Рішення
від 23.01.2024 по справі 440/15585/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/15585/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БВС Ритейл" до Головного управління ДПС у Запорізькій області про скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "БВС Ритейл" /надалі - позивач, ТОВ "БВС Ритейл"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Запорізькій області / надалі - відповідач, ГУ ДПС у Запорізькій області/ про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, прийнятого Головним управлінням ДПС у Запорізькій області, від 29 серпня 2023 року №00039020709 /а.с. 1-10/.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що податкове повідомлення-рішення від 29 серпня 2023 року №00039020709 підлягає скасуванню як протиправне, оскільки всіма первинними та обліковими документами підтверджено належний облік скрапленого газу на АЗС №77, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, буд. 52. Твердження відповідача про те, що 08 червня 2023 року станом на 12:32 в приміщенні АЗС № 77 були відсутні змінні звіти не відповідає дійсності і спростовується наданими до перевірки змінними звітами. Вимога надати змінний звіт саме за 08 червня 2023 року суперечить вимогам законодавства, оскільки відповідно до законодавства змінний звіт складається після кожної зміни, і змінний звіт за 08 червня 2023 року складається після закриття зміни, а саме о 00 годин 09 червня 2023 року і такий змінний звіт, як і всі витребувані відповідачем змінні звіти, надані до перевірки. Дати реалізації, що наведені відповідачем, свідчать, що вказані факти (чеки) якимось чином встановлені за межами перевірки (до її початку, а реалізація за 01 травня 2023 року взагалі навіть за межами перевіряємого періоду), при цьому акт перевірки не містить відомостей про спосіб і порядок встановлення вказаних фактів та отримання вказаних чеків. В даному випадку відповідач не мав підстав для проведення фактичної перевірки підприємства, а саме: інформації про порушення позивачем вимог законодавства у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, що зумовлює право на проведення фактичної перевірки згідно з підпунктом 80.2.5 пунктом 80.2 статті 80 ПК України. У наказі на проведення фактичної перевірки від 07 червня 2023 року № 922-П відсутні будь-які посилання на конкретні (фактичні) підстави призначення перевірки, крім посилання на норми, що їх регулюють, а також у наказі не відображено на підставі яких відомостей або документів встановлено факти порушення позивачем вимог законодавства.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази від відповідача.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 80-86/ зазначив, що на підставі листа ДПС України №11639/7/99-00-09-03-01-07 від 23 травня 2023 року з метою виконання функцій здійснений аналіз господарської діяльності позивача та відповідно до доповідної записки Управління контролю за підакцизними товарами області ГУ ДПС у Запорізькій області № 1852вн від 06 червня 2023 року та на підставі статей 19-1, 20, підпункту 75.13 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.5 пунктів 80.2 статті 80, пункту 69.27 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, доповідної записки начальника управління контролю за підакцизними товарами від 06 червня 2023 року № 1852 вн, наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області № 922-п від 07 червня 2023 року та направлень на проведення перевірки №1225, №1226 проведена фактична перевірка газової АЗС №77 з магазином за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, буд. 52, де здійснює діяльність ТОВ "БВС Ритейл". Жодних заперечень про відсутність у наказі належних підстав для призначення перевірки позивач не висловлював, більш того ним було допущено до перевірки співробітників податкового органу за вказаною адресою. За результатами проведеної перевірки складено акт фактичної перевірки №2072/08/01/09/44098532 від 19 червня 2023 року, в якому зафіксовано порушення: 1) пункту 11 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»; 2) пункту 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». За матеріалами перевірки Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято податкове повідомлення-рішення від 29 серпня 2023 року №00039020709.

У відповіді на відзив /а.с. 104-106/ позивач повторно виклав свої доводи, що були наведені в позовній заяві.

У запереченнях на відповідь на відзив /а.с. 116-118/ відповідач зазначив, що під час проведення фактичної перевірки станом на 12 годину 32 хвилин 08 червня 2023 року в приміщенні ГАЗС №77 з магазином, що розташована за адресою: Запорізька область, вул. Південне шосе, буд. 52, в якому здійснює діяльність позивач, були взагалі відсутні будь-які змінні звіти за формою № 14-ГС, в тому числі за весь перевяряємий період. А той факт, що ці змінні звіти були надані позивачем вже після проведення фактичної перевірки, не спростовує факту їх відсутності під час проведення перевірки на АЗС, де здійснює свою діяльність позивач. В акті фактичної перевірки зазначено які саме документи були надані позивачем та яку саму інформацію використовував контролюючий орган під час проведення фактичної перевірки позивача, серед яких були відсутні перелічені позивачем у першому розділі відповіді на відзив документи. А згідно доданої позивачем до позовної заяви копії супровідного листа від 16 червня 2023 року про начебто надання контролюючому органу документів вбачається, що ним надавались саме змінні звіти за формою № 17-НП, а не 14-ГС. Фіскальний чек №261321 від 29 травня 2023 року, що витягнутий контролюючим органом з пам`яті РРО та наданий суду, може використовуватися контролюючими органами, зокрема, під час проведення фактичних перевірок платників податків та є належним і допустимим доказом при розгляді цієї справи. Як і фіскальний чек №256588 від 01 травня 2023 року, що витягнутий контролюючим органом з пам`яті РРО, є належним та допустимим додатковим доказом не однократної реалізації позивачем цигарок «Chesterfield blue» без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД. Позивачем же в свою чергу не надано суду доказів на спростування інформації, зазначеної в касових чеках, витягнутих контролюючим органом з пам`яті РРО, в тому числі не надано і самих чеків.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "БВС Ритейл" зареєстровано як юридична особа, ідентифікаційний код 44098532, та основним видом діяльності цього товариства є: 47.30 Роздрібна торгівля пальним.

07 червня 2023 року Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі статей 19-1, 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80, пункту 69.27 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, доповідної записки начальника Управління контролю за підакцизними товарами Зарецької Юлії від 06 червня 2023 року №1852вн /а.с. 89/ винесено наказ «Про проведення фактичної перевірки» №922-П /а.с. 17/, яким наказано провести фактичну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "БВС РИТЕЙЛ" (код ЄДРПОУ 44098532) за адресою: вул. Південне шосе, буд. 52, АЗС №77 з магазином, з 07 червня 2023 року тривалістю 10 діб. Перевірку провести за період діяльності з 08 травня 2023 року по день закінчення фактичної перевірки з метою здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів; вимог законодавства, яке регулює ведення касових операцій; дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами); з питань цін та ціноутворення, а також дотримання вимог інших нормативно-правових актів, що регулюють обіг підакцизних товарів в Україні.

У період з 08 червня 2023 року по 16 червня 2023 року Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області «Про проведення фактичної перевірки» №922-П від 07 червня 2023 року та направлень на перевірку №1225 від 07 червня 2023 року та №1226 від 07 червня 2023 року /а.с. 90-91/ проведена фактична перевірка ГАЗС №77 з магазином, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, буд. 52, в якому здійснює діяльність Товариство з обмеженою відповідальністю "БВС РИТЕЙЛ", з питання здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів; вимог законодавства, яке регулює ведення касових операцій; дотримання подавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами); з питань цін та ціноутворення, а також дотримання вимог інших нормативно-правових актів, що регулюють обіг підакцизних товарів в Україні, за період з 08 травня 2023 року по 16 червня 2023 року, за результатами якої складено акт №2072/08/01/09/44098532 від 19 червня 2023 року /а.с. 61-65/.

Перевіркою ТОВ "БВС РИТЕЙЛ" за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, буд. 52 встановлено порушення вимог пунктів 11 та 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме: при проведенні фактичної перевірки АЗС №77 з магазином, що розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, буд. 52, в якому здійснює діяльність ТОВ «БВС Ритейл», встановлено:

1) Порушення ведення в порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації на суму 131229,12 грн. Під час перевірки було знято фактичні залишки скрапленого газу у кількості 6092,56 л. та занесені до відомості ТМЦ, яка підписана матеріально-відповідальною особою. Станом на 12 годину 32 хвилин 08 червня 2023 року в приміщенні АЗС №77 з магазином, що розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, буд. 52, в якому здійснює діяльність ТОВ «БВС Ритейл» (код ЄДРПОУ 44098532), були відсутні змінні звіти за формою № 14-ГС, в якому ведеться кількісний облік руху скрапленого газу на ГАЗС.

Відповідно до «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту», затвердженої наказом Міністерства палива та енергетики України від 03 червня 2022 року №332, на АГЗС (АГЗП) проводиться оперативний контроль за кількістю СВГ, результати якого використовуються для ведення обліку, звіряння кількості отриманого і відпущеного СВГ. Кількісний облік руху СВГ на АГЗС (АГЗП) ведеться за змінним звітом за формою № 14-ГС.

Під час приймання-здавання зміни касири і оператори АГЗС (АГЗП) спільно:

- визначають залишки СВГ на кінець зміни з урахуванням залишків на початок зміни, надходження СВГ за зміну, які підтверджені відповідними документами, та кількості відпущеного газу за зміну за сумарними показниками лічильників усіх газозаправних колонок;

- вимірюють рівні наповнення скрапленим газом резервуарів АГЗС (АГЗП) і за результатами проведених вимірювань визначають об`єм СВГ;

- роздруковують на РРО фіскальний звітний чек і визначають обсяг виторгу за зміну;

- передають по зміні залишок грошових коштів.

Після закінчення кожної зміни касиром і оператором складається змінний звіт за формою № 14-ГС в двох примірниках, з яких один - з додатком до нього первинних документів на приймання і відпуск СВГ передається в бухгалтерію підприємства, а другий - залишається на АГЗС (АГЗП).

2) Проведення розрахункової операції через РРО з порушенням використання режиму попереднього програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості, а саме: згідно фіскального чеку №256588 від 01 травня 2023 року об 13:06:29 год здійснено продаж 2 пачок цигарок «Chesterfield blue» за ціною 70,00 грн на загальну суму 140,00 грн без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизного товару; згідно фіскального чеку №261321 від 29 травня 2023 року об. 2:30:18 год. здійснено продаж 1 пачки цигарок «Chesterfield blue» за ціною 70,00 грн без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизного товару.

ТОВ "БВС РИТЕЙЛ" подало до Головного управління ДПС у Запорізькій області заперечення №101 від 04 серпня 2023 року на акт про результати фактичної перевірки №2072/08/01/09/44098532 від 19 червня 2023 року /а.с. 66-70/.

Листом Головного управління ДПС у Запорізькій області №34200/6/08-01-07-09-13 від 22 серпня 2023 року /а.с. 71-74/ повідомлено ТОВ "БВС РИТЕЙЛ", що в запереченнях №101 від 04 серпня 2023 року не спростовано висновки акту про результати фактичної перевірки №2072/08/01/09/44098532 від 19 червня 2023 року, у зв`язку з чим вони залишаються без змін.

На підставі акту перевірки №2072/08/01/09/44098532 від 19 червня 2023 року Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято податкове повідомлення-рішення №00039020709 від 29 серпня 2023 року /а.с. 14-16/, яким за порушення пунктів 11 та 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, пункту 7 статті 17 та статті 20 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» застосовано до ТОВ "БВС РИТЕЙЛ" суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені 136329,12 гривень за платежем «Штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Не погодившись з прийняттям вказаного податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся до суду з позовом про визнання його протиправним та скасування.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України /надалі - ПК України/.

Згідно з підпунктами 19-1.1.4, 19-1.1.14 та 19.1.1.16 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України контролюючі органи: здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для виконання платіжних операцій (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів; здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері; здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.

Відповідно до підпунктів 20.1.6, 20.1.9 та 20.1.10 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов`язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи; вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки з використанням інформації та документів щодо результатів такої інвентаризації за наслідками таких перевірок або під час наступних заходів податкового контролю; здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

Частиною першою статті 16 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" передбачено, що контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.

За приписами частини першої статті 15 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР /надалі Закон № 265/95-ВР/ контроль за додержанням суб`єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, інших емітованих платіжних інструментів та інших вимог цього Закону здійснюють контролюючі органи шляхом проведення фактичних та документальних перевірок відповідно до Податкового кодексу України.

Так, згідно з пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) /підпункт 75.1.3 пункт 75.1 статті 75 ПК України/.

Порядок проведення фактичних перевірок, в тому числі й підстави їх призначення, регламентовано статтею 80 ПК України.

Так, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) /пункт 80.1 статті 80 ПК України/.

Відповідно до підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.

З аналізу підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України слідує, що здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального є самостійною підставою, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання за умови дотримання процедурних питань (прийняття наказу, вручення наказу, направлень, пред`явлення службових посвідчень) та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства.

В даному випадку достатньо факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин.

Отже, контролюючий орган має право на проведення фактичної перевірки господарюючого суб`єкту з підстави здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу підакцизних товарів.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені Верховним Судом у постановах від 21 липня 2022 року у справі №320/1864/21, від 11 травня 2022 року у справі №540/4141/20, від 12 серпня 2021 року у справі №140/14625/20, які підлягають обов`язковому врахуванню судом першої інстанції відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України.

У постанові від 06 липня 2022 року у справі №420/1242/21 Верховним Судом викладено такий висновок щодо застосування норми права: "Аналіз підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України дає підстави для висновку, що дана правова норма передбачає альтернативні підстави проведення фактичної перевірки, які можуть застосовуватися як в сукупності, так і кожна окремо. Тобто, здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального, є самостійною обставиною, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства".

Суд зазначає, що висновки щодо застосування норми підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, що викладені у постановах Верховного Суду від 21 липня 2022 року у справі №320/1864/21 та від 06 липня 2022 року у справі №420/1242/21, є більш пізніми за висновки, що викладені у постановах, на які покликається позивач, а тому у цій справі підлягає врахуванню більш пізній висновок щодо застосування норми права, що викладений Верховним Судом у постанові від 21 липня 2022 року у справі №320/1864/21 та у постанові від 06 липня 2022 року у справі №420/1242/21.

Слід зазначити, що окремою підставою, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки, згідно положень підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України, є також наявність та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами.

Тобто саме за вказаною підставою контролюючий орган, окрім посилання на підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, у наказі має зазначати конкретну інформацію, яка була наявна у контролюючого органу чи отримана ним в установленому порядку та свідчить про порушення платником податків відповідного законодавства.

Такий висновок щодо застосування норм права викладений Верховним Судом у постанові від 21 липня 2022 року у справі №320/1864/21.

За приписами пункту 81.1 статті 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, зокрема, копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу.

За змістом наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 07 червня 2023 року №922-П контролюючий орган призначив перевірку з метою здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів, що відповідає підставі, визначеній у підпункті 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України.

У цьому наказі про проведення перевірки зазначена дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта, адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені ПК України, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися (з 08 травня 2023 року по дату закінчення перевірки). Наказ про проведення перевірки містить підпис керівника контролюючого органу та скріплений печаткою контролюючого органу.

Зважаючи на викладене, суд критично оцінює доводи позивача про допущені відповідачем порушенням вимог Податкового кодексу України при призначенні фактичної перевірки наказом від 07 червня 2023 року №922-П, та, як наслідок, про неправомірність спірного податкового повідомлення- рішення суб`єкта владних повноважень, прийнятого за результатами такої перевірки.

Пунктом 11 статті 3 Закону № 265/95-ВР встановлено, що суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями.

За визначеннями, наведеними у статті 2 Закону №265/95-ВР:

реєстратор розрахункових операцій - пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для виконання платіжних операцій. До реєстраторів розрахункових операцій належать: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп`ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо;

розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця;

розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Відповідно до статті 8 Закону №265/95-ВР форма, зміст та порядок ведення розрахункових документів, а також форма та порядок подання звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій при здійсненні операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Національним банком України.

Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів затверджено наказом Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року №13, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 лютого 2016 року за № 220/28350 /надалі Положення №13/.

Цим Положенням визначено форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов`язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням інтернету, при здійсненні розрахунків суб`єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів; приймання комерційними агентами банків та небанківськими фінансовими установами готівки для подальшого її переказу з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС), за винятком ПТКС, що дають змогу користувачеві здійснювати виключно операції з отримання коштів.

Пунктом 2 розділу II Положення № 13 визначено які обов`язкові реквізити має містити фіскальний чек на товари (послуги), зокрема фіскальний чек має містити код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством).

Пунктом 2 розділу III Положення № 13 визначено які обов`язкові реквізити має містити фіскальний касовий чек видачі коштів (далі - видатковий чек), зокрема видатковий чек має містити код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством).

Таким чином, виконання суб`єктом господарювання обов`язку щодо проведення розрахункових операцій для підакцизних товарів через РРО з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД згідно вимог пункту 11 статті 3 Закону №265/95-ВР підтверджується змістом розрахункового документа, в якому відповідно до вимог Положення № 13 має міститися код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.

На виконання вимог пункту 7 статті 3 Закону №265/95-ВР суб`єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв`язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам`яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам`яті модемів, які до них приєднані.

З такого правового регулювання слідує, що розрахунковий документ (фіскальний чек) та його електронна копія, яка передана до контролюючого органу по дротових або бездротових каналах зв`язку, є підтвердженням проведення суб`єктом господарювання розрахункової операції щодо продажу товару із зазначенням дати і часу операції, кількості та ціни реалізованого товару.

Судовим розглядом встановлено, що позивачем проведено розрахункову операцію через РРО з порушенням використання режиму попереднього програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, а саме: згідно фіскального чеку №261321 від 29 травня 2023 року об 2:30:18 год проведено розрахункову операцію щодо продажу 1 пачки цигарок «Chesterfield blue» за ціною 70,00 грн без використання режиму попереднього програмування найменування товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД.

Таким чином, позивачем вчинено порушення вимоги пункту 11 статті 3 Закону №265/95-ВР.

За приписами пункту 7 статті 17 Закону №265/95-ВР за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у розмірі триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для застосування до позивача штрафу у розмірі триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення №00039020709 від 29 серпня 2023 року слугував встановлений під час фактичної перевірки факт незабезпечення проведення розрахункової операції через реєстратори розрахункових операцій з використанням режиму попереднього програмування найменування (для пального із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД) при продажу скрапленого газу.

З огляду на те, що відповідачем під час судового розгляду справи доведено порушення позивачем вимоги пункту 11 статті 3 Закону №265/95-ВР, суд доходить висновку про правомірність застосування до позивача штрафу у сумі 5100,00 грн

Перевіркою також було встановлено, що згідно фіскального чеку №256588 від 01 травня 2023 року об 13:06:29 год. здійснено продаж 2 пачок цигарок «Chesterfield blue» за ціною 70,00 грн на загальну суму 140,00 грн без використання режиму попереднього програмування найменування товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизного товару.

Суд погоджується із доводом позивача, що фіскальний чек №256588 від 01 травня 2023 року свідчить про дії позивача поза межами періоду, який відповідно до наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області «Про проведення фактичної перевірки» №922-П від 07 червня 2023 року підлягав перевірці відповідачем, проте зазначення в акті перевірки цієї обставини не спростовує вчинення позивачем порушення вимог пункту 11 статті 3 Закону №265/95-ВР згідно фіскального чеку №261321 від 29 травня 2023 року об 2:30:18 год, відповідно до якого позивачем 29 травня 2023 року (у межах перевіряємого періоду) було здійснено продаж 1 пачки цигарок «Chesterfield blue» за ціною 70,00 грн без попереднього програмування в РРО коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизного товару.

Відповідно до пункту 12 статті 3 Закону № 265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).

Наказом Міністерства палива та енергетики України від 03 червня 2002 року № 332, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 квітня 2003 року за N 331/7652, затверджено Інструкцію про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту /надалі Інструкція №332/, яка встановлює єдиний порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально-побутового споживання та автомобільного транспорту і використовується на газонаповнювальних станціях (ГНС), газонаповнювальних пунктах (ГНП), автогазозаправних станціях (АГЗС) та автогазозаправних пунктах (АГЗП) незалежно від форм власності.

Відповідно до пунктів 9.1 9.3 Інструкції №332 на АГЗС (АГЗП) проводиться оперативний контроль за кількістю СВГ, результати якого використовуються для ведення обліку, звіряння кількості отриманого і відпущеного СВГ. Кількісний облік руху СВГ на АГЗС (АГЗП) ведеться за змінним звітом за формою № 14-ГС (додаток 14).

Під час приймання-здавання зміни касири і оператори АГЗС (АГЗП) спільно:

- визначають залишки СВГ на кінець зміни з урахуванням залишків на початок зміни, надходження СВГ за зміну, які підтверджені відповідними документами, та кількості відпущеного газу за зміну за сумарними показниками лічильників усіх газозаправних колонок;

- вимірюють рівні наповнення скрапленим газом резервуарів АГЗС (АГЗП) і за результатами проведених вимірювань визначають об`єм СВГ;

- роздруковують на РРО фіскальний звітний чек і визначають обсяг виторгу за зміну;

- передають по зміні залишок грошових коштів.

Після закінчення кожної зміни касиром і оператором складається змінний звіт за формою № 14-ГС в двох примірниках, з яких один - з додатком до нього первинних документів на приймання і відпуск СВГ передається в бухгалтерію підприємства, а другий - залишається на АГЗС (АГЗП).

Судовим розглядом встановлено, що позивачем вчинено порушення ведення в порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації на суму 131229,12 грн. Під час перевірки було знято фактичні залишки скрапленого газу у кількості 6092,56 л. та занесені до відомості ТМЦ, яка підписана матеріально-відповідальною особою. Станом на 12 годину 32 хвилин 08 червня 2023 року в приміщенні АЗС №77 з магазином, що розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Південне шосе, буд. 52, в якому здійснює діяльність ТОВ «БВС Ритейл», були відсутні змінні звіти за формою № 14-ГС, в якому ведеться кількісний облік руху скрапленого газу на ГАЗС, в тому числі за весь перевяряємий період.

Факт того, що змінні звіти були надані після закінчення перевірки, не спростовує факту їх відсутності під час проведення перевірки на АЗС, де здійснює свою діяльність позивач, та факту їх ненадання контролюючому органу на початок проведення перевірки, як того вимагає норма пункту 12 статті 3 Закону № 265/95-ВР.

До того ж згідно із доданої позивачем до позовної заяви копії супровідного листа від 16 червня 2023 року про надання контролюючому органу документів /а.с. 19/ вбачається, що ним надавались змінні звіти за формою № 17-НП, а не 14-ГС.

В акті фактичної перевірки №2072/08/01/09/44098532 від 19 червня 2023 року зазначено які саме документи були надані позивачем до перевірки (серед яких були відсутні змінні звіти за формою №14-ГС) та яку саму інформацію використовував контролюючий орган під час проведення фактичної перевірки позивача.

Таким чином, позивачем вчинено порушення вимоги пункту 12 статті 3 Закону №265/95-ВР.

Відповідно до положень статті 20 Закону № 265/95-ВР до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які здійснюють діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

За встановлених обставин справи та наведених вище норм права, якими врегульовано спірні правовідносини, суд доходить висновку, що приймаючи податкове повідомлення - рішення від 29 серпня 2023 року №00039020709, відповідач діяв на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України, та обґрунтовано.

Таким чином, адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БВС Ритейл" задоволенню не підлягає.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "БВС Ритейл" ( вул. Зіньківська, буд.19-Б, м. Полтава, Полтавська область, 36009, ідентифікаційний код 44098532 ) до Головного управління ДПС у Запорізькій області ( проспект Соборний, буд. 166, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69107, ідентифікаційний код ВП 44118663 ) про скасування податкового повідомлення-рішення від 29 серпня 2023 року №00039020709.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.01.2024
Оприлюднено26.01.2024
Номер документу116516644
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/15585/23

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 27.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 23.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні