МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 січня 2024 р. № 400/8007/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагар В. С. в порядку спрощеного позовного провадження розглянув адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідача:Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, вул. Новобудівна, 1, м. Миколаїв, 54050, третя особа:Міністерство цифрової трансформації України, вул. Ділова, 24, м. Київ, 03150, про:визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, ОСОБА_1 звернулася до суду в інтересах неповнолітньої доньки ОСОБА_2 з позовом до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, за участю у справі третьої особи Міністерства цифрової трансформації України, про:
-визнання протиправною бездіяльність Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, щодо виплати допомоги на проживання ОСОБА_2 з березня по грудень 2022 року;
-зобов`язати Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради здійснити призначення, нарахування та виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_2 на підставі заяви ОСОБА_1 від 29.04.2022 року, яка діє в інтересах ОСОБА_2 , з березня по грудень 2022 року.
В обгрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що 29.04.2022 року її було взято на облік як внутрішньо переміщену особу і видано Довідку ВПО №6805-7500757939 від 29.04.2022 року, зареєструвавши місце перебування за адресою: АДРЕСА_2 . Але її доньку не було взято на облік як ВПО в зв`язку тим, що в додатку Порталу Дія не з`явилась її довідка ВПО, хоча вона подавала заяву також на доньку. Так, їй була призначена допомога на проживання відповідно до ст. 7 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, а її дитині така допомога не призначалася та не виплачувалась. Також зазначила, що така допомога, як внутрішньо переміщеній особі мала складати з березня 2022 по грудень 2022 (10 місяців х 2000 грн. + 10 місяців х 3000 грн. (на дитину) - 50000 грн, однак фактично отримала лише 22000 грн.
Ухвалою суду від 04.07.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
Ухвалою суду від 22.01.2023 року позивачу відмовлено у заяві про збільшення позовних вимог.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що згідно бази Сегмент ВПО ОСОБА_1 з 29.04.2022 року по 04.08.2022 року перебувала на обліку як ВПО у Хмельницькому районі Хмельницької області. З 04.08.2022 року по 15.12.2022 року перебувала на обліку як ВПО у Корабельному районі м. Миколаєва (змінила адресу перебування через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Портал Дія), а 15.12.2022 року самостійно знялася з обліку ВПО. Допомогу на проживання ВПО ОСОБА_1 з березня 2022 року по лютий 2023 року нараховано УСЗН Хмельницької РДА на одну особу в розмірі 2000,00 грн. щомісяця. Також зазначив, що при зміні адреси проживання з м. Держаня Хмельницької області на м. Миколаїв через Портал Дія заявниця неправильно надала інформацію про родинні відносини (донька ОСОБА_2 вказана як дружина, чоловік). Таким чином, інформація про неповнолітню дитину не була включена до довідки про статус ВПО ОСОБА_1 . Отже, позивачем при заповненні заяви через портал Дія було помилково зазначені дані про свою дитину, тому недоотримані кошти на дитину виникли з вини самої позивачки.
Від третьої особи надійшло пояснення, в якому зазначено, що Мінцифри діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України та не порушувало прав позивача. Одночасно зазначило, що позивач не зверталась до Мінцифри про надання відповідної інформації, щодо надання відповідної інформації, щодо подання заяв позивача та її неповнолітньої дитини, про взяття на облік та отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, поданих через мібільний додаток Єдиного держаного вебпорталу електронних послуг.
Позивач подала відповідь на відзив, в якому просила задовольнити позовні вимоги.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні в них фактичні дані, суд, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 з метою уникнення негативних наслідків повномасштабного військового вторгнення Російської Федерації в Україну 29 квітня 2022 року була змушена залишити своє місце проживання в АДРЕСА_3 , та переміститись до міста Деражня Хмельницької області.
Разом з позивачкою була змушена переміститись і її неповнолітня дочка ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Позивачка програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг Портал Дія (через мобільний додаток Порталу Дія на електронному пристрої) подала заявку про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Одночасно подала заявку про виплату допомоги на проживання ВПО через додаток Порталу Дія. 29 квітня 2022 року позивачку було взято на облік як внутрішньо переміщену особу і видано Довідку внутрішньо переміщеної особи №6805-7500757939 від 29.04.2022р, зареєструвавши місце перебування за адресою: АДРЕСА_2 .
Рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 10.05.2022 відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. №332 Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам Управлінням призначено позивачу вищезазначену допомогу з 01.03.2022 в сумі 2 000,0 грн. щомісячно.
Неповнолітню дочку позивачки ОСОБА_2 не було взято на облік як внутрішньо переміщену особу в зв`язку з тим, що в додатку Порталу Дія не з`явилась її довідка ВПО хоча позивачка подавала заявку також і на доньку. Ій було рекомендовано звернутись особисто до органу УСЗН, проте через певні особисті обставини відвідати орган соціального захисту в неї не було можливості.
Позивачці була призначена допомога на проживання, а дитині ОСОБА_2 така допомога не призначалася та не виплачувалась.
В серпні 2022 року позивачка перемістилась до міста Миколаїв, де зареєструвала своє місце перебування як ВПО через додаток Порталу Дія за адресою: АДРЕСА_4 та отримала Довідку внутрішньо переміщеної особи № 4804-7501185818 від 04.08.2022 року в Управлінні соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради.
Змінивши адресу проживання, позивачка продовжувала отримувати допомогу ВПО, яку нараховувало УСЗН Хмельницької РДА, на одну особу.
В грудні 2022 року позивачкою було прийнято рішення про повернення до свого місця проживання в село Галицинове Вітовського району Миколаївської області. Вона подала заявки через Портал Дія про скасування довідок внутрішньо переміщених осіб як свою так і дитини.
В березні 2023 року позивачка звернулась до Управління соціального захисту населення Хмельницької РДА з заявою через рішення УСЗН Хмельницької РДА щодо перерахунку допомоги, а також щодо не отримання виплат допомоги на проживання на дитину.
Листом №87/01-22 від 31.03.23р. УСЗН Хмельницької РДА повідомило що у зв`язку з
тим, що в серпні 2022 року позивач перемістилась до іншого місця тимчасового перебування та через застосунок Дія змінили місце перебування і статус ВПО отримали в іншому районі (район 4804), втратили правову підставу отримувати допомогу на проживання в Хмельницькому районі (район 6805) з вересня 2022р. та повідомило про переплату з 01.09.2022 по 28.02.2023 в сумі 12000 грн.
16.06.2023 року позивачкою було подано заяву до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради щодо питання невиплати допомоги на проживання її доньки.
Листом від 23.06.2023 року відповідач повідовим, що заява на призначення допомоги на проживання ВПО до управління не надходила. Допомогу ВПО по лютий 2023 року позивачу нараховано УСЗН Хмельницької РДА. В грудні 2022 року позивач самостійно знялася з обліку ВПО, тому управління не має можливості нарахувати допомогу ВПО на дитину.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно ст. 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Відповідно до ст. 7 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.
Згідно статті 9 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб внутрішньо переміщена особа має право на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.
Відповідно до абз. 2, 14 п. 2 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).
На отримання довідки мають право особи, які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні воєнного стану перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. №204 Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми єПідтримка (далі - територія адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії).
Пунктом 2-1 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи передбачено, що заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного веб- порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) повнолітньою або неповнолітньою внутрішньо переміщеною особою, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків.
Для подання заяви особі необхідно встановити мобільний додаток ОСОБА_3 на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, із увімкненою функцією геолокації, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.
Заява про взяття на облік в електронній формі формується засобами мобільного додатка Порталу Дія у формі, придатній для сприйняття її змісту відповідно до відомостей, зазначених у пункті 3 цього Порядку, заповнення форм (полів) заяви здійснюється автоматично, зокрема з урахуванням відомостей, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.
Під час формування заяви в мобільному додатку Порталу Дія отримуються/ підтверджуються такі відомості:
із Єдиного державного демографічного реєстру через єдину інформаційну систему МВС (щодо осіб, які мають паспорт громадянина України у формі картки та/або паспорт громадянина України для виїзду за кордон, оформлені засобами Єдиного державного демографічного реєстру) - відомості про стать особи, дату та місце народження, серію та/або номер, дату видачі, найменування уповноваженого суб`єкта, що видав паспорт, строк дії (за наявності), адресу та дату поточного задекларованого/зареєстрованого місця проживання;
із відомчої інформаційної системи ДМС через єдину інформаційну систему МВС - відомості про адресу та дату поточного задекларованого/зареєстрованого місця проживання, відомості про особу (за наявності): стать, дата та місце народження, серія та номер, дата видачі паспорта громадянина України, найменування уповноваженого суб`єкта, що видав паспорт;
із електронного пристрою, за допомогою якого особа подає заяву, - відомості про геолокацію особи на момент подання такої заяви;
із е-свідоцтва про народження (за наявності) - відомості про серію та номер свідоцтва про народження дитини.
Формування заяви про взяття на облік в електронній формі припиняється за допомогою засобів мобільного додатка ОСОБА_3 , якщо зазначені в заяві відомості:
надані не в повному обсязі;
не відповідають відомостям інформаційно-комунікаційних систем, зазначених у цьому пункті;
не відповідають вимогам арифметичного та формато - логічного контролю.
У разі подання заяви в електронній формі через ОСОБА_4 , у тому числі мобільний додаток Порталу Дія, складення та/або подання будь-яких інших заяв, документів чи відомостей для отримання довідки не вимагається.
Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатка ОСОБА_3 та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом Дія Підпис (Дія ID) особи, передається засобами Порталу Дія до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.
Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб така особа може сформувати засобами Порталу Дія електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи відповідно до пункту 6-1 цього Порядку.
Пунктом 5 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи передбачено, що з метою обліку внутрішньо переміщених осіб уповноважений орган веде Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб, держателем якої є Мінсоцполітики.
Пунктом 6 Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи передбачено, що механізм, підстави та умови надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам регулюється Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. №332 Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі Порядок).
Довідку отримує кожна дитина, в тому числі та, що прибула без супроводження батьків, законного представника, а також дитина, яка народилася у внутрішньо переміщеної особи.
Як встановлено судом, позивачка з березня 2022 по серпень 2022 перебувала на обліку як ВПО в м. Деражня Хмельницького району Хмельницької області.
Допомога на проживання була оформлена лише на позивачку, інформація про неповнолітню дитину, що перемістилась разом з позивачкою в заяву не була включена.
В серпні 2022 року позивач перемістилась до іншого місця тимчасового перебування, а саме до м. Миколаїв.
Отже, вимоги позивача щодо стягнення та нарахування виплат допомоги на проживання доньці позивачки з Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради за період з березня 2022 року по серпень 2022 року є безпідставними, оскільки в цей час позивач була зареєстрована, як ВПО в іншому регіоні, а право на отримання вказаної допомоги в управлінні соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, могло виникнути в разі подання відповідної заяви на неповнолітню доньку ОСОБА_2 лише за період з серпня 2022 року по грудень 2022 року.
За інформацією, наданою Державним підприємством Дія від 05.10.2023 року №5726/04.3-09 на виконання доручення Міністерства цифрової трансформації України, вбачається що заяви про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та заяви на отримання допомоги внутрішньо переміщеній особі, сформовані засобами мобільного додатку Порталу Дія від 29.04.2022 року номер заяви 10000000000220000998019 (відомості про зареєстроване та фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 ) користувачкою ОСОБА_1 та передані до інформаційної системи Міністерства соціальної політики України датою їх формування у мобільному додатку Порталу Дія. Відомості про неповнолітніх дітей, які перемістились разом із внутрішньо переміщеною особою у вищевказаній заяві відсутні.
Також, відомості щодо заяви про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, сформовані засобами мобільного додатку Порталу Дія від 04.08.20222 номер заяви 10000000000220010715000 (відомості про зареєстроване та фактичне місце проживання: АДРЕСА_4 ) ОСОБА_1 , та її дитини ОСОБА_2 наявні в інформаційно-комунікаційній системі Порталу Дія та передані до інформаційної системи Міністерства соціальної політики України датою їх формування у мобільному додатку Порталу Дія.
Водночас, повідомлено що позивач не зверталась до Мінцифри про надання відповідної інформації, щодо подання заяв позивача та її неповнолітньої дитини, про взяття на облік та отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, поданих через мобільний додаток Єдиного держаного вебпорталу електронних послуг.
Суд зазначає, що інформація про неповнолітню дитину не була включена до довідки про статус ВПО ОСОБА_1 , також в матеріалах справи відсутня довідка про взяття ОСОБА_2 на облік як внутрішньо переміщену особу з 04.08.2022р.
Суд звертає увагу, що позивач, не отримавши у вересні 2022 року допомогу на дитину (через місяць після її оформлення) не зверталась до відповідача щодо надання роз`яснень непризначення та невиплати такої допомоги.
Позивач лише після спливу сім місяців з моменту звернення із заявою від 04.08.2022 та вже після зняття з обліку ВПО 15.12.2022, звернулась до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради із заявою про здійснення виплати допомоги з вересня 2022 по грудень 2022.
Таким чином, не зацікавлення позивача стосовно умов отримання допомоги на проживання, свідчить про байдужість позивача до власних прав, що призвело до неотримання допомоги на дитину на проживання через оформлення заяви у комплексі із заявою про оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи.
Верховний Суд у постанові від 21.02.2020 №340/1019/19 зазначив, що поняття повинен був дізнатися необхідно розуміти як неможливість незнання, високу вірогідність, можливість дізнатися про порушення своїх прав. Зокрема, особа має можливість дізнатися про порушення своїх прав, якщо їй відомо про обставини прийняття рішення чи вчинення дій і у неї відсутні перешкоди для того, щоб дізнатися про те, яке рішення прийняте або які дії вчинені (постанова Верховного Суду).
Як зазначив відповідач, що після 30.01.2022 року первинні заяви на призначення ВПО, які подані через Дію надходили через програмний комплекс СОЦІАЛЬНА ГРОМАДА. Заяви позивачки в списках не було, тому їй продовжували виплачувати допомогу по лютий 2023 у Хмельницькій РДА.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що відсутня бездіяльність Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради щодо невчинення дій для виплати допомоги на проживання ОСОБА_2 за період з серпня 2022 по грудень 2022, а тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 139, 241-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, за участю у справі тертьої особи Міністерства цифрової трансформації України - відмовити.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України, безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя В. С. Брагар
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.01.2024 |
Оприлюднено | 26.01.2024 |
Номер документу | 116516171 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Брагар В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні