Рішення
від 23.01.2024 по справі 320/41551/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 січня 2024 року м. Київ№ 320/41551/23

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2

до 1. Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області;

2. державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Тараса Олександровича;

3. третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Київська міська рада;

4. третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Металобаза 2014»

про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

09 листопада 2023 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 (далі - позивачі) звернулись до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області (далі відповідач 1), державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Тараса Олександровича (далі відповідач 2), в якому просять суд:

- визнати протиправними дії державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Т.О. щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка розташована по АДРЕСА_1 у Державному земельному кадастрі;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у місті Києві та Київській області поновити у Державному земельному кадастрі запис про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка розташована на АДРЕСА_1 шляхом поновлення запису в поземельній книзі та підняття земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 з архівного шару Національної кадастрової системи України.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.11.2023, позовну заяву №320/41551/23 розподілено судді Жуковій Є.О.

14 листопада 2023 року зазначену позовну заяву було фактично передано судді Жуковій Є.О.

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначають, що 18.05.2023 Київська міська рада прийняла рішення №6399/6440 про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу, для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 , яке було опубліковано 02.06.2023. Пізніше позивачам стало відомо, що у Державному земельному кадастрі державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 була скасована 30.05.2023.

На адвокатський запит листом Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області від 26.10.2023 №29-10-0.222-10100/2-2 повідомлено, що 02.05.2023 на підставі звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «Металобаза 2014» (далі - ТОВ «Металобаза 2014») від 24.04.2023 (від 25.04.2023 № 28-2821/0/1-23), наказу Міністерства юстиції України від 27.06.2022 № 2654/5 та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 02.05.2023 № 330893859, державним кадастровим реєстратором створено заяву №ЗВ-8000023272023 про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку. 30.05.2023 Державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області скасована державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, про що повідомлено заявника в порядку, визначеному пунктом 114 Порядку.

Державний кадастровий реєстратор скасував державну реєстрацію земельної ділянки з підстав, що протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника. Позивачі вважають, що дії державного кадастрового реєстратора є протиправними, оскільки вина, як головна підстава для скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, відсутня зі сторони позивачів. Позивачі вчиняли усі можливі та належні від них дії для реєстрації речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, що свідчить про відсутність правових підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14.11.2023 відкрито провадження у справі №320/41551/23, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов та витребуваних документів. Залучено до участі у справі: в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача Київську міську раду; в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю «Металобаза 2014».

11 грудня 2023 року до відділу документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - ТОВ «Металобаза 2014» надійшли пояснення на позовну заяву.

ТОВ «Металобаза 2014» в своїх поясненнях зазначає, що як вбачається із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 була здійснена 08.06.2021 на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності громадянам ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для експлуатації і обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 , однак у встановлений законом річний строк реєстрації речового права на таку земельну ділянку здійснено не було та не повідомлено заявниками орган Держгеокадастру про відповідні причини. Отже, починаючи з 09.06.2022 виникли передбачені статтею 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки і у органу Держгеокадастру виник обов`язок вчинити відповідні дії по її скасуванню.

У зв`язку з відсутністю державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня реєстрації земельної ділянки та у зв`язку із тим, що заявниками не було повідомлено орган Держгеокадастру про відповідні причини не вчинення останньої, Державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області ОСОБА_3 правомірно у відповідності до норм права, 30.05.2023 скасував державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка розташована на АДРЕСА_1 , у Державному земельному кадастрі.

Просить суд відмовити у задоволенні позову.

18 грудня 2023 року до відділу документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від третьої особи яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Київської міської ради надійшли пояснення.

В своїх поясненнях Київська міська рада зазначає, що нею прийнято рішення від 08.05.2023 №6399/6440 про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу, для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 . Тому, незаконне скасування таких відомостей в Державному земельному кадастрі Відповідачем 2 у справі, без наявності на те правових підстав, про що детально було зазначено в позовній заяві та з чим в повній мірі погоджується Київська міська рада, об`єктивно перешкоджає реалізації законного права позивачів на користування спірною земельною ділянкою та позбавляє бюджет міста Києва надходжень від сплати орендної плати за користування спірною земельною ділянкою.

Просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

18 грудня 2023 року до відділу документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач 1 із позовом не погоджується та вважає його необґрунтованим та такими, що не підлягає задоволенню. В обґрунтування відзиву зазначає, що державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області під час створення заяви про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки від 02.05.2023 (копія є в матеріалах справи) з порушенням вимог цього Порядку та скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 діяв у відповідності до вимог Закону України «Про Державний земельний кадастр», Порядку від 17.10.2012 № 1051 та у відповідності до технічної можливості програмного забезпечення Державного земельного кадастру, яка стосується процесу створення заяв на закриття Поземельної книги, як цього вимагає частина четверта статті 25 даного Закону України «Про Державний земельний кадастр» та п. 57 Порядку від 17.10.2012 № 1051 у випадку скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Зазначає, що чинним законодавством не передбачено порядку відновлення/підняття державної реєстрації земельної ділянки, державну реєстрацію якої скасовано та Поземельну книгу на яку закрито з підстав, визначених частиною десятою статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та пунктом 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру та не передбачено порядку повторного присвоєння скасованого кадастрового номеру, у зв`язку з чим, земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:90:415:0003 не відновиться у Державному земельному кадастрі із визначеним кадастровим номером, а саме: 8000000000:90:415:0003, оскільки це суперечить частині сьомій статті 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр».

Крім того, з відомостей Державного земельного кадастру вбачається, що частково у межах скасованої земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, 16 червня 2023 року державним кадастровим реєстратором Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Козар С.В., на підставі заяви ТОВ «Металобаза 2014», внесено відомості (здійснено реєстрацію) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0029, площею 0,7142 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , що в силу вимог частини шостої статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та абз. 11 п. 111 Порядку від 17.10.2012 № 1051, виключає задоволення зазначеного позову, оскільки в даному випадку вбачається перетин земельних ділянок. Вважає, що позивачами обрано неналежний спосіб захисту.

18 грудня 2023 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Т.О. надійшов відзив на позов. Обґрунтування відзиву, що надійшов від Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, ідентичні обґрунтуванням відзиву державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Т.О., що надійшов 18.12.2023.

05 січня 2024 року через відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від представника позивачів адвоката Петровського Віталія Володимировича надійшла відповідь на відзив відповідачів, в якій зазначено про необґрунтованість відзиву відповідача та спростування наведених у відзиві доводів наявними у матеріалах адміністративної справи доказами.

Правом надання заперечень відповідно до вимог ст.164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) відповідачі не скористалися.

З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є громадянами України, що підтверджується копіями паспортів наявними в матеріалах справи.

23 березня 2021 року позивачі відповідно до рішення Київської міської ради «Про інвентаризацію земель міста Києва» від 10.09.2015 №958/1822 звернулись до фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 з метою виконання робіт по складенню технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 .

На підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 05.05.2021, відділом у Борщівському районі Головного управління Дсржгеокадастру у Тернопільський області 08.06.2021 було проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, місце розташування: АДРЕСА_1 .

25 червня 2021 року довірена особа ОСОБА_2 та ОСОБА_1 - ОСОБА_5 звернулась до Центру надання адміністративних послуг щодо адміністративної послуги «Рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності» з приводу земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0013 та 8000000000:63:275:0011.

За результатами розгляду заяви від 25.06.2021 Департамент земельних ресурсів підготував лист (дата 13.07.2021), в якому було зазначено, що Департамент повернеться до опрацювання порушеного питання після усунення наступних зауважень:

додати копії документів, що посвідчують право на земельні ділянки або підтверджують сплату земельного податку, які є вихідними даними для проведення інвентаризації земель, відповідно до Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 №476;

документально обґрунтувати наявність або відсутність червоних ліній вулиць (у разі наявності червоних ліній, нанести їх на графічні матеріали документації із землеустрою, відповідно до координат поворотних точок);

заявлена ініціатива не відповідає містобудівній документації за функціональним призначенням (земельна ділянка відносить до територій спецпризначення), у зв`язку з чим слід зазначити, що у разі невідповідності інформації, яка міститься в міській інформаційно-аналітичній системі забезпечення містобудівної діяльності «Містобудівний кадастр Києва» реальному стану використання земельної ділянки, пунктом 5 рішення Київської міської ради від 20.04.2017 № 241/2463 «Про затвердження Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві» доручено Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації-) надавати зацікавленій особі (до подання клопотання (заяви) про набуття прав на земельну ділянку) перелік містобудівних обмежень у використанні земельної ділянки та інформацію щодо відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації у формі листа у разі невідповідності інформації, яка міститься в міській інформаційно-аналітичній системі забезпечення містобудівної діяльності «Містобудівний кадастр Києва» реальному стану використання земельної ділянки. У цьому випадку при розгляді клопотання (заяви) про набуття прав на земельну ділянку перевага надається вказаному вище листу Департаменту містобудування ти архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Після виправлення зауважень, 16.02.2023 позивачі звернулись до Центру надання адміністративних послуг щодо адміністративної послуги «Рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності» з приводу земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0013 та 8000000000:63:275:0011. Зокрема, до документів було додано лист до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо виправлення зауважень, які були викладені в листі Департаменту земельних ресурсів від 13.07.2021 № 05716-17041.

16.02.2023 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації-) 27.02.20223 було підготовлено проект рішення «Про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу, для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 » та направлено для подальшого опрацювання. Вказаний проект рішення було опубліковано 28.02.2023 на сайті Київської міської ради.

21 березня 2023 року позивачі звернулись до постійної комісії Київської міської ради з питань архітектури, містобудування та земельних відносин, на розгляді якої перебував проект рішення КМР № 08/231- 266/ПР від 27.02.2023 «Про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 ».

18 травня 2023 року Київська міська рада прийняла рішення від 18.05.2023 №6399/6440 «Про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу, для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 », яке було опубліковано 02.06.2023.

На адвокатський запит листом Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області від 26.10.2023 №29-10-0.222-10100/2-2 повідомлено, що 02.05.2023 на підставі звернення ТОВ «Металобаза 2014» від 24.04.2023 (від 25.04.2023 № 28-2821/0/1-23), наказу Міністерства юстиції України від 27.06.2022 № 2654/5 та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 02.05.2023 № 330893859, державним кадастровим реєстратором створено заяву №ЗВ-8000023272023 про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку.

30.05.2023 Державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області скасована державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, про що повідомлено заявника в порядку, визначеному пунктом 114 Порядку. Державний кадастровий реєстратор скасував державну реєстрацію земельної ділянки з підстав, що протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Вважаючи вказані дії державного кадастрового реєстратора протиправними, позивачі звернулися із цим адміністративним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI), Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051 (далі - Порядок № 1051) тощо.

Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 1 Закону № 3613-VI передбачено, що Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Повноваження державного кадастрового реєстратора визначено статтею 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр». Зокрема, частиною першою вказаної статті передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частини четвертої вказаної статті державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення) (частини шоста, восьма статті 9 Закону № 3613-VI).

У статті 16 Закону № 3613-VI передбачено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

Частинами першою, другою, десятою статті 24 Закону № 3613-VI передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Відповідно до частини четвертої статті 25 Закону № 3613-VI поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Пунктами 57, 114 Порядку № 1051 передбачено, що поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; 2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених у підпункті 2 цього пункту, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу згідно з додатком 23, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок.

Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Пунктом 138 Порядку № 1051 визначено, що відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Системний аналіз викладених правових норм дозволяє стверджувати, що правова підстава для скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (далі - ДЗК) виникає в разі, коли протягом одного року з дня здійснення такої реєстрації заявником не зареєстровано речове право на відповідну земельну ділянку з його вини.

Разом з тим, суд зазначає, що вина заявника, як кваліфікаційна ознака для вчинення такої реєстраційної дії, може бути як у формі дії, так і бездіяльності, тобто може передбачати активну чи пасивну поведінку особи.

При цьому, скасування держаної реєстрації земельної ділянки в ДЗК зумовлює скасування її кадастрового номеру та закриття поземельної книги.

З матеріалів справи установлено, що державна реєстрація земельної ділянки за заявою позивачів була здійснена 08.06.2021 державним кадастровим реєстратором Відділу у Борщівському районі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, ним було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, площею 0,8463 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Цільове призначення - 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Як свідчить інформація, що наявна в технічній документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, зокрема, у пояснювальній записці (копія документації із землеустрою наявна в матеріалах справи), на підставі якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, на земельній ділянці на АДРЕСА_1 знаходиться об`єкт нерухомого майна - корпус № 101 (літ. 101), склад № 502 (літ. Ф), будівля-склад (літ. 117А (цифра), склад (літ. 105 (цифра) будівля- склад (літ. 109 (цифра)), будівля (літ. 112, літ. 11 ЗА), будівля-склад (літ. 116 (цифра)), які перебувають у спільній частковій приватній власності громадян ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , на підставі договорів купівлі-продажу нерухомого майна від 23 лютого 2021 року, посвідчених ОСОБА_6 , приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу 23.02.2021, що підтверджуються витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, зокрема, від 23.04.2021 №№ 254146040, 254145105, сформованими приватним нотаріусом Савенко І.В, Київський міський нотаріальний округ, м. Київ.

Проте, на сформованій земельній ділянці з кадастровий номер: 8000000000:63:275:0013 перебуває нерухоме майно (а саме: будівлі-складу (літера 105А), два пожежні резервуари 500 ОМЗ, що позначені на плані техпаспорту під літерами 101 А,Б, огорожа № 1, ворота №2, ворота №3, огорожа №4, ворота №5, ворота №6, ворота №7, ворота №8, ворота №9, огорожа №10, вимощення 1, що розташовані на АДРЕСА_1 ), яке належить на праві приватної власності ТОВ «Металобаза 2014».

У зв`язку із чим наказом Міністерства юстиції України від 27.06.2022 № 2654/5, зокрема, скасовано рішення від 23.04.2021 № 57827807, прийняте приватним нотаріусом Київського нотаріального округу Савенко Іриною Вікторівною.

Підставою для розроблення документації із землеустрою стали об`єкти нерухомого майна, державна реєстрація яких скасована наказом Міністерства юстиції України від 27.06.2022 №2654/5, а саме: підземні резервуари №№1, 2, а також про основне 1-пов., літ. 101, основне ІІ-пов., літ. 101, металевий склад, оглядовий колодязі, №3, оглядовий колодязь №4, прохідний канал №5, ворота №6, огорожа №7.

Наявність на сформованій земельній ділянці з кадастровий номер: 8000000000:63:275:0013 нерухомого майна, яке на праві приватної власності належить ТОВ «Металобаза 2014», спонукало товариство звернулось до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області із заявою б/н від 24.04.2023 щодо скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013. У заяві ТОВ «Металобаза 2014» посилалось на частину тринадцяту статті 79 -1 Земельного кодексу України, частину десяту статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр».

Згідно частиною тринадцятою статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Частиною десятою статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» передбачено, що Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Як вбачається із повідомлення Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Т.О. (міститься в матеріалах справи), 30.05.2023 була скасована державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка розташована: АДРЕСА_1 , у зв`язку з тим, що протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника та на підставі даних про те, що протягом одного року Державному кадастровому реєстратору, органу державної реєстрації прав, не було надано відповідної інформації в порядку інформаційного обміну.

Із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 була здійснена 08.06.2021 на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності громадянам ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для експлуатації і обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 , однак, у встановлений законом річний строк реєстрації речового права на таку земельну ділянку здійснено не було та не повідомлено заявниками орган Держгеокадастру про відповідні причини.

Отже, починаючи з 09.06.2022 виникли передбачені ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки і у відповідача 1 виник обов`язок вчинити відповідні дії по її скасуванню.

У зв`язку з відсутністю державної реєстрації речового права на земельну ділянку протягом одного року з дня реєстрації земельної ділянки та у зв`язку із тим, що заявниками не було повідомлено орган Держгеокадастру про відповідні причини не вчинення останньої, Державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюн Т.О. правомірно у відповідності до норм права. 30.05.2023 скасував державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка розташована на АДРЕСА_1 , у Державному земельному кадастрі.

Позивачі не заперечують той факт, що станом на момент скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 (30.05.2023), ними не було повідомлено орган Держгеокадастру про причини не вчинення державної реєстрації речового права на земельну ділянку, додатково для підтвердження чи спростування данного факту був надісланий адвокатський запит. Однак станом на момент подання пояснення відповіді не отримана. Після отримання відповіді на адвокатський запит нами буде заявлене клопотання про приєднання доказів.

Посилання позивачів в позовній заяві на те, що ними вчинялись дії для отримання земельної ділянки в оренду та, зокрема, на те, що Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 було введено воєнний стан в Україні, а в період з 24.02.2022 по 06.04.2022 був встановлений простій у роботі Держгеокадастру та йото територіальних органах, за наявності встановленого факту про неповідомлення ними органу Держгеокадастру про причини невчинення державної реєстрації речового права на земельну ділянку кадастровий номер 8000000000:63:275:0013, не впливають па оцінку рішення (дій, бездіяльності) ГУ Держгеокадастру, що є предметом спору у даній справі, яка розглядається та не свідчить про недотримання відповідачами вказаних правових норм.

Наказом Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 24.02.2022 №82 «Про встановлення простою у роботі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органах» встановлено простій у роботі Держгеокадастру.

Відповідно до наказу Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 04.04.2022 №86 «Про організацію роботи в апараті Держгеокадастру та його територіальних органів в умовах воєнного стану» припинено простій з 06 квітня 2022 року, оголошений наказом Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 24.02.2022 №82 «Про встановлення простою у роботі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органах»,

Наказом Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 17.05.2022 № 104 «Про відновлення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру» було відновлено роботу автоматизованої системи Державного земельного кадастру в апараті Держгеокадастру та його територіальних органах.

Однак, позивачі протягом більш як одного року, після відновлення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру в апараті Держгеокадастру, так і не зареєстрували речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 та не повідомили орган Держгеокадастру про причини не вчинення державної реєстрації речового права на земельну ділянку.

Сам лише факт запровадження воєнного стану на території України не підтверджує того, що нездійснення державної реєстрації речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 відбулось не з вини заявників.

Суд погоджується із відповідачами, що 09.06.2022 виникли передбачені статтею 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 і у органу Держгеокадастру виник обов`язок вчинити відповідні дії по її скасуванню.

За таких обставин, Державний кадастровий реєстратор Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюн Т.О., скасовуючи державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, діяв у відповідності до вимог чинного законодавства та в межах своїх повноважень, тому відсутні підстави для задоволення позову у даній справі.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постановах Верховного Суду від 24.04.2019 у справі № 826/4542/18, від 01.06.2022 у справі № 640/25083/19, від 21.08.2023 у справі №818/555/18.

Таким чином, на переконання суду, у спірному випадку дії Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області ОСОБА_3 щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 є правомірними.

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також, п.41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

То ж, залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 та ОСОБА_2 відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Жукова Є.О.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116482068
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —320/41551/23

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 18.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Ухвала від 17.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Заїка Микола Миколайович

Рішення від 23.01.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Жукова Є.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні