Рішення
від 19.01.2024 по справі 420/20216/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/20216/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2024 року м. Одеса

Зала судових засідань №22

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Аракелян М.М.

За участю секретаря Поліщука О.В.

За участю сторін:

Від позивача: ОСОБА_1 .

Від відповідача: Аветюк С.В.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративною позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «БІХАНІ» (код ЄДРПОУ 41469794; адреса: вул.Транспортна, буд.20, м.Чорноморськ, Одеська область, 68001) до ГУ ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166; адреса: вул.Семінарська, буд.5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

07 серпня 2023 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «БІХАНІ» (надіслана засобами поштового зв`язку 02.08.2023 року) до ГУ ДПС в Одеській області, у якій позивач просить суд:

прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі;

справу розглянути у загальному позовному провадженні;

визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення рішення Головного управління ДПС в Одеській області б/н та без дати, яким до Товариства з обмеженою відповідальністю «БІХАНІ» ( код ЄДРПОУ 41469794) застосовано пеню на загальну суму 1265017,26грн.;

стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БІХАНІ» витрати по сплаті судового збору за подання адміністративного позову.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа розподілена на суддю Аракелян М.М.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 14.08.2023 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі; постановлено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження з повідомленням сторін, призначено підготовче засідання на 07.09.2023 року; витребувано у відповідача завірену копію оскаржуваного податкового повідомлення-рішення із усіма доказами щодо підстав його прийняття.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Головним управлінням ДПС в Одеській області була проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «БІХАНІ» з питань дотримання вимог валютного законодавства за контрактами від 02.09.2021 №SFLO1UA/HN/2021 (дата здійснення операції 22.09.2021 року) та від 25.10.2021 №SFLO2UA/HN/2021 (дата здійснення операції - 09.11.2021 року). За результатами проведеної перевірки було складено акт від 12.04.2023 № 8566/15-32-07-07-18 та встановлено порушення пунктів 1, 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №05, із змінами і доповненнями, в результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контрактам, укладеним з компанією «HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U.» (Andorra): від 02.09.2021 № SFLO1UA/HN/2021 на суму 44 520,00 Євро; від 25.10.2021 № SFL02UA/HN/2021 на суму 50 112,00 Євро. За результатами проведеної перевірки нарахована пеня за порушення термінів розрахунків в сумі 1265017,26грн. та прийняте оскаржуване повідомлення-рішення.

Позивач не згоден із прийнятим рішенням, та зазначає, що:

- ним до перевірки було надано Сертифікат, виданий Палатою торгівлі, промисловості та послуг Андорри, підписаний 27 січня 2023 року, який засвідчує, що У зв`язку з пандемією COVID-19 на законодавчому рівні Європейський Союз кваліфікував пандемію як тимчасову обставину, що впливає на виконання контрактів. Про форс-мажорні обставини в контрактах йдеться в розділі «Питання та відповіді». Законодавство Князівства Андорра також проголошує, що пандемія COVID-19 є однією з форс-мажорних обставин, які призвели до непередбачуваних наслідків під час виконання контрактів, укладених з початку 2020 року і до сьогодні. Саме через пандемію C0VID-19 компанія HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. не змогла реалізувати свою продукцію у середині Європейського Союзу, що спричинило складнощі із виконанням зобов`язань по укладеними із ТОВ «БІХАНІ» контрактам. ТОВ «БІХАНІ» погодилось з фактом форс-мажору - пандемії COVID-19 виходячи з практики Європейського союзу та іншого світу;

- ТОВ «БІХАНІ» не зверталося до суду з позовом про стягнення заборгованості за невиконання умов контрактів, з компанією «HONGWINE INTERNATIONAL» оскільки: Компанія не мала змоги заплатити судовий збір за подачу позову про стягнення заборгованості, а також вийняти адвоката чи юриста для представлення інтересів у суді; визнали факт форс-мажору і діяли в межах укладених контрактів та шукали шляхи вирішення ситуації, шляхом переговорів. Як результат вжитих заходів, 10.02.2023 було укладено трьохсторонній договір про переведення боргу №1, згідно якого обов`язок розрахунку з ТОВ «БІХАНІ» за поставлений товар від компанії SLU «HONGWINE INTERNATIONAL» переходить до компанії -«SIMON TIDE KFT», Угорщина.

01.09.2023 року відповідач подав суду відзив на позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог та, зокрема, зазначив, що Сертифікат Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри про форс-мажорні обставини не містить інформації щодо укладених контрактів компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) з TOB «БІХАНІ». Відповідно умов контрактів укладених між ТОВ «БІХАНІ» з компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra), а саме п.п.1 п.12 «Форс-мажор» Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов`язань по даному Контракту, у разі якщо це невиконання відбулося за наслідками форс-мажорних обставин, які виникли після укладання Контракту і є наслідками подій надзвичайного характеру, які Сторони не могли ні передбачити, ні запобігти розумними заходами. У Сертифікаті виданому Палатою торгівлі, промисловості та послуг Андорри зазначено, що: «Законодавство Князівства Андорра також проголошує, що пандемія COVID-19 є однією з форс-мажорних обставин, які призвели до непередбачуваних наслідків під час виконання контрактів, укладених з початку 2020 року до сьогодні». Контракти між ТОВ «БІХАНІ» з компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) були укладені 02.09.2021 та 25.10.2021, тобто в період- дії форс-мажорних обставин. Перевіркою встановлено порушення вимог п.1, 2 ст.13 Закону України від 21 червня 2018№2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням п.21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5, із змінами і доповненнями по розрахункам за контрактами №SFLO1UA/HN/2021 на суму 44520,00 Євро; від 25.10.2021 №SFL02UA/HN/2021 на суму 50 112,00 Євро.

Сертифікат, наданий позивачем, не легалізований в установленому порядку. Кошти на рахунок позивача надійшли від нового боржника за договором переведення боргу тільки 16.02.2023 року на валютний рахунок Товариства від нерезидента (Угорщина) у сумі 94632 Євро.

Підготовче засідання, призначене на 07.09.2023 року було відкладене на 27.09.2023 року у зв`язку із неявкою представника позивача.

27.09.2023 року відповідач подав суду клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових доказів.

27.09.2023 року представник позивача подав суду клопотання про відкладення розгляду справи.

Підготовче засідання, призначене на 27.09.2023 року було відкладене на 10.10.2023 року у зв`язку із подання представником позивача відповідного клопотання.

Підготовче засідання, призначене на 10.10.2023 року було відкладене на 24.10.2023 року у зв`язку із неявкою представника позивача.

23.10.2023 року представник позивача подав суду клопотання про відкладення розгляду справи.

Підготовче засідання, призначене на 24.10.2023 року було відкладене на 31.10.2023 року у зв`язку із подання представником позивача відповідного клопотання.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 31.10.2023 закрито підготовче провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 13.11.2023 року.

Ухвалою суду від 13.11.2023 року (яка занесена до протоколу судового засідання) зобов`язано позивача надати суду завірену копію сертифікату Палати торгівлі, промисловості та послуг Князівства Андорри від 27.01.2023 року та оголошено перерву до 22.11.2023 року на задоволення клопотання представника позивача.

22.11.2023 року представник позивача подав суду письмові пояснення, в яких просив надати правову оцінку кожному належному та доречному документу, вказаному у цих поясненнях під час всебічного, повного та об`єктивного розгляду справи та, зокрема, зазначив, що такі вимоги як зазначення у сертифікаті «зобов`язання за договором, контрактом, угодою та/або законом, нормативним актом які не можуть бути виконані у встановлений термін внаслідок настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) з посиланням і наданням доказів таких обставин, початок їх виникнення і термін дії, які, на думку Заявника, унеможливили виконання цих зобов`язань у встановлений договором, контрактом, угодою та/або законом, нормативним актом термін, та інші відповідні відомості», перебачені Регламентом засвідчення Торгово - промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс - мажорних обставин (обставин непереборної сили), затв. Рішенням від 18.12.2014року №44 (із змінами і доповненнями). Зазначені вище вимоги до сертифікатів стосуються лише тих сертифікатів, які видаються Торгово - промисловою палатою України. 16.02.2023року компанія «SIMON TIDE KFT», Угорщина перерахувала кошти у розмірі 94 632,00 євро на рахунок ТОВ «БІХАНІ» з метою виконання своїх зобов`язань за трьох стороннім договором від 10.02.2023 року. В такий спосіб компанія «HONGWINE INTERNATIONAL» S.L.U. виконала свої зобов`язання відповідно до договорів від 02.09.2021 та 25.10.2021 року, забезпечила надходження валютних коштів в Україну у такий фінансово важкий час для держави.

Того ж дня представником позивача подане клопотання про залучення до матеріалів справи доказів - копії сертифікату Палати торгівлі, промисловості та послуг Князівства Андорри від 27.01.2023 року.

У судовому засіданні 22.11.2023 року оголошено перерву до 30.11.2023 року.

29.11.2023 року представник позивача подав клопотання про залучення до матеріалів справи доказів - копії сертифікату Палати торгівлі, промисловості та послуг Князівства Андорри від 27.01.2023 року та його перекладу.

У судовому засіданні 30.11.2023 року оголошено перерву до 12.12.2023 року.

07.12.2023 року представник позивача подав клопотання про залучення до матеріалів справи доказів - копії листа ГУ ДПС в Одеській області від 27.11.2023 року.

12.12.2023 року представник позивача подав суду клопотання про відкладення розгляду справи.

Судове засідання, призначене на 12.12.2023 року відкладене на 20.12.2023 року у зв`язку із подання представником позивача відповідного клопотання.

У судовому засіданні 20.12.2023 року судом оголошено перерву до 09.01.2024 року, задоволені клопотання позивача про залучення доказів.

У судовому засіданні 09.01.2024 року проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представників сторін та їх виступи в судових дебатах, з`ясувавши фактичні обставини, які мають значення для вирішення спору, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю «БІХАНІ» є юридичною особою з 19.07.2017, про що включені відповідні відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (далі ЄДР), ідентифікаційний код (податковий номер) Товариства 41469794; основний вид діяльності 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та малюсками, серед інших зазначений такий вид діяльності як 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (а.с.9-10).

ТОВ "БІХАНІ" (Продавець), в особі директора ОСОБА_2 , що діє на підставі Статуту, укладено Контракт від 02.09.2021 № SFL01UA/HN/2021 з компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) (Покупець - reg. number: L-713423-N. Registered office: Av.Princep Benlloch, Num 30. Edifiei Clara Rabassa,2N PIS. Andorra La Vella. Prineipat d'Andorra. Bank: MORA BANC. IBAN: AD4800040019000146518014. SWIFT CODE: BINAADAD) (а.с.29-42).

Предмет контракту: Продавець зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити мед бджолиний врожаю 2019 - 2021 років, українського походження, фасований у діжках для харчової продукції (Товар). Товар є власністю Продавця. Якість товару повинна відповідати вимогам, встановленим в країнах Продавця та Покупця, що підтверджено відповідними документами. Кількість поставленого Товару по даному контракту - 21 000 кг. Товар поставляється партіями. Продавець поставляє Товар на умовах FCA-Chomomorsk, Ukraine. Імпортер/ Вантажеотримувач: "FORTEA CERAS Y MIELES SL" Av. De los Pirineos, 75,22300. Barbastro, Huesca, Іспанія. Ціна Товару - 2,12 Євро за один кілограм товару. Загальна вартість Контракту визначається як сумарна вартість товару. Валюта контракту та валюта платежу - Євро. Покупець сплачує Товар шляхом безготівкового перерахування грошових коштів в валюті контракту на рахунок Продавця на умовах передплати в розмірі 50% від ціни Контракту. Покупець оплачує товар протягом 4 банківських днів з дня поставки Товару на підставі інвойса - проформи виставленого Продавцем. Покупець здійснює остаточний розрахунок за поставлений товар не пізніше 30 робочих днів від дати відвантаження товару Покупцю, згідно товарно - супровідних документів. Всі банківські витрати в банку Продавця несе Продавець, за межами банку Продавця - покупець. Комісійна винагорода банків - кореспондентів сплачує платником. Комісія банків - кореспондентів не повинна перевищувати 50 Євро за платіж. Датою оплати є дата операції, вказана в SWIFT. Контракт вступає в силу з моменту його підписання та діє до 31.12.2021 року.

Відповідно п.12. Контракту «Форс-Мажор»: Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов`язань по даному Контракту. У разі якщо це не виконання відбулося в наслідками форс-мажорних обставин, які виникли після укладання Контракту і є наслідками подій надзвичайного характеру, які Сторони не могли ні передбачити, ні запобігти розумними заходами. Форс - мажорні обставини в даному Контракті визнаються надзвичайними та невідворотними обставини, об`єктивно які унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених Контрактом та/або зобов`язань, передбачених законодавчими актами, в тому числі, але виключно: саме загроза війни, збройний конфлікт або серйозна загроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, спільна військова мобілізація, військові дії оголошена та неоголошена війна, дії громадського ворога, обурення, акти тероризму, диверсії, піратства, заворушення, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємства, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух. Тривалі перерви в роботі транспорту, рекламовані умовами відповідних рішень та актами державними органами влади, закриття морських проток, ембарго заборона (обмеження) експорту/імпорту, а також викликані винятковими погодними умовами та стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, ураган снігу, ожеледиця, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання та зсув, інші стихійні лиха. Настання форс-мажорних обставин підтверджуються Торговою палатою країни, в якій ці обставини виникли. У разі виникнення та підтвердження форс-мажорних обставин, термін виконання даного контракту зобов`язань відповідно продовжується на інший період дії зазначених обставин, якщо Сторони не домовились про інше.

ТОВ «БІХАНІ» на виконання умов контракту від 02.09.2021 № SFL01UA/HN/2021, відвантажено нерезиденту HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) товар по МД (ЕК-10):

UA500040/2021/203110 від 22.09.2021 року (мед натуральний гемогенезований, врожаю 2019-2020), загальна вартість 44 520,00 Євро (1 395 995,83 грн.), граничний термін надходження валютної виручки - 22.09.2022 року. Валютна виручка на валютний рахунок ТОВ «БІХАНІ» від нерезидента HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra), за експортну продукція не надійшла.

ТОВ "БІХАНІ" (Продавець), в особі директора ОСОБА_2 , що діє на підставі Статуту, укладено Контракт від 25.10.2021 № SFL02UA/HN/2021 з компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) (Покупець - reg. number: L-713423-N. Registered office: Av.Princep Benlloch, Num 30. Edifiei Clara Rabassa,2N PIS. Andorra La Vella. Prineipat d'Andorra. Bank: MORA BANC. IB AN: AD4800040019000146518014. SWIFT CODE: BINAADAD) (а.с.43-56)

Предмет контракту: Продавець зобов`язується поставити та передати у власність, а Покупець - прийняти та оплатити мед бджолиний врожаю 2019 - 2021 років, українського походження, фасований у діжках для харчової продукції (Товар). Товар є власністю Продавця. Якість товару повинна відповідати вимогам, встановленим в країнах Продавця та Покупця, що підтверджено відповідними документами. Кількість поставленого Товару по даному контракту - 21 600 кг. Товар поставляється партіями. Продавець поставляє Товар на умовах FCA-Chomomorsk, Ukraine. Імпортер/ Вантажеотримувач: "FORTEA CERAS Y MIELES SL" Av. De los Pirineos, 75,22300. Barbastro, Huesca, Іспанія. Ціна Товару - 2,32 Євро за один кілограм товару. Загальна вартість Контракту визначається як сумарні вартість товару. Валюта контракту та валюта платежу - Євро. Покупець сплачує Товар шляхом безготівкового перерахування грошових коуїтів в валюті контракту на рахунок Продавця на умовах передплати в розмірі 50% від ціни Контракту . Покупець оплачує товар протягом 4 банківських днів з дня поставки Товару на підставі інвойса - проформи виставленого Продавцем. Покупець здійснює остаточний розрахунок за поставлений товар не пізніше 30 робочих днів від дати відвантаження товару Покупцю, згідно товарно - супровідних документів. Всі банківські витрати в банку Продавця несе Продавець, за межами банку Продавця покупець. Комісійна винагорода банків - кореспондентів сплачує платником. Комісія банків - кореспондентів не повинна перевищувати 50 Євро за платіж. Датою оплати є дата операції, вказана в SWIFT. Контракт вступає в силу з моменту його підписання та діє до 31.12.2021 року.

Відповідно п.12. Контракту «Форс-Мажор»: Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов`язань по даному Контракту. У разі якщо це не виконання відбулося в наслідками форс-Мажорних обставин, які виникли після укладання Контракту і є наслідками подій надзвичайного характеру,які Сторони не могли ні передбачити, ні запобігти розумними заходами. Форс - мажорні обставини в даному Контракті визнаються надзвичайними та невідворотними обставини, об`єктивно які унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених Контрактом та/або зобов`язань, передбачених законодавчими актами, в тому- числі, але виключно: саме загроза війни, збройний конфлікт або серйозна загроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, спільна військова мобілізація, військові дії оголошена та неоголошена війна, дії громадського ворога, обурення, акти тероризму диверсії, піратства, заворушення, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємства, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух. Тривалі перерви в роботі транспорту, рекламовані умовами відповідних рішень та актами державними органами влади, закриття морських проток, ембарго заборона (обмеження) експорту/імпорту, а також викликані винятковими погодними умовами та стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, ураган снігу, ожеледиця, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання та зсув, інші стихійні лиха. Настання форс-мажорних обставин підтверджуються Торговою палатою країни, в якій ці обставини виникли. У разі виникнення та підтвердження форс-мажорних обставин, термін виконання даного контракту зобов`язань відповідно продовжується на інший період дії зазначених обставин, якщо Сторони не домовились про інше.

Валютна виручка на валютний рахунок ТОВ «БІХАНІ» від нерезидента HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra), за експортну продукція не надійшла.

Відповідно до Сертифікату Палати торгівлі, промисловості та послуг від 27.01.2023 року Андорри засвідчено наступне: «На сьогоднішній день компанія HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. з реєстраційним номером 929180V, з місцем знаходження за адресою: проспект Торрент Прего, Наул Толл Буллідор е, AD200 Енкамп, Князівство Андорра, фігурує в базі даних Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри з діяльністю з виробництва, пакування та оптової торгівлі медом. Відповідно до Закону про Торгово-промислову палату та послуги, наш реєстр є загальною базою даних комерційної, промислової та сфери послуг, яка доповнює Державний реєстр торгівлі та промисловості. У зв`язку з пандемією COVID-19 на законодавчому рівні Європейський Союз кваліфікував пандемію як тимчасову обставину, що впливає на виконання контрактів. Про форс-мажорні обставини в контрактах йдеться в розділі Питання та відповіді. Законодавство Князівства Андорра також проголошує, що пандемія COVID-19 є однією з форс-мажорних обставин,,які призвели до непередбачуваних наслідків під час виконання контрактів, укладених з початку 2020 року і до сьогодні. Надалі ми рекомендуємо укладати договори із включенням положень, які включатимуть пандемію як форс-мажорну подію.». (а.с.169-170).

10.02.2023 було укладено трьохсторонній договір про переведення боргу №1, згідно якого обов`язок розрахунку з ТОВ «БІХАНІ» за поставлений товар від компанії SLU «HONGWINE INTERNATIONAL» переходить до компанії -«SIMON TIDE KFT», Угорщина, залишок суми 94632 євро (а.с.68-69).

Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі наказу від 29.03.2023 року №2023-п з 30.03.2023 року по 05.04.2023 року, була проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ «БІХАНІ» з питань дотримання вимог валютного законодавства за контрактами від 02.09.2021 №SFLO1UA/HN/2021 (дата здійснення операції 22.09.2021 року) та від 25.10.2021 № SFLO2UA/HN/2021 (дата здійснення операції - 09.11.2021 року).

За результатами проведеної перевірки був складений Акт від 12.04.2023 № 8566/15-32-07-07-18 (а.с.11-21) та встановлено порушення пунктів 1, 2 ст. 13 ЗУ від 21.06.2018 року №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» з урахуванням пункту 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5, із змінами і доповненнями, в результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контрактам, укладеним з компанією «HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U.» (Andorra):

від 02.09.2021 року № SFL01UA/HN/2021 на суму 44 520,00 Євро за період з 22.09.2021 року по 16.02.2023 року (148 днів);

від 25.10.2021 року № SFL02UA/HN/2021 на суму 50 112,00 Євро за період з 09.11.2022 року по 16.02.2023 року (99 днів).

В Акті, зокрема, зазначено, що Сертифікат Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри наданий до перевірки ТОВ «БІХАНІ» не легалізований в установленому законом спосіб. Сертифікат, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом про їх існування, а повинен критично оцінюватися з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами. Форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості належного виконання І зобов`язань, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс - мажорними саме для даного конкретного випадку. Сертифікат Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри про форс-мажорні обставини не містить інформації щодо укладених контрактів компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) з TOB «БІХАНІ». Також, відповідно умов контрактів укладених між ТОВ «БІХАНІ» з компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra), а саме п.п.1 п.12 «Форс-мажор» Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов язань пожданому Контракту. У разі якщо це не виконання відбулося в наслідками форс-мажорних обставин, які виникли після укладання Контракту і є наслідками подій надзвичайного характеру, які Сторони не могли ні передбачити, ні запобігти розумними заходами. У Сертифікаті виданому Палатою торгівлі, промисловості та послуг Андорри зазначено, що* «Законодавство Князівства Андорра також проголошує, що пандемія COVID-19 є однією з форс-мажорних обставин, які призвели до непередбачуваних наслідків під час виконання контрактів, укладених з початку 2020 року до сьогодні». Контракти між ТОВ «БІХАНІ» з компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) були укладені 02.09.2021 та 25.10.2021, тобто в період- дії форс-мажорних обставин.

Позивач подав заперечення на цей Акт до ГУ ДПС в Одеській області (а.с.27-28), в яких просив не нараховувати йому пеню за порушення валютного законодавства, оскільки затримка із оплатою за контрактами виникла у зв`язку з форс-мажорними обставинами (пандемія COVID-19), яких зазнала Компанія «HONGWINE INTERNATIONAL» та ТОВ «БІХАНІ» вжило усі можливі заходи для вирішення сформованої ситуації.

На підставі Акту перевірки, відповідачем 10.05.2023 року прийняте податкове повідомлення-рішення №9078/15-32-07-07-23 (реквізити рішення зазначені відповідачем у листі від 27.11.2023 року на адвокатський запит представника позивача а.с.196-197, за яким реквізити податкового повідомлення-рішення зазначені у лівому нижньому куті цього рішення та присвоєні йому відповідно до вимог Наказу Мінфіну України №1204 від 28.12.2015 року та Наказу ДПС України №226 від 26.12.2019 року), яким на підставі п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України та п.5 ст.13 ЗУ «Про валюту і валютні операції» до ТОВ «БІХАНІ» застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності 1256517,26грн. за платежем Пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД, невиконання зобов`язань та ШС за порушення вимог валютного законодавства (а.с.111-112).

Згідно додатку до повідомлення-рішення - Розрахунку пені за за порушення строків розрахунків по зовнішньоекономічним операціям, (а.с.23), пеня становить1256517,26грн. та розрахована наступним чином:

- період порушення граничних строків розрахунків 22.09.2022 року-16.02.2023 року, за контрактом від 02.09.2021 року № SFL01UA/HN/2021 сума простроченої заборгованості 44520, код валюти 978, курс валюти 36,2084, сума простроченої заборгованості (гривневий еквівалент)- 1611998,97, ставка пені за кожен день прострочки,%-30, сума пені (грн) 715727,10грн.;

- період порушення граничних строків розрахунків 09.11.2022 року-16.02.2023 року, за контрактом від 25.10.2021 року № SFL02UA/HN/2021 сума простроченої заборгованості 50112, код валюти 978, курс валюти 36,5375, сума простроченої заборгованості (гривневий еквівалент)- 1830967,20, ставка пені за кожен день прострочки,%-30, сума пені (грн) 549290,16грн.

Позивач не оспорює ані факт прострочки надходження валютних коштів на його рахунок від контрагента, ані періоди прострочки та визначений розмір пені за податковим повідомленням-рішенням.

Вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач оскаржив його до суду з підстав, викладених вище.

Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначені приписами Закону України «Про валюту і валютні операції».

Відповідно до ст.2 цього Закону валютне регулювання в Україні ґрунтується на таких принципах: 1) свобода здійснення валютних операцій, що передбачає: право фізичних та юридичних осіб - резидентів укладати угоди з резидентами та (або) нерезидентами та виконувати зобов`язання, пов`язані з цими угодами, у національній валюті чи в іноземній валюті, у тому числі відкривати рахунки у фінансових установах інших країн; право фізичних та юридичних осіб - резидентів придбавати валютні цінності, активи за кордоном, переміщувати через митний кордон України валютні цінності; запровадження обмежень і заходів захисту виключно з підстав та у порядку, визначених законом, з метою забезпечення стабільності фінансової системи і рівноваги платіжного балансу України; недопущення неправомірного і необґрунтованого втручання держави у валютні операції; 2) ризикоорієнтованість, прозорість, достатність та ефективність валютного регулювання, що реалізується шляхом: спрямованості на забезпечення фінансової стабільності, економічного і соціального розвитку; відповідності заходів захисту, строків їх запровадження та обсягів, пов`язаних з ними валютних обмежень масштабам і структурі системних ризиків, що загрожують фінансовій стабільності; обґрунтованості запровадження та подовження строку дії заходів захисту; тимчасового характеру дії заходів захисту; підзвітності та публічності Національного банку України під час запровадження заходів захисту, подовження строку їх дії, оцінки результативності застосування заходів захисту; пріоритетності менш дискримінаційних інструментів валютного регулювання над більш дискримінаційними та пропорційності застосування таких інструментів; пріоритетності ринкових інструментів валютного регулювання над адміністративними; 3) самостійність та ринковість валютного регулювання, що передбачає: гнучкість валютного курсу; незалежність Національного банку України у формуванні та реалізації валютної і монетарної політики у межах, визначених законом.

Згідно ч.1 ст.13 ЗУ «Про валюту та валютні операції» національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів. Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України. Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів.

Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 № 5 встановлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Граничні строки розрахунків, зазначені в п.21 розділу II цього Положення, не поширюються на операцію з експорту, імпорту товарів (уключаючи незавершені розрахунки за операцією), сума якої (в еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату здійснення операції) є меншою, ніж розмір, передбачений статтею 20 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі - незначна сума), крім дроблення операцій з експорту товарів або дроблення валютних операцій (п.п.1 п.22 Положення № 5).

Відповідно до ч.2 ст.13 ЗУ «Про валюту та валютні операції», у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України. Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.

Згідно ч.5 ст.13 цього Закону порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 відсотка суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).

Відповідно до п.6 ст. 13 ЗУ «Про валюту і валютні операції» у разі, якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

З матеріалів справи вбачається, що станом на станом на 01.01.2023 року за даними перевірки та бухгалтерського обліку ТОВ «БІХАНІ» по рах. 632 «Розрахунки з іноземними постачальниками» дебіторська заборгованість складає 94 632,00 євро ( 2 909 508,52 грн.).

ТОВ «БІХАНІ» до перевірки надано Акт звірки взаємних розрахунків за період 01.01.2021по 10.02.2023 між ТОВ «БІХАНІ» і HONG WINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra), відповідно якого заборгованість компанії HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) перед ТОВ «БІХАНІ» складає 94 632 євро.

Як під час проведення перевірки так і під час розгляду справи ТОВ «БІХАНІ» наполягало на тому, що Компанієя HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) не могла виконати свої зобов`язання у зв`язку із форс - мажорними обставинами (пандемією COVID-19) та надала Сертифікат Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри від 27.01.2023 року.

Зміст сертифікату наведений судом вище у тексті рішення.

З матеріалів справи вбачається, що сертифікат підписано в Андорра-ла-Вель 27січня 2023 року Прар ЕСКАЛЕР ПЕНЕЛЛА, директор Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри».

Переклад Сертифікату з англійської мови на українську мову виконано перекладачем Плахотною Юлією Володимирівною.

12.02.2023 року державним нотаріусом Третьої вінницької державної нотаріальної контори Березовською В.С. засвідчено справжність підпису перекладача Плахотної Юлії Володимирівни, який зроблено у присутності нотаріуса.

Згідно ст.ст.79, 100 ЗУ «Про нотаріат» нотаріус засвідчує вірність перекладу документа з однієї мови на іншу, якщо знає відповідні мови. Якщо нотаріус не знає відповідних мов, переклад документу може бути зроблено перекладачем, справжність підпису якого засвідчує нотаріус. Документи, які складено за кордоном з участю іноземних органів влади або які від них виходять, приймаються нотаріусом за умови їх легалізації органами Міністерства закордонних справ України. Без легалізації такі документи приймаються нотаріусами у тих випадках, коли це передбачено законодавством України, міжнародними договорами, в яких бере участь Україна.

Відповідно до п.1.2 розділу 1 Інструкції про порядок консульської легалізації офіційних документів в Україні і за кордоном, затвердженого наказом Міністерства закордонних, справ України від 04.06.2002 №113 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.06.2002 за № 535/6823, консульська легалізація офіційних документів - це процедура підтвердження дійсності оригіналів офіційних документів або засвідчення справжності підписів посадових осіб, уповноважених засвідчувати підписи на документах, а також дійсність відбитків штампів, печаток, якими скріплено документ. При цьому консул не несе відповідальності за зміст документа.

Відповідно до статті 2 Конвенції, що скасовує вимоги легалізації іноземних офіційних документів від 05.10.1961, кожна з Договірних держав звільняє від легалізації документи, на які поширюється ця Конвенція і які мають бути представлені на її території. Для цілей цієї Конвенції під легалізацією розуміється тільки формальна процедура, що застосовується дипломатичними або консульськими агентами країни^ на території якої документ має бути представлений, для посвідчення автентичності підпису, якості, в якій виступала особа, що підписала документ, та у відповідному випадку, автентичності відбитку печатки або штампу, якими скріплений документ, є проставляння передбаченого статтею 4 апостилю компетентним органом держави, в якій документ був складений (частина перша статті 3 Конвенції).

Передбачений в частині першій статті 3 Конвенції апостиль проставляється на самому документі або на окремому аркуші, що скріпляється з документом; він повинен відповідати зразку, що додається до цієї Конвенції. Однак, апостиль може бути складений офіційною мовою органу, що його видає. Типові пункти в апостилі можуть бути .викладені також другою мовою. Заголовок «Apostille» (Convention de la Have du 5 octobre 1961)» повинен бути викладений французькою мовою (стаття 4 Конвенції).

Сертифікат Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри наданий до перевірки ТОВ «БІХАНІ» не легалізований в установлений законом спосіб.

Сертифікат, який підтверджує наявність форс-мажорних обставин, не може вважатися беззаперечним доказом про їх існування, а повинен критично оцінюватися з урахуванням встановлених обставин справи та у сукупності з іншими доказами.

Суд погоджується із позицією відповідача щодо того, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язань, повинна довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс - мажорними саме для даного конкретного випадку, у зв`язку з виконанням саме контрактів, за якими валютні кошти мали своєчасно надійти позивачу.

Сертифікат Палати торгівлі, промисловості та послуг Андорри про форс-мажорні обставини не містить інформації безпосередньо щодо укладених контрактів компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) з TOB «БІХАНІ».

Також, відповідно умов контрактів укладених між ТОВ «БІХАНІ» з компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) , а саме п.п.1 п.12 «Форс-мажор» Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов`язань по даному Контракту. У разі якщо це невиконання відбулося за наслідками форс-мажорних обставин, які виникли після укладання Контракту і є наслідками подій надзвичайного характеру, які Сторони не могли ні передбачити, ні запобігти розумними заходами.

У Сертифікаті виданому Палатою торгівлі, промисловості та послуг Андорри зазначено, що «Законодавство Князівства Андорра також проголошує, що пандемія COVID- 19 є однією з форс-мажорних обставин, які призвели до непередбачуваних наслідків під час виконання контрактів, укладених з початку 2020 року до сьогодні».

Суд зазначає, що контракти між ТОВ «БІХАНІ» з Компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) були укладені 02.09.2021 року та 25.10.2021 року, тобто в період дії форс-мажорних обставин та позивач мав усвідомлювати наслідки, які можуть настати внаслідок пандемії COVID-19, яка почалася у 2019 році, та припускати і передбачити у розділі 12 «Форс-Мажор» Контрактів від 02.09.2021 року та від 25.10.2021 року таку обставину, як пандемія COVID- 19, чого сторонами Контракту зроблено не було.

Суд звертає увагу, що у зазначеному Сертифікаті рекомендовано сторонам включати до договорів положення, які встановлюють пандемію як форс-мажорну обставину, тобто жодної умови, на яку посилається позивач, цей документ не пепедбачав.

Також суд зазначає, що позивач при встановленні обставини невиконання Компанією HONGWINE INTERNATIONAL S.L.U. (Andorra) своїх зобов`язань за Контрактами не був позбавлений можливості звернутись до суду з позовом про стягнення належних йому за контрактами коштів відповідно до їх умов.

ТОВ «БІХАНІ» не було ініційовано судового спору, у позовній заяві позивач посилається на те, що не звертався до суду, оскільки визнав факт форс-мажору і діяв в межах укладених контрактів, шукав шляхи вирішення ситуації шляхом переговорів.

Суд зазначає, що переговори з контрагентом не звільняють позивача від відповідальності у вигляді сплати пені за порушення пунктів 1, 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п.21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління НБУ від 02.01.2019 №5.

Викладеним спростовуються аргументи позивача, наведені у позовній заяві та його поясненнях.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті спору не спростовують та на ці висновки не впливають. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

На підставі вищевикладеного, суд вважає, що оскаржене податкове повідомлення-рішення від 10.05.2023 року №9078/15-32-07-07-23 є законним та скасуванню не підлягає.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ч.ч.1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Позивачем не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, у зв`язку із чим суд приходить до висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Враховуючи те, що суд прийшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, судові витрати у справі не підлягають розподілу за рахунок відшкодування позивачу.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «БІХАНІ» (код ЄДРПОУ 41469794; адреса: вул.Транспортна, буд.20, м.Чорноморськ, Одеська область, 68001) до ГУ ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166; адреса: вул.Семінарська, буд.5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. ст. 293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 19 січня 2024 року.

Суддя М.М. Аракелян

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116425510
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/20216/23

Постанова від 14.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 14.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні