Ухвала
від 28.11.2023 по справі 686/7938/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/7938/18

Провадження № 1-кс/686/10024/23

УХВАЛА

Іменем України

28 листопада 2023 року м. Хмельницький

Слідчий суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_1 ознайомившись з клопотанням прокурора окружної прокуратури м. Хмельницького ОСОБА_2 про арешт майна у кримінальному провадженні №42016241010000027 від 13.06.2016 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України,

ВСТАНОВИВ:

27.11.2023 прокурор окружної прокуратури м. Хмельницького ОСОБА_2 у межах кримінального провадження №42016241010000027 від 13.06.2016 року звернувся із клопотанням про накладення арешту на земельну ділянку з кадастровим номером 6810100000:33:001:0106, власником якої являється ОСОБА_3 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 з метою забезпечення збереження речових доказів шляхом позбавленням можливості відчужувати та розпоряджатися вказаним майном.

В обґрунтування клопотання прокурор зазначає, що на підставі державних актів на право власності на землю, виданих посадовими особами Олешинської сільської ради, у порушення вимог законодавства із власності територіальної громади м.Хмельницького неправомірно вибули земельні ділянки водного фонду з кадастровими номерами 6810100000:33:001:0106, 6810100000:33:001:0104, 6810100000:33:001:0105, 6810100000:33:001:0117, 6810100000:33001:0118, 6810100000:33:001:0121, 6810100000:33:001:0122 та 6825085100:05:007:0184.

Відомості про вказане кримінальне правопорушення 13.06.2016внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42016241010000027 за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України та розпочато досудове розслідування, яке доручено СВ Хмельницького РУП.

Досудовим розслідуванням встановлено, що в ході вивчення Публічної кадастрової карти України, виявлено реєстрацію трьох земельних ділянок загальною площею 1,74 гектари, розташованих в межах прибережної захисної смуги річки Південний Буг на території м. Хмельницького. Кадастрові номери земельних ділянок: 6810100000:33:001:0104, 6810100000:33:001:0105, 6810100000:33:001:0106. З?ясовано, що відомості про вказані земельні ділянки внесено до Державного земельного кадастру України на підставі наступних державних актів на право власності на землю, виданих посадовими особами Олешинської сільської ради:

-серія ХМ від 14.05.2001, реєстраційний номер 02392, виданий ОСОБА_4 ;

-серія ХМ від 14.05.2001, реєстраційний номер 02393, виданий ОСОБА_5 ;

-серія ХМ від 14.05.2001, реєстраційний номер 02394, виданий ОСОБА_3 .

Окрім цього, як встановлено згідно даних Інтернет порталу https://kadastr.live/ на території Хмельницької міської об`єднаної територіальної громади наявні сформовані земельні ділянки: з кадастровим номерам 6810100000:33:001:0121 площею 0,5357 га, з кадастровим номером 6810100000:33:001:0122 площею 0,5800 га, з кадастровим номером 6825085100:05:007:0184 площею 1,4829 га, з кадастровим номером 6810100000:33:001:0117 площею 0,1470 га, які розташовані в межах прибережної захисної річки Південний Буг.

Під час досудового розслідування встановлено, що відповідно до поземельних книг Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області земельні ділянки:

-з кадастровим номером 6810100000:33:001:0121 площею 0,5357 га, знаходиться у власності ОСОБА_6 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства на підставі Державного акту на право приватної власності на земельну ділянку №015279 від 28.02.2001, за адресою с. Олешин Хмельницького району Хмельницької області;

-з кадастровим номером 6810100000:33:001:0122 площею 0,5800 га, знаходиться у власності ОСОБА_7 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства на підставі Державного акту на право приватної власності на земельну ділянку №015280 від 05.03.2001, за адресою с. Олешин Хмельницького району Хмельницької області;

-з кадастровим номером 6825085100:05:007:0184 площею 1,4829 га, знаходиться у власності ОСОБА_8 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, за адресою с. Олешин Хмельницького району Хмельницької області;

-з кадастровим номером 6810100000:33:001:0117 площею 0,1470 га, знаходиться у власності ОСОБА_9 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства на підставі Державного акту на право приватної власності на земельну ділянку №015546 від 05.03.2001, за адресою с. Олешин Хмельницького району Хмельницької області.

Згідно з рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради народних депутатів №881 від 11.04.1996, дані земельні ділянки є ділянками водного фонду та перебувають в межах прибережної захисної смуги річки

Південний Буг та відповідно до ст. 61 Земельного кодексу України, ст. ст. 88, 89Водного кодексу України не можуть передаватись у власність.

Також, встановлено, що в Книзі реєстрації державних актів на право власності на землю Олешинської сільської ради відсутні записи про державну реєстрацію прав на вказані землі. Крім цього, державні акти на право власності на згадані земельні ділянки не містять відомостей про правову підставу, у відповідності до якої Олешинською сільською радою приймалось рішення про передачу даних земельних ділянок у власність громадян, а саме рішення сільської ради.

В подальшому, 26.01.2017 було зроблено запит до УправлінняДержгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області про надання відомостей про наявність у вищевказаній установі других примірників Державних актів: серія ХТ від 14,05.2001, реєстраційний номер 02393, виданий ОСОБА_4 ; серія ХМ від 14.05.2001, реєстраційний номер 02393, виданий ОСОБА_5 ; серія ХМ від 14.05.2001, реєстраційний номер 02394, виданий ОСОБА_3 та книги реєстрації права власності на землю. У відповідь, Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області, повідомило про наявність в місцевому фонді документації із землеустрою Відділу у Хмельницькому районі ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області архівних примірників державних актів на право приватної власності на землю Також, повідомлено, що згідно наявних книг реєстрації державних актів на право приватної власності на землю Олешинської сільської ради Хмельницького району, відсутні записи про державну реєстрацію вищезазначених державних актів серії ХМ на право приватної власності на землю.

Так, згідно із ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, включно (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені українського народу право власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування» органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особі зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підстава для набуття права власності на земельну ділянку встановлені ст. 116 ЗК України, відповідно до якої громадяни України та юридичні особи набувають права власності на земельні ділянки із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно ст. 4 Водного кодексу України, ст. 58 ЗК України до земель водного фонду, окрім інших, належать землі,з прибережними захисними смугами, вздовж морів, річок та навколо водойм, окрім земель, зайнятих лісами.

Статтею 60 ЗК України встановлено, що вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об`єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності встановлюється прибережні захисні смуги.

Прибережні захисні смуги встановлюються по берегах річок та навколо водойм уздовж води (у меженний період) шириною, зокрема, для малих річок, струмків і потічок, а також ставків площею менше 3 гектара 25 метрів. При крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій, окрім земель морського транспорту.

Статтями 85, 88 Водного кодексу України, статтями 59, 83 Земельного кодексу України передбачено, що землі прибережних захисних смуг перебувають виключно у державній та комунальній власності і можуть надаватися лише в користування та для спеціально визначених цілей.

Згідно з ч. 4 ст. 83 ЗК України, до земель комунальної власності, які не можуть передаватися у приватну власність, належать зокрема, землі водного фонду, окрім випадків, визначених цим кодексом; земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках водних об`єктів.

Так, у межах вказаного кримінального провадження призначено земельно-технічна експертиза, виконання якої доручено експертам Хмельницького відділення КНДІСЕ, з метою встановлення чи входили земельні ділянки із кадастровими номерами 6810100000:33:001:0106, 6810100000:33:001:0104, 6810100000:33:001:0105, 6810100000:33:001:0117, 6810100000:33001:0118, 6810100000:33:001:0121, 6810100000:33:001:0122 та 6825085100:05:007:0184 до меж міста Хмельницького, а також встановлення на якій відстані розташовані вищевказані земельні ділянки, які знаходиться на території Хмельницької територіальної громади, від урізу води річки Південний Буг.

За результатами проведеної експертизи складено висновок експерта №494/2773-2781/23-26 від 05.10.2023 відповідно до якого встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 6810100000:33:001:0117, 6810100000:33001:0118 накладаються на межі міста Хмельницького, а земельні ділянки з кадастровими номерами: 6810100000:33:001:0106, 6810100000:33:001:0104, 6810100000:33:001:0105, 6810100000:33:001:0121, 6810100000:33:001:0122 та 6825085100:05:007:0184 частково накладаються на межі міста Хмельницького.

Окрім цього, відстань земельної ділянки із кадастровим номером 6010100000:33:001:0104, площею 0,563 га, відносно урізу води річки Південний Буг станом на 19.05.2023 з східної сторони становить від 9,82 м до 17,00 м, з південної сторони від 16,45 м до 17,70 м.

Відстань земельної ділянки із кадастровим номером 6810100000:33:001:0105, площею 0,60 га, відносно урізу води річки Південний Буг станом на 19.05.2023 з південної сторони від 17,70 м., до 20,73 м.

Відстань земельної ділянкикадастровим номером6810100000:33:001:0106, площею 0,58 га, відносно урізу води річки ПівденнийБуг станом на 19.05.2023 з південної сторони від 20,73 м., до 33,12 м.

Відстаньземельної ділянки ізкадастровим номером6810100000:33:001:0121, площею 0,5357 га, відносно урізу води річкиПівденний Буг станом на 19.05.2023 з південної сторони від 24,65 м., до 39,99 м.

Відстаньземельної ділянкикадастровим номером6810100000:33:001:0122, площею 0,58 га, відносно урізу води річки ПівденнийБуг станом на 19.05.2023 з південної сторони від 39,99 м., до 73,58 м.

Відстань земельної ділянки ізкадастровим номером6810100000:33:001:0117, площею 0,1470 га, відносно урізу води річкиПівденний Буг станом на 19.05.2023 з південної сторони від 73,58 м., до 74,64 м., ззахідноїсторонивід 64,73м, до 40,10 м.

Земельна ділянка із кадастровим номером 6810100000:33:001:0118, площею 0,1970 га, згідно плану інвентаризації визначеного ПП «Діоріт Плюс 1» станом на 19.05.2023, розташована на водному об?єкті річки Південний Буг, який займає площу 0,1241 га.

Відстань земельної ділянки із кадастровим номером 6825085100:05:007:0184, площею 1,4829 га, відносно урізу води річки Південний Буг станом на 19.05.2023 з південної сторони від 41,54 м., з західної сторони від 64,73м., до 40,10 м.

Дослідивши надані матеріали клопотання, матеріали кримінального провадження слідчий суддя дійшов висновку, що воно підлягає поверненню прокурору з таких підстав.

При застосуванні заходів забезпечення кримінального провадження слідчий суддя повинен діяти у відповідності до вимог КПК України та судовою процедурою гарантувати дотримання прав, свобод та законних інтересів осіб, а також умов, за яких жодна особа не була б піддана необґрунтованому процесуальному обмеженню.

Відповідно до ст. 170 КК України арештом майна є тимчасове до скасування установленому КПК України порядку позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду право на відчуженням розпорядження та користування майном щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину.

Завданням арешту майна є запобігання, можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення та відчуження.

Згідно з ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення, зокрема збереження речових доказів.

Зі змісту ч. 3 ст. 170 КПК України вбачається, що арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у ст. 98 КПК України.

Відповідно до ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддями вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Частиною 1 ст. 171 КПК України визначено, що з клопотанням про арешт майна до слідчого судді, суду має право звернутися прокурор, слідчий за погодженням з прокурором, а з метою забезпечення цивільного позову - також цивільний позивач.

Відповідно до ч. 2 ст. 171 КПК України у клопотанні слідчого, прокурора про арешт майна повинно бути зазначено:

1) підстави і мету відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна;

2) перелік і види майна, що належить арештувати;

3) документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном;

4) розмір шкоди, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, у разі подання клопотання відповідно до частини шостої статті 170 цього Кодексу.

При вирішенні питання про арешт майна для прийняття законного та справедливого рішення слідчий суддя, згідно ст. ст.94, 132, 173 КПК України, повинен врахувати правову підставу для арешту майна, можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні, або застосування щодо нього конфіскації, в тому числі і спеціальної, наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також наслідки арешту майна для підозрюваного, третіх осіб.

Згідно зі ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав та основоположних свобод, будь-яке обмеження власності повинно здійснюватися відповідно до закону, а отже суб`єкт, який ініціює таке обмеження, повинен обґрунтувати свою ініціативу з посиланням на норми закону.

В такому випадку слід звернути увагу й на рішення ЄСПЛ у справі «Смирнов проти Росії» від 07.06.2007, у якому зазначено про те, що при вирішенні питання про можливість утримання державою речових доказів належить забезпечувати справедливу рівновагу між, з одного боку, суспільним інтересом та правомірною метою, а з іншого боку вимагати охорони фундаментальних прав особи.

Для утримання речей державою у кожному випадку має існувати очевидна причина.

Відповідно до ст. 171 КПК України у клопотанніслідчого, прокурора про арешт майна повинно бути зазначено: 1) підстави і мету відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна; 2) перелік і види майна, що належить арештувати; 3) документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном; 4) розмір шкоди, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, у разі подання клопотання відповідно до частини шостої статті 170 цього Кодексу. До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими слідчий, прокурор обґрунтовує доводи клопотання.

Дані вимоги в клопотанні дотримані не були.

Зокрема, ухвалою слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду від 20.11.2023 року клопотання було повернуто прокурору для усунення на ступних недоліків, а саме: для уточнення підстави, мети та відповідного обґрунтування необхідності накладення арешту із встановленням заборон відчуження та розпорядження земельною ділянкою з кадастровим номером 6810100000:33:001:0106, значення даного майна як речового доказу у кримінальному провадженні та обставин, які можна довести за його допомогою, обґрунтування та доведення ризиків знищення даної земельної ділянки та неможливість довести обставини службового підроблення офіційних документів без застосування арешту, як заходу забезпечення кримінального провадження. Уточнення мотивації необхідності встановлення заборони відчуження та розпорядження вищезазначеною земельною ділянкою, а також неможливості зупинення або надмірного обмеження правомірної діяльності особи, або настання інших негативних наслідків, які суттєво позначаться на інтересах інших осіб.

Натомість, як вбачається з клопотання, прокурором, усунення вказаних недоліків було проігноровано та подано чергове клопотання, яке за своєю суттю і змістом є аналогічним попередньому.

Таким чином, указані недоліки позбавляють слідчого суддю вирішити питання про накладення арешту та мають бути усунуті.

Відповідно до ч. 3 ст. 172 КПК України слідчий суддя, встановивши, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог статті 171 цього Кодексу, повертає його прокурору, цивільному позивачу та встановлює строк в сімдесят дві години або з урахуванням думки слідчого, прокурора чи цивільного позивача менший строк для усунення недоліків, про що постановляє ухвалу. У такому разі тимчасово вилучене в особи майно підлягає негайному поверненню після спливу встановленого суддею строку, а у разі звернення в межах встановленого суддею строку з клопотанням після усунення недоліків - після розгляду клопотання та відмови в його задоволенні.

Зазначені недоліки клопотання мають бути усунуті прокурором.

Керуючись ст.ст. 169, 171, 172,173 КПК України, слідчий суддя,

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання прокурора окружної прокуратури м. Хмельницького ОСОБА_2 про арешт майна у кримінальному провадженні №42016241010000027 від 13.06.2016 року повернути прокурору, встановивши строк в сімдесят дві години для усунення недоліків.

Роз`яснити прокурору, що у разі повернення клопотання про арешт майна прокурору, тимчасово вилучене в особи майно підлягає негайному поверненню після спливу встановленого суддею строку, а у разі звернення в межах встановленого суддею строку з клопотанням після усунення недоліків - після розгляду клопотання та відмови в його задоволенні.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення28.11.2023
Оприлюднено23.04.2024
Номер документу116460222
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —686/7938/18

Ухвала від 28.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Сарбей О. Ф.

Ухвала від 30.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Бурка С. В.

Ухвала від 20.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Бурка С. В.

Ухвала від 21.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Кирик О. В.

Ухвала від 21.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Кирик О. В.

Ухвала від 17.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Приступа Д. І.

Ухвала від 13.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Бурка С. В.

Ухвала від 13.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Бурка С. В.

Ухвала від 14.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Кирик О. В.

Ухвала від 14.11.2023

Кримінальне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Кирик О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні