Рішення
від 18.01.2024 по справі 440/13617/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/13617/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області , Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області № 164850010114 від 04.07.2023 про відмову у призначенні пільгової пенсії за віком;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати позивачу загальний пільговий стаж роботи телефоністкою міжміського телефонного зв`язку 07 років 08 місяців 17 днів до стажу роботи, що дає право на пільгову пенсію за віком та призначити пенсію з 20 квітня 2023 року;

- зобов`язати відповідача подати у місячний строк звіт про виконання судового рішення.

В обґрунтування позову зазначено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , після виповнення 57 років, звернулася 26.06.2023 року з заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавської області про призначення і виплату пенсії за віком у пільговому обчисленні, так як позивач працювала з 14.07.1989 року ученицею телефоністки міжміської телефонної станції Лубенського вузлу зв`язку, всього 3 місяці, потім телефоністкою міжміського телефонного зв`язку Лубенського районного вузла зв`язку з 17.10.1989 року по 31.12.1994 року, всього 05 років 05 місяців 17 днів, а після реорганізації в Лубенський рай вузол електрозв`язку «Лубнителеком» телефоністкою міжміської телефонної станції з 01.01.1995 року по 01.04.1997 року, всього 02 роки 03 місяці 00 днів. Загальний пільговий стаж роботи телефоністкою міжміського телефонного зв`язку складає 07 років 08 місяців 17 днів. Водночас 04.07.2023 за принципом екстериторіальності рішенням ГУ ПФУ в Полтавській області №164850010114 позивачу відмовлено в призначенні пільгової пенсії за віком оскільки до пільгового стажу не враховано період роботи з 22.08.1992 по 31.12.1997 згідно пільгової довідки від 06.06.2023 року №02/23-153, видано: Полтавською філією Акціонерного товариства «Укртелеком», оскільки в наказі №4-Авід 06.01.1994 зазначена посада «телефоністи» не відповідає посаді, що передбачена постановою КМУ №162 від 11.03.1994 «телефоністи міжміського телефонного зв`язку». Водночас з вищезазначеним рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області позивач категорично не згодна, оскільки позивач зазначила, що в Лубенському районному вузлу зв`язку, згідно записів у трудовій книжці, працювала з 14.07.1989 року по 17.10.1989 року ученицею телефоністки міжміської телефонної станції, з 17.10.1989 року телефоністкою міжміської телефонної станції, а після реорганізації в Лубенський рай вузол електрозв`язку «Лубнителеком» телефоністкою міжміської телефонної станції з 01.01.1995 року по 31.03.1997 року. Загальний пільговий стаж робот телефоністкою міжміського телефонного зв`язку складає 07 років 08 місяців 17 днів. Правонаступник Лубенського вузлу зв`язку Полтавська філія Акціонерного товариства «Укртелеком» 06.06.2023 року за вихідним номером №02/23-153 надала позивачу довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії про загальний пільговий стаж, на підставі наказів про прийомів, звільнень та атестації робочих місць, 07 років 05 місяців 14 днів роботи телефоністом міжміського телефонного зв`язку, що постійно працює з мікротелефонною гарнітурою (пристроєм) на міжміських, замовних, довідкових комутаторах і на переговорних пунктах з цілодобовою дією, що передбачено Списком 2 розділом XXIX «Зв`язок» код 23100000 - 19093 Постанови КМУ №162 від 11.03.1994 року. Позивач вважає, що запису в трудовій книжці про те, що позивач працювала телефоністом міжміського телефонного зв`язку з 14.07.1989 року по 31.03.1997 року та відповідної підтверджуючої довідки про пільговий стаж цілком достатньо згідно вимог Постанови Кабінету Міністрів України №637 від 12.08.1993 року, для призначення пенсії з зарахуванням пільгового стажу.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та провадження у справі відкрито. Вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

28.09.2023 до суду від ГУ ПФУ в Полтавській області надійшов відзив на позов в якому зазначено, що за принципом екстериторіальності заяву від 26.06.2023 було розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області та прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії № 164850010114 від 04.07.2023. Відповідно до частини 2 пункту 2 статті 114 Закону 1058 на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку на 1 рік за кожні 2 роки такої роботи жінкам. Аналіз доданих до заяви Позивачки від 26.06.2023 документів показав, що страховий стаж становить 38 років 05 місяців 05 днів. Пільговий стаж становить 02 роки 10 місяців 06 днів. До пільгового стажу не враховано період роботи з 22.08.1992 по 31.03.1997, згідно пільгової довідки від 06.06.2023 № 02/23-153, виданої Полтавською філією Акціонерного товариства Укртелеком, оскільки в наказі № 4-А від 06.01.1994 зазначена посада "телефоністи не відповідає посаді, що передбачена постановою Кабінету Міністрів України № 162 від 11.03.1994 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 26.06.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області, за принципом екстериторіальності, прийнято вмотивоване рішення № 164850010114 від 04.07.2023 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, в зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи.

30.10.2023 до суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області надійшов відзив на позов в якому зазначено, що рішення є правомірним та вказано, що до пільгового стажу не враховано періоди роботи з 22.08.1992 по 31.03.1997 згідно пільгової довідки від 06.06.2023 № 02/23-153, виданої Полтавською філією Акціонерного товариства Укртелеком, оскільки в наказі № 4-А від 06.01.1994 зазначена посада "телефоністи не відповідає посаді, що передбачена КМУ №162 від 11.03.1994 «телефоністи міжміського телефонного зв`язку». Тому у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу право на призначення пенсії за списком №2 згідно статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відсутнє.

Позивачем надано до суду відповідь на відзив в якій позивач просила суд задовольнити позовні вимоги та зазначила про безпідставність доводів відповідачів.

За приписами пункту 2 частини першої статті 263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

З матеріалів справи вбачається, що 26.06.2023 позивач, досягнувши 57 років, звернулась до ГУ ПФ України в Полтавській області із заявою про призначення/перерахунок пенсії з додатками.

В силу абзацу тринадцятого пункту 4.2 Порядку №22-1 (у редакції постанови Пенсійного фонду від 16.12.2020 №25-1) після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Так, за результатами розгляду такого звернення рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про відмову у призначенні пенсії № 164850010114 від 04.07.2023 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, за списком №2 згідно статті 114 Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

У рішенні зазначено, що пільговий стаж становить 02 роки 10 місяців 06 днів, страховий стаж особи - 38 років 05 місяців 05 днів.

Зазначено, що до пільгового стажу не враховано періоди роботи з 22.08.1992 по 31.03.1997 згідно пільгової довідки від 06.06.2023 № 02/23-153, виданої Полтавською філією Акціонерного товариства Укртелеком, оскільки в наказі № 4-А від 06.01.1994 зазначена посада "телефоністи не відповідає посаді, що передбачена КМУ №162 від 11.03.1994 «телефоністи міжміського телефонного зв`язку».

Вважаючи свої порушеними оскаржуваним рішеннями, позивач звернулась до суду з даним позовом.

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначені Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.

Громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, мають право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи (стаття 8 Закону № 1058).

Частиною 1статті 44 Закону України № 1058 передбачено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року N 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за N1566/11846.

Перелік документів, що додаються до заяви про призначення, перерахунку та поновлення пенсії визначений Розділом 2 цього Порядку.

Підпунктом 2 пунктом 2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637(далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу).

Згідно пункту 4.1 Порядку орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.

Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (пункт 4.3 Порядку).

Пунктом 4.2 цього Порядку передбачено право органу, що призначає пенсію, вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Пунктом 4.7 Порядку передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Статтею 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

В пункті 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, також закріплено положення, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Пунктом 20 цього Порядку передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Крім того, згідно з частиною 3статті 44 Закону № 1058-ІV, органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Отже, з наведених норм чинного законодавства вбачається дуже великий обсяг прав та обов`язків у органів Пенсійного фонду при вирішенні питання про призначення пенсії та перевірки наявного стажу роботи для її призначення.

Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Наказом міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383 затверджено Порядок застосування Списків 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посаді показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок № 383).

Пунктом 3 Порядку № 383 встановлено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92.

Постановою Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 № 1173 затверджено списки виробництв, цехів, професій, робота в яких надає право на державну пенсію на пільгових умовах та в пільгових розмірах.

Вказаною постановою визначено, що до Списку №2 віднесено професію: Телефоністи міжміських телефонних станцій, переговорних пунктів с цілодобовою дією і міських телефонних станцій з кількістю від 300 номерів і більше.

Постановою Кабінету Міністрів СРСР № 10 від 26.01.1991 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення» визначено, що професію телефоніста міжміського зв`язку, що постійно працюють з мікротелефонною гарнітурою (пристроєм) на міжміських, замовних, довідкових комутаторах і на переговорних пунктах з цілодобовою дією віднесено до Списку № 2 (розділ ХХІХ «Зв`язок», код професії 23100000-19093).

Постановою Кабінету Міністрів України № 162 від 11.03.1994 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» визначено, що професію Телефоністи міжміського телефонного зв`язку, що постійно працюють з мікротелефонною гарнітурою (пристроєм) на міжміських, замовних, довідкових комутаторах і на переговорних пунктах з цілодобовою дією віднесено до Списку № 2 ( розділ ХХІХ «Зв`язок», код професії 23100000-19093).

Постановою Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад та показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» визначено, що професію телефоніста міжміського зв`язку віднесено до Списку № 2 (розділ ХХІХ «Зв`язок», код професії 29).

Відповідно до оскаржуваного рішення до пільгового стажу не враховано періоди роботи з 22.08.1992 по 31.03.1997 згідно пільгової довідки від 06.06.2023 № 02/23-153, виданої Полтавською філією Акціонерного товариства Укртелеком, оскільки в наказі № 4-А від 06.01.1994 зазначена посада "телефоністи не відповідає посаді, що передбачена КМУ №162 від 11.03.1994 «телефоністи міжміського телефонного зв`язку».

Питання атестації робочих місць врегульовано Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442 (далі - Порядок №442).

Згідно п.п. 1, 2, 4 Порядку №442, атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між роботодавцем і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, організації, в строки, передбачені колективним договором, але не рідше ніж один раз на п`ять років. До складу комісії включається уповноважений представник виборного органу первинної профспілкової організації, а в разі відсутності профспілкової організації - уповноважена найманими працівниками особа.

Непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контроль за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи, зокрема Держпраці.

Такий висновок суду узгоджується з позицією Великої палати Верховного суду, викладеною постанові від 19.02.2020 по справі № 520/15025/16-а.

Суд наголошує, що сам факт проведення атестації робочих місць відповідачами у спірних рішеннях не заперечувався, натомість підставою для відмови у призначенні пенсії послугувала невідповідність атестованої професії телефоніст, як зазначено в наказі про атестацію робочих місць №4-а від 06.01.1994, що не відповідає зазначеній професії в пільговій довідці телефоніст міжміського телефонного зв`язку, що передбачена КМУ №162 від 11.03.1994.

Суд зазначає, що відповідно до довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 02/23-153 від 06.06.2023, що видана Полтавською філією АТ "Укртелеком", судом встановлено, що позивач працювала повний робочий день на (в) Лубенському міському вузлі зв`язку і за період з 17.10.1989 по 31.03.1997 виконувала: Постійно працювала з мікротелефонною трубкою-гарнітурою (пристроєм) на міжміських замовних, довідкових комутаторах з цілодобовою дією і чергуванням з повним робочим днем. До інших робіт не залучалась. За професією, посадою: телефоніст міжміського телефонного зв`язку, що постійно працює з мікротелефонною гарнітурою (пристроєм) на міжміських, замовних, довідкових комутаторах і на переговорних пунктах з цілодобовою дією, що передбачена Списком 2 розділ ХХІХ Зв`язок позиція код КП 23100000-19093 підстава Постанова КМУ № 162 від 11.03.1994 р. за період: 17.10.1989 по 31.03.1997.

Відповідно до ст. 62 Закону № 1788-ХІІ основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Вказані періоди роботи позивача, крім інших, зазначено в трудовій книжці НОМЕР_1 і зауважень відповідачів до вказаних записів в оскаржуваному рішенні не вказано.

Як вже зазначалося судом, непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць роботодавцем не може слугувати підставою для позбавлення особи права на пільгове призначення пенсії за наявності інших документів, які підтверджують роботу такої особи за відповідними професіями. Як і зазначення роботодавцем в своїх внутрішніх документах щодо атестації робочих місць скорочених назв професій, зокрема "телефоніст", жодним чином не може спростувати тієї інформації, яка вказана в довідці про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 02/23-153 від 06.06.2023, що видана Полтавською філією АТ "Укртелеком", зокрема, що позивач постійно працювала з мікротелефонною трубкою-гарнітурою (пристроєм) на міжміських замовних, довідкових комутаторах з цілодобовою дією і чергуванням з повним робочим днем, за професією, посадою: телефоніст міжміського телефонного зв`язку, що постійно працює з мікротелефонною гарнітурою (пристроєм) на міжміських, замовних, довідкових комутаторах і на переговорних пунктах з цілодобовою дією і яка видана на підставі атестації робочих місць згідно того ж наказу №4-а від 06.01.1994 в якому роботодавцем зазначено професію "телефоніст".

Суд зазначає, що право на пенсійне забезпечення особи не повинно безумовно залежати від дій чи бездіяльності осіб, які ведуть облік трудового стажу своїх працівників і відповідно зберігають всю інформацію щодо проходження їх трудової служби на підприємстві, установі чи організації, видають необхідні довідки, відповідно до положень Порядку № 637.

Відповідно, є безпідставними твердження відповідача про не зарахування позивачу періодів роботи до пільгового стажу, через зауваження відповідача до змісту та оформлення Наказу №4-А від 06.01.1994 року.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку № 637.

Згідно з пунктом 20 Порядку № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

У довідці має бути зазначено: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видано зазначену довідку.

Отже, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до п. «б» ст.13 Закону № 1788-XII, відповідно за пп. 2 п. 2 ст. 114 Закону №1058-IV, є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у Списку № 2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією (трудова книжка та (або) уточнюючі довідки). При цьому, надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки, як такої, або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20.02.2018 у справі № 234/13910/17, від 07.03.2018 у справі № 233/2084/17 та від 10.10.2019 у справі №234/4585/17, від 19.06.2020 у справі № 359/2076/17.

Як вбачається з наданої до суду довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, що видана Полтавською філією АТ "Укртелеком", зокрема, що позивач постійно працювала з мікротелефонною трубкою-гарнітурою (пристроєм) на міжміських замовних, довідкових комутаторах з цілодобовою дією і чергуванням з повним робочим днем. за професією, посадою: телефоніст міжміського телефонного зв`язку, що постійно працює з мікротелефонною гарнітурою (пристроєм) на міжміських, замовних, довідкових комутаторах і на переговорних пунктах з цілодобовою дією.

В той же час, відповідачами не надано належних та допустимих доказів не врахування інформації, яка зазначена саме в цій довідці, а твердження відповідачів щодо їх зауважень про зазначення, на їх думку, назви іншої професії в Наказі №4-А від 06.01.1994 є безпідставними, оскільки основними документами в даному випадку на підставі яких відповідач має прийняти відповідне рішення є трудова книжка та довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 02/23-153 від 06.06.2023, а не Наказ №4-А від 06.01.1994 року.

Крім того, суд зазначає, що у відповідності до розділів ІІІ, ІV Порядку № 22-1, відповідач наділений повноваженнями самостійно отримати необхідні документи, що відповідає принципу належного урядування і націлено на забезпечення органами Пенсійного фонду України реалізації громадянами їх конституційного права на пенсійне забезпечення.

Таким чином, суд вважає спростованою позицію відповідачів по справі, Головними управліннями Пенсійного фонду не надано до суду належних та допустимих доказів щодо правомірності прийнятого спірного рішення, як наслідок, рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області № 164850010114 від 04.07.2023 є протиправним та підлягає скасуванню, а позовні вимоги в цій частині - задоволенню.

За змістом частини першої статті 83 Закону України "Про пенсійне забезпечення" пенсії призначаються з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсії призначаються з більш раннього строку. Пенсії за віком призначаються з дня досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією надійшло не пізніше 3 місяців з дня досягнення пенсійного віку.

Крім того, задоволенню підлягають вимоги в частині зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати позивачу загальний пільговий стаж роботи телефоністкою міжміського телефонного зв`язку 07 років 08 місяців 17 днів до стажу роботи, що дає право на пільгову пенсію за віком та призначити пенсію з 20 квітня 2023 року.

Частиною 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на вище викладені висновки суду про задоволення позову, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на користь позивача судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 1073,60 грн.

В частині клопотання позивача про зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною першою статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Наведена норма процесуального закону не є імперативною та передбачає право суду на власний розсуд, виходячи з фактичних обставин справи, приймати рішення про необхідність чи недоцільність у зобов`язанні суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення. Вирішуючи питання щодо встановлення судового контролю суд враховує надані позивачем докази, особливості покладених на суб`єкта владних повноважень обов`язків згідно з судовим рішенням та його можливості ці обов`язки виконати без достатніх зволікань.

У цій справі позивачем не обґрунтовано необхідність застосування заходів судового контролю, а у суду відсутні підстави вважати, що відповідач буде ухилятись від виконання судового рішення після набрання ним законної сили.

З урахуванням наведеного, у задоволенні клопотання позивача про встановлення судового контролю наразі належить відмовити.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (майдан Волі, буд. 3,м. Тернопіль, Тернопільська область, 46001, код ЄДРПОУ 14035769), Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Гоголя, буд. 34, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 13967927) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області № 164850010114 від 04.07.2023 про відмову у призначенні пільгової пенсії за віком.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 до загальний пільговий стаж роботи телефоністкою міжміського телефонного зв`язку 07 років 08 місяців 17 днів до стажу роботи, що дає право на пільгову пенсію за віком та призначити пенсію з 20 квітня 2023 року.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1073,60 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛ.М. Петрова

Дата ухвалення рішення18.01.2024
Оприлюднено25.01.2024
Номер документу116483429
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/13617/23

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 01.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 18.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.М. Петрова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні