Рішення
від 24.01.2024 по справі 140/264/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2024 року ЛуцькСправа № 140/264/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді ВалюхаВ.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту населення виконавчого комітету Зимнівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації (далі Департамент), Відділу соціального захисту населення виконавчого комітету Зимнівської сільської ради (далі Відділ) про:

- визнання протиправною бездіяльності Департаменту по нарахуванню та здійсненню виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2020-2021 рр. в розмірі меншому, ніж передбачено частиною п`ятою статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 №3551-ХІІ (далі Закон №3551-ХІІ), та зобов`язання вказаного відповідача нарахувати та виплатити недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі 6800,00грн та до 5 травня за 2021 рік у розмірі 7354,00грн;

- визнання протиправною бездіяльності Відділу по нарахуванню та здійсненню виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року та зобов`язання вказаного відповідача нарахувати та виплатити несплачену грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 9670,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач ОСОБА_1 є учасником бойових дій, відповідно до частини п`ятої статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 №3551-ХІІ (далі Закон№3551-XII) має право на отримання разової грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020.

Проте, в порушення вимог Закону №3551-ХІІ, у 2020 та 2021 роках позивач отримав разову грошову допомогу до 5 травня у розмірі 1390,00грн та 1491,00грн відповідно. В 2022 році позивач не отримав разову грошову допомогу до 5 травня, а на заяву від 21.09.2022 щодо виплати цієї допомоги Відділ відповіді не надав.

Вважаючи бездіяльність відповідачів щодо виплати вказаної допомоги протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 визнано неповажними підстави, вказані у заяві ОСОБА_1 про поновлення строку звернення до суду в частині позовних вимог, позовну заяву ОСОБА_1 до Департаменту, Відділу в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Департаменту по нарахуванню та здійсненню виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2020-2021 рр в розмірі меншому, ніж передбачено частиною п`ятою статті 12 Закону №3551-ХІІ, та зобов`язання вказаного відповідача нарахувати та виплатити недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі 6800,00грн та до 5 травня за 2021 рік у розмірі 7354,00грн повернуто позивачу без розгляду (а.с.35-36).

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі (в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Відділу по нарахуванню та здійсненню виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року та зобов`язання вказаного відповідача нарахувати та виплатити несплачену грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 9670,00грн), судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.37-38).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву (а.с. 45-48) Відділ позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що вказаний відповідач не є уповноваженим органом щодо проведення перерахунку та виплати спірної допомоги.

Ухвалою суду від 20.03.2023 провадження у справі було зупинене до набрання законної сили судовим рішенням касаційної інстанції у справі №560/8064/22 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії (а.с.42-43).

04.08.2023 суд постановив ухвалу про поновлення провадження у справі (а.с.54).

Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні на адресу суду від учасників справи не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову необхідно відмовити повністю з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, позивач ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 (а.с.8).

21.09.2022 позивач звернувся до Відділу із заявою про перерахунок та виплату допомоги до 5 травня з 2020 по 2022 рік включно (а. с. 15-16).

Листом від 11.10.2022 №135/01-08/2/2-22, у відповідь на вказану заяву, відповідач повідомив позивача, що нарахування та здійснення соціальних виплат не є його компетенцією, та рекомендував звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за фактичним місцем проживання або Волинського облвійськомату, який видав посвідчення учасника бойових дій (а.с. 49).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Згідно із преамбулою Закону №3551-ХІІ цей Закон визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

01.01.1999 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 25.12.1998 №367-ХІV (далі Закон №367-ХІV), яким статтю 12 Закону №3551-ХІІ доповнено частиною такого змісту: «Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком».

Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 №107-VI(далі Закон №107-VI) текст вказаної вище частини статті 12 Закону №3551-XII викладено в новій редакції, відповідно до якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008 вказані зміни визнані неконституційними.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону №3551-ХІІ фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються Бюджетним кодексом України (далі БК України).

Згідно із підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 №79-VIII розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону №3551-ХІІ застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Конституційний Суд України рішенням від 27.02.2020 №3-р/2-2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Таким чином, на час виникнення спірних правовідносин рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 №3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 12 Закону №3551-ХІІ в редакції Закону № 367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Водночас, Кабінет Міністрів України у постанові від 07.05.2022 № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» (далі Постанова № 540), а саме, у додатку до Порядку використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань (далі Порядок №540), установив, що разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується в таких розмірах: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1491 гривня.

Отже, на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли Закон № 3551-ХІІ та Постанова № 540.

Виходячи із визначених у частині третій статті 7 КАС України загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги необхідно застосовувати не Постанову № 540, а Закон № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу.

У постанові Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 у справі №560/8064/22 викладені такі правові висновки:

1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;

(2)Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;

(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону№ 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірівсоціальних гарантій;

(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;

(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:

Iгрупи-десять мінімальних пенсій за віком;

II групи - вісім мінімальнихпенсій за віком;

III групи - сім мінімальних пенсій за віком.

Отже, оскільки у 2022 році одночасно діяли положення статті 13 Закону № 3551-XII та Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги у 2022 році необхідно застосовувати не Порядок № 540, а Закон № 3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.

Водночас, при вирішенні спору суд враховує таке.

За змістом статті 17-1 (чинна на момент виникнення спірних правовідносин) Закону №3551-XII щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання. Особи, які не отримали разової грошової допомоги до 5 травня, мають право звернутися за нею та отримати її до 30 вересня відповідного року, в якому здійснюється виплата допомоги.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 540 розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є:

1) щодо виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., - Пенсійний фонд України;

2) щодо виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р.:

структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення);

структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - місцеві органи соціального захисту населення), центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат).

Тобто, в розумінні пункту 3 Порядку № 540 розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є Пенсійний фонд України (у разі перебування ветерана війни на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, якій призначено пенсію) та регіональні і місцеві органи соціального захисту населення (у разі виплати допомоги ветеранам війни, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію).

При цьому, до переліку місцевих органів соціального захисту населення віднесено структурні підрозділи з питань соціального захисту населення виключно районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, тоді як структурні підрозділи з питань соціального захисту населення сільських рад до таких органів не належать.

Отже, суд погоджується із доводами відповідача Відділу про те, що відповідно до Порядку № 540 він не є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня та не наділений повноваженнями щодо нарахування, перерахунку та виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році.

Суд звертає увагу, що у відповідь на заяву позивача від 21.09.2022 (а.с.15-16), Відділ у листі від 11.10.2022 №135/01-08/2/2-22 роз`яснив, що нарахування та здійснення соціальних виплат не є його компетенцією та рекомендував звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за фактичним місцем проживання або Волинського облвійськомату, який видав посвідчення учасника бойових дій (а.с. 49).

Крім того, позивач не надав доказів звернення до належного місцевого органу соціального захисту населення щодо виплати йому разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, а тому у суду відсутні фактичні підстави для вирішення питання про заміну неналежного відповідача у порядку статті 48 КАС України.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що до повноважень Відділу не належало нарахування та виплата позивачу як учаснику бойових дій у 2022 році разової грошової допомоги до 5 травня, оскаржувані у цій справі дії вказаного відповідача є правомірними та такими, що вчинені відповідно до вимог частини другої статті 2 КАС України, у зв`язку із чим у задоволенні взаємопов`язаних позовних вимог з мотивів, викладених у позовній заяві, належить відмовити. При цьому, позивач не позбавлений права звернутися до належного місцевого органу соціального захисту населення щодо виплати йому разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, та у випадку відмови у виплаті такої допомоги звернутися до суду за захистом порушених прав.

Керуючись статтями 243 - 246, 263 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту населення виконавчого комітету Зимнівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб, подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Валюх

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.01.2024
Оприлюднено26.01.2024
Номер документу116514549
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —140/264/23

Рішення від 24.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 04.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні