ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/6182/23
17 січня 2024 року м.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Подлісної І.М.
за участю:
секретаря судового засідання Паряк Тетяни Дмитрівни
представника позивача Мартинюк Т.Б.
представника відповідача Гулкевич С.Б.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду, через представника адвоката Мартинюка Т.Б., надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільського міської ради, у якій позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року №1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №566 від 08.11.2021 року «Будівництво торгової будівлі "Бізнес-центру "Парковий" із внесеними змінами наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).
В обґрунтування позовних вимог вказано, що 20 вересня 2023 року з мережі Інтернет (офіційний сайт Тернопільської міської ради - https://ternopilcitv.qov.ua/vikonavchiv-komitet/rishennya-vikonavchoqo-komitetu 2019Z70845.html) Позивач дізналась, що 15 вересня 2023 року Виконавчий комітет Тернопільської міської ради без участі та без повідомлення Позивача прийняв рішення за № 1080 щодо скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва № 566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021р., реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2356-4478-5695-3115 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).
Із таким рішенням суб`єкта владних повноважень позивач не погоджується у повному обсязі, вважає його протиправним та вказує, що спеціальним законом, а саме, Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI, чітко встановлено випадки, за яких скасовуються містобудівні умови та обмеження, зокрема: за заявою замовника або за рішенням суду (стаття 29 Закону).
За наведених обставин, позивач звернувся із даним позовом в суд, оскільки вважає, що оскаржене рішення прийнято з грубим порушенням вимог закону, позаяк, виконавчий комітет міської ради не належить до суб`єктів, наділених правом скасовувати містобудівні умови та обмеження, які вже були видані, а підстави, за яких законодавець надав таке право іншим суб`єктам, на його переконання, - відсутні.
Ухвалою суду від 28.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи суддею одноособово та призначено судове засідання на 25.10.2023 року о 11:30 год.
17.10.2023, через відділ документального забезпечення суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву із додатками, зі змісту якого слідує, що відповідач повністю заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі та зазначає, що на його переконання, у цій справі відсутнє порушене право позивача, оскільки першочерговим фактором, який призвів до прийняття оскарженого рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1080 від 15.09.2023 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» стала недобросовісна поведінка позивача, яка полягає у здійсненні на земельних ділянках з кадастровими номерами: 6110100000:13:001:0146; 6110100000:13:001:0147 самочинного будівництва об`єкта, який не відповідає містобудівним умовам та обмеженням для проектування об`єкта будівництва № 566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021, реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2356-4478-5695-3115 (земельні ділянки з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146; 6110100000:13:001:0147), замовник ОСОБА_1 .
Відповідач відмітив, що оскаржене рішення прийнято з урахуванням суспільного резонансу, який спричинило самочинне будівництво, метою прийняття цього рішення є здійснення захисту прав та інтересів жителів міської територіальної громади, запобігання шахрайським діям, в зв`язку з грубим порушенням містобудівної та дозвільної документації, а також з урахуванням норм Закону України «Про основи містобудування", Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Вказує, що про самочинне будівництво об`єкта житлової нерухомості стало відомо з публікації в інтернет ресурсі за покликанням: https://novobudovv.com/novobudow-ternopolia/poliskii-ternopil, де було зазначено про продаж квартир у житловому комплексі ОСОБА_2 , з огляду на що, відповідач вказує, що замовник будівництва ОСОБА_1 всупереч отриманим вихідним даним для будівництва торгово-офісного будинку - здійснила будівництво багатоквартирного житлового будинку.
Враховуючи зазначене, пунктом 1 та пунктом 1.1 рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1080 від 15.09.2023 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва №566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес- центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021, реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2356-4478-5695-3115 (земельна ділянка з кадастровим номером:6110100000:13:001:0146) замовник ОСОБА_1 скасовано та доручено відділу земельних ресурсів підготувати на розгляд сесії міської ради проект рішення про розірвання договору про встановлення земельного сервітуту, укладеного між Тернопільською міською радою та ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) на земельну ділянку площею 0,0670 га, надану для влаштування проходу, проїзду та паркування автотранспорту, адреса вулиця Бережанська, про що в книзі реєстрації договорів сервітутів вчинено запис за № 1482 від 20.09.2021.
Щодо повноважень виконавчого комітету Тернопільської міської ради на скасування рішення про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, відповідач вказав, що повноваження на скасування актів підпорядкованих йому відділів, управлінь закріплено у пункті частини другої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а тому зазначає про правомірність оскарженого рішення.
25.10.2023, на адресу суду представником відповідача подано клопотання, у якому просить суд долучити до матеріалів справи копію листа Тернопільської окружної прокуратури від 11.10.2023 №50-86-10437вих.23 та копію листа Тернопільського районного управління поліції ГУНП В Тернопільській області №14778/01/24/6-23 від 16.10.2023, в яких зазначено номери кримінальних проваджень, зареєстрованих у Єдиному реєстрі досудових розслідувань щодо порушень вимог містобудівного законодавства на об`єкті: «Будівництва торгової будівлі "Бізнес-центру "Парковий".
Інших заяв , в тому числі, по суті спору на адресу суду не надходило.
Ухвалою суду від 25.10.2023, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, відкладено розгляд справи на 09.11.2023 о 11:00 год.
Ухвалою суду від 09.11.2023 року відкладено розгляд справи на 29.11.2023 року о 11:30 год.
Ухвалою суду від 29.11.2023, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 13.12.2023 о 11:30 год. для підготовки до надання нових пояснень по справі.
Ухвалами суду від 13.12.2023, від 21.12.2023 року відкладено розгляд справи на 17.01.2024 року о 10:00 год.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю з мотивів, викладених у позовній заяві та просив їх задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнала з підстав, викладених у відзиві на позов, просила у його задоволенні відмовити повністю.
Заслухавши сторін, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що У 2021 році Позивач звернулась в Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради із заявою про видачу містобудівних умов та обмежень для проектування та будівництва об`єкту «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:13:001:0146 та 6110100000:13:001:0147).
У відповідності до чинної на цей час редакції норми ст. 29 Закону 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» Позивачем було подано:
-заява на видачу містобудівних умов та обмежень;
-копія документу, що посвідчує право користування земельними ділянками з кадастровими номерами 6110100000:13:001:0146 та 6110100000:13:001:0147 та витяги з ДРРПНМ про реєстрацію іншого речового права № 256147923 від 12.05.2021 р. та № 255750347 від 07.05.2021р.;
-викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000;
-витяги із Державного земельного кадастру щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 6110100000:13:001:0146 та 6110100000:13:001:0147;
-містобудівний розрахунок (ескіз), що визначав інвестиційні наміри забудови.
В результаті розгляду поданої заяви, 08 листопада 2021 року Управління містобудування, архітектури та кадастру видало містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська.
08 листопада 2021 року Управління містобудування, архітектури та кадастру видало наказ № 566 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва», яким відповідно затвердило містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва: «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська.
На підставі заяви ОСОБА_1 . Управлінням містобудування, архітектури та кадастру внесено зміни до містобудівних умов та обмежень № 566 від 08.11.21р. для проектування об`єкта будівництва «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська.
Також Позивачем з метою отримання можливості проходу, проїзду до об`єкту майбутнього будівництва та паркування автотранспорту укладено із Тернопільською міською радою договір про встановлення земельного сервітуту від 15 вересня 2021 року.
Після отримання містобудівних умов та обмежень Позивач здійснив ряд дій щодо залучення інвестицій в майбутній об`єкт та поніс значні витрати.
Зокрема, з часу отримання містобудівних умов та обмежень було отримано технічні умови для проектування мереж (електро-, водопостачання та водовідведення та ін.), залучено кваліфікованих архітекторів та інженерів для розробки проекту майбутнього об`єкту будівництва, оплачено та розроблено повний комплект проектної документації для будівництва об`єкта: «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська.
Окрім іншого, Позивач отримала позитивний експертний звіт від 07 листопада 2022 року № 452/22-РБК/ЕЗ будівельної експертизи проектної документації на будівництво за проектом - «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою м. Тернопіль, вул. Бережанська».
Дане дуже показово та фахово свідчить про можливість реалізації на вказаній земельній ділянці будівельного об`єкта з відповідними характеристиками та параметрами.
Відповідно до витягів із Державного земельного кадастру про земельну ділянку щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 6110100000:13:001:0146 та 6110100000:13:001:0147 цільове призначення зазначених земельних ділянок - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі під будівництво об`єкту комерційного призначення.
Норма ч.4 ст.29 Закону 3038-VI чітко визначає підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень. Очевидно, оскільки такі 08 листопада 2021 року були видані, жодної із підстав для відмови у видачі (зокрема - невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні) не було і не мало місця.
Однак, не дивлячись на інвестиційні наміри Позивача та залучених ним інвесторів, необхідність упорядкування орендованої Позивачем земельної ділянки та прилеглої до неї території, влаштування нової інфраструктури мікрорайону Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, в протиправний, на думку Позивача, спосіб прийняв оскаржуване рішення.
Так, як було зазначено раніше, 20.09.2023 року з мережі Інтернет (офіційного сайту Тернопільської міської ради - Позивач дізнався, що 15.09.2023 року Виконавчий комітет Тернопільської міської ради без участі та без повідомлення Позивача прийняв рішення за № 1080 щодо скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).
Позивач вважає, що рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №1080 від 15.09.2023 про скасування наданих їй Управлінням містобудування, архітектури та кадастру - містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва №566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146) - є безпідставним та таким, що прийнято суб`єктом владних повноважень без наявних у нього для цього повноважень, а тому звернувся із даним позовом в суд про його скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Згідно з пунктом 8 частини першої статті 1 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
За змістом пункту 7 частини першої статті 1 Закону №3038-VI містобудівна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Статтею 8 Закону №3038-VI передбачено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Положеннями частин першої, другої та четвертої статті 26 Закону №3038-VI передбачено, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Згідно з частиною п`ятою статті 26 Закону №3038-VI проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
3-1) отримання права на виконання підготовчих та будівельних робіт у випадках, визначених цим Законом;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
4-1) державна реєстрація спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва та майбутній об`єкт нерухомості у випадках, визначених законом;
4-2) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування);
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6) державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом та прийнятий в експлуатацію у випадках, визначених цим Законом, об`єкт (його складову).
Положеннями статті 29 Закону №3038-VI визначено, що основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.
Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.
Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).
Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Зміст наведених правових норм дає підстави дійти висновку, що містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, однією із підстав для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень або у подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю.
Надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.
Відповідно до частини восьмої статті 29 №3038-VI, містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.
Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду.
Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:
1) за заявою замовника; 2) абзац п`ятий частини восьмої статті 29 виключено; 3) за рішенням суду.
У разі скасування за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.
Судом встановлено, що виконавчий комітет Тернопільської міської ради 15.09.2023 прийняв рішення №1080, яким вирішив (пункт 1 рішення) скасувати надані позивачу містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №566 від 08.11.2021 року «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).
При цьому, в преамбулі вказаного рішення вказано, що таке прийнято враховуючи суспільний резонанс, спричинений організацією будівництва, з метою здійснення захисту прав та інтересів жителів, запобіганню шахрайських дій, в зв`язку з грубим порушенням містобудівної та дозвільної документації.
У відзиві на позовну заяву представником відповідач вказано, що повноваження виконавчого комітету Тернопільської міської ради на скасування актів підпорядкованих йому відділів, управлінь закріплено у пункті 3 частини другої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно з яким виконавчий комітет ради має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.
Суд вважає за необхідне зазначити, що згідно із статтею 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та Законів України.
Згідно із частиною першою статті 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Відповідно до пунктів 2 та 3 частини другої статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчий комітет ради координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників; має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.
Згідно із пунктом 16 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.
Так, нас офіційному веб-порталі Тернопільської міської ради за опубліковано Положення про управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (https://ternopilcity.gov.ua/images/news/newsfiles/8-p15-032-dodatok-16-05-2022.pdf), відповідно до якого, Управління містобудування, архітектури та кадастру є виконавчим органом Тернопільської міської ради, підконтрольним та підзвітним міській раді, підпорядковане виконавчому комітету та міському голові. Координацію діяльності управління здійснює заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Відповідно до пункту 2.1.2 вказаного Положення, на Управління покладено виконання визначеного обсягу функцій та завдань, в тому числі «організація планування територій на місцевому рівні, аналіз стану містобудування на території Тернопільської міської територіальної громади, організація розробки, експертизи і подання на затвердження у встановленому законодавством України порядку містобудівних програм, комплексного плану просторового розвитку території Тернопільської міської територіальної громади, генеральних планів населених пунктів громади, іншої містобудівної документації».
При цьому, пунктами 2.2.10, 2.2.11 передбачено, що Управління надає суб`єктам містобудівної діяльності у встановленому порядку містобудівні умови та обмеження для проектування об`єктів будівництва, вносить зміни та скасовує їх, а також вносить дані до Реєстру будівельної діяльності. Здійснює видачу будівельного паспорта забудови земельної ділянки, внесення змін та видає дублікат будівельного паспорта.
В свою чергу, пунктами 2.2.18-2.2.21 Положення визначено, що Управління надає повідомлення про відповідність намірів щодо місця розташування тимчасової споруди містобудівній документації, будівельним нормам та оформляє паспорти прив`язки тимчасової споруди, продовжує строк його дії, а також анулює паспорти прив`язки тимчасової споруди відповідно до вимог чинного законодавства України; видає накази про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адрес об`єктам будівництва та закінченим будівництвом об`єктам та вносить дані відомості в Реєстр будівельної діяльності; бере участь у вирішенні земельних спорів відповідно до законодавства України та здійснює інші повноваження у сфері архітектури та містобудування, визначені законами України.
Так, предметом спору у цій справі є, зокрема рішення виконкому Тернопільської міськради №1080 від 15.09.2023, яким скасовано, зокрема, містобудівні умови позивача, затверджені наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).
Суд враховує, що спеціальним нормативно-правовим актом, що визначає правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів та спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів є Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідно до частини восьмої статті 29 якого скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: за заявою замовника або за рішенням суду. У разі скасування за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.
Отже, за існуючого правового регулювання встановленого частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», з урахуванням покладених на Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради функцій та завдань скасування містобудівних умов, затверджених наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146), може здійснюватися добровільно, тобто за заявою замовника, або в судовому порядку.
Однак, повноваженнями щодо самостійного скасування наданих містобудівних умов (навіть за умови їх невідповідності вимогам законодавства), ані Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради ані виконавчий комітет Тернопільської міської ради не наділені, оскільки спеціальним законом у спірних правовідносинах є саме Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», норми якого мають пріоритет перед положеннями Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 15.12.2023 у справі №380/12348/22, адміністративне провадження №К/990/27558/23, а згідно приписів частини п`ятої статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Доказів звернення уповноваженого суб`єкта владних повноважень у передбачений законом спосіб із позовом до суду про скасування виданих позивачу містобудівних умов сторонами не представлено, а судом не здобуто, при цьому, в межах спірних правовідносин судом встановлено, що позивач також не звертався з відповідною заявою щодо скасування таких містобудівних умов, відтак суд дійшов висновку про відсутність у виконкому Тернопільської міськради правових підстав, які передбачені частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», для скасування виданих позивачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, затверджених наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради №566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).
При цьому суд вважає за необхідне наголосити на тому, що покликання відповідача на наявність суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва, з метою здійснення захисту прав та інтересів жителів, запобіганню шахрайських дій, в зв`язку з грубим порушенням містобудівної та дозвільної документації, - жодним чином не нівелює обов`язок уповноваженого суб`єкта владних повноважень діяти у встановлений законом спосіб, зокрема, (у спірному випадку) у спосіб, передбачений частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», який встановлює або добровільний або судовий порядок скасування наданих містобудівних умов іншого способу чи альтернативного порядку дій суб`єкта владних повноважень у таких правовідносинах закон не передбачає.
Разом з тим, в межах даного судового спору спірним є прийняте відповідачем рішення №1080 від 15.09.2023 про скасування позивачу містобудівних умов та обмежень, однак, цей спір не є дотичним до реалізації уповноваженим суб`єктом владних повноважень компетенції передбаченої частиною восьмою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Суд зазначає, що відповідачем не дотримано встановленого Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» спеціального порядку скасування містобудівних умов та обмежень, однак, це в жодному разі не позбавляє його права на скасування в майбутньому наданих позивачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, реєстраційний номер в ЄДЕССБ MU01:2356-4478-5695- 3115, за умови дотримання визначеного законом порядку.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року №1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині скасування містобудівних умов та обмежень, наданих позивачу для проектування об`єкта будівництва №566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ №586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146), слід задовольнити у повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, то на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір в сумі 1073,60 грн за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Тернопільського міської ради.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року №1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині скасування містобудівних умов та обмежень, наданих для проектування об`єкта будівництва №566 від 18 листопада 2021 року «Будівництво торгової будівлі "Бізнес - центру "Парковий" із внесеними змінами в наказ №586 від 20.12.2021 року (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146 ).
Стягнути на користь ОСОБА_1 понесені нею судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Тернопільської міської ради судові витрати в розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три) гривні 60 коп. сплаченого судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 22 січня 2024 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Виконавчий комітет Тернопільської міської ради (місцезнаходження/місце проживання: вул. Листопадова, 5,м. Тернопіль,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП 04058344).
Головуючий суддяПодлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2024 |
Оприлюднено | 26.01.2024 |
Номер документу | 116517536 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні