Постанова
від 26.03.2024 по справі 500/6182/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/6182/23 пров. № А/857/3780/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Хобор Р.Б.,

суддів Бруновської Н.В., Шавеля Р.М.,

з участю секретаря судового засідання Слободян І.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові, в режимі відеоконференції, апеляційну скаргу Виконавчого комітету Тернопільської міської ради на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року, ухвалене суддею Подлісною І,М. у м.Тернополі, о 10 год 32 хв. у справі № 500/6182/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради про скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Позивачка звернулася в суд з позовом у якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року №1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва № 566 від 08.11.2021 року «Будівництво торгової будівлі "Бізнес-центру "Парковий" із внесеними змінами наказ № 586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).

17 січня 2024 року Тернопільський окружний адміністративний суд прийняв рішення, яким адміністративний позов задовольнив.

Визнав протиправним та скасував рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 вересня 2023 року № 1080 «Про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва» в частині скасування містобудівних умов та обмежень, наданих для проектування об`єкта будівництва № 566 від 18 листопада 2021 року «Будівництво торгової будівлі "Бізнес - центру "Парковий" із внесеними змінами в наказ № 586 від 20.12.2021 року (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146 ).

Стягнув на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Тернопільської міської ради судовий збір в сумі 1073 гривні 60 коп.

Приймаючи рішення у цій справі, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не має повноважень щодо самостійного скасування виданих містобудівних умов (навіть за умови їх невідповідності вимогам законодавства), в силу приписівЗакону України «Про регулювання містобудівної діяльності», норми якого мають пріоритет над положеннямиЗакону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Не погодившись із цим рішенням суду, його оскаржив відповідач, подавши апеляційну скаргу, у якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти постанову про відмову у задоволенні позову.

Таку позицію обґрунтовує тим, що будівництво торгової будівлі "Бізнес - центру "Парковий» проводиться з порушенням містобудівної та дозвільної документації. Право виконавчого комітету Тернопільської міської ради на скасування рішення про видачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, закріплено у пункті частини другоїстатті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Заслухавши суддю доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.

Суд першої інстанції встановив те, що у жовтні 2021 році позивачка звернулась в Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради із заявою про видачу містобудівних умов та обмежень для проектування та будівництва об`єкту «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська (земельні ділянки з кадастровими номерами: 6110100000:13:001:0146 та 6110100000:13:001:0147).

08 листопада 2021 року Управління містобудування, архітектури та кадастру видало наказ № 566 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва», яким відповідно затвердило містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва: «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» за адресою: м. Тернопіль, вул. Бережанська.

Відповідно до витягів із Державного земельного кадастру про земельну ділянку щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 6110100000:13:001:0146 та 6110100000:13:001:0147 цільове призначення зазначених земельних ділянок - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі під будівництво об`єкту комерційного призначення.

15.09.2023 року Виконавчий комітет Тернопільської міської ради прийняв рішення № 1080, яким скасував містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва № 566 від 08.11.2021 «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).

Надаючи правову оцінку правильності вирішення судом першої інстанції даного публічно правового спору, суд апеляційної інстанції виходить із такого.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI(далі - Закон № 3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно з пунктом 8 частини першоїстатті 1 Закону № 3038-VI,містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Положеннямипунктів 1-4 статті 29 Закону № 3038-VIвизначено, що основними складовими вихідних даних є, зокрема, містобудівні умови та обмеження.

Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Зміст наведених правових норм дає підстави дійти висновку, що містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, однією із підстав для відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень або у подальшому під час здійснення державно-будівельного або судового контролю.

Відповідно до частини 6 статті 29 Закону № 3038-VI, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.

У частині 8 статті 29 Закону № 3038-VI визначено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника.

Внесення змін до містобудівних умов та обмежень може здійснювати орган, що їх надав, за заявою замовника або за рішенням суду.

Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 3) за рішенням суду.

У разі скасування за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Апеляційний суд встановив, що виконавчий комітет Тернопільської міської ради 15.09.2023 прийняв рішення № 1080, яким вирішив скасувати надані позивачці містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради № 566 від 08.11.2021 року «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ № 586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146).

Однак, апеляційний суд зауважує, що перелік підстав, визначений у частині 8 статті 29 Закону № 3038-VI, для скасування містобудівних умов та обмежень є вичерпним. У цьому переліку відсутня така підстава для скасування містобудівних умов та обмежень, як власна ініціатива органу місцевого самоврядування чи його виконавчого органу, який видав містобудівні умови та обмеження.

Зважаючи на те, що Закон № 3038-VI є спеціальним законом, який визначає порядок видачі та скасування містобудівних умов та обмежень, то норми цього закону належить застосувати до спірних правовідносин.

Таким чином, апеляційний суд вважає, що рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради 15.09.2023 № 1080 про скасування містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва, які затверджені наказом Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради № 566 від 08.11.2021 року «Будівництво торгової будівлі «Бізнес-центру «Парковий» із внесеними зміни наказ № 586 від 20.12.2021 (земельна ділянка з кадастровим номером: 6110100000:13:001:0146) є протиправним, а тому його необхідно скасувати.

Що стосується доводів відповідача про наявність у нього повноважень на скасування актів підпорядкованих йому відділів, управлінь, згідно із пунктом 3 частини другоїстатті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», то апеляційний суд вважає, що норми Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є загальними і застосовуються лише в тому випадку, якщо нормами спеціального закону не визначено інакше.

Оскільки, спеціальним Законом № 3038-VI визначено перелік підстав для скасування містобудівних умов та обмежень, норми загального закону до спірних правовідносин не застосовуються.

Наведені вище висновки є підставою для задоволення позову.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, апеляційний суд приходить до переконання в тому, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, апеляційний суд вважає доводи апеляційної скарги безпідставними, та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржене рішення суду першої інстанції без змін.

Оскільки, апеляційний суд залишив рішення суду першої інстанції без змін, то розподіл судових витрат не проводиться.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Тернопільської міської ради залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 17 січня 2024 року в справі № 500/6182/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених статтею 328 КАС України, за наявності яких, постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуюча суддя Р. Б. Хобор судді Н. В. Бруновська Р. М. Шавель Постанова складена 01.04.2024 року

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.03.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118046690
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/6182/23

Постанова від 26.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 17.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 13.12.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Постанова від 06.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні