Рішення
від 19.01.2024 по справі 440/12378/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/12378/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КВАНТ ПЛЮС" до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Київське дочірнє підприємство "НМУ"ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ", про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "КВАНТ ПЛЮС" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Полтавській області про:

- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23 лютого 2023 року №8330179/31618527;

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в строки визначені нормами діючого законодавства в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, реєстраційний номер документу 9031987592, направлений на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 15 лютого 2022 року.

Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі документи, необхідні для реєстрації розрахунку коригування №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, а тому рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23 лютого 2023 року №8330179/31618527, яким відмовлено в реєстрації розрахунку коригування №1 від 17 січня 2022 року, є протиправним та підлягає скасуванню /а.с. 1-9/.

Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Київське дочірнє підприємство "НМУ" ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ" (провулок Спортивний, буд. 4В, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 25656015), витребувано докази.

Відповідачі позов не визнали та у відзиві на позовну заяву /а.с. 53-60/ зазначили, що підставою для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року згідно рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8330179/31618527 від 23 лютого 2023 року стало ненадання платником податку на підтвердження факту вчинення господарської операції, зазначеної у розрахунку коригування №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, копії оборотно-сальдової відомості по рахунку 281. Як слідує із аналізу пункту 44 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, комісії регіонального та центрального рівнів не обмежені перевіркою переліку документів, що подаються платником податку у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, та з метою встановлення дійсності вчинених правочинів зобов`язані перевірити подані документи з даними, що надходять або можуть надходити з інших джерел (зокрема, державних реєстрів).

У відповіді на відзив /а.с. 199-200/ позивач зазначив, що зміст відзиву на позовну заяву в аспекті обґрунтування правомірності відмови у реєстрації податкових накладних носить виключно формалізований характер, оскільки містить лише посилання на норми законодавства України, які регулюють порядок зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригувань, та цитування підстави для відмови у реєстрації розрахунку коригування №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, у тому вигляді, в якому вона викладена в оскаржуваному рішенні № 8330179/31618527 від 23 лютого 2023 року, без зазначення будь-яких пояснень чи правових обґрунтувань.

Правом на подання заперечень відповідачі не скористалися.

Правом на подання письмових пояснень третя особа не скористалася.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "КВАНТ ПЛЮС" (ідентифікаційний код 31618527) пройшло державну реєстрацію юридичної особи та відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, одним із зареєстрованих видів діяльності ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" є: 46.90 "Неспеціалізована оптова торгівля"(основний) /а.с. 11/.

01 березня 2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "КВАНТ ПЛЮС" (Постачальник) та Київським дочірнім підприємством "НМУ"ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ" (Покупець) укладено договір поставки №0103-7/17 /а.с. 122-225/, відповідно до якого на умовах, визначених цим договором, Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупця товарно-матеріальні цінності (далі- Товар) у відповідності до видаткових накладних, які є його невід`ємними частинами, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та оплатити його (пункт 1.1); найменування (асортимент), кількість, вартість товару, що є предметом цього договору, визначається видатковими накладними (пункт 1.2); ціна за одиницю Товару, загальна ціна партії Товару, що підлягає оплаті вказується у відповідних видаткових накладних з урахуванням ПДВ (пункт 2.2); загальна вартість договору складається із суми всіх видаткових накладних, які підписані обома сторонами договору (пункт 2.2); розрахунки за цим договором здійснюються Покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника на умовах, які сторони погоджують між собою (пункт 3.1); договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 31 грудня 2018 року, а щодо фактично взятих, але не виконаних сторонами на себе зобов`язань, впродовж дії цього договору до повного їх виконання. У разі відсутності вимог сторін про зміну цього договору до закінчення первинного терміну його дії, він вважається автоматично продовженим на наступний календарний рік (пункт 9.1).

Угодою про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року (Додаток до договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року) /а.с. 128/ сторони дійшли згоди щодо поставки наступного товару: «труба бурильна 73х9,19 мм, G-105», кількість : « 90 т», ціна без ПДВ: « 75 100,00 грн»; сума без ПДВ: « 6759000,00 грн», сума ПДВ: « 1351800,00 грн», всього з ПДВ: « 8110800,00 грн», умови оплати: « 100% передоплати», строки поставки: «до 31 грудня 2019 року», умови поставки: «поставка Товару здійснюється на умовах EXW за адресою пров. Спортивний, 3а, м. Полтава. Навантаження товару здійснюється силами Постачальника».

На підтвердження здійснення господарської операції за договором поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року сторонами (відповідною стороною) договору оформлено:

- рахунок на оплату №634 від 30 серпня 2019 року /а.с.83-зворот/ щодо вартості товару, що поставляється: «труба бурильна 73х9,19 мм, G-105», кількість : « 90 т», ціна без ПДВ: « 75 100,00 грн»; сума без ПДВ: « 6759000,00 грн», сума ПДВ: « 1351800,00 грн», всього з ПДВ: « 8110800,00 грн»;

- платіжне доручення № 869 від 30 серпня 2019 року /а.с. 99-зворот/ щодо перерахування 920000,00 грн як плати за трубу згідно рахунку № 634 від 30 серпня 2019 року.

30 серпня 2019 року ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" складено податкову накладну №44 за фактом отримання від Покупця грошових коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) за товар, що поставляється /а.с. 15/.

Додатковою угодою від 30 грудня 2019 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року /а.с. 126/ змінено пункт 9.1 Договору та викладено його в наступній редакції: «Цей договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 31 грудня 2021 року, а щодо фактично взятих, але не виконаних сторонами на себе зобов`язань, впродовж дії цього Договору до повного їх виконання».

Додатковою угодою від 31 грудня 2019 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року /а.с. 129/ змінено пункт 3 Угоди про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року на суму 8110800,00 грн (вісім мільйонів сто десять тисяч вісімсот гривень нуль копійок) до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року та викладено його в наступній редакції: Строк поставки товару: до 31 грудня 2020 року.

Додатковою угодою від 31 грудня 2020 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року /а.с. 130/ змінено пункт 3 Угоди про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року на суму 8110800,00 грн (вісім мільйонів сто десять тисяч вісімсот гривень нуль копійок) до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року та викладено його в наступній редакції: Строк поставки товару: до 31 грудня 2021 року.

Додатковою угодою від 16 грудня 2021 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року /а.с. 132-133/ сторони домовилися внести зміни у пункт 1 Угоди про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року, виклавши його в наступній редакції: Сторони дійшли згоди щодо поставки наступного товару за погодженими цінами: труба бурильна 73х9,19 мм, G-105, ціна 75100,00 грн без ПДВ, труба обсадна 323,9x1 11Д, ціна 28800,00 грн без ПДВ, труба обсадна 244,5x11,1Е, ціна 28800,00 грн без ПДВ, насос аксеально-поршневий, ціна 27250,00 грн без ПДВ, олива трансмісійна Mobil ATF 220 20л, ціна 4455,00 грн без ПДВ, олива моторна MOL Farm Protekt E9 15 W40 50 KG, ціна 7030,00 грн без ПДВ, пневмоподушка стаканом AG5062083, ціна 3710,00 грн без ПДВ, фільтр повітряний, ціна 1485,00 грн без ПДВ, фільтр повітря, ціна 1165,00 грн без ПДВ, фільтр масла, ціна 470,00 грн без ПДВ, фільтр палива, ціна 1100,00 грн без ПДВ, фільтруючий елемент (фільтр палива) сепаратор H710WK, ціна 1250,00 грн без ПДВ, фільтр салона, ціна 300,00 грн без ПДВ, олива ATF, ціна 310,00 грн без ПДВ, хомут ф.100, ціна 2275,00 грн без ПДВ, кріплення на трубу, ціна 3860,00 грн без ПДВ, шина вантажна 9 R 20, ціна 16100,00 грн без ПДВ, всього на суму 8118800,00 грн та у пункт 3 Угоди про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року, виклавши його в наступній редакції: Строки поставки: до 31 грудня 2022 року.

Додатковою угодою від 30 грудня 2021 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року /а.с. 131/ змінено пункт 9.1 Договору та викладено його в наступній редакції: Цей Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 31 грудня 2023 року, а щодо фактично взятих, але не виконаних сторонами на себе зобов`язань, впродовж дії цього Договору до повного їх виконання».

Додатковою угодою від 17 січня 2022 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року /а.с. 134-135/ сторони домовилися внести зміни у пункт 1 Угоди про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року, виклавши його в наступній редакції: Сторони дійшли згоди щодо поставки наступного товару за погодженими цінами: труба бурильна 73х9,19 мм, G-105, ціна 75100,00 грн без ПДВ, труба обсадна 323,9x1 11Д, ціна 28800,00 грн без ПДВ, труба обсадна 244,5x11,1Е, ціна 28800,00 грн без ПДВ, насос аксеально-поршневий, ціна 27250,00 грн без ПДВ, олива трансмісійна Mobil ATF 220 20л, ціна 4455,00 грн без ПДВ, олива моторна MOL Farm Protekt E9 15 W40 50 KG, ціна 7030,00 грн без ПДВ, пневмоподушка стаканом AG5062083, ціна 3710,00 грн без ПДВ, фільтр повітряний, ціна 1485,00 грн без ПДВ, фільтр повітря, ціна 1165,00 грн без ПДВ, фільтр масла, ціна 470,00 грн без ПДВ, фільтр палива, ціна 1100,00 грн без ПДВ, фільтруючий елемент (фільтр палива) сепаратор H710WK, ціна 1250,00 грн без ПДВ, фільтр салона, ціна 300,00 грн без ПДВ, олива ATF, ціна 310,00 грн без ПДВ, хомут ф.100, ціна 2275,00 грн без ПДВ, кріплення на трубу, ціна 3860,00 грн без ПДВ, шина вантажна 9 R 20, ціна 16100,00 грн без ПДВ, труба 325х9 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В, ціна 72623,23 грн без ПДВ, труба 42х6 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В, ціна 75199,95 грн без ПДВ, всього на суму 8110800,00 грн та у пункт 4 Угоди про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року до Договору поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року, виклавши його в наступній редакції: Умови поставки: Поставка товару здійснюється на умовах EXW за адресою: пров. Спортивний, 3а, м. Полтава. Навантаження товару здійснюється силами Постачальника . Поставка товару № 18,19 здійснюється на умовах DDP за адресою: вул. Газовиків, 3, с. Горбанівка, Полтавський район, Полтавська область.

На підтвердження здійснення господарської операції за договором поставки №0103-7/17 від 01 березня 2017 року( з урахуванням додаткових угод до нього) сторонами (відповідною стороною) договору оформлено:

- видаткову накладну № 13 від 17 січня 2022 року /а.с. 101/ щодо відпуску товарів, а саме: труба 325х9 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В, кількість 8,9 т, ціна 72623,23 грн без ПДВ, сума 648346,75 грн без ПДВ, труба 42х6 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В, кількість 1,6 т, ціна 75199,95 грн без ПДВ, сума 120319,92 грн без ПДВ; всього з ПДВ 920000,00 грн, в тому числі сума ПДВ 153333,33 грн;

- довіреність №1007 від 17 січня 2022 року /а.с.92 / на отримання товарних цінностей за договором №0103\7/17 від 01 березня 2017 року, а саме: «труба бурильна 325 х9 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В» у кількості: « 8,9 т», «труба 42х6 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В» у кількості: « 1,6 т»;

- товарно-транспортну накладну № 13 від 17 січня 2022 року /а.с. 101-зворот/ щодо відвантаження (перевезення) товару, а саме: труба 325х9 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В, труба 42х6 ТУ 14-3-460-2009 з АКП покриттям 3В з м. Полтава, пров. Спортивний, 3а до Полтавська область, Полтавський район, с. Горбанівка, вул. Газовиків, 3 згідно видаткової накладної № 13 від 17 січня 2022 року.

17 січня 2022 року ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" складено розрахунок коригування №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року у зв`язку зі зміною сторонами договору №0103-7/17 від 01 березня 2017 року номенклатури товару, що поставляється.

Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у відповідних редакціях)/.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктами "а", б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг або на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) /пункт 201.7 статті 201 ПК України/.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 188.1 статті 188 ПК України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Відповідно до статті 192 ПК України якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації; отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Складені платником податку розрахунки коригування до податкових накладних, складених до 1 лютого 2015 року, розрахунки коригування до податкових накладних, які не підлягали наданню отримувачу (покупцю) - платнику податку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальником (продавцем). Зазначене не поширюється на розрахунки коригування, що передбачають зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику (зменшення податкового зобов`язання постачальника та податкового кредиту отримувача), складені після 1 липня 2015 року до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року на отримувача (покупця) - платника податку, які підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних отримувачем (покупцем) товарів/послуг.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то: а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок; б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв`язку з отриманням таких товарів/послуг.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов`язань лише після реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування до податкової накладної.

Якщо внаслідок такого перерахунку відбувається збільшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то: а) постачальник відповідно збільшує суму податкових зобов`язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок; б) отримувач відповідно збільшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення перерахунку.

Таким чином, розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ТОВ КВАНТ ПЛЮС направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування № 1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної № 44 від 30 серпня 2019 року.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /надалі - Порядок №1165/.

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, одним із яких відповідно до пункту 8 є: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, перевірка відповідності розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків та встановлення ознак невідповідності розрахунку коригування таким критеріям здійснюється в автоматизованому режимі. У разі встановлення за результатами автоматизованого моніторингу наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданому для реєстрації розрахунку коригування, платник податку, яким складено розрахунок коригування, вважається таким, що відповідає одному із критеріїв ризиковості платника податку, та реєстрація такого розрахунку коригування зупиняється.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної № 44 від 30 серпня 2019 року контролюючий орган 15 лютого 2022 року направив ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація розрахунку коригування від 17 січня 2022 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. РК складений платником податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН. Додатково повідомляємо: показник "D"=.6695%, "P"= 0» /а.с. 70/.

Таким чином, у квитанції від 15 лютого 2022 року зазначено конкретний критерій ризиковості платника податку, а також міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 86432 від 01 грудня 2021 року /а.с. 119/ ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" визнано таким, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки товариство є учасником схеми формування, використання та розповсюдження йомовірно ризикового податкового кредиту.

Доказів скасування цього рішення матеріали справи не містять.

Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /надалі Порядок № 520/.

Пунктами 4 та 5 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Отже, визначений Порядком № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є чітко визначеним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений його сторонами, та вимог законодавства.

З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування, зокрема первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень на цьому етапі вирішення питання про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів (контрактів) та фактично складених на виконання таких договорів (контрактів) первинних та супровідних документів.

У зв`язку із зупиненням реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року ТОВ КВАНТ ПЛЮС направило контролюючому органу Повідомлення із письмовими поясненнями та копіями документів щодо розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року /а.с. 69/, а саме: договором поставки 0103-7/17 від 01 березня 2017 року; угодою про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року; додатковою угодою від 31 грудня 2019 року; додатковою угодою від 31 грудня 2020 року; додатковою угодою від 16 грудня 2021 року; додатковою угодою від 17 січня 2022 року; рахунком на оплату № 634 від 30 серпня 2019 року; платіжним дорученням № 869 від 30 серпня 2019 року; видатковою накладною № 13 від 17 січня 2022 року; товарно-транспортною накладною № 13 від 17 січня 2022 року; довіреністю № 1007 від 17 січня 2022; довіреністю № 2 від 03 січня 2022 року; наказом про прийняття на роботу; свідоцтвом про реєстрацію ТЗ; 20ОПП; актом звіряння взаємних розрахунків; договором поставки № 0612/2019 від 06 грудня 2019 року; додатковою угодою № 1 від 05 грудня 2020 року; додатковою угодою № 2 від 31 грудня 2021 року; рахунком на оплату № 3 від 17 січня 2022 року; видатковою накладною № 3 від 17 січня 2022 року; актом прийому-передачі товару № 3 від 17 січня 2022 року; платіжним дорученням № UAГФ7859 від 11 листопада 2021 року; листом від 17 січня 2022 року; договором поставки № 2202/21 -КВ від 22 лютого 2021 року; специфікацією від 11 листопада 2021 року; додатковою угодою від 17 січня 2022 року; угодою №1701 від 17 січня 2022 року; карткою рахунку 631; рахунком на оплату № 2 від 17 січня 2022 року; видатковою накладною № 5 від 17 січня 2022 року; актом прийому-передачі товару № 5 від 17 січня 2022 року; платіжним дорученням № ГФ7129 від 27 серпня 2021 року; листом від 17 січня 2022 року; специфікацією від 27 серпня 2021 року; додатковою угодою від 17 січня 2022 року; угодою № 1701/1 від 17. січня 2022 року; карткою рахунку 631; рахунком на оплату № 4 від 17 січня 2022 року; видатковою накладною № 4 від 17 січня 2022 року; актом прийому-передачі товару № 4 від 17 січня 2022 року; платіжним дорученням № ГФ7174 від 31 серпня 2021 року; листом від 17 січня 2022 року; специфікацією від 31 серпня 2021 року; додатковою угодою від 23 листопада 2021 року; додатковою угодою від 17 січня 2022 року; угодою № 1701-1 від 17 січня 2022 року; карткою рахунку 631; договором оренди № 29/01/21 від 29 січня 2021 року; актом здачі-приймання майна в оренду згідно договору оренди № 29/01/21 від 01 лютого 2021 року; оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 631; договором оренди обладнання № 0308/ОР-КК від 03 серпня 2020 року; актом приймання-передачі обладнання в оренду від 03 серпня 2020 року; оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 631.

В письмових поясненнях ТОВ КВАНТ ПЛЮС /а.с. 79-80/ зазначило про фактичну та правову підстави для складання розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року.

Згідно з пунктами 9 -12 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та/або ненадання платником податку копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та передбачених пунктом 5 Порядку № 520, та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Згідно із наявним в матеріалах справи Витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23 лютого 2023 року №39 /а.с.67-68/ за результатами опрацювання первинних документів, поданих платником податків до повідомлення, встановлено, що до повідомлення платником не надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 281.

23 лютого 2023 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8330179/31618527 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року.

Вказане рішення обґрунтовано ненаданням платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме: оборотно-сальдової відомості по рахунку 281.

Не погодившись з рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8330179/31618527 від 23 лютого 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд виходить з наступного.

Матеріалами справи підтверджується, що розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року складений позивачем у зв`язку зі зміною номенклатури товару, що поставляється.

Контролюючим органом не заперечується та обставина, що позивачем разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо розрахунку коригування, реєстрацію якого зупинено, надавалися наступні документи: договір поставки № 0103-7/17 від 01 березня 2017 року; угода про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року; додаткова угода від 31 грудня 2019 року; додаткова угода від 31 грудня 2020 року; додаткова угода від 16 грудня 2021 року; додаткова угода від 17 січня 2022 року; рахунок на оплату № 634 від 30 серпня 2019 року; платіжне доручення № 869 від 30 серпня 2019 року; видаткова накладна № 13 від 17 січня 2022 року; товарно-транспортна накладна № 13 від 17 січня 2022 року; довіреність № 1007 від 17 січня 2022 року; довіреність № 2 від 03 січня 2022 року; наказ про прийняття на роботу; свідоцтво про реєстрацію ТЗ; 20ОПП; акт звіряння взаємних розрахунків; договір поставки № 0612/2019 від 06 грудня 2019 року; додаткова угода № 1 від 05 грудня 2020 року; додаткова угода № 2 від 31 грудня 2021 року; рахунок на оплату № 3 від 17 січня 2022 року; видаткова накладна № 3 від 17 січня 2022 року; акт прийому-передачі товару № 3 від 17 січня 2022 року; платіжне доручення № UAГФ7859 від 11 листопада 2021 року; лист від 17 січня 2022 року; договір поставки № 2202/21 -КВ від 22 лютого 2021 року; специфікація від 11 листопада 2021 року; додаткова угода від 17 січня 2022 року; угода №1701 від 17 січня 2022 року; картка рахунку 631; рахунок на оплату № 2 від 17 січня 2022 року; видаткова накладна № 5 від 17 січня 2022 року; акт прийому-передачі товару № 5 від 17 січня 2022 року; платіжне доручення № ГФ7129 від 27 серпня 2021 року; лист від 17 січня 2022 року; специфікація від 27 серпня 2021 року; додаткова угода від 17 січня 2022 року; угода № 1701/1 від 17 січня 2022 року; картка рахунку 631; рахунок на оплату № 4 від 17 січня 2022 року; видаткова накладна № 4 від 17 січня 2022 року; акт прийому-передачі товару № 4 від 17 січня 2022 року; платіжне доручення № ГФ7174 від 31 серпня 2021 року; лист від 17 січня 2022 року; специфікація від 31 серпня 2021 року; додаткова угода від 23 листопада 2021 року; додаткова угода від 17 січня 2022 року; угода № 1701-1 від 17 січня 2022 року; картка рахунку 631; договір оренди № 29/01/21 від 29 січня 2021 року; акт здачі-приймання майна в оренду згідно договору оренди № 29/01/21 від 01 лютого 2021 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631; договір оренди обладнання № 0308/ОР-КК від 03 серпня 2020 року; акт приймання-передачі обладнання в оренду від 03 серпня 2020 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 631.

Отже, до повідомлення позивач надавав контролюючому органу договір поставки № 0103-7/17 від 01 березня 2017 року; угоду про узгодження умов поставки конкретної партії товару від 30 серпня 2019 року; додаткова угода від 31 грудня 2019 року; додаткову угоду від 31 грудня 2020 року; додаткову угоду від 16 грудня 2021 року; додаткову угоду від 17 січня 2022 року, а також видаткову накладну № 13 від 17 січня 2022 року та товарно-транспортну накладну № 13 від 17 січня 2022 року.

Зауважень до змісту, форми та достовірності видаткової накладної № 13 від 17 січня 2022 року у Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не виникло, а відтак відповідач-2 на етапі розгляду питання щодо реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної погодився з повнотою та достовірністю зазначених в ній реквізитів і відомостей.

З огляду на те, що до податкового органу позивачем надано документи на підтвердження інформації про господарську операцію, яка зазначена в розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, посилання відповідача-2 в оскаржуваному рішенні на факт ненадання платником податку оборотно-сальдової відомості по рахунку № 281, як на підставу для відмови у реєстрації розрахунку коригування, не відповідає правильному застосуванню норми статті 201 ПК України в системному взаємозв`язку із нормами пунктів 5 та 11 Порядку № 520, проаналізувавши які Верховний Суд у постанові від 17 травня 2023 року у справі № 140/14282/20 дійшов висновків, що на етапі вирішення питання щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції платника податку на предмет її реальності. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація якої (-ого) була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Крім того, відсутність або ненадання оборотно-сальдової відомості по рахунку № 281, яка за своєю суттю є регістром бухгалтерського обліку та не є первинним документом бухгалтерського обліку, не впливає на факт виникнення у позивача податкового зобов`язання з ПДВ після вчинення події та оформлення документа, що стали підставою для складання розрахунку коригування.

Суд зауважує, що при вирішенні спору у цій справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарської операції, оскільки це питання належить до податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Оскільки позивачем був поданий пакет документів, достатній для прийняття рішення про реєстрацію розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, суд доходить висновку про те, що рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8330179/31618527 від 23 лютого 2023 року є протиправним, у зв`язку із чим підлягає скасуванню, а відповідна позовна вимога - задоволенню.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, розрахунок коригування, реєстрацію якого зупинено, може бути зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення.

Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача відповідно до встановлених у справі обставин та висновків суду, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, а тому відповідну позовну вимогу належить також задовольнити.

Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною першою статті 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких відповідно до частини третьої цієї статті належать і витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з частинами другою - п`ятою статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Проаналізувавши наведені процесуальні норми, Верховний Суд в постанові від 02 лютого 2023 року у справі № №120/4765/21-а дійшов висновків, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування зазначених витрат. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 27 червня 2018 року у справі № 826/1216/16, постанові Верховного Суду від 2 червня 2022 року № 380/3142/20. Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката потребують належного документального підтвердження, на чому неодноразово наголошував Верховний Суд у судових рішеннях. Визначений у них орієнтир, яким мають керуватися суди нижчих інстанцій при вирішенні питання щодо розподілу витрат на правничу допомогу адвоката, головним чином вимагає повного і всебічного дослідження доказів, якими підтверджується надання правничої допомоги, особливо її вартість і оплата. Зважаючи на те, що понесені витрати відшкодовуватиме інша сторона, дослідження цих доказів вимагає ретельного підходу, адже їх стягнення, з одного боку, є компенсацією (певною мірою вимушених) фінансових затрат сторони, на користь якої ухвалено судове рішення, але водночас ця компенсація не може бути надмірною. Тож окрім того, що витрати на правничу допомогу мають бути документально доведеними, вони мають відповідати також критерію співмірності у розумінні частини п`ятої статті 134 КАС. Вирішенню питання про розподіл судових витрат передує врахування судом, зокрема, обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору, значення справи для сторін. При цьому принципи обґрунтованості та пропорційності розміру таких витрат до предмета спору повинні розглядатися, у тому числі, через призму принципу співмірності, який, як уже зазначалося вище, включає такі критерії: складність справи та виконаних робіт (наданих послуг); час, витрачений на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсяг наданих послуг та виконаних робіт; ціна позову та (або) значення справи для сторони. Крім того, врахування таких критеріїв не ставиться законодавцем у залежність від результату розгляду справи. При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи. Разом з цим при визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, суд повинен керуватися критерієм реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерієм розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та суті виконаних послуг. Аналогічна правова позиція міститься у постановах Верховного Суду від 28 квітня 2021 року та від 08 лютого 2022 року у справах № 640/3098/20 та № 160/6762/21 відповідно.

На підтвердження наявності підстав для відшкодування витрат на професійну правничу допомогу Адвокатського об`єднання ЮСТІК в сумі 1500,00 грн позивачем надано до суду копії договору про надання правової допомоги №0101/23 від 01 січня 2023 року, додаткової угоди № 21 до договору про надання правової допомоги №0101/23 від 01 січня 2023 року, укладених між Адвокатським об`єднанням ЮСТІК та позивачем, акту приймання-передачі наданих послуг №24 до договору про надання правової допомоги №0101/23 від 01 січня 2023 року, рахунку №43 від 12 вересня 2023 року, платіжної інструкції №798 від 03 жовтня 2023 року.

Таким чином, суд доходить висновку, що заявлений до стягнення розмір витрат на оплату послуг адвоката є співмірним із наданими адвокатом послугами та складністю цієї справи.

Враховуючи висновок суду про задоволення позову, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2 підлягають витрати на професійну правничу допомогу в сумі 1500,00 грн.

За подання цього позову сплаті підлягав судовий збір в сумі 2684,00 грн і така сума судового збору була сплачена позивачем, що підтверджується платіжною інструкцією № 1003 від 18 серпня 2023 року.

Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2 підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 2684,00 грн.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КВАНТ ПЛЮС" (вул. Конституції, буд.13, м. Полтава, Полтавська область, 36020, ідентифікаційний код 31618527) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) та Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - Київське дочірнє підприємство "НМУ" ЕЛЕКТРОПІВДЕНМОНТАЖ" (провулок Спортивний, буд. 4В, м. Полтава, Полтавська обл., 36014, ідентифікаційний код 25656015) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 17 січня 2022 року до податкової накладної №44 від 30 серпня 2019 року, який складений Товариством з обмеженою відповідальністю КВАНТ ПЛЮС.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області в Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю КВАНТ ПЛЮС судові витрати в загальній сумі 4184,00 грн (чотири тисячі сто вісімдесят чотири гривні нуль копійок), в т.ч. витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,60 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок) та витрати на професійну правничу допомогу в сумі 1500,00 грн (одна тисяча п`ятсот гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116483412
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/12378/23

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 23.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 23.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні