КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 січня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/7655/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд, у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Південне" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач (через представника адвоката Гулого А.В.) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення № 2/11-28-04-08 від 27.03.2023; зобов`язати відповідача внести до реєстру платників єдиного податку відомості про фермерське господарство, як платника єдиного податку 4 групи на 2023 рік, та видати довідку про підтвердження відповідного статусу.
В обґрунтування позовних вимог вказано, що Податковий кодекс України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у підпункті 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України, не може бути або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи. Відповідач анулював реєстрацію позивача як платника єдиного податку 4 групи за відсутністю законних підстав, з порушенням установленого порядку та не у спосіб, передбачений законом, а тому такі дії є протиправними.
Представник відповідач подав до суду відзив, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову, оскільки на порушення пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 Податкового кодексу для щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку несвоєчасно було подано розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 до податкової декларації платника єдиного податку за 2023 №9055771499 та взагалі не подано: загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік; відомості про наявність земельних ділянок до загальної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи; розрахунок мінімального податкового зобов`язання до загальної декларації платника єдиного податку четвертої групи, наслідком чого є відповідальність, передбачена пп.5 п.299.10 ст.299 Податкового кодексу України (а.с.67-68).
Дослідивши подані сторонами документи та матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Позивач зареєстрований як юридична особа та перебуває на обліку як платник податків. У 2022 році позивач був платником єдиного податку четвертої групи (а.с.17).
З метою підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, позивачем подані до контролюючого органу (Олександрійської ДПІ) наступні документи:
14.02.2023: звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік №9023818069 за місцем розташування земельних ділянок (код КАТОТТГ UA35080030000042560); відомості про наявність земельних ділянок до звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи №9023815394; розрахунок мінімального податкового зобов`язання до звітної декларації платника єдиного податку четвертої групи №9023815414 (а.с.18-35, 36-42);
21.03.2023: розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 до податкової декларації платника єдиного податку за 2023 рік №9055771499 (а.с.47-48).
21.03.2023 посадовою особою ГУДПС у Кіровоградській області проведено камеральну перевірку позивача з питань щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи на 2023 рік, за результатами якої складено акт №2070/11-28-04-08/30798865.
В ході проведення такої перевірки встановлено, що розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік подано 21.03.2023 (при терміні подання 20.02.2023), загальну звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік не подано, чим порушено пп.298.8.1 п.198.8 ст.298 ПКУ. Відповідно до п.299.10 ст.299 ПКУ підприємство виключено з Реєстру платників єдиного податку 4 групи на 2023 рік (а.с.69).
27.03.2023 прийнято рішення №2/11-28-04-08 про виключення позивача з реєстру платника єдиного податку 4 групи на 2023 рік відповідно до п.299.10 ст.299 ПКУ (а.с.70).
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам у справі, суд зазначає, що правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлені Розділом XIV Податкового кодексу України (далі ПК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
За приписами п.291.2 ст.291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Відповідно до п.291.4 ст.291 цього Кодексу, суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку: зокрема: 4) четверта група сільськогосподарські товаровиробники: а) юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Позивач на протязі 2022 року був платником єдиного податку 4 групи.
Згідно пп.295.9.1 п.295.9 ст.295 ПК України платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.
Відповідно до пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:
загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначаються ст. 299 ПК України відповідно до п. 299.1 якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
Пунктом 299.10 статті 299 ПК України передбачено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі, зокрема: 5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.
Таким чином, не подання податкової звітності, передбаченої пп.295.9.1 п.295.9 ст.295 та пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України, є окремою підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу.
Так, з метою щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи позивачем було подано до контролюючого органу (Олександрійської ДПІ ГУДПС у Кіровоградській області): 14.02.2023 звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік №9023818069; відомості про наявність земельних ділянок до звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи №9023815394; розрахунок мінімального податкового зобов`язання до звітної декларації платника єдиного податку четвертої групи №9023815414 (а.с.18-35, 36-42); 21.03.2023 розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 до податкової декларації платника єдиного податку за 2023 рік № 9055771499 (а.с.47-48). При цьому, взагалі не подано загальну звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік.
У зв`язку з цим, відповідачем прийнято рішення № 2/11-28-04-08 від 27.03.2023 про виключення позивача з реєстру платників єдиного податку 4 групи відповідно до п.299.10 ст.299 ПК України (а.с.70).
Не подання до 20.02.2023 розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 до податкової декларації платника єдиного податку за 2023 рік та не подання взагалі загальної звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік сторонами не заперечується та підтверджується актом камеральної перевірки №2070/11-28-04-08/30798865 від 21.03.2023 (а.с.69).
Представник позивача обґрунтовуючи позовні вимоги зазначив, що ПК України не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 цього Кодексу, не може бути або втрачає статус платника єдиного податку четвертої групи.
Разом з тим, не подання податкової звітності, передбаченої пп.295.9.1 п.295.9 ст.295 та пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України, у строк, встановлений цими нормами (до 20 лютого), або неподання такої взагалі, у розумінні положень абз.5 п. 299.10 ст. 299 ПК України, є підставою для анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за відповідним рішенням контролюючого органу.
Норми ПК України не містить і приписів щодо збільшення граничних строків подання податкової звітності, передбаченої пп.295.9.1 п.295.9 ст.295 та пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України.
Позивачем не було наведено обставин та відповідних доказів, які б підтверджували неможливість подання до 20.02.2023, тобто у строк, встановлений ПК України, передбачених пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України документів, а також вчинення контролюючим органом дій, які б завадили подати звітність до 20.02.2023, або неприйняття контролюючим органом поданої у строк до 20.02.2023 звітності.
Таким чином, недотримання позивачем приписів пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України в частині подання контролюючому органу розрахунку частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2022 рік до податкової декларації платника єдиного податку за 2023 рік №9055771499 у строк до 20 лютого 2023 року, неподання взагалі загальної звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2023 рік, є достатньою підставою для прийняття рішення про анулювання реєстрації платником єдиного податку четвертої групи шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку.
Суд відхиляє посилання представника позивача на правові висновки Верховного Суду, викладені в постановах по справах № 814/1394/15 та № 821/284/16, адже правовідносини в останніх та в цій справі не є подібними.
Підсумовуючи вищевказане, адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст.6, 9, 14, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. ХИЛЬКО
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2024 |
Оприлюднено | 26.01.2024 |
Номер документу | 116515989 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. ХИЛЬКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні