Рішення
від 19.01.2024 по справі 440/17346/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/17346/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арев" до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Арев" /надалі позивач, ТОВ "Арев"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) /надалі відповідач-1, Укртрансбезпека/ про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022432 від 10 жовтня 2023 року /а.с. 1-11/.

Позов обґрунтований тим, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №022432 від 10 жовтня 2023 року підлягає скасуванню як протиправна, оскільки позивач відповідно до договору оренди (найму) транспортного засобу №С-2 від 28 січня 2022 року орендує у ФОП ОСОБА_1 напівпричіп-цистерну, д.н.з НОМЕР_1 , який поставлений на тимчасовий облік, що підтверджується тимчасовим реєстраційним талоном НОМЕР_2 . Позивачем під час рейдової перевірки транспортного засобу було надано всі необхідні документи, в т. ч. тимчасовий реєстраційний талон ДХХ №109427. Акт №004617 від 14 вересня 2023 року містить недостовірні дані, оскільки позивач не має та ним не надавались свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_3 , НОМЕР_4 , а тому такий акт №004617 від 14 вересня 2023 року не є належним доказом вчинення позивачем порушень вимог законодавства про автомобільний транспорт. Крім того, вимоги про обов`язкове оформлення тимчасового реєстраційного талону в законодавстві відсутні.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті /надалі відповідач-2/, витребувано докази.

Відповідач-1 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 82-92/ зазначив, що 14 вересня 2023 року посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області було проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, за результатами якої встановлено порушення перевізником ТОВ «Арев» вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено Акт проведення перевірки №004617 від 14 вересня 2023 року. Так, за змістом Акту проведення перевірки №004617 від 14 вересня 2023 року посадовою особою було перевірено транспортний засіб DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , з напівпричепом COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , що використовуються ТОВ «Арев» згідно товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів №50 від 13 вересня 2023 року та виявлено порушення вимог статей 34, 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт внаслідок відсутності тимчасового реєстраційного талону на ТОВ «Арев» т.з. COBOS HERMANOS, н.з. НОМЕР_6 . Під час проведення рейдової перевірки 14 вересня 2023 року водієм було пред`явлено для перевірки наступні документи: посвідчення водія серії НОМЕР_7 ; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів №50 від 13 вересня 2023 року; тимчасове свідоцтво серії НОМЕР_3 про реєстрацію транспортного засобу марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_8 , на ім`я ТОВ «Арев» (не є власником), дата реєстрації 18 травня 2022 року, дійсне до 28 січня 2037 року; свідоцтво серії НОМЕР_4 про реєстрацію напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , на ім`я ОСОБА_1 (є власником) дата реєстрації 05 червня 2020 року; тимчасовий реєстраційний талон серії НОМЕР_2 щодо напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , на ім`я ТОВ «Арев» (не є власником), дата реєстрації 03 лютого 2018 року, дійсне до 25 березня 2026 року при наявності свідоцтва НОМЕР_9 від 29 вересня 2010 року. Жодних інших документів, зокрема, доданих позивачем до позовної заяви договорів оренди транспортних засобів чи свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів ( НОМЕР_9 , НОМЕР_10 ), всупереч відповідним твердженням позивача, під час проведення перевірки надано не було. Водночас з наданих водієм транспортного засобу документів не вбачається за можливе встановити законність використання позивачем на момент проведення перевірки транспортного засобу напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , адже за змістом пред`явленого тимчасового реєстраційного талону серії НОМЕР_2 на ім`я ТОВ «Арев» (не є власником), дата реєстрації 03 лютого 2018 року, дійсного до 25 березня 2026 року, умовою дійсності даного документа є одночасна наявність свідоцтва НОМЕР_9 від 29 вересня 2010 року про реєстрацію даного транспортного засобу. У той же час водієм транспортного засобу було надано посадовим особам відповідача-1 зовсім інше свідоцтво про реєстрацію напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , - свідоцтво серії НОМЕР_4 на ім`я власника даного транспортного засобу ОСОБА_1 з датою реєстрації 05 червня 2020 року. Відповідно на момент проведення рейдової перевірки тимчасовий реєстраційний талон серії НОМЕР_2 на ім`я ТОВ «Арев» (не є власником), дата реєстрації 03 лютого 2018 року, не був дійсним. Водночас, водієм транспортного засобу було надано пояснення в частині того, що була проведена заміна реєстраційних документів на транспортні засоби з огляду на зношеність первинних документів та, зокрема, підприємством було отримано нове тимчасове свідоцтво серії НОМЕР_3 про реєстрацію тягача марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_8 , на ім`я ТОВ «Арев» (не є власником), дата реєстрації 18 травня 2022 року, дійсне до 28 січня 2037 року. Однак, при заміні власником первинного свідоцтва серії НОМЕР_9 від 29 вересня 2010 року про реєстрацію напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , було помилково не оформлено новий тимчасовий реєстраційний талон на даний транспортний засіб на ім`я ТОВ «Арев». Зазначені фактичні обставини підтверджуються, зокрема, відеозаписом процесу проведення рейдової перевірки. З огляду на зазначене, виникають обґрунтовані сумніви в достовірності доданих позивачем до позовної заяви в якості доказів копій свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів серії НОМЕР_9 та серії НОМЕР_10 , оскільки останні у зв`язку з їх заміною втратили дійсність та мали бути анульовані. Відповідно такі копії могли бути зроблені позивачем лише до моменту заміни даних свідоцтв, тобто задовго до виникнення спірних правовідносин, а тому не можуть вважатися належними та допустимими доказами по справі. Таким чином, з огляду на відсутність на момент проведення перевірки будь-яких інших документів, які б передбачали передачу права користування транспортним засобом марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , встановити законність використання даного транспортного засобу ТОВ «Арев» не було можливим.

Відповідач-2 правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

У відповіді на відзив /а.с. 116-119/ позивач зазначив, що вимог про обов`язкове оформлення тимчасового реєстраційного талону в законодавстві немає. Всі документи, передбачені статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», були надані позивачем під час проведення рейдової перевірки ТЗ. Фактична передача транспортного засобу разом із реєстраційним документом на цей транспортний засіб є правомірним способом набуття права користування транспортним засобом.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 6 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

На підставі графіка проведення рейдових перевірок від 08 вересня 2023 року /а.с. 98/ та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №000101 від 08 вересня 2023 року /а.с. 98-зворот/ 14 вересня 2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті 916км + 897 м а/д М-30 Стрий Умань Дніпро - Ізварине проведено перевірку транспортного засобу марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , з напівпричепом COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 /а.с. 99-зворот/.

Згідно із Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 /а.с. 99-зворот - 100/ транспортний засіб марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , рік випуску 2014, дата першої реєстрації в Україні - 02 серпня 2019 року, прізвище або організація - ТОВ «Арев», власність - не є власником, дійсне до 28 січня 2037 року.

Згідно із Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_11 /а.с. 99-зворот - 100/ транспортний засіб марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , рік випуску 1992, дата реєстрації - 05 червня 2020 року, прізвище або організація - ОСОБА_1 , власність - є власником.

Відповідно до тимчасового реєстраційного талону серії НОМЕР_2 /а.с. 99-зворот - 100/, транспортний засіб марки COBOS HERMANOS реєстраційний номер - НОМЕР_6 , дата першої реєстрації 1992, прізвище або найменування юридичної особи ТОВ «Арев», власність не є власником, дійсне до 25 березня 2026 року при наявності свідоцтва НОМЕР_9 від 29 вересня 2010 року.

Відповідно до Товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів №50 від 13 вересня 2023 року /а.с. 99/ ТОВ «Арев» є автомобільним перевізником нафтопродукту дизельне паливо ДП-Л- Євро5-ВО маса нафтопродукту 22870 кг, автомобіль: DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , з напівпричепом COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , з пункту навантаження: м. Ізмаїл, в пункт розвантаження: м. Кременчук, водій ОСОБА_2 .

За результатами перевірки посадовими особами Укртрансбезпеки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №004617 від 14 вересня 2023 року /а.с. 99-зворот/, в якому зафіксовано, що 14 вересня 2023 року о 12:10 916км + 897 м а/д М-30 Стрий Умань Дніпро - Ізварине проведено перевірку транспортного засобу марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_3 , з напівпричепом COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію: НОМЕР_4 , водій ОСОБА_2 (посвідчення водія НОМЕР_7 ), що належить ТОВ «Арев» (Полтавська область, м. Кременчук, вул. Богаєвського лікаря, 31, ідентифікаційний код 39272453). Під час перевірки виявлено порушення статті 34 ЗУ «Про автомобільний транспорт», перевізник не забезпечив виконання вимог цього закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері вантажних перевезень, а саме: відсутній тимчасовий реєстраційний талон на ТОВ «Арев» т.з. COBOS HERMANOS, н.з. НОМЕР_6 , чим порушено вимоги статті 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», відповідальність за які передбачена абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, передбачених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт, а саме: відсутній тимчасовий реєстраційний талон на ТОВ «Арев» т.з. COBOS HERMANOS, н.з. НОМЕР_6 .

З вказаним актом водій ОСОБА_2 ознайомлений та копію отримав, про що свідчить його особистий підпис в акті перевірки /а.с. 99-зворот/.

Повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт вих. №74353/34/24-23 від 28 вересня 2023 року /а.с. 103/, в якому зазначено дату, час та місце розгляду справи (у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області) на 10:00 год 10 жовтня 2023 року), надіслано Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області на адресу ТОВ Арев /а.с. 104-105/.

10 жовтня 2023 року в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті Звагольським В. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №022432 /а.с. 97/, якою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арев", місцезнаходження: 39600, Полтавська область, м. Кременчук, вул. Богаєвського Лікаря, 31, на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" застосовано (стягнуто) адміністративно-господарський штраф в сумі 17000,00 грн за допущення 14 вересня 2023 року о 12:10 а/д М-30 порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (згідно акту проведення перевірки від 14 вересня 2023 року №004617).

Примірник вказаної постанови надісланий Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області) супровідним листом вих. №77910/34/24-23 від 10 жовтня 2023 року /а.с. 106-зворот/ на адресу ТОВ Арев /а.с. 106-107/.

Не погодившись із прийняттям постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022432 від 10 жовтня 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" №2344-III від 05 квітня 2001 року /надалі Закон №2344-III (у відповідній редакції)/.

Законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", "Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень /стаття 2 Закону №2344-III /.

Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.

Відповідно до положень статті 6 Закону №2344-III загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.

Реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті.

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08 листопада 2006 року затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) /надалі - Порядок №1567 (у відповідній редакції)/, який відповідно до пункту 1 Порядку №1567 визначає процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку № 1567).

Відповідно до пунктів 14, 15, 21 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Згідно з пунктами 25-27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Як свідчать матеріали справи, за результатами розгляду справи про порушення на підставі акту перевірки та наданих водієм документів винесено постанову про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу від 10 жовтня 2023 року №022432.

Надаючи правову оцінку цій постанові, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 34 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.

При цьому за визначенням, наведеним у статті 1 Закону №2344-III, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Статтею 48 Закону № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є: для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг; для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації.

Отже, положеннями статті 34 Закону № 2344-ІІІ на автомобільного перевізника покладено обов`язок виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів, а приписами статті 48 Закону № 2344-ІІІ обов`язок із забезпечення водія документами, на підставі яких використовується транспортний засіб та здійснюються перевезення. Зокрема, водій повинен мати і пред`явити особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, реєстраційний документ на транспортний засіб.

Абзацом 3 частини першої статі 60 Закону № 2344-ІІІ встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Тож за відсутності у водія на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону № 2344-ІІІ (зокрема, реєстраційного документу на транспортний засіб), автомобільний перевізник притягується до відповідальності у вигляді штрафу у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Судовим розглядом встановлено, що ТОВ «Арев» є автомобільним перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", що не заперечується позивачем та підтверджується відповідним записом в товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів №50 від 13 вересня 2023 року /а.с.99/.

Відтак, ТОВ «Арев», як автомобільний перевізник, повинно було забезпечити водія ОСОБА_2 реєстраційним документом на транспортний засіб: напівпричеп COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , що використовувався під час здійснення перевезення вантажу 14 вересня 2023 року.

Відповідно до частин одинадцятої та дванадцятої статті 34 Закону України «Про дорожній рух» власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом.

На зареєстровані транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та/або електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, таким транспортним засобам присвоюються номерні знаки (їх буквено-цифрова комбінація). Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків на транспортні засоби здійснюється відповідно до вимог законодавства органами, на які покладено обов`язок з їх реєстрації. Номерні знаки повинні відповідати встановленим зразкам та вимогам.

За приписами пункту 2.2 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 , власник транспортного засобу, а також особа, яка використовує такий транспортний засіб на законних підставах, можуть передавати керування транспортним засобом іншій особі, що має при собі посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії.

Власник транспортного засобу може передавати такий засіб у користування іншій особі, що має посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, передавши їй реєстраційний документ на цей транспортний засіб.

З аналізу наведених норм слідує, що власник транспортного засобу може передавати керування транспортним засобом іншій особі, що має при собі посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, передавши їй реєстраційний документ на цей транспортний засіб. Також право на керування транспортним засобом особі, що має при собі посвідчення водія, може бути передано й особою, яка використовує транспортний засіб на законних підставах.

Судовим розглядом встановлено, що 14 вересня 2023 року під час проведення рейдової перевірки транспортного засобу DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , з напівпричепом COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , ОСОБА_2 було пред`явлено для перевірки наступні документи:

- посвідчення водія серії НОМЕР_7 ;

- товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів №50 від 13 вересня 2023 року;

- тимчасове свідоцтво серії НОМЕР_3 про реєстрацію транспортного засобу марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_8 , на ім`я ТОВ «Арев» (не є власником), дата реєстрації 18 травня 2022 року, дійсне до 28 січня 2037 року;

- свідоцтво серії НОМЕР_4 про реєстрацію напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , на ім`я ОСОБА_1 (є власником) дата реєстрації 05 червня 2020 року;

- тимчасовий реєстраційний талон серії НОМЕР_2 щодо напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , на ім`я ТОВ «Арев» (не є власником), дата реєстрації 03 лютого 2018 року, дійсне до 25 березня 2026 року при наявності свідоцтва НОМЕР_9 від 29 вересня 2010 року.

Вказана обставина підтверджується наданим відповідачем-1 до матеріалів судової справи відеозаписом із нагрудної камери посадової особи Укртрансбезпеки, яка 14 вересня 2023 року проводила перевірку транспортного засобу DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , з напівпричепом COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 /а.с. 115/.

Таким чином, водій транспортного засобу марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_5 , з напівпричепом COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , ОСОБА_2 (посвідчення водія НОМЕР_7 ) пред`явив особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, реєстраційний документ на транспортний засіб напівпричеп COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , відповідно до вимог статті 48 Закону № 2344-ІІІ, а саме: свідоцтво серії НОМЕР_4 про реєстрацію напівпричепа марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , видане на ім`я ОСОБА_1 , який є власником транспортного засобу, дата реєстрації 05 червня 2020 року.

Відхиляючи довід відповідача-1 про невиконання водієм свого обов`язку щодо надання тимчасового реєстраційного талону, оформленого на ТОВ «АРЕВ» щодо користування ним напівпричепом марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , дата реєстрації 05 червня 2020 року, суд враховує наступне.

За приписами пункту 16 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2009 року № 1371) (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), за бажанням власника транспортного засобу - фізичної особи надати право керування таким засобом іншій фізичній особі чи за бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

З огляду на зміст цієї норми, оформлення тимчасового реєстраційного талону є правом, а не обов`язком власника чи користувача транспортного засобу, а тому неоформлення такого талону не свідчить про відсутність у іншої особи права користування транспортним засобом, оскільки пунктом 2.2 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306, встановлено, що власник транспортного засобу може передавати такий засіб у користування іншій особі, що має посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, передавши їй реєстраційний документ на цей транспортний засіб.

З огляду на доведений в ході судового розгляду справи факт здійснення перевезення позивачем вантажів за наявності на момент проведення перевірки документів, передбачених статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт, а саме: реєстраційного документа на транспортний засіб: напівпричеп марки COBOS HERMANOS, державний номерний знак НОМЕР_6 , дата реєстрації 05 червня 2020 року, суд доходить висновку, що постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №022432 від 10 жовтня 2023 року, якою до ТОВ «АРЕВ» застосовано адміністративно-господарський штраф в сумі 17000,00 грн, прийнята не на підставі, не у межах повноважень, не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також необґрунтовано, а тому є протиправною та підлягає скасуванню відповідно до пункту 2 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України.

За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору у сумі 2684,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №4797 від 26 жовтня 2023 року /а.с. 12/.

Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1 підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 2684,00 грн.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Арев" (вул. Богаєвського Лікаря, буд. 31, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 39272453) до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) (вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 39816845) та Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, буд. 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті №022432 від 10 жовтня 2023 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Арев" (вул. Богаєвського Лікаря, буд. 31, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 39272453) витрати зі сплати судового збору у сумі 2684 грн ( дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116483416
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —440/17346/23

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 28.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 19.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні