Постанова
від 19.11.2024 по справі 400/8007/23
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2024 року

м. Київ

справа № 400/8007/23

адміністративне провадження № К/990/28220/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23.01.2024 (суддя Брагар В.С.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2024 (колегія суддів у складі головуючого судді судді-доповідача Танасогло Т.М., суддів: Димерлія О.О., Осіпова Ю.В.) у справі №400/8007/23 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, третя особа: Міністерство цифрової трансформації України, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. У червні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, третя особа: Міністерство цифрової трансформації України, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради щодо виплати допомоги на проживання ОСОБА_2 з березня по грудень 2022 року;

- зобов`язати Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради здійснити призначення, нарахування та виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_2 на підставі заяви ОСОБА_1 від 29.04.2022, яка діє в інтересах ОСОБА_2 , з березня по грудень 2022 року.

2. Миколаївський окружний адміністративний суд рішенням від 23.01.2024, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2024, у задоволенні позову відмовив.

3. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, позивачка звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати і ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 з метою уникнення негативних наслідків повномасштабного військового вторгнення російської федерації в Україну 29.04.2022 була змушена залишити своє місце проживання в АДРЕСА_1 , та переміститись до міста Деражня Хмельницької області.

Разом з позивачкою вимушено перемістилась і її неповнолітня дочка ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

5. ОСОБА_1 програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг Портал Дія (через мобільний додаток Порталу Дія на електронному пристрої) подала заявку про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Одночасно подала заявку про виплату допомоги на проживання ВПО через додаток Порталу Дія.

6. Позивачку було взято на облік як внутрішньо переміщену особу і видано довідку внутрішньо переміщеної особи від 29.04.2022 №6805-7500757939, зареєструвавши місце перебування за адресою: АДРЕСА_2 .

7. Рішенням про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 10.05.2022 відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам" від 20.03.2022 №332 (далі - Постанова №332) Управлінням соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації позивачці призначено допомогу з 01.03.2022 в сумі 2000,00 грн, щомісячно.

8. Неповнолітню дочку позивачки ОСОБА_2 не було взято на облік як внутрішньо переміщену особу в зв`язку з тим, що в додатку Порталу Дія не з`явилась її довідка ВПО, хоча позивачка подавала заявку також і на доньку. Їй було рекомендовано звернутись особисто до органу УСЗН, проте через певні особисті обставини відвідати орган соціального захисту в неї не було можливості.

9. Позивачці була призначена допомога на проживання, а дитині ОСОБА_2 така допомога не призначалася та не виплачувалась.

10. В серпні 2022 року позивачка перемістилась до міста Миколаїв, де зареєструвала своє місце перебування як ВПО через додаток Порталу Дія за адресою: АДРЕСА_3 та отримала довідку внутрішньо переміщеної особи від 04.08.2022 №4804-7501185818 в Управлінні соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради.

11. Змінивши адресу проживання, позивачка продовжувала отримувати допомогу внутрішньо переміщеної особи, яку нараховувало Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації, на одну особу.

12. В грудні 2022 року позивачкою було прийнято рішення про повернення до свого місця проживання в село Галицинове Вітовського району Миколаївської області. Вона подала заявки через Портал Дія про скасування довідок внутрішньо переміщених осіб - як свою, так і дитини.

13. У березні 2023 року позивачка звернулась до Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації із заявою через рішення Управління соціального захисту населення Хмельницької РДА щодо перерахунку допомоги, а також щодо не отримання виплат допомоги на проживання на дитину.

14. Листом від 31.03.2023 №87/01-22 Управління соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації повідомило позивачку, що у зв`язку з тим, що в серпні 2022 року вона перемістилась до іншого місця тимчасового перебування та через застосунок Дія змінила місце перебування і статус ВПО отримала в іншому районі (район 4804), втратила правову підставу отримувати допомогу на проживання в Хмельницькому районі (район 6805) з вересня 2022 року та повідомило про переплату з 01.09.2022 по 28.02.2023 в сумі 12000 грн.

15. 16.06.2023 позивачкою було подано заяву до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради щодо питання невиплати допомоги на проживання її доньки.

16. У відповідь на цю заяву відповідач листом від 23.06.2023 повідомив, що заява на призначення допомоги на проживання ВПО до управління не надходила. Допомогу ВПО по лютий 2023 року позивачу нараховано УСЗН Хмельницької РДА. В грудні 2022 року позивач самостійно знялася з обліку ВПО, тому управління не має можливості нарахувати допомогу ВПО на дитину.

17. Вважаючи дії відповідача щодо відмови у призначенні та виплаті грошової допомоги на проживання ОСОБА_2 протиправними, позивач звернулась до суду.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Відмовляючи у задоволенні позову, суди дійшли висновку, що вимоги позивачки щодо зобов`язання нарахування виплат допомоги на проживання її доньці з Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради за період з березня по серпень 2022 року є безпідставними, оскільки в цей час позивачка була зареєстрована як ВПО в іншому регіоні, а право на отримання вказаної допомоги в Управлінні соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради могло виникнути в разі подання відповідної заяви на неповнолітню доньку ОСОБА_2 лише за період з серпня 2022 по грудень 2022 року.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ НА НЕЇ

19. Підставами касаційного оскарження судових рішень попередніх інстанцій скаржниця визначає положення пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України, відповідно до яких підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

Скаржниця наголошує на відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування положень Постанови №332, зокрема, щодо права особи та її дитини на отримання грошової допомоги на проживання, якщо вона стала на облік як внутрішньо переміщена особа після 24.02.2022 через Портал Дія.

Як на підставу касаційного оскарження скаржниця покликається на пункт 2 частини 5 статті 328 КАС України, вважаючи, що ця справа має значний суспільний інтерес через велику кількість внутрішньо переміщених осіб, які мають право на отримання грошової допомоги та користуються Портал Дія.

Позивачка вважає, що суди не надали належну правову оцінку тому, що реєструючи себе та дитину через Портал Дія, дитину не було зареєстровано, що позбавило її дитину права на отримання грошової допомоги на проживання.

20. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу позивачки залишити без задоволення.

Відповідач вважає, що позивачка не має права на отримання грошової допомоги на проживання на її дитину, оскільки нею не було зареєстровано дитину як внутрішньо переміщену особу, а лише було здійснено спробу такої реєстрації через Портал Дія, однак її доньку не було зареєстровано і одночасно було запропоновано звернутися до органу соціального захисту населення для відповідної реєстрації, однак позивачкою було проігноровано цю рекомендацію і не було здійснено реєстрацію дитини як ВПО.

Відповідач покликається на те, що вперше позивачка звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької районної державної адміністрації, яке у подальшому здійснювало їй нарахування і виплату допомоги на проживання, тому він не може бути відповідачем у цій справі. Зауважує, що не є юридичною особою і також не може бути відповідачем у цій справі.

21. Міністерство цифрової трансформації України у відзиві на касаційну скаргу просить суд врахувати, що за інформацією, наданою Державним Підприємством «ДІЯ», у заявах про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та на отримання допомоги внутрішньо переміщеній особі від 29.04.2022, сформованих засобами мобільного додатку Порталу Дія, відсутні відомості про неповнолітніх дітей, які перемістились разом із внутрішньо переміщеною особою.

Також третя особа у відзиві зазначила, що у заяві позивачки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 04.08.2022, сформованої засобами мобільного додатку Порталу Дія, наявні відомості щодо неї та її дитини ОСОБА_2 , які передані до інформаційної системи Міністерства соціальної політики України датою їх формування у мобільному додатку Порталу Дія.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, виходить з такого.

23. Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

24. Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб встановлює Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 №1706-VII (далі - Закон №1706-VII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частина перша статті 1 Закону №1706-VII визначає, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Зазначені обставини вважаються загальновідомими і такими, що не потребують доведення, якщо інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара Організації Об`єднаних Націй з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, розміщених на веб-сайтах зазначених організацій, або якщо щодо таких обставин уповноваженими державними органами прийнято відповідні рішення.

25. Частина друга статті 1 Закону №1706-VII обумовлює, що адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.

26. Абзац 1 частини першої статті 4 Закону №1706-VII установлює, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.

Частини друга та третя цієї норми визначають, що підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.

Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну.

27. Абзаци 1, 5 частини четвертої статті 4 Закону №1706-VII встановлюють, що заява подається внутрішньо переміщеною особою, у тому числі неповнолітніми дітьми, особисто, а малолітніми дітьми, недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежено, - через законного представника (далі - заявник).

Заява підписується заявником або особою, зазначеною в абзацах другому - четвертому цієї частини, яка дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних особи, від імені якої подається заява.

28. Абзаци 1, 2, 3, 4 частини сьомої статті 4 Закону №1706-VII передбачають, що разом із заявою заявник подає документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, або свідоцтво про народження дитини.

У разі наявності в документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документі, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 цього Закону, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або рішення про відмову у видачі довідки з обов`язковим зазначенням підстави відмови, підписане керівником уповноваженого органу, видається заявнику в день подання заяви.

У разі відсутності в документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документі, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 цього Закону, заявник надає докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, на день виникнення обставин, що спричинили внутрішнє переміщення, визначених статтею 1 цього Закону (військовий квиток з відомостями про проходження військової служби, трудова книжка із записами про здійснення трудової діяльності (за наявності), документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно, свідоцтво про базову загальну середню освіту, атестат про повну загальну середню освіту, документи про професійно-технічну освіту, документ про вищу освіту (науковий ступінь), довідку з місця навчання, рішення районної, районної у місті Києві чи Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу міської чи районної у місті ради про влаштування дитини до дитячого закладу, у прийомну сім`ю, дитячий будинок сімейного типу, встановлення опіки чи піклування, медичні документи, фотографії, відеозаписи тощо).

У передбаченому абзацом третім цієї частини випадку уповноважений орган, визначений частиною третьою цієї статті, зобов`язаний розглянути заяву про отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи протягом 15 робочих днів та прийняти рішення про видачу заявнику довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або про відмову у видачі довідки з обов`язковим зазначенням підстави відмови, яке підписується керівником цього органу.

29. Частина десята статті 4 Закону №1706-VII установлює, що заявнику може бути відмовлено у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, якщо:

1) відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення, визначені у статті 1 цього Закону;

2) у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки;

3) заявник втратив документи, що посвідчують його особу, до їх відновлення;

4) у заявника немає відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, та відсутні докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, визначені частиною сьомою цієї статті;

5) докази, надані заявником для підтвердження факту проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 цього Закону, не доводять факту проживання заявника на території зазначеної адміністративно-територіальної одиниці.

Особа має право звернутися із заявою повторно, якщо у неї з`явилися підстави, визначені у статті 1 цього Закону, або усунуті підстави для відмови у видачі довідки, передбачені цією статтею, чи оскаржити рішення про відмову у видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи до суду.

30. Частина перша статті 12 Закону №1706-VII передбачає, що підставою для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:

1) подала заяву про відмову від довідки;

2) скоїла кримінальне правопорушення: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; вчинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;

3) повернулася до покинутого місця постійного проживання;

4) виїхала на постійне місце проживання за кордон;

5) подала завідомо недостовірні відомості.

31. Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб» (далі - Порядок №509, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 2 Порядку №509 заява про взяття на облік та включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб інформації про внутрішньо переміщену особу за наявності технічної можливості може подаватися також через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія).

У період дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. №64 «Про введення воєнного стану в Україні», внутрішньо переміщена особа для отримання довідки може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг (далі - уповноважена особа територіальної громади/центру надання адміністративних послуг).

Уповноважена особа територіальної громади/центру надання адміністративних послуг приймає рішення та видає довідку внутрішньо переміщеній особі і реєструє заяву з формуванням електронної справи з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики для включення інформації про внутрішньо переміщену особу до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

На отримання довідки мають право особи, які після введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні» воєнного стану перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, на якій проводяться бойові дії та яка визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 року №204 «Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «єПідтримка».

32. Норми пункту 6 Порядку №509 передбачають, що у день подання заяви про взяття на облік, крім випадків, передбачених абзацом другим пункту 4 цього Порядку, безоплатно видається довідка за формою згідно з додатком, яка роздруковується на аркуші формату А4, підписується посадовою особою уповноваженого органу та скріплюється печаткою такого органу.

У період дії воєнного стану в разі звернення внутрішньо переміщеної особи для отримання довідки до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг відповідна довідка видається уповноваженою особою територіальної громади / центру надання адміністративних послуг.

Електронна форма довідки може формуватися засобами Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та Порталу Дія і передається в мобільний додаток Порталу Дія внутрішньо переміщеної особи за її запитом шляхом використання інформації, наявної в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб та переданої до Порталу Дія з дотриманням вимог законодавства про інформацію та законодавства про захист персональних даних.

У випадках, передбачених абзацом другим пункту 4 цього Порядку, уповноважений орган зобов`язаний розглянути заяву протягом 15 робочих днів та прийняти рішення про видачу довідки або відмову в її видачі.

33. Абзац 4 пункту 7 Порядку №509 обумовлює, що під час видачі довідки посадова особа уповноваженого органу інформує внутрішньо переміщену особу, яка береться на облік, про обов`язок повідомити про зміну місця проживання уповноваженому органу за новим місцем проживання протягом 10 днів з дня прибуття до нового місця проживання.

34. Абзац 1 пункту 9 Порядку №509 визначає, що у разі зміни фактичного місця проживання/перебування заявник або особа, зазначена в абзацах сьомому - десятому пункту 2 цього Порядку, звертається за видачею довідки до уповноваженого органу за місцем фактичного проживання/перебування, а раніше видана йому довідка вилучається, про що вносяться відповідні зміни до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

35. Пунктом 2-1 Порядку №509 передбачено, що заява про взяття на облік може бути подана в електронній формі з використанням мобільного додатка Єдиного державного веб- порталу електронних послуг (далі - Портал Дія) повнолітньою або неповнолітньою внутрішньо переміщеною особою, якій присвоєно реєстраційний номер облікової картки платника податків.

Для подання заяви особі необхідно встановити мобільний додаток Дія на електронний пристрій, критерії якого підтримують використання такого додатка, підключений до Інтернету, із увімкненою функцією геолокації, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, або інших засобів електронної ідентифікації, які дають змогу однозначного встановлення особи.

Заява про взяття на облік в електронній формі формується засобами мобільного додатка Порталу Дія у формі, придатній для сприйняття її змісту відповідно до відомостей, зазначених у пункті 3 цього Порядку, заповнення форм (полів) заяви здійснюється автоматично, зокрема з урахуванням відомостей, отриманих у порядку електронної інформаційної взаємодії.

Під час формування заяви в мобільному додатку Порталу Дія отримуються/ підтверджуються такі відомості:

із Єдиного державного демографічного реєстру через єдину інформаційну систему МВС (щодо осіб, які мають паспорт громадянина України у формі картки та/або паспорт громадянина України для виїзду за кордон, оформлені засобами Єдиного державного демографічного реєстру) - відомості про стать особи, дату та місце народження, серію та/або номер, дату видачі, найменування уповноваженого суб`єкта, що видав паспорт, строк дії (за наявності), адресу та дату поточного задекларованого/зареєстрованого місця проживання;

із відомчої інформаційної системи ДМС через єдину інформаційну систему МВС - відомості про адресу та дату поточного задекларованого/зареєстрованого місця проживання, відомості про особу (за наявності): стать, дата та місце народження, серія та номер, дата видачі паспорта громадянина України, найменування уповноваженого суб`єкта, що видав паспорт;

із електронного пристрою, за допомогою якого особа подає заяву, - відомості про геолокацію особи на момент подання такої заяви;

із е-свідоцтва про народження (за наявності) - відомості про серію та номер свідоцтва про народження дитини.

Формування заяви про взяття на облік в електронній формі припиняється за допомогою засобів мобільного додатка Дія , якщо зазначені в заяві відомості: надані не в повному обсязі; не відповідають відомостям інформаційно-комунікаційних систем, зазначених у цьому пункті; не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю.

У разі подання заяви в електронній формі через Портал Дія, у тому числі мобільний додаток Порталу Дія, складення та/або подання будь-яких інших заяв, документів чи відомостей для отримання довідки не вимагається.

Заява про взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатка Дія та накладеним віддаленим кваліфікованим електронним підписом Дія Підпис (Дія ID) особи, передається засобами Порталу Дія до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

36. Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні був уведений воєнний стан з 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України. Цей указ затверджений Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022 №2102-IX. Надалі воєнний стан був неодноразово продовжений указами Президента України, які Верховна Рада України затверджувала відповідними законами, і триває дотепер.

37. Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам визначено Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», (далі - Порядок №332), відповідно до якого для отримання допомоги внутрішньо переміщена особа заповнює заяву, яка формується засобами Порталу Дія.

Пункт 2 Порядку №332 (у редакції, чинній з 22.03.2022), встановлює, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №204.

38. Пункт 3 Порядку №332 передбачав, що допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану.

39. Пункт 6 Порядку №332 (у редакції з 22.03.2022) обумовлює, що для отримання допомоги внутрішньо переміщена особа заповнює заяву, яка формується засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія.

У заяві зазначається: прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) заявника; реєстраційний номер облікової картки платника податків; дата народження; відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, звідки перемістилася особа; адреса місця, куди перемістилася особа, та контактний номер телефону; номер поточного рахунка із спеціальним режимом використання для зарахування допомоги "єПідтримка" або номер банківського рахунка (за стандартом IBAN) заявника для виплати допомоги; наявність статусу особи з інвалідністю; відомості про неповнолітніх дітей, які перемістилися разом із внутрішньо переміщеною особою. Інформація про неповнолітню дитину включається до заяви одного з батьків.

Заява вважається поданою в разі заповнення особою всіх полів форми.

Заява про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за формою згідно з додатком 1 може бути також подана до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад, уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг.

У разі коли внутрішньо переміщена особа подала заяву відповідно до абзацу першого цього пункту до 30.04.2022 та не отримала допомогу, допомога надається за період, коли така особа мала право на допомогу на підставі сформованого Мінцифри відповідного переліку внутрішньо переміщених осіб, що подається Мінсоцполітики. Мінсоцполітики через державне підприємство «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» передає отримані від Мінцифри зазначені переліки внутрішньо переміщених осіб органам соціального захисту населення для опрацювання. За наявності у сформованих Мінцифри переліках внутрішньо переміщених осіб всієї необхідної інформації для призначення і виплати допомоги орган соціального захисту населення забезпечує призначення такої допомоги за відповідний період. У разі відсутності у зазначених переліках необхідної інформації або некоректності її викладення орган соціального захисту населення за наявності засобів зв`язку інформує внутрішньо переміщену особу, включену до сформованого Мінцифри переліку, про надання такою особою необхідної інформації для призначення допомоги за відповідні періоди, а у разі невключення інформації про особу до переліку така особа додатково подає інформацію, збережену на носіях, що підтверджує факт подання заяви засобами Порталу Дія.

40. Перевірка відомостей, зазначених внутрішньо переміщеною особою в заяві, проводиться органами соціального захисту населення, уповноваженою особою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг під час формування та подання заяви засобами Порталу Дія (абзац перший пункт 8 Порядку №332).

41. Список внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 2 формується органами соціального захисту населення на підставі поданих заяв після проведення перевірки інформації та подається державному підприємству «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» (абзац перший пункту 9 Порядку № 332).

42. Відповідно до пункту 10 Порядку №332 Державне підприємство «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики» на підставі списків, отриманих від органів соціального захисту населення або централізованого нарахування допомоги внутрішньо переміщеним особам відповідно до абзацу другого пункту 9 цього Порядку, щомісяця до 2, 12 і 22 числа формує Реєстри внутрішньо переміщених осіб, які звернулися щодо виплати допомоги на проживання, за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку через AT «Ощадбанк» на банківський рахунок (за стандартом IBAN) у банку, в якому відкрито рахунок одержувача.

Наведене свідчить, що Мінцифри реалізовано комплексну послугу щодо подання заяви на оформлення довідки про взяття на облік та надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Також реалізовано можливість відображення довідки внутрішньо переміщеної особи у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) при умові, що дані внесено коректно до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб та довідка є чинною.

43. Однак, як установлено судами, позивачка з березня по серпень 2022 року перебувала на обліку як внутрішньо переміщена особа в м. Деражня Хмельницького району Хмельницької області. Допомога на проживання була оформлена лише на позивачку, інформація про неповнолітню дитину, що перемістилась разом з позивачкою в заяву не була включена. В серпні 2022 року позивачка перемістилась до іншого місця тимчасового перебування, а саме до м. Миколаїв.

44. Ураховуючи встановлені судами обставини, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що позовні вимоги до відповідача у цій справі за період з березня 2022 по серпень 2022 року є необґрунтованими з підстав того, що в цей час позивачка була зареєстрована, як внутрішньо переміщена особа в іншому регіоні, а право на отримання вказаної допомоги в управлінні соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради, могло виникнути в разі подання відповідної заяви на неповнолітню доньку ОСОБА_2 лише за період з серпня по грудень 2022 року.

45. Колегія суддів враховує встановлені судами обставини, що після надсилання позивачкою заяви про взяття на облік та оформлення допомоги на проживання для внутрішньо переміщеної особи у мобільному додатку Порталу Дія її статус відображається як «В обробці». Після опрацювання заяви відповідними уповноваженими органами, у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) статус змінюється на відповідний результату опрацювання.

Державним підприємством «Дія» було повідомлено позивачку, що наявні дві заяви про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 01.08.2022 (№ заяв відсутній), формування яких не було завершено користувачкою ОСОБА_1 .

Інформація про неповнолітню дитину не була включена до довідки про статус внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 , також в матеріалах справи відсутня довідка про взяття ОСОБА_2 на облік як внутрішньо переміщеної особи з 04.08.2022.

Позивачка, не отримавши у вересні 2022 року допомогу на дитину (через місяць після її оформлення) не зверталась до відповідача щодо надання роз`яснень з підстав непризначення та невиплати грошової допомоги, а лише після спливу семи місяців з моменту звернення із заявою від 04.08.2022 та після зняття з обліку ВПО, 15.12.2022, звернулась до Управління соціальних виплат і компенсації Корабельного району ДПСЗН Миколаївської міської ради із заявою про здійснення виплати допомоги з вересня по грудень 2022 року.

Після 30.01.2022 первинні заяви на призначення ВПО, які подані через Дію, надходили через програмний комплекс СОЦІАЛЬНА ГРОМАДА. Заяви позивачки в списках не було, тому їй продовжували виплачувати допомогу по лютий 2023 у Хмельницькій районній державній адміністрації.

46. Ураховуючи зазначені правові норми та встановлені судами обставини, які підтверджуються матеріалами справи, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції про відсутність протиправної бездіяльності відповідача щодо не вчинення дій для виплати грошової допомоги на проживання ОСОБА_2 за період з серпня по грудень 2022, оскільки позивачка не зареєструвала свою неповнолітню дитину як внутрішньо переміщену особу і не отримала на неї довідку внутрішньо переміщеної особи.

47. Однією з основних умов отримання грошової допомоги на проживання є саме отримання статусу внутрішньо переміщеної особи, а відсутність реєстрації особи як внутрішньо переміщеної відповідно до Порядку №509 виключає можливість отримання грошової допомоги на проживання, яка передбачена Порядком №332.

48. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального чи порушення норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень судами першої та апеляційної інстанцій і погоджується з їх висновками.

49. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

50. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341, 350, 356 КАС України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23.01.2024 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2024 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123151916
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —400/8007/23

Постанова від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 13.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Рішення від 23.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 23.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

Ухвала від 04.07.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Брагар В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні