторський договір з ПП «Віктор і К» від 18.09.2017, видаткові накладні ПП «Віктор і К», товарно-транспортні накладні ПП «Віктор і К», декларації виробника ПП «Віктор і К», договір поставки ТОВ «Весмак» від 20.03.2020, видаткові накладні ТОВ «Весмак», товарно-транспортні накладні ТОВ «Весмак», посвідчення якості ТОВ «Весмак».

Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області у повідомленнях від 30.06.2023 про необхідність подання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН запропоновано позивачу надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних: первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, а саме щодо зберігання продукції, інвентаризаційні описи, рахунки-фактури (том 2 а.с.95-175).

Підприємством не подано додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

Рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області від 10.07.2023 №9154248/40534762, №9154246/40534762, №9154245/40534762, №9154247/40534762, №9154249/40534762, №9154250/40534762, №9154251/40534762, №9154252/40534762, №9154253/40534762, №9154257/40534762, №9154255/40534762, №9154254/40534762, №9154256/40534762, №9154258/40534762, №9154262/40534762, №9154261/40534762, №9154260/40534762, №9154259/40534762, №9154263/40534762, №9154266/40534762, №9154267/40534762, №9154264/40534762, №9154270/40534762, №9154269/40534762, №9154268/40534762, №9154271/40534762, №9154265/40534762 відмовлено у реєстрації податкових накладних №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023, №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023 в ЄРПН. Підставою відмови у реєстрації податкових накладних вказано ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (том 2 а.с.176-203).

Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку. Однак рішеннями комісії ДПС України від 31.07.2023 скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області - без змін з підстав ненадання платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (том 2 а.с.214, 216, 218, 220, 222, 224, 226, 228, 230, 232, 234, 236, 238, 240, 242, 244, 246, 248, 250, 252, 254, 256, 258, 260, 262, 264, 266).

Позивач, вважаючи рішення Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській від 10.07.2023 №9154248/40534762, №9154246/40534762, №9154245/40534762, №9154247/40534762, №9154249/40534762, №9154250/40534762, №9154251/40534762, №9154252/40534762, №9154253/40534762, №9154257/40534762, №9154255/40534762, №9154254/40534762, №9154256/40534762, №9154258/40534762, №9154262/40534762, №9154261/40534762, №9154260/40534762, №9154259/40534762, №9154263/40534762, №9154266/40534762, №9154267/40534762, №9154264/40534762, №9154270/40534762, №9154269/40534762, №9154268/40534762, №9154271/40534762, №9154265/40534762 про відмову ПП «СТ.ІВ» у реєстрації податкових накладних №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023, №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправними, звернувся до суду за захистом свого порушеного права.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, відповідно до пункту 12 якого після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

З 01.02.2020 набрав чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, пунктом 2 якого встановлено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/ розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі - Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН) у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/ розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Згідно із приписами пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За правилами пунктів 10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком №3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.

Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає відсутність товару/послуги, зазначеного/ зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій вказує на те, що для того, аби встановити наявність у господарській операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Відповідно до пунктів 9 та 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Враховуючи вищенаведене, рішення Комісії Державної податкової служби України повинне містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної з вичерпного переліку, визначеного Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН.

Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним. В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова декларація для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.

З аналізу наведених норм також слідує, що наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Таким чином, законодавцем визначено два етапи реєстрації податкової накладної: зупинення реєстрації податкової накладної, який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної, та етап прийняття рішення податковим органом. Рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих платником податку документів.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідачем вчинено дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Реєстрі та прийнято рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

Суд апеляційної інстанції, здійснивши перевірку рішень суб`єкта владних повноважень щодо відповідності критеріям правомірності, визначених ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних слідує, що контролюючим органом сформовано висновки, що податкові накладні №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023, №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023 відповідають пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Підставою для прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних слугувало ненадання платником податків первинних документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у поданих на реєстрацію податкових накладних.

Судом першої інстанції встановлено та не заперечується скаржником, що Підприємство скористалось правом надати до контролюючого органу за основним місцем обліку пояснення та копії документів стосовно податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено (повідомлення № 3 від 26.06.2023 з поясненнями та копіями документів: договір поставки з ПП «Комора КС» від 04.01.2022, видаткові накладні ПП «Комора КС» від 29.05.2023, 30.05.2023, банківські виписки, дистриб`юторський договір з ПП «Віктор і К» від 18.09.2017, видаткові накладні ПП «Віктор і К», товарно-транспортні накладні ПП «Віктор і К», декларації виробника ПП «Віктор і К», договір поставки ТОВ «Весмак» від 20.03.2020, видаткові накладні ТОВ «Весмак», товарно-транспортні накладні ТОВ «Весмак», посвідчення якості ТОВ «Весмак»).

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції вказав на те, що за відсутності чіткого переліку документів, надання яких необхідне для реєстрації поданих позивачем податкових накладних, платником податків було надано первинні документи, складені з дотриманням вимог законодавства, достатні для реєстрації спірних податкових накладних у ЄРПН.

Однак, в ході апеляційного перегляду судового рішення судом апеляційної інстанції встановлено, що судом першої інстанції не враховано доводів контролюючого органу про те, що долучений позивачем до пояснень перелік документів не був достатнім для реєстрації поданих позивачем податкових накладних у реєстрі.

Всі надані позивачем до повідомлень документи були винесені на розгляд комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації.

Слід зазначити, що судом при дослідженні правомірності оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідні рішення.

У зв`язку із необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних платнику запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних: постачання/придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, а саме: щодо зберігання продукції, інвентаризаційні описи, рахунки-фактури.

Так, в обґрунтування правомірності оскаржуваних рішень комісії скаржник зазначає, що наданими поясненнями та додатково поданими документами платником податку не підтверджено наявності у нього приміщень, обладнаних для зберігання харчових продуктів, оскільки складських документів подано на розгляд Комісії не було. Скаржником слушно зауважено, що згідно видаткових та товарно-транспортних накладних з ПП «Віктор і К» та ТОВ «Весмарк» закупівля товарів відбувалась у квітні 2023 року, а продаж ПП «Коморі КС» - у травні 2023 року.

Для документування результатів інвентаризації використовують такі документи, як інвентаризаційні описи, акти інвентаризації. Дані документи застосовують для фіксування наявності та стану активів підприємства. Однак, позивачем на вимогу таких документів на розгляд комісії не надано не було. Окрім того на вимогу позивачем не було надано рахунків-фактур.

Серед іншого відповідач наголошує також на обставині ненадання позивачем документів в підтвердження права володіння чи користування транспортними засобами, зазначеними у товарно-транспортних накладних, для здійснення перевезень, інформації про трудові відносини з водієм, зазначеним у товарно-транспортних накладних, не надано довіреності на водія, документів в підтвердження придбавання паливно-мастильних матеріалів, що в сукупності ставить під сумнів реальність господарських операцій.

Суд апеляційної інстанції вважає обґрунтованими такі покликання скаржника, оскільки позивач як активний учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку обізнаний із тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та особливостей певних операцій, має усвідомлення не лише щодо базових документів, які супроводжують певні операції, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для реєстрації ПН.

Крім того, в квитанції чітко визначено критерій, передбачений п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, достатній для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, за яким здійснено моніторинг податкових накладних №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023, №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023 та зупинено їх реєстрацію.

Матеріали справи не містять належних і достатніх доказів на спростування висновків контролюючого органу. Натомість, відповідачем - Головним управлінням ДПС у Тернопільській області, як суб`єктом владних повноважень, наведено відповідні мотиви прийняття спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних Комісією на підставі наданого позивачем переліку документів, а відтак, підтверджено правомірність рішення податкового органу.

Наведені обставини в своїй сукупності під час вирішення спірних правовідносин залишилися поза увагою суду першої інстанції, що має наслідком скасування судового рішення.

Таким чином, оскільки комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (регіонального рівня) діяла підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є правомірними, а позовні вимоги про їх скасування є безпідставними, необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3552 від 01.05.2023, №3553 від 01.05.2023, №3557 від 01.05.2023, №3592 від 02.05.2023, №3587 від 02.05.2023, №3644 від 03.05.2023, №3639 від 03.05.2023, №3719 від 04.05.2023, №3824 від 09.05.2023, №3852 від 10.05.2023, №3854 від 10.05.2023, №3853 від 10.05.2023, №3857 від 10.05.2023, №3919 від 11.05.2023, №4032 від 16.05.2023, №4039 від 16.05.2023, №4031 від 16.05.2023, №4029 від 16.05.2023, №4562 від 29.05.2023, №4556 від 29.05.2023, №4557 від 29.05.2023, №4558 від 29.05.2023, №4560 від 29.05.2023, №4565 від 29.05.2023, №4591 від 30.05.2023, №4583 від 30.05.2023, №4599 від 30.05.2023, покупець ПП «Комора КС», як похідних вимог.

При ухваленні судового рішення судом апеляційної інстанції враховано висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 02 липня 2024 року у справі № 440/5004/23, відповідно до яких предметом доказування при вирішенні вимог про скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.

При цьому, суд апеляційної інстанції зауважує, що зазначена у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних інформація щодо відповідності господарської операції п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій надавала позивачу можливість надати контролюючому органу всі документи, які позивач мав у своєму розпорядженні та які підтверджують, як інформацію, зазначену у відповідних податкових накладних, так і інформацію, яка вимагалася згідно з рішеннями про зупинення реєстрації таких податкових накладних, в межах 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, як це передбачено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В даному випадку оскарження рішень Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних позивачем використано як спосіб легітимізації неправомірного подання на реєстрацію податкових накладних за відсутності достатніх підстав для їх формування.

Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції не виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин не правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення, яке підлягає скасуванню.

Судові витрати розподілу не підлягають з огляду результат вирішення апеляційної скарги, характер спірних правовідносин та виходячи з вимог ст.139 КАС України.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційну скаргу розглянуто судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).

Керуючись статтями 139, 195, 242, 308, 309, 311, 315, 317, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області задовольнити, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року у справі №500/7124/23 скасувати.

В задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "СТ.ІВ" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Глушко судді О. І. Довга І. І. Запотічний

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2024
Оприлюднено24.10.2024
Номер документу122484558
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/7124/23

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 22.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні