ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/41551/23 Суддя (судді) першої інстанції: Жукова Є.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2024 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Заїки М.М.,
суддів - Голяшкіна О.В., Кузьменка В.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 23 січня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області, Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Тараса Олександровича; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Київська міська рада, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Металобаза 2014», про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИЛА:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 (далі - позивачі) звернулись до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області (далі - відповідач 1), Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Тараса Олександровича (далі - відповідач 2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Київська міська рада, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Металобаза 2014» (далі - ТОВ «Металобаза 2014»), в якому просили суд:
- визнати протиправними дії державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Т.О. щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка розташована по АДРЕСА_1, м. Київ у Державному земельному кадастрі;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у місті Києві та Київській області поновити у Державному земельному кадастрі запис про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка розташована на АДРЕСА_1, м. Київ шляхом поновлення запису в поземельній книзі та підняття земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 з архівного шару Національної кадастрової системи України.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 23.01.2024 у задоволенні позову відмовлено.
При цьому суд першої інстанції виходив з того, що позивачі протягом більш як одного року, після відновлення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру в апараті Держгеокадастру, не зареєстрували речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 та не повідомили орган Держгеокадастру про причини не вчинення державної реєстрації речового права на земельну ділянку. 09.06.2022 виникли передбачені статтею 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI) підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 і у органу Держгеокадастру виник обов`язок вчинити відповідні дії по її скасуванню.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивачі подали апеляційну скаргу, в якій просили рішення Київського окружного адміністративного суду від 23.01.2024 скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивачі одразу після державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 вчиняли усі можливі та належні дії для реєстрації речового права на вказану земельну ділянку, що свідчить про відсутність вини як головної підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону № 3613-VI.
Несвоєчасна реєстрації речового права на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 зумовлена незалежними від позивачів причинами, зокрема, простоєм у роботі Держгеокадастру, запровадженням військового стану. Для реєстрації права оренди на вказану ділянку позивачі повинні були отримати рішення Київської міської ради, заходів щодо отримання якого позивачі почали вживати 25.06.2021, однак з огляду на періоди розгляду заяв позивача, погодження проектів рішень, відповідне рішення Київської міської ради прийнято 18.05.2023. Тобто, на момент вчинення оскаржуваних дій питання щодо передачі позивачем в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 вже було вирішене уповноваженим суб`єктом.
Крім того, 02.05.2023 на підставі звернення ТОВ «Металобаза 2014» від 24.04.2023 № 28-2821/0/1-23, наказу Міністерства юстиції України від 27.06.2022 № 2654/5 та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 02.05.2023 № 330893859, державним кадастровим реєстратором створено заяву №ЗВ-8000023272023 про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок №1051). Так, Порядком № 1051 визначено окремі процедури скасування державної реєстрації та виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації. У даному державний реєстратор, скасовуючи реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, безпідставно частково керувався порядком виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації.
Також позивачі подали додаткові пояснення до апеляційної скарги, у яких зазначили, що ОСОБА_2 в лютому та травні 2022 перебував на стаціонарному лікуванні. В січні 2022 року ОСОБА_2 оформлено інвалідність 2 групи, яка у січні 2023 року встановлена довічно. В другій половині 2022 року ОСОБА_2 неодноразово перебував на довготривалому лікуванні за кордоном. ОСОБА_1 з початком війна виїхала за межі міста Києва та перебувала у більш безпечних місцях, що підтверджується посвідченням внутрішньо переміщеної особи від 06.04.2022. Тільки з початку 2023 року позивачі мали можливість повернутись до питання оформлення права оренди на земельну ділянку, що ними невідкладно зроблено з 16.02.2023.
Крім того, позивачі зауважили, що належність ТОВ «Металобаза 2014» на праві власності нерухомого майна, яке знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, є спірним.
Зазначили, що рішенням Київської міської ради від 18.05.2023 №6399/6440 передано в оренду громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельні ділянки з кадастровими номерами № 8000000000:63:275:0011 та 8000000000:63:275:0013.
На підставі вищезазначеного рішення Київської міської ради від 18.05.2023 №6399/6440, між ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та Київською міською радою був укладений договір оренди 23.10.2023. Об`єктом оренди є земельна ділянка 8000000000 :63:275:0011, яка була сформована 04.06.2021, і по якій процес погодження документації та підготовки проекту рішення Київської міської ради проходили паралельно з земельною ділянкою 8000000000:63:275:0013.
Тобто, по іншій земельній ділянці, яка була сформована також в червні 2021 року, позивачами після проходження та завершення всіх необхідних процедур і прийняття рішення Київської міської ради було зареєстровано речове право - право оренди земельної ділянки, що також мало б місце і по ділянці 8000000000:63:275:0013, якби не відбулось неправомірне скасування її державної реєстрації. Обидві земельні ділянки мають майже одну й ту ж дату формування та державної реєстрації, однаковий процес проходження всіх необхідних процедур до завершального етапу - прийняття рішення Київської міської ради, а тому вказане свідчить про належні дії позивачів, які були спрямовані на отримання двох земельних ділянок в оренду.
Шостим апеляційним адміністративним судом ухвалою від 06.05.2024 відкрито апеляційне провадження у справі, встановлено строк для подачі відзиву на апеляційну скаргу
Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області та Товариство з обмеженою відповідальністю «Металобаза 2014» подали відзиви на апеляційну скаргу позивачів, в яких вказали на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги.
Зауважили, що протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 речове право на неї не зареєстровано з вини заявника, адже позивачі зволікали із вжиттям заходів, необхідних для реєстрації прав, у періоди з 13.07.2021 по 23.02.2022 та з 17.05.2022 до 09.06.2022. Тому, в даному випадку наявна вина заявників, як кваліфікаційна ознака для вчинення спірної реєстраційної дії на виконання ч. 10 ст. 24 Закону № 3613-VI.
Посилання позивачів на те, що за наслідками розгляду заяви № ЗВ-8000023272023 про виправлення описки державним кадастровим реєстратором не було прийнято рішення, є безпідставними, оскільки предметом спору у даній справі є, зокрема, визнання протиправними дій Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Т.О. щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 у Державному земельному кадастрі, а не визнання неправомірних дій Державного кадастрового реєстратора щодо нерозгляду заяви № ЗВ-8000023272023.
Вказано, що форма заяви скасування державної реєстрації земельної ділянки не визначена Законом № 3613-VI чи Порядком № 1051, у зв`язку із чим для скасування державної реєстрації земельної ділянки використовується форма заяви про виправлення описки, що виникла під час державної реєстрації.
Крім того, зазначено, що норми Порядку № 1051 не передбачають механізму відновлення в автоматизованій системі Державного земельного кадастру державної реєстрації земельної ділянки, на яку скасований кадастровий номер та закрита Поземельна книга.
Також 16.06.2023 частково в межах земельної ділянки із скасованим кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0029, що вказує на перетин вказаних земельних ділянок та виключає задоволення позову з огляду на норми ч. 6 ст. 24 Закону № 3613-VI та п. 111 Порядку № 1051.
Решта учасників справи не подали відзивів або письмових пояснень на апеляційну скаргу позивачів.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.05.2024 справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Встановлено, що 23.03.2021 позивачі відповідно до рішення Київської міської ради «Про інвентаризацію земель міста Києва» від 10.09.2015 №958/1822 звернулись до фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 з метою виконання робіт по складенню технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 .
На підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 05.05.2021, відділом у Борщівському районі Головного управління Дсржгеокадастру у Тернопільський області 08.06.2021 було проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, місце розташування: АДРЕСА_1 .
25.06.2021 довірена особа ОСОБА_2 та ОСОБА_1 - ОСОБА_4 звернулась до Центру надання адміністративних послуг щодо адміністративної послуги «Рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності» з приводу земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0013 та 8000000000:63:275:0011.
За результатами розгляду заяви від 25.06.2021 Департамент земельних ресурсів підготував лист (дата 13.07.2021), в якому було зазначено, що Департамент повернеться до опрацювання порушеного питання після усунення наступних зауважень:
- додати копії документів, що посвідчують право на земельні ділянки або підтверджують сплату земельного податку, які є вихідними даними для проведення інвентаризації земель, відповідно до Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 №476;
- документально обґрунтувати наявність або відсутність червоних ліній вулиць (у разі наявності червоних ліній, нанести їх на графічні матеріали документації із землеустрою, відповідно до координат поворотних точок);
- заявлена ініціатива не відповідає містобудівній документації за функціональним призначенням (земельна ділянка відносить до територій спецпризначення), у зв`язку з чим слід зазначити, що у разі невідповідності інформації, яка міститься в міській інформаційно-аналітичній системі забезпечення містобудівної діяльності «Містобудівний кадастр Києва» реальному стану використання земельної ділянки, пунктом 5 рішення Київської міської ради від 20.04.2017 № 241/2463 «Про затвердження Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві» доручено Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надавати зацікавленій особі (до подання клопотання (заяви) про набуття прав на земельну ділянку) перелік містобудівних обмежень у використанні земельної ділянки та інформацію щодо відповідності заявленої ініціативи містобудівній документації у формі листа у разі невідповідності інформації, яка міститься в міській інформаційно-аналітичній системі забезпечення містобудівної діяльності «Містобудівний кадастр Києва» реальному стану використання земельної ділянки. У цьому випадку при розгляді клопотання (заяви) про набуття прав на земельну ділянку перевага надається вказаному вище листу Департаменту містобудування ти архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
06.08.2021 позивачі отримали витяг з бази червоних ліній.
07.12.2021 позивачі отримали лист Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 055-29124.
Наказом Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 24.02.2022 №82 «Про встановлення простою у роботі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органах» встановлено простій у роботі Держгеокадастру.
Відповідно до наказу Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 04.04.2022 №86 «Про організацію роботи в апараті Держгеокадастру та його територіальних органів в умовах воєнного стану» припинено простій з 06.04.2022, оголошений наказом Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 24.02.2022 №82 «Про встановлення простою у роботі Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальних органах».
Наказом Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 17.05.2022 № 104 «Про відновлення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру» було відновлено роботу автоматизованої системи Державного земельного кадастру в апараті Держгеокадастру та його територіальних органах.
16.02.2023 позивачі звернулись до Центру надання адміністративних послуг щодо адміністративної послуги «Рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності» з приводу земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0013 та 8000000000:63:275:0011. Зокрема, до документів було додано лист до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо виправлення зауважень, які були викладені в листі Департаменту земельних ресурсів від 13.07.2021 № 05716-17041.
27.02.2023 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було підготовлено проект рішення «Про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу, для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 » та направлено для подальшого опрацювання. Вказаний проект рішення було опубліковано 28.02.2023 на сайті Київської міської ради.
21.03.2023 позивачі звернулись до постійної комісії Київської міської ради з питань архітектури, містобудування та земельних відносин, на розгляді якої перебував проект рішення КМР № 08/231-266/ПР від 27.02.2023 «Про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 ».
18.05.2023 Київська міська рада прийняла рішення №6399/6440 «Про передачу громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для експлуатації та обслуговування будівлі-складу, для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд на АДРЕСА_1 », яке було опубліковано 02.06.2023.
Водночас, 02.05.2023 на підставі звернення ТОВ «Металобаза 2014» від 24.04.2023 (від 25.04.2023 № 28-2821/0/1-23), наказу Міністерства юстиції України від 27.06.2022 № 2654/5 та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 02.05.2023 № 330893859, державним кадастровим реєстратором створено заяву №ЗВ-8000023272023 про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку № 1051.
30.05.2023 Державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області скасована державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, про що повідомлено заявника в порядку, визначеному пунктом 114 Порядку № 1051. Державний кадастровий реєстратор скасував державну реєстрацію земельної ділянки з підстав, що протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
На підставі зазначеного рішення Київської міської ради від 18.05.2023 №6399/6440, між ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та Київською міською радою був укладений договір оренди 23.10.2023. Об`єктом оренди є земельна ділянка 8000000000 :63:275:0011, яка була сформована 04.06.2021.
Вважаючи протиправними вказані дії державного кадастрового реєстратора щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, позивачі звернулися до суду із вказаним адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачі протягом більш як одного року, після відновлення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру в апараті Держгеокадастру, не зареєстрували речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 та не повідомили орган Держгеокадастру про причини не вчинення державної реєстрації речового права на земельну ділянку. 09.06.2022 виникли передбачені статтею 24 Закону № 3613-VI підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 і у органу Держгеокадастру виник обов`язок вчинити відповідні дії по її скасуванню.
Щодо вказаного висновку суду першої інстанції колегія зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 1 Закону № 3613-VI, Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Частинами першою, другою статті 6 Закону № 3613-VI передбачено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частинам першою та четвертою статті 9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Статтею 16 Закону № 3613-VI встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
Відповідно до пункту 109 Порядку №1051 до повноважень Державного кадастрового реєстратора територіальних органів Держземагентства у районах, містах республіканського (Автономної Республіки Крим) та обласного значення належать: 1) внесення або надання відмови у внесенні до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про землі та земельні ділянки (їх частини), розташовані в межах району, міста республіканського (Автономної Республіки Крим) чи обласного значення; 2) здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації; 3) формування поземельних книг на земельні ділянки, внесення записів до них, забезпечення зберігання поземельних книг; 4) присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам; 5) здійснення реєстрації: заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; заяв про відкликання заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; заяв про надання відомостей з Державного земельного кадастру; повідомлень про виявлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру; заяв про виправлення технічних помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру; заяв про внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру; 6) проведення перевірки відповідності поданих документів вимогам законодавства; 7) узагальнення відомостей про землі в межах району, міста республіканського (Автономної Республіки Крим) чи обласного значення за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру; 8) надання відомостей з Державного земельного кадастру щодо об`єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту, та відмови у їх наданні, витягів з Державного земельного кадастру про будь-яку земельну ділянку в межах державного кордону; 9) виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, допущених у відомостях щодо об`єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту; 10) оприлюднення за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на офіційному веб-сайті Держземагентства: відомостей щодо об`єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту; дати та номера реєстрації заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру та заяв про відкликання заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, їх стислого змісту та інформації про результати розгляду.
Згідно із пунктом 61 Порядку №1051 скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів/ініціала власного імені Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - кваліфікованим електронним підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.
Пунктом 57 Порядку № 1051 передбачено, що поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.
Відповідно до пункту 156-2 Порядку №1051 помилка, що виникла у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку, виправляється на підставі заяви про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог цього Порядку, за формою згідно з додатком 37-1.
Згідно із пунктом 138 Порядку № 1051 відомості про земельну ділянку та інші об`єкти Державного земельного кадастру у разі виправлення помилки щодо реєстрації земельної ділянки або виправлення помилкового перенесення відомостей про земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру та у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки або виправлення помилки щодо інших об`єктів Державного земельного кадастру: набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора; відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи; зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.
Суд враховує доводи відповідача 1 про те, що форма заяви скасування державної реєстрації земельної ділянки не визначена Законом № 3613-VI чи Порядком № 1051, у зв`язку із чим для скасування державної реєстрації земельної ділянки використовується форма заяви про виправлення описки, що виникла під час державної реєстрації.
Тому, апеляційний суд відхиляє доводи позивачів про те, що Порядком № 1051 визначено окремі процедури скасування державної реєстрації та виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації, а відповідач 2 безпідставно скасував державну реєстрацію земельної ділянки за результатом розгляду заяви про та виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації.
Разом з цим, суд наголошує на тому, що питання дійсного власника нерухомого майна, яке знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, не входить до предмета доказування у даній справи, адже оскаржувані у рамках даної справи дії відповідача 2 вчинені з огляду на те, що протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.
Тому, для вирішення даної справи має значення виключно наявність у ТОВ «Металобаза 2014» права подавати звернення про скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013. При цьому, наявність такого права при зверненні до відповідача 2 підтверджена витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, інформацією з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, наказом Міністерства юстиції України від 27.06.2022 № 2654/5, висновком центральної Колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг від 10.06.2022 № 882-33.1.-22.
Згідно із частиною 13 статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.
Положеннями частини 10 статті 24 Закону №3613-VI визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до пункту 114 Порядку №1051 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
У постанові Верховного Суду від 08 грудня 2020 року у справі № 826/1772/18 сформовано висновок щодо застосування норм матеріального права, згідно з яким наведені у частині десятій статті 24 Закону №3613-VI та пункті 114 Порядку №1051 випадки скасування державної реєстрації земельної ділянки розраховані на відсутність спірних правовідносин та не можуть обмежувати право особи на захист своїх земельних прав та інтересів у разі неправомірної реєстрації земельної ділянки за іншою особою.
Скасування державної реєстрації земельної ділянки з цієї підстави має на меті припинення існування земельної ділянки як об`єкту, речові права на який відсутні, і щодо якої не існує речових прав.
У постанові Верховного Суду від 27 жовтня 2021 року у справі № 809/1493/17 зроблено правовий висновок про те, що обов`язок скасування державної реєстрації земельної ділянки виникає у Державного кадастрового реєстратора, який здійснює таку реєстрацію, за наявності сукупності таких умов:
- з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки минуло не менше одного року;
- у цей період часу речове право на таку земельну ділянку не зареєстровано;
- відсутність реєстрації речових прав на земельну ділянку обумовлена наявністю вини з боку саме заявника, тобто особи, яка звернулась за здійсненням державної реєстрації земельної ділянки і якій за рішенням, зокрема, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Закон №3613-VI та Порядок №1051 не розкривають значення терміну «вина», вжитого у цих актах законодавства, однак загальнотеоретичне значення вини, як правової категорії, юридичною наукою охарактеризовано як психічне ставлення особи до своїх протиправних дій або до бездіяльності та їхніх наслідків у формі умислу чи необережності.
Вказані висновки підтримані Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21 серпня 2023 року у справі №818/555/18 від 14 грудня 2023 року у справі № 520/9830/21.
У даному випадку беззаперечним є те, що за заявами позивачів 08.06.2021 проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, станом на 09.06.2022 та 30.05.2023 речове право на таку земельну ділянку не зареєстровано.
Визначаючись щодо наявності позивачів у тому, що станом на 09.06.2022 не зареєстровано речове право на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, колегія суддів виходить з наступного.
Заходи щодо реєстрації речового право на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 позивачі почали вживати 25.06.2021, коли їх довірена особа - ОСОБА_4 звернулась до Центру надання адміністративних послуг щодо адміністративної послуги «Рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності» з приводу земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0013 та 8000000000:63:275:0011.
13.07.2021 за результатами розгляду заяви від 25.06.2021 Департамент земельних ресурсів підготував лист, в якому було зазначено, що Департамент повернеться до опрацювання порушеного питання після усунення зауважень.
Вказані у листі від 13.07.2021 зауваження усунуті позивачами 06.08.2021 та 07.12.2021.
З огляду на зазначені вище накази Державної служби з питань геодезії картографії та кадастру від 24.02.2022 №82, від 04.04.2022 №86 та від 17.05.2022 № 104, простій у роботі Держгеокадастру тривав з 24.02.2022 по 17.05.2022.
Відповідно до наданих виписок з медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого ОСОБА_2 перебував на стаціонарному лікуванні у періоди з 14.02.2022 по 17.02.2022 та з 02.05.2022 по 11.05.2022.
Також позивачі стверджують, що в другій половині 2022 року ОСОБА_2 неодноразово перебував на довготривалому лікуванні за кордоном. Однак на підтвердження таких доводів надають виключно копії сторінок паспорта ОСОБА_2 для виїзду за кордон, що не дозволяє підтвердити, що ОСОБА_2 виїздив за кордон дійсно на лікування.
Згідно із довідкою переселенця від 06.04.2022 № 7709-7000644310 ОСОБА_1 проживає у селі Мілієве Вижницького району Чернівецькій області.
16.02.2023 позивачі відновили вжиття заходів звернулись для реєстрації речових прав на земельні ділянки з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0013 та 8000000000:63:275:0011, шляхом звернення до Центру надання адміністративних послуг щодо адміністративної послуги «Рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності» з приводу вказаних земельних ділянок.
Апеляційний суд зазначає, що звернення довіреною особою позивачів - ОСОБА_4 до Центру надання адміністративних послуг із заявою від 25.06.2021 щодо адміністративної послуги «Рішення про передачу у власність, надання у постійне користування та оренду земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності» з приводу земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0013 та 8000000000:63:275:0011, до якої виникли зауваження, не може свідчити про об`єктивні перешкоди для вжиття позивачами заходів для реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, адже неналежне оформлення вказаної заяви та додатків до неї є суб`єктивним чинником.
Тому, строк протягом якого позивачі усували зауваження до вказаної заяви не може подовжувати річний строк, передбаченого у частині десятій статті 24 Закону №3613-VI та пункті 114 Порядку №1051.
У період простою у роботі Держгеокадастру з 24.02.2022 по 17.05.2022 позивачі не могли вчиняти дії для реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013.
До того ж, ОСОБА_2 перебував на стаціонарному лікуванні у періоди з 14.02.2022 по 17.02.2022 та з 02.05.2022 по 11.05.2022.
Також позивачі стверджують, що в другій половині 2022 року ОСОБА_2 неодноразово перебував на довготривалому лікуванні за кордоном. Однак на підтвердження таких доводів надають виключно копії сторінок паспорта ОСОБА_2 для виїзду за кордон, що не дозволяє підтвердити, що ОСОБА_2 виїздив за кордон дійсно на лікування.
Згідно із довідкою переселенця від 06.04.2022 № 7709-7000644310 ОСОБА_1 проживає у селі Мілієве Вижницького району Чернівецькій області. Однак, дана обставина не може слугувати доказом неможливості ОСОБА_1 вчиняти дії для реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, адже такі дії позивач мала право вчиняти з використанням засобів поштового та електронного зв`язку, а також через представника.
Таким чином, позивачі об`єктивно не могли вживати заходів для реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 лише у період з 24.02.2022 по 17.05.2022. Тому, суд вважає за можливе тривалість такого періоду врахувати в якості строку, на який збільшується річний період з дати реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, протягом якого позивачі повинні були зареєструвати речові права на вказану земельну ділянку.
Позивачі продовжили вживати заходи для реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 лише 16.02.2023, тобто через понад рік з дати реєстрації такої ділянки у Державному земельному кадастрі, навіть з врахуванням у такому строкові періоду з 24.02.2022 по 17.05.2022.
Суд зазначає, що позивачі повинні були знати про можливість скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 у разі, якщо вони не зареєструють речові права на таку земельну ділянку протягом року з дати здійснення державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. За умови добросовісного ставлення до реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 позивачі об`єктивно могли повідомити відповідачів про вже вжиті заходи для реєстрації речових прав та на вказану земельну ділянку про наявність перешкод для своєчасної реєстрації таких прав, однак цього не зробили.
З урахуванням наведеного колегія суддів вважає, що відсутність реєстрації речових прав на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 у понад річний термін з дати реєстрації такої ділянки у Державному земельному кадастрі, в даному випадку обумовлена виною заявників, що у сукупності із визнаним сторонами фактом відсутності державної реєстрації речових прав на земельну ділянку понад рік з дати реєстрації такої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі свідчить про наявність підстав для скасування реєстрації вказаної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону №3613-VI та п. 114 Порядку №1051.
Враховуючи отримання 02.05.2023 реєстратором вказаного звернення ТОВ «Металобаза 2014» від 24.04.2023 державний реєстратор був зобов`язаний вжити заходів для скасування реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 у Державному земельному кадастрі.
Аналогічного звернення щодо земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0011 не надходило, що пояснює відмінність підходів відповідача 2 до скасування реєстрації у Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:63:275:0011 та 8000000000:63:275:0013.
З урахуванням наведеного у сукупності, апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про правомірність дій державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області Стецюна Т.О. щодо скасування 18.05.2023 державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013 у Державному земельному кадастрі.
Крім того, апеляційний суд враховує доводи відповідача про те, що норми Порядку № 1051 не передбачають механізму відновлення в автоматизованій системі Державного земельного кадастру державної реєстрації земельної ділянки, на яку скасований кадастровий номер та закрита Поземельна книга, не оперують таким поняттями як «підняття земельної ділянки з архівного шару Національної кадастрової системи України».
Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, частково у межах скасованої земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, 16.06.2023 державним кадастровим реєстратором Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Козар С.В. на підставі заяви ТОВ «Металобаза 2014» здійснено реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0029, площею 0,7142 га, яка розташована за адресою: м. Київ, Дарницький район, вулиця Бориспільська, 9 (літ 105-а), та перетинається із земельною ділянкою з кадастровим номером 8000000000:63:275:0013, яка була зареєстрована у Державному земельному кадастрі. Тому, право позивачів шляхом повторної реєстрацій земельної ділянки під належним їм нерухомим майном не поновиться до скасування у встановленому законом порядку земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:63:275:0029.
Таким чином, позивачі обрали неналежний спосіб захисту своїх прав.
Згідно із ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
З огляду на наведене, апеляційний суд надав правову оцінку визначальним доводам сторін. Суд зауважує, що не надання оцінки іншим доводам сторін жодним чином не відобразилось на повноті та об`єктивності дослідження судом обставин справи та не вплинуло на результат апеляційного розгляду.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 48, 242-244, 250, 271, 272, 286, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 та ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 23 січня 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя М.М. Заїка
Судді О.В. Голяшкін
В.В. Кузьменко
Повний текст постанови складено та підписано 18 липня 2024 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2024 |
Оприлюднено | 26.07.2024 |
Номер документу | 120578928 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Заїка Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні